adhd ja armeija

spade1

Joo eli oon 20v jätkä ja mulla on ADHD.. pitääkö paikkansa että concerta lääkitystä ei saa armeijassa? Harmittaa ku keskittymine herpaantuu koko ajan ja muutenkin kaikki menee ihan plörinäks :( sit oon kans kuullu jtn huhuu et palveluskelpoisuutta voidaan miettii uudelleen ton takia?

12

11787

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • spadetrolollo

      höhöö c-paperit napsahti.. :D

    • jhgjhghgjh

      "palveluskelpoisuutta voidaan miettii uudelleen ton takia?"

      Totta. Useimpien ADHD-varusmiesten palveluskelpoisuusluokakka: alikersantti.

    • MBDsika

      sun pitää kysyä kutsunnoissa mikäli ne on tehty niin sun pitää kysyä armeija lääkärilta saako jos ei saa niin onko sille korvaavaa jos ei ole kerro että sulla on .. ja sä tarviit sitä joka pv kertaa X niin mitä tehdä jos ei saa niin voitko olla sellasessa ympäristössä laisinkaa ilman mitää ? tiedän itse kun olin A että B luokassa niin tuvassa oli sydänvikasii , budhalainen *ei saanu asetta* ihotautisii ,uskovaisii ,, niin sä voit saada c paperit helposti koska ne ei halua nähdä miten sä toimit ilman apuja noh toivo että saat vapautuksen koska armeija ei hyväksy *Nistejä* vaikka se olisi hoitomuoto

    • kyselijä5000

      Itsellä on adhd ja oli pitkäaikainen masennus. Kuntsunnoissa lääkäri totesi ettei varmaan tarvi tulla kutsuntoihin enää niin antoi hylkypaperit. Mutta lääkäri ja kessut kyllä kysyy sulta oletko halukas ja kykenetkö menemään inttiin . Todennäköisesti saisit B paperit jos ne ottais sut sinne.
      Riippuu itsestä, kessuista ja lääkäristä

    • terveppäterv

      Vaikka on vanha keskustelu aiheesta. Joo eli kyllä adhd voi päästä armeijaan jopa a-papereilla varustettuna, eli ei huolta jos joku haluaa palveluksen suorittaa.

      • Anonyymi

        Kiitos🙏Itellä ADHD ja lääkärin mukaan itse pääsen arvioni kanssa vaikuttamaan, saanko vapautuksen. Olen innokas puolustamaan maata, ja muutenkin odotan inttiä. Olin todella huolissani mahdollisuuksistani päästä erilaisiin palvelustehtäviin, joten tämä oli huojentava uutinen. Kiitos vielä kerran!


    • Enen

      Käsittääkseni hommat menee niin, että jos on säännöllinen lääkitys, jota tarvitsee aina, niin ei oteta inttiin. Sama homma on esim. diabeteksen kanssa.
      Jos pärjäät myös ilman Concertaa, niin voi varmaan olla mahdollIsta käydäkin armeija.

      Tämä tosin ei ole mikään mitään varmaa tietoa. En oikein tiedä näistä hommista mutuilua enempää kun olen nainen.

      • gfhdfgjdhkghk

        Itse olen armeijan käynyt nainen, jolla on nyt diagnooseja, joilla aikanaan olisin saanut lykkäyksen tai vapautuksen, jos olisin ollut mies.

        Omasta mielestäni ei ole järkeä mennä armeijaan kokeilemaan oloa ilman lääkettä, joka on tarpeen arkielämässäkin. Jos jo arkielämä on rankkaa lääkkeen kanssa, niin armeijassa ilman lääkettä on mahdotonta. Ei ole itsetunnolle mukavaa, jos palaa nk. maitojunassa kotiin. Armeijassa voi toki pärjätä kohtuullisesti hyvällä fyysisellä kunnolla ja heikolla järjellä. Mutta jos haluaa vaativampiin tehtäviin, niin kaikki pisteytetään. Jos on neurologinen tai psyykkinen ongelma, ei pääse mihinkään erikoistehtäviin. Nk. tykinruuaksi vaan. Itse en lähtisi. Onhan armeija tosin CV:ssä ihan kiva juttu, mutta onko sen arvoista, jos armeija laukaisee jonkin pahemman paniikkioireilun tai vastaavan, kuten heikoilla olevalla ihmisellä voi tehdä?

        Lienee jokaisessa saapumiserässä jokin vähän omituinen tyyppi, jota siedetään (ainakin parikymmentä vuotta sitten oli). Eli joku vähän heikommilla älynlahjoilla varustettu tai joku sopeutumaton, joka sählää, mutta jota siedetään siitä huolimatta. Aika moni lähtee myös kesken kaiken kotiin kasvamaan, ja palaa myöhemmin takaisin suorittamaan palveluksensa loppuun.


    • Anonyymi

      Vanha keskustelu mutta otampa kantaa siltä varalta että joku jolla asia askarruttaa törmää tähän keskusteluun. Mulla ADHD diagnosoitiin vasta 30 jälkeen. Lääkitys siksi että saan laskut ja muut arkiaskareet hoidettua. Impulsiivisuutta mulla ei ole.

      Armeijan kävin ja minun ADHD tyypin kannalta armeija on itseasiassa ollut erittäin hieno kokemus. Tunnistan haasteellisimmaksi omalta kannalta arjen rutiinit ja aikatauluissa pysyminen ja kaikki tuo on juurikin armeijassa niin hyvin ohjattua toimintaa että ei siellä itse tarvi ajatella ollenkaan. Useasti nyt aikuisiälläkin ikävöin haastavempina aikoina sitä valmiiksi mietittiä ja ohjattua meininkiä mitä siellä oli. Toki siellä haasteellisiakin hetkiä tuli kuten varusteiden pakkaaminen jossa olin lähes aina viimeinen. Myöskin annetut ohjeet eivät meinannut aina pysyä mielessä ja niiden kanssa sitten sekoilin. Mutta sitten ammunnaissa ja muussa "äksönissä" olin parhaimistoa. Olin siis rivijääkäri ja siinä ei juuri itse tarvi huolehtia mistään. Mutta tiedän että jos olisin alikessuksi tai siitä ylemmäksi alkanu niin kuin heti peruskauden jälkeen yrittivät laittaa niin olis varmaan minun kohdalla tullut vaikeuksia.

      Mutta jos on pienintäkään impulsiivisuus, käytös tai muita itsensä kontrollointi ongelmaa niin en kyllä suosittele armeijaa. Siellä muutama (tosin ei tainu olla diagonosoitua) oli minunkin aikana ja välillä oli ihan tosissaan haasteellista sekä heille että muille.

      Jos mietityttää se lääkkeettä oleminen niin kannattaa miettiä miksi lääkettä syö. Ja yleensäkin kannattaa miettiä minkälaisia haasteita ADHD itsellä asettaa. Vaikka kaikillla ADHD saman diagnoosin alla niin kaikilla se asettaa vähän erillaisia haasteita. Sitten lähteä selvittämään onko intissä näitä haasteita edessä ja missä palvelustehtävissä. Kuitenkin ADHD:ssa on riippuen henkilöstä myös paljon potentiaalisiakin ominaisuuksia moneen eri tehtävään armeijassa. Esim. Itse jälkeen miettinyt että minun ominaisuuksista olisi ollut paljon hyötyä tarkka-ampujana.

    • Anonyymi

      Ite kävin intin parikymppisenä. (hain lykkäystä muka opiskelujen takia, vaikka tosiasiassa se oli "ryyppy" lomaa ja inttiinlähtö ois haitannu sitä ku meni niin lujaa tuolloin ja olin työttömänä.)
      Sain aikuisena, n.40v adhd diagnoosin, vaikka sitä ite epäilin jo vuosia aikasemmin.
      Sen verran elämässä oli asiat menny perseelleen, mm. koulu, ammattikoulu, parisuhteet ja tuo mainittu armeijakin.
      Armeijan kyllä suoritin koko 240pv, vaikka haasteita oli sielläkin, mm. häröilynä ja muutenkin komppanian vääpelin silmätikkuna ja muutaman kerran napsahti "pekkaa" ku lomat venähti vkl ryyppäilyjen takia.
      Eivät tykänny ku soitin kerran sunnuntai yönä kännissä komppanian päivystykseen, paikallisen kuppilan korttipuhelimella että myöhästyin bussista tai että sovittu kaverikyyti ei jaksanu oottaa baarin pihassa mua niin jäin kyydistä :D
      Viimesenä päivänä siviilin päästessä sotilaspassien jaossa, komppanianvääpeli totes vaan passia ojentaessa kättelyn lomassa et "toivottavasti ei tavata enää näissä merkeissä!" ja puristi kättä vähän lujemmin!
      Vastasin puristukseen ja totesin että "tunne on molemminpuolinen herra yliluutnantti!" ja molemmat taijettiin naurahtaa, niin myös muu komppania rivissä takana käytävällä :D
      ei oo kertaamassa tarvinnu käyä...

      Noita oireita tuli alkoholillla lääkittyä koko nuoruus-aikuisikä mikä tietysti saatto vaikuttaa siihen että nuoruus meni aikalailla alkoholin sävyttämänä ja tietysti siinä tuli paikallis Poliisitkin tutuiksi.
      Nykypäivän standardeilla näillä oirekirjoilla ja diagnooseilla niin en tiedä kelpaisko varusmiespalvelukseen?
      Joo, tämmönen suoritus se oli itellä 01/98 KSPionP Keuruu.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      75
      3414
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      562
      3210
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2822
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2072
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      315
      1876
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1855
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1835
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      140
      1460
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1281
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      65
      1260
    Aihe