Pyyntö kuolleelle isälle

Pyysin unessa isääni opettamaan erään tietyn laulun. Teitittelin kuten meidän perheessä vanhempia puhuteltiin.
Ennenkuin menette pois, opettaisitteko tämän laulun. Isä sanoi jotain vastaukseksi.
Hän alkoi hyräillä jotain, mutta ääni oli möreää ja epämusikaalista. Uni loppui.

Muistin herättyäni kappaleen jota pyysin isääni minulle opettamaan. Se on mm. Tapio Rautavaaran erittämä, tummasävyinen, jotenkin kolkonoloinen kappale. En pidä siitä yhtään. Muistan nytkin sen sävelen, mutta en aihetta, mistä se kertoo.
Luulen, että hyräilen sen rautavaaran musiikkikappaleita tuntevalle ihmiselle, Hän kertoo minkäniminen laulu kyseessä.

Minulle miespuolisena isän puheet ovat merkinneet aina terveydellistä uhkaa, mm. pahoja tapaturmia. Äitiäni niinikään poisnukkunutta, näin päiväkaupalla näyssä päivätajunnassa monena päivänä ilmielävän oloisesti.
Hän tarkasteli etäämmältä työkentelyämme metsänraivaustyössä tyytyväisen ja onnellisen näköisenä. Kerroin tästä illalla veljelleni. Hän lähes shokin, luuli minun olevan sekoamassa.

Samalla maastolohkolla näin muutama vuosi sitten kuolleen naapurin miehenkin katselevan kaukaa mäeltä metsänraivausta. Emme olleet mitenkään samalla aaltopituudella hänen eläessään.

Näkyjen eideettinen tarkkapiirteisyys on erikoista. Muistan äitini kukallisen kesäleningin pilkuntarkasti, samoin naapurinmiehen uudet kumiteräsaappaat viimeisen päälle kiilloittuina.

Vuosia metsänraivausprojektin jälkeen koin juuri tuossa samalla maastoalueella merkillisen päivätodellisuustapahtuman. Oikeasti olin Etelä-Suomessa kotonani kun kotitreenausharjoituksen jälkeen menin euforiseen transsitilaan.
Ajatusenergian turvin siirryin tuohon samaan tapahtumamaisemaan. Olen kertonut tästä usein aikaisemmin.

Makasin kotitilan kanervikossa pää länteen päin. Oli illansuu. Kiinteä maankuori katosi kokonaan. Ilta pimeni niin että tähydet vilkkuivat sekä ylhäällä, että alhaalla. Kelluin tuntikausia painottomassa tilassa, eufoorisin tuntein.

Jotain merkillistä tuossa maastokohdassa Pohjois-Savossa on.
Toivo Lång
Inkeroinen, Kouvola

4

71

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Seiska luokkalainen

      Mä oon kotoisin inksasta! :D

    • Kenen laulua laulat

      Oliko teillä ilottomat välit isän kanssa? Uni kertoo silloin lapsuuden tunnelmista hänen kanssaan. Ikävä tunnelma ehkä nousee mieleesi kun herkkänä ihmienä aavistat jotain vähemmän miellyttävää olevan tulossa.

      Tässä tuli mieleen sanonta kenen leipää syöt, sen laulua laulat. Tuleeko siitä jotain mieleesi, jonka voisit sovelta tähän hetkeen?

      • Sota vieraannutti paljon sotilaiden lapsia - niidenkin, jotka saivat tulla takaisin vieläpä fyysisesti ehjänä. Iso työtaakka suurperheen enemmän tai vähemmän pula-aikaan ei antanut isälle luoda läheisiä suhteita lapsiinsa.

        Murrosiässä näin freudilaisen unen isänmurhasta. Me tapeltiin pihamaalla isän kanssa teräasein. Viimein isän pää pyöri irti leikattuna nurmikolla. Minulle uni oli valtava shokki. Aavistin, että isäni vaistosi uneni sisällön.
        Piti kai tuota murrosikään kuuluvana unitapahtumana, eikä ollut siitä tietääkseenkään.


    • Kenen laulua laulat

      Isäsi sukupolvella oli rankkaa. Toinen uni on isän ja murkku-ikäisen aikuistuvan pojan sanasotaa ja kahnausta. Unet näyttävät asiat symbolisesti hurjan tuntuisesti. Teini-ikä on yhtä ristiaallokkoa ja herkkänä järkytyit unesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      362
      4359
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1819
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1560
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1380
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1335
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    Aihe