Miksi Johannes Kastaja kastoi Jeesuksen vedessä ?

Katsoin tarpeelliseksi käsitellä tätä asiaa, kun sitä sivuttiin muussa kaste keskustelussa, enkä halua asian käsittelyn hukkuvan muun kaste keskustelun sekaan.

Siis mitä todella oli se vedellä kastaminen juuri Jeesuksen kohdalla ja mitä siis tarkoittavat Jeesuksen sanat, että kaikki vanhurskaus sopii täyttää ?

Tässä yhteydessä tulee käsittleyyn myös se, mitä opetsulapsille tapahtui helluntaina, sillä Hengen he saivat jo ennen helluntaita !

67

329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pohjustan hieman asiaa, Jeesus oli kasteen saadessaan 30v. ikäinen ja Hän oli noudattanut vanhan liiton lakeja kaikessa.

      Jeesus oli jo syntymästään valittu Uuden liiton ylipapiksi, ja se Hän olikin ja on !

      Vanhan liiton papit siis leeviläiset pojat olivat valittuja jo syntymästään papeiksi, mutta he eivät surittaneet pappis palvelusta, kuin vasta 30v. iästä lähtien, sitä ennen he kasvoivat ja oppivat vanhemmiltaan ja vanhemmilta veljiltään kaiken tarvittavan, jotta sitten pystyivät toimimaan Jumalan palvelijoina.

      Kun Aaron ja papit seurakunnan edessä asetettiin tehtäviinsä, heidät pestiin vedellä ja sitten voideltiin öljyllä, joka kuvaa siis Pyhää henkeä ja Pyhän Hengen voitelua, ja sitten heidät puettiin ja varustettiin tehtääviinsä.

      Tuo kaikki siis edelsi tehtävään asettamista !

      Jeesus oli siis 30v. ikäinen, kuten nuo leeviläiset papit ja Hänet Profeetta sitten pesi vedellä ihan kuin nuo papit pestiin vedellä ja sitten Jeesuksen päälle laskeutui se kyyhkynen, siis kuva Hengestä ja Hengen voitelusta.

      Tuo Aaronin(ylipappi) asettaminen tehtäväänsä tapahtui seurakunnan silmien edessä, samoin tuo Jeesuksen asettaminen uuden liiton ylipapiksi oli julkinen tapahtuma.

      Mennään sitten vanhan liiton kuvaan, joka osaltaan kertoo ja vahvistaa kirjoittamani asian, eli Mooses toimi Aaronille jumalana, näin Sana sanoo:

      2. Mooseksen kirja 4
      14 Niin Herra vihastui Moosekseen ja sanoi: "Eikö sinulla ole veljesi Aaron, leeviläinen? Minä tiedän, että hän osaa puhua. Ja katso, hän tuleekin sinua vastaan; ja kun hän näkee sinut, iloitsee hän sydämestänsä.
      15 Ja puhu sinä hänelle ja pane sanat hänen suuhunsa. Ja minä olen sinun suusi apuna ja hänen suunsa apuna ja opetan teille, mitä teidän on tehtävä.
      16 Ja hän on puhuva sinun puolestasi kansalle; niin hän on oleva sinulla suuna, ja sinä olet oleva hänellä jumalana.

      Siis Aaron ylipappina teki sen mitä Mooses sanoi ja Aaron välitti ne sanat seurakunnalle, mitä Mooses hänelle jaettavaksi antoi.

      Jos vertaamme tätä vanhan liiton "kuvaa ja varjoa" Jeesuksen ja Jumalan suhteeseen, ja Jeesuksen omiin sanoihin perustuen, niin näemme samankaltaisuuden eli sen, että kuva on oikea ja tosi:

      Joh. 5:19 Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: Poika ei voi itsestänsä mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee.

      Joh. 5:30 En minä itsestäni voi mitään tehdä. Niinkuin minä kuulen, niin minä tuomitsen; ja minun tuomioni on oikea, sillä minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt.

      Joh. 12:49 Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman.

      Joh. 17:8 Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille; ja he ovat ottaneet ne vastaan ja tietävät totisesti minun lähteneen sinun tyköäsi ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt.

      Eli nuo kohdat varmistavat Jeesuksen siis toimineen uuden liiton ylipappina !

      Ja kun vanhan liiton lain ja asetuksien mukaan ei pappina voinut toimia kuin vasta 30v. iässä ja sitä siis edelsi nuo edellä mainitut pesot ja toimet, niin nähdäkseni näiden ja muiden asioiden kautta tuo Jeesuksen ottama vesi kaste Profeetta Johannekselta oli siis osa ylipapiksi vihkimistä.

      Sillä Profeetat voitelivat Jumalan puolesta kuninkaita ja toimivat vanhassa liitossa Jumalan käsinä ikään kuin !

      • Jatkan vielä hieman, eli se tehtävä ei siis lain mukaan voinut alkaa ennen 30v ikää ja Jeesus siis TÄYTTI lain, eli toimi kaikessa lain mukaan.

        Asia osin varmistuu vielä siinä kertomuskessa jossa Jeesus muutti veden viiniksi.

        Johannes 3
        1 Ja kolmantena päivänä oli häät Galilean Kaanassa, ja Jeesuksen äiti oli siellä.
        2 Ja myös Jeesus ja hänen opetuslapsensa olivat kutsutut häihin.
        3 Ja kun viini loppui, sanoi Jeesuksen äiti hänelle: "Heillä ei ole viiniä".
        4 Jeesus sanoi hänelle: "Mitä sinä tahdot minusta, vaimo? Minun aikani ei ole vielä tullut."
        5 Hänen äitinsä sanoi palvelijoille: "Mitä hän teille sanoo, se tehkää".

        Jeesus siis tuossa sanoi, että "Minun aikani ei ole vielä tullut.", se tarkoittaa sitä, että Hänen toimintansa eli todellinen tehtävänsä ei vielä ollut alkanut, kun Häntä ei oltu vielä voitu asettaa tehtäväänsä, kun se lain mukaan vaati sen 30v iän !

        Tätä siis tarkoittivat Jeesuksen sanat vanhurskauden täyttämisestä !


      • vr62 kirjoitti:

        Jatkan vielä hieman, eli se tehtävä ei siis lain mukaan voinut alkaa ennen 30v ikää ja Jeesus siis TÄYTTI lain, eli toimi kaikessa lain mukaan.

        Asia osin varmistuu vielä siinä kertomuskessa jossa Jeesus muutti veden viiniksi.

        Johannes 3
        1 Ja kolmantena päivänä oli häät Galilean Kaanassa, ja Jeesuksen äiti oli siellä.
        2 Ja myös Jeesus ja hänen opetuslapsensa olivat kutsutut häihin.
        3 Ja kun viini loppui, sanoi Jeesuksen äiti hänelle: "Heillä ei ole viiniä".
        4 Jeesus sanoi hänelle: "Mitä sinä tahdot minusta, vaimo? Minun aikani ei ole vielä tullut."
        5 Hänen äitinsä sanoi palvelijoille: "Mitä hän teille sanoo, se tehkää".

        Jeesus siis tuossa sanoi, että "Minun aikani ei ole vielä tullut.", se tarkoittaa sitä, että Hänen toimintansa eli todellinen tehtävänsä ei vielä ollut alkanut, kun Häntä ei oltu vielä voitu asettaa tehtäväänsä, kun se lain mukaan vaati sen 30v iän !

        Tätä siis tarkoittivat Jeesuksen sanat vanhurskauden täyttämisestä !

        Nyt käsittelen sitä, että mitä opetus lapsille tapahtui helluntaina, sillä he eivät saaneet Pyhää henkeä siinä kohtaa vaan saivat sen jo aiemmin:

        Johannes 20
        15 Jeesus sanoi hänelle: "Vaimo, mitä itket? Ketä etsit?" Tämä luuli häntä puutarhuriksi ja sanoi hänelle: "Herra, jos sinä olet kantanut hänet pois, sano minulle, mihin olet hänet pannut, niin minä otan hänet".
        16 Jeesus sanoi hänelle: "Maria!" Tämä kääntyi ja sanoi hänelle hebreankielellä: "Rabbuuni!" se on: opettaja.
        17 Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö".
        18 Maria Magdaleena meni ja ilmoitti opetuslapsille, että hän oli nähnyt Herran ja että Herra oli hänelle näin sanonut.
        19 Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, myöhään illalla, kun opetuslapset olivat koolla lukittujen ovien takana, juutalaisten pelosta, tuli Jeesus ja seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: "Rauha teille!"
        20 Ja sen sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Niin opetuslapset iloitsivat nähdessään Herran.
        21 Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät."
        22 Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki.
        23 Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."

        Eli siis reilusti ennen helluntaita !

        Apostolien teot 2


        Apostolien teot 3
        1 Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla.
        2 Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
        3 Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
        4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.

        Mitä tässä tapahtui siis opetuslapsille ?

        Se lupaus voimasta ja tehtävä alkamisesta toteutui, tämä on saman kaltainen tehtävään asettaminen, kuin leeviläisille papeille suoritettu ja Jeesukselle vesi kasteessn yhteydessä.

        Eli nyt alkoi vasta apostolien tehtävät todella, eli heidät näin asetettiin tehtäviinsä, kuten leeviläiset papit, seurakunnan edessä julkisesti ja Jumala itse vahvisti siis ihmein je merkein apostolien aseman ja tehtävän !

        Se jäi muuten Jeesuksen asettamisesta vielä sanomatta ja kirjoittamatta, että Jumala itse vahvisti Jeesuksen tehtävän ja aseman, kun Hän sanoi. että tämä on minun Poikani.

        Siis Aaron oli vain Jumalan palvelija, mutta Jeesus siis toimi Poikana, se on paljon suurempi asema, ja jos piti siis kuunnella Aaronin sanoja, niin vielä enemmän Pojan ja uuden liiton Ylipapin sanoja, Ylipapin, joka toimii siis ikuisesti tehtävässään !

        Eli molemmissa tapauksissa Jumala itse vahvisti sen tehtävän alkamisen ja aseman seurakunnalle !

        Nyt saa vapaasti arvostella, minä olen Herran opetuksen kautta nämä asiat näin ymmärtänyt ja pyrkinyt ne perustelemaan sen mukaan kun minulle on opetusta tähän hetkeen mennessä annettu.

        Voi tuosta vielä puuttua paljonkin asiaa, mutta runko on tuossa.

        Ja jaan tämän vain siksi, että Jeesuksen saamasta kasteesta on paljon erlaista opetusta, ja samoin on apoatolien tapauksesta ja henkikasteesta tai hengellä täyttymisestä.

        Siis apostolit voideltiin tehtäviinsä, he saivat tarvittavat voimat ja Jumala samalla varusti heidät TEHTÄVÄÄ varten.

        Haluan siis painottaa sitä, että uskova nähdäkseni varustetaan TEHTÄVÄÄ varten ja silloin hän saa tarvittavat voimat ja lahjat alkavat toimia, ja voitelu on tehtävän mukainen.

        On paljon Henkikaste opetusta, jossa on irroitettu nämä asiat tosiistaan, ikäänkuin Jumala jakaisi jollekin riittävän hyville jotakin, tai muuta vastaavaa,
        tuollainen Hengen voitelu on siis tehtävää varten, ei omaksi iloksi ja omaan käyttöön tarkoitettu, opetuslapsillekin sanottiin siis.

        Ap. t. 1:4 Ja kun hän oli yhdessä heidän kanssansa, käski hän heitä ja sanoi: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä, jonka te olette minulta kuulleet.

        Ap. t. 1:8 vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka".

        Eli tuossakin sanotaan, että heidät puetaan voimalla tehtäävää varten, eli jotta he kykenisivät sen tehtävän suorittamaan.


    • tosi ihminen

      Jeesus piti todellakin kastaa, jotta täytettäisiin kaikki vanhurskautus hänen kohdallaan. Jotta Jumala voisi taivaasta julistaa ja tunnustaa isyytensä kasteen hetkellä: Tämä on minun rakas poikani, ...".

      Mitä sitten tuo kaikki vanhurskaus tarkoittaa? Sitä varmaan kysyt aloituksessasi? Miksi Jeesus vielä piti kastaa, jotta olisi täysin vanhurskas (=kelvollinen)Jumalan valtakuntaan takaisin ihmisruumiista, johon hän oli tullut?

      Jeesus puhuu omasta kasteestaan Nikodemukselle, miten se on tarpeen ja välttämätön, jotta ihminen yleensäkin pääse sisälle Jumalan valtakuntaan. Raamatun kielessä "joka" tarkoittaa yleensä puhujaa itseään. Eli tässä tapauksessa Jeesusta itseään, sekä kaikkia muita ihmisiä. Nikodemus tuli tapaamaan Jeesusta heti tämän kastekäynnin jälkeen ja tiedusteli häneltä asiaa, joten Jeesus vastasi:

      "Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan."

      Jeesus Jumalan Poika oli samalla tosi ihminen. Hänen täytyi kulkea ihmisen osa.

    • oma lehmä

      >>Miksi Johannes Kastaja kastoi Jeesuksen vedessä ?>>

      Ehkäpä Johannes Kastaja oli saanut vaikutteitaQumranin yhdyskunnalta: heidän kultteihinsahan kasteet kuuluivat.

      • Sori, mutta nyt eksyt nähdäkseni itse asiasta.

        Jumala lähetti Johanneksen kastamaan vedellä ja valmistamaan kansan ottamaan vastaan Messiiaan, se asia on profetoitu jo vanhan testamentin kirjoituksissa.

        Lähinnä kyse oli ja on kysymyksessä siitä, mikä JUURI sen Jeesuksen kastamisen tarkoitus oli, muita siis valmistettiin vastaanottamaan Jeesus, mutta eihän se ollut siten todellakaan Jeesuksen kasteen tarkoitus, eihän !

        Jeesuksen kaste siis erosi muista !


      • näin Raamatussa
        vr62 kirjoitti:

        Sori, mutta nyt eksyt nähdäkseni itse asiasta.

        Jumala lähetti Johanneksen kastamaan vedellä ja valmistamaan kansan ottamaan vastaan Messiiaan, se asia on profetoitu jo vanhan testamentin kirjoituksissa.

        Lähinnä kyse oli ja on kysymyksessä siitä, mikä JUURI sen Jeesuksen kastamisen tarkoitus oli, muita siis valmistettiin vastaanottamaan Jeesus, mutta eihän se ollut siten todellakaan Jeesuksen kasteen tarkoitus, eihän !

        Jeesuksen kaste siis erosi muista !

        Jeesus otti kasteen, jotta antaisi meille esimerkin siitä, mikä on kristillinen kaste.
        Se tapahtuu Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja otetaan vapaaehtoisesti. Jeesuksen kasteessa
        nuo kolme olivat läsnä.
        "Hän antoi meille esikuvan, että seuraisitte Hänen jälkiänsä."
        1. Piet 2:21

        Aivan samoin Jeesus antoi esimerkin ehtoollisen vietosta. Eihän Hänen olisi
        tarvinnut sitä itse viettää.

        Jeesuksen kaste kumoaa tuon väärän tulkinnan, että Jeesus puhuisi Nikodeemukselle siitä, että uudestisyntymiseen tarvittaisiin kaste, sillä eihän Jeesuksen tarvinnut uudestisyntyä ylhäältä.


      • eitpa
        näin Raamatussa kirjoitti:

        Jeesus otti kasteen, jotta antaisi meille esimerkin siitä, mikä on kristillinen kaste.
        Se tapahtuu Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja otetaan vapaaehtoisesti. Jeesuksen kasteessa
        nuo kolme olivat läsnä.
        "Hän antoi meille esikuvan, että seuraisitte Hänen jälkiänsä."
        1. Piet 2:21

        Aivan samoin Jeesus antoi esimerkin ehtoollisen vietosta. Eihän Hänen olisi
        tarvinnut sitä itse viettää.

        Jeesuksen kaste kumoaa tuon väärän tulkinnan, että Jeesus puhuisi Nikodeemukselle siitä, että uudestisyntymiseen tarvittaisiin kaste, sillä eihän Jeesuksen tarvinnut uudestisyntyä ylhäältä.

        OHO Ensimmäsitä kertaa näen tältä kristittyjä vihaavalta uudestikastjaja-inttäjä-eksyttäjä -trollilta kommentin, joka ei ole katkera loukkaus uskovia kohtaan. Ja käyttääpä vielä tutuksi tullutta nimimerkkiään. Tosin tuttuun tapaansa hän puhuu harhaa mutta onneksi tekee sen asiallisesti.

        Jeesuksen kaste oli Johannekselta saatu kaste, ei se kaste mikä meillä kristillisessä seurakunnassa on käytössä. Jeesus meni kasteelle palvelutyönsä alkamisen merkiksi. Se kaste mikä kristillisessä seurakunnassa on käytössä, ja joka on Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen liittämistä, alkoi vasta lähetyskäskystä.


      • näin Raamatussa kirjoitti:

        Jeesus otti kasteen, jotta antaisi meille esimerkin siitä, mikä on kristillinen kaste.
        Se tapahtuu Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja otetaan vapaaehtoisesti. Jeesuksen kasteessa
        nuo kolme olivat läsnä.
        "Hän antoi meille esikuvan, että seuraisitte Hänen jälkiänsä."
        1. Piet 2:21

        Aivan samoin Jeesus antoi esimerkin ehtoollisen vietosta. Eihän Hänen olisi
        tarvinnut sitä itse viettää.

        Jeesuksen kaste kumoaa tuon väärän tulkinnan, että Jeesus puhuisi Nikodeemukselle siitä, että uudestisyntymiseen tarvittaisiin kaste, sillä eihän Jeesuksen tarvinnut uudestisyntyä ylhäältä.

        Luepa tarkemmin se ehtoollis kohta !

        Luuk. 22:
        17 Ja hän otti maljan, kiitti ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne.
        19 Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."

        1. Kor. 11:24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".

        1. Kor. 11:25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".

        Siinä sanotaan TE, ja Jeesus siis jakoi sen leivän ja viinin opetuslapsille !

        Jakakaa KESKENÄNNE !

        Niin usein kun TE juotTE/syötTE, TEHKÄÄ se muistokseni !

        Pientä tarkkuutta pyydän !


      • näin Raamatussa
        vr62 kirjoitti:

        Luepa tarkemmin se ehtoollis kohta !

        Luuk. 22:
        17 Ja hän otti maljan, kiitti ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne.
        19 Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."

        1. Kor. 11:24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".

        1. Kor. 11:25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".

        Siinä sanotaan TE, ja Jeesus siis jakoi sen leivän ja viinin opetuslapsille !

        Jakakaa KESKENÄNNE !

        Niin usein kun TE juotTE/syötTE, TEHKÄÄ se muistokseni !

        Pientä tarkkuutta pyydän !

        Tarkennetaan!!
        Matt 26:29

        "Täst edes MINÄ EN JUO tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jolloin juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."

        Jeesus söi ehtoollista yhdessä opetuslastensa kanssa!!!
        jae 21
        "ja heidän syödessään...

        Jeesuksen kaste oli ENSIMMÄINEN kristillinen kaste.
        Vanhassa liitossa ei ollut mitään kasteita. Jeesushan ei muuttanut kastetta vauvakasteeksi, vaan kehoitti opetuslapsia seuraamaan antamaansa esimerkkiä.


      • näin Raamatussa kirjoitti:

        Tarkennetaan!!
        Matt 26:29

        "Täst edes MINÄ EN JUO tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jolloin juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."

        Jeesus söi ehtoollista yhdessä opetuslastensa kanssa!!!
        jae 21
        "ja heidän syödessään...

        Jeesuksen kaste oli ENSIMMÄINEN kristillinen kaste.
        Vanhassa liitossa ei ollut mitään kasteita. Jeesushan ei muuttanut kastetta vauvakasteeksi, vaan kehoitti opetuslapsia seuraamaan antamaansa esimerkkiä.

        Sori, nyt erehdyt taas !

        Siis HEIDÄN ATERIALLA OLLESSAAN !

        Ja sitten Hän erotti osan viinistä ja yhden leivän, ja sitten sanotaan se TE ja KESKENÄNNE, ei siis KESKENÄMME !

        Etkö ymmärrä sitä perus asiaa, että Kristus on se leipä, ja me muodostamme uudestisyntyneinä uskovina Krsituksen Seurakunta ruumiin, eli sen leivä, eli olemme siitä ja siihen osalliset.

        Kristuksen olisi pitänyt viettää sitä yksin, jotta "kuva" olisi oikein, mutta näin Hän ei toiminut, vaan Hän jakoi opetuslapsille sen viinin ja leivän !

        Ei varmasti ole helppoa huomata olleensa hieman väärässä, mutta älä sen vuoksi ala inttämään, vaan hyväksy se TOSIASIA, että JOKAINEN meistä välillä erehtyy, se kuuluu elämäämme uskovina, kun kukaan ei ole täydellinen ja kukaan ei ole täysin oppinut !


      • vr62 kirjoitti:

        Sori, nyt erehdyt taas !

        Siis HEIDÄN ATERIALLA OLLESSAAN !

        Ja sitten Hän erotti osan viinistä ja yhden leivän, ja sitten sanotaan se TE ja KESKENÄNNE, ei siis KESKENÄMME !

        Etkö ymmärrä sitä perus asiaa, että Kristus on se leipä, ja me muodostamme uudestisyntyneinä uskovina Krsituksen Seurakunta ruumiin, eli sen leivä, eli olemme siitä ja siihen osalliset.

        Kristuksen olisi pitänyt viettää sitä yksin, jotta "kuva" olisi oikein, mutta näin Hän ei toiminut, vaan Hän jakoi opetuslapsille sen viinin ja leivän !

        Ei varmasti ole helppoa huomata olleensa hieman väärässä, mutta älä sen vuoksi ala inttämään, vaan hyväksy se TOSIASIA, että JOKAINEN meistä välillä erehtyy, se kuuluu elämäämme uskovina, kun kukaan ei ole täydellinen ja kukaan ei ole täysin oppinut !

        Ja jos ehtoollista vietetään uskovien kanssa yhdessä, senkin tulisi olla Sanan mukaan ateria yhteys, eli nyyttäri periaatteella kokoonnutaan yhteen ja jaetaan antimet.

        Ja siinä "perheen" yhteisessä ateria hetkessä sitten toimitaan kuten tuossa, eli erotetaan se ehtoollis leipä ja viini jotka sitten siunataan ja leipä murretaan ja viini jaetaan osallistujien kesken.

        Näin siis Sanan mukaan menee oikea Jeesuksen asettama ehtoollinen !


      • näin Raamatussa
        vr62 kirjoitti:

        Sori, nyt erehdyt taas !

        Siis HEIDÄN ATERIALLA OLLESSAAN !

        Ja sitten Hän erotti osan viinistä ja yhden leivän, ja sitten sanotaan se TE ja KESKENÄNNE, ei siis KESKENÄMME !

        Etkö ymmärrä sitä perus asiaa, että Kristus on se leipä, ja me muodostamme uudestisyntyneinä uskovina Krsituksen Seurakunta ruumiin, eli sen leivä, eli olemme siitä ja siihen osalliset.

        Kristuksen olisi pitänyt viettää sitä yksin, jotta "kuva" olisi oikein, mutta näin Hän ei toiminut, vaan Hän jakoi opetuslapsille sen viinin ja leivän !

        Ei varmasti ole helppoa huomata olleensa hieman väärässä, mutta älä sen vuoksi ala inttämään, vaan hyväksy se TOSIASIA, että JOKAINEN meistä välillä erehtyy, se kuuluu elämäämme uskovina, kun kukaan ei ole täydellinen ja kukaan ei ole täysin oppinut !

        Tuosta asiasta ei nyt kannattaisi saivarrella, mutta kyllä minun ymmärrykseni sanoo, että kun Jeesuksesta sanotaan,
        "tästedes minä en juo viinipuun antia", niin Hän joi viinin opetuslatensa kanssa.
        Luuk 22:16
        "sillä minä sanon teille, etten minä sitä ENÄÄ SYÖ, ENNENKUIN SEN TÄYTTYMYS
        tapahtuu Jumalan valtakunnassa."

        Siis, "en enää", eli Jeesus oli syönyt myös leivän!!!

        Ei Jeesus sanonut:
        Nyt minä en sitä syö"!!!!

        Totta kai Jeesus kehoitti opetuslapsia jakamaan leipä "keskenänne",
        koska oli jannut siitä jo itselleen!!!

        Minä toki hyväksyn sen, että jokainen meistä joskus erehtyy ja nyt tämä sattui sinun kohdallesi. Erehtyminen on inhimillistä.


      • IsoP.
        näin Raamatussa kirjoitti:

        Tuosta asiasta ei nyt kannattaisi saivarrella, mutta kyllä minun ymmärrykseni sanoo, että kun Jeesuksesta sanotaan,
        "tästedes minä en juo viinipuun antia", niin Hän joi viinin opetuslatensa kanssa.
        Luuk 22:16
        "sillä minä sanon teille, etten minä sitä ENÄÄ SYÖ, ENNENKUIN SEN TÄYTTYMYS
        tapahtuu Jumalan valtakunnassa."

        Siis, "en enää", eli Jeesus oli syönyt myös leivän!!!

        Ei Jeesus sanonut:
        Nyt minä en sitä syö"!!!!

        Totta kai Jeesus kehoitti opetuslapsia jakamaan leipä "keskenänne",
        koska oli jannut siitä jo itselleen!!!

        Minä toki hyväksyn sen, että jokainen meistä joskus erehtyy ja nyt tämä sattui sinun kohdallesi. Erehtyminen on inhimillistä.

        näin Raamatussa:

        Luuk 22:16 sillä minä sanon teille, etten minä sitä enää syö, ennenkuin sen täyttymys tapahtuu Jumalan valtakunnassa".

        Tämän Jeesus sanoi pääsiäis ateriasta. Jonka jälkeen Hän sanoi:


        17 Ja hän otti maljan, kiitti ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne.
        18 Sillä minä sanon teille: tästedes minä en juo viinipuun antia, ennenkuin Jumalan valtakunta tulee."

        elikkä opetuslapset jakoivat "ehtoollisen" keskenään.


        Nyt kun olet saanut ymmärryksen tapahtuneesta. Muista myös pestä toisten jalat ennen ehtoollista, niin pysyt Herran nuhteessa. Sillä se on Herran sanoma esimerkki ja käsky.


      • näin Raamatussa kirjoitti:

        Tuosta asiasta ei nyt kannattaisi saivarrella, mutta kyllä minun ymmärrykseni sanoo, että kun Jeesuksesta sanotaan,
        "tästedes minä en juo viinipuun antia", niin Hän joi viinin opetuslatensa kanssa.
        Luuk 22:16
        "sillä minä sanon teille, etten minä sitä ENÄÄ SYÖ, ENNENKUIN SEN TÄYTTYMYS
        tapahtuu Jumalan valtakunnassa."

        Siis, "en enää", eli Jeesus oli syönyt myös leivän!!!

        Ei Jeesus sanonut:
        Nyt minä en sitä syö"!!!!

        Totta kai Jeesus kehoitti opetuslapsia jakamaan leipä "keskenänne",
        koska oli jannut siitä jo itselleen!!!

        Minä toki hyväksyn sen, että jokainen meistä joskus erehtyy ja nyt tämä sattui sinun kohdallesi. Erehtyminen on inhimillistä.

        Jo arvelinkin ja mietin mielessäni, että luontosi ei varmaan anna periksi tutkia sitä kohtaa kunnolla, vaan alat inttää.

        Mutta pidä näkemyksesi, en sinua mihinkään halua pakottaa, mutta surullista
        on katsoa tälläistä toimintaa. :(


      • eitpa
        vr62 kirjoitti:

        Jo arvelinkin ja mietin mielessäni, että luontosi ei varmaan anna periksi tutkia sitä kohtaa kunnolla, vaan alat inttää.

        Mutta pidä näkemyksesi, en sinua mihinkään halua pakottaa, mutta surullista
        on katsoa tälläistä toimintaa. :(

        "Jo arvelinkin ja mietin mielessäni, että luontosi ei varmaan anna periksi tutkia sitä kohtaa kunnolla, vaan alat inttää" Juuri näin! Kyseessä on uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin Raamatussa, jonka luonto ei todellakaan anna periksi. Saa nähdä milloin niitä hinduksi haukkumisia ja muita katkeria kommentteja on tulossa tältä inttäjältä :-)


      • lut.
        eitpa kirjoitti:

        "Jo arvelinkin ja mietin mielessäni, että luontosi ei varmaan anna periksi tutkia sitä kohtaa kunnolla, vaan alat inttää" Juuri näin! Kyseessä on uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin Raamatussa, jonka luonto ei todellakaan anna periksi. Saa nähdä milloin niitä hinduksi haukkumisia ja muita katkeria kommentteja on tulossa tältä inttäjältä :-)

        eitpa, ei hullua saa yllyttää!


      • näin Raamatussa
        eitpa kirjoitti:

        "Jo arvelinkin ja mietin mielessäni, että luontosi ei varmaan anna periksi tutkia sitä kohtaa kunnolla, vaan alat inttää" Juuri näin! Kyseessä on uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin Raamatussa, jonka luonto ei todellakaan anna periksi. Saa nähdä milloin niitä hinduksi haukkumisia ja muita katkeria kommentteja on tulossa tältä inttäjältä :-)

        Sinulla riittää noita samoja kommentteja!

        Onko sinulla räksyttämisen "armolahja" vai onko tuo taipumus synnynnäistä?
        "lut":kin paljastaaa näköjään todellisen luonteensa. Ei se vedestä syntyminen
        tainnutkaan johtaa Hengen hedelmiin!

        "Koirat räksyttää mutta karavaani kulkee".


      • näin Raamatussa kirjoitti:

        Sinulla riittää noita samoja kommentteja!

        Onko sinulla räksyttämisen "armolahja" vai onko tuo taipumus synnynnäistä?
        "lut":kin paljastaaa näköjään todellisen luonteensa. Ei se vedestä syntyminen
        tainnutkaan johtaa Hengen hedelmiin!

        "Koirat räksyttää mutta karavaani kulkee".

        Nousi mieleeni vielä sellainen asia tuon ehtoollisen suhteen, jonka yhä haluan jakaa kanssasi !

        Oletko sitä mieltä yhä, että Jeesus vietti muistoateriaa omaksi muistokseen, muistellen itseään.

        Siis täysin korni ajatus sellaisenaan, viettää muistoateriaa, omaksi muistokseen. itseään muistellen !

        Mutta tuota asiaa haluan vielä herätellä miettimään jos ja kun ehtoollista itse vietät, että nähdäkseni siis siinä aterioidaan yhdessä ja siinä ateriayhteydessä sitten EROTETAAN yksi leipä ja viini malja, jotka siunataan ja sitten vietetään ehtooliista jakaen se leipä murtamalla ja viini myös jakaen,

        Eli siinä on ikäänkuin kaksi tapahtumaa, pyhien eli perheen yhteinen ateriointi, ja sitten pyhien yhteinen ehtoollinen, siinä aterioinnin yhteydessä.

        Ymmärrämmekö tässä kohtaa samoin asiat ?


      • näin Raamatussa
        vr62 kirjoitti:

        Nousi mieleeni vielä sellainen asia tuon ehtoollisen suhteen, jonka yhä haluan jakaa kanssasi !

        Oletko sitä mieltä yhä, että Jeesus vietti muistoateriaa omaksi muistokseen, muistellen itseään.

        Siis täysin korni ajatus sellaisenaan, viettää muistoateriaa, omaksi muistokseen. itseään muistellen !

        Mutta tuota asiaa haluan vielä herätellä miettimään jos ja kun ehtoollista itse vietät, että nähdäkseni siis siinä aterioidaan yhdessä ja siinä ateriayhteydessä sitten EROTETAAN yksi leipä ja viini malja, jotka siunataan ja sitten vietetään ehtooliista jakaen se leipä murtamalla ja viini myös jakaen,

        Eli siinä on ikäänkuin kaksi tapahtumaa, pyhien eli perheen yhteinen ateriointi, ja sitten pyhien yhteinen ehtoollinen, siinä aterioinnin yhteydessä.

        Ymmärrämmekö tässä kohtaa samoin asiat ?

        Minulla on sellainen käsitys, että koska Jeesus oli myös todellinen ihminen, Hän antoi meille esimerkin siitä, miten meidän pitäisi toimia.
        Menihän Hän kasteelekin, vaikka ei olisi kastetta tarvinnut. Kastehan kuvaa myös
        hautaamista Hänen kanssaan kuolemaan.

        Alkuseurakunnassa oli todella sellainen käytäntö, että uskovat kokoontuivat aterioimaan keskenään ja sen lopussa oli sitten erillinen ehtoollisjuhla, joka
        erotettiin varsinaisesta ateriasta.
        1. Kor 11:33
        Sen tähden veljeni, kun kokoonnutte aterioimaan, odottakaa toisianne. Jos kenellä on nälkä, syököön kotonaan, ettette kokoontuisi tuomioksenne."

        Mutta missään UT:ssä EI OLE mainittu, että alkuseurakunnassa olisi pesty
        toisten jalat, kuten IsoP väittää. Tuo Jeesuksen suorittama jalkojen pesu on
        juutalainen tapa, jolla osoitetaan vieraanvaraisuutta ja toivotetaan vieras terve-
        tulleeksi taloon. Sillä teollaan Jeesus kehoitti nöyryyteen ja palvelu-alttiuteen.


      • näin Raamatussa kirjoitti:

        Minulla on sellainen käsitys, että koska Jeesus oli myös todellinen ihminen, Hän antoi meille esimerkin siitä, miten meidän pitäisi toimia.
        Menihän Hän kasteelekin, vaikka ei olisi kastetta tarvinnut. Kastehan kuvaa myös
        hautaamista Hänen kanssaan kuolemaan.

        Alkuseurakunnassa oli todella sellainen käytäntö, että uskovat kokoontuivat aterioimaan keskenään ja sen lopussa oli sitten erillinen ehtoollisjuhla, joka
        erotettiin varsinaisesta ateriasta.
        1. Kor 11:33
        Sen tähden veljeni, kun kokoonnutte aterioimaan, odottakaa toisianne. Jos kenellä on nälkä, syököön kotonaan, ettette kokoontuisi tuomioksenne."

        Mutta missään UT:ssä EI OLE mainittu, että alkuseurakunnassa olisi pesty
        toisten jalat, kuten IsoP väittää. Tuo Jeesuksen suorittama jalkojen pesu on
        juutalainen tapa, jolla osoitetaan vieraanvaraisuutta ja toivotetaan vieras terve-
        tulleeksi taloon. Sillä teollaan Jeesus kehoitti nöyryyteen ja palvelu-alttiuteen.

        Jos siis uskot, että alkuseurakunnalla oli tuo käytäntö, niin kuinka et usko Jeesuksen toimineen niin ?

        Älä sekoita tänän asiaan nyt kastetta ollenkaan.

        Kuten jo sanoin ja ymmärrät varmaan, niin näkemyksemme siitä, mikä oli Jeesuksen vesikasteen merkitys eroaa paljonkin !

        En viitsi toistaa sanojani, voit lukea ne tuolta aloituksesta.

        Monilla on näin kuten nähdäkseni sinullakin, eli kun väitellään kovasti siitä, että mikä kaste ja milloin on se ainoa oikea, tai yleensä vaittelyt joissa ollaan eri mieltä jotenkin, niin silloin aletaan hakea perusteluja sieltäkin, missä niitä ei ole, eli kun on NIIIN kova into perustella ja alleviivata omaa oikeaoppisuuttaan, niin sitten sekoitetaan asian perusteluiksi sellaisiakin kohtia, jotka eivät edes puhu tuosta asiasta.

        Tälläistä oikeassa olemisen tarve eli oikeaoppisuus teettää ja paljon !

        Ja siten sotketaan kaikki muutkin asiat samaan soppaan, vaikka ne eivät edes kuulu siihen !


      • eitpa
        näin Raamatussa kirjoitti:

        Sinulla riittää noita samoja kommentteja!

        Onko sinulla räksyttämisen "armolahja" vai onko tuo taipumus synnynnäistä?
        "lut":kin paljastaaa näköjään todellisen luonteensa. Ei se vedestä syntyminen
        tainnutkaan johtaa Hengen hedelmiin!

        "Koirat räksyttää mutta karavaani kulkee".

        Jos joku täällä viljelee samoja kommentteja ja räksyttää muille, Hinduksi haukkumisesta puhumattakaan, niin se on kristittyjä vihaava trolli uudestikastaja-inttäjä.eksyttäjä näin Ramatussa. Hänessä on vaikea huomata mitään hengen hedelmää, niin katkera hän on niitä kohtaan, jotka ovat saaneet vastaanottaa Kristuksen jo pienenä.

        U-k-i-r n R räksyttää mutta karavaani kulkee


      • näin Raamatussa
        eitpa kirjoitti:

        Jos joku täällä viljelee samoja kommentteja ja räksyttää muille, Hinduksi haukkumisesta puhumattakaan, niin se on kristittyjä vihaava trolli uudestikastaja-inttäjä.eksyttäjä näin Ramatussa. Hänessä on vaikea huomata mitään hengen hedelmää, niin katkera hän on niitä kohtaan, jotka ovat saaneet vastaanottaa Kristuksen jo pienenä.

        U-k-i-r n R räksyttää mutta karavaani kulkee

        Ihailtavaa Raamatun tuntemusta eitpalta!

        Sitä se räksyttämisen armolahja teettää.


      • eitpa
        näin Raamatussa kirjoitti:

        Ihailtavaa Raamatun tuntemusta eitpalta!

        Sitä se räksyttämisen armolahja teettää.

        "Ihailtavaa Raamatun tuntemusta eitpalta!" Voi kun sellaista olisi sinullakin


      • näin Raamatussa kirjoitti:

        Minulla on sellainen käsitys, että koska Jeesus oli myös todellinen ihminen, Hän antoi meille esimerkin siitä, miten meidän pitäisi toimia.
        Menihän Hän kasteelekin, vaikka ei olisi kastetta tarvinnut. Kastehan kuvaa myös
        hautaamista Hänen kanssaan kuolemaan.

        Alkuseurakunnassa oli todella sellainen käytäntö, että uskovat kokoontuivat aterioimaan keskenään ja sen lopussa oli sitten erillinen ehtoollisjuhla, joka
        erotettiin varsinaisesta ateriasta.
        1. Kor 11:33
        Sen tähden veljeni, kun kokoonnutte aterioimaan, odottakaa toisianne. Jos kenellä on nälkä, syököön kotonaan, ettette kokoontuisi tuomioksenne."

        Mutta missään UT:ssä EI OLE mainittu, että alkuseurakunnassa olisi pesty
        toisten jalat, kuten IsoP väittää. Tuo Jeesuksen suorittama jalkojen pesu on
        juutalainen tapa, jolla osoitetaan vieraanvaraisuutta ja toivotetaan vieras terve-
        tulleeksi taloon. Sillä teollaan Jeesus kehoitti nöyryyteen ja palvelu-alttiuteen.

        Pitää vielä kirjoittaa sinulle, että kun sanot, että Jeesuksen ei olisi tarvinnut mennä kasteelle, niin Jeesus ei toiminut suunnilleen, vaan kaikella Hänen tekemisellään oli selvä tarkoitus, ja siten siis itse jo osin käsität ja ehkä ihmettelet, että miksi ?

        Siis Jeesus itse todistaa itsestään ja omista toimistaan näin:

        Joh. 5:19 Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: Poika ei voi itsestänsä mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee.

        Ja tähän liitän sen perusteen:

        Matt. 5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

        Siis tuossa Jeesus itse sanoo, että ilman sitä vedellä pesoa, Hän ei olisi voinut toimia ja tehdä pappis palvelusta, siis lain mukaan, ja Jeesus siis TÄYTTI lain.


      • IsoP.
        näin Raamatussa kirjoitti:

        Minulla on sellainen käsitys, että koska Jeesus oli myös todellinen ihminen, Hän antoi meille esimerkin siitä, miten meidän pitäisi toimia.
        Menihän Hän kasteelekin, vaikka ei olisi kastetta tarvinnut. Kastehan kuvaa myös
        hautaamista Hänen kanssaan kuolemaan.

        Alkuseurakunnassa oli todella sellainen käytäntö, että uskovat kokoontuivat aterioimaan keskenään ja sen lopussa oli sitten erillinen ehtoollisjuhla, joka
        erotettiin varsinaisesta ateriasta.
        1. Kor 11:33
        Sen tähden veljeni, kun kokoonnutte aterioimaan, odottakaa toisianne. Jos kenellä on nälkä, syököön kotonaan, ettette kokoontuisi tuomioksenne."

        Mutta missään UT:ssä EI OLE mainittu, että alkuseurakunnassa olisi pesty
        toisten jalat, kuten IsoP väittää. Tuo Jeesuksen suorittama jalkojen pesu on
        juutalainen tapa, jolla osoitetaan vieraanvaraisuutta ja toivotetaan vieras terve-
        tulleeksi taloon. Sillä teollaan Jeesus kehoitti nöyryyteen ja palvelu-alttiuteen.

        näin Raamatussa:

        Mutta missään UT:ssä EI OLE mainittu, että alkuseurakunnassa Jeesus olisi antanut esimerkin menemällä vesikasteelle. Kun tuntuu alkuseurakunta olla kriteeri kaikelle.

        Oikeasssa olet, vesikaste on kuvaelma. Johanneksen kaste oli sentään esikuva - Pyhän Hengen kasteesta.


    • Sitten se Jeesuksen kristillinen kaste, kuten kirjoitit olen siitä jo näkemykseni alustuksessa kirjoittanut.

      Ja jos se ei kelpaa, niin Johannes kastoi kansaa PARANNUKSEN kasteella, ei Jeesuksen nimeen !

      Vasta opetuslapset alkoivat kastaa Jeesuksen nimessä ja nimeen !

      Sinulla on siis hieman hakusessa tuo tulkintasi nähdäkseni !

      • IsoP.

        Täällä niin moni selittää kuinka Jeesus antoi esimerkin menemällä kasteelle tai kasteelle meno on kuuliaisuuden teko. Näin Jeesus ei missään anna ymmärtää.

        Ehtoolliseen liittyen Jeesus antoi hyvin selvän käskyn ja esimerkin. Mutta en usko että nämä kuuliaisuuden ja esimerkin seuraajat, silti tekevät sitä. Jos joku sanoo että Jeesus meni vesikasteelle muka esimerkin takia, niin silloin minä vaadin, että hän noudattaa tarkasti myös seuraavaa esimerkkiä, vaikka ennen jokaista ehtoollista:

        Joh 13:14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
        15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.


        Toimitko näin: "näin Raamatussa"?
        Jos et. On syytä olla kuuliainen, suoran vaatimuksen edessä.


    • oma lehmä

      >>Miksi Johannes Kastaja kastoi Jeesuksen vedessä ?>>

      Unohtakaa tuon kysymyksen kanssa kristinusko ja sen tulkinnat koska Johannes kastajan aikaan sellaista ei ollut. Edes Jeesus ei ollut kristitty vaan juutalainen.Kristinusko syntyi vasta Paavalin teologian myötä. Johannes Kastajen suorittamia kasteita tulee katsoa juutalisuudesta käsin eikä kristinuskon myöhäisemmistä tulkinnoista käsin.

    • Tämähän on keskeinen ongelma monella keste tulkinnoissa.

      Ei ymmärretä, että suurin osa tapatui vanhan liiton aikana.

      Myö se on hakusessa, että keitä kastettiin Jeesuksen nimeen, eli vanhan liiton uskovia, he ottivat Jeesuksen vastaan Messiaana ja Vapahtajana.

      Ja yksi mikä näyttää aiheuttavan ongelmia on se, että Henki vuodatettiin vasta helluntaina, Sitäkään moni ei huomoi oikein kaste asioissa.

      Ja pakanoilla ei ollut mitään ei yhtään mitään tietoa edes Jumalasta !

      Kuten sanoit, asioita tutkitaan nyky tilanteen kautta, eikä mietitä sitä, että missä todella ja juuri siinä kohtaa mentiin, kun joku asia kirjoitettiin.

      Jotenkin aika jana monelta puuttuu totaalisesti, ja sitten tulee paljon vrhellisiä tulkintoja asioista. ikävä kyllä.

      Sekin, että Nikodeemus oli ensimmäinen uudestisyntynyt pakana, sitäkään ei moni halua ymmärtää, vaikka asia on hyvin selvä, ja siten kaikki vedellä kastamiset olivat sitä ennen Israelin huoneen, eli omaisuus kansan kastamisia.

      Olisi niin paljon helpompi ja mukavampi kesksutella asioista, jos nämä aika asiat edes jotenkin tajuttaisiin ensin ja sen kautta tutkittaisiin sitten vasta muuta.

    • Tammi2

      Mutta Jeesus vastasi hänelle: "Älä nyt vastustele. Näin meidän on tehtävä, jotta täyttäisimme Jumalan vanhurskaan tahdon." Silloin Johannes suostui hänen pyyntöönsä. Joh 3:15
      Siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon. Onhan kirjoitettu: "Uskosta vanhurskas saa elää. Room 1:17
      On selvää, ettei kukaan tule Jumalan silmissä vanhurskaaksi lakia noudattamalla, sillä "uskosta vanhurskas saa elää.

      • Siis nyt elettiin yhä vanhan liiton aikaa, ja Jeesus siis täytti VANHAN LIITON SÄÄDÖKSET !

        Siis Jeeusus ei olisi voinut TOIMIA, siis pappina ja ylipappina, jos häntä ei sitä ennen olisi pesty vedellä, ja sitten öljyllä, joka on siis kuva Pyhästä Hengestä, eli se kyykynen myös kuvastaa sitä Pyhää Henkeä.

        Kuten sanottua, kannattaa miettiä missä ajassa ja minkä liiton puolella toimitaan, eli selvitä itsellesi se ajankohta jossa uuden liiton lupaukset täyttyivät !

        Mikä on se ajankohta siis ???

        Suuri osa sekaannuksista ja vääristä tulkinnoista johtuu siitä, että tätä perus asiaa ei ymmärretä.


      • näin Raamatussa
        vr62 kirjoitti:

        Siis nyt elettiin yhä vanhan liiton aikaa, ja Jeesus siis täytti VANHAN LIITON SÄÄDÖKSET !

        Siis Jeeusus ei olisi voinut TOIMIA, siis pappina ja ylipappina, jos häntä ei sitä ennen olisi pesty vedellä, ja sitten öljyllä, joka on siis kuva Pyhästä Hengestä, eli se kyykynen myös kuvastaa sitä Pyhää Henkeä.

        Kuten sanottua, kannattaa miettiä missä ajassa ja minkä liiton puolella toimitaan, eli selvitä itsellesi se ajankohta jossa uuden liiton lupaukset täyttyivät !

        Mikä on se ajankohta siis ???

        Suuri osa sekaannuksista ja vääristä tulkinnoista johtuu siitä, että tätä perus asiaa ei ymmärretä.

        Sanot edellä:
        "Nyt saa vapaasti arvostella, minä olen Herran opetuksen kautta nämä asiat näin ymmärtänyt ja pyrkinyt ne perustelemaan sen mukaan kun minulle on opetusta tähän hetkeen mennessä annettu."

        Valitettavasti Raamattu ei anna tukea väitteelesi, että Jeesuksen ylipapillinen tehtävä olisi sidottu kasteeseen tai mihinkään muuhunkaan ajalliseen seremoniaan.

        Jeesuksen ylipappeus alkoi vasta taivaassa: Hebr 8:1-2, jossa hän suorittaa
        pappispalvelusta.

        Hebr 8:4
        "Jos Hän siis olisi maan päällä, ei Hän olisikaan pappi, koska jo olivat olemassa lain mukaan ne, jotka esiinkantavat lahjoja."

        Kahta ylipappihan ei saanut olla samanaikaisesti.

        Kaste ja kaikki muut pesut olivat VAIN TÄTÄ AIKAA VARTEN, Hebr 9:10,
        ja Hebr 6:2 ne kuuluvat Kristuksen opin alkeisiin.

        Jeesuksen Ylipappeus ei perustunut lakiliittoon, Hebr 7:15-16
        "Kun nousee toinen pappi,, Melkisedekin kaltainen, JOKA EI SIKSI TULLUT LIHALLISEN LAIN MUKAAN, vaan katoamattoman elämän voimasta",
        ja siksi Hänen pappeutensa ei tarvinnut vesipesoja.

        Kristus tuli tulevaisen hyvän ylipapiksi, Hebr 9:11, joten Häntä eivät koskeneet
        maallista ylipappia koskevat puhdistusrituaalit.

        Korostan vielä , että UUSI LIITTO ALKOI JEESUKSESSA, ja kaikki, mitä Hän teki tai opetti kuuluvat Uuteen liittoon.
        "Laki ja profeetat ovat Johannekseen asti." Luuk 16:16

        Siksi Jeesuksen kaste oli Uuden liiton kaste ja Hänen asettamasa ehtoollinen
        kuuluu myös Uuteen liittoon, joskinh sen esikuva on Vanhassa liitossa.


      • IsoP.
        näin Raamatussa kirjoitti:

        Sanot edellä:
        "Nyt saa vapaasti arvostella, minä olen Herran opetuksen kautta nämä asiat näin ymmärtänyt ja pyrkinyt ne perustelemaan sen mukaan kun minulle on opetusta tähän hetkeen mennessä annettu."

        Valitettavasti Raamattu ei anna tukea väitteelesi, että Jeesuksen ylipapillinen tehtävä olisi sidottu kasteeseen tai mihinkään muuhunkaan ajalliseen seremoniaan.

        Jeesuksen ylipappeus alkoi vasta taivaassa: Hebr 8:1-2, jossa hän suorittaa
        pappispalvelusta.

        Hebr 8:4
        "Jos Hän siis olisi maan päällä, ei Hän olisikaan pappi, koska jo olivat olemassa lain mukaan ne, jotka esiinkantavat lahjoja."

        Kahta ylipappihan ei saanut olla samanaikaisesti.

        Kaste ja kaikki muut pesut olivat VAIN TÄTÄ AIKAA VARTEN, Hebr 9:10,
        ja Hebr 6:2 ne kuuluvat Kristuksen opin alkeisiin.

        Jeesuksen Ylipappeus ei perustunut lakiliittoon, Hebr 7:15-16
        "Kun nousee toinen pappi,, Melkisedekin kaltainen, JOKA EI SIKSI TULLUT LIHALLISEN LAIN MUKAAN, vaan katoamattoman elämän voimasta",
        ja siksi Hänen pappeutensa ei tarvinnut vesipesoja.

        Kristus tuli tulevaisen hyvän ylipapiksi, Hebr 9:11, joten Häntä eivät koskeneet
        maallista ylipappia koskevat puhdistusrituaalit.

        Korostan vielä , että UUSI LIITTO ALKOI JEESUKSESSA, ja kaikki, mitä Hän teki tai opetti kuuluvat Uuteen liittoon.
        "Laki ja profeetat ovat Johannekseen asti." Luuk 16:16

        Siksi Jeesuksen kaste oli Uuden liiton kaste ja Hänen asettamasa ehtoollinen
        kuuluu myös Uuteen liittoon, joskinh sen esikuva on Vanhassa liitossa.

        "UUSI LIITTO ALKOI JEESUKSESSA"

        Kyllä, mutta vasta Jeesuksen kuolemassa alkoi uusi liitto.

        Hepr 9:15 Ja sentähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön.



        "kaikki, mitä Hän teki tai opetti kuuluvat Uuteen liittoon."

        Ei, kaikki mikä on ennen Jeesuksen kuolemaa on vanhaa liittoa ja mikä jälkeen, on uutta liittoa. Jeesus kyllä opetti kuolemansakin jälkeen, mutta opetus tehtävä on nyt pitkälti Pyhällä Hengellä.



        "Siksi Jeesuksen kaste oli Uuden liiton kaste ja Hänen asettamasa ehtoollinen
        kuuluu myös Uuteen liittoon, joskinh sen esikuva on Vanhassa liitossa."

        Laki ja profeetat ovat Johannekseen asti, joten Johanneksen kaste kuuluu vanhaanliittoon, kävi kasteella kuka tahansa. Ehtoollisen asetus on ajallisesti vanhan liiton puolella, mutta käytännössä täsmälleen vanhan ja uuden liiton muutos kohdassa. Ei Jeesus voinut sitä asettaa ristillä.

        Ei Jeesuksen asettaman ehtoollisen asettamis hetki ole jonkun esikuvan "todellisuus", vaan Jeesus teki siitä "esikuvan" ja mallin omasta kuolemastaan. Kun me nautimme ehtoollista teemme sen Jeesuksen sovitustyötä muistaen. Paavali sanoo omin sanoin siitä:

        1 Kor 11:26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.


      • IsoP.
        näin Raamatussa kirjoitti:

        Sanot edellä:
        "Nyt saa vapaasti arvostella, minä olen Herran opetuksen kautta nämä asiat näin ymmärtänyt ja pyrkinyt ne perustelemaan sen mukaan kun minulle on opetusta tähän hetkeen mennessä annettu."

        Valitettavasti Raamattu ei anna tukea väitteelesi, että Jeesuksen ylipapillinen tehtävä olisi sidottu kasteeseen tai mihinkään muuhunkaan ajalliseen seremoniaan.

        Jeesuksen ylipappeus alkoi vasta taivaassa: Hebr 8:1-2, jossa hän suorittaa
        pappispalvelusta.

        Hebr 8:4
        "Jos Hän siis olisi maan päällä, ei Hän olisikaan pappi, koska jo olivat olemassa lain mukaan ne, jotka esiinkantavat lahjoja."

        Kahta ylipappihan ei saanut olla samanaikaisesti.

        Kaste ja kaikki muut pesut olivat VAIN TÄTÄ AIKAA VARTEN, Hebr 9:10,
        ja Hebr 6:2 ne kuuluvat Kristuksen opin alkeisiin.

        Jeesuksen Ylipappeus ei perustunut lakiliittoon, Hebr 7:15-16
        "Kun nousee toinen pappi,, Melkisedekin kaltainen, JOKA EI SIKSI TULLUT LIHALLISEN LAIN MUKAAN, vaan katoamattoman elämän voimasta",
        ja siksi Hänen pappeutensa ei tarvinnut vesipesoja.

        Kristus tuli tulevaisen hyvän ylipapiksi, Hebr 9:11, joten Häntä eivät koskeneet
        maallista ylipappia koskevat puhdistusrituaalit.

        Korostan vielä , että UUSI LIITTO ALKOI JEESUKSESSA, ja kaikki, mitä Hän teki tai opetti kuuluvat Uuteen liittoon.
        "Laki ja profeetat ovat Johannekseen asti." Luuk 16:16

        Siksi Jeesuksen kaste oli Uuden liiton kaste ja Hänen asettamasa ehtoollinen
        kuuluu myös Uuteen liittoon, joskinh sen esikuva on Vanhassa liitossa.

        Jeesus asetettiin Johanneksen kasteessa papiksi, miten Hän olisi voinut toimittaa uhria eli antaa itsensä uhriksi, ellei Hän olisi ollut pappi. Johanneksen kaste, Pyhän Hengen "voitelu" ja Jumalan todistus olivat Jeesuksen asettamista papiksi.

        5 Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";

        Jeesuksen pappis ura ei maanpäällä perustunut erilaisiin pesuihin, vaan Hän antoi syntejä suoraan anteeksi. Kunnes lopulta uhrasi itsensä kaikkien edestä.


        Joo, kyllä Hän nyt tekee pappis tehtävää taivaassa.


      • näin Raamatussa
        IsoP. kirjoitti:

        "UUSI LIITTO ALKOI JEESUKSESSA"

        Kyllä, mutta vasta Jeesuksen kuolemassa alkoi uusi liitto.

        Hepr 9:15 Ja sentähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön.



        "kaikki, mitä Hän teki tai opetti kuuluvat Uuteen liittoon."

        Ei, kaikki mikä on ennen Jeesuksen kuolemaa on vanhaa liittoa ja mikä jälkeen, on uutta liittoa. Jeesus kyllä opetti kuolemansakin jälkeen, mutta opetus tehtävä on nyt pitkälti Pyhällä Hengellä.



        "Siksi Jeesuksen kaste oli Uuden liiton kaste ja Hänen asettamasa ehtoollinen
        kuuluu myös Uuteen liittoon, joskinh sen esikuva on Vanhassa liitossa."

        Laki ja profeetat ovat Johannekseen asti, joten Johanneksen kaste kuuluu vanhaanliittoon, kävi kasteella kuka tahansa. Ehtoollisen asetus on ajallisesti vanhan liiton puolella, mutta käytännössä täsmälleen vanhan ja uuden liiton muutos kohdassa. Ei Jeesus voinut sitä asettaa ristillä.

        Ei Jeesuksen asettaman ehtoollisen asettamis hetki ole jonkun esikuvan "todellisuus", vaan Jeesus teki siitä "esikuvan" ja mallin omasta kuolemastaan. Kun me nautimme ehtoollista teemme sen Jeesuksen sovitustyötä muistaen. Paavali sanoo omin sanoin siitä:

        1 Kor 11:26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.

        Et näköjään ymmärrä, mikä ero on Johanneksen kasteella ja uuden liiton kasteella.

        Johanneksen kaste oli parannuksen kaste ja Johannes kastoi ihmisiä, "kun he tunnustivat syntinsä" Matt 3:6
        Eihän Jeesus voinut tunnustaa syntejä, joita Hänellä ei ollut.

        Mutta Johanneksen suorittama kaste Jeesukselle ei täyttänyt noita kriteereitä, vaan Hänen kasteessaan olivat uuden liiton kasteen perusasiat, Isä, Poika ja Pyhä Henki,
        sekä Jeesus antoi kastaa itsensä.

        Tämän esikuvan Jeesus antoi meillekin.

        Jeesuksen opetus oli jo uutta liittoa. Vanha liitto ei tuntenut tuollaista armoa, jota
        Jeesus julisti:
        "Uuden käskyn minä annan teille..."

        Matt 5:21
        Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka
        tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'.
        22. Mutta MINÄ SANON teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on
        ansainnut oikeuden tuomion;

        Jeesuksen uuden liiton käsky oli täysin erilainen kuin vanhan liiton laki.
        Se perustui sydämen asenteeseen eikä ulkoisiin tekoihin. Se osoittaa kaikki ihmiset
        syntisksi ja näin tarvitsevat Jumalan armoa.

        Uusi liitto sinetöitiin Jeesuksen kuolemalla, mutta käytännössä se oli jo alkanut,
        sillä eihän vanhassa liitossa kukaan saanut syntejään anteeksi USKON KAUTTA,
        kuten esim. syntinen nainen. Matt 10:52
        Vanhassa liitossa naisen olisi pitänyt uhrata eläinuhreja!!!!

        Olisihan Jeesus voinut asettaa ehtoollisen vasta kuolemansa jälkeen, jos silloinen
        aika ei olisi ollut jo uutta liittoa.


      • IsoP.
        näin Raamatussa kirjoitti:

        Et näköjään ymmärrä, mikä ero on Johanneksen kasteella ja uuden liiton kasteella.

        Johanneksen kaste oli parannuksen kaste ja Johannes kastoi ihmisiä, "kun he tunnustivat syntinsä" Matt 3:6
        Eihän Jeesus voinut tunnustaa syntejä, joita Hänellä ei ollut.

        Mutta Johanneksen suorittama kaste Jeesukselle ei täyttänyt noita kriteereitä, vaan Hänen kasteessaan olivat uuden liiton kasteen perusasiat, Isä, Poika ja Pyhä Henki,
        sekä Jeesus antoi kastaa itsensä.

        Tämän esikuvan Jeesus antoi meillekin.

        Jeesuksen opetus oli jo uutta liittoa. Vanha liitto ei tuntenut tuollaista armoa, jota
        Jeesus julisti:
        "Uuden käskyn minä annan teille..."

        Matt 5:21
        Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka
        tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'.
        22. Mutta MINÄ SANON teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on
        ansainnut oikeuden tuomion;

        Jeesuksen uuden liiton käsky oli täysin erilainen kuin vanhan liiton laki.
        Se perustui sydämen asenteeseen eikä ulkoisiin tekoihin. Se osoittaa kaikki ihmiset
        syntisksi ja näin tarvitsevat Jumalan armoa.

        Uusi liitto sinetöitiin Jeesuksen kuolemalla, mutta käytännössä se oli jo alkanut,
        sillä eihän vanhassa liitossa kukaan saanut syntejään anteeksi USKON KAUTTA,
        kuten esim. syntinen nainen. Matt 10:52
        Vanhassa liitossa naisen olisi pitänyt uhrata eläinuhreja!!!!

        Olisihan Jeesus voinut asettaa ehtoollisen vasta kuolemansa jälkeen, jos silloinen
        aika ei olisi ollut jo uutta liittoa.

        Johanneksen kaste oli esikuva uudenliiton kasteesta, joka on Pyhän Hengen kaste. Ymmärrän erittäin hyvin näiden kasteiden eron.

        Johanneksen kaste ulkoinen teko. Pyhän Hengen kaste sisäinen tapahtuma.


      • eitpa
        näin Raamatussa kirjoitti:

        Sanot edellä:
        "Nyt saa vapaasti arvostella, minä olen Herran opetuksen kautta nämä asiat näin ymmärtänyt ja pyrkinyt ne perustelemaan sen mukaan kun minulle on opetusta tähän hetkeen mennessä annettu."

        Valitettavasti Raamattu ei anna tukea väitteelesi, että Jeesuksen ylipapillinen tehtävä olisi sidottu kasteeseen tai mihinkään muuhunkaan ajalliseen seremoniaan.

        Jeesuksen ylipappeus alkoi vasta taivaassa: Hebr 8:1-2, jossa hän suorittaa
        pappispalvelusta.

        Hebr 8:4
        "Jos Hän siis olisi maan päällä, ei Hän olisikaan pappi, koska jo olivat olemassa lain mukaan ne, jotka esiinkantavat lahjoja."

        Kahta ylipappihan ei saanut olla samanaikaisesti.

        Kaste ja kaikki muut pesut olivat VAIN TÄTÄ AIKAA VARTEN, Hebr 9:10,
        ja Hebr 6:2 ne kuuluvat Kristuksen opin alkeisiin.

        Jeesuksen Ylipappeus ei perustunut lakiliittoon, Hebr 7:15-16
        "Kun nousee toinen pappi,, Melkisedekin kaltainen, JOKA EI SIKSI TULLUT LIHALLISEN LAIN MUKAAN, vaan katoamattoman elämän voimasta",
        ja siksi Hänen pappeutensa ei tarvinnut vesipesoja.

        Kristus tuli tulevaisen hyvän ylipapiksi, Hebr 9:11, joten Häntä eivät koskeneet
        maallista ylipappia koskevat puhdistusrituaalit.

        Korostan vielä , että UUSI LIITTO ALKOI JEESUKSESSA, ja kaikki, mitä Hän teki tai opetti kuuluvat Uuteen liittoon.
        "Laki ja profeetat ovat Johannekseen asti." Luuk 16:16

        Siksi Jeesuksen kaste oli Uuden liiton kaste ja Hänen asettamasa ehtoollinen
        kuuluu myös Uuteen liittoon, joskinh sen esikuva on Vanhassa liitossa.

        Hmmm... uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin Raamatussa ei ole ottanut vielä käyttöön katkeria solvauksiaan ja hinduksi haukkumisiaan. Pelolla odotamme niitä


      • 735
        eitpa kirjoitti:

        Hmmm... uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin Raamatussa ei ole ottanut vielä käyttöön katkeria solvauksiaan ja hinduksi haukkumisiaan. Pelolla odotamme niitä

        Toivottavasti ei niitä törkeyksiä enää tarvi nähdä. Toivon todella, jo tämän trollin itsensäkin puolesta


      • jonglööri
        eitpa kirjoitti:

        Hmmm... uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin Raamatussa ei ole ottanut vielä käyttöön katkeria solvauksiaan ja hinduksi haukkumisiaan. Pelolla odotamme niitä

        tämä u-kastaja näin Raamatussa on ihan täysi vitsi. Ei muuta kuin poistetaan hänen kaikki kiukutteluviestinsä jos sellaisia tulee


      • IsoP.
        näin Raamatussa kirjoitti:

        Et näköjään ymmärrä, mikä ero on Johanneksen kasteella ja uuden liiton kasteella.

        Johanneksen kaste oli parannuksen kaste ja Johannes kastoi ihmisiä, "kun he tunnustivat syntinsä" Matt 3:6
        Eihän Jeesus voinut tunnustaa syntejä, joita Hänellä ei ollut.

        Mutta Johanneksen suorittama kaste Jeesukselle ei täyttänyt noita kriteereitä, vaan Hänen kasteessaan olivat uuden liiton kasteen perusasiat, Isä, Poika ja Pyhä Henki,
        sekä Jeesus antoi kastaa itsensä.

        Tämän esikuvan Jeesus antoi meillekin.

        Jeesuksen opetus oli jo uutta liittoa. Vanha liitto ei tuntenut tuollaista armoa, jota
        Jeesus julisti:
        "Uuden käskyn minä annan teille..."

        Matt 5:21
        Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka
        tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'.
        22. Mutta MINÄ SANON teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on
        ansainnut oikeuden tuomion;

        Jeesuksen uuden liiton käsky oli täysin erilainen kuin vanhan liiton laki.
        Se perustui sydämen asenteeseen eikä ulkoisiin tekoihin. Se osoittaa kaikki ihmiset
        syntisksi ja näin tarvitsevat Jumalan armoa.

        Uusi liitto sinetöitiin Jeesuksen kuolemalla, mutta käytännössä se oli jo alkanut,
        sillä eihän vanhassa liitossa kukaan saanut syntejään anteeksi USKON KAUTTA,
        kuten esim. syntinen nainen. Matt 10:52
        Vanhassa liitossa naisen olisi pitänyt uhrata eläinuhreja!!!!

        Olisihan Jeesus voinut asettaa ehtoollisen vasta kuolemansa jälkeen, jos silloinen
        aika ei olisi ollut jo uutta liittoa.

        Jeesuksella oli valta antaa syntejä anteeksi, koska oli Jumala. Jeesus antoi monelle synnit anteeksi ilman eläinuhria, koska Hänellä oli valta siihen. Viimeisin oli ryöväri ristillä. Näiden ei tarvinnut uhrata, koska he saivat armon suoraan Jumalalta, vaikka oli vanha liitto. Uudessa liitossa jokaisella on tämä mahdollisuus. Sillä meille tarjotaan sitä armoa, kunhan otamme sen vastaan uskon kautta.


    • Kiitos erittäin tärkeästä avauksestasi!

      > Siis mitä todella oli se vedellä kastaminen juuri Jeesuksen kohdalla
      > ja mitä siis tarkoittavat Jeesuksen sanat, että kaikki vanhurskaus sopii täyttää ?

      Ja olen kanssasi myös samaa mieltä siitä,
      että opetuslapset todellakin saivat Pyhän Hengen jo ennen helluntaita.

      Mutta vastaan nyt lyhyesti noihin kahteen tärkeään kysymykseesi.

      Jeesus ei todellakaan ollut syntinen. Hän ei koskaan tehnyt syntiä.
      Vaan Hän otti koko maailman synnit päälleen.
      Hän kantoi koko maailman synnin harteillaan.
      Kunnes lopulta kärsi niistä kuuluvan rangaistuksen.
      Mutta kuolema ei voinut Häntä pidättää, koska Hän itse oli synnitön.

      Hän oli siis synnitön, pyhä, vanhurskas VASKI
      mutta ottanut päälleen meidän syntimme KÄÄRME.
      Eli kun Jeesus puhui ruumiinsa Temppelistä,
      niin tuon Temppelin sisällä kaikki oli vaskesta.
      Mutta Hän otti päälleen koko maailman syntitaakan.

      Hän vei kuollessaan nuo synnit pois merten syvyyksiin.
      Hän kertakaikkiaan kuoli pois synnistä.
      Mutta Hänen ruumiinsa Temppeli nousi ylös kuolleista,
      koska se oli synnitön.

      Eli kun Johannes Kastaja oli kastanut Jeesuksen,
      ja seuraavana päivänä saa nähdä Jeesuksen,
      niin Johannes Kastaja oikein huudahtaa ihmeissään,
      kun hänen silmänsä saavat nähdä jotain ihmeellistä:

      "Katso !!!!!!!!
      Jumalan Karitsa .... joka kantaa päällään maailman synnit"

      Tuo verbi "kantaa" on sellaisessa muodossa,
      että Hän jo tekee sen. Johannes Kastaja näki jotenkin
      ehkä ilmestyksen omaisesti, Jeesuksen Jumalan Karitsana,
      joka oli "ottanut päälleen" ja "kantoi" koko maailman kaikki synnit.

      Johannes Kastajahan ei ensin halunnut ollenkaan kastaa Jeesusta.
      Eihän synnitön voi mennä parannuksen kasteelle.
      Ei Hänellä ollut syntejä, mitä voisi tunnustaa,
      jonka jälkeen vasta Johannes Kastaja suostui kastamaan ihmiset.

      Mutta Jeesus sanoi jotain järisyttävää Johannes Kastajalle.
      "Salli nyt, sillä näin meidän sopii täyttää Vanhurskaus".

      Siis ihmiset olivat tuoneet Jordanille syntinsä.
      Jeesus toi sinne Vanhurskautensa.

      Tuosta virrasta tuli ihmislle Elämän virta.
      Jeesukselle kuoleman virta.

      Ihmiset saivat saivat jättää syntinsä Jordanille.
      Jeesus tuli ja otti heidän syntinsä päälleen ja kannettavakseen.
      Näin täyttyi Vanhurskaus.
      Ei niin, että Jeesus olisi tullut vanhurskaammaksi.
      Vaan nyt meidätkin voidaan lukea vanhurskaiksi.

      Ja kun tämä kerran oli tapahtunut,
      niin Jeesus saattoi sanoa syntiselle:
      "Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi".

      Tämä tapahtui vasta Jeesuksen kasteen jälkeen.
      Ennen sitä, kun Jeesus oli kastettu,
      ja Hän oli kasteessa ottanut päälleen koko maailman synnit,
      Hän ei antanut ihmisille syntejä anteeksi,
      ei parantanut sairaita, mutta nyt
      Hän oli kasteessa ottanut maailman synnin harteilleen,
      ja niin Hän kantaen itsessään synnin seuraukset,
      saattoi täyttäen kaiken Vanhurskauden
      antaa ihmisille heidän syntinsä anteeksi
      ja vapauttaa ihmiset synnistä ja sen seurauksista.

      • IsoP.

        Ihan kaunista ja runollista.
        Mutta et varmaan tarkoita että kaikki maailman ihmiset kävivät Johanneksen kasteella jordanilla. Raamatun mukaan Jeesus kuoli kaikkien ihmisten syntien vuoksi. Nyt runoilet siihen tyyliin, että Jeesus sovitti vain Johanneksen kasteella käyneiden synnit.


      • Kuten jo on sanottu, hyvin runollista ! :)

        Mutta Jeesus ei ottanut kasteessa maailman syntejä kantaakseen sori vaan !

        Synti nimittäin erottaa ihmisen Jumalasta, ja se Jeesuksen kohdalla tapahtui ristillä, kun hänet tehtiin synniksi, eli ristiin naulitsemisen kautta synti sälytettiin synnittömän päälle seuraavan Sanan kohdan mukaan.

        Gal. 3:13 Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme-sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -

        Viitataan 5 Moos 21:23 kohtaan.

        Ja siksi siis siellä ristillä Jeesus huusi:

        Matt. 27:46 Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?

        Hän ei huutanut sitä kasteella todellakaan !

        Eli hienoa proosaa"kalamos", mutta ei tältä osin Totuutta !


      • IsoP. kirjoitti:

        Ihan kaunista ja runollista.
        Mutta et varmaan tarkoita että kaikki maailman ihmiset kävivät Johanneksen kasteella jordanilla. Raamatun mukaan Jeesus kuoli kaikkien ihmisten syntien vuoksi. Nyt runoilet siihen tyyliin, että Jeesus sovitti vain Johanneksen kasteella käyneiden synnit.

        Jeesuksen kasteen jälkeisenä päivänä Johannes huudahtaa ihmeissään:
        "Katso, Jumalan Karitsa, joka kantaa päällään maailman synnin".
        Tuo ilmaisu on preesensissä. Eli kasteen jälkeisenä päivänä
        koko maailman synti oli jo Jeesuksen kannettavana.

        Ja mitä sitten tapahtui.
        Henki vei Hänet erämaahan.

        Ei ole sattumaa, että Johannes Kastaja
        eli Jeesuksen edellä kävijä ja tienraivaaja
        oli Aaronin sukukuntaa.
        Sillä esikuva siitä, mitä tapahtui Jeesuksen kasteessa,
        kuinka vanhurskaus täytettiin,
        kuinka Hän otti päälleen maailman synnin, löytyy tästä:

        "Ja Aaron laskekoon molemmat kätensä elävän kauriin pään päälle
        ja tunnustakoon siinä kaikki israelilaisten pahat teot
        ja kaikki heidän rikkomuksensa,
        olipa heillä mitä syntejä tahansa,
        ja pankoon ne kauriin pään päälle
        ja lähettäköön sen, sitä varten varatun miehen viemänä, erämaahan."

        Eli Johannes Aaronilaisena
        sai olla nyt täyttämässä tuon esikuvan mukaisesti sen,
        kuinka koko kansan synti pantiin kauriin päälle,
        ja vietiin sitten pois erämaahan.


      • vr62 kirjoitti:

        Kuten jo on sanottu, hyvin runollista ! :)

        Mutta Jeesus ei ottanut kasteessa maailman syntejä kantaakseen sori vaan !

        Synti nimittäin erottaa ihmisen Jumalasta, ja se Jeesuksen kohdalla tapahtui ristillä, kun hänet tehtiin synniksi, eli ristiin naulitsemisen kautta synti sälytettiin synnittömän päälle seuraavan Sanan kohdan mukaan.

        Gal. 3:13 Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme-sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -

        Viitataan 5 Moos 21:23 kohtaan.

        Ja siksi siis siellä ristillä Jeesus huusi:

        Matt. 27:46 Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?

        Hän ei huutanut sitä kasteella todellakaan !

        Eli hienoa proosaa"kalamos", mutta ei tältä osin Totuutta !

        Jeesus otti päälleen meidän syntimme.
        Hän oli Jumalan Karitsa, mutta Hän otti vuohipukin osan,
        jonka päälle asetettiin koko maailman synti.
        Sitä taakkaa Hän kantoi maan päällä päätyen lopuksi
        leirin ulkopuolelle Golgatalle, jonne myös syntitaakkamme päätyi.

        Mutta Golgatalla tapahtui paljon enemmän kuin se,
        että Jeesus vei meidän syntimme ristille.
        Golgatalla käärme iski myrkkynsä Hänen kantapäähänsä.
        Golgatalla Jeesus tehtiin synniksi.
        Mutta samalla Jeesus murskasi käärmeen pään eli vallan.

        Järjestys on siis tämä:
        "Tehkää parannus, ja uskokaa evankeliumi!"
        Me temme parannuksen eli tunnustamme syntimme ja hylkäämme ne.
        Ja Jeesus ottaa ne päälleen. Ja pukee meidät vanhurskauteensa.
        Mutta synnin valta murtuu sen tähden, mitä tapahtui Golgatalla.
        Siellä käärmeen pää murskattiin.


    • IsoP.

      Monet sanoo, että Jeesus meni Johanneksen kasteelle "esimerkin" vuoksi. Se miksi näin sanotaan, tehdään, koska se "sopii" parhaiten omaan "oppiin". Sanotaan että tekemällä niin täyttää koko vanhurskauden, koska Jeesuskin teki niin.

      Ei Jeesus mennyt Johanneksen kasteelle esimerkin vuoksi. Jeesus sanoi Johannekselle."Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus"
      Vanhurskaus ei nyt tarkoita vesikasteen ottamista, vaan sen Jumalan suunnitelman toteuttamista, jonka voi lukea Joh 1:33 kohdasta.
      Jeesus sanoi "meidän sopii", koska he molemmat olivat toteuttamassa tätä samaa Jumalan suunnitelmaa. Tämän tapahtuman ja tehtävän tarkoitus oli osoittaa julkisesti, kuka on luvattu Messias.

      Joh 1:33 Ja minä en tuntenut häntä; mutta hän, joka lähetti minut vedellä kastamaan, sanoi minulle: 'Se, jonka päälle sinä näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä'.


      Johannes saarnasi "parannuksen kastetta". Tarkoittiko tämä vesikastetta. Ei, koska se liittyy saarnaamiseen. Kun Johannes saarnasi, niin saarnan sanoma oli, lyhyesti: usko Jeesukseen. Tästä saarnatusta "parannuksen kasteesta" Johannes ja Jumala käyttää nimitystä "kastaa Pyhällä Hengellä". Kun uskot Jeesukseen tulet silloin kastetuksi Pyhällä Hengellä.


      Mark 1:4 niin Johannes Kastaja saarnasi erämaassa parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi.

      Mark 1:8 Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä."

      Apt 19:4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".


      Johanne kastoi myös vedellä, kun ihmiset tunnustivat syntinsä. Tämä oli myös sitä tien tasaiseksi tekemistä. Sen tien jossa tulemme Jeesuksen eteen ja tunnustamme syntisyytemme ja sanomme tarvitsevamme Jeesusta. Silloin Hän kastaa Pyhällä Hengellä ja voimme aloittaa puhtaalta pöydältä kulkemaan sitä tietä, joka vie iankaikkiseen elämää.

      • eitpa

        Ja jos Jeesus olisi näyttänyt esimerkkiä, niin aika vaikea on kristillisessä seurakunnassa saada kaste Johannes Kastajalta...


      • tosi vaikeaa
        eitpa kirjoitti:

        Ja jos Jeesus olisi näyttänyt esimerkkiä, niin aika vaikea on kristillisessä seurakunnassa saada kaste Johannes Kastajalta...

        Totta.

        Ja ehtoollisesta puhumattakaan!

        Vaikeaa on.


      • eitpa
        tosi vaikeaa kirjoitti:

        Totta.

        Ja ehtoollisesta puhumattakaan!

        Vaikeaa on.

        Ehtoollisen kanssa ei ole ongelmia mitä tulee esimerkkiin.


      • tosi vaikeaa
        eitpa kirjoitti:

        Ehtoollisen kanssa ei ole ongelmia mitä tulee esimerkkiin.

        Vai että Jeesuksen antama esimerkki kelpaa ehtoollisen suhteen mutta ei kasteen suhteen!!!!

        Kelpaako edes Filippuksen antama esimerkki kasteesta?

        Ompa erikoista sanan tulkintaa.


      • eitpa
        tosi vaikeaa kirjoitti:

        Vai että Jeesuksen antama esimerkki kelpaa ehtoollisen suhteen mutta ei kasteen suhteen!!!!

        Kelpaako edes Filippuksen antama esimerkki kasteesta?

        Ompa erikoista sanan tulkintaa.

        "Vai että Jeesuksen antama esimerkki kelpaa ehtoollisen suhteen mutta ei kasteen suhteen!!!!"
        Mitä oikein vaahtoat? Jeesuksen esimerkki tarkoittaa sitä, että kaste kuuluu kristitylle ja ehtoollinen kuuluu kristitylle. Esimerkki ei tarkoita sitä, että meidänkin toimia täsmälleen samalla tavalla, esim. täytyisi syödä lattialla tai kaste pitäisi saada Johannes Kastajalta.

        Keskustelukumppanina on taas nimimerkkiä vaihtanut kristittyjä vihaava trolli uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin Raamatussa, jonka katkeruus ei ota laantuakseen. Se on sääli.


      • gfkjh3hb
        eitpa kirjoitti:

        "Vai että Jeesuksen antama esimerkki kelpaa ehtoollisen suhteen mutta ei kasteen suhteen!!!!"
        Mitä oikein vaahtoat? Jeesuksen esimerkki tarkoittaa sitä, että kaste kuuluu kristitylle ja ehtoollinen kuuluu kristitylle. Esimerkki ei tarkoita sitä, että meidänkin toimia täsmälleen samalla tavalla, esim. täytyisi syödä lattialla tai kaste pitäisi saada Johannes Kastajalta.

        Keskustelukumppanina on taas nimimerkkiä vaihtanut kristittyjä vihaava trolli uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin Raamatussa, jonka katkeruus ei ota laantuakseen. Se on sääli.

        eitpa: "Keskustelukumppanina on taas nimimerkkiä vaihtanut kristittyjä vihaava trolli uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin Raamatussa, jonka katkeruus ei ota laantuakseen. Se on sääli."

        Hänellä näyttää nyt olevan "tosi vaikeaa".


      • eitpa
        gfkjh3hb kirjoitti:

        eitpa: "Keskustelukumppanina on taas nimimerkkiä vaihtanut kristittyjä vihaava trolli uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin Raamatussa, jonka katkeruus ei ota laantuakseen. Se on sääli."

        Hänellä näyttää nyt olevan "tosi vaikeaa".

        Olet oikeassa :-) Rukoillaan hänen puolestaan. Jospa se katkeruus ja viha jossain vaiheessa lähtisi


      • gjrj
        eitpa kirjoitti:

        "Vai että Jeesuksen antama esimerkki kelpaa ehtoollisen suhteen mutta ei kasteen suhteen!!!!"
        Mitä oikein vaahtoat? Jeesuksen esimerkki tarkoittaa sitä, että kaste kuuluu kristitylle ja ehtoollinen kuuluu kristitylle. Esimerkki ei tarkoita sitä, että meidänkin toimia täsmälleen samalla tavalla, esim. täytyisi syödä lattialla tai kaste pitäisi saada Johannes Kastajalta.

        Keskustelukumppanina on taas nimimerkkiä vaihtanut kristittyjä vihaava trolli uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin Raamatussa, jonka katkeruus ei ota laantuakseen. Se on sääli.

        Jeesus meni Johannes Kastajan luo ja tämä kastoi Jeesuksen. Ei voi ottaa tuota Jeesuksen toimintaa esimerkiksi kasteesta. Siis ei voi mennä Johanneksen kastettavaksi. Johanneksen kastetta ei voi enää saada vaikka haluaisi.


      • olet oikeassa
        gjrj kirjoitti:

        Jeesus meni Johannes Kastajan luo ja tämä kastoi Jeesuksen. Ei voi ottaa tuota Jeesuksen toimintaa esimerkiksi kasteesta. Siis ei voi mennä Johanneksen kastettavaksi. Johanneksen kastetta ei voi enää saada vaikka haluaisi.

        Kerrankin "eitpa" on oikeassa:

        " Jeesuksen esimerkki tarkoittaa sitä, että kaste kuuluu kristitylle ja ehtoollinen kuuluu kristitylle".

        Vauvahan ei ole vielä kristitty, joten kaste ei kuulu hänelle!


      • eitpa
        olet oikeassa kirjoitti:

        Kerrankin "eitpa" on oikeassa:

        " Jeesuksen esimerkki tarkoittaa sitä, että kaste kuuluu kristitylle ja ehtoollinen kuuluu kristitylle".

        Vauvahan ei ole vielä kristitty, joten kaste ei kuulu hänelle!

        "Vauvahan ei ole vielä kristitty, joten kaste ei kuulu hänelle!" Vauvasta tulee kristitty kasteessa, ja kaste kuuluu myös vauvalle. Raamatussa ei ole opetusta, että jokin ihmisryhmä ei tarvitsisi kastetta


      • eitpa kirjoitti:

        Olet oikeassa :-) Rukoillaan hänen puolestaan. Jospa se katkeruus ja viha jossain vaiheessa lähtisi

        Nämä edellä olevat 3 viestiä ovat täysin asiattomia, voitteko lopettaa tälläiset ???

        "eitpa" sinä haukut toista ihmistä/uskovaa vihaajaksi ja katkeraksi, mutta oma käytöksesi kertoo sinusta juuri sitä, mistä toista syytät.

        Mutta oletko todella sokea tälle asialle ?

        Sitten vieläpä hurskastellen sanot rukoilevasi toisen puolesta, eikö teillä ole Jumalan pelkoa ollenkaan, kun käytös on tätä luokkaa ?

        Te taistelette toisia ihmisiä vastaan, sen sijaan Sana opettaa selvästi:

        Ef. 6:12 Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.

        Pyydän todella, sillä nyt olisi jo korkein aika katsoa hieman peiliin ja tutkia enemmän teidän omia toimianne !


      • joopa
        eitpa kirjoitti:

        "Vauvahan ei ole vielä kristitty, joten kaste ei kuulu hänelle!" Vauvasta tulee kristitty kasteessa, ja kaste kuuluu myös vauvalle. Raamatussa ei ole opetusta, että jokin ihmisryhmä ei tarvitsisi kastetta

        "olet oikeassa"
        Oikea mahalasku:"vauva ei ole kristitty"
        Eihän ole kukaan ilman kastetta. Vai luuletko suurella uskollasi olevasi ilman Jeesusta ja kastetta kristitty?


      • Jes!
        eitpa kirjoitti:

        "Vauvahan ei ole vielä kristitty, joten kaste ei kuulu hänelle!" Vauvasta tulee kristitty kasteessa, ja kaste kuuluu myös vauvalle. Raamatussa ei ole opetusta, että jokin ihmisryhmä ei tarvitsisi kastetta

        Heh, heh, taas on katkeran uudedtikastaja-inttäjä.eksyttäjä -trollin haukkumaviestit poistettu. Näin sitä pitää :-)


      • lut.
        Jes! kirjoitti:

        Heh, heh, taas on katkeran uudedtikastaja-inttäjä.eksyttäjä -trollin haukkumaviestit poistettu. Näin sitä pitää :-)

        Hyvä, hyvä!


      • dfkjwh
        olet oikeassa kirjoitti:

        Kerrankin "eitpa" on oikeassa:

        " Jeesuksen esimerkki tarkoittaa sitä, että kaste kuuluu kristitylle ja ehtoollinen kuuluu kristitylle".

        Vauvahan ei ole vielä kristitty, joten kaste ei kuulu hänelle!

        Ei ole olemassa kastamattomia kristittyjä.


      • dfkjwh kirjoitti:

        Ei ole olemassa kastamattomia kristittyjä.

        Käyttäistkö oikeita käsitteitä ?

        Onko olemassa uudestisyntyneitä uskovia joita ei ole kastettu ?

        Varmasti on niin, että jos sinä pidät krsitittyinä vauvana vedellä kastettuja, niin sinun näkemyksesi mukaan ei siis ole vedellä kastamattomia kristittyjä.

        Mutta mitä todella ovat ne kristityt joista sinä puhut ?


    • gflkjeh

      Miksi Johanneksen kaste oli? Johannes Kastaja sanoi:

      "sitä varten, että hän tulisi julki Israelille, minä olen tullut vedellä kastamaan." (Joh. 1:31)

      • yksikaste!

        Siis että Messias tulisi julki Israelille siksi Johannes Kastaja oli tullut kastamaan vedessä.

        Huomatkaa, että Johannes Kastajan kaste ei ollut sellainen, että sen saadessaan ihminen olisi tullut Hengessä kastetuksi. Ei tullut, vaan sen saadessaan kastettava tuli pelkästään vedessä kastetuksi. Vasta helluntaipäivästä (Apt. 2) lähtien parannukseen tulleiden ihmisten oli mahdollista tulla Hengessä kastetuksi. Kun helluntaipäivänä (Apt. 2) noin 3000 ihmistä kastettiin Herran nimeen (vesitoimitus), siinä Herran nimeen kastettaessa nuo noin 3000 ihmistä tulivat Hengessä kastetuiksi. Ennen Herran nimeen kastamistaan (ennen vesitoimitusta) nuo noin 3000 ihmistä eivät olleet Hengessä kastettuja.


      • yksikaste! kirjoitti:

        Siis että Messias tulisi julki Israelille siksi Johannes Kastaja oli tullut kastamaan vedessä.

        Huomatkaa, että Johannes Kastajan kaste ei ollut sellainen, että sen saadessaan ihminen olisi tullut Hengessä kastetuksi. Ei tullut, vaan sen saadessaan kastettava tuli pelkästään vedessä kastetuksi. Vasta helluntaipäivästä (Apt. 2) lähtien parannukseen tulleiden ihmisten oli mahdollista tulla Hengessä kastetuksi. Kun helluntaipäivänä (Apt. 2) noin 3000 ihmistä kastettiin Herran nimeen (vesitoimitus), siinä Herran nimeen kastettaessa nuo noin 3000 ihmistä tulivat Hengessä kastetuiksi. Ennen Herran nimeen kastamistaan (ennen vesitoimitusta) nuo noin 3000 ihmistä eivät olleet Hengessä kastettuja.

        "Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä. Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: 'Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt'. (Matt. 3:16,17)

        Johannes Kastaja kastoi Jeesuksen. Vain Jeesuksen kastamisen yhteydessä tapahtui sellainen asia, että kastamisen jälkeen, sen yhteydessä Jumalan Henki tuli alas niinkuin kyyhkynen ja laskeutui päälle ja ääni kuului taivaista, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt". Kun Johannes kastoi, muulloin sen kastamisen yhteydessä tuollaista ei tapahtunut, ainoastaan Jumalan Pojan kastamisen yhteydessä tuollainen tapahtui. Huomaa, että kyyhkynen ei laskeutunut ennen kastamista eikä tuo ääni kuulunut ennen kastamista. Vasta sen jälkeen! Tarvittiin Johanneksen Jeesukselle suorittama vedessä kastaminen (vesitoimitus)! :

        "sitä varten, että Hän tulisi julki Israelille, minä olen tullut vedellä kastamaan." (Joh. 1:31)

        http://www.opetuksia.net/index.php/uskoontulo/uskossa-mutta-ei-viela-uudestisyntynyt


    • näin faktoilla

      Miksikö vedessä?!
      Miten muuten vois peseytyä?

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaste#Luopuminen_paholaisesta
      "Kaste on kristillinen toimitus, jossa kastettu liitetään kirkon eli Kristuksen ruumiin jäseneksi. Kreikkalaisessa Uudessa testamentissa käytetään kastamisesta verbiä baptizō, "upottaa", "painaa veden sisään", "pestä", "kastaa", ja kasteesta substantiivia baptisma. "

      Johanneksen evankeliumi:
      13:10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki.
      13:14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
      13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.

    Ketjusta on poistettu 28 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1545
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1374
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1277
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1156
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe