hyvä ja kevyt kamina

fire starter

joku porin matti varmasti hyvä mutta veneellä pitäisi saareen viedä kamina joten keveys kunniaan. Mitä mieltä mökkiläiset on sissi kaminoista? varaabvuutta ei yhtyään mutta antaako hyvin lämpöä? Tulipesä kuitenkin näyttää tosi pieneltä joten montaakaan kalikkaa siellä ei voi olla palamassa.

13

2325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nestekaasu?

      Nestekaasulämmittimet ovat keveitä.

    • Päike

      Sissi -kamiina ollut nyt yli vuoden käytössä höylähirsimökissä ja tähän mennessä ei ole löytynyt moittimista, vaikka ei olekaan varsinainen varaava takka.

      Suhteellisen kevyt (70 kg), joten liikuttelu asennusta varten onnistuu 2 hengellä.

      Tulipesä on korkea (45 cm) ja sytyttyään polttaa hyvin kalikat. Avaamalla alaluukkua voi tehostaa palamista, jos ongelmaa sytytyksessä tai puut jonkin verran kosteita.

      Kokemusten perusteella voi kyllä suosittaa pienehköön mökkiin, lämmitystehoksi ilmoitetaan 50 - 175 m³.

    • Eiääliö

      Porinmatin voi purkaa osiin. Peltikuori auki ja harkot ulos. Pieninä erinä vieden eivät paljon paina. Kannattaa laittaa varaava tulisija, sillä pelkkä peltipönttö jäähtyy nopeasti. Taikka sitten hommaa kunnon öljykamina.

    • fire starter

      täällä aloittaja. nestekaasulämmitin on jo ja kyllä se lämmittää hyvin, ei vaan innosta kaasun kanssa leikkiminen. Ei osaa nukkua jos joku kaasulaite palaa vieressä. Mentaalipuolen juttuja...

      pitää tutkailla porin matti vaihtoehtoa. Öljykamina myös pois suljettuna koska ei innosta öljyn raahaaminen. käytetyn porin matin hinnalla saa 2-3 sissikamiinaa. Mutta pitäisi aina muistaa että köyhällä ei oo varaa halpaan/paskaan.

    • Hiiliähiiliä

      Sissikaminassa voi polttaa yöllä kivihiiliä. Palavat aamuun asti.

    • Tulituli j
    • dddd3

      Meillä on sellainen "peltitakka" mökillä. Hyvin lämmittää ja pienellä puumäärällä (max. kolme lyhyttä klapia kerralla). Mökki on sen verran eristetty, että pitää lämmön yön yli ainakin vielä näillä ilmoilla.

      • mökkiläinen

        Harvian kamiina 10. Todella loistava!!


    • Ilpo28

      Narvin kamiina on ollut hyvä vaihtoehto meillä mökillä. En muista mallia mutta sitä myydään edelleen, ainakin K-rauta. Siinä on lasi luukussa ja kaksi "hellanlevyä" päällä ja alhaalla voi pitää halkoja. Minulla on muutaman vuoden ikäinen malli ja tehoja on 13 Kw, suku osti samanlaisen tänä kesänä omalle uudelle mökilleen.

      Lämmittää tehokkaasti ja on kätevä myös vaikka keittää tiskivettä samalla kamiinan päällä. Lämpöä se ei varaa mutta olen laittanut vuolukiven palasen takareunalle. Se on vähän pitänyt köökkiä lämpimämpämä vanhassa mummonmökissä.

    • lämpöä

      Mulla on nestekaasulämmitin nopeeseen lämmitykseen mutta ei sitä viitti pitää kauan päällä kun tekee kosteutta aikalailla.Kattele käytettyä öljykamiinaa ,hyvä ja tasainen lämpö. Mulla on öljykamiina ja tankki on siirretty ulos joten ei haise edes tankatessa.

    • capri
      • capri

    • Tarkkaajakarppa

      Pieni Jotyl valurautakamina (olisko 601)ollu käytössä mökillä 10 v. Nopea ja helposti säädettävä peli. Paino n. 50 kg.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      304
      3381
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      52
      1361
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1250
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1161
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      158
      1053
    Aihe