Hyvä puhe

Bud Spencer!

34

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ev.lut. oppia

      Mies on luterilainen.
      Ei siihen enää enempää tarvitse perehtyä.

      • hklj34eh

        Vastavuoroisesti: Kenenkään, joka opettaa uskovien kaste oppia, kirjoituksiin ei tarvitse perehtyä.


      • dlkhh23
        hklj34eh kirjoitti:

        Vastavuoroisesti: Kenenkään, joka opettaa uskovien kaste oppia, kirjoituksiin ei tarvitse perehtyä.

        Uskovien kaste opin opettaminen on pelleilyä, tai paremminkin teatteriesityksien opettamista!


    • hghggj

      Hyvin sanottu! Luterilaisia ei enää kuunnella. Ovat väärässä yhdessä asiassa, eli lapsikasteessa... joten ovat varmaan muissakin asioissa väärässä... Jonka osoittaa kirkon pelleilyt... siunataan kaikkea, kunhan siitä saa korvauksen...

    • error flynn

      Tosi hyvä puhe mutta näille uudestikastajatorveloille "helmiä sioille."

    • flskhh

      Sellaisen joka uskoo uskovien kaste oppiin kannattaa tämä kuunnella!

    • dfghffhfe

      HAH! nimenomaan "toisen" kasteen jälkeen kyseinen kirja aukeaa paljon paremmin. Niinkuin Gal. luku 4 äsken... Ja Kiitän Herraa Jeesusta että olen ajanut orjattaren lapsineen pois elämästäni! :)


      hus hus, pysy poissa!

      p.s. On paljon helpompi palata Kasteen Riemuun kuin lapsikasteen armoon....

    • asiastakyse

      Jatkuuko Olavi Peltolan puhe tuosta. Tuo on hyvä puhe PARANNUKSENTIEN kulkijoille, mutta missä hän kertoo, että parannuksentieltä pääsee vapautettujen tielle.
      Kaikki masentuneet ja onnettoma ja epäonnistujat saavat tulla Jeesuksen luokse parannettavaksi. Jeesus on VAPAHTAJA ja vapauttaa uskovaiset heidän USKONSA kautta, antaen uuden elämän, joka on RAUHAA JA ILOA PYHÄSSÄ HENGESSÄ.

    • asiastakyse

      Galatalaiskirje on mielenkiintoinen jo sen takia, että siinä kirjeessä Paavali opettaa vasta uskoon tulleita ja jo pidemmälle päässeitä. Mielenkiintoista on myöskin se, että siitä kirjeestä käy selville Paavalin kristinuskon alku.

      Hän kertoo, että hän ei alunalkaenkaan kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä, eikä etsinyt muita uskovaisia ja apostoleja tuekseen uskontien alkutaipaleelle. Hän oli ollut vanhanliiton uskovainen, joten hänelle oli Jumala siinä mielessä TUTTU.
      Nyt hän liittyi uuteen liittoon ottamalla kasteen, jossa hänellekin luvattiin Pyhän Hengen lahja Jeesuksen kirkastajaksi.Paavali kuuli Jeesusta ja näin KASVOI pelastukseen ja Jumalan antamaan tehtävään. Evankeliumit tulivat hänelle tutuksi ja niihin hän usein vetoaa keskustellessaan uskontiestä.

      Kului muutama vuosi ennen kuin Paavali tapasi Pietarin ja muistamme miten Pietarille oli alussa vaikea hyväksyä Paavalin vapaus. Pietari jopa lankesi ulkokultaisuuteen juutalaisten takia, niiden jotka vaativat vanhan liiton lain pitämistä, ympärileikkauksia, aikoihin perustuvia uhrauksia ja muita tekoja. Paavali vastusti koko voimallaan tuota lakia ja myöhemmin Pietari tunnusti hänen olleen oikeassa.

      Galatalaiskirje 1
      15 Mutta kun hän, joka äitini kohdusta saakka on minut erottanut ja kutsunut armonsa kautta, näki hyväksi
      16 ilmaista minussa Poikansa, että minä julistaisin evankeliumia hänestä pakanain seassa, niin minä heti alunpitäenkään en kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä,
      17 enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo, jotka ennen minua olivat apostoleja, vaan menin pois Arabiaan ja palasin taas takaisin Damaskoon.
      18 Sitten, kolmen vuoden kuluttua, minä menin ylös Jerusalemiin tutustuakseni Keefaaseen ja jäin hänen tykönsä viideksitoista päiväksi.
      19 Mutta muita apostoleja minä en nähnyt; näin ainoastaan Jaakobin, Herran veljen.
      20 Ja mitä kirjoitan teille, katso, Jumalan kasvojen edessä minä sanon, etten valhettele.
      21 Sitten menin Syyrian ja Kilikian paikkakuntiin.
      22 Mutta olin kasvoiltani tuntematon Juudean seurakunnille, jotka ovat Kristuksessa.
      23 Heidän kuuloonsa oli vain tullut: "Meidän entinen vainoojamme julistaa nyt sitä uskoa, jota hän ennen hävitti";
      24 ja he ylistivät Jumalaa minun tähteni.

      • asiastakyse

        Galatalaiskirje 5
        1 Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
        2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
        3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
        4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
        5 Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
        6 Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.
        7 Te juoksitte hyvin; kuka esti teitä olemasta totuudelle kuuliaisia?
        8 Houkutus siihen ei ole hänestä, joka teitä kutsuu.
        9 Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan.
        10 Minulla on teihin se luottamus Herrassa, että te ette missään kohden tule ajattelemaan toisin; mutta teidän häiritsijänne saa kantaa tuomionsa, olkoon kuka hyvänsä.
        11 Mutta jos minä, veljet, vielä saarnaan ympärileikkausta, miksi minua vielä vainotaan? Silloinhan olisi ristin pahennus poistettu.
        12 Kunpa aivan silpoisivat itsensä, nuo teidän kiihoittajanne!
        13 Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
        14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
        15 Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä.
        16 Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
        17 Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
        18 Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
        19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
        20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
        21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
        22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
        23 Sellaista vastaan ei ole laki.
        24 Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
        25 Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.
        26 Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.


      • asiastakyse
        asiastakyse kirjoitti:

        Galatalaiskirje 5
        1 Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
        2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
        3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
        4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
        5 Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
        6 Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.
        7 Te juoksitte hyvin; kuka esti teitä olemasta totuudelle kuuliaisia?
        8 Houkutus siihen ei ole hänestä, joka teitä kutsuu.
        9 Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan.
        10 Minulla on teihin se luottamus Herrassa, että te ette missään kohden tule ajattelemaan toisin; mutta teidän häiritsijänne saa kantaa tuomionsa, olkoon kuka hyvänsä.
        11 Mutta jos minä, veljet, vielä saarnaan ympärileikkausta, miksi minua vielä vainotaan? Silloinhan olisi ristin pahennus poistettu.
        12 Kunpa aivan silpoisivat itsensä, nuo teidän kiihoittajanne!
        13 Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
        14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
        15 Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä.
        16 Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
        17 Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
        18 Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
        19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
        20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
        21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
        22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
        23 Sellaista vastaan ei ole laki.
        24 Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
        25 Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.
        26 Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.

        Galatalaiskirje 5
        13 Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
        14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

        Paavali opetti Kristuksen lakia, jossa Jumalan omalla sormellaan kirjoittamat kymmenen käskyä pysyvät voimassa. Rakkaus on LAKI. Rakkaus ei saata pahaa tehdä.
        Pelastava usko tulee Sanan kuulemisesta, eli Jumalan Sanan kautta.
        Parannuksentiellä ihminen kieltää lihantahdon Jeesuksen tahdon tieltä, sillä mikään liha ei peri Jumalan valtakuntaa.
        Liha ei kykene pitämään lakia ja siksi lihan on kuoltava uuden luomuksen tieltä.
        Parannuksentiellä tapahtuu lihan kuoleminen uskon kautta Opettajan, eli Jeesuksen opetuksiin.

        Aikanaan opetuslapset kysyivät, että "mitä meidän pitää tehdä, jotta tekisimme Jumalan tekoja ja Jeesus vastasi, että se on Jumalan teko, että uskotte Häneen, jonka Jumala lähetti."
        Jumala lähetti Oman Sanansa valoksi ja pelastukseksi. Pietari käskee kääntyneiden halata Jumalan Sanaa kuin vastasyntyneet halaavat maitoa ja kertoo juuri tuon asian, että :"Jumalan Sana KASVATTAA pelastukseen."
        Uskontielle lähtenyt on kuin vastasyntynyt, joka kasvun kautta saa kasvaa uuteen elämään ja syntyä uudeksiluomukseksi.


      • asiastakyse kirjoitti:

        Galatalaiskirje 5
        13 Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
        14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

        Paavali opetti Kristuksen lakia, jossa Jumalan omalla sormellaan kirjoittamat kymmenen käskyä pysyvät voimassa. Rakkaus on LAKI. Rakkaus ei saata pahaa tehdä.
        Pelastava usko tulee Sanan kuulemisesta, eli Jumalan Sanan kautta.
        Parannuksentiellä ihminen kieltää lihantahdon Jeesuksen tahdon tieltä, sillä mikään liha ei peri Jumalan valtakuntaa.
        Liha ei kykene pitämään lakia ja siksi lihan on kuoltava uuden luomuksen tieltä.
        Parannuksentiellä tapahtuu lihan kuoleminen uskon kautta Opettajan, eli Jeesuksen opetuksiin.

        Aikanaan opetuslapset kysyivät, että "mitä meidän pitää tehdä, jotta tekisimme Jumalan tekoja ja Jeesus vastasi, että se on Jumalan teko, että uskotte Häneen, jonka Jumala lähetti."
        Jumala lähetti Oman Sanansa valoksi ja pelastukseksi. Pietari käskee kääntyneiden halata Jumalan Sanaa kuin vastasyntyneet halaavat maitoa ja kertoo juuri tuon asian, että :"Jumalan Sana KASVATTAA pelastukseen."
        Uskontielle lähtenyt on kuin vastasyntynyt, joka kasvun kautta saa kasvaa uuteen elämään ja syntyä uudeksiluomukseksi.

        Jokainen ihminen tulee täysin syntisenä Ristin juurelle, ja kun hän tunnustaa Jumalalle syntinsä, ja anoo Krsituksen veren ja sijais kuoleman kautta syntejään anteeksi, niin Kristuksen Veri pesee hänet puhtaaksi kaikesta synnistä.

        Tuo on oikea evankeliumi !

        Tuota uudestisyntymää ennen ei Sanan mukaan ole mitään parannuksenteko kautta tai aikaa joka kestää vuosia jopa, kuten tämä AK opettaa.

        Uudestisyntymää ja Jumalalle kelpaamista ei voi ihminen ansaita, vaan kaikki on pelkkää lahjaa ja Jumalan tekoa, omilla teoilla ei vois siis ansaita YHTÄÄN MITÄÄN.

        Tämä on toista evankeliumia kuin se, mitä Raamaattu opettaa, tämä perustuu sitä ensin parannusta vuosia tekevän ihmisen omaan hyvyyteen, mutta oikea evankeliumi ei siihen perustu, vaan yksin Jeesuksen kalliiseen sijais uhriin ja vereen, joka vuoti meidän syntiemme edestä.

        Se veri vain pesee syntimme pois ja me ARMOSTA saamme vastaan ottaa lahjan vastaan, emme minkään omien tekojemme tai oman hyvyytemme vuoksi tai kautta.

        Jeesus sanookin tuosta asiasta, että Hän on tullut kutsumaan syntisiä, ei vanhurskaita, lue siis omavanhurskaita.

        Siis syntisellä on tulo Armon piiriin, mutta omavanhurskas ei siis tarvitse edes Krsituksen sovitustyötä, sillä kuten AK itse todistaa, niin hän vanhurskautuu omien tekojensa eli parannuksen tekojensa kautta !

        Älkää eksykö tähän väärään verettömään evankeliumiin, tässä on sama kuin Kainilla, ja Aabelilla, Kain luotti omiin tekoihinsa ja vihasi veljeään, jota Jumala siis rakasti !

        1. Mooseksen kirja 4
        1 Ja mies yhtyi vaimoonsa Eevaan; ja tämä tuli raskaaksi ja synnytti Kainin ja sanoi: "Minä olen saanut pojan Herran avulla".
        2 Ja taas hän synnytti pojan, veljen Kainille, Aabelin. Ja Aabelista tuli lampuri, mutta Kainista peltomies.
        3 Ja jonkun ajan kuluttua tapahtui, että Kain toi maan hedelmistä uhrilahjan Herralle;
        4 ja myöskin Aabel toi uhrilahjan laumansa esikoisista, niiden rasvoista. Ja Herra katsoi Aabelin ja hänen uhrilahjansa puoleen;
        5 mutta Kainin ja hänen uhrilahjansa puoleen hän ei katsonut. Silloin Kain vihastui kovin, ja hänen hahmonsa synkistyi.
        6 Ja Herra sanoi Kainille: "Miksi olet vihastunut, ja miksi hahmosi synkistyy?
        7 Eikö niin: jos teet hyvin, voit kohottaa katseesi; mutta jos et hyvin tee, niin väijyy synti ovella, ja sen halu on sinuun, mutta hallitse sinä sitä!"
        8 Ja Kain sanoi veljellensä Aabelille: "Menkäämme kedolle". Ja heidän kedolla ollessansa Kain karkasi veljensä Aabelin kimppuun ja tappoi hänet.

        Tuossa on siis kuva myös siitä, että Aabelin uhri oli veri uhri ja eläimet olivat Jumalan lahjoja eikä Aabel itse tehnyt niiden eteen töitä, ja Kainin uhri oli siis veretön, ja se uhri oli hänen omin käsin kasvattamaa eli hän oli tehnyt itse töitä sen eteen.

        Tämä on syynä siihen, että Aabelin uhri kelpasi ja Kainin ei, se on siis jo kuva Krsituksen täydellisestä Uhrista ja veren evankeliumista. joka ei perustu ihmisen omiin tekoihin ja yrityksiin, vaan joka on kokonaan Jumalan tekoa ja lahjaa !

        Ei siis omavanhurskautta, vaan lahja vanhurskaus joka on ja jonka uskova saa lahjaksi Jeesuksessa Krsituksessa ja Hänen kauttaan pelkästä Armosta, eikä mistään ei siis pienimmästäkään omasta ansiosta tai sen kautta !


      • lghkh3
        vr62 kirjoitti:

        Jokainen ihminen tulee täysin syntisenä Ristin juurelle, ja kun hän tunnustaa Jumalalle syntinsä, ja anoo Krsituksen veren ja sijais kuoleman kautta syntejään anteeksi, niin Kristuksen Veri pesee hänet puhtaaksi kaikesta synnistä.

        Tuo on oikea evankeliumi !

        Tuota uudestisyntymää ennen ei Sanan mukaan ole mitään parannuksenteko kautta tai aikaa joka kestää vuosia jopa, kuten tämä AK opettaa.

        Uudestisyntymää ja Jumalalle kelpaamista ei voi ihminen ansaita, vaan kaikki on pelkkää lahjaa ja Jumalan tekoa, omilla teoilla ei vois siis ansaita YHTÄÄN MITÄÄN.

        Tämä on toista evankeliumia kuin se, mitä Raamaattu opettaa, tämä perustuu sitä ensin parannusta vuosia tekevän ihmisen omaan hyvyyteen, mutta oikea evankeliumi ei siihen perustu, vaan yksin Jeesuksen kalliiseen sijais uhriin ja vereen, joka vuoti meidän syntiemme edestä.

        Se veri vain pesee syntimme pois ja me ARMOSTA saamme vastaan ottaa lahjan vastaan, emme minkään omien tekojemme tai oman hyvyytemme vuoksi tai kautta.

        Jeesus sanookin tuosta asiasta, että Hän on tullut kutsumaan syntisiä, ei vanhurskaita, lue siis omavanhurskaita.

        Siis syntisellä on tulo Armon piiriin, mutta omavanhurskas ei siis tarvitse edes Krsituksen sovitustyötä, sillä kuten AK itse todistaa, niin hän vanhurskautuu omien tekojensa eli parannuksen tekojensa kautta !

        Älkää eksykö tähän väärään verettömään evankeliumiin, tässä on sama kuin Kainilla, ja Aabelilla, Kain luotti omiin tekoihinsa ja vihasi veljeään, jota Jumala siis rakasti !

        1. Mooseksen kirja 4
        1 Ja mies yhtyi vaimoonsa Eevaan; ja tämä tuli raskaaksi ja synnytti Kainin ja sanoi: "Minä olen saanut pojan Herran avulla".
        2 Ja taas hän synnytti pojan, veljen Kainille, Aabelin. Ja Aabelista tuli lampuri, mutta Kainista peltomies.
        3 Ja jonkun ajan kuluttua tapahtui, että Kain toi maan hedelmistä uhrilahjan Herralle;
        4 ja myöskin Aabel toi uhrilahjan laumansa esikoisista, niiden rasvoista. Ja Herra katsoi Aabelin ja hänen uhrilahjansa puoleen;
        5 mutta Kainin ja hänen uhrilahjansa puoleen hän ei katsonut. Silloin Kain vihastui kovin, ja hänen hahmonsa synkistyi.
        6 Ja Herra sanoi Kainille: "Miksi olet vihastunut, ja miksi hahmosi synkistyy?
        7 Eikö niin: jos teet hyvin, voit kohottaa katseesi; mutta jos et hyvin tee, niin väijyy synti ovella, ja sen halu on sinuun, mutta hallitse sinä sitä!"
        8 Ja Kain sanoi veljellensä Aabelille: "Menkäämme kedolle". Ja heidän kedolla ollessansa Kain karkasi veljensä Aabelin kimppuun ja tappoi hänet.

        Tuossa on siis kuva myös siitä, että Aabelin uhri oli veri uhri ja eläimet olivat Jumalan lahjoja eikä Aabel itse tehnyt niiden eteen töitä, ja Kainin uhri oli siis veretön, ja se uhri oli hänen omin käsin kasvattamaa eli hän oli tehnyt itse töitä sen eteen.

        Tämä on syynä siihen, että Aabelin uhri kelpasi ja Kainin ei, se on siis jo kuva Krsituksen täydellisestä Uhrista ja veren evankeliumista. joka ei perustu ihmisen omiin tekoihin ja yrityksiin, vaan joka on kokonaan Jumalan tekoa ja lahjaa !

        Ei siis omavanhurskautta, vaan lahja vanhurskaus joka on ja jonka uskova saa lahjaksi Jeesuksessa Krsituksessa ja Hänen kauttaan pelkästä Armosta, eikä mistään ei siis pienimmästäkään omasta ansiosta tai sen kautta !

        Jumalalta sydämeen usko Jeesukseen Kristukseen, siinä hetkessä vanhurskaaksi. Ennen sitä ei vanhurskas.


      • IsoP.

        Voiko uudestisyntyä ilman vesikastetta?
        Koska Paavali uudestisyntyi?


      • "vesi+Henki":sta
        IsoP. kirjoitti:

        Voiko uudestisyntyä ilman vesikastetta?
        Koska Paavali uudestisyntyi?

        Voinet tulla todelliseksi Jeesukseen Kristukseen uskovaksi ennen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kastamistasi (niin tapahtui Korneliukselle), mutta vedestä ja Hengestä syntyneeksi tulemiseksesi sinun tulee antaa kastaa itsesi Herran nimeen (tapahtuu upottamalla) ja ottaa vastaan Pyhä Henki.


      • dfkjheg
        lghkh3 kirjoitti:

        Jumalalta sydämeen usko Jeesukseen Kristukseen, siinä hetkessä vanhurskaaksi. Ennen sitä ei vanhurskas.

        Onko sydämeen usko Jeesukseen Kristukseen lahja Jumalalta, vai onko se ihmisen teko (ratkaisu)?


      • dfkjheg kirjoitti:

        Onko sydämeen usko Jeesukseen Kristukseen lahja Jumalalta, vai onko se ihmisen teko (ratkaisu)?

        Kaikki on Jumalan lahjaa, siis Sana sanoo:

        Joh. 6:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".

        Siis ihminen ei kykene tuottamaan/synnyttämään todellista Uskoa itsestään, vaan usko syntyy vain ja ainoastaan Pyhän Hengen avaaman Sanan kautta.

        Mutta ihminen ottaa lahjan vastaan, eli Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon joko ottaa lahja vastaan tai olla ottamatta, eli Jumala kutsuu kutakin aikanaan ja Herra vetää Pyhän Henkensä kautta ihmistä, tätä sanotaan etsikko ajaksi, ja kutsumiseksi:

        Ap. t. 2:39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

        Mutta kuten siis seuraavassa raamatun kertomuksessa sanotaan, niin osa ei halua ottaa lahjaa vastaan vaan hylkää kutsun:

        Matteus 22
        1 Ja Jeesus rupesi taas puhumaan heille vertauksilla ja sanoi:
        2 "Taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka laittoi häät pojallensa.
        3 Ja hän lähetti palvelijansa kutsumaan häihin kutsuvieraita, mutta nämä eivät tahtoneet tulla.
        4 Vielä hän lähetti toisia palvelijoita lausuen: 'Sanokaa kutsutuille: Katso, minä olen valmistanut ateriani, minun härkäni ja syöttilääni ovat teurastetut, ja kaikki on valmiina; tulkaa häihin'.
        5 Mutta he eivät siitä välittäneet, vaan menivät pois, mikä pellolleen, mikä kaupoilleen;
        6 ja toiset ottivat kiinni hänen palvelijansa, pitelivät pahoin ja tappoivat.
        7 Mutta kuningas vihastui ja lähetti sotajoukkonsa ja tuhosi nuo murhamiehet ja poltti heidän kaupunkinsa.
        8 Sitten hän sanoi palvelijoillensa: 'Häät ovat valmistetut, mutta kutsutut eivät olleet arvollisia.
        9 Menkää siis teiden risteyksiin ja kutsukaa häihin, keitä tapaatte.'
        10 Ja palvelijat menivät ulos teille ja kokosivat kaikki, keitä vain tapasivat, sekä pahat että hyvät, ja häähuone tuli täyteen pöytävieraita.
        11 Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin.
        12 Ja hän sanoi hänelle: 'Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne sisälle, vaikka sinulla ei ole häävaatteita?' Mutta hän jäi sanattomaksi.
        13 Silloin kuningas sanoi palvelijoille: 'Sitokaa hänen jalkansa ja kätensä ja heittäkää hänet ulos pimeyteen'. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.
        14 Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."

        Siis monia houkuttaa maailma ja sen houkutukset enemmän, ja siksi he hylkäävät siis itse kutsun, mutta osa siis ottaa kutsun ja lahjan vastaan !


      • IsoP.
        "vesi+Henki":sta kirjoitti:

        Voinet tulla todelliseksi Jeesukseen Kristukseen uskovaksi ennen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kastamistasi (niin tapahtui Korneliukselle), mutta vedestä ja Hengestä syntyneeksi tulemiseksesi sinun tulee antaa kastaa itsesi Herran nimeen (tapahtuu upottamalla) ja ottaa vastaan Pyhä Henki.

        "vesi Henki":sta:

        Pyhän Hengen saa kun tulee uskoon. Ei siihen vettä tarvita.

        Vedestä ja Hengestä syntyminen tarkoittaa, että tulee syntyä luonnollinen syntymä lihasta ja uudestisyntyä Hengestä.

        Jeesus selitti tätä asiaa juutalaiselle, joka ajatteli juutalaisena pääsevänsä "taivaaseen", koska oli juutalainen, mutta Jeesus sanoi ettei se auta, että pitää tulla "uskoon" eli syntyä ylhäältä.


      • "vesi+Henki":sta
        IsoP. kirjoitti:

        "vesi Henki":sta:

        Pyhän Hengen saa kun tulee uskoon. Ei siihen vettä tarvita.

        Vedestä ja Hengestä syntyminen tarkoittaa, että tulee syntyä luonnollinen syntymä lihasta ja uudestisyntyä Hengestä.

        Jeesus selitti tätä asiaa juutalaiselle, joka ajatteli juutalaisena pääsevänsä "taivaaseen", koska oli juutalainen, mutta Jeesus sanoi ettei se auta, että pitää tulla "uskoon" eli syntyä ylhäältä.

        Siis ajattelet, että kohdassa (Joh. 3:5) Jeesus käyttää sanaa "vedestä" tarkoittaen sillä "lihaa", Jeesus siis käytti sanaa "vesi" vertauskuva-sanana "lihalle". Aina vain virheellisempiä selittelyjä! Toinen vastaava mieletön selitys on se, että kohdan (Joh. 3:5) sanalla "vedestä" Jeesus tarkoitti "lapsivettä". Pyhä Henki ei eksytä. Jos Jeesus olisi halunnut sanoa "synny lihasta ja synny Hengestä", Hän olisi niin sanonut. Se olisi ollut helppoa, eikä olisi ollut harhaanjohtavaa ollenkaan! Juuri jatkossahan Hän käyttää sanaa "liha". Ja jos Jeesus olisi halunnut sanoa "synny lapsivedestä ja synny Hengestä", Hän olisi niin sanonut. Se olisi ollut mahdollista, eikä olisi ollut harhaanjohtavaa ollenkaan!

        Olet siinäkin väärässä kun et ota huomioon sitä, että kohdassa (Joh. 3:5) ei voida kieliopinkaan mukaan tarkoittaa kahta syntymää. Kyse ei siis ole kahdesta syntymästä, "synny vedestä" ja "synny Hengestä", vaan kuten jo totesin yhdestä syntymästä, "synny 'vesi Henki':sta".


      • IsoP.
        "vesi+Henki":sta kirjoitti:

        Siis ajattelet, että kohdassa (Joh. 3:5) Jeesus käyttää sanaa "vedestä" tarkoittaen sillä "lihaa", Jeesus siis käytti sanaa "vesi" vertauskuva-sanana "lihalle". Aina vain virheellisempiä selittelyjä! Toinen vastaava mieletön selitys on se, että kohdan (Joh. 3:5) sanalla "vedestä" Jeesus tarkoitti "lapsivettä". Pyhä Henki ei eksytä. Jos Jeesus olisi halunnut sanoa "synny lihasta ja synny Hengestä", Hän olisi niin sanonut. Se olisi ollut helppoa, eikä olisi ollut harhaanjohtavaa ollenkaan! Juuri jatkossahan Hän käyttää sanaa "liha". Ja jos Jeesus olisi halunnut sanoa "synny lapsivedestä ja synny Hengestä", Hän olisi niin sanonut. Se olisi ollut mahdollista, eikä olisi ollut harhaanjohtavaa ollenkaan!

        Olet siinäkin väärässä kun et ota huomioon sitä, että kohdassa (Joh. 3:5) ei voida kieliopinkaan mukaan tarkoittaa kahta syntymää. Kyse ei siis ole kahdesta syntymästä, "synny vedestä" ja "synny Hengestä", vaan kuten jo totesin yhdestä syntymästä, "synny 'vesi Henki':sta".

        Aiemmin kerroit, että pitää saada vesikaste, jonka jälkeen saa Pyhän Hengen. Tarkoititko että vesikasteessa saa Pyhän Hengen? Eikö se tee uskon tyhjäksi, jos vedestä uudestisyntyy ja saa Hengen?

        Miksi Jeesus sanoi sitten: Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.

        Kai se jotenkin liittyy edelliseen jakeeseen?


      • "vesi+Henki":sta
        IsoP. kirjoitti:

        Aiemmin kerroit, että pitää saada vesikaste, jonka jälkeen saa Pyhän Hengen. Tarkoititko että vesikasteessa saa Pyhän Hengen? Eikö se tee uskon tyhjäksi, jos vedestä uudestisyntyy ja saa Hengen?

        Miksi Jeesus sanoi sitten: Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.

        Kai se jotenkin liittyy edelliseen jakeeseen?

        Liittyy toki. Kyseessä on yhtenäinen opetus. Kohdassa (Joh. 3:5) toteaa, että jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Sitten heti sen jälkeen (Joh. 3:6) Hän vielä varmentaen poissulkee sellaisen ajatuksen, että jossain tapauksessa olisi mahdollista lihasta syntymisen perusteella olla kelvollinen Jumalalle. Ei ole, sillä "mikä lihasta on syntynyt, on liha". Tässä Jeesus siis myös poissulkee (ilmeisesti tai ainakin mahdollisesti) joillakin juutalaisilla olleen ajatuksen (huomaa, tämän Jeesuksen opetuksen vastaanottaja Nikodeemus oli juutalainen!), että Aabrahamin lihan mukainen jälkeläisyys on Jumalalle kelvollisuutta. Ei ole.

        " ... jotka eivät ole siinneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta."


      • IsoP.
        "vesi+Henki":sta kirjoitti:

        Liittyy toki. Kyseessä on yhtenäinen opetus. Kohdassa (Joh. 3:5) toteaa, että jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Sitten heti sen jälkeen (Joh. 3:6) Hän vielä varmentaen poissulkee sellaisen ajatuksen, että jossain tapauksessa olisi mahdollista lihasta syntymisen perusteella olla kelvollinen Jumalalle. Ei ole, sillä "mikä lihasta on syntynyt, on liha". Tässä Jeesus siis myös poissulkee (ilmeisesti tai ainakin mahdollisesti) joillakin juutalaisilla olleen ajatuksen (huomaa, tämän Jeesuksen opetuksen vastaanottaja Nikodeemus oli juutalainen!), että Aabrahamin lihan mukainen jälkeläisyys on Jumalalle kelvollisuutta. Ei ole.

        " ... jotka eivät ole siinneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta."

        No, eikö silloin tästä voida ajatella niin kuin kirjoitin:

        Vedestä ja Hengestä syntyminen tarkoittaa, että tulee syntyä luonnollinen syntymä lihasta ja uudestisyntyä Hengestä.

        Jeesus selitti tätä asiaa juutalaiselle, joka ajatteli juutalaisena pääsevänsä "taivaaseen", koska oli juutalainen, mutta Jeesus sanoi ettei se auta, että pitää tulla "uskoon" eli syntyä ylhäältä.

        Onko tämä johtopäätös Raamatun vastainen?


      • "vesi+Henki":sta
        IsoP. kirjoitti:

        No, eikö silloin tästä voida ajatella niin kuin kirjoitin:

        Vedestä ja Hengestä syntyminen tarkoittaa, että tulee syntyä luonnollinen syntymä lihasta ja uudestisyntyä Hengestä.

        Jeesus selitti tätä asiaa juutalaiselle, joka ajatteli juutalaisena pääsevänsä "taivaaseen", koska oli juutalainen, mutta Jeesus sanoi ettei se auta, että pitää tulla "uskoon" eli syntyä ylhäältä.

        Onko tämä johtopäätös Raamatun vastainen?

        Väite 1. "Jeesus selitti tätä asiaa juutalaiselle, joka ajatteli juutalaisena pääsevänsä taivaaseen, koska oli juutalainen, mutta Jeesus sanoi ettei se auta, että pitää tulla Jumalan lapseksi (siinnyt uudesti tai peräti syntynyt uudesti)."

        Ehkäpä.

        Ehkäpä Nikodeemus todellakin ajatteli pääsevänsä Jumalan valtakuntaan koska kuului tiettyyn ihmisryhmään. Ainakin Jeesus opetuksellaan (Joh. 3:3-21) laittoi torjunnan tuollaiselle käsitykselle (jos joku jossain joskus niin mahdollisesti ajatteli - voihan olla että nykyään esimerkiksi joku juutalainen noin ajattelee?).

        Väite 2. "Vedestä ja Hengestä syntyminen tarkoittaa, että tulee syntyä luonnollinen syntymä lihasta ja uudestisyntyä Hengestä."

        Väärin.

        Tuossa ei puhuta kahdesta syntymästä, vaan vain yhdestä, "synny 'vesi Henki':sta". Ei siis "synny 'vesi':sta" ja (sen jälkeen) "synny 'Henki':sta". Tarkista alkutekstistä. Kieliopillisesti asia on selvä. Toisekseen "vesi" ei ole Raamatussa missään kohtaa vertauskuvaava käsite sanalle "liha". Kolmanneksi tulee ymmärtää kirjaimellisesti ellei ole ehdotonta ja pätevää ja selkeää syytä poissulkea kirjaimellista ymmärtämista. Pätevä syy ei ole se, että "kirjaimellisesti ymmärtäminen ei tässä kohdassa sovi minun oppiin". Anna Jumalan sanan ohjata itseäsi, äläkä koeta ohjata Jumalan sanaa - tämä on hyvä kaikkien muistaa.


      • "vesi+Henki":sta kirjoitti:

        Väite 1. "Jeesus selitti tätä asiaa juutalaiselle, joka ajatteli juutalaisena pääsevänsä taivaaseen, koska oli juutalainen, mutta Jeesus sanoi ettei se auta, että pitää tulla Jumalan lapseksi (siinnyt uudesti tai peräti syntynyt uudesti)."

        Ehkäpä.

        Ehkäpä Nikodeemus todellakin ajatteli pääsevänsä Jumalan valtakuntaan koska kuului tiettyyn ihmisryhmään. Ainakin Jeesus opetuksellaan (Joh. 3:3-21) laittoi torjunnan tuollaiselle käsitykselle (jos joku jossain joskus niin mahdollisesti ajatteli - voihan olla että nykyään esimerkiksi joku juutalainen noin ajattelee?).

        Väite 2. "Vedestä ja Hengestä syntyminen tarkoittaa, että tulee syntyä luonnollinen syntymä lihasta ja uudestisyntyä Hengestä."

        Väärin.

        Tuossa ei puhuta kahdesta syntymästä, vaan vain yhdestä, "synny 'vesi Henki':sta". Ei siis "synny 'vesi':sta" ja (sen jälkeen) "synny 'Henki':sta". Tarkista alkutekstistä. Kieliopillisesti asia on selvä. Toisekseen "vesi" ei ole Raamatussa missään kohtaa vertauskuvaava käsite sanalle "liha". Kolmanneksi tulee ymmärtää kirjaimellisesti ellei ole ehdotonta ja pätevää ja selkeää syytä poissulkea kirjaimellista ymmärtämista. Pätevä syy ei ole se, että "kirjaimellisesti ymmärtäminen ei tässä kohdassa sovi minun oppiin". Anna Jumalan sanan ohjata itseäsi, äläkä koeta ohjata Jumalan sanaa - tämä on hyvä kaikkien muistaa.

        Kerran luin yhden kirjan ja muistin juuri siinä olleet sanat.

        Ei voi syntyä Hengestä, ellei ole ensin syntynyt lihasta, eli luonnollisen syntymän.

        Siis vesi kuvastaa siis samoin luonnollista syntymää, sillä se Hengellinen syntymä ei ole millään mahdollista ilman luonnollista syntymää siis !

        Ja siten luonnollinen syntymä itsessään on suuri lahja, sillä vain syntymällä ihmiseksi on mahdollista syntyä Hengellisesti eli omata ikuisen elämän.

        Ja nikodeemus varta vasten kysyi, että meneekö ihminen takaisin kohtuun, syntyäkseen sitten uudestaan, eli kaiken aikaa puhutiin 2 syntymästä.

        Tuo vesi/liha asia oli minullekin pitkään arvoitus, mutta se selvisi sitten muiden Sanan paikkojen kautta, eli osaksi siis tuon hanki vesi ja veri todistavat ja siinä siis verrataan Pyhä Henki Poika ja Isä kolmikkoon, ja se taas yhdistyy siihen Jumalan kuvaan, tehkäämme kuvaksemme, eli Jeesus/ruumis eli liha, eli kun sanotaan se:Sana tuli lihaksi !

        Henkemme taas on näkymätön, kuten Pyhä Henki.

        Ja ihmisen olemus on sielu, ja samoin Isässä on Jumaluuden olemus eli kuin sielumme.

        Tästä muodostuu ehyt kokonaisuus nyt vihdoin, kun kaikki palaset on kasattu !

        Siis Herra opettaa Henkensä kautta Sanasta kuin palapelin palasia, joiden sitten tulee ilman väkivaltaa sopia keskenään, jos ne eivät sovi, on jotain pielessä meillä itsellämme, mutta sitten kun kaikki palaset loksahtavat oikeille paikoilleen, on osa palapelistä valmis.

        Siis ensin Henki opettaa palan kerrallaan, ja sitten kun tarvittavat palat on kasassa, Henki yhdistää ne, ja joku palapelin osanen saadaan valmiiksi.

        Sama on kaikessa, niin kuin kaste asiassa, kaikkien osasten pitää sopia, jos niin ei ole, niin itsellä on jotakin yhä ymmärtämättä tai jotain on väärin palapelissä !

        Eli jokaisen opetuksen pystyy koettelemaan eri Sanan paikkojen kautta, sillä jokaisen Sananpaikan tulee sopia, eivätkä eri paikat voi riidellä keskenään.


      • IsoP.
        "vesi+Henki":sta kirjoitti:

        Väite 1. "Jeesus selitti tätä asiaa juutalaiselle, joka ajatteli juutalaisena pääsevänsä taivaaseen, koska oli juutalainen, mutta Jeesus sanoi ettei se auta, että pitää tulla Jumalan lapseksi (siinnyt uudesti tai peräti syntynyt uudesti)."

        Ehkäpä.

        Ehkäpä Nikodeemus todellakin ajatteli pääsevänsä Jumalan valtakuntaan koska kuului tiettyyn ihmisryhmään. Ainakin Jeesus opetuksellaan (Joh. 3:3-21) laittoi torjunnan tuollaiselle käsitykselle (jos joku jossain joskus niin mahdollisesti ajatteli - voihan olla että nykyään esimerkiksi joku juutalainen noin ajattelee?).

        Väite 2. "Vedestä ja Hengestä syntyminen tarkoittaa, että tulee syntyä luonnollinen syntymä lihasta ja uudestisyntyä Hengestä."

        Väärin.

        Tuossa ei puhuta kahdesta syntymästä, vaan vain yhdestä, "synny 'vesi Henki':sta". Ei siis "synny 'vesi':sta" ja (sen jälkeen) "synny 'Henki':sta". Tarkista alkutekstistä. Kieliopillisesti asia on selvä. Toisekseen "vesi" ei ole Raamatussa missään kohtaa vertauskuvaava käsite sanalle "liha". Kolmanneksi tulee ymmärtää kirjaimellisesti ellei ole ehdotonta ja pätevää ja selkeää syytä poissulkea kirjaimellista ymmärtämista. Pätevä syy ei ole se, että "kirjaimellisesti ymmärtäminen ei tässä kohdassa sovi minun oppiin". Anna Jumalan sanan ohjata itseäsi, äläkä koeta ohjata Jumalan sanaa - tämä on hyvä kaikkien muistaa.

        Eli olet samaa mieltä, että:

        Jeesus selitti tässä keskustelussa asiaa juutalaiselle, joka ajatteli juutalaisena pääsevänsä "taivaaseen", koska oli juutalainen, mutta Jeesus sanoi ettei se auta, että pitää tulla "uskoon" eli syntyä ylhäältä, uudesti. (Joh. 3:3-8)


      • Onko näin?

        Paavali vastusti ympärileikkauksia ja sen sellaisia lakeja, mutta on ollut ja on paljonkin sellaisia "opettajia," jotka vastustavat kymmentä käskyä. Enemmän pitäisi käskyistä saarnaajien kertoa. Joskus ajattelen, että käskyistä puhuu nykään vain yksi seurakunta. Se on luterilaiset. En ole kuullut muiden opettavan kymmentä käskyä.


      • IsoP. kirjoitti:

        Eli olet samaa mieltä, että:

        Jeesus selitti tässä keskustelussa asiaa juutalaiselle, joka ajatteli juutalaisena pääsevänsä "taivaaseen", koska oli juutalainen, mutta Jeesus sanoi ettei se auta, että pitää tulla "uskoon" eli syntyä ylhäältä, uudesti. (Joh. 3:3-8)

        Hei IsoP, en ajattele ihan noin, hieman eroaa näkemykseni siitä mistä siinä oli kyse:

        1 Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
        2 Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
        3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
        4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
        8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
        9 Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"
        10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!
        11 Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme.
        12 Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?

        Kun Henkeä ei vielä oltu vuodatettu, eikä uudestisyntymistä ollut tapahtunut, niin ei toki Nikodeemuksella voinut olla tietoa ja ymmärrystä asiasta.

        Mutta toki vanhan testamentin kirjoituksissa asiasta JO kirjoitettiin, mutta Hengellisä asioita kuten uudestisyntyminen ei uudestisyntymätön kykene yksinkertaisesti ymmärtämään, tämän sinä hyvin tiedät kyllä !

        Ei siis ollut kyse siitä nähdäkseni, että Nikodeemus olisi halunnut vanhurskautua vanhan liiton malliin, Nikodeemus oli vain utelias ja halusi kuulla Jeesukselta suoraan asioista, sillä tuo jae 2 paljastaa Nikodeemuksen arvostaneen korkealle Jeesuksen, ja salaa hän tuli pelon vuoksi, sillä muut fariseukset ja kirjanoppineet lähes poikkauksetta vastustivat Jeesuksen opetuksia.

        Mutta Jeesus siis itse vahvistaa sen, mitä edellä kirjoitin jakeessa 11, eli uudestisyntynyt tietää .

        Ja Jeesus itse otti tämän uudestisyntymis asian käsittelyyn, ei Nikodeemus !


      • vr62 kirjoitti:

        Hei IsoP, en ajattele ihan noin, hieman eroaa näkemykseni siitä mistä siinä oli kyse:

        1 Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
        2 Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
        3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
        4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
        8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
        9 Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"
        10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!
        11 Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme.
        12 Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?

        Kun Henkeä ei vielä oltu vuodatettu, eikä uudestisyntymistä ollut tapahtunut, niin ei toki Nikodeemuksella voinut olla tietoa ja ymmärrystä asiasta.

        Mutta toki vanhan testamentin kirjoituksissa asiasta JO kirjoitettiin, mutta Hengellisä asioita kuten uudestisyntyminen ei uudestisyntymätön kykene yksinkertaisesti ymmärtämään, tämän sinä hyvin tiedät kyllä !

        Ei siis ollut kyse siitä nähdäkseni, että Nikodeemus olisi halunnut vanhurskautua vanhan liiton malliin, Nikodeemus oli vain utelias ja halusi kuulla Jeesukselta suoraan asioista, sillä tuo jae 2 paljastaa Nikodeemuksen arvostaneen korkealle Jeesuksen, ja salaa hän tuli pelon vuoksi, sillä muut fariseukset ja kirjanoppineet lähes poikkauksetta vastustivat Jeesuksen opetuksia.

        Mutta Jeesus siis itse vahvistaa sen, mitä edellä kirjoitin jakeessa 11, eli uudestisyntynyt tietää .

        Ja Jeesus itse otti tämän uudestisyntymis asian käsittelyyn, ei Nikodeemus !

        Se IsoP pitää vielä selventää, että Nikodeemus oli siis autuaan tietämätön koko hengestä syntymis asiasta, joten hän ei voinut siten edes kyseenalaistaa sitä, mutta järjellään kun sitä uutta asiaa mietti, hän päätyi siis tuohon näkemykseensä, ja ihmetteli, että mistä Jeesus nyt oiken puhui ?

        Nikodeemus ei siis pitänyt niinkään vanhan lliton järjestyksestä itse kiinni, vaan koko tuo Jeesuksen käsittelyyn nostama asia tuli ihan puun takaa, ja hän vain ihmetteli sitä, että mistä ihmeestä nyt on kyse !


      • IsoP.
        vr62 kirjoitti:

        Se IsoP pitää vielä selventää, että Nikodeemus oli siis autuaan tietämätön koko hengestä syntymis asiasta, joten hän ei voinut siten edes kyseenalaistaa sitä, mutta järjellään kun sitä uutta asiaa mietti, hän päätyi siis tuohon näkemykseensä, ja ihmetteli, että mistä Jeesus nyt oiken puhui ?

        Nikodeemus ei siis pitänyt niinkään vanhan lliton järjestyksestä itse kiinni, vaan koko tuo Jeesuksen käsittelyyn nostama asia tuli ihan puun takaa, ja hän vain ihmetteli sitä, että mistä ihmeestä nyt on kyse !

        Nimen omaan.

        Niko eli vanhaa liittoa ja toimi ja tiesi varmasti asiat. Mitä muutakaan hän olisi voinut tehdä. Hänellä oli se käsitys missä "ympäristössä" hän eli. Ei Niko väittelekkään Jeesuksen kanssa, vaan hän todella haluaa tietää mistä on kysymys. Eihän sitä voi tietää uusista asioista kun niitä tuodaan ensimmäisen kerran esille. Näin kävi myös monesti opetuslapsien/apostolien kanssa. Monta kertaa opetuslapset olivat suu auki ja sanoivat Häh, kun Jeesus sanoi ettekö vieläkään ymmärrä. He elivät kuitenkin koko ajan Jeesuksen kanssa.


      • gklhwh
        Onko näin? kirjoitti:

        Paavali vastusti ympärileikkauksia ja sen sellaisia lakeja, mutta on ollut ja on paljonkin sellaisia "opettajia," jotka vastustavat kymmentä käskyä. Enemmän pitäisi käskyistä saarnaajien kertoa. Joskus ajattelen, että käskyistä puhuu nykään vain yksi seurakunta. Se on luterilaiset. En ole kuullut muiden opettavan kymmentä käskyä.

        -- on ollut ja on paljonkin sellaisia "opettajia," jotka vastustavat kymmentä käskyä.

        Jotkut helluntailaisetkin opettavat, että uskovan on ihan Raamatun mukaista elää avosuhteessa. Ei tarvitse avioitua. Voi jatkaa avosuhteessa.


      • mielikuvitusta?
        vr62 kirjoitti:

        Jokainen ihminen tulee täysin syntisenä Ristin juurelle, ja kun hän tunnustaa Jumalalle syntinsä, ja anoo Krsituksen veren ja sijais kuoleman kautta syntejään anteeksi, niin Kristuksen Veri pesee hänet puhtaaksi kaikesta synnistä.

        Tuo on oikea evankeliumi !

        Tuota uudestisyntymää ennen ei Sanan mukaan ole mitään parannuksenteko kautta tai aikaa joka kestää vuosia jopa, kuten tämä AK opettaa.

        Uudestisyntymää ja Jumalalle kelpaamista ei voi ihminen ansaita, vaan kaikki on pelkkää lahjaa ja Jumalan tekoa, omilla teoilla ei vois siis ansaita YHTÄÄN MITÄÄN.

        Tämä on toista evankeliumia kuin se, mitä Raamaattu opettaa, tämä perustuu sitä ensin parannusta vuosia tekevän ihmisen omaan hyvyyteen, mutta oikea evankeliumi ei siihen perustu, vaan yksin Jeesuksen kalliiseen sijais uhriin ja vereen, joka vuoti meidän syntiemme edestä.

        Se veri vain pesee syntimme pois ja me ARMOSTA saamme vastaan ottaa lahjan vastaan, emme minkään omien tekojemme tai oman hyvyytemme vuoksi tai kautta.

        Jeesus sanookin tuosta asiasta, että Hän on tullut kutsumaan syntisiä, ei vanhurskaita, lue siis omavanhurskaita.

        Siis syntisellä on tulo Armon piiriin, mutta omavanhurskas ei siis tarvitse edes Krsituksen sovitustyötä, sillä kuten AK itse todistaa, niin hän vanhurskautuu omien tekojensa eli parannuksen tekojensa kautta !

        Älkää eksykö tähän väärään verettömään evankeliumiin, tässä on sama kuin Kainilla, ja Aabelilla, Kain luotti omiin tekoihinsa ja vihasi veljeään, jota Jumala siis rakasti !

        1. Mooseksen kirja 4
        1 Ja mies yhtyi vaimoonsa Eevaan; ja tämä tuli raskaaksi ja synnytti Kainin ja sanoi: "Minä olen saanut pojan Herran avulla".
        2 Ja taas hän synnytti pojan, veljen Kainille, Aabelin. Ja Aabelista tuli lampuri, mutta Kainista peltomies.
        3 Ja jonkun ajan kuluttua tapahtui, että Kain toi maan hedelmistä uhrilahjan Herralle;
        4 ja myöskin Aabel toi uhrilahjan laumansa esikoisista, niiden rasvoista. Ja Herra katsoi Aabelin ja hänen uhrilahjansa puoleen;
        5 mutta Kainin ja hänen uhrilahjansa puoleen hän ei katsonut. Silloin Kain vihastui kovin, ja hänen hahmonsa synkistyi.
        6 Ja Herra sanoi Kainille: "Miksi olet vihastunut, ja miksi hahmosi synkistyy?
        7 Eikö niin: jos teet hyvin, voit kohottaa katseesi; mutta jos et hyvin tee, niin väijyy synti ovella, ja sen halu on sinuun, mutta hallitse sinä sitä!"
        8 Ja Kain sanoi veljellensä Aabelille: "Menkäämme kedolle". Ja heidän kedolla ollessansa Kain karkasi veljensä Aabelin kimppuun ja tappoi hänet.

        Tuossa on siis kuva myös siitä, että Aabelin uhri oli veri uhri ja eläimet olivat Jumalan lahjoja eikä Aabel itse tehnyt niiden eteen töitä, ja Kainin uhri oli siis veretön, ja se uhri oli hänen omin käsin kasvattamaa eli hän oli tehnyt itse töitä sen eteen.

        Tämä on syynä siihen, että Aabelin uhri kelpasi ja Kainin ei, se on siis jo kuva Krsituksen täydellisestä Uhrista ja veren evankeliumista. joka ei perustu ihmisen omiin tekoihin ja yrityksiin, vaan joka on kokonaan Jumalan tekoa ja lahjaa !

        Ei siis omavanhurskautta, vaan lahja vanhurskaus joka on ja jonka uskova saa lahjaksi Jeesuksessa Krsituksessa ja Hänen kauttaan pelkästä Armosta, eikä mistään ei siis pienimmästäkään omasta ansiosta tai sen kautta !

        vr62: "Jokainen ihminen tulee täysin syntisenä Ristin juurelle ... "

        Miten tuollainen tapahtuu? Mielikuvitusleikkinäkö?


      • mielikuvitusta? kirjoitti:

        vr62: "Jokainen ihminen tulee täysin syntisenä Ristin juurelle ... "

        Miten tuollainen tapahtuu? Mielikuvitusleikkinäkö?

        Varmaan sille, joka ei ole uudestisyntymistä kokenut, se kuulostaa mielikuvitusleikiltä !

        Ei Nikodeemuskaan asiaa ymmärtänyt, vaikka hän toimi kansan opettajana !

        9 Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"
        10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!
        11 Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme.
        12 Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?


      • mktmlm
        gklhwh kirjoitti:

        -- on ollut ja on paljonkin sellaisia "opettajia," jotka vastustavat kymmentä käskyä.

        Jotkut helluntailaisetkin opettavat, että uskovan on ihan Raamatun mukaista elää avosuhteessa. Ei tarvitse avioitua. Voi jatkaa avosuhteessa.

        Opetetaan, että tulee mukautua maailmanmenon mukaan. Opetetaan, että jos elää avosuhteessa ja sitten tulee uskoon, niin pitää jatkaa avosuhdetta eikä voi luopua avosuhteessa elämisestä.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      4985
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3277
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1245
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe