Lasten peliaika, kauanko ?

vanhus ;P

Siis elikkä laittakaas aikoja kauanko annatte lastenne olla pelaamassa koneella? Tää keskustelu on varmasti käyty täällä monta kertaa mutta tässä yksi lisää.

Tuntuu että muksut ei enään muuta halua tehä kun olla koneella pelaamassa tai muuten vaan kattelemassa jotain youtube pätkiä.
Meillä 8 ja 11 vuotiaat pojat ja oon pyrkiny pitään että max kaks tuntii per päivä koneella, joskus on lipsuttu, mut siis pääsääntöisesti sen verran.. huh huh tätä nykyaikaa, en uskonu että ikinä vertaan omaan lapsuuteen, mutta ei tosiaan sillon oltu niin paljo sisällä konetta tuijottomassa kun nykypäivänä!!

255

12728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tervettä

      Ostakaa lapsillenne tietokone, eikä pelikonetta. Tulee tehtyä hyödyllistäkin asiaa ja voi omaksua käyttöä. Itse en koskaan rajoittanut. Olen iloinen kun oppivat koneiden käytön ja ovat osanneet itse kyllästyä ja lähteä ulos ja kavereille.
      Ajattele, jos itse teet jotain ja kesken, kun huudetaan, että aika. Kai ottais pannuun.

      • metallistiprkl

        Tietokoneelle voi ostaa/ladata pelejä. Ihan tiedoksi vain. Ja internetissä ei tehdä muuta kuin katsotaan kissojen kuvia xD


      • kasvatusoppia

        Pitää olla tiukka linja. Nykyvanhemmat eivät edes ymmärrä kuria sanana.
        Tunti päivään on ehdoton maksimi ja jos siitä lipsuu niin huomenna ei ollenkaan.
        Omilla pojillani on suora ryhti ja leveät hartiat. Huomaa luokkakuvista kyllä ketkä on läsnä vain virtuaalimaailmassa. Eivät lapset valitakaan kun eivät ole koskaan saaneet pelata kauempaa. Nykyään eivät edes käytä koko tuntia. Tiukka kuri ei tarkoita sitä että perhe ei olisi onnellinen. Pojilla kun on terve keho, on heillä myös terve mieli. Tiedän myös että vaikka he ovat paremmassa kunnossa kuin luokkalaisensa, eivät he ole kiusaajia. He osaavat puolustaa itseään ja kavereitaan.
        Kyllä pitäisi nykypariskunnat laittaa pakolliseen kasvatuskouluun kun lapsen hankinta on ajankohtaista heidän osalta.


      • 1Tiukkisko??
        metallistiprkl kirjoitti:

        Tietokoneelle voi ostaa/ladata pelejä. Ihan tiedoksi vain. Ja internetissä ei tehdä muuta kuin katsotaan kissojen kuvia xD

        Mä taidan olla varsinainen natsi-äiti kun meidän 7v saa pelata vaan kahtena iltana viikossa max 1,5h kerralla. Pojalla on siis käsikonsoli ja x-box. Saa itse valita käyttääkö ajan jommalla kummalla noista tai tietsikalla pelaten. aika monella tuntuu olevan 1-2h illassa rajana, mikä kuulostaa ala-asteikäiselle mun mielestä ihan kamalalta. Eihän läksyjen ja tuon pelaamisen jälkeen jää mihinkään muuhun aikaa. Peli-iltoina poika on kaikenlisäksi mielestäni pahantuulisempi kuin muina iltoina, jolloin leikkii pikkusisarustensa kanssa tai käy harrastuksissaan. En uskalla edes ajatella millainen olisi jos saisi joka ilta istua koneiden ääressä. Lapsen tehtävä on mielestäni leikkiä vielä näin pienenä.


      • Toinen natsiäiti
        1Tiukkisko?? kirjoitti:

        Mä taidan olla varsinainen natsi-äiti kun meidän 7v saa pelata vaan kahtena iltana viikossa max 1,5h kerralla. Pojalla on siis käsikonsoli ja x-box. Saa itse valita käyttääkö ajan jommalla kummalla noista tai tietsikalla pelaten. aika monella tuntuu olevan 1-2h illassa rajana, mikä kuulostaa ala-asteikäiselle mun mielestä ihan kamalalta. Eihän läksyjen ja tuon pelaamisen jälkeen jää mihinkään muuhun aikaa. Peli-iltoina poika on kaikenlisäksi mielestäni pahantuulisempi kuin muina iltoina, jolloin leikkii pikkusisarustensa kanssa tai käy harrastuksissaan. En uskalla edes ajatella millainen olisi jos saisi joka ilta istua koneiden ääressä. Lapsen tehtävä on mielestäni leikkiä vielä näin pienenä.

        Ei ku se on just hyvä määrä ellei jopa liikaa. Samoin meillä.


      • Nykymaailmaa
        1Tiukkisko?? kirjoitti:

        Mä taidan olla varsinainen natsi-äiti kun meidän 7v saa pelata vaan kahtena iltana viikossa max 1,5h kerralla. Pojalla on siis käsikonsoli ja x-box. Saa itse valita käyttääkö ajan jommalla kummalla noista tai tietsikalla pelaten. aika monella tuntuu olevan 1-2h illassa rajana, mikä kuulostaa ala-asteikäiselle mun mielestä ihan kamalalta. Eihän läksyjen ja tuon pelaamisen jälkeen jää mihinkään muuhun aikaa. Peli-iltoina poika on kaikenlisäksi mielestäni pahantuulisempi kuin muina iltoina, jolloin leikkii pikkusisarustensa kanssa tai käy harrastuksissaan. En uskalla edes ajatella millainen olisi jos saisi joka ilta istua koneiden ääressä. Lapsen tehtävä on mielestäni leikkiä vielä näin pienenä.

        Ymmärrän yskän, mutta muut lapset pelaavat niin kenen kanssa poikasi pitäisi leikkiä?


      • Tässä, nyt ja aina
        Toinen natsiäiti kirjoitti:

        Ei ku se on just hyvä määrä ellei jopa liikaa. Samoin meillä.

        Itse ainakin pelaan aina silloin tällöin DS:llä ja tietokoneella olen joka päivä pari tuntia. Lisäksi katselen vähän muutakin kuin kissojen kuvia ;)


      • no terve terve
        kasvatusoppia kirjoitti:

        Pitää olla tiukka linja. Nykyvanhemmat eivät edes ymmärrä kuria sanana.
        Tunti päivään on ehdoton maksimi ja jos siitä lipsuu niin huomenna ei ollenkaan.
        Omilla pojillani on suora ryhti ja leveät hartiat. Huomaa luokkakuvista kyllä ketkä on läsnä vain virtuaalimaailmassa. Eivät lapset valitakaan kun eivät ole koskaan saaneet pelata kauempaa. Nykyään eivät edes käytä koko tuntia. Tiukka kuri ei tarkoita sitä että perhe ei olisi onnellinen. Pojilla kun on terve keho, on heillä myös terve mieli. Tiedän myös että vaikka he ovat paremmassa kunnossa kuin luokkalaisensa, eivät he ole kiusaajia. He osaavat puolustaa itseään ja kavereitaan.
        Kyllä pitäisi nykypariskunnat laittaa pakolliseen kasvatuskouluun kun lapsen hankinta on ajankohtaista heidän osalta.

        Ai eivät ole kiusaajia, kas kun tulit ottaneeksi asian puheeksi. On varmaan tullut sellaisia syytöksiä vähän usempikin, ja tietenkin pelkästään epäpätevien vässykkävanhempien puolelta... joiden lapset vain "eivät osaa puolustaa itseään" normaalissa kanssakäymisessä sinun penskojesi kanssa...


      • metallistiprkl
        1Tiukkisko?? kirjoitti:

        Mä taidan olla varsinainen natsi-äiti kun meidän 7v saa pelata vaan kahtena iltana viikossa max 1,5h kerralla. Pojalla on siis käsikonsoli ja x-box. Saa itse valita käyttääkö ajan jommalla kummalla noista tai tietsikalla pelaten. aika monella tuntuu olevan 1-2h illassa rajana, mikä kuulostaa ala-asteikäiselle mun mielestä ihan kamalalta. Eihän läksyjen ja tuon pelaamisen jälkeen jää mihinkään muuhun aikaa. Peli-iltoina poika on kaikenlisäksi mielestäni pahantuulisempi kuin muina iltoina, jolloin leikkii pikkusisarustensa kanssa tai käy harrastuksissaan. En uskalla edes ajatella millainen olisi jos saisi joka ilta istua koneiden ääressä. Lapsen tehtävä on mielestäni leikkiä vielä näin pienenä.

        Ala-asteella ehtii kyllä tehdå vaikka mitä kun koulupäivät on lyhyitä ja läksyä ei tule nimeksikään.


      • Ajatteleppas, että
        1Tiukkisko?? kirjoitti:

        Mä taidan olla varsinainen natsi-äiti kun meidän 7v saa pelata vaan kahtena iltana viikossa max 1,5h kerralla. Pojalla on siis käsikonsoli ja x-box. Saa itse valita käyttääkö ajan jommalla kummalla noista tai tietsikalla pelaten. aika monella tuntuu olevan 1-2h illassa rajana, mikä kuulostaa ala-asteikäiselle mun mielestä ihan kamalalta. Eihän läksyjen ja tuon pelaamisen jälkeen jää mihinkään muuhun aikaa. Peli-iltoina poika on kaikenlisäksi mielestäni pahantuulisempi kuin muina iltoina, jolloin leikkii pikkusisarustensa kanssa tai käy harrastuksissaan. En uskalla edes ajatella millainen olisi jos saisi joka ilta istua koneiden ääressä. Lapsen tehtävä on mielestäni leikkiä vielä näin pienenä.

        kuinka paljon helpommalla pääsisi kun ei pitäisi sääntöjä...
        Uskoisin, että suurin osa näistä vanhemmista, jotka eivät rajoita lastensa tietsikka- & peliaikoja, tekevät sen laiskuuttaan. Onhan se helppoa ja huoletonta kun ei tarvitse pitää kuria ja lastenvahti (=pelit) on aina paikalla.
        Sitten ihmetellään kun lapseen ei ole mitään sidettä. Mistä se tulisi jos lapsi on omassa huoneessaan tietokoneella ja vanhemmat omilla koneillaan jossain muualla?

        Haaste vanhemmille, joiden lapset saavat olla tuntitolkulla päivässä koneella:
        Anna lapsellesi jonain päivänä peliaikaa vain tunti.
        Hyvä tapa testata, että kumpi on tärkeämpää; vanhemman asettama sääntö vai peli.
        Uskallatko?


      • pelit kaikki pois

        Niin, meillä ei voi tulla syömään kun on joku peli netissä kesken ja ei voi lopettaa, kun on muitakin pelaajia samalla puolella. Jos lopettaa saa viikon kiellon, joten kenttä on pelattava loppuun, että voi tallentaa ja peliaikaa ei tietenkään etukäteen tiedä. voi olla 2-8 tuntia


      • kasvatusoppia
        no terve terve kirjoitti:

        Ai eivät ole kiusaajia, kas kun tulit ottaneeksi asian puheeksi. On varmaan tullut sellaisia syytöksiä vähän usempikin, ja tietenkin pelkästään epäpätevien vässykkävanhempien puolelta... joiden lapset vain "eivät osaa puolustaa itseään" normaalissa kanssakäymisessä sinun penskojesi kanssa...

        On tullut ilmi kiusaamis tapauksia jossa he ovat olleet mukana. On selvinnyt että he ovat olleet kiusatun puolella. Heidän piti olla selvittelyissä lähinnä kertomassa silminnäkijän kantaa asiaan.


      • juu juu
        1Tiukkisko?? kirjoitti:

        Mä taidan olla varsinainen natsi-äiti kun meidän 7v saa pelata vaan kahtena iltana viikossa max 1,5h kerralla. Pojalla on siis käsikonsoli ja x-box. Saa itse valita käyttääkö ajan jommalla kummalla noista tai tietsikalla pelaten. aika monella tuntuu olevan 1-2h illassa rajana, mikä kuulostaa ala-asteikäiselle mun mielestä ihan kamalalta. Eihän läksyjen ja tuon pelaamisen jälkeen jää mihinkään muuhun aikaa. Peli-iltoina poika on kaikenlisäksi mielestäni pahantuulisempi kuin muina iltoina, jolloin leikkii pikkusisarustensa kanssa tai käy harrastuksissaan. En uskalla edes ajatella millainen olisi jos saisi joka ilta istua koneiden ääressä. Lapsen tehtävä on mielestäni leikkiä vielä näin pienenä.

        "Lapsen tehtävä on mielestäni leikkiä vielä näin pienenä. "

        Ei ole ainakaan päättäjien mielestä, vaan päättäjien mielestä lapsen tulisi tietää mahdollisimman nuorena, mitä haluaa aikuisena tehdä ja jo mahdollisimman nuorena lapsen tulisi tehdä asioita tämän yhteiskunnan eteen, jotta saataisiin lisää rahaa valtion kassaan.

        Laittoivathan päättäjät lisää velvoitteita lapsillekkin tuossa vähän aikaa sitten rakenneuudistuksessa, esikoulu kun muuttui pakolliseksi.


      • rajoituksiin väsynyt
        Tässä, nyt ja aina kirjoitti:

        Itse ainakin pelaan aina silloin tällöin DS:llä ja tietokoneella olen joka päivä pari tuntia. Lisäksi katselen vähän muutakin kuin kissojen kuvia ;)

        oma mielipiteeni tietokoneaika rajoituksiin: ei kannata

        päivällä rajoitetaan ja kun ei saada tarpeeksi niin tarve paikataan vanhempien mentyä nukkumaan ja unta ei tule tarpeeksi. näin tapahtui pikkuveljelleni kun osti 1000€ pelikoneen ja peliaika rajoitettiin 1h/päivä... päivällä tunti ja yöllä 23:00-03:00 myös koulupäivinä... sitten ollaan väsyneitä koulussa eikä opetuksista jää päähän mitään...

        valitkaa äidit: tarpeeksi unta yöllä vai tarpeeksi tietokonetta päivällä?


      • playmama
        Ajatteleppas, että kirjoitti:

        kuinka paljon helpommalla pääsisi kun ei pitäisi sääntöjä...
        Uskoisin, että suurin osa näistä vanhemmista, jotka eivät rajoita lastensa tietsikka- & peliaikoja, tekevät sen laiskuuttaan. Onhan se helppoa ja huoletonta kun ei tarvitse pitää kuria ja lastenvahti (=pelit) on aina paikalla.
        Sitten ihmetellään kun lapseen ei ole mitään sidettä. Mistä se tulisi jos lapsi on omassa huoneessaan tietokoneella ja vanhemmat omilla koneillaan jossain muualla?

        Haaste vanhemmille, joiden lapset saavat olla tuntitolkulla päivässä koneella:
        Anna lapsellesi jonain päivänä peliaikaa vain tunti.
        Hyvä tapa testata, että kumpi on tärkeämpää; vanhemman asettama sääntö vai peli.
        Uskallatko?

        höpölöpö! Meillä on ollu koneita vissiin siitä kun lapsi täytti kolme. Pelattu on kaikenmaailman kapistuksilla ja tietokoneilla. EI ole rajoitettu muuten kuin että kun alkaa jurppia ja suututtaa niin kone kii! Ja muuta elämää on ollut siinä, lautapelejä, pyöräilyä, urheilua, elokuvia...kavereitten kans hengailua...ihan tervejärkinen nuori jolla sujuu opiskelut ok! Pelaamisesta huolimatta! Niin...ja opiskelee pelialaa! Ja ON on kyllä muutakin elämää kuin koneet!
        Summasummarum, se, kuinka paljon olet lapsellesi läsnä, se toki merkitsee, mutta sillä ei ole pelaamisen kanssa mitään tekemistä!


      • Hyvää ja huonoa
        playmama kirjoitti:

        höpölöpö! Meillä on ollu koneita vissiin siitä kun lapsi täytti kolme. Pelattu on kaikenmaailman kapistuksilla ja tietokoneilla. EI ole rajoitettu muuten kuin että kun alkaa jurppia ja suututtaa niin kone kii! Ja muuta elämää on ollut siinä, lautapelejä, pyöräilyä, urheilua, elokuvia...kavereitten kans hengailua...ihan tervejärkinen nuori jolla sujuu opiskelut ok! Pelaamisesta huolimatta! Niin...ja opiskelee pelialaa! Ja ON on kyllä muutakin elämää kuin koneet!
        Summasummarum, se, kuinka paljon olet lapsellesi läsnä, se toki merkitsee, mutta sillä ei ole pelaamisen kanssa mitään tekemistä!

        "Ja opiskelee pelialaa..." Sanoisin että juuri sitä saa mitä tilaa.

        Musta tossa oli hyvää se ettei mistään erillisestä peliajasta tarvitse keskustella, ettei ole niin addiktoitunut, pelaa vaikka harvoin ja niin paljon kuin lystää ja peli pois kun alkaa kiukuttaa, mut sitten pitkään aikaan ei taas peliä. Ja oikeasti pitkään aikaan. Oma mielipide on tämä.

        Mutta IT-alalla on kyllä nyt niin hektistä ja tuulista, uusia, koulutettuja ja osaavia tekijöitä löytyy aina, kehittymispaineet, kaikki muuttuu nopeasti, jatkuva mukautumis- ja koulutustarve. Ihan kiva se on nuorena ja uran alussa ja todella mielenkiintoista, mut jossain vaiheessa haluais vähän rauhallisemman työn kun perhettä alkaa olla. Tietty sit jos haluaa keskittää elämän työhön niin ihan mielenkiintoinen uravaihtoehto.

        Että toivoisin et lapset valitsevat jonkun muun alan jos vaan mahdollista. Itse IT-alalla. Ja meillä ei tosiaan pelata paljon, siitä ei edes keskustella eikä pelit nykyään ole lasten mielessä paljon, ovat oppineet et maailma on tuolla ulkona, puhun nyt liikunnasta ja sosiaalisesta elämästä ynnä muusta vapaa-ajan virikkeestä. Et näinkin voi mennä.


      • Kokemusta on
        Ajatteleppas, että kirjoitti:

        kuinka paljon helpommalla pääsisi kun ei pitäisi sääntöjä...
        Uskoisin, että suurin osa näistä vanhemmista, jotka eivät rajoita lastensa tietsikka- & peliaikoja, tekevät sen laiskuuttaan. Onhan se helppoa ja huoletonta kun ei tarvitse pitää kuria ja lastenvahti (=pelit) on aina paikalla.
        Sitten ihmetellään kun lapseen ei ole mitään sidettä. Mistä se tulisi jos lapsi on omassa huoneessaan tietokoneella ja vanhemmat omilla koneillaan jossain muualla?

        Haaste vanhemmille, joiden lapset saavat olla tuntitolkulla päivässä koneella:
        Anna lapsellesi jonain päivänä peliaikaa vain tunti.
        Hyvä tapa testata, että kumpi on tärkeämpää; vanhemman asettama sääntö vai peli.
        Uskallatko?

        Lasten kanssa täytyisi aloittaa keskustelu siitä, että he pelaavat liikaa ja keskustella sopivasta ajasta, joka ei ole 1-2h, mikä on todella lyhyt aika. Ajan ei pitäisi olla niin, että lapsi menee kello 18:00 koneelle ja vanhemmat painamssa sammutus nappia 20:00. Nuoret pelaavat paljon keskenään tietokoneella ja onhan se suoraan perseestä jos olet ainoa kaveripiiristäsi, joka saa pelata vain lyhyen ajan päivässä. Silleen erkaantuu helposti sekä kavereista, että vanhemmista.


      • Ootteko Tosissaan
        Toinen natsiäiti kirjoitti:

        Ei ku se on just hyvä määrä ellei jopa liikaa. Samoin meillä.

        Miten musta tuntuu että kohta kerätään tietokoneita suomen keskitysleireille..


      • tyttöolen
        pelit kaikki pois kirjoitti:

        Niin, meillä ei voi tulla syömään kun on joku peli netissä kesken ja ei voi lopettaa, kun on muitakin pelaajia samalla puolella. Jos lopettaa saa viikon kiellon, joten kenttä on pelattava loppuun, että voi tallentaa ja peliaikaa ei tietenkään etukäteen tiedä. voi olla 2-8 tuntia

        saanko kysyä, mistä päin Suomea olet kotoisin?


      • ninjamies300

        no minä pelaan 7h lapseni 1h :-D


      • SePaistaaRivienVälistä
        kasvatusoppia kirjoitti:

        Pitää olla tiukka linja. Nykyvanhemmat eivät edes ymmärrä kuria sanana.
        Tunti päivään on ehdoton maksimi ja jos siitä lipsuu niin huomenna ei ollenkaan.
        Omilla pojillani on suora ryhti ja leveät hartiat. Huomaa luokkakuvista kyllä ketkä on läsnä vain virtuaalimaailmassa. Eivät lapset valitakaan kun eivät ole koskaan saaneet pelata kauempaa. Nykyään eivät edes käytä koko tuntia. Tiukka kuri ei tarkoita sitä että perhe ei olisi onnellinen. Pojilla kun on terve keho, on heillä myös terve mieli. Tiedän myös että vaikka he ovat paremmassa kunnossa kuin luokkalaisensa, eivät he ole kiusaajia. He osaavat puolustaa itseään ja kavereitaan.
        Kyllä pitäisi nykypariskunnat laittaa pakolliseen kasvatuskouluun kun lapsen hankinta on ajankohtaista heidän osalta.

        Terveitä voivat ne pelaavatkin yksilöt olla... Enkä usko että pojillasi niin hyvin menee kuin luulit... Tulee hakatuks liikkatunnin jälkeen selitettyään kavereilleen "Emmä justkaa pelaa ku äiskäst se o nii epäterveelistööh"...
        Jo kirjoitustyylistäsi voi huomata että olet joku kukkahattumummeli...


      • Anonyymi
        kasvatusoppia kirjoitti:

        Pitää olla tiukka linja. Nykyvanhemmat eivät edes ymmärrä kuria sanana.
        Tunti päivään on ehdoton maksimi ja jos siitä lipsuu niin huomenna ei ollenkaan.
        Omilla pojillani on suora ryhti ja leveät hartiat. Huomaa luokkakuvista kyllä ketkä on läsnä vain virtuaalimaailmassa. Eivät lapset valitakaan kun eivät ole koskaan saaneet pelata kauempaa. Nykyään eivät edes käytä koko tuntia. Tiukka kuri ei tarkoita sitä että perhe ei olisi onnellinen. Pojilla kun on terve keho, on heillä myös terve mieli. Tiedän myös että vaikka he ovat paremmassa kunnossa kuin luokkalaisensa, eivät he ole kiusaajia. He osaavat puolustaa itseään ja kavereitaan.
        Kyllä pitäisi nykypariskunnat laittaa pakolliseen kasvatuskouluun kun lapsen hankinta on ajankohtaista heidän osalta.

        No mitä he*vettä 1 tunti maksimi


      • Anonyymi
        kasvatusoppia kirjoitti:

        Pitää olla tiukka linja. Nykyvanhemmat eivät edes ymmärrä kuria sanana.
        Tunti päivään on ehdoton maksimi ja jos siitä lipsuu niin huomenna ei ollenkaan.
        Omilla pojillani on suora ryhti ja leveät hartiat. Huomaa luokkakuvista kyllä ketkä on läsnä vain virtuaalimaailmassa. Eivät lapset valitakaan kun eivät ole koskaan saaneet pelata kauempaa. Nykyään eivät edes käytä koko tuntia. Tiukka kuri ei tarkoita sitä että perhe ei olisi onnellinen. Pojilla kun on terve keho, on heillä myös terve mieli. Tiedän myös että vaikka he ovat paremmassa kunnossa kuin luokkalaisensa, eivät he ole kiusaajia. He osaavat puolustaa itseään ja kavereitaan.
        Kyllä pitäisi nykypariskunnat laittaa pakolliseen kasvatuskouluun kun lapsen hankinta on ajankohtaista heidän osalta.

        Aika kamalaa meillä pelataan 4-5 tuntia se on hyvä määrä


      • Anonyymi
        playmama kirjoitti:

        höpölöpö! Meillä on ollu koneita vissiin siitä kun lapsi täytti kolme. Pelattu on kaikenmaailman kapistuksilla ja tietokoneilla. EI ole rajoitettu muuten kuin että kun alkaa jurppia ja suututtaa niin kone kii! Ja muuta elämää on ollut siinä, lautapelejä, pyöräilyä, urheilua, elokuvia...kavereitten kans hengailua...ihan tervejärkinen nuori jolla sujuu opiskelut ok! Pelaamisesta huolimatta! Niin...ja opiskelee pelialaa! Ja ON on kyllä muutakin elämää kuin koneet!
        Summasummarum, se, kuinka paljon olet lapsellesi läsnä, se toki merkitsee, mutta sillä ei ole pelaamisen kanssa mitään tekemistä!

        Aijaa ei rajoja sanoppa se mun iskälle..


    • sopivasti meillä

      12v lapsella peliaika arkisin tunti,viikonloppuna 2 tuntia mutta ei yhteenpötköön. Kokeisiin kun on luettava niin sellaisina päivinä ei pelata ollenkaan. Kesälomalla on saanut pelata sadekeleillä sen 2 tuntia arkisinkin kun on koulusta kuitenkin vapaata.

      • entäs jos näin

        Joo joo rajoitetaan vaan lasten koneitten käyttöä. Mutta laskekaapa ja ottakaa aikaa aermaat ja yli fiksut kasvattaja äidit kuinka monta tuntia te itse istutte tietokoneen takana kun lapset on koulussa ja nukkumassa ja ulkona leikkimässä niiden kavereiden kanssa. Siks ilmeisesti lapset saatava ulos leikkiin että armas äiti saa avata netin.


    • fejfwjfuejwu

      Mieheni lapset ovat jollain koneella (pleikkari, wii, tietokone, tv) koko ajan. Siis ihan kokoajan. Aamulla ennen kouluunlähtöä napsautetaan koneet päälle, sitten äkkiä kiireessä puetaan ja fillaroidaan kouluun. Koulun jälkeen takaisin koneelle. Siinä sitten vietetään loppupäivä/ilta, sujuvasti vaihdellen. Kun toinen haluaa katsoa elokuvaa, toinen menee tietokoneelle pelaamaan. Kun toinen haluaa vuorostaan tietokoneelle, siirtyy tietokoneen käyttäjä pleikkarille jne.

      Viikonloppuna lapset heräävät 7-8 aikaan, ja koneella ollaan saman tien. Lounaalla käyvät, tai sitten nappaavat banaanin ja syövät koneen ääressä.

      En käsitä tätä, en sitten ollenkaan. Miehelleni olen toisinaan maininnut, että tekisi varmaan välillä hyvää tehdä jotain muutakin...käydä ulkona, tavata kavereita, urheilla, tai vaikka lukea kirjaa, mutta ei. Lapset sanovat, että kavereita voi tavata facebookissa tai kun pelaa pleikkaria online. Lasten ryhti on kumara, ovat kalpeita ja toinen kovaa vauhtia lihomassa. Hänelle ollaan myös hankkimassa nyt silmälaseja, koska näkö on huonontunut selvästi.

      Enempää en viitsi puuttua. Eivät ole minun lapsiani, enkä aio alkaa päsmäröimään. Mutta kyllä hirvittää katsella vierestä. Ja ärsyttää, että jos olen harvoin katsomassa jotain tv-ohjelmaa tai surffaamassa itse, ja satun käväisemään vessassa mutkan, on koneet sinä aikana valloitettuja. Olenkin ostanut ikioman läppärin, koska tarvin sitä työasioissani. Lapset kinuavat toisinaan minun läppärilleni, koska siinä on isompi ja parempi näyttö, mutta vastaan aina, että minun koneeni on pyhitetty työasioille ja minulle. Mies toisinaan mumisee, että oletpa tyly...

      En varmaan jaksa tätä enää kovin kauaa.

      • näin on

        Error vaan.


      • Miehesi poika >:[

        Kiitosta vaan. Muistan ton en mainitse tästä irl.


    • sdfthgjhkg

      Mulla sääntö on "ruudun ääressä" noin tunti per päivä arkena ja kaksi tuntia vapaapäivinä.

      Ruuduksi lasketaan yhteen telkkari, kännykkäpelit, tietokone, pleikkari tms. Eli jos katsoo tunnin töllöä tiistaina, ei pelata yhtään.

      • Meillä on myös

        näin ja vapaapäivien toisen tunnin täytyy "tienata" tunnin ulkoilulla.


      • rtgbh

        Miten seuraat se?Oletko töjssa?


      • lfakF*
        rtgbh kirjoitti:

        Miten seuraat se?Oletko töjssa?

        rtgbh. Samaa mun ystävätär multakin kysyi aikoinaan. Vastasin, että minun sanaani uskotaan ja osaan laittaa piuhat niin, että näen jos on sovitun vastaisesti toimittu. Eikä oltu koskaan.


      • edel.
        rtgbh kirjoitti:

        Miten seuraat se?Oletko töjssa?

        Teen väitöskirjaa ja voin iltapäivät tehdä hommia kotona.


      • Kasuaali pelaaja

        Miten helvetissä te vanhemmat jotka rajotatta naurettavan paljon lastenne koneenkäyttöä luulette, että he käyttäytyvät aikuisena? Ettei vaan tulisi sitten silloin himo istua näytön edessä 8-12h kun ei kerran lapsena saanut?
        Itse sain lapsena (5-15v) pelata niin paljon kuin ikinä halusin, vieläkin joinain päivinä pelailen muutaman tunnin töiden jälkeen, mutta ei minulla silti ole enään sitä himoa istua koko päivää siinä näytön edessä. Miksi? Ehkä siksi, että sain tehdä sitä riittävästi lapsena. Sain tehdä sitä mistä nautin.

        PS. Kertokaapa vielä, että miten se kirjan lukeminen on parempi kuin koneella olo? Istut joka tapauksessa samassa asennossa luultavasti ainakin tunnin (ei ole tervettä, ei) ja silmät rasittuvat yhtälailla kuin monitorin tapittamisesta.
        Hyvät teknologian vastaiset kukkahattuvanhemmat: Te olette naurettavia. Piste.


      • Azi

        Eli puolentoistatunnin lastenelokuvaa ei voi kattoa loppuun samana vuorokautena...Mihin tää maailma on menossa?


      • 818181
        Kasuaali pelaaja kirjoitti:

        Miten helvetissä te vanhemmat jotka rajotatta naurettavan paljon lastenne koneenkäyttöä luulette, että he käyttäytyvät aikuisena? Ettei vaan tulisi sitten silloin himo istua näytön edessä 8-12h kun ei kerran lapsena saanut?
        Itse sain lapsena (5-15v) pelata niin paljon kuin ikinä halusin, vieläkin joinain päivinä pelailen muutaman tunnin töiden jälkeen, mutta ei minulla silti ole enään sitä himoa istua koko päivää siinä näytön edessä. Miksi? Ehkä siksi, että sain tehdä sitä riittävästi lapsena. Sain tehdä sitä mistä nautin.

        PS. Kertokaapa vielä, että miten se kirjan lukeminen on parempi kuin koneella olo? Istut joka tapauksessa samassa asennossa luultavasti ainakin tunnin (ei ole tervettä, ei) ja silmät rasittuvat yhtälailla kuin monitorin tapittamisesta.
        Hyvät teknologian vastaiset kukkahattuvanhemmat: Te olette naurettavia. Piste.

        Silmät ei rasitu kirjaa lukiessa samalla tavalla kuin koneen ääressä. Kone on ihan erilainen, silmien täytyy tarkentaa eri tavalla.. haloo.. miksihän monet saa lasit kun opiskelee tai on työelämässä näyttöpäätteen ääressä 8h päivässä?? sitäpaitsi koneen käyttö/tv yms. aiheuttaa pienemmille lapsille rauhattomuutta/levottomuutta, ja on se kyllä passivoivaa. Elämä ei ole ruudun kautta elettävänä, lähtekää vaikka metsäretkelle!


      • Gamer5
        Kasuaali pelaaja kirjoitti:

        Miten helvetissä te vanhemmat jotka rajotatta naurettavan paljon lastenne koneenkäyttöä luulette, että he käyttäytyvät aikuisena? Ettei vaan tulisi sitten silloin himo istua näytön edessä 8-12h kun ei kerran lapsena saanut?
        Itse sain lapsena (5-15v) pelata niin paljon kuin ikinä halusin, vieläkin joinain päivinä pelailen muutaman tunnin töiden jälkeen, mutta ei minulla silti ole enään sitä himoa istua koko päivää siinä näytön edessä. Miksi? Ehkä siksi, että sain tehdä sitä riittävästi lapsena. Sain tehdä sitä mistä nautin.

        PS. Kertokaapa vielä, että miten se kirjan lukeminen on parempi kuin koneella olo? Istut joka tapauksessa samassa asennossa luultavasti ainakin tunnin (ei ole tervettä, ei) ja silmät rasittuvat yhtälailla kuin monitorin tapittamisesta.
        Hyvät teknologian vastaiset kukkahattuvanhemmat: Te olette naurettavia. Piste.

        Ääni tälle!


      • tohtoriderp
        818181 kirjoitti:

        Silmät ei rasitu kirjaa lukiessa samalla tavalla kuin koneen ääressä. Kone on ihan erilainen, silmien täytyy tarkentaa eri tavalla.. haloo.. miksihän monet saa lasit kun opiskelee tai on työelämässä näyttöpäätteen ääressä 8h päivässä?? sitäpaitsi koneen käyttö/tv yms. aiheuttaa pienemmille lapsille rauhattomuutta/levottomuutta, ja on se kyllä passivoivaa. Elämä ei ole ruudun kautta elettävänä, lähtekää vaikka metsäretkelle!

        Pelaaminen aiheuttaa myös murhanhimoa, pakottavaa halua juosta ympäriinsä alasti, pedofiliaa, ebolaa, pernaruttoa, jalkasientä, aivokasvainta, kateenkorvasyöpää, diabetesta, alkoholismia sekä peräpukamia ja keuhkorakkuloiden kuivumista.


      • dfvvv

        tälle ääni


      • kkkkkkkkkkkk
        tohtoriderp kirjoitti:

        Pelaaminen aiheuttaa myös murhanhimoa, pakottavaa halua juosta ympäriinsä alasti, pedofiliaa, ebolaa, pernaruttoa, jalkasientä, aivokasvainta, kateenkorvasyöpää, diabetesta, alkoholismia sekä peräpukamia ja keuhkorakkuloiden kuivumista.

        murhan himoa?? siis oikeesti. Kuin tyhmä voi olla


      • Anonyymi
        tohtoriderp kirjoitti:

        Pelaaminen aiheuttaa myös murhanhimoa, pakottavaa halua juosta ympäriinsä alasti, pedofiliaa, ebolaa, pernaruttoa, jalkasientä, aivokasvainta, kateenkorvasyöpää, diabetesta, alkoholismia sekä peräpukamia ja keuhkorakkuloiden kuivumista.

        Mikä vittu on mennyt elämässäsi väärin jos näin luulet


      • Anonyymi
        tohtoriderp kirjoitti:

        Pelaaminen aiheuttaa myös murhanhimoa, pakottavaa halua juosta ympäriinsä alasti, pedofiliaa, ebolaa, pernaruttoa, jalkasientä, aivokasvainta, kateenkorvasyöpää, diabetesta, alkoholismia sekä peräpukamia ja keuhkorakkuloiden kuivumista.

        Outoa... En kyllä usko kaikkea!


    • stfgher

      Laittakaahan Minecraft. Se on menoa sen jälkeen

    • 5+3

      Meillä on sääntönä puoli tuntia viikossa. Jo tämä aiheuttaa jonkinasteista "raivoa" eli häiriköintiä/riehumista/yms. Tästä syystä olen itsekin alkanut vähentää tietokoneen käyttöä. Ai niin, lapset on n. 6-8 vuotiaita. Parhaiten tuolta raivolta välttyy laittamalla kaiken heti valmiiksi, eli pikkukakkosen pelit auki asti, taitaa olla hiukka kärsimätön luonne tuo pikku-ukko ja kun monimutkaisuus menee vielä vähän yli laitteessa ymmärryskyvyn, niin ymmärtäähän tuon. Isompi osaa jo vähän paremmin, eli laittaa youtubesta videota pyörimään itse, kun ekana vie oikeille alueille. Vahtia kyllä täytyy..

      • vink vink vaan sulle

        Ehkä se "raivo" johtuu siitä että puoli tuntia viikossa (eli alle 5min päivässä!!) on niin hävyttömän lyhyt aika ettei siinä ehdi saada muuta kuin pahan mielen. Laita nyt vaikka aika puoleentuntiin - tuntiin päivässä niin alat olla oikeilla jäljillä. Sillä määrällä ei vielä "turmella" lapsia, kunhan tekevät muutakin. :D


      • Lekkdjekfjek

        Kyllä toi puoli tuntia on liian vähän...


      • ewrtyujk

        vahdivahdi...juutuubissa muumitkin on pornotähtiä kun oikeelle kohalle satut!


      • Erilailla toteutus
        vink vink vaan sulle kirjoitti:

        Ehkä se "raivo" johtuu siitä että puoli tuntia viikossa (eli alle 5min päivässä!!) on niin hävyttömän lyhyt aika ettei siinä ehdi saada muuta kuin pahan mielen. Laita nyt vaikka aika puoleentuntiin - tuntiin päivässä niin alat olla oikeilla jäljillä. Sillä määrällä ei vielä "turmella" lapsia, kunhan tekevät muutakin. :D

        musta enemmän kuin puolituntia kerrallaan, siinä ei ehdi kunnolla tehdä mitään. mut sit pelaamista muuten harvemmin, esim. jollain viikolla pari kertaa ja yhdellä kertaa pidempi rykäys, vaikka viikonloppuna, ja sit seuraavalla viikolla ei yhtään. paljon tyytyväisempiä lapsia ja osaavat sit keksiä muutakin tekemistä ja tietävät et välillä voi sit taas pelata, välillä vaikka tehdä kavereiden kans jotain muuta hauskaa.


      • huhuh

        Jos minulla olisi tuossa iässä ollut noin tiukat rajat niin olisin aika vihanen ollut.


      • Anonyymi
        vink vink vaan sulle kirjoitti:

        Ehkä se "raivo" johtuu siitä että puoli tuntia viikossa (eli alle 5min päivässä!!) on niin hävyttömän lyhyt aika ettei siinä ehdi saada muuta kuin pahan mielen. Laita nyt vaikka aika puoleentuntiin - tuntiin päivässä niin alat olla oikeilla jäljillä. Sillä määrällä ei vielä "turmella" lapsia, kunhan tekevät muutakin. :D

        Totta


    • Synkkä tulevaisuus

      Aivot tuhoutuu tästä katsotaan sitten 20 vuoden päästä miltä maailma silloin näyttää varmaan erilaiselta siis vuonna 2030 vaikka. Joskus se päivä koittaa vielä..

      • Häh?!

      • No tuota ...

        Suomessa nuorten alkoholinkäyttö on tippunut radikaalisti 2000 luvulla ja trendi jatkuu edelleen.

        Syy on se, että nuoret nykyään ennemmin pelaa, ovat facebookissa, jne, paljon enempi kuin ryyppäämässä.

        Alkoholi sentään tutkitusti tuhoaa aivosoluja, joka ikinen kerta kun otat kuppia, tuhoutuu aivosoluja.

        En ole mikään absolutisti. Mietin vain, että mihinköhän nuo sinun väitteet perustuu . . .


      • ahha ...
        Häh?! kirjoitti:

        Ja minkä mukaan tuhoutuu? Mihin tämäkin tutkimus perustuu? Tosin on kyllä ainakin tutkittu että langaton Wlani-yhteyden säteily tuhoaa, ainakin jos yli tunnin on koneella tai kännyn netissä: http://nwohavaintoja.blogspot.fi/2013/08/tutkija-mikko-ahonen-langaton-sateily.html

        Jos WLAN aiheuttaa tuhoa, niin sitten aiheuttaa myös kännykkäsäteily, radiot, tv:t, oikeastaan aivan kaikki radioaallolla/mikroaalloilla toimivat vehkeet.

        Kyllähän ne aiheuttaakin. Olennaista on ymmärtääkseni säteilyn energia.

        Mutta WLAN laatikon sulkeminen ei riitä säteilyä poistamaan, sitä on vaikka millä mitalla kaikista muista vehkeistä edelleen jäljellä.

        Mikroaaltouuni muuten toimii aivan samanlaisella säteilyllä kuin WLANit ja kännykät. Vain paljon suuremmalla energialla. Jos energia on liia korkea, niin kyllähän siinä vesikin kiehuu, kieltämättä sillä voi olla vaikutuksia. :)

        Ainut tapa täydellisesti sätelyltä välttyä, on muuttaa jonnekkin varsin syrjään.


      • ahha ...
        ahha ... kirjoitti:

        Jos WLAN aiheuttaa tuhoa, niin sitten aiheuttaa myös kännykkäsäteily, radiot, tv:t, oikeastaan aivan kaikki radioaallolla/mikroaalloilla toimivat vehkeet.

        Kyllähän ne aiheuttaakin. Olennaista on ymmärtääkseni säteilyn energia.

        Mutta WLAN laatikon sulkeminen ei riitä säteilyä poistamaan, sitä on vaikka millä mitalla kaikista muista vehkeistä edelleen jäljellä.

        Mikroaaltouuni muuten toimii aivan samanlaisella säteilyllä kuin WLANit ja kännykät. Vain paljon suuremmalla energialla. Jos energia on liia korkea, niin kyllähän siinä vesikin kiehuu, kieltämättä sillä voi olla vaikutuksia. :)

        Ainut tapa täydellisesti sätelyltä välttyä, on muuttaa jonnekkin varsin syrjään.

        Niin sanottakoon vielä, ettei kaikki säteilylähteet ole edes ihmisen aiheuttamia. Lisäksi on m. avaruudesta tulevaa taustasäteilyä. Avaruudesta voi tulla vaikka suuri gammapurkaus, joka aiheuttaa maailmanlopun, ainakin ihmiselle.

        Mutta noissa säteilyjutuissa uskoisin ennemmin jonkun virallisen tahon totuutta asiasta:
        http://www.stuk.fi/ajankohtaista/ukk/kodin_sateilevat_laitteet/tietokoneet_ja_wlan/fi_FI
        /tk_wlan2/


      • Hetkinen nyt!
        ahha ... kirjoitti:

        Niin sanottakoon vielä, ettei kaikki säteilylähteet ole edes ihmisen aiheuttamia. Lisäksi on m. avaruudesta tulevaa taustasäteilyä. Avaruudesta voi tulla vaikka suuri gammapurkaus, joka aiheuttaa maailmanlopun, ainakin ihmiselle.

        Mutta noissa säteilyjutuissa uskoisin ennemmin jonkun virallisen tahon totuutta asiasta:
        http://www.stuk.fi/ajankohtaista/ukk/kodin_sateilevat_laitteet/tietokoneet_ja_wlan/fi_FI
        /tk_wlan2/

        Tutkailitko edes ollenkaan tuota linkkiä? Kyseinen juttu oli siis suoraan lainattu Helsingin uutisten sivuilta, jossa haastateltavana oli Tampereen yliopiston Filosofian tohtori Mikko Ahonen tietojenkäsittelytieteistä, jonka kanssaan hänen kanssa oli samaa mieltä jopa Säteilyturvakeskuksen professori Dariusz Leszczynski! http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/250745-”langaton-tekniikka-tekee-meista-hedelmattomia”

        Että se niistä salaliitto-teorioista! Jos nyt sitä korttia olit vetämässä esiin?


      • 17vuotta

        Mutta 2030 on 17 vuotta vain.


    • Normikäytäntö

      2 tuntiam kerrallaan kolmena päivänä viikossa, ennen klo 12 ei pelata eikä 18 jälkeen, lapset 10 ja 14. Lisäksi yhtenä rangaistusmuotona on pelipäivien menettäminen

      • Örkfkrkrkfm

        Noi aika taulut on vähä...


      • tohisevatonttu
        Örkfkrkrkfm kirjoitti:

        Noi aika taulut on vähä...

        Nykypäivän "vanhemmat" eivät muusta enää puhukaan kuin lastensa sadistisesta rajoituksesta. Kuinka tässä on niin käynyt että ensin valitetaan kuinka huonoa ja ahdistavaa on elää rajoitteista elämää, ja sitten kylvetään se sama siemen lapsiin, kerrasaan rotivapaata touhua.

        Ihmiskunta kehittyy, sukupolvi sukupolvelta, mutta ei aina pahaan suuntaan,
        Vapauttakaa itsenne itsepetoksesta ja antakaa lastenne olla rauhassa ja elää onnelisesti kuten haluavat.


    • Mauritus

      Itse käytin kaiken aikani 6-vuotiaasta lähtien tietokoneitten ja pelien parissa. Tällä hetkellä olen 25 vuotias ja työskentelen rakastamallani alalla pelien parissa, pelitestaajana.

      Myös muukin osaaminen koneella on hyödyksi ja englanti tuli itselleni siinä samalla opittua hyvin laajalti.

      Toki siitä liika pelaamisesta voi olla haittaakin kun niin yksilöllisiä ihmisiä ollaan. Koita siinä nyt sitten keksiä hyviä rajotuksia. :) Minullekin koitettiin pitää kovia aikoja välillä mutta sain tehtyä asiani joko salaa tai kiertämällä estot.

      • mammanni

        Heh...mun nuorella sama, en koskaan rajoittanut koneella vietettyä aikaa, sillä ulkoili ja urheili ihan sujuvasti. Nyt on hankkimassa toista it-tutkintoa ja on hele*tin hyvä ammatissaan.
        Ei noi aikarajat ole mistään kotoisin.


      • Hylkääjät
        mammanni kirjoitti:

        Heh...mun nuorella sama, en koskaan rajoittanut koneella vietettyä aikaa, sillä ulkoili ja urheili ihan sujuvasti. Nyt on hankkimassa toista it-tutkintoa ja on hele*tin hyvä ammatissaan.
        Ei noi aikarajat ole mistään kotoisin.

        Aikarajat on vain kainalokeppi niille joiden lapset pelailee, mutta itseä ei jaksa kiinnostaa mikään muu kuin se "ruutu", ei mitä siellä pelataan, miten tai miksi. Ei taida olla tarpeeksi hyvää viihdettä vanhempien hienostuneeseen makuun.

        Ei ole kyllä ihme jos myöhemmin ei kelpaa sitten se lapsikaan.


    • Tinkaamista

      Tottakai, eipä ole kokemusta. Mikä ihmeen tarve aisilla on vaatia Mieheltä sosiaalisuutta muidenkin kanssa työajan ulkopuolella, jos sielläkään? Kun kerran tarvii niin paljon omaa aikaa niin olkoon sinkku, on lapsia tai ei. Jokohan olis kaikki kysymykset esitetty ja "valitukset" valittettu? Elätkö ollenkaan? Kyllä, kun huvittaa, jokainen SÄÄSTÄÄ mistä säästää

    • anti-kukkahattutäti

      Itseasiassa tietokoneen käyttö ei huononna näköä (ellei naamasi ole siinä kiinni), vaan pystyy jopa parantamaan sitä (esim. pelit missä tarvitaan koordinaatiokykyä)
      Tehkää vähän tutkimusta, ennen kun luulette oman mielipiteenne olevan faktaa :)

      • No tuota ...

        Kun katsot lähelle, silmäsi tekee työtä. Kun katsot kauas, silmä lepää.

        Jos katsot paljon tietokonetta, silmäsi saa paljon harjoitusta, samalla tavalla kuin treenaisit lihaksia.

        Monilla se lähelle tarkennus jää joksikin aikaa päälle vielä sen jälkeenkin kun koneen katsominen, tai kirjan lukeminen on loppunut. Tätä sanotaan valelikinäköisyydeksi. Ja monet saavat sen vuoksi tavallansa "turhaan" silmälasit.

        Päivänvalon puute sen sijaan tutkitusti huonontaa näköä ja aiheuttaa likinäköisyyttä.

        Likinäköisyys on nykyään suorastaan epidemia, päälle puolella länsimaiden asukkaista nykyään on silmälasit ja joillakin aasian alueilla vielä paljon suuremmalla.

        Eli kyllä tietokoneen käyttö vaikuttaa näköön. Mutta jos ulkoilet ja olet päivänvalossa, sekä katsot välillä kauaskin, etkä mene kirjan lukemisen jälkeen näkötestiin ja ota turhaan laseja, pärjäät hyvin. :)


    • minakasvatanlapseni

      Kaksi tuntia päivässä on aika hurja määrä. Meillä poika 7v ja hänellä on pelipäivä 2 kertaa viikossa. Meillä ei ole myöskään telkkaria, joten ruutuaika jää tuohon. Eikä ole poika kaivannut yhtään lisää pelejä tai ohjelmia. Hänellä oli mahdollisuus ostaa itseleen telkkari omilla rahoillaan, mutta ei edes halunnut. Kyllä tuon ikäiset lapset kuuluvat muualle kuin ruutujen ääreen...

      • Ldkwkkrk

        Omilla rahoillaan?!!tässä jää nyt epäselväksi että eikö hän halunnut maksaa 1300 telkkarista!


      • RikasLapsi

        Minkälaisella 7-vuotiaalla on varaa telkkariin, kun itse en olisi varmaan saanut edes karkkipussia.


      • moiom

        No ei ihme 7v ei osta telkkaria ku eihä sillä 20 snt taskurahalla kunnon ruutua saa. Varsinkaan kun ei tiedä mikä tv on


    • Hyötykäyttöä PC:llä

      Ite lapsena hakkasin pleikkarilla Gran Turismoa joskus melkeen 48h putkeen, välillä auton ajettu kilometrimäärä ko. päivänä näytti jotain 5-8tkm, parhaimpaan autoon sain 500tkm täyteen, siihen lopetin Gran Turismon pelaamisen.

      Nykyisin ei pelit kiinnosta enää yhtään koska ekat 20 vuotta tuli elämästä jo pilattua pleikkarin ääressä, nykyisin olen kyllä tietsalla koko päivän mutta valvon foorumia moderaattorina niin siitä on jotain hyötyäkin, teen tutoriaaleja ja erinäisiä muita tweakkaus topic:eja eri puolelle nettiä. PC:tä voi käyttää hyödyksikin eikä pelkästään pelaamiseen, esim. eri virusturviin tutustuminen on hyvästä ja eri käyttiksiä olisi hyvä jo osata nuorena lapsena, siitä ei ole kuin hyötyä tulevaisuudessa että on jotain speksejä jo hallussa ennen kun koulun aloittaa esim.

      Ite sain ekan oman tietsan vasta 9 luokan jälkeen, siksi ei koulussa hirveemmin osannut konetta käyttää, ite suosittelen että vanhemmat antaisi lapsensa kokeilla tietsan kanssa kaikkea, siitä ei ole muuta kuin hyötyä.

      Eli, kieltäkää ennemmin lapsiltanne pleikkari ja ajakaa ne tietokoneiden ääreen.

    • murmeli20

      Tämäkin asia on vähän kom sii kom saa..... eli meistä jokainen on erinlainen.
      Poikani (nyt 18v) pelasi aikoinaan hurjan paljon En ollut huolissaan. Nykyään pelailee harvakseltaan kun on muutakin elämää. Lapset kasvaa niin maailmakin........

    • Valivali siellä, valivali täällä, valivali tuolla, ja päälle vielä perättömät syytökset ja selittämättömät lähdöt, kun minä vaan tiedän mistä PUHUN.

      • Pahinta mahdollista henkistä väkivaltaa on toki nimenomaan se, että asioista ei sanota suoraan, mutta, kun kahdesta "pahasta" kumpikaan ei ole hyvä.


    • pokemonkouluttaja1

      Tiedä onko rajat hyödyksi vai haitaksi. Voisi vanhemmat olla enemmänkin kiinnostuneita lastensa pelaamisista, kysellä, pelata ehkä heidän kanssaan (mutta ei tunkea mukaan), jelppiä englannin kanssa. Tietty kandee pitää silmällä millasia pelejä lapset pelaa. Yhdyn kyllä siihen ettei alle kouluikäisten/ekoilla luokilla olevien tarviis pelata paljoakaan/ollenkaan.
      Ja siis miksi peleistä aina marmatetaan? Aika samoja aineksia niissä on kuin kirjoissa ja elokuvissa, tosin ei valmiiksi pureskeltuna ;3 Ei tartte aina pelätä sitä mistä ei tiedä.

    • uUz

      Peleistä marmatetaan, koska vanhemmat haluavat syyttää jotain muuta, kuin omia kasvatustapojaan.

    • Hyvin pärjännyt

      Heti kun opin tietokoetta käyttämään, on tullut istuttua sen edessä suurin osa ajasta. Nyt 20 vuotiaana voin sanoa, että mielestäni vahinkoa tässä ei ole tapahtunut. Esimerkiksi englantia osaan paremmin kuin moni minun ikäluokassani, ja suurin kiitos tästä menee elokuville, tv-sarjoille ja peleille. Koulussa pärjäsin edelleenkin ikäluokkaani paremmin, ja päättötodistuksieni keskiarvot ovat olleet 9,36 (yläaste) ja 3.00 (ammattikoulu, arvostelu 0-3). Se että ajan käyttää tietokoneiden parissa, ei tarkoita, että lapsi syrjäytyy tai hän pärjää tulevaisuudessa huonosti. Suurin syy ongelmista tulee aivan muualta.

      Tässä kukkahattutätien hyysäyslandiassa ajatellaan, että kaikki ongelmat tulevat tietokoneista ja tv:stä, jonka varjolla rajoitetaan laitteiden käyttöä. Eikö olisi kuitenkin parempi opettaa lapselle vastuuta siitä miten ajan käyttää, ja että on itse vastuussa omista valinnoistaan.

      Itselle sanottiin jo ennen koulun alkua, että kouluun ei herätetä, läksyjen tekoa ei valvota, kokeisiin ei pakoteta lukemaan, vaan nämä ovat minun omia asioita, jotka tulee hoitaa kuten parhaaksi näkee. Ei ole ollut ongelmaa. Urheiluun toki kannustettiin aina, ja eri lajien pariin ohjattiin, mutta oikeaa ei tuntunut löytyvän. Lopulta löytyi ja siinä menestynyt aina maajoukkuetasolle asti.

      Kasvatus muutenkin oli sitä, että kannustettiin aina, mutta huonoista/pahoista teoista tuli noottia. AINA! Siitä ei lipsuttu. Vapauksia oli todella paljon; ei kotiintuloaikoja, kun kotiin osasi arkisin tulla hyvissä ajoin. Viikonloppuisin ei kotiintuloaikoja ollut, vaan jos halusi olla kaverilla yötä, niin aina sain olla. Yleensä illalla soitettiin ja kysyttiin, että missä olet ja aiotko jäädä yöksi, tai yöksi jäämisestä ilmoitin jo päivällä. Lähes joka viikonloppu meni parhaan kaverin kanssa, joko hän meillä yötä, tai minä kaverin luona, ja tämä sopi molempien vanhemmille. Aika meni tietokone- ja konsolipelien parissa, mutta myös paljon ulkona kujeillessa. Mitään vakavaa ei kuitenkaan koskaan tehty, vaan normaalia pientä poikien kujeilua. Ei voida verrata nykypäivään vapaakasvatuksen hedelmiin, jotka saavat tehdä mitä vain ilman vanhempien rangaistuksia.

      Kun vertaan omaa kasvatustani joidenkin tuttujen kasvatuksiin, niin voin sanoa, että tämä malli oli mielestäni minun kohdallani toimivin. Yksi lapsi kasvatettiin kieltämällä ja rajoittamalla, ja nykyään erkaantunut täysin normaalista elämästä pikkurikolliseksi. Opettakaa lapsenne mieluummin vastuuseen ja antakaa vapautta. Kukaan ei tule tulevaisuudessakaan rajoittamaan. Joka voi sitten tulla yllätyksenä, kun asiat pitää itse hoitaa ja asioista pitää kantaa vastuu.

      Pitkä vuodatus, mutta mielestäni aiheellinen. Tuntuu, että maa menossa täysin väärään suuntaan lasten kasvatuksen osalta.

      • NynoAami

        Hyvin sanottu.


    • Hyvin pärjännyt

      Lisätään vielä sen verran, että peleillä ei muutenkaan ole lapsen kasvun kanssa mielestäni juurikaan tekemistä. Itse sain 10-vuotiaana joululahjaksi GTA San Andreasin, jota tuli pelattua todella paljon. GTA III:sta luultavasti joskus 8-vuotiaana, eivätkä muuttaneet ajatteluani tai todellisuudentajuani mihinkään suuntaan, vaan lähinnä naurattivat. Jos oma lapsenne saa vaikutteita peleistä, niin se ei ole pelkästään pelien vika, vaan pieleen on menty jo paljon aikaisemmin.

    • Lapset ensin

      Tervetuloa kaikki uutta Lastensairaalaa toivovat perheet lasten ja ystävien kera (ei haittaa, vaikka lapsia vähän yskittäisi tai itkettäisikin) aihetta koskevaan tapaamiseen Eduskuntataloon to 24.10. alkaen klo 16, jolloin on täysistunto. Levitähän tietoa :)

    • äiti73

      Lapset on 5 ja 7, kumpikaan ei käytä tietokonetta ollenkaan, televisiota ei katso ollenkaan, paitsi elokuvia dvd:ltä, DS3 löytyy, sillä saa pelata enintään 30 minuuttia, joskus ei ollenkaan, joskus kun joutuu odottelemaan, enemmmän... 5 vuotias pelaa mun kännykällä, esim, jos joutuu odottelemaan jotain, ei muuten...

    • gjldjkldsjgls

      Minut on kasvatettu suht vapaasti vaikka isä olikin joskus tiukkana, olen 70-luvun puolivälissä syntynyt.

      Nyt itsellä kaksi lasta 10 ja 12 v, olen yksinhuoltajana ollut vuosia ja meillä on wiit ja pleikkarit, lapsilla älypuhelimet ja omat läppärit ja tällä hetkellä ainoa mitä käyttävät on kännykkä.

      En ole koskaan asettanut mitään tuntirajoja pelaamiselle, kun joulupukki toi wiin, sitä pelattiin muutama viikko hieman enemmän mutta nopeasti se into meni ja silti koko tämän ajan lapset menivät paljon ulkona ja toinen lapsista harrastaa tälläkin hetkellä 5 krt vkossa olevaa urheilua ja toinen lapsi menee illat ulkona liikkuen.

      Molemmat normipainoisia, vastuuntuntoisia ja fiksuja lapsia, kokeista tulee koko ajan 8-10 arvosanoja.

      Jos olisin ollut tiukkana ja pitänyt jotain peliaikoja, taistelisin varmasti tänäkin päivänä asiasta ja kiellytty kiinnostaisi.

      Tottakai nukkumaanmeno ajat on olemassa ja illat menee samalla rutiinilla.

      Onko tämä nyt sitä vapaata kasvatusta vai mitä mutta kasvatan samaan tapaan kuin itsekin sain mennä ja tulla vapaasti ja minusta kasvoi erittäin tunnollinen ja vastuuntuntoinen aikuinen. Toisinkuin jotkut luokkakaverit joilla oli todella tiukka kuri, aikuisena on sitten kokeiltu yhtä ja toista ja vaikeaa on ollut.

    • Siinä vastaus

      Vastaan kysymykseen kysymyksellä.

      Pitäisikö aikuisten television katsontaa rajottaa?

      • kohti parempaa

        Pitäisi. On todella surullista katsoa, kuinka 30-60v ihmiset turruttavat itsensä passiivisella ruudun töllötyksellä. Senkin ajan olisi voinut käyttää kehittävämmin, vaikka tietokonepelejä pelaten.


    • hyh hyh
    • asd18

      Kun lapsenne saavuttaa mopoiän pelaaminen ja tietokoneen käyttö loppuu kuin seinään itselleni ja tutuille näin kävi...

    • Testattuon

      Ostakaa lapsillenne crossipyörät oppivat sitten ajamaan tulevaa mopo/kevari aikaa varten näin heistä tulee vielä kelpo kuskeja eivätkä vietä kaikkea aikaa koneella

    • Pelaaminen ei ole pelkästään pahasta, vaan sillä on myös valtava määrä hyviä vaikutuksia.

      Katsopa tuo video viitteenä niin ymmärrät:

      http://youtu.be/LNycSARuGcE

    • tutustuvähän

      valitse lastesi pelit. Tätä on tutkittu paljon, miten pelaaminen vaikuttaa. Se muun muassa kehittää ongelmanratkaisua, loogista päättelykykyä ja mielikuvitusta, esim. jos pelaa sellaista peliä, jossa täytyy stradegioida. Lisäksi se voi kehittää metakognitiota.

      • Cyanide.

        LEAGUE OF LEGENDS.
        COMPANY OF HEROES.
        DOTA 2.
        Age of Empires.
        Counter- Strike Global offensive.
        Command & Conquer


      • kannattaa pelata

        Muistappa että ei näillä natsiäideillä ole englannin kielen taitoa...


    • 14v proteestoijja

      Olkaa ny jo hiljaa älkääkä puuttuko meijjän lasten puuhiin... Pilaatte vaan kaiken määräämällä meijät pois koneelta. Unohtakaa kaikki aikarajat niin lapset kyllästyy pelaamiseen ja tekee jotakin muuta kun on kyllästyny. En vastaa jos kysytte multa jtn tää oli vaa joku pikajuttu... en omista käyttäjätunnusta.

      PS: pelaan tosi paljon koneella ja mun keskiarvo on silti 8.4

    • Kivittäkää?

      Kyl huomaa, et täällä vastailee vaan nää "superäidit", joilla on tiukat säännöt ja täydelliset lapset.
      Mulla on 12v ja 9v pojat ja varsinkin vanhempi on koneella ainakin muutaman tunnin joka päivä. Nyt olen rajoittanut sitä, koska pojalla todettiin migreeni ja lääkäri sanoi, että max 2h päivässä koneella.
      Pojat ulkoilevat kyllä paljon, nuorempi varsinkin. Molemmat ovat terveitä ja reippaita :)

      • lanj3

        Terveitä, mutta todettiin migreeni ja lääkäri käski rajoittaa ruudun töllötystä? Mulla on eri käsitys terveydestä...


      • Näinhän se
        lanj3 kirjoitti:

        Terveitä, mutta todettiin migreeni ja lääkäri käski rajoittaa ruudun töllötystä? Mulla on eri käsitys terveydestä...

        usein menee. Kaikki on hyvin siihen saakka ettei enää olekaan...


      • sairaushan.se

        Migreeniä sairastavalla on usein myös ruokavalio hiukan pielessä. Väriäineet (karkit, limut) pois.


      • Anonyymi
        lanj3 kirjoitti:

        Terveitä, mutta todettiin migreeni ja lääkäri käski rajoittaa ruudun töllötystä? Mulla on eri käsitys terveydestä...

        Migreeni tulee stressaamisesta.


      • Anonyymi
        lanj3 kirjoitti:

        Terveitä, mutta todettiin migreeni ja lääkäri käski rajoittaa ruudun töllötystä? Mulla on eri käsitys terveydestä...

        Migreeni tulee stressaamisesta. Jos pelaa stressaavaa pelejä ja stressaa kokeista ja muusta niin ei ihme että on migreeni!


    • Tietokoneeton äiti

      Meillä ei ole edes tietokonetta. Olen selittänyt lapsille, että minullakaan ei ollut lapsena tietokonetta eikä sellaista tarvita. He pelaavat kyllä koneella kavereiden luona, mutta eivät ole koskaan valittaneet koneen puutetta kotona. Kännyköiden suhteen sama juttu. Olen halunnut opettaa lapsilleni, että elämän ei tarvitse pyöriä tietokoneiden ympärillä.

      • Hyvin pärjännyt

        Opetat siis lapsesi tarkoituksella irti todellisuudesta, kun eivät osaa käyttää tietokonetta tulevaisuudessa.


      • Projektipäällikkö

        http://www.tiede.fi/artikkeli/1687/antaa_lasten_pelata

        Meillä pelataan, surffataan ja chattaillaan surutta. Lisäksi pelataan jalkapalloa, ratsastetaan ja uidaan - jokapäivä jotakin. Itse olen it-alalla, joten en näe tekniikkaa mörkönä. Sanoisin, että juju on löytää lapsille mieleistä liikuntaa, jolloin tasapaino säilyy automaattisesti.


      • Saako kysyä,

        että millä kirjoitit tänne..?


      • Saako kysyä, kirjoitti:

        että millä kirjoitit tänne..?

        Perunalla kai? Jotkut sanovat että sillä saa hyvää videotakin.


    • 1 != 0

      Parempi vaan, kun oppivat aikaisin. Tulevaisuudessa yhä suurempi ja suurempi osa jokapäiväisestä elämästä ja asioiden hoitamisesta on siirretty nettiin tietoteknisillä laitteilla tehtäväksi. Niiden käytön hallitseminen on myös ehdoton ammatillinen etu.

      • Ennen pitkää kaikki on ykköstä ja nollaa, joten sen parempi mitä aiemmin ne hallitsee.


    • pelit on prseestä

      Itse koen, että mulla meni oma nuoruusaika pilalle sen takia, että olin ihan koukussa videopeleihin. Siinä tuli sitten syrjäydyttyä vähän muusta porukasta. Nyt kun itse olen kyllästynyt tuohon pelaamiseen niin katson sivusta, kun molemmat veljet tekevät saman perässä...

      Jos ite joskus saan lapsia niin pistäisin siihen todella tiukat säännöt tai jättäisin konsolit kokonaan ostamatta.

      Mun mielestä tuo 2tuntia on jo liikaa, vaikka ei ole toki läheskään niin paha mitä pahimmilla, jotka hakkaa konetta ja konsoleita vähintään sen 10h päivässä... on sitä oikeasti elämässä paljon parempaakin tekemistä! Kokemuksesta voin sen sanoa.

    • tietsikkaaa

      Itse nyt 18-vuotiaana sanon omasta kokemuksesta, että meillä oli pienenä 1 h pelivuorot päivässä. Koska meitä oli 4 sisarusta pelittämässä yhdellä koneella, niin sekin vaikutti siihen, että yksi ei saanut olla koneella tuntia pidempään, kun muut hääti pois koneelta.

      Kuitenkin tietokonepelit oli tärkeä osa minun lapsuutta. Minusta pienenä pelittämien oli hauskaa ja jännittävää (en siis pelannut mitään k 18-pelejä vaan ihan lapsille suunnattuja pelejä), vähän niinkuin leikkimistä sekin. Sitten peleistä juteltiin sisarusten ja kavereitten kanssa. Yhdestä pelistä tykkäsin niiin paljon, että jopa kirjoittelin sen pelihahmoista tarinoita. :D

    • hgdjghgj

      vanhus;P, katsovatko lapsesi tämän kahden tunnin lisäksi tv:tä? Mulla on jo aikuiset lapset ja siihen aikaan ei ollut tietokoneita. Mielestäni sen peliajan ei pidä olla itsestäänselvyys. Se pitää "ansaita"= läksyt/kotityöt tehty, oltu ulkona yms. ensin ja sitten puolesta tunnista tuntiin ennen klo 18-19. Sen jälkeen rauhoitutaan yöunia varten lukemalla kirjaa tai pelaamalla vanhempien kanssa jotain rauhallista lautapeliä tai askartelemalla/piirtelemällä. Näin me vieroitettiin kasvattipoika tv:n ja videoiden tuijottelusta. Toimi hyvin, hänestä tuli innokas kirjojen lukija. Terveydenhoitaja soitti ja kyseli, että mitä olette tehneet kun pojalla on terve väri kasvoilla. Sanottiin, että 10h yöunet ja kaksi tuntia ulkoilua koulun jälkeen sekä säännölliset terveelliset ateriat. Sama linja on pienten lastenlasten kanssa meillä ollessa. Olen oppinut omalta äidiltäni.

    • ex-yhisä

      Kun lapselle annetaan oikeus tehdä mitä haluaa velvoitteiden jälkeen ei asiassa pitäisi olla mitään ongelmaa päivän lopussa!
      Jos lapsen normaaleissa teoissa on laiminlyöntejä pelaamisen syystä niin ongelma on vanhemmilla!

      Itse päädyin aikoinaan siihen, että pelata saa päivittäin JOS koululäksyt on todistettavasti tehty ennen pelaamista! Myös kokeiisiin edeltävänä aikana on valmistauduttava riittävästi... VASTUU antaa oikeuksia!

      Mikä erikonen oikeus aikuisilla on rajattomaan pelailuun tai siihen loputtomaan TV:n katseluun alkoholin käyttöön yksinoikeudella omalla vapaa-ajallaan?

      En ole katunut pelaamisien päästöstäni!

    • Ei se kone sua syö

      Itse 13v olen ja peliaikarajoitukset menee niin että kun joku sanoo nyt pois koneelta niin sitten pois koneelta ja peliaika pyörii 4-5 h paikeilla ( huom olen luonnontieteis-matemmaattisessa koulussa järvenperässä niin että koulu menee hyvin). Ainoat vaikutukset koneesta onjoskus päänsärky ( joskus 6 tunnin jälkeen).Kun joku sanoo älä pelaa sitten menen koneelle ja opettelen ohjelmointia. Tunnen kavereita jotka voivat pelata 8h putkeen. itse vähän hämmästyin mutta niilläkin menee ihan hyvin. JA SITTEN näille jotka ovat tätä mieltä: ei pelejä jotka sisältävät väkivaltaa ne tekevät lapsesta murhaajan .............. joskus kun tulen kotiin ja tekee mieli rikkoa tavaroita avaan pleikkarin laitan sisään Call of Dutyn ja räiskin virtuaalihahmoja (uskokaa tai älkää se on todella hyvä agression purkamiskeino) Niin että ei se kone elämää pilannu ja käyn ulkona joten en ole olmi.
      Ps. jos aluat lapsesi tekevän jotain rakentavaa tässä on todella helppo ohjelma jolla voi tehdä omia ohjelmia ja laittaa niitä nettiin.

    • unohtu se saitti

      Niin se saitti on www.scratch.mit.edu

    • Liikunnan opiskelija

      Liikunnan suositukset koululaisille 1-2h päivässä, josta puolet hengästyen. Nykynuorisolle tuntikin on kova tavoite, kun välitunneilla ei enää hriveästi liikuta ja vapaalla ei senkään vertaa.

      Ruutuaikasuositus maks. 2h päivässä, mikä on aika selvästi yläkanttiin - ei kai kenellekään ole epäselvää, että liikuntaan ja muuhunkin toimintaan pitää käyttää enemmän aikaa kuin ruudun PC-/videopeleihin? Nykynuorisolla toimii enää peukalot, mutta edes urheilevat viidesluokkalaiset eivät jaksa kerralla paljoa kymmentä vatsaa tai punnerrusta enempää.

    • cutepolish

      Sanoppa muuta! :)

    • njuuuuuuuuuuuuj

      oma muksuni ei ole viellä ruutu-aika ikäinen mutta luultavasti saisi katsoa telkkaria sillloinkun joku muu katsoo ja maa ruutu aikaa joku tunti per päivä

    • 13vuotiasihmetteliä

      Aamulla kun herään en pelaa. Menen kouluun. Tulen koulusta. Teen läksyt. Luen mahdollisesti kokeisiin. Sitten pelit päälle, sivussa soitetaan kavereille että tuleeko ulos. Jos ketään ei tule/kerkeä jään yleensä pelaamaan nettikavereideni kanssa. Joskus pelaan arkipäivinä 3-4 tuntia, silti keskiarvoni 8,9. Olen kipeä kerran vuodessa. Refleksini ovat hyvät, kirjoitan nopeasti koneella. Minulla on OK kunto. Olen 13 ja pelaan myös 18 pelejä, Ei, en sekota niitä oikeeseen elämään, älkää huoliko 'superäidit' en sekota videoipelejä oikeaan elämään. Toivottavasti ette saaneet väärää kuvaa minusta mutta harrastan myös airsoftia, joka on mielestäni raskasta softata 5-6 tuntia metsässä päivässä, sitten harrastan vielä sählyä. Treenit kerran viikossa 1,5 tuntia. Käyn kyllä ulkonakin. Viikonloppuna 'laneilla' voin pelata jopa 6-7 tuntia putkeen.

      Ei ole mitään järkeä antaa lapsen pelata vain puolta tuntia per päivä ja kerran viikossa, juuri kun täydellinen pikkumuksusi on alkanut tekemään jotain kivaa videopeleissä karjaset että aika ja menet sammuttamaan pelikoneen. Eihän täydellinen poikasikaan tee sitä sinulle? Eihän?

      PS. Käyttäytyminen kuolussa 9.

      Chillatkaa mummeliinit

      • äitiliini fossiili

        Täällä vanha muori, ettei ollut kännykkää tai nettiä "nuoruudessa" . Kukaan ei kytännyt , kun vaan oli 50 penniä, että pystyi puhelinkiskalta soittamaaan,jos oli myöhässä kotiintuloajasta. Grillin kulmilla notkuttiin ja ainakin oltiin ulkona ja joskus vähän pihallakin..... Ei olis tullut mieleenkään, että järkevää lasta pitäis pitäis holhota, addiktit on erikseen. Siis haloo, katsokaa itseänne, myös minä, miksi hitossa täällä kommentoin tähän aikaan. Hyvää yötä kaikille !


    • tsirppale

      Täytyy sanoa, etten keksi mitään keinotekoisia rajoituksia. Me vanhemmatkin viihdymme hyvin pelien, netin ja television parissa, joten näitä hyödykkeitä käytämme yhdessä eräänä perheen keskeisen sosiaalisen kanssakäymisen muotona.

      Sanotaan myös, että mitä kielletympää, sitä halutumpaa. Järkevän valistuksen olemme kyllä ottaneet ohjelmistoon, esim. selittäen mitä liika istuminen ja sisälläolo vaikuttaa ihmisen terveyteen ja mitä sen sijasta pitäisi valita.

      Emme kyllä ehdi oikeasti liikaa istuskelemaan, koska harrastukset vievät liki kaiken vapaa-ajan - käymme viikonloppuisin yhdessä metsäretkillä, uimassa, lapsilla on myös monta iltaa harrastuksia, tanssia, painia, jumppaa jne.

      Tavoite on se, ettei lasten elämät ainakaan useimmiten olisi niin yksipuolista ja tylsää, kuten se oli pimeissä metsissä ja harmaissa nurkissa eletyllä 70-luvulla.

      • "Sanotaan myös, että mitä kielletympää, sitä halutumpaa."

        Jep. Kun jokin asia salataan, kiinnostus sitä kohtaan kasvaa entisestään, oli huono asia tai ei.


    • huooooooh

      Ihan oikeesti? Aikuisten ihmisten tarvii kysellä muilta, että miten kasvattaa omat lapsensa? Ja vielä suomi24:ssa? Mä en ymmärrä.

      Mä en myöskään ymmärrä tätä kauhistelua pelaamisesta, tietokoneen käyttämisestä ja telkkarista. Antakaa teidän lapsien tehdä mitä ne tykkää tehdä jumalauta! Jos ne tykkää harrastaa jalkapalloo, sit ne pelaa jalkapalloo. Jos ne tykkää pelata tietokoneella, niin antakaa niiden pelata tietokoneella.

      Mä ite henkilökohtasesti pelasin koko pienen ikäni, oon nyt 24. Alotin kun eka nintendo tuli (olin jotain 4 ehkä kun isä mulle sellasen osti?) ja jatkoin siitä pelaamalla konsoleilla niin kauan, että sain tietokoneen joskus 14 vuotiaana. Netin sain koneeseen vasta 16 vuotiaana. Mä pelasin yksin, mä pelasin kavereitten kanssa ja mä pelasin iskän kanssa 9 vuotiaaks asti, kunnes isä kuoli. Eli iskä osallistu asioihin, mitkä mua kiinnosti, vaikka se sitten olikin pelaaminen. Toki mulla oli rajat. Läksyt piti tehdä, kokeisiin lukeen ja välillä käydä ulkona. Se oli ihan fine, niin pitääkin olla rajoja.

      Harrastin myös sivussa tanssia koko ala-asteen, menestyttiin parin kanssa sen verran hyvin, että pari sm-kultaakin tuli. Koulussa olin aika keskitasoo, perus 7-8 yleisimmät numerot oli. Yläasteella lopetin harrastukset, koska pari vaihtu ja muutettiin kohtuu metsään, joten lähellä ei ollu mitään mikä kiinnosti. Lähin kaverikin asu monen kilometrin päässä, joten pelasin. Lukion aikana sain sitten sen netin koneeseen, joten pystyin pelaan kavereiden kanssa siellä. Löysin sieltä myös uusia kavereita. Netin myötä opin myös englantia, samoin pelien ansiosta. En ikinä omistanu hyvää kielipäätä, nykyään englanti sujuu vallan mainiosti, kiitos pelaamisen ja netissä istumisen. Lukiossa opettajakin sen huomas, kun kehityin ilman koulua enemmän kun koulussa.

      Pikkuhiljaa se pelaaminen aikuistuessa alko jäämään vähemmälle, vaikka edelleenkin pelaan, parhaina päivinä paljonkin. Nykyään opiskelen urheiluhierojaks ja jatkan siitä fysioterapeutiks, mulla on paljon ystäviä (enemmän kun monella muulla), oon sosiaalisesti tosi lahjakas ja muutenkin ihan fiksu. En oo mitenkään päin syrjäytyny tai onneton. Ja tästä saan ihan tosissani kiittää pelejä ja nettiä. Kunnostanikin pidän huolta, vaikka koskaan ei väkisin pakotettu harrastaan ja liikkuun. Lapsena harrastin koska se oli kivaa, yläasteella ja lukiossa pidin taukoo koska liikunta ei tuntunu kivalta ja 18 vuotiaana löysin taas pikkuhiljaa sen ilon liikkumiseen kamppailulajien myötä.

      Me ollaan kaikki erilaisia ja jos ei oo mitään hyvää syytä rajottaa sitä pelaamista, älkää rajottako (järkevissä määrin). Antakaa teidän lapsien kasvaa sellasiks kun ne ite haluaa, tukekaa ja ehdottakaa vaihtoehtoja. Älkää pakottako elään niin kun te haluatte, siinä menee kaikki vituiks.

    • Niin no..

      Mutta mitäs sitte ku kaikki kaverit pelaa ja varsinkin sillon kun julkaistaan vaikka uusi peli? No silloin ei muusta puhutakkaan.kyllä siinä tuntee aika nopeasti itsensä ulkopuoliseksi. sillon on heti ensimmäisenä mielessä että mikä sitä meidän äitiä vaivaa kun noin tiukkapipo on? Kyllä se peli into ajan kanssa menee vähintään yläaste iässä.Rajotuksista ne riidat syntyy!

      • natsi-natsi

        "Rajotuksista ne riidat syntyy!"

        Sepä se! Viisainta olisi ollut olla ostamatta mitään pelivärkkejä alun alkaenkaan!


    • Poika15vv

      Ei pahalla mutta jos nyt itsellä olisi vaikka 2h päivärajotus niin kyl mul nyt itsemurha kävis mielessä. Nimittäin tulis elämästä niin tylsää ettei se olis sen arvosta. Tosin voishan siihen ehkä tottua että istuu sohvalla kaiket päivät miettimässä kuinka perseestä elämä on mutta no.. Nyt sieltä varmaan joku kukkahattu täti sanoo että: Käytä se aika koulutehtävien tekoon. No ei koulutehtävissä mee kun korkeintaan yks tunti, ja koulussa pärjännyt erittäin hyvin 8.9 keskiarvo todistukses oli vaikka elän täl 5 tuntii konetta päivässä taktiikalla. Käyn myös joka toinen päivä salilla ettei se fyysinen terveyskään kärsi. Tosin jos nyt ajattelen niin ehkä se 9v on vielä ns. leikki-ikä, eli saattaa jotain kiinnostaa leikkiä vaikka piilosta tai jotain vastaavaa. Itsehhän kyllästyin kaikkiin leikkeihin tossa 11v paikkeilla.

      • Hei ihan oikeasti!

        Sinäkö et vai todellakaan siis keksi mitään muuta tekemistä oikeasti, kuin vaan pelailla koneen/konsolin ääressä taikka istua sohvalla pelkästään angstaamassa ja miettimässä!? No kyllä täytyy jo siinä vaiheessa ihmisellä olla todella köyhä mieli kyseessä sanon minä. Ei millään pahalla!

        Mites me nuoret ollaan sitten vielä ennen tultu toimeen esimerkiksi 80- ja 90-luvun alussa, kun pelejä pelaili silloin vielä enemmänkin lapset? Tai monet muut tietämäni nuoret nykyäänkin? Käy ulkona moikkaamassa kavereita kaupungilla! istumassa kahviloissa tai nurmikolla, ehkä välillä syömässäkin jossain tai katselemassa kauppoja, keikoilla, skeittaamassa, potkimassa palloa, pelaamassa korista, potkimassa footbagia, rantsulla kesäisin, elokuvissa, kirjastossa tai himassa lukea välillä kirjoja ja sarjiksia, kuunella musiikkia, pitää lautapeli-iltoja. Raitis ulkoilma tekee muutenkin hyvää ihmiselle ja sosialisointikin!

        Kyllä tekemistä löytyy, kun vaan yrittää keksiä! Kyllä minä alan nykynuorisosta vähän huolestumaan!


      • Ylös ulos lenkille

        Et varmaan ole ikuna kuullut, että nykynuoriso liikkuu liian vähän. Uso huviksesi, se kostautuu muutaman kymmenen vuoden kuluttua eikä se ole kiva 'kosto'.


    • natsi-natsi

      Kyllä pitää rajoittaa!

    • Kirjoitusta

      Kun lapsen antaa pienestä pitäen touhuta ilman ihmeellisempiä rajoitteita koneella, ei asiasta muodostu minkäänlaista tabua, jolloin lapset todennäköisesti itse ymmärtävät kohtuun rajat alkuinnostuksen jälkeen.

      Tämä tietenkin edellyttää, että lapsi on muuten luonteeltaan moraalinen ja hyvin kasvatettu. Viisas ihminen tuntee rajansa ja ymmärtää esimerkiksi sen ulkonaliikkumisen merkityksen. Toki mistä tahansa voi muodostua ongelma, johon ei saa pelätä puuttua. Täytyy kuitenkin muistaa että pelit ja pelaaminen on huomattavasti hyödyllisempää jokaisella aivojen osa-alueella, kuin esimerkiksi tv:n katselu.

      Ei kannata pitää mitään tarkkoja minuuttiaikatauluja koneella olosta. Ennemminkin lapselle kannattaa huikata pelaamisen pitkittyessä, että kannattaisi kohta alkaa lopettelemaan ja keskustella aiheesta lapsen kanssa. Aikuisen kannatta itsekkin tutustua koneen ominaisuuksiin, eikä pidä sitä itselleen kaukaisena asiana.

      Pelkkien pelien sijaan lapselle kannattaa näyttää muita koneen ominaisuuksia, esimerkiksi videoiden muokkausta, josta voi kehittyä uusi harrastus. Kaikki ei ole aina niin mahdottoman mustavalkoista.

      • Kirjoitusta

        Lisään vielä:

        Surullinen asenne tuollainen, missä ei lapselle haluta hankkia mitään pelaamiseen liittyvää vain periaatteen vuoksi.

        Itse asun keskellä metsää, kävin lukion, päivät menevät puutöissä ja mielestäni olen menestynyt tähänastisessa elämässäni hyvin. Pidän kaikesta perinteisestä ja suurta hupiani onkin erilaiset projektit puuverstaalla. Ihailen vanhan ajan elämäntapaa ja kuulun suomen muinaisuskoa ja entistä elämäntapaa elvyttävään yhdistykseenkin.

        Tämän lisäksi omistan 2 konsolia ja 2 konetta. Olen pelannut ihan pienestä pitäen, eikä menemisiäni ole koskaan juurikaan rajoitettu. Ennemminkin opetettu pohtimaan omaa toimintaani eri tilanteissa, myös pelaamisen kannalta.

        Teknologia kehittyy, eikä siinä itsessään ole mitään pahaa. Jotta nykyajan ihminen pärjää elämässään, erilaisia laitteita, englantia ja ohjelmia nyt vaan täytyy hallita, joita kaikkia koneen käsittely ja pelaaminen kehittää. Kieltämällä pelaamisen tyystin, tietämätön aikuinen tekee todella suurta tuhoa lapsen tulevaisuudelle. Myös sosiaalisuus kärsii, sillä nykyään pelaaminen on todella sosiaalista.

        PELIT EIVÄT ITSESSÄÄN OLE ONGELMA VAAN ONGELMAT ILMENEVÄT NIISSÄ SELVEMMIN. Jos lapselta puuttuu itsekuri ja ymmärrys omasta ja muiden parhaasta, toki tämä käy ilmi esimerkiksi liikana pelaamisena ja pelien väkivallan ihannointina. Kyse on yleisestä moraalin ja maailmankatsomuksen tuonnista ilmi lapselle, tämän kehittyessä. Ei pelien kieltämisestä.

        Se mikä on liikaa, riippuu siitä millainen lapsi on kyseessä. Joillekkin tuntikin voi olla liikaa, toisille vaikka 2h per päivä on vielä ihan normaalia. Olemme kaikki yksilöitä, myös lapset. Ei ole yleispätevää ohjetta lapsien ja pelien suhteen.


      • Anonyymi
        Kirjoitusta kirjoitti:

        Lisään vielä:

        Surullinen asenne tuollainen, missä ei lapselle haluta hankkia mitään pelaamiseen liittyvää vain periaatteen vuoksi.

        Itse asun keskellä metsää, kävin lukion, päivät menevät puutöissä ja mielestäni olen menestynyt tähänastisessa elämässäni hyvin. Pidän kaikesta perinteisestä ja suurta hupiani onkin erilaiset projektit puuverstaalla. Ihailen vanhan ajan elämäntapaa ja kuulun suomen muinaisuskoa ja entistä elämäntapaa elvyttävään yhdistykseenkin.

        Tämän lisäksi omistan 2 konsolia ja 2 konetta. Olen pelannut ihan pienestä pitäen, eikä menemisiäni ole koskaan juurikaan rajoitettu. Ennemminkin opetettu pohtimaan omaa toimintaani eri tilanteissa, myös pelaamisen kannalta.

        Teknologia kehittyy, eikä siinä itsessään ole mitään pahaa. Jotta nykyajan ihminen pärjää elämässään, erilaisia laitteita, englantia ja ohjelmia nyt vaan täytyy hallita, joita kaikkia koneen käsittely ja pelaaminen kehittää. Kieltämällä pelaamisen tyystin, tietämätön aikuinen tekee todella suurta tuhoa lapsen tulevaisuudelle. Myös sosiaalisuus kärsii, sillä nykyään pelaaminen on todella sosiaalista.

        PELIT EIVÄT ITSESSÄÄN OLE ONGELMA VAAN ONGELMAT ILMENEVÄT NIISSÄ SELVEMMIN. Jos lapselta puuttuu itsekuri ja ymmärrys omasta ja muiden parhaasta, toki tämä käy ilmi esimerkiksi liikana pelaamisena ja pelien väkivallan ihannointina. Kyse on yleisestä moraalin ja maailmankatsomuksen tuonnista ilmi lapselle, tämän kehittyessä. Ei pelien kieltämisestä.

        Se mikä on liikaa, riippuu siitä millainen lapsi on kyseessä. Joillekkin tuntikin voi olla liikaa, toisille vaikka 2h per päivä on vielä ihan normaalia. Olemme kaikki yksilöitä, myös lapset. Ei ole yleispätevää ohjetta lapsien ja pelien suhteen.

        Totta


    • Satunnainen lukija

      Jooh en ole edes äiti enkä isä mutta tulin tuolta etusivun kautta. Kannatan kyllä teitä "natsiäitejä" jotka ette anna lasten pilata nuoruuttaan peleillä. Itse pelasin aivan liikaa lapsena ja jäin paitsi monesta paljon hauskemmasta aktiviteetistä. Aikuisena on ajoittainen peliriippuvuus tullut tutuksi.

      Kiitos ja kumarrus teille jotka huolehditte lapsistanne.

    • Käpylehmiäkivikossa

      Asioiden kieltäminen tuntuu olevan pääasia niille jotka eivät edes ymmärrä miksi pitäisi kieltää. Tuntuu kuin haluttaisiin kostaa jotain tyyliin etsaa pelata kun aivot tuhoutuu vaan makaa vaikka sängynalla hiljaa niin maailma pelastuu.
      Ei pelaaminen ola vaarallista mutta typerät vanhemmat ovat.
      Aktivoikaa lapsia ja luokaa monipuolisempia harrastusmahdollisuuksia.

    • Ikävä vanhempi

      Kyllä meillä rajoitetaan, vielä jopa 24 vuotiaan peliaikaa. Sitten kun tienaa kaiken itse, niin saa itse aikansa määritellä, mutta niin kauan kun kattoni alla asuu, on säännöt myös minun. piste.

    • Tietokonepelejä tai elokuvia on mielestäni aika turha aina syyttellä huonoista asioista joita niitä harrastavat ihmiset joskus tekevät. Jos niitä harrastavilla ihmisillä on terve mieli, he tajuavat kyllä olla siirtämättä mm. niissä ehkä olevia väkivaltaisia tapahtumia tosielämään. He osaavat jo valmiiksi vetää rajan roolipelin ja todellisuuden välille, kunhan ovat siihen valmiita.

      Jos he kuitenkin matkivat pelin tapahtumia ja jotakin ikävää sattuu, syy on jossakin muussa asiassa, syvemmällä. Sellainen tapahtuma olisi lähinnä vain oire jostakin jo kauan läsnä olleesta mielisairaudesta.

    • ihan sairas

      MEILLÄ on nollatoleranssi TV:n katselun ja pelaamisen kanssa kuin myös netissä olosta kaikille alle 18vuotiaille. eikä tehnyt ollenkaan pahaa yli 40vuotiaallekaan 20vuoden teeveetön kausi, jolloin ei ollut netti-tms yhteyksiäkään, eikä luettu lehden lehteä tai kuunneltu uutisia tai muitakaan radio-ohjelmia. ehti siinä ajassa aivot puhdistumaan ja muutama sukupolvi kasvamaan, mutta nyt voin vakuuttaa, että se kannatti.

    • Pelit Hieno asia

      Yleisesti heitettynä pelaaminen kehittää ongelmanratkaisu kykyä, taitoa toimia ryhmässä ja matemaattisia sekä sosiaalisia taitoja.

      Siis tietokone/konsolit/tabletit/puhelimet ovat kommunikaatio välineitä, joilla nuori saa yhteyden toisiin nuoriin ja pääsee harrastamaan juttuja yhdessä.

    • Toimelias73

      Kun äitini oli nuori hänen vanhempansa ihmettelivät kun, tyttö oli koko ajan nenä kiinni kirjassa. Heidän mielestään se ei ollut tervettä. Niinpä hän luki iltaisin salaa. Äitini on nyt noin 70 v lukee edelleen innokkssati ja myös ulkoilee joka päivä ja on muutenkin terve. Ei se tietokoneen tai pleikkarin tuijottelu ole terveellistä, jos sitä tosiaan tapahtuu vaikka 4 tai 5 tuntia illassa koulun jälkeen. 1-2 tuntia päivässä tuskin ketään satuttaa.

      Kuinka monen työ taas tapahtuukaan tietokoneen ääressä, ja siis sisältää ruudun tuijottelua 8 tuntia päivässä? Ohjelmisto suunnittelijat ja monet muut toimistotyötä tekevät, kertokaapa?

    • huurmåår?

      Kaikkea voidaan rajoittaa tai olla rajoittamatta.Ei ole niin tyhmää ihmistä etteikö pystyisi toista neuvomaan omaa häntäänsä nostaen.Ihminen juopuu mihin vaan.Valtaansa juopuneet ovat jo mielestäni sairaita!Harjoitus tekee mestarin!!!!!Kaikenlaisia mestareita on koko maailma pulloillaan!!!!!!!

    • opetusmateriaalia
    • yli 60v...

      70v ei ole edes vanhus, vanhuus alkaa 75v, jotenkin huvittaa tuo, et muka jaksaa lukee vielä lehtiä..

      • vanhus alkaa 60v

        Sekin on niin yksilöllistä moni kupsahtaa jo paljon enemmin ja on kuin vanhus 65vuotiaana sitten joku huippu terve ja huippu geenit ole vanhus olenkaan.


    • yli 60...

      .....käsitin väärin, niin todellakin ennen ihmeteltiin kun lapsi luki paljon, eli aina jotain ihmettelemistä. Minusta terve aikuinen ei rajoita kaikkea.

      Jotain kellonaikoja koko ajan, kuin lapset olis jotain alamaisia?, joita pitää komentaa koko ajan se on vanhanaikaista tyyliä.

    • Se sama 13v

      HEI TE SUPERÄIDIT SIELLÄ. Ei teidän sitä konetta tarvii hank.Ylä-asteella koulu antaa oppilaskoneen käyttöön jos ei omaa löydy ja ainakin meidän koulussa ATK-tunneilla hommien jälkeen saa pelata ainoo rajotus on että cmd on poistettu.Syytä mutta tylsää se on =)

    • Kaksoisääni

      No mä oon 10v.kun tuun koulusta i podille 30minsaa.sit meen ulos tunniks.sit taas i podille 30minsaks.sit iskä tulee ja teen läksyt ja syön välipalaa.luen aku ankkaa i podilta tai ihan akkarista.sit meen soittaa bassolla tai kitaralla.sit meen ulos.kun tuun ulkoa niin syön.sit i podille.sit ulos ja tuun sielt 8 aikaan illalla.sit saunaan ja iltapalaa syömään.sit hetkeks i podille.eli sillai 2-3 tuntii pelaan/oon netissä.se on ihan hyvä aika.oon kyllä ärtyisä mut se saattaa johtua että teen death metall/rock metal projektia nimeltä kaksoisääni

    • vanhemiii

      kyll on aihetta rajata, ei ole hyväksi että vain istuvat koneen ääressä. kreativiteetti häviää ja jos on harrastuksia niin sinne kuskataan mut mitään ei osata tehdä itse enään.
      hyvä syy monelle vanhemmalle ettei itse tarvi seurustella jälkeläistensä kanssa jo pienestä saavat tottua tv:n katseluun y.m
      valmisruoka, kaikki hyvä ja tietokone ovat seuraus lasten sokeritautiin ja liikalihavuuteen.
      aika herätä vanhemmat !

      • ei v*ttu

        Ei ne pelit aiheuta sitä lihavuutta vaan se jos siinä samalla vetelee jotain energiajuomaa


    • peleille rajaus

      juu lapset pelaamaan ja kun joskus saavat ensimmäisen tilipussin. Suuntaavat sitten pelipaikkoihin jatkamaan pelaamistaan ja häviämään rahansa kuten niin moni on ennen heitä tehnyt.

      • GTA V

        Sain pelaa 7v jo 3h DD t.13v poika


    • Järkeä kasvatukseen

      Yleensäkin pitäisi tietokoneen käyttämistä kuten televisionkin katselemista rajoittaa lapsilla . Nukkuminen on lapsille tärkeää joten selvät nukkumaan meno ajat on oltava pienestä pitäen . Lapsia pitäisi kannustaa urheilemaan ja harrastamaan mieluisia asioita .

    • näin luulisin

      Olen nyt 19-vuotias yliopistopoju joka pelasi pienempänä noin ekaluokkalisikäisestä lähtien pleikkarin saatuaan aika paljon, joskus kokonaisia päiviä vapaapäivinä. Koulu ei sen sijaan mennyt sen huonommin kuin jos ei olisi pelannut ollenkaan, päinvastoin pelaaminen saa painavat ja askarruttavaat asiat taka-alalle ja pelaamisessa rentoutuu kun pääsee toteuttamaan itseään juuri sillä tavalla kuin haluaa. Pelaamisen alkuaikoina äiti yritti rajoittaa pelaamista myöskin maksimituntiaikoina per päivä, mutta eihän siitä tullut mitään, kun hommaa josta tykkää ruvetaan vaan rajoittaa sen takia että niin sanotaan. Tottakai sellanen jatkuva ruudun tuijottaminen näyttää oudolta sivussa olijan silmissä, mutta pelaajalla on vähän kuin oma itsensä rentoutus vielä meneillään. Pelaaja lopettaa aikanaan sitten kun on saanut itsensä tyydytetyksi pelistä ja rupee jo väsymään/kyllästymään siihen hommaan siltä kerralta.

      Tottakai on tapauksia joissa joistakin tulee vain hirveitä pelifriikkejä, mutta ainakin omani ja veljeni osalta tämä lopulta rajoittamaton pelaaminen on mennyt siihen että kun ollaan saatu pelaa miten lystätään on se pelaaminen sitten myös tässä iässä melkein nyt loppunutkin kokonaan, kun on saanut pelailla tarpeekseen.

    • Luonnotonta

      Nykyään niin lapset kuin suuri osa aikuisista elää käytännössä keinotodellisuudessa ja ollaan tosi pulassa sitte ku sähköt ja se katkii aivan suu ymmyrkäisen uusavuttomana. lähes toimintakyvyttömänä
      Valitettavasti lähes kaikki asiat lakkaa olemasta kans sitten kun tämä loppuu.
      Siis sähköt. Pelkkää pimeyttä vaan ja kylmyyttä kynttilänvalossa.

      • gtavonparas

        Jos mulle tullaan sanoo että lopeta ja sanon vaan en nii ei tuu enäö kysyy parii tuntii


      • Nykyavuttomuutta

        Yeap. Paikallislehdessä oli juttu, jossa immeiset olivat kutsuneet palokunnan apuun, kun joku elukka oli pudonnut johonkin vesialtaaseen eikä päässyt ylös. Palokunta sitten pisti puulankun astiaan, jota pitkin otus kiipesi pois uima-altaastaan.

        Toisessa tarinassa palokunta hälytettiin pelastamaan kissaa puusta. Kun auttajat saapuivat la lähestyivät kattia, niin se tuli omin avuin perä edellä alas. Itse olisin kummassakin tapauksessa ainakin yrittänyt itse. Mutta en olekaan koskaan pelannut pelejä.


      • mitentämätähänliitty
        Nykyavuttomuutta kirjoitti:

        Yeap. Paikallislehdessä oli juttu, jossa immeiset olivat kutsuneet palokunnan apuun, kun joku elukka oli pudonnut johonkin vesialtaaseen eikä päässyt ylös. Palokunta sitten pisti puulankun astiaan, jota pitkin otus kiipesi pois uima-altaastaan.

        Toisessa tarinassa palokunta hälytettiin pelastamaan kissaa puusta. Kun auttajat saapuivat la lähestyivät kattia, niin se tuli omin avuin perä edellä alas. Itse olisin kummassakin tapauksessa ainakin yrittänyt itse. Mutta en olekaan koskaan pelannut pelejä.

        Mä oon pelannut lapsena paljon. Olen silti pelastanut monia eläimiä niin lapsena, kuin aikuisenakin. Kissakin ollut puussa PÄIVIÄ ja kun sitä ei muuten alas saatu, kaadettiin puu mahdollisimman hellävarovasti, jotta kissaan ei sattuisi. En soittele turhaan 112:seen. Uusavuttomuus ei synny itsekseen tai pelaamalla vaan silloin on ihminen saanut lapsena vain kaiken aivan liian helposti suoraan eteensä tekemättä mitään! Se on paapomisesta kiinni, ei pelaamisesta tai sen rajoituksista. Minut opetettiin lapsena tekeen kaikkea muutakin sen pelaamisen rinnalla, johon muuten vanhemmatkin usein saattoi meidän lasten kanssa innostua. :)


    • 1+2

      Kyllä se on niin että olen huomannut että tuo sisällä istuminen ja pelaaminen on paljon parempaa tekemistä kuin ulkona iltaan asti rällästäminen juominen ja pahanteko. Eli olisitte ylpeitä lapsistasi jos he eivät muuta tee kuin pelaa

    • M@k3

      Pitäisikö aikuisten juomista rajoittaa?

      Tuntuu että isukki ei enään muuta halua tehä kun istua takkahuoneessa tissuttelemassa tai muuten vaan vetämässä kaljaa kaksinkäsin jossain kapakassa.
      Meillä 45 vuotias mies ja oon pyrkiny pitään että max kaks tuntii per päivä ryyppäämässä, joskus on lipsuttu, mut siis pääsääntöisesti sen verran.. huh huh tätä nykyaikaa, en uskonu että ikinä vertaan omaan lapsuuteen, mutta ei tosiaan sillon oltu niin paljo sisällä ohrapirtelöllä kun nykypäivänä!!

    • XL-sukupolvi.

      Ihmettelen suuresti vanhempia, jotka antavat jälkikasvunsa pelata tunteja tietokonepelejä ja samaan hengenvetoon ihmetellään lasten lihomista ja pahoinvointia. Saman ajan mitä lapset tuijottavat tietokoneen ruutua, lapset harrastaisivat liikuntaa olisi ylipainoisia lapsipunkeroita huomattavasti vähemmän.Tutkimusten mukaan ensimmäistä kertaa historiassa on nykyisestä sukupolvesta kehittymässä niin huonokuntoisia, että vanhemmat pääsevät hautaamaan omat lapsensa...

      • M@k3

        Sama itku joka sukupolvella, isovanhemmat olivat kauhuissaan kun heidän lapsensa kuuntelivat saatanallista rokkia. tjmsp.

        Kun tulet vanhaksi/aikuiseksi, niin kaikki uusi pelottaa sinua, koska et ymmärrä sitä.


      • :D:D

        Tämä tutkimus JENKEISTÄ! Ei koske meitä, vaan tuota maailman lihavinta kansaa.


    • 908guhgd

      Yksi tunti päivässä per lapsi. Muuten tulee riitaa.
      Silloinkun toinen lapsista on koneella ei toinen tule toljottamaan viereen vaan tekee jtn muuta kun odottaa omaa vuoroaan, esim läksyjä. :)
      Ikärajoista pidetään huolta, mitään ei katota mikä ei sovi lasten silmille, esim väkivaltaiset pelit.

    • Meillä on se 2 tuntia/päivä. Mutta läheskään joka päivä ei tule pelattua, kun on treenejä ja muita juttuja.

    • dsffsdvcx

      Netissä on paljon harrastuksia ja esimerkiksi nettikirjoittelu on yksi harrastuksista, joka varmasti kehittää ihmistä. Samoin kehittävät lähes kaikki pelit.

      Toki jos lapsella ei muuta harrastusta ole kuin tietokoneella istuminen niin kiinnostusta kannattaa ehdottomasti yrittää herättää esimerkiksi liikunnallisiin harrastuksiin. Ei se niin paljon entisestä loppupeleissä eroa. Ennen istuttiin todella paljon tv:n äärellä tai musiikkia kuunnellen tai auton kyydissä ja nykyään tietokoneen äärellä.

      Kyllä sen sairaaksi asti menevän netinkäytön huomaa ja tällöin sitä kannattaa koittaa vähentää siirtämällä lapsen kiinnostusta muihin asioihin. Kyllä lapsi kiinnostuu yleensä uudesta kunhan ne esittää sopivassa kontekstissä.

    • sabruska

      Meillä 8v tokaluokkalainen poika ja hänellä on tunti per päivä tietokoneella olo aikaa. Pojalla on ruutuvihko, johon itse merkkaa aloitus- ja loppuajan. Riippuen kelistä, lukujärkestyksestä ym, voidaan keskustella, jos on tarvetta saada hiukan lisäaikaa toisinaan. Joskus hän haluaa etsiä tietoa ym, ja ajattelimme, että hän voi etsiä, kun kirjoittaa vihkoon mitä tekee, ja aikuinen valvoo, että hän on oikealla asialla. Vihko kulkee mukana koulussa, kirjastossa, kavereiden luona ym.

      Jos on hyvä keli ja aurinko paistaa, niin usein muistutan poikaa, että ensin tunti ulkona ja sen jälkeen saa olla tunnin tietokoneella :)

      • sabruska

        toisiin lapsiin peli/ruutuaika ei vaikuta, toisilla näkyy hermostumista, agressiivista tai levotonta käytöstä ym. kannattaa muistaa, että mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi kaikille.


    • reilu5

      meillä kaikki lapset pelaa ennen koulua ja heti koulun jälkeen. lapsia on neljä. englannin kieli on kaikilla aika hyvin hallussa, ja nuorinkin, 8v, pyytelee vähämmän ja vähemmän suomentelemaan. mutta on harhaa, jos vanhemmat kuvittelevat, että lapsi oppisi yleisesti jotenkin paremmin koneenkäyttöä pelaamalla. ei opi: kun pitäisi tehdä tekstinkäsittelyllä tai taulukkolaskennalla jotain, niin menee sormi suuhun. ei osata edes perusohjelmistoja sähköpostista puhumattakaa. siis alle 16v.

      • jopasss

        No jo on tyhmiä mukuloita, jos ei perusohjelmia osata käyttää. Minulle niitä opettiin jo ala-asteella, kun tietokoneet olivat tulleet ja netti-alkoi pikku hiljaa tulemaan yleisemmäksi. Sen nyt ymmärrä, jos jotain exeliä ei osaa käyttää, jos sitä ei ole tarvinnut. Sitä kun joutuu hieman erikseen opiskelemaan, mutta eipä se ainakaan itsellä ole koskaan tuottanut ongelmia, sillä netti on onneksi ohjeita täynnä ja exelin käytön opin aikoinaan työssäni hivenen googlen apua aina käyttäen, jos tuli vähän hankalampi kaava-kuva tehtäväksi, jota en tosissaan koskaan ollut tarvinnut ennen tuota. Kiitos siittäkkin lapsena tehdyn ahkeran opiskelun tietokoneen parissa :)


    • tiukkismami

      Olin juuri kuuntelemassa kyselytuloksia, jotka tehty Suomen yläasteikäisille. Noin kolmasosa yläasteikäisistä on tietokoneella ja/tai pelaa konsolipelejä yli 4 tuntia arkisin. Kun koulupäivät päättyvät yleensä klo 15, niin kun huomioidaan suihkussakäynti ja syöminen, niin siinä ei paljon mitään muuta ehdi tehdäkään.

      Rajoitan omien murkkuikäisteni koneella olemista. Muuten käy niin, että mitkään harrastukset ei enää kiinnosta ja kaverit katoavat. Pitää olla kavereita oikeassakin elämässä eikä vain InstaGramissa tai Irkissä tai Facessa.

      Milloin kuvittelette, että nuorenne oppivat esim. seurustelussa tarvittavia taitoja, jos kaiket illat ollaan vaan koneella?

      Toki peleistä oppii esim. englantia, mutta silti siellä ei opi kommunikointia. Pelaaminen on hyväkin asia, kunhan se ei hallitse koko elämää. Esimerkiksi fyysinen kunto voi romahtaa, jos liikuntaharrastuksetkin jää pois.

    • tärkeysjärjestys

      Lapset POIS KONEELTA ei ollenkaan vaan ulos leikkiin tai tekeen jotain että ÄIDILLE jää aikaa olla koneella ja lukea ja kirjoitella suomi 24 sivuille. Jos lapsi tulee soisään ja sanoo äiti mulla on nälkä niin vastaus. Ota kaapista ja lämmitä mikrossa ÄIDILLÄ on nyt vähän tärkeemmät hommat kesken kun on sivujen luku tai kirjoitus kesken. Ja kun lapset koulussa ja uikko "jos on" töissä niin mitkähän nettisivut silloin on auki???????

    • faija 36

      Miten estät jo raavasta, isokikkelistä jullia (vaikka hän on vast 12 ja kutosella) pelaamasta, surffaamasta yms En kai tollaselle ihan murrosikäselle ja aikuisen miehen äänellä jo puhuvalle voi alkaa ees ehottaan että hän rajoittaisi (?)

      • Faija itekkin

        no ainahan voit pojan isänä määrätä hänet lopettamaan ja jos poika ei tottele kerrasta, tartut remmiin ja annat häntä selkään ... P.S. meillä on tepsinyt ja jo yhden selkäsaunan jälkeen nuori ei toimi enää samoin


      • Mitä varten olet ?

        Nii-in, miten voi, jos ns. aikuinen ei yllä lähellekään aikuisen tasoa, tietoja ja taitoja. Lapsen(kaan) sukuelimen koko ei tee hänestä aikuista vielä piiitkäään aikaan, koska siihen vaaditaan, että korvain väliss' alkaa tapahtua edes jotain.


      • Yöäk !
        Faija itekkin kirjoitti:

        no ainahan voit pojan isänä määrätä hänet lopettamaan ja jos poika ei tottele kerrasta, tartut remmiin ja annat häntä selkään ... P.S. meillä on tepsinyt ja jo yhden selkäsaunan jälkeen nuori ei toimi enää samoin

        Toinen vajailla taidoilla vanhemmaksi ryhtynyt.


    • tuikk1

      itselläni 11v. poika. Peliaikaa 1-2 tuntia/päivä, riippuen siitä paljonko on läksyjä ja kokeita. Jos kaksi tuntia, välillä pitää tehdä muuta, myös kaverin kanssa ollessa, jos hyvä sää menevät ulos. Jos käytös on "huonoa" pelittömiä päiviä pidetään rangaistuksena, hyvin toimii! Viikonloppuisin touhutaan paljon ulkona, eli koneiden käyttö vähempää, meillä on x-box ja tietokone wii, aika on yhteinen! Tottakai joskus harvoin peliä tulee vapaapäivänä enemmänkin, esim.kun sataa, mutta pääsääntöisesti näin! Tuntuu vain kuulemani perusteella että nykypäivän lapset saavat liian paljon olla koneilla, aikaa ei rajoiteta, sitten ihmetellään kun lapsi on levoton, nukkuu huonosti ym........

    • Vastuu on vanhemman

      Jos meikäläisellä olisi vielä kouluikäisiä kotona, niin kaksi tuntia per päivä on ehdottomasti liikaa. Tunti piisaa eikä sekään ole pakollista joka päivä. Lapset voivat tehdä muutakin ja kehittävämpiä juttuja.

      Riippuu tietysti peleistä, joita pelaavat, mutta miksi räpeltää, jos tuloksena ei ole oppimista, sitä tai tätä. Oppimisikä kantsii käyttää oppimiseen, lapset oppivat kaiken, mitä heille opetetaan ja huomaavat paljon muutakin ihan itsestään.

      • gfdbvcbgfdfd

        Minä olen peleistä ja elokuvista oppinut moninkertaisesti sen määrän englantia verrattuna koulussa oppimaani. Fantasiapeleissä käytetty sanasto on toki minun vahvinta sanastoani ja pystyn lukemaan vaivatta fantasiakirjoja englanniksi. Sitä kautta myös muu sanasto on parantunut huomattavasti ja väitän, että pelkällä kouluenglannilla en lukisi kirjaakaan englanniksi.

        Samoin strategiapelit kehittävät strategista ajattelukykyä ja organisointikykyä. Varmasti jatkokoulutuksen kannalta paljon hyödyllisempää kuin pesäpallon hakkaaminen pihalla, vaikka siinäkin on toki etunsa ja sitäkin lapsena tein paljon.


      • Entä reaalielämä
        gfdbvcbgfdfd kirjoitti:

        Minä olen peleistä ja elokuvista oppinut moninkertaisesti sen määrän englantia verrattuna koulussa oppimaani. Fantasiapeleissä käytetty sanasto on toki minun vahvinta sanastoani ja pystyn lukemaan vaivatta fantasiakirjoja englanniksi. Sitä kautta myös muu sanasto on parantunut huomattavasti ja väitän, että pelkällä kouluenglannilla en lukisi kirjaakaan englanniksi.

        Samoin strategiapelit kehittävät strategista ajattelukykyä ja organisointikykyä. Varmasti jatkokoulutuksen kannalta paljon hyödyllisempää kuin pesäpallon hakkaaminen pihalla, vaikka siinäkin on toki etunsa ja sitäkin lapsena tein paljon.

        Riippuu mistä roikkuu, joku oppii jostakin ja joku toinen ei mistään. Hyvä jos olet oppinut muutakin kuin pam ja pum ja räts ja rits - wahoosta puhumattakaan.


      • 9+19
        gfdbvcbgfdfd kirjoitti:

        Minä olen peleistä ja elokuvista oppinut moninkertaisesti sen määrän englantia verrattuna koulussa oppimaani. Fantasiapeleissä käytetty sanasto on toki minun vahvinta sanastoani ja pystyn lukemaan vaivatta fantasiakirjoja englanniksi. Sitä kautta myös muu sanasto on parantunut huomattavasti ja väitän, että pelkällä kouluenglannilla en lukisi kirjaakaan englanniksi.

        Samoin strategiapelit kehittävät strategista ajattelukykyä ja organisointikykyä. Varmasti jatkokoulutuksen kannalta paljon hyödyllisempää kuin pesäpallon hakkaaminen pihalla, vaikka siinäkin on toki etunsa ja sitäkin lapsena tein paljon.

        Hemmetin hienoa, jos on jokin harrastus, minkä myötä oppii kieliä Näin oli myös itsellä aikoinaan. Mutta itselläni itse harrastus myös "kärsi" juurikin siitä syystä, että tuhlasin aikaani käytämällä siihen liikaa aikaa. Teho laski.


    • ihmisen vapaus

      Aikuset katsovat 5-6h illassa TV:n kaikkea mitävaan sieltä soopaa tuleekin ja vaativat lasten pelailua vähennettäväksi ja ilmeisemmin katsomaan sitä soopaa yhdessä?

      Kun lapset pelasivat monta tuntia illassa lautapelejä niin se oli hyvä asia, mutta "koneella" kun peelaa niin ei ole hyvä asia? Pelit ovat kuitenkin aktiivista toimintaa TV:n katseluun verraten jota aikuiset pitävät upeana harrastuksena...

    • tämäonmielipiteeni

      Onneks ei oo lapsia.. huh.. :D Olisin liian vaativa äidiksi, etten todellakaa antaisi lasteni pelata mitään pelejä :D

    • pläääh

      Aivan liikaa pelaavat tälläkin hetkellä kauhee vääntö koneella ja kumpikaan veljeksistä ei suostu laittamaan kiinni..eli aina huudon kautta pakko laittaa vaan kiinni!! sellasta koneet on hanurista.

    • Isä486587

      Tuon ikäisille 2h tuntuu erittäin sopivalta maksimilta. Potki ne ulos tekemään jotain muuta (ja vielä parempi jos keksit jotain muuta, opittavaa). 2h muuten on aika pitkä aika aikuisellekin keskittyä tosissaan tehtävään hommaan. Minusta ihan hyvin voi asettaa selvät aikarajat. Ei ne pojat siitä rikki mene :)

      Mutta tosiaan, jos niillä on tekemisen puutetta muuten, niin yritä keksiä jotain, ehkä ulkona. Opeta niille jotain, jotain hyödyllistä, jolla voi elvistellä kavereille.

    • one

      go with the flow

    • GamerPappa

      Itse olen lukenut jostain että lapsen näkökyky kehittyy 7 ikävuoteen joten en tuohon ikään "mennessä" anna pelata kuin kaksi 45min jaksoa päivä, joka on sinänsä aika paljon kuitenkin. Lapset voivat ulkonakin temmeltää raittiissa ilmassa, en usko että pidemmän päälle on järkeä jos ollaan esim: pc:llä 6h/pv varsinkaan lapsena.
      Eri juttu kun ikää tulee niin pelatkoon vaikka 10h/pv. Mutta lapsuudesta pitää muutakin jäädä mieleen kuin: pleikkarit,pc ja pitkät pelisessiot. Toki pelaaminen kehittää loogista ajattelua yms mutta pitkinä ajanjaksoina päivittäin käytettynä HAITAT suuremmat kuin hyödyt.

    • aivan typerää

      Siis miksi rajoittaa lasten peliaikaa koneella??? Miksi? Siksikö, että nyt joku "fiksu" proffesori taas on keksinyt, miten pääsee julkisuuteen.

      Meillä on kone aamusta iltaan auki, ja pelata saa ja olla koneella niin paljon kun ehtii. eimitään rajaa.
      Miksi?
      En ymmärrä tuommosta rajoitusta,e ttä lapset ei saa aikuisten määräyksestä tehdä omassa kotona mitä haluaa.
      Meillä on aina saanut. Kirjoja saa lukea niin kauan kun haluaa, piirtää niin kauan kun haluaa, pelata, ... miksi kotona pitäisi rahoittaa jotain mistä lapset tykkää???

      Onhan heillä itselläänkin järkeä päässä, kyllä ne lopettaa kun ei jaksa tai huvita.

      Kysyppäs ensin itseltäsi, että miten rajoitat omaa peliaikaa?????????????

      • Ei h-i !

        Toden totta: olet "aivan typerä".


    • Gamerpappa

      Lukea , piirtää , maalata voi toki niin paljon kun haluaa. Kaikkeen tekemiseen vain pc/pleikkari ei ole pakollinen. Tottakait pelisessiot yms venyy kun tulee joku uusin pc/konsoli peli sen ymmärtää, mutta että olisi jatkuvasti koneella/pleikkarilla sitä ei taas ymmärrä. Ei se ole mitään kotona olemisen rajoittamista, se on vain ns "suuntaa antavaa" oikeaa käyttöä viihdelaitteille. Elokuvan katselut yms on erikseen tottakai lapset saa katsoa loppuun leffat,

    • ju8st p4ssing by

      ihmiset oikeesti
      inxludinf cidsinsg

    • tjjhfdsehg

      meillä 5-vuotias tykkää pelata pleikkarilla yhtä ja samaa peliä, sellaista tasohyppelypeliä (Sonic). Saa pelata joka päivä noin tunnin, vapaapäivänä vielä toisenkin kerran hetken aikaa, n 30 min. lapsi nauttii pelaamisesta enkä todellakaan näe siinä mitään pahaa, koska touhuaa kaikkea muutakin. Pelkkää liikuntaa harrastuksina on 3h viikossa ja tähän päälle päiväkotiulkoilut ja jumpat ja leikit. tv:tä poika todella harvoin katselee, vaikka toki sitäkin saisi tehdä kohtuudella. Itsekin veljeni kanssa pelasimme lapsena ilman rajoituksia eikä koskaan kovin kauaa kerralla. Nyt aikuisena se himo on mennyt ohi molemmilta ja ihan normaaleita meistä tuli :)

    • tjjhfdsehg

      meillä 5-vuotias tykkää pelata pleikkarilla yhtä ja samaa peliä, sellaista tasohyppelypeliä (Sonic). Saa pelata joka päivä noin tunnin, vapaapäivänä vielä toisenkin kerran hetken aikaa, n 30 min. lapsi nauttii pelaamisesta enkä todellakaan näe siinä mitään pahaa, koska touhuaa kaikkea muutakin. Pelkkää liikuntaa harrastuksina on 3h viikossa ja tähän päälle päiväkotiulkoilut ja jumpat ja leikit. tv:tä poika todella harvoin katselee, vaikka toki sitäkin saisi tehdä kohtuudella. Itsekin veljeni kanssa pelasimme lapsena ilman rajoituksia eikä koskaan kovin kauaa kerralla. Nyt aikuisena se himo on mennyt ohi molemmilta ja ihan normaaleita meistä tuli :)

    • tjjhfdsehg

      meillä 5-vuotias tykkää pelata pleikkarilla yhtä ja samaa peliä, sellaista tasohyppelypeliä (Sonic). Saa pelata joka päivä noin tunnin, vapaapäivänä vielä toisenkin kerran hetken aikaa, n 30 min. lapsi nauttii pelaamisesta enkä todellakaan näe siinä mitään pahaa, koska touhuaa kaikkea muutakin. Pelkkää liikuntaa harrastuksina on 3h viikossa ja tähän päälle päiväkotiulkoilut ja jumpat ja leikit. tv:tä poika todella harvoin katselee, vaikka toki sitäkin saisi tehdä kohtuudella. Itsekin veljeni kanssa pelasimme lapsena ilman rajoituksia eikä koskaan kovin kauaa kerralla. Nyt aikuisena se himo on mennyt ohi molemmilta ja ihan normaaleita meistä tuli :)

    • koneet pois lapsilta

      Lapsille ei pidä ostella mitään tietokoneita!!! Ennen leikittiin käpylehmillä, huostiin pitkin niittyjä ja kerättiin kukkia.

      Nyt pitää istua nenä kiinni telkussa, tietokoneesa tai puhelimessa!!!

      Lapset pihalle hyppään ruutua, loikkaamaan, vistaamaan ja kuurunpiiloa!!! Sinne piirissä laulamaan ja leikkimään.

      Meillä ei ole kootona edes tietokonetta saatikka kännykkää. Lapset juoksee ja leikkii aivan toisella tavalla.

      • Kusetuksen maku

        Saanko kysyä millä tämä viesti on lähetetty? Käpylehmälläkö?


    • 7+9

      juu 100 vuotta sitten tehtiin niitä käpylehmiä, kun taas nykypäivänä lapset osaavat käyttää tietokoneita jopa paremmin kuin vanhempansa. ja näin pitääkin olla. Aikamoista hallaa teet lapsillesi, jos ette edes omista tietokonetta. mutta provohan tämä oli :)

      • Pelaamisen varjopuol

        Maailma muuttuu, totta. Mutta silti en kannata tuota iänikuista pelaamista.

        Siitä on jo havaintoja että virtuaalitodellisuus vie mukanaan. Mm. Japanissa on ongelma että lapsia ei joissain paikoissa saada enää ollenkaan, synnytyssairaaloita on suljettu. Äijät on hankkineet virtuaalityttöystävät joiden kanssa ovat olleet vuosia - ja kyse kolmikymppisistä miehistä!

        Osa jää koukkuun. Oman lapsen kohdalla en ota tätä riskiä.

        Mieluummin sen riskin että valikoituu ammattiin jossa ei tietokoneita tarvitse niin paljon käyttää. Itse olen IT-alalla ja se on ala jossa on tuulista, vaatimustaso kova, asiat muuttuvat ja kehittyvät niin kovaa tahtia että elämä tahtoo mennä helposti työn tekoon perheen kustannuksella ja aina löytyy joku joka voi viedä paikkasi.

        Jos se on se elämä jota tahtoo lapselleen niin ok.

        Itse en lapsilleni tätä halua.

        Nykyaikana tietotekniikan osaaminen tulee jo koulun kautta luonnostaan, en tästä ole huolissani.

        Vaikkei meillä pelata juuri ollenkaan, osaavat käyttää tietokonetta, pelikonsolia ja puhelinta.

        Eivät silti ole koko ajan mankumassa pelaamista eikä se vie ajatuksista valtaosaa eikä elämästäkään.

        Siinä suhteessa joillain pelaaminen voi olla kuin alkoholi alkoholisteille, siitä tulee riippuvaiseksi ja on hankala pitää pelaaminen pois mielestä, aina värjyy taustalla että josko sittenkin ihan vähän pääsisi pelaamaan.


    • GaMerPappa

      Täällähän on monenlaisia mielipiteitä mikä onkin hyvä asia. Asioista on aina useita näkökulmia. Jokainen tehköön tavallaan, toiset käpylehmiä toiset 3d lehmiä. Samahan tuo on kuitenkin "periaatteessa". Hyvähän se on lapsia opastaa heti alkuun tietokoneiden yms viihdelaitteiden käyttöä, ollaanhan sentään 2013 luvulla jo.

    • pelipelipelipeli

      Meillä 8-vuotias ei muuta tekiskään kun pelaisi, mutta pelaaminen on kyllä rajoitettua, ainakun kone pitää laittaa kiinni niin hirveet kilarit vetää ja on hetken vihanen, eikä oikeen ikinä meinaa kiinnostua muusta kun pelaamisesta vaikka kaikkea on ehdotettu.. toivotonta.

    • Vitun paskat

      Kusipää vanhemmat

    • Minä

      VANHA VIESTI KETJU MUTTA haluisin vaan muistuttaa että osaa jotkut lapset itekki määrittä kauanko ne on koneilla. Oon 13 v ei oo ikinä ollu minkää laisia peli aikoja koko 6 lk meni ilman yhtää läksy unohustaa ja 5 lk kahella ja lukuaineiden keski arvo 9 ja kokeiden joku 9.75? Ja oon enimmillää viikolla melkein koko vapaa ajan. KASVATTAKAA LAPSENNE OIKEIN NII NE EI TARVI MITÄÄ PELI AIKOJA! JA NE JOTKA TARVI ON VÄÄRIN KASVATETTU!

    • Minä

      Nii ja vielä että tietokoneilla ja tv sarjoilla lapset parhaiten oppii. Oon tosi hyvä enkussa ja harvoin tulee sanaa jota en osais koska oon oppinu kaikista amerikkalaisista sarjoista ja oppinu kaikista kiinnostavista dokumenteista.

    • :D:D:DD

      Täytyy todeta, että vaikka lapsena ei vielä tietokoneita ollut, mutta pelikoneita kyllä niin onneksi ei meillä perheessä koskaan ollut mitään rajoja pelaamisen suhteen. Ei tule olemaan myöskään omalla lapsella, joka on jo aika haka tietokoneensakkin kanssa, vaikka ikää ei ole montaa vuotta.

      Muistan aina, kuinka veljien kaverit tuli meille kauheella laumalla. Ne oli ajattu kotoaan pihalle tekemään muuta, kuin pelaamaan. Niillä oli rajoitukset, mutta ne rajoitukset kyllä unohtui meille tultaessa ja hauskaa oli. ;) Olivat kateellisia, kun meillä sai pelata. :)

      Niistä peleistä on oikeasti hyötyä. Hyvät ammatit ovat kaikki silti saaneet ja elämässään pärjäävät loistavasti. Ei ole pelaamiset haitanneet aikuis elämää mitenkään. Kieletkin opittiin jo ennekuin niitä koulussa alettiin harjoitteleen :)

      Vaikka rajoituksia ei ollut, ei meidän lapsuus pelkkien pelien ympärillä ollut. Uskokaa pois, ne teidänkin tenavat lähtevät sitten muualle istumaan tietokoneen ääreen ja pelaileen paikkaan missä se on sallittu, hah ja se on vain oikein! Valitettavasti nykyaika ei ole enään käpylehmiä. Jos haluaa oppia ja pysyä kehityksessä hyvin mukana, ei rajoitteita pitäisi laittaa. Sillä ei tee muutakuin karhunpalveluksen omalle lapselleen sitten tulevaisuudessa.

      • Hui hirvitys!

        Kamalaa minusta, ja olen tietokoneteknologiaa opiskellut. Meillä ei ainakaan ole tällaista. Hyvän ammatin minäkin sain vaikka en paljon pelaillut lapsena. Olin ulkona, koin maailmaa, osasin etsiä, tutkia ja nähdä, olla luova. Ehkä niitä oppii peleistä mutta ei peleistä kaikkea opi. Maailma on tuolla ulkona.


    • Järkevä ihminen

      Jos vähennätte niitä lastenne ruutuaikoja, niin mitä ne sitten tekee ku kaikki kaverit on koneella. Netti on kaikkea muuta kuin joku aivosoluja tuhoava megahirviö. Se on paikka missä voi olla sosiaalinen. Miten teiltä onnistuisi tämä nykytakniikan haukkuminen ilman sitä. Miettikää sitä.

      • Syrjäytykää!

        Järkevä ihminen ei ole järkevä jos ulkoistaa oman elämänsä virtuaalimaailmaan. Mutta ei kannata ajatella järkevästi, pelatkaa vaan ja katsokaa kolmikymppisinä missä olette. Tuskin on kovin paljon sosiaalista elämää, hyvät elämäntavat tai perhettä. Mutta siitä vaan, voihan sen perheen hankkia netissä ja istua elämänsä yksi koneella ja kuvitella että se on elämää kun maailma pyörii ohitse kaikenlaisine kivoine asioineen ja seikkailuineen. Hillitseepähän sitten väestönkasvua, omasta syrjäytymisestään ei näiden ihmisten kannata tulla valittamaan. Se tapahtuu vääjäämättä. Se on jo nähty. Ja on nähty että sitä on hankala aikuisena enää korjata mitä ei ole lapsena oppinut kun on vain tuijottanut ruutua.


      • Tätä mieltä tästä
        Syrjäytykää! kirjoitti:

        Järkevä ihminen ei ole järkevä jos ulkoistaa oman elämänsä virtuaalimaailmaan. Mutta ei kannata ajatella järkevästi, pelatkaa vaan ja katsokaa kolmikymppisinä missä olette. Tuskin on kovin paljon sosiaalista elämää, hyvät elämäntavat tai perhettä. Mutta siitä vaan, voihan sen perheen hankkia netissä ja istua elämänsä yksi koneella ja kuvitella että se on elämää kun maailma pyörii ohitse kaikenlaisine kivoine asioineen ja seikkailuineen. Hillitseepähän sitten väestönkasvua, omasta syrjäytymisestään ei näiden ihmisten kannata tulla valittamaan. Se tapahtuu vääjäämättä. Se on jo nähty. Ja on nähty että sitä on hankala aikuisena enää korjata mitä ei ole lapsena oppinut kun on vain tuijottanut ruutua.

        Meillä ainakaan lapset ei pelaa "kun kaikki muutkin". Ovat kyllä sosiaalisia, heillä on paljon kavereita, liikunnallisia, onnellisia, reippaita ja aktiivisia. Ihan mitä omasta lapsestaan tahtoo. Näin koen itse. Jos joku kokee että antaa lapsen liimautua pelikonsoliin niin ei se minulta ole pois. Lasta vaan käy vähän sääliksi. Itse olen IT-alalla enkä sinänsä halveksu nykytekniikkaa tai tietokoneita, pelejä ym. vaan ne ovat nykyaikaa ja kehityksen tulos. Kohtuudella sanoisin, kohtuudella. Omaa lastani en käy sen takia pilaamaan mitä muut tekevät tai koska se on helpompaa antaa pelata, en säiky pelejä mutta kyllä oma maalaisjärki sanoo mikä on järkevää ja kohtuumäärä kun vain uskaltaa myöntää sen itselleen.


      • Ajattele asiaa
        Tätä mieltä tästä kirjoitti:

        Meillä ainakaan lapset ei pelaa "kun kaikki muutkin". Ovat kyllä sosiaalisia, heillä on paljon kavereita, liikunnallisia, onnellisia, reippaita ja aktiivisia. Ihan mitä omasta lapsestaan tahtoo. Näin koen itse. Jos joku kokee että antaa lapsen liimautua pelikonsoliin niin ei se minulta ole pois. Lasta vaan käy vähän sääliksi. Itse olen IT-alalla enkä sinänsä halveksu nykytekniikkaa tai tietokoneita, pelejä ym. vaan ne ovat nykyaikaa ja kehityksen tulos. Kohtuudella sanoisin, kohtuudella. Omaa lastani en käy sen takia pilaamaan mitä muut tekevät tai koska se on helpompaa antaa pelata, en säiky pelejä mutta kyllä oma maalaisjärki sanoo mikä on järkevää ja kohtuumäärä kun vain uskaltaa myöntää sen itselleen.

        Ja meillä muuten lapset on ulkona! Mitä ne tekee: no keksii itse tekemistä. Joskus tulee nurinaa mutta kun vaan antaa itse rauhassa miettiä ja tutkia maailmaa, niin kohta on todella hauskaa.

        Jos on paljon pelaamista, niin asioiden itse keksiminen ja luovuus voi hävitä ja käydä lapselle vaikeammaksi eikä keksi mitään tekemistä. Tällaiseen en halua lapsiani kannustaa.

        Peleissä ja tv:ssä kaikki syötetään lapselle valmiiksi, informaatiovirta on loputon eikä tarvitse itse muuta tehdä kuin toljottaa tai mukautua juttuihin ja naksuttaa parhaansa mukaan hyviä pelituloksia. Mutta tottahan toki osa aikuisistakin on jo vaipunut tähän "koomaan" eikä näe siinä mitään väärää. No sekään ei ole meiltä muilta pois.

        Kannattaa silti tarkkaan ajatella asioita.


    • mmripulimm

      Minä tovin seurasin ex-emännän 13-vuotiaan pelaamisia... pakko myöntää että vaikka itse olin muksuna paljon koneella/netissä/konsoleilla niin määräni eivät olleet mitään. 13-16 tuntia päivässä mitä kerkesin nähdä ja vaikka olisi ehdottanut vaikka mitä muuta tekemistä (jäkistä, jalkapalloa, tikanheittoa, uintia, käsitöitä, kalastusta, pyöräilyä yms.) niin ei auttanut. Sanomattakin selvää että oikeita kavereita tällä ei ollut (turha kitistä että nettikaverit vastaa samaa, vaikka kuinka voi jutella mutta ei se niin ole).

      Minä en henkilökohtaisesti ymmärrä miksi vanhemmat antaa noin vapaat kädet... saa minun puolesta muksu pelata päivällä mutta oli se koomista kun itse nousi klo 5.30 ja töihin valmistautui niin muksu tuli koneelta vasta sitten ja tokaisi oikein hymyn kera "oli kyllä hyvät juutubi videot". Antaisin korville jos olisi ollut yhtään oma. Onneksi ei ollut.

      *Pahoittelut aikaisempien viestien poistoista, sama asia mutta jotain häikkää.*

    • Orionhotelli.net

      Orionhotelli on virtuaalimaailma jossa lapset voivat rakentaa huoneita jutella kavereiden kanssa ja muuten vaan olla. Hotellissa pidetään kisoja joka viikko ainakin 3kertaa. Orionhotellissa kolikot on ilmaisia ja kolikoita tulee 15minuutissa 2500 ja pixeleitä 1000 per 15min. Peli on suosittu 8v ylöspäin ikäisille. Orionhotellissa on valojia jotka ovat aikuisia tarkasti valittuja ja asiallisia henkilökunnan jäseniä. Hotellin henkilökunta vahtii aina, että pelaajilla ei tule riitaa ja jos sellaista tapahtuu henkilökunnan jäsenet puuttuvat asiaan ja selvittävät tämän. Toisten nettisivujen mainostaminen Orionhotellissa on kiellettyä ja, jos sellaista tapahtuu siitä seuraa porttikielto hotelliin hahmollesi. Orionhotellin henkilökunnan jäsenet toivottavat sinut tervetulleeksi http://orionhotelli.net/index

      • Plösöille

        Päääh


      • Edellinen
        Plösöille kirjoitti:

        Päääh

        Tarkoitan että aika kurjaa mainostaa tällaisessa keskustelussa tuollaista... Plösöjä sohvaperunoita tulee jos pelaa liikaa, siksi kärkäs kommentti. Varmaan tuo on hieno ja hauska peli sinänsä, jos pelaamisen kanssa ei ole ongelmaa.


    • Peppim

      Olen8 vuotias-tyttö ja harrastan paljon joka on äitini mielestä tosi hyvä asia.
      Ja minulla on kolme ei katsomis päivää ja pidännistä paljon.

    • Näin meillä

      Mielestäni lasta kannattaa kannustaa muihin juttuihin kuin pelaamiseen, meillä ainakin urheiluun ja sosiaaliseen elämään ihan oikeassa elämässä.

      Siksi alle kouluikäiselle sanoisin enintään yksi tunti peliaikaa päivässä ja ei todellakaan pelaamista joka päivä.

      Itse rajoitan pelaamista muutamaan kertaan viikossa.

      Ala-asteikäisellä pelaamista rajoittaisin kahteen tuntiin päivässä, eikä joka päivä ettei siitä vain tule tapa ja juttu jota odottaa.

      Mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa, sitä vaikeampi pelaamista on rajoittaa ja jotkut addiktoituvat ja siitä tietää mitä siitä seuraa...

      Yläasteikäisellä rajoittaisin pelaamisen max. 2h päivässä. Jos hän oma-aloitteisesti olisi joku päivä pelaamatta, palkitsisin häntä jollain tavoin tuntuvasti mutta vilppiä ei silloin saisi olla.

      Lukioikäisellä pelaamista rajoittaisin sitten vähän tapauskohtaisesti, mutta yli 4 tuntia en antaisi pelata mikään päivä ja mielellään ei joka päivä peliaikaa ollenkaan. Ja ehkä niin että jos pelaa paljon, niin vastaavasti tv pysyy kiinni, ei näitä kumpaakin muutenhan ei tee mitään muuta.

      Jos menisi addiktion puolelle tai olisi koko ajan hinkumassa pelaamista tai ajattelisi sitä, myisin koko konsolin ja koko pelaaminen saisi loppua siihen.

      • Näin meillä

        Joskus on tärkeämpää ajatella lapsen kehitystä ja kasvamista ja sitä millaisiin asioihin hän tottuu ja mistä tekemisestä tulee hänelle luontaista, vaikka olisikin ikävä äiti, kuin että olisi kiva vanhempi ja antaisi periksi hänen tehdä mitä mielii.


      • Voi sissuksen sössel
        Näin meillä kirjoitti:

        Joskus on tärkeämpää ajatella lapsen kehitystä ja kasvamista ja sitä millaisiin asioihin hän tottuu ja mistä tekemisestä tulee hänelle luontaista, vaikka olisikin ikävä äiti, kuin että olisi kiva vanhempi ja antaisi periksi hänen tehdä mitä mielii.

        Ei pelaamista tarvitse tehdä oppiakseen nykyteknologiaa, nykyaikana ei voi olla törmäämättä teknologiaan ja tietokoneisiin ihan muutenkin, lapset oppivat ne ihan luonnostaan, koulussakin niitä käytetään, ei sitä pelaamista siihen enää tarvita. Hölmö ajatusmalli.


    • Pelaamisen varjopuol

      Maailma muuttuu, totta. Mutta silti en kannata tuota iänikuista pelaamista.

      Siitä on jo havaintoja että virtuaalitodellisuus vie mukanaan. Mm. Japanissa on ongelma että lapsia ei joissain paikoissa saada enää ollenkaan, synnytyssairaaloita on suljettu. Äijät on hankkineet virtuaalityttöystävät joiden kanssa ovat olleet vuosia - ja kyse kolmikymppisistä miehistä!

      Osa jää koukkuun. Oman lapsen kohdalla en ota tätä riskiä.

      Mieluummin sen riskin että valikoituu ammattiin jossa ei tietokoneita tarvitse niin paljon käyttää. Itse olen IT-alalla ja se on ala jossa on tuulista, vaatimustaso kova, asiat muuttuvat ja kehittyvät niin kovaa tahtia että elämä tahtoo mennä helposti työn tekoon perheen kustannuksella ja aina löytyy joku joka voi viedä paikkasi.

      Jos se on se elämä jota tahtoo lapselleen niin ok.

      Itse en lapsilleni tätä halua.

      Nykyaikana tietotekniikan osaaminen tulee jo koulun kautta luonnostaan, en tästä ole huolissani.

      Vaikkei meillä pelata juuri ollenkaan, osaavat käyttää tietokonetta, pelikonsolia ja puhelinta.

      Eivät silti ole koko ajan mankumassa pelaamista eikä se vie ajatuksista valtaosaa eikä elämästäkään.

      Siinä suhteessa joillain pelaaminen voi olla kuin alkoholi alkoholisteille, siitä tulee riippuvaiseksi ja on hankala pitää pelaaminen pois mielestä, aina värjyy taustalla että josko sittenkin ihan vähän pääsisi pelaamaan.

    • Ei ongelmaa

      En kyllä tajua miksi pelaaminen on joillain "ongelma". Vanhemmat eivät saa lapsiaan tekemään muuta. Siis vanhempi on vanhempi ja kertoo mikä on sallittua ja mikä ei ja missä rajoissa. Sellaisia ihmisiä teette kuin mitä ovat arvonne. Ei vanhempi voi kasvattaa lapsestaan tietynlaista mutta nimenomaan mielestäni ohjata lasta löytämään maailmasta ne tärkeät jutut. Osalla vanhemmista tuntuu itselläkin jääneen tiedostamatta mikä elämässä on oikeasti tärkeää ja mitä täällä itseasiassa ollaan tekemässä, siis elämässä. Jotenkin vaan ollaan uppoutuduttu siihen suorittamis- kululuttamis-elämäntapaan.

    • Oreo

      Tervetuloa uuteen habbo retroon jossa nuoret voivat kohdata toisensa ja rakentaa huoneita kisata ilmaisilla virtuaalimaailma kolikoilla ja tehdä kaikkea hauskaa! Oreo on hotelli jota valvoo koulutettu henkilökunta joka osaa tehtävänsä mahtavempaa mahtavin. Linkki Oreoon on http://oreo.ws Sinun täytyy rekisteröityä hotelliin jollain nimimerkillä mutta omaa nimeä ei suositella laittaa eikä myöskään sääntöjen vastaisia nimiä. Oreossa käy päivittäin 100 ihmisiä jotka etsivät itselleen virtuaalimaailma kaveria ja kaikille se löytyy melkein heti, kun hotelliin sisään astuu. Hotellia valvoo nämä henkilöt jotka ovat koulutettu hyvin. Shine, vastuualueina markkinoinnista ja moderoinnista vastaaminen.

      GahviBuru, vastuualueina hotellin grafiikasta sekä tapahtumista ja kilpailuista vastaaminen.

      Shorty, vastuualueena moderaattorin tehtävät.

      Matt, vastuualueina hotellin sisällöllinen tarjonta, sekä oikeanlaisen toiminnan varmistaminen.

      Abbaba, vastuualueena moderaattorin tehtävät. Saata lapsesi hotelliin ja ohjeista myös lapsellesi, että aina voi tulla kysymään apua henkilökunnan jäseneltä tai joko lähettämällä avunpyynnön esim. jos joku kiusaa ja seuraavin keinoin teet siitä avunpyynnön! Klikkaa hahmoa>Paina ilmoita>Paina ilmoita>Valitse syy>Kirjoita teksti ja kerro miten hän kiusasi sinua tai ihan mitä vaan kirjoitat siihen joka liittyy siihen hetkeen, kun sinua kiusattiin> Sitten paina "Kutsu apua" sitten avunpyyntösi on perillä ja hotellin henkilökunta vastaa siihen tuota pikaa! Oreon henkilö kunta toivottaa lapsesi tervetulleeksi hotelliin! http://oreo.ws/index

    • f hbrvjmk

      mä saan pelata niin paljon ku haluunja k18pelejä enkä ole mielipuoli sarjamurhaaja joka räjäyttelee rakennuksia huvikseen

    • AJuu

      Varsinaista jengiä.. Puolet kirjoittajista on teksteistä päätellen 10v ja 90% muutenvaan sekaisin. Ne, ketkä antaa lastensa vapaasti pelata aina ja milloin vaan = viis välittää lapsestaan ja nämä lapsiraukat ovat vapaan kasvatuksen materiaalia sitten aikusinakin. Nämä vanhemmuustyypit on näitä pellejä ketkä hyvittää huonoa vanhemmuuttaan ja laiskuuttaan peleillä. Pelit on näille tyypeille tie vapautua lapsen tarepeista hyväksytysti.

      No toinen paskiaisvanhempi lauma on nämä uskomattomat hipit joilla ei jumalauta ole televisiota edes, ei perkele voi paremmin sanoa. Jos teidän vanhemmat on uskotelleet teille kun olette olleet kakaroita, että saatana se sieltä kohta tulee teeveestä ulos, älkää sitä enää omille lapsillenne kostako.

      Itse pelaamiseen, peleissä on ikärajat ihan perustellusti, ok? Läppärit, kännykät, tabletit ja muut laitteet on hei ihan nykypäivää, mediakasvatus on nykyvanhemman yksi kasvatusvastuu. Ei se ole nykylasten vika että meillä ei ollut lapsena muuta tekemistä kun olla hiekkalaatikolla ja leikkiä sillä yhdellä brion puisella magneettiveturilla.

      On täyttä puutaheinää väittää että kakarasta tulee sarjamurhaaja jos se saa pelata. Samaa puutaheinää on väitös että meidän Nestori on aikuisena ihan IT-alan tutkinnonkin saanut kun pelasi aina.

      Pelaaminen, aikarajat, pelin vaikutukset kyseiseen kakaraan ovat aivan yksilöllisiä. Joku juntti vertasi kirjan lukua pelaamiseen, oletko ihan tampio? Lue kokeeksi jotain jännityskirjaa tai katso kauhuelokuva tv:stä juuri ennen nukkumaanmenoa, etkö tosiaan huomaa mitään eroa, kerro miten kävi? Kersojen aivot kun tuppaavat jäämään niille ylikierroksille ja pelaaminen on pahinta mitä voit antaa sen pikku velllihousun tehdä ennen nukkumaanmenoa.

      Mulla on kolme kersaa 10v molemmin puolin, 1 sekoaa ihan totaalisesti pelien päätyttyä, toinen ei ole millänsäkään ja painuu tekemään palapeliä tai hakkaamaan koiranpaskaa lapiolla pihalle. Kolmatta ei edes kiinnosta pätkääkään pelata, käyttää sen peliaikansa Someiluun kavereiden kanssa.

      Ja ennenkun syyllistät pikku elmeriä tai liisaa liiasta someilusta, katso ensin peiliin ja säti peilikuvaa hetki liiasta someilusta ja liian vähästä, aidosta ajasta kakarasi kanssa.

    • 12312311234125635124

      Ehkä asiasta ei ptiäisi keskustella muiden kun omien lasten kanssa. Tällä hetkellä vanhemmat eronneet isä uudestaan naimisissa, isän luona saan olla 2 Tuntia päivässä ja yksi pelitön päivä viikossa Äiti ei rajoita pelaamista, yleensä vain huomauttaa kun on vietetty koko päivä koneella. Äitin luona tulee pelattua enemmän , mutta myös käytyä enemmän ulkona kavereiden kanssa vaikka sillon tällöin ei jaksa mikä isän mielestä viittaa peli riippuvuuteen. Emme isän kanssa edes keskustelleet peli ajoista yhtenä päivä hän vain rajoitti ne 2H päivässä ja kun olin joka päivä 2h koneella hän laittoi yhden pelittömän päivän jolloin pitäisi käydä ulkona urheilemassa, mutta aika harvoin käyn kun on mukavampaa vaan mököttää omassa huoneessa kun totella sitä. Muutenkin tuntuu että ei isä niitä peli aikoja keksinyt vaan isän vaimo.. Alkaa vaan joka päivä enemmän ja enemmän vituttamaan. Ja loppujen lopuksi onko ei sosiaalinen harrastus loppujen lopuksi niin kamalaa? Totta kai siihen voi jäädä koukkuun niin kuin voi kaikkeen muuhunkin mutta mulla ainakin on hauskaa koneella ollessa ja kaveritkin viihtyvät siellä mun kanssa, olen vieläpä säästänyt rahaa ja ajattelin ensi kesänä rakentaa oman koneen jos isä suostuu mutta jos ei suostu niin rakennan sen äitini luona ja jätän sinne.

      • 12312311234125635124

        Plus vielä tajuan jos ajattelette että se on elämän hukkaa ja lapsena saa vielä nauttia elämästä mutta vittu nautin tietokone peleistä. 1900 luvulla elävillä vanhemilla ei ole enää mitään tietoa mistään!


    • Assburgers

      Tietokone avaa portin uuteen ulottuvuuten jossa ei tunneta fyysistä kipua tai huono oloa vain iloa, onnellisuutta ja joskus vihaa. Internet on äärettömän tiedon lähde muttta täytyy olla valppaana väärän tiedon ja virusten suhteen. Steam on tuhansien pelien kauppapaikka ja online pelejä pelatessa voit tutustua ihmisiin ympäri maailmaa.

    • Minkä takia peliaikoja pitää olla? En usko että lapsille pistetään kirja-aikoja vaikka siinäkin "istutaan pölyisessä nurkassa eristyksissä ihmisistä." Kiitos videopelien minun englannin taidot ovat varsin hyvät, niin hyvät että olen lukiossa pärjännyt pänttäämättä kovin paljoa englantia ja silti on kahdeksikko numero. Oletteko itse kokeillut pelata pelejä lastenne kanssa? Ostatteko lapsillenne kunnon pelejä vai jotain satunnaisia lisenssipelejä* koska ne ovat halvempia? Omat vanhempani tulevat pitkän odotuksen jälkeen katsomaan viiden minuutin ajaksi peliä ja lähtevät pois. Pelatkaa lapsenne kanssa! Ostakaa hyviä pelejä!(katsokaa kuitenkin ikärajoja)

    • vahempi

      Pari tuntia päivässä olen antanut 10v poikani pelailla tietokoneella kavereiden kanssa mikä on mielestäni sopiva aika. Läksyt ovat tietenkin hoidettava ensin kunnolla ja koulu arvosanat ovatkin pojallani olleet kiitettävällä tasolla.

    • eiliikaarajoituksia

      Sitä en ymmärrä , että jo 2vuotiaat laitetaan tuijottamaan konelta ohjelmia. Sen ikäisenä pitää vanhempien hoitaa lapsia, eikä laittaa konetta hoitamaan. Se on totta , että englantia oppii parhaiten peleistä ja ohjelmista. Näin ovat omani lapsetkin opipineet, tosin vähän vanhempana. Urheilu pilasi pojan jalan, polven,eli ei se liikuntakaan aina terveellistä ole. Molempia on kokeiltu ja molemmissa hyötynsä ja haittansa. Ja mielummin teini koneella kun kaljakassien kanssa riehumassa.

    • Nykyajan_nuori

      Jos pelaa mitä tahansa M.O.B.Aaa (Multiplayer Online Battle Arena) esim Dota 2, League of Legends, Smite jne. Aikaa pitäisi olla ehdottomasti yli 2 tuntia / päivä.
      Esim League of Legends jota minä pelaan; pelistä ei voi lähteä kesken koska siinä tulee lowpriority queue jossa pitää odottaa 20min ennenkuin pääsee peliin.

    • Raikas08

      Paras peliaika on 2h/päivä.vaikeeta päästä minecraftista pois joka koukuttaa.

      • parasaika

        45 min/ pvä; tätä mm. silmälääkärit suosittavat maksimissaan..


    • PelaaminenKehittää

      Herätkää vanhemmat! Peliajat voivat olla kylla jollekin eskari-ikäiselle sopivia,mutta mielestäni yli kymmenenvuotiaalle pitää antaa oma vapaus pelaamiseen,sillä pelaaminen on todella kehittävää ja peleissä tavataan uusia ja vanhoja ystäviä. Kuitenkin pitää välillä liikkuakkin ja pitää peruskuntoa yllä,mutta parempi pelaamassa kun dokaamassa. Nykyään moni tienaa elantonsakin pelaamisella. Myös tietokoneella oppii uusia taitoja tietotekniikasta joita tarvitsee useissa ammateissa. Ja jos eskari ikäisells pitää antaa peliajat niin ehkä 2h päivässä,sillä pitää lapsen vähän leikkiäkkin.

    • Herätkää

      Juusiis meillä pelata sai niin paljon ku kerkes. Opin puolet enkun sanoistaki jo pelkäl koneel ja ikinä en ollu vihanen johtuen et oisin pelannu liikaa. Parempi antaa lapselle ite pallo ja antaa testaa kaikkee jo nuorempana.

    • Munmutsionnatsi

      Antakaa lapselle mahdollisuus hän oppii siellä uutta ja parantaa ihmissuhteita kunhan koulu sujuu pelatkoon vaikka puoleen yöhön näin se nykyään on

    • ÄläNytYlireagoi

      Siis te vanhemmat vähän ehkä ylireagoitte tähän aiheeseen. Oon 12 vuotias ja pelaan 1-4 tuntia päivässä ja oon terve ja hyvän tuulinen

    • xX_SiistiTYTTÖSiisti_Xx

      Mä saan pelaa 2 tuntia päivässä mut pelaan joskus salaa 3 tuntia ku isi ei kato ja mä tykkäään pelaa robloxia!! mun nimi on siinä xX_Siistityttö_Xx ja mää haluisin et isi ostain mulle mincrafting mut se ei ostaaa joten mun kaverin piti hakkeroida se!

    • Älärajoita

      Itse en koskaan rajottanut poikani pelaamista, ja nyt hän on seuraamassa minun jalanjälkiäni, eli kirjoittaa väikkäriä. Olen erittäin ylpeä hänestä!

    • 1230974

      Juu ite pelaan noin 6h putkeen päiväs
      Joskus enemmän

    • Anonyymi

      Omasta mielestäni pelaamisessa ei ole mitään vakavaa

      Vaikka saa pelata koko päivän niin sillä ollaan yleensä 2-4h vaikka joistakin voi kuullostaa paljolta niin on se parempi kuin kaupungilla varastelemassa tai humalassa heiluen

      • Anonyymi

        Päätit sitte vastata 6 vuotta vanhaan ketjuun:D


    • Anonyymi

      Nojoo ne sanoo 30min kerralla ei ehdi mitää tehdä nykyään koneella tai konsolilla (vai oliko tuo jopa päivässä ennen?) Mä pelaan 10h päivässä aina ei jaksa joskus "vaan" 6-8h päivässä pitms löytäö joku peli joga haluu pelata ja oelata ja pelata wowi oon kuullu että ne laittaa paljon aikaa siihen mitä siinä tehdään

    • Anonyymi

      Ite 10v saan pelata 3h arkisin ja 4h viikonloppusin yms. Pelikieltokäytäntöjä on

    • Anonyymi

      Vain kaksi tuntia /PV. Se olis oikein 🤯

    • Anonyymi

      Homo

    • Anonyymi

      Annan 24-vuotiaan poikani pelata noin 5h päivässä korkeintaan.

    • Anonyymi

      Mun mielestä, jos lapsella sujuu koulu hyvin ja on liikunnallisia harrastuksia/harrastus ei sitä ruutuaikaa pitäisi rajoittaa. Lapsi kerkee kyllästymään peleihin jos sitä ei ensiksi rajoiteta ja rupee rajoittamaan itse pelaamistaan. Varsinkin mopoiässä pelaaminen vähentyy huomattavasti varsinkin, jos on jo oppinut itse rajottamaan pelaamistaan. Kannattaa keskustella lapsen kanssa mitä pelejä saa ja ei saa pelata mutta ei kannata ruveta rajoittamaan liian tiukasti, koska siitä syntyy herkästi riitoja useasti ja lapsi addiktoituu helpommin koska ei saa pelata tarpeeksi ja haluaa aina lisää ruutuaikaa. PS: Tiedän että tämä viestiketju on vanha mutta aattelin silti oman näkemykseni tänne laittaa! 👍

      • Anonyymi

        Viellä lisäys että ei tosiaan kannatta antaa lapsen kokopäivää käyttää pelkkään pelaamiseen mutta ei myöskään rajoittaa sitä liian tiukasti (Esim 1-2 tuntia päivässä)


    • Anonyymi

      Kannattaa antaa lapsen peltata päivässä 4-5 tuntia vähintään

      • Anonyymi

        Kauheen paljon😶 Kolme tuntia tai alle on sopiva määrä.


    • Anonyymi

      ITSELLÄ ON MYÖS PELIRIIPPUVUUS,PELAAN 24H JA SE EI OLE MINUN VAAN KUMMITUKSEN SYYTÄ ETTÄ EN SAA PELATA KAUEMMIN JA SIITÄ ALKAA KAUHEA SOTA KUN EN SAA PELATA KAUEMMIN.

    • Anonyymi

      Meillä ei ole tietokonetta eikä kenelläkään perheessä ole älypuhelinta, joten kotona ei pysty pelaamaan lainkaan. Kirjastossa ja kavereiden luona saa pelata.

    • Anonyymi

      Täysin lapsesta kiinni, mikä on sopiva peliaika. Jotkut ovat sitä mieltä, että 30 minuuttia on hyvä peliaika. Jotkut kestävät hädin tuskin kahtakaan tuntia peliaikaa, vaan haluavat sitä lisää. Luottamus ja kunnioitus vanhempiin tosin pienenee huomattavasti, jos laitetaan liian pieni peliaika. Yksi kavereistani on ärtyisä, koska hänellä on liian pieni peliaika. En ole mikään expertti, mutta sanoisin, että kahden tunnin peliaika ei ole haitaksi kenellekään. Kolmekaan tuntia ei ole liikaa joillekin. Pelin sisältö on tärkeää, koska 18 vuotiaille tarkoitettujen pelien pelaaminen lapsena ei käy päinsä. Tärkeää on näyttää liikkumisen ilo ja maailma pelien ulkopuolella.

      Minulla on rajoittamaton peliaika, ja pelaan noin kolme tuntia päivässä. Näkö hyvä. Järki hyvä. Perhesuhteet hyvät. Kavereita paljon.

      Pitäisi kysyä, mikä on hyvä peliaika, ja kunnioittaa sitä.
      Se kyllä pistää sapen kiehumaan, että jotkut laittavat lapselleen mahdottoman pienen peliajan. Ei tunnuta huomaavan, että pelit ovatkin opettavaisia, kiinnostavia ja kivoja, jos niitä käyttää järjellisen määrän. Neljä tuntia on raja laitteen käyttöön. Sen enemmän ei kannata pelata, tai muuten tulee paljon ongelmia.

      Kaikki näistä vain omia mielipiteitäni...

    • Anonyymi

      No meiän perheen ruutu ajat lapsilla menee yleensä näin.
      Pienin lapsi (1.8v) noin 30 min päivässä
      Minä (11v) yleensä noin 2 tuntia. Joskus yli
      Isoin lapsi (15v) yleensä noin 7 tuntia.
      Nämä on mun mielestä hyviä ruutu aikoja. Itelle tuo noin 2-3 tuntia on juuri sopiva. Antaa paljon aikaa, jolloin ei sitten sitä heti tuhlaa, ja stressaa koska se loppuu. Mutta muistuttelen vielä täälläkin, että kaikilla perheillä on omat säännöt, jotka heille ovat parhaat. Mä itse liikun todella paljon ja meidän välkät menee yhdessä liikkumis harjoitus-peleihin. Ei mihinkään puhelimen tuijotukseen. Itse en ruudusta niin välitä. Aika tylsää, ja suunnilleen kaikki muu tekeminen on mukavampaa. Mutta aika huolestuttavan suuriakin aikoja mun ikäiset (11v) viettää ruudulla. Kavereideni ruutu ajat kuulemma on jopa 5 ja 6 tuntia. Onneksi myös jollain on sitä 3 ja 2 tunnin luokkaa. Itteeni oma terveys kiinnostaa todella paljon. Pyrin syömään terveellisesti ja liikkumaan todella paljon. Herkkuja en syö silloin kuin jotkut, että joskus lauantaina tilaa pizzaa ja syö 2 karkkipussia ja vetää kunnon herkku överit. En todellakaan. Itse syön karkkeja/herkkuja niin että aina ruuan jälkeen otan jonkun pienen herkun, vaikka yhden suklaan palan tai kaksi. Siinähän tulee viikossa ylipäätänsä paljon vähemmän herkkuja syötyä. Kerroin nyt vähän muustakin kuin ruutu ajasta. Mutta hei vaan sulle jos tänne asti luit ja heippa kaikille!

      • Anonyymi

        Oho! Ihan järkyttävät ajat teillä😶 Meidän muksu saa syödä 1 karkkipussin kerran kuussa jonain päivänä. Hän on myös vegaani. Suosittelen vähäntämään teidän perheen aikoja sitten reilusti!


      • Anonyymi

        Ite oon 15 v. Mun ruutuaikaa on 10tuntia päivässä ja 3tuntia yöllä😶 Puhelin menee lukkoon kolmelta. Herkkuja saan syödä joka päivä 10 karkkia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oho! Ihan järkyttävät ajat teillä😶 Meidän muksu saa syödä 1 karkkipussin kerran kuussa jonain päivänä. Hän on myös vegaani. Suosittelen vähäntämään teidän perheen aikoja sitten reilusti!

        Jaa, mielipiteensä kullakin, mutta kolme tuntia ei ole mitenkään järkyttävää, mielestäni. ( Paitsi jos sen käyttää K-18 pelien ääressä niska kyyryssä.)

        Karkinsyönnistä vielä se, että yksi pussi kuukaudessa on kyllä aika mitätön määrä. Kuten minulla, saan syödä kerran viikossa niin paljon kuin haluan. Tässä on se hyvä puoli, että oppii säännostelemään karkinsyöntiä itse!
        Kaverini, jolla on säännöstelty karkinsyöntiä niin veti kunnon herkkuöverit juhlissa ja oksensi kotiin päästyään. (Auto+liikaa karkkia=oksennus)

        Vegaani en täysin ole, mutta syön punaista hyvin vähän ja kalaa en säänöstele, koska se on terveellistä ja kotona ei voi syödä sitä. Maitoa ja juustoa kannattaa syödä, jotta kasvaa! 👍


    • Anonyymi

      No mun 12v tyttö saa käyttää noin 1 tunnin päivässä. Ja 1 tunnin saa käyttää vaan peleihin jotka olen hyväksynyt. Nykynetti on niin täynnä roskaa. Hänellä ei ole tiktokkia, instagramia tai youtubea tms. Ei mitään somea. Leikkii vieläkin lähes 5 tuntia päivässä. Meikkaamista hän on kysynyt jo että saako aloittaa, ja vastaus oli tietenkin ei. Ja tämä johtui siitä että hän oli ystävällänsä katsonut somea! Katsotaan annanko ensi vuonna vähän köyhemmät rajoitukset.

    • Anonyymi

      Kaksi tuntia on sopiva määrä. Se ei ole liikaa eikä liian vähän... ...useimmille lapsille. Jokainen on yksilö, ei kone.

      1. Muista, että lapsi kaipaa juuri itselleen sopivan peliajan.

      2. Kuuntele ja kysy lapsen mielipidettä peliajasta.

      3. Ole valmis joustamaan omista näkemyksistä.

      4. Muista kohtuus kaikessa: jos lapsi tahtoo 6 tunnin peliajan, olisiko järkeä pienentää vaikka neljään tuntiin?

      5. Älä lipsu liikaa omista näkemyksistä ja mielipiteistä, vaan pysy johdonmukaisena!

      Nämä viisi ohjetta on aina syytä pitää mielessä.
      Ja vielä yksi ohje:

      ON PAHEMPI VIRHE LAITTAA LIIAN PIENI PELIAIKA KUIN LIIAN SUURI.
      LIIAN PIENI PELIAIKA AIHEUTTAA ENEMMÄN ONGELMIA!!!

    • Anonyymi

      Saan pelata yli kolme tuntua mutta ajattelen hyväksi 2 tuntia max

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2092
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe