Aalto vs Turku

KGKTJGKFBGKGJ

Mitkä ovat ko. kauppakorkeakoulujen hyvät ja huonot puolet? Lähinnä mietin, että onko rahoituksen opetus Turussa yhtä hyvällä tasolla kuin Helsingissä? Olen kuullut, että Turussa rahoitus olisi ns. "änketty" samaan koulutusohjelmaan laskentatoimen kanssa. Jos näin on, niin mitä hyötyä sillä on yritetty hakea? Eikö olisi parempi, jos ne olisi erillään, kun kerran kuitenkin on mahdollisuus ottaa jompikumpi sivuaineeksi?

33

7817

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hkkkforever

      Aalto, all others, go fuck yourself.

    • KTM2014

      Ulkomaille opiskelemaan - suomalaiset yliopistot on sekundaa

      • gjgvcjjvkbgih

        Eihän Suomesta toki Harvardin tasoista korkeakoulua löydy, mutta ei suomalaiset korkeakoulut silti huonoja ole.

        On myös opiskelijasta itsestään kiinni, kuinka paljon niistä opinnoista jää taskuun.

        Opiskelumotivaatio ja oma mielenkiinto ratkaisee. Olkoonkin se korkeakoulu sitten Harvard tai vaikkapa Helsingin yliopisto.


      • bbbb12

        Kandi Suomesta ja maisteri ulkomailta. Sisäänpääsy maisteriohjelmaan on monissa paikoissa helpompaa kuin kandiin ;)


    • Skotlantiin

      Skotlanti on parempi kuin Aalto tai Turku. Sinne vain opiskelemaan. Skotlannissa opiskelu on melkein ilmaista. Toisin kuin Englannin puolella, jossa maksaa 9000 puntaa lukukausi. Skotlanti on myös arvostettu jenkeissä ja moni jenkki menee opiskelemaan sinne. Ei siellä yliopistolla kukaan puhu skotlannin murretta ;)

      Edinburgh ja Glassgov ovat muuten Iso-Britannian 5 parhaan kauppatieteellisen joukossa. Ykkösestä eli London school of economics ei ole pitkä matka.

      • gjgvcjjvkbgih

        Mielipiteitä on monia.

        Jos tarkoituksena ei ole pyrkiä LSE:hen, Whartoniin tai johonkin muuhun top10 korkeakouluun, niin en vaivautuisi lähtemään ulkomaille.

        Ennemmin kannattaa pyrkiä vaihto-opiskelemaan Oxfordiin, Cambridgeen tai vaikkapa juuri tuohon LSE:hen.

        Loppujen lopuksi sillä ei kuitenkaan ole merkitystä, missä sen tutkinnon suorittaa. Suorittaa sen sitten Skotlannissa tai Suomessa.

        Itsestä se on kuitenkin kiinni. Ei se tunnettu korkeakoulu yksistään tee kenestäkään menestyvää.


    • AFSA

      Aallossa vissiin on rahoitukseen jonkin sortin arvosanoihin perustuvaa karsintaa. Rajana kaiketi ollut jotain yli 4. Miten vaikea tuollaisia arvosanoja on aallossa saada ekana vuotena?

      • adfadfadf

        Erittäin helppoa. Viime vuonna taidettiin vaatia ennätyskorkeita pisteitä (joku 4.3 ka tyyliin) rahoitukseen, mutta ekan vuoden kurssit on käytännössä pääsykoekirjojen asioita uudestaan. Tietysti jonkun verran joutuu töitäkin tekemään noihin vitosiin, mutta ei se hirveän vaikeata ole.


    • AFSA

      Kuulostaa vaikealta 4,3 / 5, mutta vissiin se on sitten helppoa. Onkohan tietoa kuinka moni sitten yleensä jää rannalle tuossa karsinnassa suhteessa hakijamäärään?

      Turkua puoltaisi se, ettei siellä ole karsintaa rahoitukseen.

      • hfkfbfkfjflfjglfjflfjfkf

        Itse olen ymmärtänyt, että Turussa rahoituksen opintokokonaisuus olisi suppeampi kuin Helsingissä.

        Voin olla väärässäkin, mutta olen ollut siinä käsityksessä, että Turussa ei ole mahdollista valita samalla tavalla erikoistumisaluetta kuin Helsingissä.

        Helsingin kauppakorkeassa voi erikoistua joko rahoitusmarkkinoihin tai yritysrahoitukseen.

        Omasta mielestäni olisi parempi, jos laskentatoimi ja rahoitus olisi erillisinä koulutusohjelmina myös Turussa. Tällöin molemmat oppiaineet voisivat olla laajempia opintokokonaisuudeltaan, kun niitä ei opetettaisi saman koulutusohjelman alla.


      • huono ilmapiiri
        hfkfbfkfjflfjglfjflfjfkf kirjoitti:

        Itse olen ymmärtänyt, että Turussa rahoituksen opintokokonaisuus olisi suppeampi kuin Helsingissä.

        Voin olla väärässäkin, mutta olen ollut siinä käsityksessä, että Turussa ei ole mahdollista valita samalla tavalla erikoistumisaluetta kuin Helsingissä.

        Helsingin kauppakorkeassa voi erikoistua joko rahoitusmarkkinoihin tai yritysrahoitukseen.

        Omasta mielestäni olisi parempi, jos laskentatoimi ja rahoitus olisi erillisinä koulutusohjelmina myös Turussa. Tällöin molemmat oppiaineet voisivat olla laajempia opintokokonaisuudeltaan, kun niitä ei opetettaisi saman koulutusohjelman alla.

        Itse taas en ole kuullut Aallosta juurikaan hyvää.

        On kuulemma negatiivinen ilmapiiri ja opettajat suhtautuvat opiskelijoihin hieman nihkeästi.


      • asdafwef
        huono ilmapiiri kirjoitti:

        Itse taas en ole kuullut Aallosta juurikaan hyvää.

        On kuulemma negatiivinen ilmapiiri ja opettajat suhtautuvat opiskelijoihin hieman nihkeästi.

        Näkee, ettet ole Chyden käytävillä kävellyt.


      • mielipide3
        asdafwef kirjoitti:

        Näkee, ettet ole Chyden käytävillä kävellyt.

        No, en varmaankaan, jos sanon kuulleeni tällaista muilta.

        En siis itse opiskele Aallossa, vaan olen jutellut tuttavieni kanssa. He opiskelevat siellä ja sanoivat olevansa tuota mieltä.

        Jos sinulla on erilainen näkemys asiasta, niin olisi hyvä, jos voisit perustella. Olen itse hakemassa ensi keväänä kauppakorkeaan ja kuulen mielelläni lisää eri opiskelupaikoista.


      • asdafwef
        mielipide3 kirjoitti:

        No, en varmaankaan, jos sanon kuulleeni tällaista muilta.

        En siis itse opiskele Aallossa, vaan olen jutellut tuttavieni kanssa. He opiskelevat siellä ja sanoivat olevansa tuota mieltä.

        Jos sinulla on erilainen näkemys asiasta, niin olisi hyvä, jos voisit perustella. Olen itse hakemassa ensi keväänä kauppakorkeaan ja kuulen mielelläni lisää eri opiskelupaikoista.

        Aallon kauppiksessa yksi Suomen parhaista ainejärjestöistä KY, joka järkkää kaikennäköistä toimintaa. Opiskelijaelämä mahtavaa ja vapaa-ajan riennoissa tutustuu hyvin muihin opiskelijoihin. Ehkä jossain määrin kilpailuhenkinen ilmapiiri, etenkin jos haluaa rahoitukseen. En kyllä ymmärrä, miksi ne, jotka eivät hae ressaavat arvosanoista. Tuota argumentista, että opettajat suhtautuvat nihkeästi en voi kompata.

        Jokaisella kauppiksella omat puolensa. Väittäisin, että Aalto Suomen mittapuulla paras ja kaunein, mutta jos haluaa päästä helpommalla ja pelkästään ryypätä opiskeluaika niin siinä tapauksessa kannattaa miettiä myös muitakin vaihtoehtoja


      • missä on logiikka?
        asdafwef kirjoitti:

        Aallon kauppiksessa yksi Suomen parhaista ainejärjestöistä KY, joka järkkää kaikennäköistä toimintaa. Opiskelijaelämä mahtavaa ja vapaa-ajan riennoissa tutustuu hyvin muihin opiskelijoihin. Ehkä jossain määrin kilpailuhenkinen ilmapiiri, etenkin jos haluaa rahoitukseen. En kyllä ymmärrä, miksi ne, jotka eivät hae ressaavat arvosanoista. Tuota argumentista, että opettajat suhtautuvat nihkeästi en voi kompata.

        Jokaisella kauppiksella omat puolensa. Väittäisin, että Aalto Suomen mittapuulla paras ja kaunein, mutta jos haluaa päästä helpommalla ja pelkästään ryypätä opiskeluaika niin siinä tapauksessa kannattaa miettiä myös muitakin vaihtoehtoja

        No, mutta sehän on itsestä kiinni.

        Vai meinaatko, että joku hakee opiskelemaan pk-seudun ulkopuolelle, koska haluaa päästä helpommalla ja vetää bisseä opintojen ohessa? Vähän suhteellisuudentajua peliin.

        Opiskelut pystyy kyllä lyömään lekkeriksi siellä Aallossakin, jos niin haluaa.

        Ja mitä tuohon ryyppäämiseen tulee, niin mielestäni näitä opiskelijabileitä ei tarvitsisi edes järjestää. Ymmärrän toki, että lukuvuoden lopulla tekee vähän mieli irroitella, mutta sen ajan voi käyttää paremminkin.


      • opiskelijapoika
        asdafwef kirjoitti:

        Aallon kauppiksessa yksi Suomen parhaista ainejärjestöistä KY, joka järkkää kaikennäköistä toimintaa. Opiskelijaelämä mahtavaa ja vapaa-ajan riennoissa tutustuu hyvin muihin opiskelijoihin. Ehkä jossain määrin kilpailuhenkinen ilmapiiri, etenkin jos haluaa rahoitukseen. En kyllä ymmärrä, miksi ne, jotka eivät hae ressaavat arvosanoista. Tuota argumentista, että opettajat suhtautuvat nihkeästi en voi kompata.

        Jokaisella kauppiksella omat puolensa. Väittäisin, että Aalto Suomen mittapuulla paras ja kaunein, mutta jos haluaa päästä helpommalla ja pelkästään ryypätä opiskeluaika niin siinä tapauksessa kannattaa miettiä myös muitakin vaihtoehtoja

        Ei ole opiskelupaikalla siihen merkitystä, onko opiskelu helpompaa vai ei.

        Jos haluaa saada hyviä arvosanoja, niin töitä joutuu aina tekemään, riippumatta siitä, missä opiskelee.

        Aalto on Suomen suurin, muttei kuitenkaan yksiselitteisesti paras. Itselläni ei siitä sen kummemmin huonoa sanottavaa ole.

        Noista opiskelijabileistä olen kuitenkin eri mieltä. Mielestäni on vaan hyvä juttu, että niitä järjestetään ja niissä kannattaa käydä, jotta tapaa uusia ihmisiä.


      • vai onko missään?
        opiskelijapoika kirjoitti:

        Ei ole opiskelupaikalla siihen merkitystä, onko opiskelu helpompaa vai ei.

        Jos haluaa saada hyviä arvosanoja, niin töitä joutuu aina tekemään, riippumatta siitä, missä opiskelee.

        Aalto on Suomen suurin, muttei kuitenkaan yksiselitteisesti paras. Itselläni ei siitä sen kummemmin huonoa sanottavaa ole.

        Noista opiskelijabileistä olen kuitenkin eri mieltä. Mielestäni on vaan hyvä juttu, että niitä järjestetään ja niissä kannattaa käydä, jotta tapaa uusia ihmisiä.

        Mutta missä Aalto loppujen lopuksi on paras? Kertokaapa se minulle.

        Alumnissa ei ainakaan ole hurraamista.


      • mietipää sitä
        vai onko missään? kirjoitti:

        Mutta missä Aalto loppujen lopuksi on paras? Kertokaapa se minulle.

        Alumnissa ei ainakaan ole hurraamista.

        Niin kauan kuin Aalto pystyy brändäämään itsensä parhaaksi, se on paras. Ihan yks hailee jollain alumneilla.


      • vastapallo8
        mietipää sitä kirjoitti:

        Niin kauan kuin Aalto pystyy brändäämään itsensä parhaaksi, se on paras. Ihan yks hailee jollain alumneilla.

        Kyllä niillä alumneillakin on merkitystä.

        Aaltohan markkinoi itseään nimenomaan alumninsa avulla. Tämä on muun muassa yksi syy siihen, minkä takia he haluavat opiskelijoita ulkomailta.

        He haluavat lisätä tunnettuuttaan myös kotimaan ulkopuolella. Ja kyllähän alumni aina lisää koulun tunnettuutta.

        Esimerkiksi LSE:llä on tunnettu alumni ja sen takia sillä on myös aika kova maine.


      • asdafwef
        vai onko missään? kirjoitti:

        Mutta missä Aalto loppujen lopuksi on paras? Kertokaapa se minulle.

        Alumnissa ei ainakaan ole hurraamista.

        Kyllä ainakin Suomen mittapuulla kauppakorkeakouluista parhaat alumnit on HSE/HKK eli nykyisestä Aallosta. Käy vaikka wikipediasta vetailemassa nimiä.

        Tässä pari rankingia, jotka voi myös antaa vähän suuntaa:
        http://rankings.ft.com/businessschoolrankings/european-business-school-rankings-2013
        http://www.eduniversal-ranking.com/business-school-university-ranking-in-finland.html

        Omasta mielestä kuitenkin ehkä tärkein pointti, miksi päätin pari vuotta sitten hakea Aaltoon on yrityssuhteet alan työpaikkoihin.


      • pähkäilijä
        asdafwef kirjoitti:

        Kyllä ainakin Suomen mittapuulla kauppakorkeakouluista parhaat alumnit on HSE/HKK eli nykyisestä Aallosta. Käy vaikka wikipediasta vetailemassa nimiä.

        Tässä pari rankingia, jotka voi myös antaa vähän suuntaa:
        http://rankings.ft.com/businessschoolrankings/european-business-school-rankings-2013
        http://www.eduniversal-ranking.com/business-school-university-ranking-in-finland.html

        Omasta mielestä kuitenkin ehkä tärkein pointti, miksi päätin pari vuotta sitten hakea Aaltoon on yrityssuhteet alan työpaikkoihin.

        Tuo on hyvä pointti.

        Rahoituksesta olen jo kuullut, että sen opiskeleminen on kattavampaa Aallossa kuin missään muualla.

        Lähinnä on kuitenkin mietityttänyt tuo taloustiede. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin eri koulut painottavat taloustieteen opinnoissa eri asioita.

        Kuinka laajasti Aallossa käydään läpi tätä raha- ja pankkiteoriaa?


      • asdafwef
        pähkäilijä kirjoitti:

        Tuo on hyvä pointti.

        Rahoituksesta olen jo kuullut, että sen opiskeleminen on kattavampaa Aallossa kuin missään muualla.

        Lähinnä on kuitenkin mietityttänyt tuo taloustiede. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin eri koulut painottavat taloustieteen opinnoissa eri asioita.

        Kuinka laajasti Aallossa käydään läpi tätä raha- ja pankkiteoriaa?

        Aallon maisterivaiheen kurssit taloustieteessä käsittääkseni järjestetään yhdessä Hankenin ja valtsikan kanssa. No, ainakin yksi taloustieteen kandivaiheen kurssi on nimetty osuvasti Raha- ja pankkiteoriaksi: http://studyguides.aalto.fi/biz/2013-13/fi/kauppatieteiden-kandidaatin-tutkinto/koulutusohjelmat/taloustiede.html

        Tuossa siis kandivaiheen taloustieteen erikoistumisisalueen kuvaus opinto-oppaasta.

        Samassa käsityksessä rahoituksen suhteen olet kuin itsekin. Todella laaja tarjonta ja erittäin laadukasta opetusta.


      • pähkäilijä
        asdafwef kirjoitti:

        Aallon maisterivaiheen kurssit taloustieteessä käsittääkseni järjestetään yhdessä Hankenin ja valtsikan kanssa. No, ainakin yksi taloustieteen kandivaiheen kurssi on nimetty osuvasti Raha- ja pankkiteoriaksi: http://studyguides.aalto.fi/biz/2013-13/fi/kauppatieteiden-kandidaatin-tutkinto/koulutusohjelmat/taloustiede.html

        Tuossa siis kandivaiheen taloustieteen erikoistumisisalueen kuvaus opinto-oppaasta.

        Samassa käsityksessä rahoituksen suhteen olet kuin itsekin. Todella laaja tarjonta ja erittäin laadukasta opetusta.

        Mitä mieltä olet laskentatoimesta sivuaineena?

        Jotkut sanovat, että sitä olisi hyvä lukea, koska siitä on myöhemmin hyötyä.

        Ja varmasti onkin, en minä sillä, mutta teenkö aivan hölmösti, mikäli luen taloustiedettä pääaineena ja rahoitusta sivuaineena?

        Rahoituksen ja taloustieteen välillä olen empinyt, että kumman ottaa pääaineeksi ja kumman sivuaineeksi.


      • ffafas
        pähkäilijä kirjoitti:

        Mitä mieltä olet laskentatoimesta sivuaineena?

        Jotkut sanovat, että sitä olisi hyvä lukea, koska siitä on myöhemmin hyötyä.

        Ja varmasti onkin, en minä sillä, mutta teenkö aivan hölmösti, mikäli luen taloustiedettä pääaineena ja rahoitusta sivuaineena?

        Rahoituksen ja taloustieteen välillä olen empinyt, että kumman ottaa pääaineeksi ja kumman sivuaineeksi.

        rahoitusta et voi oikein lukea aallossa "pitkänä" sivuaineena kaikki muut onnistuu.


      • olen ihan pihalla
        ffafas kirjoitti:

        rahoitusta et voi oikein lukea aallossa "pitkänä" sivuaineena kaikki muut onnistuu.

        Miksi se on näin?

        Vai onko siihen sen kummempaa syytä, kunhan vain menetellään tällä tavalla?


      • turkkunen.

        Ei 4,3 keskiarvo ole ollenkaan mahdoton. En tiedä millainen arvostelusysteemi Aallossa on, mutta Turussa arvosanajakaumat vaihtelevat (liikaa). Tiukimmillaan vitonen irtoaa 2%:lle opiskelijoista ja välillä taas jopa 20%:lle prosenttia.


    • KRant

      Laitanpa tännekkin. Tuo Turun rahoitus kiinnostaa. Miten hyvin siellä voi erikoistua rahoitukseen? Tuleeko siis sieltä sellaisia rahoituksen osaajia jotka ovat siihen selkeästi erikoistuneet? Mikä on työllisyys ja palkkaus?

      Aalto minua eniten kiinnostaisi, mutta tuo melko vaativa keskiarvoraja rahotukseen taitaa viedä innon hakea sinne. En ole kovin kilpailuintoista sorttia.. se varmasti auttaisi aallossa jos tavoitteena on rahoitus.

      Entä tuo sisäinen/johdon laskentatoimi? Ulkoinen laskentatoimi ei minua juuri kiinnosta, siinä kaiketi mennään aika pitkälti lakien ja säädösten yms. mukaan - vihaan lukea lakitekstiä. Ulkoinen laskentatoimi vissiin takaa kohtuu hyvän työllisyyden ja palkkauksen, mutta miten sisäinen laskentatoimi? Löytyykö töitä entä mitä tasoa palkkaus ja urakehitys mahdollisuudet on?

      Kaikki tieto näistä kiinnostaa.

    • cirekwpcPORI

      Ainakin Turun kauppakorkean Porin yksikössä Laskentatoimi&rahoitus sisältää vain pari rahoituksen kurssia kandivaiheessa. Loput ovat laskentatoimea.

    • Krant

      Ok, liekkö Turussa rahoitusta enemmän. Mutta mites tuo sisäinen laskentatoimi?

    • fasfafa

      sisäinen laskentatoimi taitaa olla tse:n yksi päätutkimussuuntia, joten luulisi sen olevan turun vahva alue.

      mutta ei toi tse maisteri tai kandi tarjonta kauheen vakuttavalta näyttänyt, sen tai rahoituksen osalta verratuna helsinkiin. Vaasalla ei tainnut sisäistä laskentatoimea olla juuri ollenkaan maisterissa

    • Krant

      Juu, mutta miten sisäisesta laskentatoimesta valmistuneiden työnäkymät, palkkaus, työllisyys jne.? Ulkoisen laskennan puolelta löydän paljon tietoa mutta sisäisen laskentatoimen puolelta en juurikaan..

    • 15419

      Turku on mukava kaupunki, mutta täällä on aivan liikaa opiskelijoita suhteessa työpaikkoihin. Hain aikoinani Turkuun ensisijaisesti, mutta enää en tekisi niin. Ei sillä että koulussa olisi jotain vikaa. Kauppakorkean opetus on laadukasta ja kanssaopiskelijat erittäin mukavia. :)

      Ehkäpä "kilpailuhengen" puute on yksi ongelmista työpaikkojen vähyyden lisäksi. Kaikkia opiskelijoita ei kiinnosta opiskelu ja se tuntuu monilla kursseilla.

      Tiivistettynä: Jos on odotettavissa L:n tai E:n paperit niin kattaa harkita hakemista ensisijaisesti Helsinkiin tai johonkin hyvään yliopistoon ulkomaille. Työmahdollisuudet ovat paljon paremmat.

      • turkuonjees

        Hyviä pointteja! Itse opiskelin vuoden Turussa, ei mitään moitittavaa opiskelun laadun tai muutenkaan ilmapiirin suhteen. Vaihdoin kuitenkin Aaltoon seuraavana vuonna juuri tämän töiden vähyyden takia. Helsinki kaupunkina tarjoaa paljon paremmat mahdollisuudet kuin Turku. Myös tuo kilpailuhengen puute pitää paikkansa, Turussa on paljon opiskelijoita joilla on motivaatio kohdillaan, mutta paljon sellaisiakin jotka ottaa löysemmin. Tää väistämättä vaikuttaa muidenkin motivaatioon.. Vaikka kauppakorkea ja opetus on laadukasta kaikin puolin, enkä usko että Turusta valmistunut olisi työelämässä huonommassa asemassa kuin Aallosta valmistunut.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe