Helluntailainen siunaus vs luterilainen kaste

helut

Pariskunnat, joista toinen kuuluu helluntaiseurakuntaan ja toinen luterilaiseen seurakuntaan, kuinka olette ratkaisseet asian oman lapsenne kohdalla?Onko lapsenne siunattu vai kastettu.Itse kamppailemme asian kassa ja olisi kiva kuulla miten muut ovat asian ratkaisseet. Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista.

22

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt kannattaa punnita se, mihin te itse uskotte ?

      Eli kannattaa tutkia Sanaa ja miettiä sitä, että mitä luulette saavuttavanne vaikkapa vesikasteen kautta, tai jos ette kasta, niin mitä luulette menettävänne ?

      Siis monesti on helppoa mennä muiden mukana vain, käsittelemättä ITSE asioita sydämessään, mutta nyt siis olisi aika todella käsitellä tuo kaste asia.

      Minulla on eräs uskon ystävä, joka ei itse uskonut lapsi aksteeseen, mutta sitten kun oma lapsi oli syntymässä pian, vasta sitten hän todella alkoi asiaa miettimään ja tutkimaan ITSE kunnolla sydämessään ja Sanan kautta.

      Kannattaa siis yhdessä käsitellä asia kunnolla Raamatun opetuksia tutkien.

      • helut

        Kiitos vastauksestasi vr62. Tarkoitukseni ei suinkaan ole saada täältä valmista vastausta. Tilanne on hankala, koska itse koen luterilaisen kasteen oikeaksi ja puoliso taas kokee, että vapaidensuuntien tapa siunata lapsi on oikea. Olemme keskustelleet ja tutkineetkin asiaa, mutta sopua ei vain synny. Olisi vain niin mielenkiintoista tietää miten muut ovat tällaisessa tilanteessa toimineet.


      • helut kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi vr62. Tarkoitukseni ei suinkaan ole saada täältä valmista vastausta. Tilanne on hankala, koska itse koen luterilaisen kasteen oikeaksi ja puoliso taas kokee, että vapaidensuuntien tapa siunata lapsi on oikea. Olemme keskustelleet ja tutkineetkin asiaa, mutta sopua ei vain synny. Olisi vain niin mielenkiintoista tietää miten muut ovat tällaisessa tilanteessa toimineet.

        Halusin sanoa siis, että et löydä sitä vastausta muilta !

        Sinun pitää ensin mietttiä kunnolla tahollasi asiaa, ja samoin myös puolisosi omalla tahollaan ja sitten teidän pitää löytää jotenkin yhteinen sävel.

        Siis niin monta kun on uskovaa, on myös näkemyksiä siitä, mitä esim. vauvana kastaminen antaa ja mitä ei, ja sama taas on sen aikuiskasteen kanssa.

        Eli teitä ei hyödytä muiden ratkaisut, sillä teidän tapauksenne on ihan omansa, et voi verrata sitä muiden tapauksiin, kun silloin pitäisi löytyä täysin samanlaiset näkemykset kuin teillä on itsellänne ja se taitaa olla vaikea rasti löytää sellaista, sillä me kaikki olemme yksilöitä.

        Rukoilkaa Jumalalta johdatusta ja ohjausta ja opetusta varsinkin tuossa asiassa, Hän tietää miten se tulee ratkaista !


      • Kristuksen oma.
        helut kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi vr62. Tarkoitukseni ei suinkaan ole saada täältä valmista vastausta. Tilanne on hankala, koska itse koen luterilaisen kasteen oikeaksi ja puoliso taas kokee, että vapaidensuuntien tapa siunata lapsi on oikea. Olemme keskustelleet ja tutkineetkin asiaa, mutta sopua ei vain synny. Olisi vain niin mielenkiintoista tietää miten muut ovat tällaisessa tilanteessa toimineet.

        Kastamaton lapsihan on pakana ja vailla kristillistä kohtelua ja Pyhää Henkeä.

        Se on Saatanan henki, joka yrittää estää lapsien kastamisen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Sama henki yrittää jättää lapsen kastamattomina pakanona tähän maailmaan tämän maailman ruhtinaan valtakuntaan kasvattamaan sitä "omaa ymmärrystä" eli ihmisen omaa järjenpäätelmiä ja valintoja.


      • error flynn
        helut kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi vr62. Tarkoitukseni ei suinkaan ole saada täältä valmista vastausta. Tilanne on hankala, koska itse koen luterilaisen kasteen oikeaksi ja puoliso taas kokee, että vapaidensuuntien tapa siunata lapsi on oikea. Olemme keskustelleet ja tutkineetkin asiaa, mutta sopua ei vain synny. Olisi vain niin mielenkiintoista tietää miten muut ovat tällaisessa tilanteessa toimineet.

        Ehdotan, että kastatte hänet. Anna puolisosi sitten käyttää vaikka hellareissa siunattavanakin. Ja sopikaa, että hän saa mennä isona uudelleen hellarien kasteellekin, jos hän itse niin päättää.


      • on vain yksi kaste
        error flynn kirjoitti:

        Ehdotan, että kastatte hänet. Anna puolisosi sitten käyttää vaikka hellareissa siunattavanakin. Ja sopikaa, että hän saa mennä isona uudelleen hellarien kasteellekin, jos hän itse niin päättää.

        Älä tee myönnytyksiä ja kompromisseja tämän maailman ruhtinaan kanssa "toisesta kasteesta" myöhemmin.

        Raamatun mukaan on vain yksi kaste "hen baptisma", missä sana hen tarkoittaa todellakin kasteen lukumäärää. Lapsena saatu kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen on se "hen baptisma", josta Jeesus puhuu. Jeesuksen kastekäsky: Matt.28-luku.
        Muistat myös Ef.5.4

        Siunausta!


      • error flynn
        on vain yksi kaste kirjoitti:

        Älä tee myönnytyksiä ja kompromisseja tämän maailman ruhtinaan kanssa "toisesta kasteesta" myöhemmin.

        Raamatun mukaan on vain yksi kaste "hen baptisma", missä sana hen tarkoittaa todellakin kasteen lukumäärää. Lapsena saatu kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen on se "hen baptisma", josta Jeesus puhuu. Jeesuksen kastekäsky: Matt.28-luku.
        Muistat myös Ef.5.4

        Siunausta!

        Minun puolestani menkööt uudestikasteelle, jotka siihen päätyvät. Järkeä yritän tietysti sellaisille puhua mutta jos joku on niin eksynyt eikä totuus kelpaa, niin ei sitä millään pakkokeinoilla pidä alkaa estämään.


      • kaste on ikuinen
        error flynn kirjoitti:

        Minun puolestani menkööt uudestikasteelle, jotka siihen päätyvät. Järkeä yritän tietysti sellaisille puhua mutta jos joku on niin eksynyt eikä totuus kelpaa, niin ei sitä millään pakkokeinoilla pidä alkaa estämään.

        Juu, ei pakkokeinoista ole kyse. Totuus tekee ihmisen vapaaksi. Lapsena saatu kaste riittää ihmiselle ja Jumalalle. Toinen kaste tuo helposti toisen hengen. Uudestikastetta eli anabaptismia tulee varoa ja karttaa.

        Siunausta sinulle!


    • Mazdels (ei kirj.)

      Mielestäni lapsen voisi kastaa ja liittää luterilaiseen kirkkoon. Tämä myös sen takia, että lapsi kuuluisi johonkin seurakuntaan. Jos häntä ei kasteta, hän saattaa jäädä juurettomaksi. Jos ei helluntailaisuuskaan ala kiinnostamaan, lapsi jää seurakunnattomaksi.

      Ota huomioon sekin seikka, jos asutte pienellä paikkakunnalla, lapsi voi joutua koulussa kiusattavaksi sen vuoksi, ettei ole kastettu luterilaiseen kirkkoon. Näin ei missään nimessä saisi olla, mutta tätä valitettavasti tapahtuu. Tiedän kokemuksesta.

      Tiedän erään tapauksen, jossa helluntailaiset vanhemmat ottivat ottolapsen, joka oli vauvana liitetty kirkkoon. Lapsen annettiin myöhemmin aikanaan käydä rippikoulu normaalisti ja jatkaa kirkon jäsenenä. Nämä vanhemmat menivät kirkkoon mukaan rippijuhlaan. Muut helluntaiseurakuntalaiset kyllä silloin oudoksuivat vanhempien menettelyä. Mielestäni vanhemmat tekivät oikein.

      • error flynn

        Tosi kunnioitettavaa helluntailaisvanhemmilta! Nostan hattua!


      • kyselevä ihminen

        Tiedän nuoren miehen, jota ei vanhemmat käyttäneet kasteella, eikä tuo nuori mies ole sitä itsekkään ottanut. Olen sitä miettinyt, että merkitseekö tuo pojan kohdalla jotakin.
        Hän on ollut koko elämänsä ajan vaisu ja jopa hänen äitinsä on siitä monta kertaa maininnut kertoen olevansa huolissaan pojastaan.
        En tiedä liittyykö tuo vaisuus mitenkään kastamattomuuteen, mutta joskus sitä mietiskelen. Olen hänen äidilleen ehdottanut, että pyytäisi poikaa menemään kasteelle, mutta sitä ei ole tapahtunut. Poika on jo aikuinen mies niin, että ei häntä voi tietenkään pakottaa kasteelle, mutta pitäisikö hänelle enemmän siitä puhua?


    • Rukous on apu

      Miettikää aviopuolisoina yhdessä miten ratkaista asia. Ehdotan, että luette yhdessä kaikkea sitä, mitä Jeesus käski tehdä. Aivan varmasti tulette näkemään sen, että Jeesus käski kastaa kaikki kansat ja opetuttaa heidät. Kaste on luterilaisille pyhä asia ja siksi ymmärän, että olet nyt vaikeassa tilanteessa, mutta rukoile ja usko.

    • Isien uskoa

      Aikuiset pitää kastaa upottamalla ja lapset perinteisellä tavalla. Kirkkoon liittämistä ei pidä olla vaan luterilaiseen perheeseen syntynyt kuuluu automaattisesti vanhempiensa kirkkoon.

    • BigJ

      Hyviä neuvoja täällä, yhdyn edellisiin. Kanattaa Raamatun sanan valossa pohtia, mikä on kasteen sisältö ja mitä kaste antaa sekä sitä mikä tehtävä kasteella ylipäänsä on. Ja kannattaa myös perehtyä siihen miten kaste on ymmärretty kristillisessä kirkossa jo 2000 vuotta.

      Siunausta!

    • Kuten ehkä huomaat, tämä ei ole ihan oikea foorumi kysellä tälläisiä asioita !

      Kiihkoilijat vain tyrkyttävät omia oppejaan, eivätkä kykene luottamaan Jumalan apuun asiassa !

      Uskon asiat ovat henk koht asioita, jotka tulee selvottää Herran kanssa kahden !

    • lainkuuliainen

      Jos haluatte noudattaa lakia:

      "Suomen lain mukaan lapsi seuraa uskonnon suhteen äitiään."

    • Se on jännä näissä kommenteissa, että kaikki näyttävät olevan puolueellisia.

      Siis aina näyttää olevan oma lehmä ojassa, eli omaa oppia tavalla tai toisella halutaan tyrkyttää.

      Tapahtuu se sitten suoraan tai kiertäen, tökerösti tai ovelasti, niin kuitenkin tavalla tai toisella om puolue kanta näkyy, ikävä kyllä.

      • rukoile ja lue Sanaa

        Kaikkein varminta on seurata Jeesuksen antamaa esimerkkiä tässäkin asiassa.
        Lapselle riittää pelkkä siunaus ja te voitte yhdessä puolisonne kanssa siunata
        tätä pienokaista vaikka joka päivä.

        Lapsikasteessahan vauva liitetään vain kirkon jäseneksi, eikä sillä ole sen kummempaa merkitystä, mutta jos haluat, että lapsesi kuuluu kirkkoon, niin sitten
        se hoituu kastamalla hänet.

        Oletko itse kirkon jäsen?


      • helut
        rukoile ja lue Sanaa kirjoitti:

        Kaikkein varminta on seurata Jeesuksen antamaa esimerkkiä tässäkin asiassa.
        Lapselle riittää pelkkä siunaus ja te voitte yhdessä puolisonne kanssa siunata
        tätä pienokaista vaikka joka päivä.

        Lapsikasteessahan vauva liitetään vain kirkon jäseneksi, eikä sillä ole sen kummempaa merkitystä, mutta jos haluat, että lapsesi kuuluu kirkkoon, niin sitten
        se hoituu kastamalla hänet.

        Oletko itse kirkon jäsen?

        Kyllä, itse olen kirkon jäsen ja minut on vauvana kastettu. Itse olen kokenut etten tatvitse enää uskovien kastetta enkä halua liittyä helluntaiseurakuntaan. Puoliso kuuluu helluntaiseurakuntaan kuten hänen koko sukunsa hän on käynyt kasteella vasta aikuisena.


      • helut
        helut kirjoitti:

        Kyllä, itse olen kirkon jäsen ja minut on vauvana kastettu. Itse olen kokenut etten tatvitse enää uskovien kastetta enkä halua liittyä helluntaiseurakuntaan. Puoliso kuuluu helluntaiseurakuntaan kuten hänen koko sukunsa hän on käynyt kasteella vasta aikuisena.

        Täällä on tullut paljon keskustelua, mutta onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa? Siis erimieltä puolison kanssa kasteesta.


      • error flynn
        helut kirjoitti:

        Täällä on tullut paljon keskustelua, mutta onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa? Siis erimieltä puolison kanssa kasteesta.

        Ei onneksi. Olen kuitenkin miettinyt, miten toimisin, jos puoliso löytyisi vapaasta suunnasta. Luterilaisen puolison mieluummin ottaisin. Ei tulisi tuollaisia ristiriitoja.


    • AOAOAOAOAOAOAOAO

      Joka ei synny vedestä ja Hengestä, ei voi nähdä Jumalan Valtakuntaa.


      Johannes Kastaja : " minun TARVITSEE saada Sinulta KASTE, ja Sinä tulet minun tyköni ! "


      Herra Jeesus Kristus : " Minä sanon teille: ei ole vaimoista syntyneitten joukossa yhtäkään suurempaa kuin Johannes, mutta vähäisin Jumalan Valtakunnassaon suurempi kuin hän ." Luuk.7:28


      Jos Johannes Kastaja todisti, että hänen tuli saada kaste, niin kuka on ihminen joka ei kastetta tarvitsisi ?

      Sillä, Jeesus todisti Johanneksen olevan ihmisistä syntyneistä suurin.


      Room.6:3

      Room.6:4-5

      Efes.4:5-6


      Älkää estäkö lapsia tulemasta Minun tyköni !


      MINÄ OLEN KASTEVESI.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2696
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1796
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe