Kummilapsi ja hänen veljensä

Joulu tulossa...

Hei!
Minulla on muutaman vuoden ikäinen ihana kummpoika :) Hänellä on pikkuveli joka on jo niin "iso" että osaa jo odottaa lahjoja. Joulun lähestyessä minulle on tullut ongelma. Onko Ok ostaa kummilapselle isompi tai hienompi lahja kuin veljelle? Vai pitäisikö lahjojen olla "samantasoisia"? Mitä tämä sitten tarkoittaakin, onneksi on vielä muutama viikko aikaa miettiä. Opiskelijabudjektilla tosin kumpikaan ei tulisi olemaan hirveän kallis. Minua pyydettiin aikoinaan myös toisen pikkuisen kummiksi mutta kieltäydyin, ajattelin että isoveli joutuu todennäköisesti kotonaan jakamaan kaiken pikkuveljensä kanssa, halusin että isoveljellä olisi edes jotain jota hänen ei tarvitsisi jakaa, kummitäti. Isä ja äiti ymmärsivät tämän ja olemme läheisiä keskenämme. Nyt kuitenkin tämä lahja-asia on ruvennut mietityttämään... Pikkuvelikin on aivan mahtava vesseli :) Mitä te muut tekisitte minun sijassani? Missään nimessä en halua kumpaakaan dissata tai aiheuttaa kateutta! Kummius on kuitenkin minulle tärkeää ja se on sitonut veljeksistä vanhempaan.

6

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itsekin kummi

      Mielestäni voi aivan hyvin olla ihan erilaiset lahjat ;)

    • Tälleen

      Mullakin on niin, että osa perheen lapsista on kummilapsiani ja osa ei, mutta muistan kaikkia synttäreinä ja jouluna suunnilleen samanlaisilla lahjoilla. Tai siis samantasoisilla voisi olla parempi sana. Voithan tehdä kummipoikasi kanssa jotain muuta ekstraa, esim. päivä yhdessä? Toisaalta, jos lahjat jakaa pukki, niin eihän se pikkuveli tajua, keltä lahja on, eli jotain pientä hänelle ja kummipojalle tarkemmin mietitty lahja.

    • Kummi

      Meillä on huomioitu lahjoilla vain kummilapsi. Toisten lasten omat kummit huomioivat puolestaan ne toiset lapset. Muutenkin lapset saavat kovin paljon lahjoja nykypäivänä. Lasten on ihan hyvä oppia sietämään myös pettymyksiä, että kaikkea ei voi saada. Viemme kummilasta myös erialisiin juttuihin/tapahtumiin, jolloin hän saa ihan omaa aikaa ilman sisaruksia.

    • liiikaaatavaraa

      Hyvä pointti nimim. Kummi!
      Itselläni on neljä kummilasta. Silloin jos minulla on rahaa ostan heille jotain pientä joulu/synttärilahjaksi.
      Muuten yritän olla roolissa "kummi, joka muistetaan nimeltä ja kertoo tai tekee sitä ja tätä meidän kanssa". Vähän kömpelö lause, mutta ymmärrätte vissiin mitä meinaan.
      Kummilapsillani on myös sisaruksia, joille en ole lahjoja ostanut, mutta muuten ovat minulle samanarvoisia penskoja, joiden kanssa mietitään ja jutellaan kaikenlaista. Koulukuvat, todistukset tuodaan nähtäville jne.
      Jätskit tai sipsipussi koko penskaporukalle ei maksa paljon. Siitä saa ottaa olipa kummilapsi tai vaikka naapurin penska.
      Mutta aloittaja, opiskelija! Käytä vähät rahasi opiskeluusi ja toimeentuloosi, kummilapsesi vanhemmat ymmärtävät etteivät rahasi riitä! Ja vain pikkulahja kummilapselle, eikä lohdutus-lahjaa veljelle. Ei ainakaan kummiuden vuoksi.

    • kummix3

      Hei! Tämä on hyvä kysymys. Nyt vielä heillä pukki antaa lahjat, joten asia ei tule niin esille. Itse "vanhempana kummina" sanoisin kummilapsen lahjan olevan se pääasia. Toki pikkuvelikin voi lahjan saada, mutta vanhemmat voi sitten tasata, jos suuria eroja tulee. Vierailutilanteet ovat eri asia, silloin koko perheen vieraana tuliaiset voi olla samanlaiset, jos ei ole synttäreitä tai muuta. Kokemus opettaa ja opetti myös itselle, että myös vanhemmat ovat erilaisia. Ehkä ovat hyvin tarkkoja oman lapsensa lahjoista, mutta kertomustensa perusteella kummina suurpiirteisempiä. Tärkeintä on ilo antajana säilyisi ja kummi saa toteuttaa antamisensa omalla tavallaan. Usein oma lapsuus ja nuoruus ovat "hyvässä muistissa".

    • 18+5

      Ei ole velvollisuutta muistaa lahjalla muita kuin sitä kummilasta. Ei ne perheen muut lapset ilman lahjoja jää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe