Psykologia 2014 / Joensuu

Meitaonmoneksi-

Hei! Onko muita Joensuuhun tähtääviä? Pääsykoekirjat menivät sitten vaihtamaan.

90

2594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jns14

      Kyllä vaan, korotin yo-tutkinnon pisteet lähelle maksimia ja nyt ensimmäinen kirja toista viikkoa työn alla. Haen ensimmäistä kertaa tänne, joten minulle sopii hienosti, että vaihtoivat kirjat. Etenkin, kun toinen näistä uusista kirjoista on tuttu ennestään :)

    • eepa

      Joo täällä myös yksi hakija :) minkälaisiä pisteitä teillä tulee yo toikasta?

      Itellä vaan 47 pistettä vaikka mielestäni paperit eivät ole edes kovin huonot : psykologia E, terveystieto E, äidinkieli M ja sitten se laskeva eli englanti A.
      Yhteispistekiintiö on siis mahdoton yhtälö mun kohdalla, pääsykokeen varassa siis mennään. Muita kohtalotovereita?:D
      Tässä alottelin jo luku-urakkaa, meinaa näin aluksi olla vähän sekavaa... Liikaa nimiä ja tutkimuksia,mutta eiköhän se tästä lähde.

    • ulapalla

      Mitkä ne pääsykoekirjat ovat?

      • mö95y

        Nää
        • Metsäpelto, Riitta-Leena & Feldt, Taru (toim.):
        Meitä on moneksi – persoonallisuuden psyko-
        logiset perusteet, P-S Kustannus 2009.
        • Pietarinen, Juhani & Poutanen, Seppo: Etiikan
        teorioita, Gaudeamus 2005.


    • jns psyka

      Joko olette pitkällä lukemisessa? Itse olen vasta aloittelemassa ja vähän jännittää onko tämä ihan mahdoton projekti. Pelkillä pääsykokeilla pitäisi päästä sisään..

      • Psykaniks

        Itse olen lukenut tähän mennessä meitä on moneksi kirjasta 6 kappaletta, filosofian kirjaa en vielä edes omista :) paljon kyllä tuntuu olevan asiaa että kyllä tässä vielä pitää nuo aiemmat kappaleet kerrata useasti... Mulla alkaa vielä armeija tammikuussa joten onnistuukohan lukeminen siellä ollenkaan. Onko kellään aiempaa kokemusta Joensuun pääsykokeista?


    • 67.ödf

      Joensuussa on yleensä laajoja esseitä, joissa myös yhdistellään kirjojen tietoja. Mitään nippeli-rastiruutuun-osastoa siellä ei juuri ole.

      • Psykaniks

        Kiitos vastauksesta! Onneksi on esseekirjoittaminen lukion jälkeen kunnossa :) ja haluaisin vielä varmistaa että soveltuvuuskokeet on vain Turussa ja Jyväskylässä? Itse hain viime vuonna Turkuun, ja olen ehdottomasti sitä mieltä että Joensuun pääsykoe materiaali on mielenkiintoisempaa


    • jns psyka

      ainakaan Joensuuhun ei ole soveltuvuuskoetta..

      • Psykaniks

        Jep, näin muistelinkin. Millaisia opiskelutyylejä täällä porukka käyttää? Olen itse mennyt ihan kappaleen lukeminen muistiinpanot ranskalaisin viivoin tekniikalla.


    • gambo

      2 kirjaa vaan ja ei tilastomatikan osuutta! Toinen kirjoista vaikuttaa vähän puutaheinää huuhaalta (toki tää vähän huvittava toteamus ottaen huomioon et haen opiskelee psykologiaa), mut toinen vois olla jees. Lukemisen alottelen kohta.

      • Psykaniks

        Ois muuten kiva saada keskustelua tänne kans ihan noista kirjojen aiheista, ehkä auttaisi hieman tuota opiskelua... Kellään vielä tullu ongelmia vastaan? Näköjään vähän muuttunut tuo pääsykoe, vain yksi essee ja lisäksi kysymyksiä


    • jns psyka

      Minä olen lukenut vain vähän meitä on moneksi kirjaa. Se on ollut pääosin ymmärrettävää, joskin paljon on muistettavaa, ainoastaan viimeksi lukemani kappale 11 on aika haastava. Herättää kysymyksen, minkähänlainen se filosofian kirja on? Sitä en vielä edes omista.
      Luen kappale/päivä taktiikalla. Alkuun tein joka kappaleesta muistiinpanoja, kunnes totesin siitä tuli ihan järjetöntä kirjan kopioimista. Sen jälkeen olen kokeillut mindmappien tekoa. Tässä opiskelutekniikassa on vielä vähän hiomista.

      • Psykaniks

        Kieltämättä tuo 11 kappale on aika haastava. Siinä autaa aika paljon jos on nuo fenomenologia ja eksistentialismi tuttuja esim filosofian lukiokursseilta. Juuri olen aloittanut tuon filsan lukemisen, ja onhan se myönnettävä että se on hieman hankalaa. Pitää muistaa aika paljon käsitteitä ja ymmärtää mitä ne tarkoittavat. Kuitenkin se kirja on onneksi kohtuu lyhyt verrattuna psykan kirjaan. Mulla on kyllä tullut vastaan toi sama ongelma että muistiinpanot alkaa olla välillä ihan kirjasta kopioituja :D en oo kuitenkaan oikeen tottunu mindmappejä käyttämään joten näillä mennään...


    • Jäkk

      Olikohan viime kesänä sellainen 400 paikalla kokeessa. Nyt kun maine isommasta sisäänotosta on kiirinyt, tulee varmaan sellaiset 500 kokeeseen. Silti ihan kohtuulliset tsäänssit päästä sisään.

    • pokdapokapokko

      Hetkinen, mitkä materiaalit psykologian yhteishaussa nyt sitten on? Kun katson Helsingin Yliopiston psykologian pääsykoetietoja niin siellä mainitaan seuraavat:

      - Holopainen, M. & Pulkkinen, P. 2008. Tilastolliset menetelmät. (5. uudistettu ja 5.–6. painos, WSOY Oppimateriaalit Oy tai 5.–7. painos ja 8. painos, Sanoma Pro Oy. Luvut 1–9 ja liitteet).
      - Tilastomatematiikan lisämateriaali, jossa on muun muassa kokoelma psykologian ja kognitiotieteen tilastomatematiikan tehtäviä ratkaisuineen.
      - Artikkelikokoelma, joka koostuu suomenkielisistä tieteellisistä tutkimus- ja katsausartikkeleista. Artikkelikokoelmassa voi olla myös valintakoekirjoja täydentäviä artikkeleita.

      Eikä mitään muuta ole mainittu.

      • Psykaniks

        Psykologian yhteishaussa on juuri nuo kirjat, mutta yhteishakuun kuuluu vain Turun, Tampereen ja Helsingin yliopistot. itä-suomen yliopistoon on oma pääsykokeensa kuten myös Jyväskylän yliopistoon


      • aoskdpokdapokpodwa
        Psykaniks kirjoitti:

        Psykologian yhteishaussa on juuri nuo kirjat, mutta yhteishakuun kuuluu vain Turun, Tampereen ja Helsingin yliopistot. itä-suomen yliopistoon on oma pääsykokeensa kuten myös Jyväskylän yliopistoon

        Eli yhteishakuun on käytännössä vain yksi kirja, joka on matematiikan kirja? Ei mitään psykologian kirjoja? Aika jännä.


      • Psykaniks
        aoskdpokdapokpodwa kirjoitti:

        Eli yhteishakuun on käytännössä vain yksi kirja, joka on matematiikan kirja? Ei mitään psykologian kirjoja? Aika jännä.

        Itseasiassa yhteishaussa on myös psykologian artikkelikokoelma joka tosin julkaistaan vasta n. Kuukausi ennen pääsykoetta. Eli tilastomatikka artikkelikokoelma on yhteishaun materiaalina. Ja ihan näin vinkkinä; kannattaa opetella tilastot sen verran hyvin että pystyt keskittymään niihin artikkeleihin kunnolla koko sen kuukauden sillä niistä kysytään myös yksityiskohtaisia kysymyksiä, eivätkä ne ole ihan helpoimmasta päästä. Itse tein juuri sen virheen kun viime vuonna hain yhteishaussa


    • gambo

      Ite oon toisen kirjan lähes tulkoon lukenu ja toista silmäilly aika paljon. Molemmat suht helppoja sisällöltään, ei nää pääsykoemateriaaliks mitään vaikeeta tekstiä ole. Muistaa ne sisällöt toki täytyy.

    • CCCCP

      Ajettelin ulottaa oman urakkani nettiin, auttaa ainakin minua.Laittakaahan omia muistiinpanojanne ja tapojanne tänne. Jos vaikka syttyis jonkinlainen virtuaaliopintopiiri.

      Olen juuri lukemassa vitoskappaletta selviytymiskeinoista. Tältä näyttää mun muistiin panot:


      Selviytymiskeinot ja niiden käyttöä suuntaavat persoonallisuuden ominaisuudet kpl 5

      Selvyitymiskeinot eli coping

      - Ihmisen selviytymiskeinoja on tutkittu monissa eri tutkimussuuntauksissa ja kohteena on ollut hyvin erilaisia ryhmiä

      - Nykyisen coping -tutkimuksen juuret ulottuvat 60-luvulle asti

      - Yksi tärkeimmistä coping-tutkijoista on Richard S. Lazarus, joka julkaisi coping-tutkimukselle merkityksellisen kirjan 1966

      - Ennen kirjaa ihmisen selviytymistä tutkittiin defenssimekanismien näkökulmasta (psykodynaaminen tutkimussuuntaus)-->tiedostomattomat prosessit.

      - Lazaruksen teoria oli kognitiivinen ja innoiti muita tutkijoita huomioimaan ihmisen oman panoksen stressin hallinnassa.

      -Selviytymiskeinot ovat kognitiivisiä(tiedollisia) pyrkimyksiä hallita ihmisen sisäisiä tai ulkoisia vaatimuksia, jotka kuormittavat ihmistä.

      -Lazaruksen teoria on prosessisuuntautunut eli miten ihminen toimii stressitilanteessa ja miten toimet purevat ongelmiin.

      - (Selviytymis)prosessi käynnistyy (stressaavasta) tapahtumasta joka vaati (kognitiivistä) eli tiedollista arviointia.

      • CCCCP

        - Arviointiin antaa suuntaa taipumukselliset piirteet ( lue s.22--> McAdamsin malli
        ja esim. voimavarat ja stressin luonne.

        - Kognitiivinen arviointi on joko primaaria tai sekundaaria


        Primaarissa stressi arvioidaan a ) haitalliseksi b) uhkaavaksi c) mahdollisuudeksi

        HAITALLISET TULKINNAT aiheuttavat surua ja vihaa

        UHKAAVAT TULKINNAT aiheuttavat ahdistusta ja pelkoa

        MAHDOLLISUUS TULKINNAT aiheuttavat innostusta ja luottamusta


        Sekundaarisessa arvioinnissa pohditaan keinoja selvitä.


      • CCCCP
        CCCCP kirjoitti:

        - Arviointiin antaa suuntaa taipumukselliset piirteet ( lue s.22--> McAdamsin malli
        ja esim. voimavarat ja stressin luonne.

        - Kognitiivinen arviointi on joko primaaria tai sekundaaria


        Primaarissa stressi arvioidaan a ) haitalliseksi b) uhkaavaksi c) mahdollisuudeksi

        HAITALLISET TULKINNAT aiheuttavat surua ja vihaa

        UHKAAVAT TULKINNAT aiheuttavat ahdistusta ja pelkoa

        MAHDOLLISUUS TULKINNAT aiheuttavat innostusta ja luottamusta


        Sekundaarisessa arvioinnissa pohditaan keinoja selvitä.

        Selviytymiskeinot jakaa Lazarus

        ONGELMASUUNTAUTUNEISIIN

        - yritetään poistaa stressiä aiheuttava tekijä aktiivisesti

        turvaudutaan kun asialle voidaan vielä tehdä jotain

        esim. sydän infarktipotilas muuttaa radikaalisti elämäntapoja tai työntekijä tekee työpaikkalla aloitteen työhön liittyvän ongelmakohdan poistamiseksi.

        ja

        TUNNESUUNTAUTUNEISIIN

        - Tunteiden tukahduttaminen, stressaavan tilanteen välttely

        Turvaudutaan kun ei muuta voida (itku, raivoaminen)


      • CCCCP
        CCCCP kirjoitti:

        Selviytymiskeinot jakaa Lazarus

        ONGELMASUUNTAUTUNEISIIN

        - yritetään poistaa stressiä aiheuttava tekijä aktiivisesti

        turvaudutaan kun asialle voidaan vielä tehdä jotain

        esim. sydän infarktipotilas muuttaa radikaalisti elämäntapoja tai työntekijä tekee työpaikkalla aloitteen työhön liittyvän ongelmakohdan poistamiseksi.

        ja

        TUNNESUUNTAUTUNEISIIN

        - Tunteiden tukahduttaminen, stressaavan tilanteen välttely

        Turvaudutaan kun ei muuta voida (itku, raivoaminen)

        - Selviytymiskeinihin sisältyy 4 perusperjaatetta

        1. Ovat muuntuvia, eivät edusta ihmisen pysyviä piirteitä, opittavia tämän vuoksi

        2. Tahdonalaista ero adaptiiviseen toimintaa esim. kun säihkähtää jotain.

        3. Liittyvät käsittelyyn kun hallintaan, kaikkea stressiä ei voi hallita.
        siksi sitä on yritettävä kestää eli käsitellä.
        4. Myönteinen lopputulos ei aina ole taattu----> ei tuloksia, tai haitalliset seuraukset


      • Psykaniks
        CCCCP kirjoitti:

        - Selviytymiskeinihin sisältyy 4 perusperjaatetta

        1. Ovat muuntuvia, eivät edusta ihmisen pysyviä piirteitä, opittavia tämän vuoksi

        2. Tahdonalaista ero adaptiiviseen toimintaa esim. kun säihkähtää jotain.

        3. Liittyvät käsittelyyn kun hallintaan, kaikkea stressiä ei voi hallita.
        siksi sitä on yritettävä kestää eli käsitellä.
        4. Myönteinen lopputulos ei aina ole taattu----> ei tuloksia, tai haitalliset seuraukset

        Yksi innokas ilmoittautuu nettilukupiiriin! Jospa pistän vaikka omat muistiinpanoni persoonallisuudesta:


        PERSOONALLISUUSPSYKOLOGIAN HISTORIA

        Galenos ensimmäinen persoonallisuuden tutkija, 216-129 ekr

        lima- flegmaattisuus, voimattomuus
        keltainen sappi- huonotuulisuus, vihamielisyys
        musta sappi- surumielisyys, masentuneisuus
        veri- iloisuus, optimistisuus


        KLIININEN SUUNTAUS

        -kärsivien potilaiden oireiden hoito ja ymmärtäminen

        -tarkastelun kohteena ihminen kokonaisuutena

        -saatua tietoa ei voi yleistää

        TIETEELLINEN SUUNTAUS

        -kokeellinen psykologia, ihmisen käyttäytymisen yleiset lainalaisuudet

        -differentiaalipsykologia, ihmisten erot

        -tavoitteena luonnontieteellinen täsmällisyys


        MIKÄ ON PERSOONALLISUUS?

        -persoonallisuudesta ei ole yhtä vakiintunutta määritelmää eri tieteellisten lähestymistapojen takia

        -lähestymistavoille yhteistä viittaaminen ihmisen ulkoiseen toimintaan sekä sisäiseen kokemusmaailmaan

        -ajatusten, tunteiden ja käyttäytymisen melko pysyvä kokonaisuus (Pervin)

        -persoonallisuuteen vaikuttaa menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus


        PERSOONALLISUUSPSYKOLOGIA NYKYÄÄN


        -kulttuurien välinen tutkimus lisääntynyt

        -positiivinen psykologia lisääntynyt

        -tutkijat selvittävät enemmän yksittäisiä persoonallisuuden ominaisuuksia ja niiden suhteita


    • jns psyka

      Hyvä idea! Mun muistiinpanot on vain niin pitkiä, että en kyllä voi niitä ainakaan vielä pistää tänne. Täytyy katsoa, jos saisin niitä tiivistettyä.

      • ccccp

        toi oli vaan esimerkki, minkäslaisia ne sun muistiin panot on?


      • jns psyka
        ccccp kirjoitti:

        toi oli vaan esimerkki, minkäslaisia ne sun muistiin panot on?

        Itse asiassa nyt katsoin tarkemmin niin nuo sinun muistiinpanot niin paljon omistani poikkeakaan. Katsoin ensin, että olisit saanut koko kappaleen noin tiiviiksi, mutta siinähän taitaa olla vain näyte siitä kappaleesta.


    • ccccp

      Moi ja hyvää itsenäisyyspäivää kaikille !

      Mitenkä ootte lukeneet tota Etiikan teorioita kirjaa??
      Sitä en ainakaan itse pysty ymmärtämään kovinkaan helposti.

      ainakin hämmennystä tuottaa Mooren supervenienssi. Ja naturalistin argumentti..

      kyllä keväällä on urakkaa....

      Mitä mieltä Etiikan teorioista olette?

      • Psykaniks

        Myöhäiset itsenäisyyspäivän toivotukset sinullekkin. Etiikan teorioita kirjaa oon lukenut hitaasti, kappale kerrallaan yrittäen ymmärtää jokaisen asian niin hyvin kuin mahdollista... Toki jotkut lauseet menee välillä hieman ymmärryksen ulkopuolelle mutta monesti ne myöhemmin selkiää kun alkaa aiheesta jotain ymmärtää. Supervenienssi siis meinaa sitä että moraaliväitteitä voi täysin erottaa havaittavista naturalistisista ominaisuuksista esim. Henkilö A pysäyttää pankkiryöstäjän, joka on moraalisesti hyvä teko. Henkilö B jänistää samassa tilanteessa, joka on moraalisesti huono/neutraali teko. Ero henkilöiden A ja B välillä on natualistinen ominaisuus "rohkeus" joka vaikuttaa siis siihen onko teko moraalisesti oikein. Eli naturalistiset ominaisuudet vaikuttavat teon moraaliseen hyvyyteen joten naturalististen ominaisuuksien on pakko olla jonkin sortin yhteydessä moraalisiin asioihin. Toivottavasti tuo selkiytti edes hieman asiaa :) tai jos itse selitin väärin niin korjatkaa ihmeessä :D en kyllä nyt osaa yhdistää että mitä tarkoitat naturalistisella argumentilla...? Tarkoitatko Mooren argumenttia vai jotain muuta?


    • umphh

      Saako psykologit epäpätevinä hyvin duunia vai miksi joensuusta valmistuu aika vähän jengiä?

      • Jyväshyväkäs

        Joensuussa psykologiaa opiskelevat vaihtavat valintakokeiden kautta Jyväskylään ja muualle heti kun pystyvät. Siksi sieltä valmistuu niin vähän suhteessa aloittaneisiin. En sitten tiedä onko kyse huonosta opetuksesta vai eikö paikkakunta tai yliopisto nappaa. Jatkossa tämä siirtyminen tosin vaikeutuu joten ehkäpä Joensuuhun eksyneetkin valmistuvat kun ei ole paljoa muita vaihtoehtoja. Viittaan siis siihen haku-uudistukseen jossa suurin osa opiskelupaikoista varataan 1. korkeakoulupaikkaansa hakeville.


      • öw543
        Jyväshyväkäs kirjoitti:

        Joensuussa psykologiaa opiskelevat vaihtavat valintakokeiden kautta Jyväskylään ja muualle heti kun pystyvät. Siksi sieltä valmistuu niin vähän suhteessa aloittaneisiin. En sitten tiedä onko kyse huonosta opetuksesta vai eikö paikkakunta tai yliopisto nappaa. Jatkossa tämä siirtyminen tosin vaikeutuu joten ehkäpä Joensuuhun eksyneetkin valmistuvat kun ei ole paljoa muita vaihtoehtoja. Viittaan siis siihen haku-uudistukseen jossa suurin osa opiskelupaikoista varataan 1. korkeakoulupaikkaansa hakeville.

        Olen kuullut että kurssien sisällöissä on vähän liikaa sosiologiaa, organisaatiotutkimusta ja naistutkimusta, jotka ovat itsessään mielenkiintoisia,mutta osa kokee ettei se palvele psykologin ammattia. Siksikin siirtoa muualle.


    • jns psyka

      Hei,

      Luulen, että minun osalta tosiaan jää tuo muistiinpanojen postaaminen tänne. Toisaiseksi minulla on ollut tunne, että kaikki pitää osata ja enkä siksi osaa tiivistää asioita tarpeeksi. Mutta ehkä se ei olekaan aivan niin. Kysymykset ovat aiempina vuosina vaihdelleet ilmeisesti 2-10 sivun laajuisilta alueilta.
      Mutta miten paljon te luette? Pidättekö viikonloput vapaina ja montako tuntia päivässä luette?

    • juuliada

      Itse ajattelin täältä Jyväskylästä hakea Joensuuhun.. En ole siellä ikinä edes käynyt, mutta tiedän että kutosen matikalla ei kannata yrittää muualle, kun Joensuu on tosiaan ainut paikka ilman tilastomatikkaa ja siellä ei kysytä yo-matikan arvosanaa (en kirjottanut matikkaa, joten heihei niille pisteille). Kuitenkin Joensuussa saan yo-kokeesta 67-70 pistettä (yritän korottaa keväällä yhtä ainetta), joten mahdollisuudet on aika hyvät. Nyt on kirjatkin tilattu, ja luku-urakka voi alkaa!

      Yhtä asiaa vaan mietin: onko sattumaa, kummassa kiintiössä on? Eli valitaanko hakijat ihan mielivaltaisesti yhteispiste- tai pääsykoekiintiöön?

      Ja sit jos mahdollista ja jos nyt ei ole ihan off topic niin olis kiva kuulla jotakin Joensuusta, asuuko joku siellä tai lähistöllä? Itse oon koko elämäni asunut Jyväskylässä ja en juuri eksynyt sinne suunnalle, mutta olen kuullut että porukka on mukavan lepposaa siellä päin ja että kaupunki (ja kampus) kiva paikka. :)

      • Psykaniks

        Heips kaikille! Koetetaan herättää tämä keskustelu uudelleen henkiin näin uuden vuoden kunniaksi. Miten kaikilla on lukeminen edistynyt, vieläkö motivaatio on korkealla? :) Joensuusta olisi kyllä kiva kuulla enemmän mullekkin melko vieras paikka vaikka kerran olen siellä ollutkin


      • Ehg

        Eli hommahan menee ymmärtääkseni niin, että eka kaikille lasketaan valintakoe todistuspisteet kaikille ja tältä listalta valitaan 28 parasta. Tämän jälkeen kaikki valitsematta jäneet laitetaan paremmuusjärjestykseen pelkän valintakokeen perusteella ja valitaan 12 parasta.


    • jns psyka

      Moi,

      Hyvää ja onnekasta uutta vuotta kaikille! Näköjään oidipus ry:n pääsykoe keskustelu on taas avattu eli pitäisikö siirtää tämä keskustelu sinne? Vaikka en ole psykologiaan ennen hakenutkaan, olen joskus seuraillut tuota keskustelupalstaa ja siellä on käyty hyviä keskusteluja, jospa tänäkin vuonna saataisiin vastaavanlainen virtuaalinen opintopiiri käyntiin.

      http://oidipus.keskustelu.info/viewtopic.php?f=3&t=2

    • canardeau

      Coucou ihmiset!

      Haen ekaa kertaa Joensuuhun ja psykaan ylipäätään.
      Löytyisikö Jyväskylän tai Kymenlaakson piireistä halukkaita lukupiiriin??

    • Ymmi

      Onko kellään heittää arviota kuinka moni valmistunut (Joensuu) sijoittuu psykologiksi yksityisektorille, siis yrityksiin palkattuna tai itse yrittäjiksi? Olettaisin että suurin osa menee valtion ja kuntien yksiköihin.

      • pikkumörkö

        Moikka !
        Itsekkin olen hakemassa joensuuhun lukemaan psykaa, mutta ihan vielä en ole kirjojen kanssa päässyt vauhtiin. Mietiskelen tässä vielä tulevaisuuttani sillä toinen välivuosi ei ole vaihtoehto. Varavaihtoehto psykalle siis vielä vähän auki. Siksi ajattelinkin kysyä, että onko joku törmännyt samoihin kirjoihin muissakin pääsykokeissa kuin joensuun psykassa ?


    • å12xr

      Viime vuonna oli Kuopion sosiaalipsykologian kaa sama kirja, mutta nyt kai on erit. tai Kuopiossa ei oo kirjaa lainkaan vaan verkkomateriaalit.

    • oidipusry

      Hyvä huomata että olette alkaneet valmistautua valintakokeeseen jo näin hyvissä ajoin! Psykologian opiskelijoiden ainejärjestö Oidipus ry:llä on oma pääsykoefoorumi: http://oidipus.keskustelu.info/index.php

      Kannattaa käydä tutustumassa ja jatkamassa keskustelua foorumin puolella. Siellä on tarjolla tukea, neuvoja ja tsemppiä jo sisäänpäässeiltä opiskelijoilta.

      Lukuintoa kaikille!

    • opiskelijaksijälleen

      Hei,

      Onko täällä ketään erillisvalinnassa Joensuuhun psykologiaan hakevia? Millisilla pisteillä edellisvuosina on päässyt sisään erillisvalinnassa?

    • kissa8

      erillisvallinnassa korkeammat pisterajat kuin yleisessä valinnassa.

      • psa1

        Niinkö, onko sinulla tietoa mitkä olivat pisterajat viime vuonna?


    • ropu

      Olen näköjään tosi myöhässä, tänään aloitin lukemisen. Aika "hassua", että jotkut aloittivat jo lokakuussa - itselläni ei tod. olisi ollut aikaa tai voimia, kun piti valmistautua yo-kirjoituksiin. Nyt kun kirjoitukset ovat ohi ja pari viikkoa hengähdetty, niin eikun kirjojen kimppuun!
      Mulla on myös kaksi muuta pääsykoetta, joten en voi omistautua kokonaan psykan lukemiselle - alkaa tuntua että teidän lukutoukkien rinnalla sisälle pääsy on sula mahdottomuus :)

      • psa1

        Kuinka paljon te kirjoittajat olette lukeneet näitä kirjoja? Esim. montako kertaa? Onko molemmista kirjoista jo kaikki opittu tässä vaiheessa?

        Itsellä taitaa loppua aika kesken...


      • psykologiksi
        psa1 kirjoitti:

        Kuinka paljon te kirjoittajat olette lukeneet näitä kirjoja? Esim. montako kertaa? Onko molemmista kirjoista jo kaikki opittu tässä vaiheessa?

        Itsellä taitaa loppua aika kesken...

        mä aloitin lukemisen tammikuussa ja oon tähän mennessä lukenu molemmat kirjat neljä kertaa ja lisäksi tehnyt muistiinpanoja ja käsitekarttoja. oon myös valmennuskurssilla. mut en silti koe osaavani vielä läheskään kaikkee :D ei siis kannata lannistua jos tuntuu, että asiat ei vielä ole hallussa,, viielä on aikaa! :) hyvät yo-pisteet voi myös hieman kompensoida heikompaa pääsykoemenestystä. viime vuonna esim. ns. yhteispisteraja oli 37, pelkän pääsykokeen perusteella siis tuo aiemmin mainittu 39. joka vuosi Joensuuhun kuitenkin ollut enemmän ja enemmän hakijoita ja pisterajatkin sitä myötä aina nousseet.


    • JÄIKS

      Onko pääsykoekirjat joka vuosi suht samat? Kuinka aikasin kirjat pääsykoejulkaistaan? Itse vasta ensivuonna Joensuuhun hakeva, mutta ois jo mielenkiintoa alkaa kattelemaan mitä tulemanpitää :)

    • ljub3

      Huh,melkein tuhat hakijaa ollu.Kokeeseen tulee sitten about 500. Saa siinä pyrkiä.

    • kissa8

      Erillisvalinnassa 41 ja yleisessä 39. Yliopistolta saatu tieto.

      • huhhuh1

        Mitä edellinen tarkoittaa? Ottavatko Joensuuhun enemmän opiskelijoita tänävuonna?


      • psa1

        Eli siis erillisvalinnan osalta tuo alin pistemäärä on ollut korkeampi kokeen osalta?Hienoa, eli olisi kannattanut hakea normaalissa kiintiössä mielummin. Mikä on kokeen maksimipistemäärä?

        Mitä muuta tiedät erillisvalinnasta? Kuinka paljon yleensä hakijoita jne? Hakevatko useimmat ihan tosi tarkoituksella vai käyvät vain kokeilemassa? Oletko itse hakemassa erillisvalinnan kautta?


    • v681

      Pisterajoja.

    • kissa8

      Muistaakseni maksimipistemäärä on 56. Itse haen yleisessä ryhmässä, koska saan pidemmän opinto-oikeuden ja toisekseen pistemäärä on siellä ollut ainakin viime vuonna alhaisempi.

      Erillisvalinnassa haki viime vuonna n. 50 ? hakijaa, ja hakijamäärät ovat jatkuvassa nousussa. Samoin on kyllä yleisessä haussakin, joten... Vaikeaa se sisäänpääsy on joka tapauksessa.

    • psa1

      Nyt on kokeet sitten takana! Mitä olette mieltä kysymyksistä, aika yllättäviä minusta. Todella vaikea tietää kuinka omat vastaukset pisteytetään eli saa kyllä jännittää seuraavat kolme viikkoa!

      • kissa2014

        Kyllä oli yllättävät kysymykset. Mackien virheteoria ja persoonallisuuspsykologian historia ei tunnu kovin keskeisiltä. Mitkä fiilikset teillä jäi?


      • psa1
        kissa2014 kirjoitti:

        Kyllä oli yllättävät kysymykset. Mackien virheteoria ja persoonallisuuspsykologian historia ei tunnu kovin keskeisiltä. Mitkä fiilikset teillä jäi?

        No, laaja kysymys meni toivon mukaan melko hyvin. Mutta Mackie haparoiden (unohdin mainita relatiivisuusargumentin ja omituisuusargumentin) ja suuntaukset samoin hieman haparoiden. Olin juurikin sivuuttanut tuon kirjan alkuosan ajatellen, ettei sitä ainakaan kysytä :). Hölmöä.

        Tulevatko tulokset vasta 19.6. vai viimeistään silloin?


      • Psykaniks
        psa1 kirjoitti:

        No, laaja kysymys meni toivon mukaan melko hyvin. Mutta Mackie haparoiden (unohdin mainita relatiivisuusargumentin ja omituisuusargumentin) ja suuntaukset samoin hieman haparoiden. Olin juurikin sivuuttanut tuon kirjan alkuosan ajatellen, ettei sitä ainakaan kysytä :). Hölmöä.

        Tulevatko tulokset vasta 19.6. vai viimeistään silloin?

        Tulokset vissiin tulevat vasta 19.06. Itsellänikin meni tuo mackien teorian kysymys hieman pieleen kun aika meinasi loppua kesken... Kuinka pitkiä teidän vastaukset olivat? Mulla jäi tosiaan se viimeinen vastaus vain 2 sivun mittaiseksi


    • Pieleen meni

      Munkin mielestä oli yllättävät kysymyset! Aika pikkutarkkaa tietoa vaadittiin. Harmittaa, kun olin ajatellut, että keskeistä olisi enemmänkin isompien kokonaisuuksien hallinta, ja sitten kysyvät tällaisia! Kaunistelun rajaaminen tuotti tuskaa. Laajaan kysymykseen kirjoitin lähemmäs kaksi konseptia. Muista vain kaksi sivua. En kyllä ymmärrä kuinka niistä olisi sen pitempiä saanutkaan!? Jälkeenpäin aloin kyllä pohtia, olisikohan suuntausten yhteydessä pitänyt tuoda esiin tietoja muualta kirjasta, kuten temperamenttiluvusta kliinisen tradition edustajista esimerkiksia Thomas ja Chess ja kokeellisesta Pavlovin löydökset autonomisen hermoston varianssista tai muuta vastavaa? itse pitäydyin ykköluvussa käsitellyssä asiassa.

      • Psykaniks

        Sähän ehdit kirjoittaa aika paljon tohon ensimmäiseen esseeseen, mulla jäi se vain 5 sivun mittaan. Olisin kyllä kyennyt kirjoittamaan enemmänkin mutta aika alkoi tosiaan loppua kesken. Pikku esseistä ei kyllä paljoa yli kahta sivua saanut kirjoitettua, mackien teoriakin kuin sisältää vain kaksi argumenttia. Nyt sitten täytyy vain jännittää kesäkuuhun asti :D


    • psa1

      Miten se kaunistelun ja narratiivisen psykologian kysymys tarkasti menikään? Itse ainakin rajasin vastauksesta pois validiteettiin liittyvät asiat. Mitä tarkemmin näitä asioita miettiin, sitä huonommin koe onkin mennyt. Tajusin juuri, että mainitsin Thomasin & Chessin sijasta Stella & Chessin....höh.

      • Laaja esseekysymys

        Tarkastele Metsäpellon ja Feldtin kirjan pohjalta kaunistelua persoonallisuuden kyselytutkimuksessa. Pohdi kaunistelua myös narratiivisen psykologian näkökulmasta.


    • kis3

      Miten analysoitte kaunistelua narratiivisen psykologian valossa?

    • xcvxcv

      jotain sen tyylistä, ettei "oikeita" tai "vääriä" tarinoita olisi olemassakaan :d

    • kaunistelusta

      Selitin jotain, että kaunistelu voi olla henkilölle tapa työstää sisäistä tarinaansa ja säilyä eheänä, osa persoonallisuutta. Ja kulttuurisidonnaisuutta toin esiin myös. Aika heppoiseksi jäi pohdinnat. Tietysti kokeen jälkeen tuli mieleen kovastikin kaikkea, mitä olisi voinut kirjoittaa. :/

    • Pampupam

      Huhuu, kohta alkaa jännittämään pääsykoetulosten kanssa. Tuleekohan kirjeet kotiin ennen ilmoitusta yliopistohaku.fi:ssä.

      • hikoileva kokeilija

        Kirje ei varmastikaan tule ennen sähköistä tulosta. Yliopistohaku.fi:tä kannattaa käydä kurkkimassa jo alkuviikosta. Hui, hirveetä... tämä kuukausi on kestänyt mahdottoman kauan..


    • Yeeeh

      Kampuksen ilmoitustaululla oli jo tulokset!

    • asdfasdf

      HV, vasta 19. pvä julkaistaan.

    • akuuu

      Kääk! Jännitys alkaa olla jo huipussaan! Onko kellään mitään havaintoja kirjeistä tai muusta? :D

    • Emmistiina

      Semi-inside tietoa: tulokset tulevat 19.6, koska tulokset tarvitsevat korkeamman tason hyväksynnän. Tulokset tuolloin siis yliopistohaku.fi ja Joensuun kampuksella ilmoitetulla paikalla.

    • pääsin sisään

      Tulokset näkyivät jo tänä aamuna yliopistohaku.fi:ssa! :)

    • Mirrisi

      Onnea sisäänpäässeille. Itse en päässyt :( byää...

      • kriteerit

        Olis jännä tietää, mitä niihin kysymyksiin olisi pitänyt kirjoittaa...


    • uskomatonta!!1

      Sisällä!!

    • Pampupam

      En päässyt. Mielenkiintoista nähdä vastausten pisteet, mielestäni meni hyvin ja osasin asiat. Selvästikään en riittävän hyvin.

      Onnea opiskelupaikan saaneille! :)

      • Psa1

        Hain erillishaussa ja tila on edelleen kesken.... Lukeeko hylätty tai ei hyväksytty selvästi ?


      • ihmettelijä

        Itellä jäi 6 pistettä ja harmittavasti arvostelut tehtävistä 15-1-9. Tämä ihmetyttääkin sillä mielestäni osasin hyvin myös kakkosen (kliininen ja kokeellinen traditio sekä esimerkit ja tutkijat). Vai oliko tämä sittenkin väärin vastattu? Ihmetyttää kyllä..


    • juhannuselli

      Moi, mulla luki tuloksessa "hyväksytty". Aiemmin se oli "kesken".

      • Psa1

        Haitko erillishaussa?


      • poppit6
        Psa1 kirjoitti:

        Haitko erillishaussa?

        40 pisteellä sisään, erillisvalinnassa,
        paljonkohan alin pistemäärä?


      • Eka yritys
        poppit6 kirjoitti:

        40 pisteellä sisään, erillisvalinnassa,
        paljonkohan alin pistemäärä?

        Erillisvallinnassa alin pistemäärä oli 37, paljonko yleisessä valinnassa ?
        Poppit6, kuinka paljon valmistauduit kokeeseen ja haitko ensimmäistä kertaa ?

        Vaihtuvatko kirjat muuten vuosittain ?


    • pisterajat

      Pelkän pääsykokeen perusteella valittujen alin pistemäärä oli 39 ja yhteispistellä valittujen pisteraja 99.

      • edellinen jatkaa

        Kirjat ovat vaihtuneet ehkä noin kolmen vuoden välein, eivätkä molemmat kirjat ole aina vaihtuneet samalla kertaa. Nythän nämä kirjat olivat ensimmäistä kertaa, että tuskin vaihtuvat ensi kevääksi. Pisterajat ovat näyttäneet nousevan aina vuosi vuodelta sitä myötä, mitä pitempään samat kirjat olleet. Toki myös hakijoiden määrä vaikuttaa pisterajoihin.


    • Lilian 2

      Lukiko kirjeessä kuinka paljon osallistui pääsykokeeseen porukkaa? :)

      • hakijamäärät

        960 hakemusta, kokeeseen osallistujia 459.


    • about-luvut

      Kokeessa oli noin 460, hakijoita noin 950.

    • Arpoooooooo

      Voisiko joku kertoa onko miten paljon opetuksessa ja yleisessä ilmapiirissä eroa Joensuun ja Jyväskylän psykan välillä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5887
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3727
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      2008
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1809
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1246
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1229
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1037
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      980
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe