Lisälyönti laukaisee rytmihäiriön

ahistusta

Moi

Onko kellään sellasta että lisärit laukaisee rytmihäiriön joka aiheuttaa huonovointisuutta ja pyörrytystä? Mulla tulee ihan hirveitä jytkäyksiä ja välillä pitkiä perättäisiä lisärisarjoja, ja joskus yksittäisen lisärin jälkeen jää päälle ihan epäsäännölllinen tai todella nopea syke. PElkään että kyse on kammiotakykardiasta ja joku kerta menee kammiovärinään.

Sydän on ultrattu, rasituskoe tehty, holter 24h tehty, kaikissa kaikki "ok", mutta elämänlaatu on ihan perseestä tämän myötä.

*ahdistunut*

23

2978

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitoon

      Löytyy lääkitys taatusti.
      Get to a doctor.

    • Kapa_40

      Kuinka pitkään nuo nopeat tykytykset kestävät ja kuinka usein niitä on? Joko eteis- tai kammiotakykardia saa alkunsa lisälyönnistä, mutta saattaa olla kyseessä myös bigemenia (joka toinen lyönti lisälyönti) ja se voi tuntua myös tykytykseltä. Itsellä on joskus melko harvoin lyhyitä tykytyksiä ja/ai bigemeniaa, jotka kestävät muutaman sekunnin, huonovointisuutta tai merkittävämpää pyörrytyksen tunnetta ei ole tullut koskaan. Kardiologin mukaan ei syytä huoleen ja sitten voisi tutkituttaa lisää jos nopea tykytys kestää minuutteja, lyhyet nopeat sarjat ovat kuulemma yleisiä lisälyöntisyydestä kärsivillä. MInullakaan ultrassa ja holterissa ei ole löytynyt epätavallista lisälyöntejä lukuunottamatta. Kardiologi sanoi että nopeat sarjat ovat todennäköisimmin eteistakykardiaa (SVT), toinen vaihtoehto on lyhyt kammiotakykardia (VT), joka ei kuitenkaan pitäisi olla riski muuten terveessä sydämessä. Ei siis pitäisi pitkittyä tai johtaa kammivärinään, joillekin tosin voinee käydä näinkin mutta se on hyvin harvinaista terveessä sydämessä. Jos on jokin sydänvika niin silloin tilanne on toinen. Oletko kysynyt kardiologin mielipidettä että onko riskiä vakavampaan jos nimenomaan kammiotakykardia olisi kyseesä? Sitähän ei varmuudella tiedä onko SVT vai VT kun ei olla saatu nauhalle, kuten ei mullakaan.
      Lisälyönteihin ja lyhyisiin tykytyksiin tervesydämiselle ei muuta lääkettä anneta kuin beetasalpaajaa eli varsinaisia rytmihäiriölääkkeitä niihin ei saa.

      • tarzi

        Kyllä lisälyönteihin on muutakin lääkitystä kuin beetasalpaaja,jotka harvoin edes auttavat kammiolisälyönteihin. terveeseen sydämeen,jossa lisälyöntejä,voidaan määrätä oikea rytmihäiriölääke.itselläni kokeiltiin beetasalpaajien jälkeen Verapamilia,joka pahensi lisälyöntisyyttä (olisi pitänyt ehkä kokeilla pitempään kardiologin mielestä,niin olisi voinut tasoittua)..nyt Tambocor,joka hyvä lääke..ainoastaan nyt flunssan jälkeen on tullut rintakipuja,joita ollut nyt viikon :(


    • ahdistusta

      Kiitos, mä olen lääkekammoinen kun tuntuu että kaikki lääkkeet tekee outoja sivuoireita - myös sydämeen liittyviä joten varsinaiset rytmihäiriöläkkeet pelottavat. Nämä ovat joskus lyhytkestoisia, mutta toisinaan minuuttejakin, nyt lisälyönnit ovat olleet sellaisia että joka kerta kjytkäyttää varpaisiin asti, ja silissä sumenee. sitten sydän hakee rytmiä hetken, toisinaan menee sekaisin ja aloittaa tykytyksen.

      Tän ikuisen pelon kanssa eläminen on kamalaa. Sydän on siis todettu ultralla terveeksi ja holter rasitus eivät ole antaneet aihetta jatkoon. Elämänlaatu vain huononee koko ajan näiden takia. ja välillä tosiaan tulee huonovointisuutta ja silmissä sumenee, mutta koskaan en ole pyörtynyt, korkeintaan istahtanut alas.

    • Jackkeman

      Lisälyöntejä on erilaisia, jokin niistä voi altistaa esimerkiksi supraventrikulaariselle tiheälyöntisyydelle tai eteisvärinälle. SVT on sydämen kammion yläpuolinen tiheälyöntisyys, ei siis kammiosta alkava. Sinulla voi olla lyhytaikaisia eteisvärinöitä, jos rytmi on jonkin aikaa täysin epätasainen. SVT alkaa yhtäkkiä, hetki (tauko) sen lisälyönnin jälkeen ja hyvässä lykyssä loppuu myös yhtäkkiä. Jos ei lopu, niin vedä keuhkot täyteen ilmaa ja puhalla pitkään umpinaista suuta ja nenää vastaan. Jos ei heti lopu, niin puhalla uudelleen (Valsalvan manööveri). Voit etsiä googlella näitä manöövereitä netistä.

      Sekä SVT että eteisvärinä voivat aiheuttaa hapenpuutteen tuntua. Jos sinulla on eteisvärinöitä, niin olisi hyvä käydä lääkärillä niistä kertomassa. Useat lisälyönnit voivat kylläkin antaa sen kuvan, että rytmi olisi epäsäännöllinen. Minulla on sekä SVT:tä että pitkäkestoisia eteisvärinöitä.

      • ahistusta

        Moi
        mä siis pelkään että on kammiotakykardia... alkaa tosiaan kuin napista painaen lisärin jälkeen ja tulee kaamea olo. Joskus tulee myös ihan sinustakykardiaa, mutta ei yleensä tule tuolla tavalla lisärin jälkeen, vaan kiihtyy hitaasti (tätä on saatu nauhalle ja liittynee autonomisen hermoston herkkyyteen).

        Olen kokeillut valsalvaakin monilla eri tavoilla mutta tuntuu ettei aina auta. Eniten pelkään että sydän menee kammiotakykardian kautta kammiovärinään.


      • Kapa_40
        ahistusta kirjoitti:

        Moi
        mä siis pelkään että on kammiotakykardia... alkaa tosiaan kuin napista painaen lisärin jälkeen ja tulee kaamea olo. Joskus tulee myös ihan sinustakykardiaa, mutta ei yleensä tule tuolla tavalla lisärin jälkeen, vaan kiihtyy hitaasti (tätä on saatu nauhalle ja liittynee autonomisen hermoston herkkyyteen).

        Olen kokeillut valsalvaakin monilla eri tavoilla mutta tuntuu ettei aina auta. Eniten pelkään että sydän menee kammiotakykardian kautta kammiovärinään.

        Jos noita lisäristä alkavia tiheälyöntisyyskohtauksia on suurinpiirtein päivittäin niin kannattaisiko pyytää 48 tunnin holter, niin jos siihen tarttuisi ja saisi kardiologi analysoida sen tarkemmin. Tuo jos joskus kestää minuuttejakin on näin maallikon mielestä aihe tutkituttaa lisää, jos olisi kammiotakykardiaa niin pitäisi selvittää minkätyypin kammiotakykardia on kyseessä. Niistäkään kaikki muodot eivät siis ole kovinkaan vaarallisia ja vaarallisiin liittyy yleensä jokin sydäntauti, jota ketjun aloittajalla ei ole muitten tutkimusten kautta todettu. Vaaralliseen kammiotakykardiaan viittaisi se jos taju lähtisi kohtauksen aikana, tosin se taju voinee lähteä joskus myös SVT:n aikana, eli oireittein perusteella mahdoton tietää kumpi on kyseessä, esiintymistodennäköisyyksien mukaan voi vaan olettaa enemmän että on SVT.
        Sitten jos kuitenkin todettaisiin vaikka ei hyvänlaatuinen kammiotakykardia, niin niitä pystytään hoitamaan usein katetriablaation avulla ja saadaan vaiva poistettua kokonaan. Ilman mitään sydänsairautta olevat rytmihäiriöt, jotka ovat vaarallisia ja joille ei voi tehdä mitään ovat todella, todella harvinaisia, joitain tietyissä suvuissa kulkevia rytmihäiriöitä on mutta ne kyllä tulevat käsittääkseni ilmi jo noissa tutkimukissa mitä aloittajalle on tehty.


    • ...

      Mulla on noita samankaltaisia oireita kun aloittajalla, mutta mulle on tehty vaan ne perusjutut (lepo-ekg, kuuntelu verikoe). Nuo tykytykset ei aiheuta mulla mitään muita tuntemuksia ja mulla on ahdistuneisuushäiriö joten muita tutkimuksia pitäisi varmaan hakea yksityiseltä jos haluaisi.

      Miten teillä muilla, tuleeko tuossa tykytyksen lopuksi sellainen kovempi lyönti/muljahdus/lisäri (mikälie) joka sitten ikäänkuin lopettaa tuon kohtauksen? En ole varma tuleeko itsellä tuota aina.

      Mutta jokatapauksessa mulla tuo kohtaus menee ohi viimeistään hengittämällä rauhallisesti ja menemällä makuulle. Joskus rykäisy tai asennon muu vaihtaminen riittää. Ilmeisesti tuo olisi SVT:lle ominaista?

      • ...

        Niin ja kesto yleensä tosi lyhkänen, muutamia sekunteja - ehkä parikymmentä korkeintaan.


    • tykyttelijä

      Osaisikohan joku tietävämpi kertoa, että jos tuollaisen tykytyskohtauksen pystyy estämään hengitystä pidättämällä ym. niin pystyykö siitä päättelemään mitään sen hyvänlaatuisuudesta?

      • Kapa_40

        Jos sydän muuten terve ja tykytys ei kestä pitkään eikä liity tajunnanhäiriöitä, ovat merkkejä hyvänlaatuisuudesta.
        Jos taas kestää pitkää ja varsinkin jos tulee tajunnanhäiriöitä, on aiheellista tutkia mistä johtuu. Pitkittynyt kammiotakykardia on usein vaarallinen, mutta käytännössä jokin muu sydänsairaus lähes aina sen taustalla.
        Olen kuullut että niin SVT kuin VT voivat loppua jonkinlaisella asennonmuutoksella tms. Yhden VT- kohtauksia saaneen tapauksen tiedän jossa tietyissä asennoissa oleminen aloitti lyhyehkön VT:n. Olivat menneet parissakymmenessä sekunnissa ohitse, luokiteltu vaarattomaksi ongelmaksi.
        Se että terveen sydämen lyhyt VT-pyrähdys kääntyisi kammiovärinäksi on kardiologinen mukaan hyvin epätodennäköistä.
        Itsellä havainnut myös sen että tykytys loppuu nopeasti jos yskäisee tai henkäisee syvään. Sitä ei todettu EKG:ssa, että onko SVT, VT vaikko joku muu kyseessä. Kardiologin lausunto vain että ei vaarallista havaituilla oireilla.


      • tykyttelijä
        Kapa_40 kirjoitti:

        Jos sydän muuten terve ja tykytys ei kestä pitkään eikä liity tajunnanhäiriöitä, ovat merkkejä hyvänlaatuisuudesta.
        Jos taas kestää pitkää ja varsinkin jos tulee tajunnanhäiriöitä, on aiheellista tutkia mistä johtuu. Pitkittynyt kammiotakykardia on usein vaarallinen, mutta käytännössä jokin muu sydänsairaus lähes aina sen taustalla.
        Olen kuullut että niin SVT kuin VT voivat loppua jonkinlaisella asennonmuutoksella tms. Yhden VT- kohtauksia saaneen tapauksen tiedän jossa tietyissä asennoissa oleminen aloitti lyhyehkön VT:n. Olivat menneet parissakymmenessä sekunnissa ohitse, luokiteltu vaarattomaksi ongelmaksi.
        Se että terveen sydämen lyhyt VT-pyrähdys kääntyisi kammiovärinäksi on kardiologinen mukaan hyvin epätodennäköistä.
        Itsellä havainnut myös sen että tykytys loppuu nopeasti jos yskäisee tai henkäisee syvään. Sitä ei todettu EKG:ssa, että onko SVT, VT vaikko joku muu kyseessä. Kardiologin lausunto vain että ei vaarallista havaituilla oireilla.

        Kiitos Kapa_40 selventävästä vastauksestasi!


    • Tähdenlento

      Minulle aiheuttaa rytmiöhäiriön istuminen,kumartuminen,makaaminen,kävely...näissä tilanteissa rytmihäiriö-tahdistimeni hoitaa ylitahdistuksella,joka meinaa sitä että laite tunnistaa uhkaavan rytmihäiriön,ehättää sen edelle,antaa vähän sähköä,ja tilanne yleensä korjaantuu.Aistin nämä sähköiskun kaltaisena,huimauksena,silmissä mustenee,pimenee hetkeksi,tai huimaa...jos ruymi ei käänny,tahdistin antaa iskun,toisen...jopa 8 kertaa.Yleensä menetän tajuntani kahden jälkeen...kaikki käy niin nopeasti,ettei ehi kissaa sanoa.tämän kanssa on vain elettävä,vaikka pelottaakin välillä ihan pirusti,ja luotettava koneeseensa,kiitos saksalaisen teknologian!Eli lisälyönti laukaisee rytmihäiriön...

    • ahdistavia oireita

      Hei

      täälläkin yksi ajoittaisesta tykyttelystä kärsivä. Saan toisinaan lisälyönnin jälkeen tiheälyöntisyyskohtauksen jonka saan itse loppumaan aika pian sen alkamisen jälkeen. Rytmi tuntuu toisinaan olevan hieman outo tiheälyöntisyyden jälkeen hetken ajan, jotenkin epätasainen (ehkä noita lisälyöntejä tai muuta epätasaisuutta?) mutta sekin tosiaan menee ohi.

      Jännä oire on myös se, että joskus tulee rytmihäiriötuntemus lisälyönnin jälkeen ilman tuota nopeaa tykytystä. Sen vain jotenkin tuntee, ettei rytmi ole aivan normaali, vaikka syke ei ole erityisen poikkeava. Joskus se muuttuu tuoksi tiheälyöntisyydeksi tuon tuntemuksen jälkeen ja palaa sitten normaaliin. Toisinaan se palaa normaaliin ilman takykardiajaksoa.

      Perustutkimus on tehty, mutta aion mennä piakkoin uudelleen, jotta pääsisin holter-nauhoitukseen. Pelottaa vaan, että jos onkin jotain vakavampaa. Muita oheisoireita ei minullakaan ole eikä lepo-ekg:ssä näy mitään poikkeavuuksia.

      On tämä kurja vaiva, monesti yöunetkin menee kun miettii näitä :(

    • ahistusta

      Heipparallaa kohtalotoverit!

      Olen nyt syönyt beetasalpaajaa päivittäin. Se ei auta lisäreihin, mutta ilmeisesti hiukan ehkäisee niistä lähteviä tykytskohtauksia, koska niitä ei ole ollut hetkeen.

      Minulla asennoista vasemmalla kyljellä oleminen, puoli-istuva asennto ja kumartuminen voivat aiheuttaa rytmihäiriöitä.

      Mukavaa kevättä kaikille!

      • Kapa_40

        Itselläni oli eilen illalla peräkkäin kaksi lyhyttä muutaman sekunnin tykytystä. Olin mennyt makuulle tekemään venytyksiä kun tuli muutama lisälyönti ja sen jälkeen kaksi kertaa tykytti tiuhaan, ehkä 120-140 minuutissa tahtiin. Tunsin myös nopean pulssin. Jännä sinänsä kun nuo tykytykset tuntuivat hieman erilaisilta, jälkimmäinen oli ehkä aavistuksen nopeampi ja epämiellyttävämmän tuntuinen kuin ensimmäinen. Mietin että oliko mahdollisesti eri tyypin takykardioita.Bigeminia ei ollut mielestäni nyt kyseessä, kuten joskus sekin aiheuttaa tykytyksen tunteen, mutta joka toinen lyönti on silloin hiljaisempi.
        Nuo tykytykset tulevat tosiaan käytännössä joko makuulle mentäessä tai kohta liikkelle lähdön jälkeen, aniharvoin muussa tilanteessa.
        Kerran joku sanoi että sydän tavallaan 'testailee' itseään noissa tilanteissa. Mutta ilkeän ja suorastaan pelottavan tuntuisia ne ovat aina, vaikka kardiologi ne vaarattomiksi on luokitellut.


    • CMX1

      Itsekin täällä pohdin omien pikkutykytysten aiheuttajaa. Eli mulla lisärit olleet hyvin kurissa nyt jo kuutisen viikkoa, vaikka liikkuessa niitä tulee kyllä edelleen. Mut tosiaan noita tykyjä on kyllä esiintynyt. Esim eilen töissä vaan koneella istuessa yhtäkkiä tuntui et sydän lähtee tykyttämään, tunne tuntui just samassa kohtaa kuin missä kammiolisäritkin. Sitten oire olikin jo ohi. Samaan aikaan tuntuu ihan kuin henkeä salpais. Vaikea kuvailla. Ei kuitenkaan pyörrytä tms.

      Aina mielessä vaanii se kammiotakykardia, ja sitä myötä kanmiovärinän pelko, mutta lienee tuntemuksen perusteella vaikea erottaa kumpi on kyseessä.

      Mites Kapa muuten menee?

      • Kapa_40

        Helmikuusta lähtien lisälyönnit ovat olleet aika hyvin kurissa, vaihtelee muutamasta muutamaan kymmeneen päivässä, jopa yksi lisäritön päiväkin oli, eli pienet määrät verrattuna siihen mitä oli viimeiset puolitoista vuotta sitä ennen. Muutamana päivänä ollut ehkä enemmän kuin sata, mutta ei noita tunteja kestäviä tilanteita, joissa muljuaa aivan yhtenään.
        Tällä viikolla lisäreitä ollut öisin herätessä vähän enemmän. Nukkuminen ollut myös vähän katkonaista, eli jotenkin hermosto on tuossa mukana. Jos nukkuu hyvin ja vasta aamulla herää ei lisäreitä juurikaan tule, mutta jos herää tuossa 2-3 aikohin yöllä niin slloin niitä on tullut. Yöllä ovat tympeitä, häiritsevät helposti unen saantia.

        Sulle tehtyjen tutkimusten perusteella CMX ei pitäisi olla syytä huoleen vaikka olisi kammiotakykardiakin. Vaikka tiedän paremmin kuin hyvin että aina nuo tykytykset säikäyttää.


    • CMX1

      Niinhän sitä sanotaan että väsymys, stressi, alkoholi yms ovat niitä yleisiä aiheuttajia, että se lienee vaikuttaa siihen että jos yöllä herää niin aamulla siitä saa "maksaa".

      Mulla ihme kyllä menee nykyään usein niin että esim juhlintaa seuraava päivä voi olla hyvinkin ok ja sitten sitä seuraava päivä on lisäreiden kannalta hankalampi. Aivan outoa. Mutta kaiken kaikkiaan ovat vähentyneet dramaattisesti.

      Kiva kuulla kuitenkin että hyvä jakso on kestänyt nyt näinkin pitkään. Toivotaan että jatkuu!

    • ahistusta

      HIenoa että teillä on vähentynyt!

      Itse en keksi mistä tämä jatkuva lisälyöntijumputus nyt on taas tullut. Välillä oli vähän parempi. Nyt on satoja päivittäin, siis jotka tuntee. luulisin että tunnen noin kymmenesosan lyönneistä.

      Ärstyttää v*tuttaa. Olen yrittänyt alkaa liikkuakin vähän, mutta siinäkin koko ajan lisäreitä tykyttää.

      • Kapa_40

        Minäkään en mitään erityistä syytä sille keksinyt miksi pari vuotta sitten lisääntyivät radikaalisti ja miksi helmikuusta lähtien taas vähenivät. Kardiologi sanoi tutkimusten aikana, että ei siinä mitään erityistä syytä tarvitse ollakaan, vaiva käyttäytyy vaan näin ja tosiaan sanoi että huono vaihe voi kestää jopa vuosiakin, mutta jossain vaiheessa helpottaa.
        Miten 'ahistusta', lisääkö liikunta lisäreitä ja tykytyksiä? Aika yleistähän on että kun alkaa rasittaan itseään, niin alkuvaiheessa voi tulla joillan huomattavan paljonkin lisälyöntejä mutta yleensä kun syke menee korkeammaksi, niin vähenevät ja usein loppuvat kokonaan ja taas palautumisvaiheessa voi tulla paljon. Joillain harvoilla voi tosin olla niin, että hyvin kova rasitus saa yksittäisiä lisälyöntejä aikaan ilman että mitään ongelmaa sydämessä olisi.
        Jos taas pelkästään rasituksessa tulee lisäreitä ja erityisesti tykytyksiä, jotka olisivat kammiotakykardiaa, voi se olla merkki ongelmasta. Mutta sydäntutkimuksilla joita sinullekin tehty, nuo ongelmat olisi kyllä pitänyt tulla esiin.


      • ahistusta
        Kapa_40 kirjoitti:

        Minäkään en mitään erityistä syytä sille keksinyt miksi pari vuotta sitten lisääntyivät radikaalisti ja miksi helmikuusta lähtien taas vähenivät. Kardiologi sanoi tutkimusten aikana, että ei siinä mitään erityistä syytä tarvitse ollakaan, vaiva käyttäytyy vaan näin ja tosiaan sanoi että huono vaihe voi kestää jopa vuosiakin, mutta jossain vaiheessa helpottaa.
        Miten 'ahistusta', lisääkö liikunta lisäreitä ja tykytyksiä? Aika yleistähän on että kun alkaa rasittaan itseään, niin alkuvaiheessa voi tulla joillan huomattavan paljonkin lisälyöntejä mutta yleensä kun syke menee korkeammaksi, niin vähenevät ja usein loppuvat kokonaan ja taas palautumisvaiheessa voi tulla paljon. Joillain harvoilla voi tosin olla niin, että hyvin kova rasitus saa yksittäisiä lisälyöntejä aikaan ilman että mitään ongelmaa sydämessä olisi.
        Jos taas pelkästään rasituksessa tulee lisäreitä ja erityisesti tykytyksiä, jotka olisivat kammiotakykardiaa, voi se olla merkki ongelmasta. Mutta sydäntutkimuksilla joita sinullekin tehty, nuo ongelmat olisi kyllä pitänyt tulla esiin.

        Kapa_40, lisäreitä tulee liikunnan alkaessa, kestäessäkin välillä, palautuessa ja pitkin päivää. TUntuu että liikunta jotenkin lisää niitä kokonaisuudessaan. Ja ilta. Aamupäivä menee yleensä paremmin.

        Olen sellainen henkilö, joka mielellään pitää ohjat käsissä asiassa kuin asiassa, mutta tämä vaiva on sellainen, jota ei voi hallita, ja siksi todella ahdistava.


    • Kapa_40

      Liikkumisella on taipumus lisätä lisälyöntisyyttä ja vaikkapa urheilijoiden keskuudessa lisälyöntisyys on yleisempää kuin ns. tavallisen väestön. Yhden lisälyönneistä kärsivän tiedän, joka harjoittelee ns. mäkivetoja toisinaan, eli juoksee mäkeä ylös ihan loppuun asti. Hän kertoi että tuollaisen treenin jälkeen ilta on aikamoista rumputulta. Toisen jouksua harrastavan tiedän, joka kertoi että kesken pitemmän juoksulenkinkin saattaa muljahtaa, mutta hänelläkin sydän todettu terveeksi.

      Kun itse kysyin tutkimusten aikana kardiologilta että kun välistä on rasituksen aikanakin lisälyöntejä, niin hän ei pitänyt niitä juuri sen kummempina kuin levossakaan olevia, se että onko sydämessä jotain muuta vikaa on ratkaisevaa. Kardiologi sanoi myös että tarpeeksi kovassa rasituksessa lisärit todennäköisesti jäävät pois koska sydän ei silloin 'ehdi' pistää omiaan väliin.
      Holterin aikana sattui vielä sellainen tilanne että kun kävin lenkillä, niin lisäreitä tuli tavallista enemmän sen aikana ja niissä ei kuitenkaan mitään erityistä ollut. Holterin tutkinut toinen kardiologi oli vain todennut että esiintyy sekä levon että toiminnan aikana. Mutta ne asiat joita seurataan ekg:ssä eivät antaneet viitteitä pahemmasta ongelmasta. Lisälyönnit hänen mukaansa sen tyyppisiä että ne eivät tapaa liittyä sydänsairauksiin.

      Silloin kuin itsellä oli vaiva pahimmillaan, niin illat olivat niitä pahimpia, Kaksi asiaa jotka auttoivat huomasin silloin. Toinen oli jos otti kotona olevassa hierontaistuimessa selkähierontaa, niin se aika nopeasti tuntui palauttavan tasaisemman rytmin ja runsaat lisärit kaikkosivat. Toinen taas kävelemään lähtö, hetken kunnon muljuamisen jälkeen rytmi tasaantui silläkin tavalla aika hyvin.
      Aika paljon matkustelevana ollut muutamia tuskaisia lentoja kun kunnon muljuvaihe iskee päälle koneessa ja siellä kun ei juuri liikkeelle pääse. Tuollaisissa tilanteissa taas huomasi sen että jos ajatus kääntyi johonkin muualle, niin se helpotti tilannetta. Eli psyyke ruokkii noita kunnolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1809
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      76
      1592
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe