Kauppalehti 15.10.2013: "Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio esittää kolmea vaihtoehtoa autoveron uusimiseksi."
- Tarkoittaa siis auton rekisteröintiveron poistumista.
"Ensimmäisessä mallissa nostetaan vuosittaista ajoneuvoveron perusveroa ja lasketaan samalla autoveroa. Se mahdollistaisi myöhemmin siirtymisen ajoneuvoveroon."
-Tämän hetkinen autovero on moniongelmallinen ja siitä pitäisi päästä nopeammin eroon kuin pitkän siirtymäajan kuluessa. Myös psykologinen vaikutus on ongelmallinen: ajoneuvovero voisi nousta noin 100€/vuosi ja autovero pudota jopa 1000€/vuosi. Ostajat jäävät helposti odottamaan autoveron poistumista kokonaan.
"Toinen vaihtoehto on lakkauttaa ajoneuvovero ja korvata se ajettuun matkaan, aikaan ja paikkaan sidotulla ajoverolla. Myös auton hiilidioksidipäästö vaikuttaisi veron tasoon. Saman vaihtoehdon nosti esiin myös tilaisuudessa puhunut Jorma Ollila."
-Siis autovero poistuisi hyvin lyhyellä aikataululla. Muuten asiasta spekulointi hyydyttää autokaupan täysin. Mielestäni todennäköisin vaihtoehto.
"Kolmas keino olisi korvata autovero polttoaineveron korotuksella, mikä kuitenkin olisi ammattiliikenteelle hankalaa."
-Myös tässä vaihtoehdossa autovero poistuisi hyvin lyhyellä aikataululla. Helpoin ja nopein toteuttaa, ei kylläkään oikeudenmukainen vasta uuden auton ostaneille. Ammattiliikenteelle veron korotus on helppo kompensoida.
Oli valittu vaihtoehto mikä hyvänsä, on väliaikainen autovero tullut tiensä päähän.
Kauppalehti: Autoverolle kolme vaihtoehtoa
18
235
Vastaukset
- Maksettu ukko
Niin siis nuo kolme vaihtoehtoa antoi Autontuojat ry:n äänitorvi.
Päätökset tekee kuitenkin Eduskunta eikä moinen pelle. Eli vaihtoehtoja on muitakin. Yksi on ettei autoveroa muuteta.- Autovero poistuu
Heh, autoveroasioissa eduskuntaa on viety kuin pässiä narussa ja todellista valtaa ovat käyttäneet eräät valtiovarainministeriön virkamiehet vai oletko eri mieltä?
Autontuojat ry ei ole mikään marttakerho, vaan edustaa autonmaahantuontiyrityksiä. Uusia autoja myydään Suomessa vuosittain yli kahden miljardin euron edestä eli ei mitään nappikauppaa. Raha tuo todellista valtaa, Jos he uskaltavat tulla julkisuuteen ehdottamalla autoveron poistoa ja sekoittaa edelleen uusien autojen kauppaa (siis yli kahden miljardin bisnestä), niin muutos on todella tulossa. - En kannata tätä
Autovero poistuu kirjoitti:
Heh, autoveroasioissa eduskuntaa on viety kuin pässiä narussa ja todellista valtaa ovat käyttäneet eräät valtiovarainministeriön virkamiehet vai oletko eri mieltä?
Autontuojat ry ei ole mikään marttakerho, vaan edustaa autonmaahantuontiyrityksiä. Uusia autoja myydään Suomessa vuosittain yli kahden miljardin euron edestä eli ei mitään nappikauppaa. Raha tuo todellista valtaa, Jos he uskaltavat tulla julkisuuteen ehdottamalla autoveron poistoa ja sekoittaa edelleen uusien autojen kauppaa (siis yli kahden miljardin bisnestä), niin muutos on todella tulossa.Jos tulee tämä ajovero, niin ei ainakaan pian.
Eihän se satelliittipaikannukseen perustuva järjestelmäkään ole vielä edes tekeillä.
Ajovero kokee kovaa vastustusta pieni- ja keskituloisten taholta. Ja autoveron jo autostaan maksaneelle tämä tarkoittaa tosiaan sitä, että pitää ruveta maksamaan vielä jokaisesta kilometristä uudelleen autoveroa. Eli konkreettisesti lasku tipahtaa postiluukusta, jollaista ei ennen ole tarvinnut maksaa.
Mutta katsotaan, miten tilanne kehittyy. Tuskin nopeasti tapahtuu mitään. - Bää
Autovero poistuu kirjoitti:
Heh, autoveroasioissa eduskuntaa on viety kuin pässiä narussa ja todellista valtaa ovat käyttäneet eräät valtiovarainministeriön virkamiehet vai oletko eri mieltä?
Autontuojat ry ei ole mikään marttakerho, vaan edustaa autonmaahantuontiyrityksiä. Uusia autoja myydään Suomessa vuosittain yli kahden miljardin euron edestä eli ei mitään nappikauppaa. Raha tuo todellista valtaa, Jos he uskaltavat tulla julkisuuteen ehdottamalla autoveron poistoa ja sekoittaa edelleen uusien autojen kauppaa (siis yli kahden miljardin bisnestä), niin muutos on todella tulossa.Eihän pässiä ole kovinkaan helppoa narussa taluttaa. Sehän panee vastaan. Toisin kuin Eduskunta...
- kyllä kai juu
niin siis Autotuojat on höpöttänyt autoveron poistosta jo ainakin 30 vuotta. Ja nytkö porukka uskoo että jonkun tero kallion puheilla tuo toteutuu että napsis vaan.
Autokauppa muuten on siinä 5 -6 miljardin bisnes eikä kahden niin kuin yllä väitettiin.- Autovero poistuu
Höpö, höpö, autovero on suojannut Autontuojat ry:n jäsenyrityksiä yksityiseltä tuonnilta. Ennen kuin Suomi liittyi EU:hun oli käytettyjen autojen maahantuonti taloudellisesti mahdotonta.
Vielä pari kuukautta sitten Ilta-Sanomat kirjoitti: "Sekä autojen maahantuojia edustavan Autontuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio, että Valtiovarainministeriön vanhempi hallitussihteeri Heikki Kuitunen katkovat asialta siivet: autojen rekisteröintivero ei poistu Suomessa eikä muissakaan lukuisissa jäsenmaissa direktiivissä esitetyllä tavalla." Ja nyt samainen herra tulee julkisuuteen esittelemällä kolme konkreettista vaihtoehtoa autoveron poistamiseksi. Miksi toimitusjohtaja haluaa lisätä epävarmuutta uusien autojen kauppaan?
Ja kirjoitin edellä UUSIEN autojen yli kahden miljardin euron bisneksestä, en koko autokaupasta.
- Autoveropiruhuijaa
Koko pelleily on autoveropirujen huijausta.
Näytelmällä yritetään keplotella jatkoaikaa autoverolle eu:ssa sovitulle autoveron poistolle 2016.
Määräaika lähestyy. Poistaako Suomi autoveron. Siinäpä kysymys.
Nyt on sirkushuvia kansalle isoilla rahoilla. - Useampi vaihtoehto
Tulisi heti mieleen neljäskin vaihtoehto:
Jätetään auton hankintavero ennalleen. Korvataan nykyinen käyttömaksu kilometripohjaisella ajoverolla.- Autovero poistuu
Auton käyttömaksun poistolla ei ole mitään kiirettä, eihän se aiheuta mitään ongelmaa,
Sen sijaan nykyinen autovero aiheuttaa monia ongelmia:
-Väliraha uuteen autoon kasvaa, koska kiristynyt autovero on nostanut veroa suurimmalle osalle uusia autoja, mutta käytetyissä autoissa on edelleen vanhan verokannan osuus. Siitä käytettyjen autojen maahantuonti pitää huolen.
-Suomalaiset eivät ole tottuneet auton nopeaan arvonalenemiseen. Jos alle viidessä vuodessa uuden auton arvosta on pudonnut puolet, on myös myös maksetusta autoverosta haihtunut puolet. Esimerkiksi Saksassa on parempi elintaso kuin Suomessa ja silti suomalainen maksaa enemmän auton arvon alenemisesta kuin Saksan serkku.
-Jatkuva autoverolain paikkailu, autoveron laskutavan muutokset sekä ehdotukset autoveron korvaamisesta aiheuttavat epävarmuutta uuden auton ostajissa. - Käyttömaksu pois
Autovero poistuu kirjoitti:
Auton käyttömaksun poistolla ei ole mitään kiirettä, eihän se aiheuta mitään ongelmaa,
Sen sijaan nykyinen autovero aiheuttaa monia ongelmia:
-Väliraha uuteen autoon kasvaa, koska kiristynyt autovero on nostanut veroa suurimmalle osalle uusia autoja, mutta käytetyissä autoissa on edelleen vanhan verokannan osuus. Siitä käytettyjen autojen maahantuonti pitää huolen.
-Suomalaiset eivät ole tottuneet auton nopeaan arvonalenemiseen. Jos alle viidessä vuodessa uuden auton arvosta on pudonnut puolet, on myös myös maksetusta autoverosta haihtunut puolet. Esimerkiksi Saksassa on parempi elintaso kuin Suomessa ja silti suomalainen maksaa enemmän auton arvon alenemisesta kuin Saksan serkku.
-Jatkuva autoverolain paikkailu, autoveron laskutavan muutokset sekä ehdotukset autoveron korvaamisesta aiheuttavat epävarmuutta uuden auton ostajissa.Niin tuota, vähän ajavalle tuo kiinteä käyttömaksu on ongelma.
Jos vanhuksella tulee ajoa terveyskeskukseen ja kauppaan sellaiset 2 000 km vuodessa kuin omilla vanhemmilla, niin nykyinen käyttömaksu per kilometri on kohtuuton.
- Hiukan järkeä---
Kannattaisi verotuksessa siirtyä hiukan pidemmälle aakkosissa kuin aina vaan A tai B. "Autovero poistuu" = nimikkeen muuttaminen ja verotukseen käytettävän järjestelmän mieletön kasvattaminen ei mitenkään helpota autoilijoiden elämää.
Onko suomalaisten yleissivistyksessä suuri aukko taloudellisessa ajatelussa? Pystytäänkö lukutaitoisia ihmisiä hämäämään ja vedättämään näinkin yksinkertaisessa asiassa kuin autoilun verottamisessa? Voiko joku kuvitella, että verotus pienenisi suurella veronkeruujärjestelmä investoinnilla?
Julkista liikennettä ei saada kannattavaksi näin pienillä väestömäärillä ja julkinen liikenne ei palvele tavaran kuljetus eikä huoltoliikennettä, ei vaikka vihreät.
Kuljettajan tulot eivät taas vaikuta mitenkään auton saastuttavuuteenkaa,- Asia pilattu
Paljolta samaa mieltä olen kanssasi. Verot eivät voi pienentyä, jos vielä on kustannettava mittava keruujärjestelmäkin.
Viimeisestä olen kanssasi eri mieltä -- tulojen kasvu lisää saastuttamista.
Suurituloisella on usei suurempi auto eikä hänen tarvitse säästää ajamisissaan. Ja kun uuden auton valmistaminen tuottaa 100 000 km ajoa vastaavan HC2 - päästön, on suurituloisen ekologinen reppu luultavasti merkittävästi pienituloista suurempi. Jos tähän lisätään muu saastuttavuus mm. Lentomatkat huomioiden, on suurituloinen huomattavasti pienituloista saastuttavampi.
Jotenkin eri intressipiirien ( mm. Autontuojat) on onnistunut muuttamaan tämäkin periaatteessa ekologinen uudistus palvelemaan vain heidän omaa ahneuttaan. - tasaan ei mene
Asia pilattu kirjoitti:
Paljolta samaa mieltä olen kanssasi. Verot eivät voi pienentyä, jos vielä on kustannettava mittava keruujärjestelmäkin.
Viimeisestä olen kanssasi eri mieltä -- tulojen kasvu lisää saastuttamista.
Suurituloisella on usei suurempi auto eikä hänen tarvitse säästää ajamisissaan. Ja kun uuden auton valmistaminen tuottaa 100 000 km ajoa vastaavan HC2 - päästön, on suurituloisen ekologinen reppu luultavasti merkittävästi pienituloista suurempi. Jos tähän lisätään muu saastuttavuus mm. Lentomatkat huomioiden, on suurituloinen huomattavasti pienituloista saastuttavampi.
Jotenkin eri intressipiirien ( mm. Autontuojat) on onnistunut muuttamaan tämäkin periaatteessa ekologinen uudistus palvelemaan vain heidän omaa ahneuttaan."Suurituloisella on usei suurempi auto eikä hänen tarvitse säästää ajamisissaan." Maailma nyt vaan ei ole oikeudenmukainen. Suurempituloisilla on varaa ajaa paremmilla ja paremmin huolletuilla autoilla jotka saastuttavat vähemmin ja pienempituloiset joutuvat käyttämään vanhoja huonokuntoisia enemmän saastuttavia autoja.
Vahat autot Euroopasta viedään Afriikkaan saastuttamaan, mutta se ei tee asioita yhtään oikeuden mukaisemmiksi Suomen varakkaiden ja vähävaraisten kesken.
Kaikki ei pyöri myöskään tulojen perusteella tulot voivat olla pienetkin vaikka varallisuus olisi mahtava.
Sosialistisisen varallisuuden tasauksen voi hyvinkin jättää liikenteen verotuksen ulkopuolelle siitä on huolehdittu jo progressiivisella tuloverotuksella.
- kldslkffdfsd
Autotuojat näkeekin kaavaillut autoveron uudistukset myönteisenä.
Siis minkä uudistuksen.
Koska tulossa? - -köyhä
Sellaiset verot, että koditon voi asua paketti- tai matkailuautossa halvalla (ilmaiseksi). Kulutuksen mukaan tai sitten ei veroja, jos ei asuntoa käytettävissä. Asuntojen hinnat on kovia ja vakuutuksetkin maksaa isommissa autoissa maltaita.
Työttömälle, joka asuu autossa ei tarvitsisi maksaa kalliissa kiinteistössä asumisesta ja tämä voisi helposti muuttaa työnperässä, kun auto on liikenneluvissa.
Vuokra Helsingissä on 8000€/vuosi.
Jos ei olisi maksuja riittäisi, että työskentelee 1kk/vuosi eikä tarvitsisi sosiaalitukia.
40 kymmenessä vuodessa tarvitsisi olla vain 3 vuotta töissä (surkealla palkalla) ja saisi elantonsa työllä.
Näin kärjistetysti. - bois
....Jos vanhuksella tulee ajoa terveyskeskukseen ja kauppaan sellaiset 2 000 km vuodessa kuin omilla vanhemmilla, niin nykyinen käyttömaksu per kilometri on kohtuuton....
Näin juuri pois kokonaan alle 5000 km vuodessa ajavilta.- Ei kannata oma
Alle 2 tkm kannattaa siirtyä taksin käyttäjäksi, johon saa vanhukset kunnalta usein palveluseteleitä tms. tietyissä rajoissa...
- laiton vero
Autoverolla on itseasiassa yksi vaihtoehto = poistaminen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2733988Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2721331Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin651295- 841086
Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes1001079eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.971009Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä56946En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin121945- 169883
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki15841