Sopiiko judo myös kömpelölle lapselle?

Äetee

Eli siinähän se kysymys tulikin. Pitääkö olla jo valmiiksi "ketterä" jos tällaisen harrastuksen aloittaa?

20

3842

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harrastaja

      Judo nimenomaan _opettaa_ lihashallintaa ja kohottaa kuntoa kuten muutkin kamppailulajit. Miksi ihmeessä kaikki aina luulevat että pitää olla jotenkin lahjakas että voi alkaa treenata? Siellä treeneissähän sitä oppii.

    • Matami

      Moikka!
      Jos poikasi on kömpelö liikkeissään vie hänet ensin nasskinkkapainiin. Siellä opetetaan kaikki kuperkeikat, hypyt ynnä muut ja kehitys on yhden kauden jälkeen huima. Riippuu tietty minkä ikainen lapsesi on, sillä nassikkapaini on tarkoitettu 4-7 vuotiaille. Suosittelen lämpimästi painia, se on parsta oman kehon hallinnan opettelua ja siitä on hyötyä koko iän, sekä pojille että tytöille. Judot, karatet ja muut itsepuolustuslajit ehtii aloittaa vaikka murrosiässä.

      • Äiti

        Harrastus on halpakin vielä, meidän perheessä kun on kolme pikkujudokaa, niin voin sanoa että muksujudoon pääsee kyllä ihan pienenä, eikä tarvii olla mitenkään erikoislahjakas.
        Ja opetetaan judossakin ukemit (suomeksi kuperkeikka)sun muut ihan ensiksi. Ei tarvita mitään pohjataitoja.


    • Tatami

      Judo on erinomainen laji lapsesi koordinaation kehittämiselle. Älä kuuntele niitä, jotka eivät salilla itse ole lapsen kanssa olleet. Jokaista liikettä harjoitellaan useasti ja monen eri kaverin kanssa. Ketään ei moitita vaan yritetään uudestaan. Muksujudossa muu venyttely ja jumppa on pääasiana ja judokaadot, kaatuminen tulevat siinä sivussa. Näin aivan alussa.

    • äiti

      Minun tyttöni on nyt kohta 11v, ja on aika kömpelö toimissaan,mutta aloitti uinnin 5 vuotiaana,ja siitä pitää kovasti,ja vedessä ei lapsen kömpelyys näy ollenkaan.
      No viime keväänä aloitti judon mistä myöskin pitää kovasti.Joten nämä urheilulajit voivat hyvin sopia sinunkin lapselle.
      Kannattaa ainakin kokeilla.

    • adsre

      Kakaroillakin täytyy olla oma heittopussi. Oppipahan olemaan ukena. Onko hän myös tomppeli?

      • aikuinen

        Mikäs viesti tuo oikein oli????
        Jos asia ei sinua liikuta niin miksi edes vastaat siihen???
        Kyllä lapsille pitää suoda mahdollisuus harrastuksiin jos ne itse sitä haluaa.
        Ainakin meillä lapset viihtyy hyvin uinnin seurassa.
        Jos sinulla on itsellä lapsia ja asenne tuollainen,ei lapsesi todellakaan opi nauttimaan eri harrastuksista.Uinti ainakin antaa lapselle paljon ja eipähän ainakaan tarvi hävetä kun menevät koulusta uimaan ja ei osaakaan uida,tälläisiä uimataidottmia lapsia kun on paljon.
        Ei judossa ole mitään pahaa,jos lapsi sitä itse haluaa harrastaa.Eihän mihinkään harrastukseen voi pakolla lasta viedä.
        Et taida olla vielä aikuinen????


      • adsre
        aikuinen kirjoitti:

        Mikäs viesti tuo oikein oli????
        Jos asia ei sinua liikuta niin miksi edes vastaat siihen???
        Kyllä lapsille pitää suoda mahdollisuus harrastuksiin jos ne itse sitä haluaa.
        Ainakin meillä lapset viihtyy hyvin uinnin seurassa.
        Jos sinulla on itsellä lapsia ja asenne tuollainen,ei lapsesi todellakaan opi nauttimaan eri harrastuksista.Uinti ainakin antaa lapselle paljon ja eipähän ainakaan tarvi hävetä kun menevät koulusta uimaan ja ei osaakaan uida,tälläisiä uimataidottmia lapsia kun on paljon.
        Ei judossa ole mitään pahaa,jos lapsi sitä itse haluaa harrastaa.Eihän mihinkään harrastukseen voi pakolla lasta viedä.
        Et taida olla vielä aikuinen????

        Olen aikuinen. Ikä 47 v, kahden pojan isä, 1 dan.

        Siis sanoin, että tomppeleita, tai kömpelöitä, tarvitaan dojolla. Kokalla mattoon ja sidonta päälle. Miten muuten luulisit lasten motivoivan itseään kuin "kamppaamalla" toisen. Ja jos vastustaja on helppo, voi kuvitella, että itse olisi muka hyvä.

        Tomppeli tekee suuren palveluksen tietämättään.


      • dreamer
        adsre kirjoitti:

        Olen aikuinen. Ikä 47 v, kahden pojan isä, 1 dan.

        Siis sanoin, että tomppeleita, tai kömpelöitä, tarvitaan dojolla. Kokalla mattoon ja sidonta päälle. Miten muuten luulisit lasten motivoivan itseään kuin "kamppaamalla" toisen. Ja jos vastustaja on helppo, voi kuvitella, että itse olisi muka hyvä.

        Tomppeli tekee suuren palveluksen tietämättään.

        Nyt kyllä ärsyttää tuollainen Jääkiekkovanhemman kommentit. En tiedä oletko joku provo, mutta kommenttisi on lapsellinen. Lapsistasi voi tulla jotain hienoa Judossa, mutta odota pelolla murrosikää. Kapinointi isän mahtavaa intoa poikien harrastusta kohtaan tulee kaatumaan varmasti vetänä niskaasi. Ja tulet "tappamaan" heidän innostuksensa harrastusta kohtaan jossain vaiheessa. Minun mielestä jokaisella lapsella on vaivaan, ikään, sukupuoleen katsomatta oikeus harrastaa haluamaansa lajia tai aihetta. Varsinkin urheilussa ei SAA olla erikseen heittopusseja, vaan kaikki otetaan huomioon yksilöinä ja varsinkin yksilöt ryhmänä. Suvaitsevaisuutta laji opettaa enemmän, kuin sortamista. Ehkä poikasikin tulee olemaan todella väärillä poluilla, jos isäänsä tulee isona. Taitaa löytyä pilottitakkisten syrjiöitten porukasta. Kaikki lapset harrastamaan!! Urheilu on elämän suolaa!!


      • tomppeli
        adsre kirjoitti:

        Olen aikuinen. Ikä 47 v, kahden pojan isä, 1 dan.

        Siis sanoin, että tomppeleita, tai kömpelöitä, tarvitaan dojolla. Kokalla mattoon ja sidonta päälle. Miten muuten luulisit lasten motivoivan itseään kuin "kamppaamalla" toisen. Ja jos vastustaja on helppo, voi kuvitella, että itse olisi muka hyvä.

        Tomppeli tekee suuren palveluksen tietämättään.

        siinähän se jo tulikin..


      • adsre
        tomppeli kirjoitti:

        siinähän se jo tulikin..

        ..dorka, että istuisin yöt ja päivät netissä.


      • Pompo
        dreamer kirjoitti:

        Nyt kyllä ärsyttää tuollainen Jääkiekkovanhemman kommentit. En tiedä oletko joku provo, mutta kommenttisi on lapsellinen. Lapsistasi voi tulla jotain hienoa Judossa, mutta odota pelolla murrosikää. Kapinointi isän mahtavaa intoa poikien harrastusta kohtaan tulee kaatumaan varmasti vetänä niskaasi. Ja tulet "tappamaan" heidän innostuksensa harrastusta kohtaan jossain vaiheessa. Minun mielestä jokaisella lapsella on vaivaan, ikään, sukupuoleen katsomatta oikeus harrastaa haluamaansa lajia tai aihetta. Varsinkin urheilussa ei SAA olla erikseen heittopusseja, vaan kaikki otetaan huomioon yksilöinä ja varsinkin yksilöt ryhmänä. Suvaitsevaisuutta laji opettaa enemmän, kuin sortamista. Ehkä poikasikin tulee olemaan todella väärillä poluilla, jos isäänsä tulee isona. Taitaa löytyä pilottitakkisten syrjiöitten porukasta. Kaikki lapset harrastamaan!! Urheilu on elämän suolaa!!

        tuollainen jääkiekkovanhempi-yleistys! Tietysti joka lajista löytyy noita omien haaveidensa ja kunnianhimojensa lapsiinsa projisoivia vanhempia, mutta samoin löytyy myös vilpittömästi lapsen omaa innostusta ja iloa tukevia vanhempia. Oman lätkäjunnuni joukkuen vanhemmistakin löytyy molempia, onneksi kuitenkin niin valmentajat kuin joukkueenjohtajakin korostavat Nuori Suomi -tavoitteita: peli-iloa ja kaikki pelaa -periaatetta.
        Mutta itse aiheeseen. Valitettavaa on, että asialliselle keskustelupalstalle löytyy myös aina kirjoittajia, joilla ei oma asenne- ja arvomaailma ole ihan kohdallaan. Ollaan niin olevinaan kaikkia muita parempia...


      • Äiti
        adsre kirjoitti:

        Olen aikuinen. Ikä 47 v, kahden pojan isä, 1 dan.

        Siis sanoin, että tomppeleita, tai kömpelöitä, tarvitaan dojolla. Kokalla mattoon ja sidonta päälle. Miten muuten luulisit lasten motivoivan itseään kuin "kamppaamalla" toisen. Ja jos vastustaja on helppo, voi kuvitella, että itse olisi muka hyvä.

        Tomppeli tekee suuren palveluksen tietämättään.

        Miksi sinun pitää Ardse vastata noin kylmästi? Ei kömpelö ole sama kuin tomppeli. Sinä kuulut itse siihen jälkimmäiseen ryhmään! Älä hauku lapsia, jos olet itsekin isä. Meidän poika ei todellakaan ole tomppeli vaan koulunkäynti sujuu paremmin kuin hyvin, joten vedä siitä johtopäätöksesi.


      • valmentaja
        Äiti kirjoitti:

        Miksi sinun pitää Ardse vastata noin kylmästi? Ei kömpelö ole sama kuin tomppeli. Sinä kuulut itse siihen jälkimmäiseen ryhmään! Älä hauku lapsia, jos olet itsekin isä. Meidän poika ei todellakaan ole tomppeli vaan koulunkäynti sujuu paremmin kuin hyvin, joten vedä siitä johtopäätöksesi.

        tere. olen valmentanut judoa junnuille. judo sopii kaikkille. alku lämityksesta ja venytyksesta kuin pitä huolen että tehdään huolisesti. ei muuta kuin tatamille ja pitäkää hauskaa.


      • Tomppeli-uke
        adsre kirjoitti:

        ..dorka, että istuisin yöt ja päivät netissä.

        En minäkään. Täytyyhän joskus nukkuakin.


      • Tomppeli-uke
        valmentaja kirjoitti:

        tere. olen valmentanut judoa junnuille. judo sopii kaikkille. alku lämityksesta ja venytyksesta kuin pitä huolen että tehdään huolisesti. ei muuta kuin tatamille ja pitäkää hauskaa.

        Judo on hauskaa ja leikinomaista nappuloilla. Lähes kaikki lapset näyttävät pitävän siitä. Siitä vain.

        Mutta ostakaa sellainen puku, jossa on tukevat kaulukset. En tiedä kaupataanko nykyään aloittaville seuroista sellaisia lakanaisia pakkopaitoja kuin aikoinaan, mutta kunnollisella kauluksella varustetut eivät välttämättä paljoa maksa alan liikkeissä. Tietävämmät voisivat kertoa enemmän..

        Onkos brassijujutsua nappuloille Suomessa?


      • UiMari
        adsre kirjoitti:

        ..dorka, että istuisin yöt ja päivät netissä.

        Minut opetettiin judossa kunnioittamaan harjoittelukavereita. Tämä tarkoitti sitä, että minä annoin alempivöisen oppia ja harjoitella parinani ennemmin kuin heittelin silkkaa taitavuuttani heitä tatamiin. Tosin tällä asenteella yllätin monta muuta itseäni taitavampaa matseissa ja juuri kirjoituksesi tyylisten äijien kanssa on kaikkein ikävintä reenata, varsinkin jos olisi ihan oikeasti tarkoitus oppiakin jotakin.

        Judo, paini, uinti ja ratsastus vapauttavat kömpelönkin lapsen liikkumaan ja kasvattavat oikeanlaisessa urheiluseuran ilmapiirissä myös itsetuntoa. Ei kannata liittyä seuraan, jossa em. kaltaisia isejä poikineen. Kuntojudoakin voi harrastaa aikanaan, niin ettei Olympialaisten tarvitse heti olla päätavoite. Muksujudoon voi päästä joissakin seuroissa jo alle kouluikäisinä.

        Tosin judokoita pitävät kömpelöinä jörriköinä monien muiden budolajien edustajat. Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että kömpelö lapsi tarvitsee mahdollisimman paljon liikuntaa! Esimerkiksi Liikuntaleikkikoulu on hyvä paikka aloittaa harjoittelu myös!


      • 3.kyu
        adsre kirjoitti:

        Olen aikuinen. Ikä 47 v, kahden pojan isä, 1 dan.

        Siis sanoin, että tomppeleita, tai kömpelöitä, tarvitaan dojolla. Kokalla mattoon ja sidonta päälle. Miten muuten luulisit lasten motivoivan itseään kuin "kamppaamalla" toisen. Ja jos vastustaja on helppo, voi kuvitella, että itse olisi muka hyvä.

        Tomppeli tekee suuren palveluksen tietämättään.

        Tämä kaveri on taas niitä vellihousuja mummon potkijoita. Vastauksista näkee heti, ettei kaverilla ole judosta alkeitakaan hallussa...ja toisaalta opettajan (1.dan)arvolla pullistelu on enemmän kuin lapsellista! Mutta ainahn näitä riittää...

        Äeteen kysymykseen vastaisin, että salille vaan mukaan lasten kanssa. Judo on yksi monipuolisimpia liikunnan muotoja, mitä on tarjolla. Judo vahvistaa lapsen itsetuntoa ja toisaalta opettaa itsekuria, jota nykypäivänä kaiken maailman houkutuksia vastaan vaaditaan tosi paljon! Kaiken hauskan lisäksi siinä sivussa ikäänkuin huomaamatta paranee sekä notkeus, että kunto!


    • Judo-äiti

      Judo sopii oikein hyvin myös kömpelölle lapselle,itselläni on kaksi lasta joista toinen on huippu ketterä ja toinen yhtä ketterä kuin puolen metrin halko pakkasella. Molemmat ovat Judoamassa, ja molemmilla on hauskaa.
      Todella laji on siitä kiva ettei tarvitse olla niin super ketterä ja silti pystyy johonkin.
      Eikä TARVITSE MIETTIÄ SAAKO LAPSI "PELI-AIKAA" sillä tässä lajissa kaikki otetaan mukaan,

    • isä

      moi oon 43 v isä ja minulla on 2 lasta toinen harastaa judoa jatinen uintia.vaikka pokasi taityttösi olisi kömpelö tai pulle se voi hyvin harastaa judoa ne jotka sanovat että heidän lapset on kömpelöitä tai pulleit.suksikaa suohon kaikki lapse saa harrastaa mitä haluu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1398
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1195
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1145
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      26
      1137
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1033
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe