Vegaani ja lannassa kasvatettu vihannes

Vegaaninenlanta

Oli kahvitauko keskustelun aiheena:
Miten tämä yhtälö toimii??

Voiko vegaani syödä kasvista joka on lannoitettu paskalla??
Eihän sitä eläimen paskaa tule jos ei olisi navettaa/sikalaa/kanalaa. Milläs sitten lannoitetaan että vihannekset/kasvikset kasvaa??

Vapaana kasvavat eläimet!! Joo mutta eikös hekin ole vegaaneja? Ja syövät kasvikset jotka ovat heidän laidunmaillaan..

Millä Luomu vihannekset lannoitetaan? Paskalla? Mistä sitä saadaan? Miten se eläinperäisyys? Onko lanta saatu minkälaisesta navetasta yms??

Ketään mitenkään syyllistämättä, uteliaana vaan kysellään. Kyllähän täällä tämä asia tiedetään..

31

544

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yks waan

      No yhtä hyvin ne voisi lannoittaa kasvissyöjien paskalla! Se on yhtä ravinnerikasta kuin lehmien, soijarehulla höystettyä! Einessyöjien paskasta en menis vannomaan...

    • Eläinten lanta ei kuitenkaan millään riittäisi lannoittamaan kaikkia peltoja, sillä eläimet tietenkin syö enemmän pinta-alaa kuin mitä niiden lannalla voi lannoittaa. Lannoitteeksi voi yhtä hyvin käyttää kasvijätettä, kuten asiat meidänkin kompostissa hoituu, keinotekoisia lannotteita, tai vuoroviljelyä. Et en nyt näe tässä valtavaa ongelmaa. Toki syön lannalla lannoitettu ja kasveja, koska sitä ei voi millään estää kun lannoitustapa ei ilmene mistään.

    • reiluakaffeeta

      Itse tässä kahvitauolla mietiskelen lihansyöjiä puolestaan. Voisitteko ensi kahvitauolla jutella tästä aiheesta ja kerrotko sitten millaiseen tulokseen tulitte.

      Pystyisitkö syömään ihmislihaa? Tekisitkö mielelläsi siitä vaikka makaronilaatikkoa, pizzaa? Millaisten ihmisten lihaa söisit mieluiten? Lihotettujen, tietyn rotuisten tai maalaisten? Hyväksyisitkö vaikkapa jos kehitettäisiin vajaaälyinen ihmisrotu, ensin sitä voisi vaikka käyttää jossain työhommissa mihin ei valkoinen mies viitsi ryhtyä ja sitten kun kunto huononee niin sen voisi laittaa lihoiksi teille lihansyöjille.

      Toinen vaihtoehto on että ihmiset voisivat syödä kuolleita ihmisiä, ihmettelen että miksi hyvä ja ravitseva liha tuhkataan tai haudataan. Eikö sairaaloiden yhteyteen voisi tehdä lihajalostamoja joista ihmisia lihoiteltaisiin. Hautajaisista voitaisiin tehdä peijaiset, kunnon mykyrokkaa kehiin! Virsilaulua ja suun mäiskettä ai ai, kyllä olisi hautajaisetkin eri maata. Tämä olisi mielestäni ekologinenkin ratkaisu, ei tarvitsisi saastuttavaa eläinteollisuutta eikä tarvitsisi rahdata soijaa karjalle rehuksi maailman toiselta puolen. Ihan samaa lihaahan se on eikä vahingoittaisi ketään. Minut saisit ainakin syödä kun minusta aika jättää, en pistäisi pahakseni ollenkaan. Olet mitä syöt ja minä olisin silloin osa sinua, olemmehan toistemme lähimmäisiä.

      Uteliaana vaan minäkin kyselen :)

      Saako vielä kysyä että millä alalla olette töissä? Ihan ilman mitään takaa-ajatuksia älyllisestä kapasiteetistanne...yleensä tuppaa olemaan junttisakkia ne jotka ryhmässä haluavat panetella kasvissyöjiä ja tuntea paremmuutta ja vahvistaa harhaista kuvaansa siitä että eläinten rääkkäys ja niiden syöminen on ihan hyväksyttävää.

      Niin ja vastaus, en syö luomua juuri mainitsemanne asian vuoksi, enkä myöskään sen vuoksi että pelkään suolinkaistartuntaa. Lapsena söin hevosenpaskalla kasvatettuja kasveja ja suolinkaisiahan niistä tuli.

      Kasveja lannoitetaan myös kalanteurastusjätteellä sekä turkistarhojen raadoilla, enkä myöskään haluaisi syödä tällaisia kasviksia mutta näitä ei mainita tuotteissa joten aika vaikea boikotoida,

      Niin ja juotteko reilun kaupan kahvia tauollanne, eli kiinnostaako teitä edes ihmisten oikeudet jos kerta eläinten oikeudet ei kiinnosta.

      • hyvä kirjotus

        Olen kans miettiny että joku tosi ilkee voisi syöttää lihansyöjille vaikka omaa äitiä ja muita sukulaisia. Ihmisen liha tarpeeks hyvin jauhettuna ja sekotettuna muuhun, niin täydestä menis!

        Onhan ihmisissä esiintynyt kannibalismia mm. äärimmäisissä oloissa ilman ruokaa. Tieteen kuvalehdessa oli löydetty nuoren naisen kallo ja siitä päätelty että hänet oltiin syöty, kallossa oli sellaisia viiltoja jne.

        Että näin eettinen on meidän iki-ihana älykäs lajimme!


      • realisti5
        hyvä kirjotus kirjoitti:

        Olen kans miettiny että joku tosi ilkee voisi syöttää lihansyöjille vaikka omaa äitiä ja muita sukulaisia. Ihmisen liha tarpeeks hyvin jauhettuna ja sekotettuna muuhun, niin täydestä menis!

        Onhan ihmisissä esiintynyt kannibalismia mm. äärimmäisissä oloissa ilman ruokaa. Tieteen kuvalehdessa oli löydetty nuoren naisen kallo ja siitä päätelty että hänet oltiin syöty, kallossa oli sellaisia viiltoja jne.

        Että näin eettinen on meidän iki-ihana älykäs lajimme!

        Aika sairasta.


      • osapäivävegaani

        Sairas ihminen. Vaikka vegaanius kuinka olis hyvä juttu niin sunlaises kanssa en haluu olla missään tekemisissä. Ja teitähän näyttää vegeissä riittävän, tai ainakin moni hiljaisesti hyväksyy tällaiset kannibalismilla mässäilyt kun tähänkään ei oo mitään kommentoitu.

        Ihan mielenkiinnosta kysyn että mitä mieltä olet lihaa syövistä eläimistä. Onko niillä moraali yhtä alhaalla kuin lihaa syövillä ihmisilläkin? Te kuulostatte niin usein joiltain vaihtoehtokrisuilta, marttyyreja ja ihmisvihaajia.


      • reiluakaffeeta
        osapäivävegaani kirjoitti:

        Sairas ihminen. Vaikka vegaanius kuinka olis hyvä juttu niin sunlaises kanssa en haluu olla missään tekemisissä. Ja teitähän näyttää vegeissä riittävän, tai ainakin moni hiljaisesti hyväksyy tällaiset kannibalismilla mässäilyt kun tähänkään ei oo mitään kommentoitu.

        Ihan mielenkiinnosta kysyn että mitä mieltä olet lihaa syövistä eläimistä. Onko niillä moraali yhtä alhaalla kuin lihaa syövillä ihmisilläkin? Te kuulostatte niin usein joiltain vaihtoehtokrisuilta, marttyyreja ja ihmisvihaajia.

        Kuule, vegaanin mielestä on lihansyönti on aina yhtä sairasta, olipa se ihmis- tai eläinlihaa. Jos sinun mielestäsi ihmislihansyönti on sairasta, niin mietipä vaan miltä minusta tuntuu kävellä kaupassa lihatiskin ohi ja katsoa kun ihmiset ostavat ruumiinosia ruoakseen. Kuule kyllä se on vähän sama tunne kuin katsoisi hannibaali-kannibaalikauhuelokuvaa paitsi että se vaan on totta! Minusta eläimen lihaa syövät ihmiset ovat kyllä henkisesti sairaita. Tiedän että nämä ajatukset ovat aika edistyksellisiä, mutta uskon että vuosien kuluessa yhteiskunta muuttuu tähän suuntaan ja lihansyömisesta tulee rikos.

        Sinulla on aika kankea ajatusmaailma jos et ymmärtänyt kirjoitustani. Ei kaikkea tarvitse aina ottaa niin vakavasti. En kirjoittanut tosissani, yritän vaan herätellä. Vastasin älyttömällä tavalla yhtä älyttömään aloitus/vittuilutekstiin. Veikko Huovinenkin kirjoitti kirjoitelman pystyynmarinoitu nainen ja jonkun toisenkin. Ihmisluontoon, jos se ei ole kehittynyt henkisesti, kuuluu ihmislihan syönti, näin alkukantainen ihminen saattaa vieläkin tehdä jossain päin maailmaa. Mutta me täällä suomessa voimme tehdä valintoja, voimme pohtia mielessämme moraalisia valintoja. Jos meillä on kaupassa kaksi yhtä hyvää vaihtoehtoa ruoaksi, väkivallaton vegaaniruoka ja väkivaltainen liharuoka, miksi ihmeessä, henkiseen, eettiseen, moraaliseen ajatteluun kykenevä ihminen valitsee sen liharuoan????? MIKSI,kerrotko minulle? Vain siksi että se maistuu hyvälle, eikö tuo ole aika henkisesti alhainen valinta? Suorastaan psykopaattinen mielestäni. Arvaapa kiinnostaako minua olla tuollaisten ihmisten kanssa tekemisissä?No ei mutta kun pakko kun ei ole vielä vegaanivaltiota perustettu. Muuttaisin sinne heti.

        Vegaani ei kannusta syömään kenenkään tai minkään lihaa. Itse en vain ymmärrä lihansyöjien aivokulkuja. En ymmärrä miksi heistä on ok syödä tiettyjen eläimien lihaa mutta tiettyjen ei. Esim. kiinassa syödään koiraa, suomessa se olisi kauhistus. Vastaa itse minulle miksi lehmän lihan syöminen on sinulle ok, mutta ihmislihansyöminen sairasta?

        Minulla on kissa, se syö lihaa siksi kun se on lihansyöjä eikä tulisi toimeen ilman lihaa. Itse en tarvitse lihaa enkä siksi syö sitä. Minä pystyn sen valinnan myös tekemään. Ihminen on älyllinen olento, meillä on jo valtava tekninen, tieteellinen kehitys, me voisimme käyttää sitä taitoa maapallon hyväksi, kehittää keksintöjä joilla pelastaa planeettamme, ja tuoda hyvinvointia muille ihmisille ja eläimille. Mutta mitä tekee ihminen? Nuijii eläimiä kuoliaaksi yhä vaan tehokkaammin henkisesti samalla tasolla kuin luolamies ja ahnehtii rikkauksia ja tavaraa ja valtaa vaan itselleen, minä minä minä.

        Muuten, aika montaa lihansyöjää kiinnostais kuitenkin maistaa ihmislihaa, jos seuraat nettikeskusteluja. Tässä yksi:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12977610


      • reiluakaffeeta
        reiluakaffeeta kirjoitti:

        Kuule, vegaanin mielestä on lihansyönti on aina yhtä sairasta, olipa se ihmis- tai eläinlihaa. Jos sinun mielestäsi ihmislihansyönti on sairasta, niin mietipä vaan miltä minusta tuntuu kävellä kaupassa lihatiskin ohi ja katsoa kun ihmiset ostavat ruumiinosia ruoakseen. Kuule kyllä se on vähän sama tunne kuin katsoisi hannibaali-kannibaalikauhuelokuvaa paitsi että se vaan on totta! Minusta eläimen lihaa syövät ihmiset ovat kyllä henkisesti sairaita. Tiedän että nämä ajatukset ovat aika edistyksellisiä, mutta uskon että vuosien kuluessa yhteiskunta muuttuu tähän suuntaan ja lihansyömisesta tulee rikos.

        Sinulla on aika kankea ajatusmaailma jos et ymmärtänyt kirjoitustani. Ei kaikkea tarvitse aina ottaa niin vakavasti. En kirjoittanut tosissani, yritän vaan herätellä. Vastasin älyttömällä tavalla yhtä älyttömään aloitus/vittuilutekstiin. Veikko Huovinenkin kirjoitti kirjoitelman pystyynmarinoitu nainen ja jonkun toisenkin. Ihmisluontoon, jos se ei ole kehittynyt henkisesti, kuuluu ihmislihan syönti, näin alkukantainen ihminen saattaa vieläkin tehdä jossain päin maailmaa. Mutta me täällä suomessa voimme tehdä valintoja, voimme pohtia mielessämme moraalisia valintoja. Jos meillä on kaupassa kaksi yhtä hyvää vaihtoehtoa ruoaksi, väkivallaton vegaaniruoka ja väkivaltainen liharuoka, miksi ihmeessä, henkiseen, eettiseen, moraaliseen ajatteluun kykenevä ihminen valitsee sen liharuoan????? MIKSI,kerrotko minulle? Vain siksi että se maistuu hyvälle, eikö tuo ole aika henkisesti alhainen valinta? Suorastaan psykopaattinen mielestäni. Arvaapa kiinnostaako minua olla tuollaisten ihmisten kanssa tekemisissä?No ei mutta kun pakko kun ei ole vielä vegaanivaltiota perustettu. Muuttaisin sinne heti.

        Vegaani ei kannusta syömään kenenkään tai minkään lihaa. Itse en vain ymmärrä lihansyöjien aivokulkuja. En ymmärrä miksi heistä on ok syödä tiettyjen eläimien lihaa mutta tiettyjen ei. Esim. kiinassa syödään koiraa, suomessa se olisi kauhistus. Vastaa itse minulle miksi lehmän lihan syöminen on sinulle ok, mutta ihmislihansyöminen sairasta?

        Minulla on kissa, se syö lihaa siksi kun se on lihansyöjä eikä tulisi toimeen ilman lihaa. Itse en tarvitse lihaa enkä siksi syö sitä. Minä pystyn sen valinnan myös tekemään. Ihminen on älyllinen olento, meillä on jo valtava tekninen, tieteellinen kehitys, me voisimme käyttää sitä taitoa maapallon hyväksi, kehittää keksintöjä joilla pelastaa planeettamme, ja tuoda hyvinvointia muille ihmisille ja eläimille. Mutta mitä tekee ihminen? Nuijii eläimiä kuoliaaksi yhä vaan tehokkaammin henkisesti samalla tasolla kuin luolamies ja ahnehtii rikkauksia ja tavaraa ja valtaa vaan itselleen, minä minä minä.

        Muuten, aika montaa lihansyöjää kiinnostais kuitenkin maistaa ihmislihaa, jos seuraat nettikeskusteluja. Tässä yksi:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12977610

        Plus että kun lihansyöjien salainen haave tuntuu olevan vegaanin hirttäminen(aina kun keskusteluissa tämä idea esitetään, kukaan lihaani ei laita vastaan, saunan taakse vaan kjeh kjeh) niin olen ajatellut tarjoutua vapaaehtoiseksi. Miksipä lihaani ei sitten samalla palvaisi minua leivänsärpimeksi kun kerran siellä saunalla ollaan.

        Sori, mustaa huumoria jolla yritän tässä sairaassa ja vegaaneja ja eläimiä vihaavassa julmassa maailmassa selväjärkisenä selvitä. Taitaa huonosti onnistua, mutta eikös keskitysleireilläkin hirmuisia julmuuksia todistaneetkin ole mieleltään herkkiä?


      • osapäivävegaani
        reiluakaffeeta kirjoitti:

        Plus että kun lihansyöjien salainen haave tuntuu olevan vegaanin hirttäminen(aina kun keskusteluissa tämä idea esitetään, kukaan lihaani ei laita vastaan, saunan taakse vaan kjeh kjeh) niin olen ajatellut tarjoutua vapaaehtoiseksi. Miksipä lihaani ei sitten samalla palvaisi minua leivänsärpimeksi kun kerran siellä saunalla ollaan.

        Sori, mustaa huumoria jolla yritän tässä sairaassa ja vegaaneja ja eläimiä vihaavassa julmassa maailmassa selväjärkisenä selvitä. Taitaa huonosti onnistua, mutta eikös keskitysleireilläkin hirmuisia julmuuksia todistaneetkin ole mieleltään herkkiä?

        Joo tiedän kyllä että vegaaneista minkä tahansa lihan syönti on sama kuin söisi ihmisen lihaa (en ole kaikilta osin samaa mieltä). Mut mun pointti oli että te teette sanomallenne vain hallaa kun lähestytte "ulkopuolisia" aina negatiivisella ja shokeeraavalla otteella. Sori vain jos en pystynyt pysymään mustan huumorisi kärryillä. Musta olis yhtä hyvä teidänkin osata joskus vastata huumoriin kepeämmin kuten toistenkin ihmisten, eikä aina vääntää moralisointivaihdetta päälle. Ja kuten jo aiemmin sanottu, niin kaikki ei teidän saarnaavaa otetta ymmärrä vaan se ennemminkin ärsyttää kuin herättää mielenkiintoa. Ja yliampuvat väkivallallamässäilyviestinne saa jotkut vaan innnostumaan trollaamisesta. Ette auta omaa asiaanne jos ette kykene keskustelemaan aikuisten tavoin.

        Miten sitten voit pitää lihaa syövää eläintä lemmikkinäsi? Millä tavoin perustelet sen muutoin kuin että itse haluat pitää seuranasi ja hupinasi lihaa syövää eläintä? Miten perustelet sen että on oikein, että toisia eläimiä kuolee vain jotta sinulla olisi ajankulua? Jos vastaat tuohon niin minä voin pohtia sun kysymyksiä.

        Ps. Sähän et kenenkään salaisia haaveita voi tietää. Jatka vain laput silmillä ja ajattele että kaikki lihansyöjät on sua vastaan. Varmaan riittää vastaan taisteltavaa :)


      • reiluakaffea&ruokaa
        osapäivävegaani kirjoitti:

        Joo tiedän kyllä että vegaaneista minkä tahansa lihan syönti on sama kuin söisi ihmisen lihaa (en ole kaikilta osin samaa mieltä). Mut mun pointti oli että te teette sanomallenne vain hallaa kun lähestytte "ulkopuolisia" aina negatiivisella ja shokeeraavalla otteella. Sori vain jos en pystynyt pysymään mustan huumorisi kärryillä. Musta olis yhtä hyvä teidänkin osata joskus vastata huumoriin kepeämmin kuten toistenkin ihmisten, eikä aina vääntää moralisointivaihdetta päälle. Ja kuten jo aiemmin sanottu, niin kaikki ei teidän saarnaavaa otetta ymmärrä vaan se ennemminkin ärsyttää kuin herättää mielenkiintoa. Ja yliampuvat väkivallallamässäilyviestinne saa jotkut vaan innnostumaan trollaamisesta. Ette auta omaa asiaanne jos ette kykene keskustelemaan aikuisten tavoin.

        Miten sitten voit pitää lihaa syövää eläintä lemmikkinäsi? Millä tavoin perustelet sen muutoin kuin että itse haluat pitää seuranasi ja hupinasi lihaa syövää eläintä? Miten perustelet sen että on oikein, että toisia eläimiä kuolee vain jotta sinulla olisi ajankulua? Jos vastaat tuohon niin minä voin pohtia sun kysymyksiä.

        Ps. Sähän et kenenkään salaisia haaveita voi tietää. Jatka vain laput silmillä ja ajattele että kaikki lihansyöjät on sua vastaan. Varmaan riittää vastaan taisteltavaa :)

        Joo, sori vaan en todellakaan osaa asettua lihansyöjien asemaan enkä jutustella heille päätä silitellen. Olen ollut niin pitkään kasvissyöjä että en vain ymmärrä lihaaneja. Voi voi, pikku lihaani, nyt siellä lihoaa paljon possuja perseineen ja lahdataan jo täyttä päätä että saatte joulupöydässä viettää rauhaisaa ja rattoisaa juhlahetkeä possun kankun parissa. Hellanlettas sentään. Joo ei, mulla ei vaan kerta kaikkiaan riitä ymmärrystä lihaaneille, ei pedofiileille, ei naisia alistaville ja raiskaaville ryhmille. Pahoittelen, en osaa silitellä heidän päätään. Minua raivostuttaa väkivalta, ja olen turhautunut, en kestä. Menetän yöuniani tämän maailman pahuuden vuoksi. En ymmärrä miten joku voi nukkua yönsä hyvin kun tietää että elintavoillaan aiheuttaa kärsimystä muille eläville olennoille. En halua elää tällaisessa maailmassa mutta vaihtoehtoakaan ei ole. Ainoa ilonpilkku elämässäni on kissani, ilman sitä minulla ei olisi mitään elämisen arvoista tässä elämässä. Siksi siedän kissan lihansyöntiä. Minusta se on luonnollista. Ihmisen lihansyönti nyt, 2000-luvulla ei ole luonnollista. Totta kai pidän kissaa itsekkäistä syistä. Mutta en ole täydellinen enkä yritäkään olla, myös minussa saa olla virheitä. Miksi vegaanissa ei saa olla mitään virheitä?

        Juuri tänään näin kuvan mielenosoituksesta jossa vegaanit seisoi lihatiskin edessä lappuineen liha on murhaa tms. ja mietin että joo tuossa minäkin haluaisin seistä mutta olisi tosi noloa sitten sen jälkeen kääntyä ja ostaa lihapaketti kissalle :D

        Ja oikeesti, kissoja tulee aina syntymään vahinkolapsina ja ne syövät lihaa olivatpa ne minulla tai jollain muulla lemmikkinä tai vaikka eläinsuojeluyhdistyksen tiloissa. Sitten kun saadaan maalaiset kastroimaan kissansa ja vahinkokarvalasten syntyminen ehkäistyä niin mietitään sitten uudestaan pidänkö kissaa.

        Kyllä minusta eläimiä voi pitää kumppaneina ja jopa hyödyntää niitä kunhan vain siinä ei ole tippaakaan rääkkäystä. Esim. kotikanalat joita tutuillani on. En vain itse halua syödä niitä munia.

        En ole minäkään mikään likasanko mihin voi vaan vuosikymmeniä kaataa vegaanivihaa ja uhkailla. Viimeksi tänään facebookissa näin taas kirjoituksen missä toivottiin että vegaani tapetaan hyvin julmalla tavalla.

        Yritetään nyt sitten jotain positiivista lähestymistapaa:

        https://www.facebook.com/estherthewonderpig/photos/a.506512466122649.1073741828.506496949457534/708925422548018/?type=1&relevant_count=1

        Eikö näytä ihanan värikkäältä ja terveelliseltä? Eikö tekisikin mieli syödä noita? Tulee terveellinen ja vitaalinen olo jo kun tuota vitamiini/väriloistoa vaan katsookin?

        https://www.google.fi/search?q=vegan food&biw=1777&bih=861&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=c4WMVPy6IoLgyQP0uIKwCA&ved=0CAYQ_AUoAQ&dpr=0.9#imgdii=_


      • niii-in
        reiluakaffea&ruokaa kirjoitti:

        Joo, sori vaan en todellakaan osaa asettua lihansyöjien asemaan enkä jutustella heille päätä silitellen. Olen ollut niin pitkään kasvissyöjä että en vain ymmärrä lihaaneja. Voi voi, pikku lihaani, nyt siellä lihoaa paljon possuja perseineen ja lahdataan jo täyttä päätä että saatte joulupöydässä viettää rauhaisaa ja rattoisaa juhlahetkeä possun kankun parissa. Hellanlettas sentään. Joo ei, mulla ei vaan kerta kaikkiaan riitä ymmärrystä lihaaneille, ei pedofiileille, ei naisia alistaville ja raiskaaville ryhmille. Pahoittelen, en osaa silitellä heidän päätään. Minua raivostuttaa väkivalta, ja olen turhautunut, en kestä. Menetän yöuniani tämän maailman pahuuden vuoksi. En ymmärrä miten joku voi nukkua yönsä hyvin kun tietää että elintavoillaan aiheuttaa kärsimystä muille eläville olennoille. En halua elää tällaisessa maailmassa mutta vaihtoehtoakaan ei ole. Ainoa ilonpilkku elämässäni on kissani, ilman sitä minulla ei olisi mitään elämisen arvoista tässä elämässä. Siksi siedän kissan lihansyöntiä. Minusta se on luonnollista. Ihmisen lihansyönti nyt, 2000-luvulla ei ole luonnollista. Totta kai pidän kissaa itsekkäistä syistä. Mutta en ole täydellinen enkä yritäkään olla, myös minussa saa olla virheitä. Miksi vegaanissa ei saa olla mitään virheitä?

        Juuri tänään näin kuvan mielenosoituksesta jossa vegaanit seisoi lihatiskin edessä lappuineen liha on murhaa tms. ja mietin että joo tuossa minäkin haluaisin seistä mutta olisi tosi noloa sitten sen jälkeen kääntyä ja ostaa lihapaketti kissalle :D

        Ja oikeesti, kissoja tulee aina syntymään vahinkolapsina ja ne syövät lihaa olivatpa ne minulla tai jollain muulla lemmikkinä tai vaikka eläinsuojeluyhdistyksen tiloissa. Sitten kun saadaan maalaiset kastroimaan kissansa ja vahinkokarvalasten syntyminen ehkäistyä niin mietitään sitten uudestaan pidänkö kissaa.

        Kyllä minusta eläimiä voi pitää kumppaneina ja jopa hyödyntää niitä kunhan vain siinä ei ole tippaakaan rääkkäystä. Esim. kotikanalat joita tutuillani on. En vain itse halua syödä niitä munia.

        En ole minäkään mikään likasanko mihin voi vaan vuosikymmeniä kaataa vegaanivihaa ja uhkailla. Viimeksi tänään facebookissa näin taas kirjoituksen missä toivottiin että vegaani tapetaan hyvin julmalla tavalla.

        Yritetään nyt sitten jotain positiivista lähestymistapaa:

        https://www.facebook.com/estherthewonderpig/photos/a.506512466122649.1073741828.506496949457534/708925422548018/?type=1&relevant_count=1

        Eikö näytä ihanan värikkäältä ja terveelliseltä? Eikö tekisikin mieli syödä noita? Tulee terveellinen ja vitaalinen olo jo kun tuota vitamiini/väriloistoa vaan katsookin?

        https://www.google.fi/search?q=vegan food&biw=1777&bih=861&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=c4WMVPy6IoLgyQP0uIKwCA&ved=0CAYQ_AUoAQ&dpr=0.9#imgdii=_

        Ja se että omistaa lihaa syövän lemmikin ei voi olla mikään peruste sille että pitäisi itse syödä lihaa.

        Ja jokaisella on oikeus olla syömättä lihaa ja olla vegaani. Ei lihaani voi tulla urputtamaan että sun pitää syödä lihaa siks kun sulla on kissa/sun kasvikset on lannoitettu sonnalla/kun sun lääke on testattu eläimillä.

        Ei, vegaanilla ei ole mikään velvollisuus alkaa syömään lihaa vain siksi että lihattomuus joitakin lihaaneja ketuttaa ja he kiukuttelevat siitä erilaisin tekoverukkein.


      • osapäivävegaani
        reiluakaffea&ruokaa kirjoitti:

        Joo, sori vaan en todellakaan osaa asettua lihansyöjien asemaan enkä jutustella heille päätä silitellen. Olen ollut niin pitkään kasvissyöjä että en vain ymmärrä lihaaneja. Voi voi, pikku lihaani, nyt siellä lihoaa paljon possuja perseineen ja lahdataan jo täyttä päätä että saatte joulupöydässä viettää rauhaisaa ja rattoisaa juhlahetkeä possun kankun parissa. Hellanlettas sentään. Joo ei, mulla ei vaan kerta kaikkiaan riitä ymmärrystä lihaaneille, ei pedofiileille, ei naisia alistaville ja raiskaaville ryhmille. Pahoittelen, en osaa silitellä heidän päätään. Minua raivostuttaa väkivalta, ja olen turhautunut, en kestä. Menetän yöuniani tämän maailman pahuuden vuoksi. En ymmärrä miten joku voi nukkua yönsä hyvin kun tietää että elintavoillaan aiheuttaa kärsimystä muille eläville olennoille. En halua elää tällaisessa maailmassa mutta vaihtoehtoakaan ei ole. Ainoa ilonpilkku elämässäni on kissani, ilman sitä minulla ei olisi mitään elämisen arvoista tässä elämässä. Siksi siedän kissan lihansyöntiä. Minusta se on luonnollista. Ihmisen lihansyönti nyt, 2000-luvulla ei ole luonnollista. Totta kai pidän kissaa itsekkäistä syistä. Mutta en ole täydellinen enkä yritäkään olla, myös minussa saa olla virheitä. Miksi vegaanissa ei saa olla mitään virheitä?

        Juuri tänään näin kuvan mielenosoituksesta jossa vegaanit seisoi lihatiskin edessä lappuineen liha on murhaa tms. ja mietin että joo tuossa minäkin haluaisin seistä mutta olisi tosi noloa sitten sen jälkeen kääntyä ja ostaa lihapaketti kissalle :D

        Ja oikeesti, kissoja tulee aina syntymään vahinkolapsina ja ne syövät lihaa olivatpa ne minulla tai jollain muulla lemmikkinä tai vaikka eläinsuojeluyhdistyksen tiloissa. Sitten kun saadaan maalaiset kastroimaan kissansa ja vahinkokarvalasten syntyminen ehkäistyä niin mietitään sitten uudestaan pidänkö kissaa.

        Kyllä minusta eläimiä voi pitää kumppaneina ja jopa hyödyntää niitä kunhan vain siinä ei ole tippaakaan rääkkäystä. Esim. kotikanalat joita tutuillani on. En vain itse halua syödä niitä munia.

        En ole minäkään mikään likasanko mihin voi vaan vuosikymmeniä kaataa vegaanivihaa ja uhkailla. Viimeksi tänään facebookissa näin taas kirjoituksen missä toivottiin että vegaani tapetaan hyvin julmalla tavalla.

        Yritetään nyt sitten jotain positiivista lähestymistapaa:

        https://www.facebook.com/estherthewonderpig/photos/a.506512466122649.1073741828.506496949457534/708925422548018/?type=1&relevant_count=1

        Eikö näytä ihanan värikkäältä ja terveelliseltä? Eikö tekisikin mieli syödä noita? Tulee terveellinen ja vitaalinen olo jo kun tuota vitamiini/väriloistoa vaan katsookin?

        https://www.google.fi/search?q=vegan food&biw=1777&bih=861&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=c4WMVPy6IoLgyQP0uIKwCA&ved=0CAYQ_AUoAQ&dpr=0.9#imgdii=_

        No miksi olet oikeutettu pitämään kissaa itsekkäistä syistä? Se on itsekkyyttä yhtälailla kuin lihan syöminen. Onhan maailma pullollaan ihania lajeja, jotka eivät tarvitse lihaa ravinnoksi. Ei "vahinkopentujen" syntyminen siitä vähene, että sinä adoptoit niitä epätoivottuja kissanpentuja. Parempi se tietenkin kuin hommata varta vasten sinulle kasvatettu ja räätälöity rotukisu.

        "Ja se että omistaa lihaa syövän lemmikin ei voi olla mikään peruste sille että pitäisi itse syödä lihaa."

        Väitinkö näin? En vain ymmärrä että miksi haluat valita nimenomaan lajin seuraksesi, joka ei selviä ilman lihaa. Sehän on selvä valinta lihantuotannon puolesta.

        Niin ja joo, yhtä lailla sori mun puolesta etten pysty hyväksymään että koet olevasi oikeutettu purkamaan agressioitasi julkisesti edes toista ihmistä tuntematta. Minusta se on ihan oikein, että välillä menettää mielenrahansa ja yöunensa maailman epäoikeudenmukaisuuden vuoksi, sitä kutsutaan empatiaksi. Et varmaan usko mutta niin mullekin välillä käy. En silti koe olevani oikeutettu pitämään elämäntavoiltaan minusta poikkeavaa ihmisryhmää "likasankona", niin kuin hyvin itse asian ilmaisit.

        Varmaan on helpompi huomata ne jotka sulle naljailevat kuin jättävät sen tekemättä. En nyt kuitenkaan jaksa uskoa että ihan jokainen lihaani maailmassa olis henkilökohtaisesti sua vastaan, jos sut vaan tuntis. Sä voisit omalla esimerkilläs muuttaa ympäristöäsi pieneltä osin, jos antaisit kannustavaa esimerkkiä. Kukaanhan ei muuta koko maailmaa, sellaisesta on edes turha haaveilla. Osa aikuiseksi kasvamista on että tajuaa ettei omista kaikkivaltiaan supervoimia, seinä tulee joskus vastaan. Sen sijaan voisit tyytyä siihen, että positiivisella kannustuksellasi voit tehdä pieniä muutoksia ympäristöösi, jotka sitten voivat tulevaisuudessa kertautua lähipiirisi ihmisten kautta. Mikään nyt vain maailmassa ei muutu niin nopeasti kuin itse toivoisi. Globalisaatio ei vähene vielä pitkiin aikoihin, vaikka sen kärjistyminen aiheuttaa paljon haittoja sekä hyvätasoisille että heikkotasoisille maille. Metsien liikahakkuu ei lopu tänä vuonna vaikka tismalleen tietäisit kuinka haitallista se on. Lihantuottaminen ei lopu ensi yönä vaikka susta se olis tärkein asia maailmassa. Lisäksi on fakta, että jonkin asian puolesta puhujat voivat jopa hidastaa edullista kehitystä, jos he toiminnallaan saavat luotua asialle negatiivisen leiman.

        Jäitä hattuun siis, hillitse agressio ja keskity siihen mitä itse voit asioiden HYVÄKSI tehdä. Opettaminen voisi kantaa tulosta. Ihmisille ei riitä että he tietävät olevansa "pahoja syntisiä verenhimoisia jne". Jos heillä ei ole keinoja muuttaa toimintaansa, mitään muutosta ei tule vaan ne epämiellyttävät asiat halutaan vaan sivuuttaa. Itsellä sosiaalisten tilanteiden lisäksi suuri kysymysmerkki kokopäivävävegaaniudessa on mitä valmistaa ja miten varmistaa kaiken tarpeellisen saaminen ruuasta. Ihmisille on vuosikausia markkinoitu, että terveellinen ateria sisältää osan lihaa, kasviksia, pastaa jne. "Ilman maitoa ei luut kasva". Ym. Käytäntöjä ei ole helppo muuttaa jos ne tulevat jo äidinmaidossa.

        Pisteet noista linkeistä. Positiivinen mielikuvamarkkinointi on aina plussaa.

        Niin sitten vielä tuosta "miksi Suomessa on ok syödä lehmiä ja aasiassa ok syödä koiria". Se on kulttuurieroja, totta kai. Toisten mielestä on epämiellyttävää syödä toisia eläimiä ja toisten mielestä toisia. "Lajirasismiahan" se on, mutta kuten terveellinen ruokavalio, nämäkin opitaan jo pienestä pitäen ja siksi niitä harvoin edes kyseenalaistetaan.


    • Kokemusta on.

      No, onhan sitä muitakin lannoitusaineita kuin kakka,esim.ruohonleikkuujäte, jolla kyllä hyvin kasvaa, esim valkosipuli.

      • reaalisti

        Lierot ovat sen kasvun aikaan saaneet. Ei tule hyvää nurmea ilman lieroja.


    • Kalle Ryhänen

      Riippuu miltä maistuu. Lihakarja tapetaan suht nuorena, kun vanhetessa kehoon kasaantuu haitallisia ja ruuaksi kelpaamattomia aineita. Vanhojen ihmisten lihaa käsiteltäisiin varmaan ympäristäjätteenä, mutta joku nuori kasvissyjäjuippi joka vielä kuntoilee voisi maistua mahtavalta. Jos ihmisiä kasvatettaisiin lihakarjaksi, niin samat jutut kuin muillekin eläimille pätisi eli ainoastaan kasvisravintoa ja sopiva määrä liikuntaa tarjolla. Ei millään pahalla lihansyöjiä kohtaan, mutta lihansyöjien elimistöön kasaantuu myrkkyjä eikä heidän lihaansa voisi terveydellisistä syistä syöttää muille.

      Mietin tässä joulun alla, että mitenkähän paljon hautausmaille on sitoutunut käyttökelpoisia ravintoaineita joita ei päästetä enään kiertoon. Itsekästä moinen, voitaisiin ihan hyvin jauhaa kuolleet ihmiset lannoitteeksi muiden teurasjätteiden joukkoon, ja jos eläintalous lopetetaan niin pakkohan se on. Ravintoaineita on rajallinen määrä ja jostain kasvienkin on saatava ravintoa.

      • blondinkäristys

        Heureka, nyt me sitten ratkaistiin ravitsemusongelma! me kasvissyöjäthän eletään puhtaasti ilman lääkkeitä ja lisäaineita eli lihansyöjät voi popsia meidät vaikka joulukinkkuna. Nämä lihansyöjät sitten heivataan ongelmajätelaitokseen myrkkyineen päivineen kun aika jättää. Ja me tervekehoiset vegaanit voidaan suoraan lanssinlaarilta lykätä lihankäsittelylaitokseen.

        Eli monta ongelmaa yhdellä kertaa, ei luontoa saastuttavaa eläinteollisuutta enää tarvita, ei tarvi rääkätä eläimiä.

        Minun puolestani voidaan sopia näin.


      • Miettikääs
        blondinkäristys kirjoitti:

        Heureka, nyt me sitten ratkaistiin ravitsemusongelma! me kasvissyöjäthän eletään puhtaasti ilman lääkkeitä ja lisäaineita eli lihansyöjät voi popsia meidät vaikka joulukinkkuna. Nämä lihansyöjät sitten heivataan ongelmajätelaitokseen myrkkyineen päivineen kun aika jättää. Ja me tervekehoiset vegaanit voidaan suoraan lanssinlaarilta lykätä lihankäsittelylaitokseen.

        Eli monta ongelmaa yhdellä kertaa, ei luontoa saastuttavaa eläinteollisuutta enää tarvita, ei tarvi rääkätä eläimiä.

        Minun puolestani voidaan sopia näin.

        Miltä kuulostaisi: Poikavauvan koipireisi tai rintafile? Murea lapsipaisti? Maukas ihmispata? Imettävien äitien maito? Miehen tai naisen ulkofile?


      • Unohtu
        Miettikääs kirjoitti:

        Miltä kuulostaisi: Poikavauvan koipireisi tai rintafile? Murea lapsipaisti? Maukas ihmispata? Imettävien äitien maito? Miehen tai naisen ulkofile?

        Miesten siemennestetahnat, naisten munasolu?


      • blondinkäristys
        Unohtu kirjoitti:

        Miesten siemennestetahnat, naisten munasolu?

        Entäs kikkeliskokkeli, maalaisihmisen aivohyytelö, ihmismaksapihvi? Luultavasti lihaanit voisivat syödä noita siemennesteitä ja munasoluja blinien kanssa?

        Nyt varmaan lihansyöjillä jo kuola valuu suusta.


      • normaaline
        blondinkäristys kirjoitti:

        Entäs kikkeliskokkeli, maalaisihmisen aivohyytelö, ihmismaksapihvi? Luultavasti lihaanit voisivat syödä noita siemennesteitä ja munasoluja blinien kanssa?

        Nyt varmaan lihansyöjillä jo kuola valuu suusta.

        Aika sairasta.


    • kiertokulku

      Kasvikset voi lannoittaa vaikka niillä lihaa syövien paskalla, sillä näinhän on aina ollut eli maailma on paskoo täynnä eikä sitä ole eritelty ammoisina aikoina vaan kasvit ovat juurtuneet ja kasvaneet siinä missä niiden on parasta ollut.

      Jellonan paskasta nousseen vegen on varmaan joku esi-isä pistänyt kiitollisena naamaansa tuskin pohtimatta onko se eettisesti oikein vaan kun hyvää oli ja tuli tarpeeseen.

      Kyllä sitä paskaa tulee maailmaan vaikka mitään eläintä ei tarhattaisikaan - city-kanit pupeltaa kaikkea mahdollista ja paskoo ympäriinsä sen syömänsä. Voin kertoa, että esim. kastareita on tontillani oikeastaan ongelmaksi asti - nurmikko on syksyisin pelkkää mutavallia täynnä, koska en koskaan korjaa eloperäistä kariketta pois vaan annan kastareiden hoitaa homman. Aina kun kuopsasen maata lapiolla niin samalla esiin nousee joka lapiollisella 4-5 kastaria mukana - välillä jopa säälittää häiritä ja loukata niitä, mutta minkäs teet - välilä on pakko muokata maata.

      Mutta onko kastari vegaani - mene ja tiedä?

    • Vegaanittt

      Kysymys teille aivokuolleille: 1. Miten kannibalismi liittyy siihen että kasvien kasvattamiseen käytetään eläinten paskaa. 2. Miksi vitussa te kutsutte SEKASYÖJIÄ, LIHANSYÖJIKSI, Kutsuttaisiinko sientäkin Puuksi?

    • lpps

      1. Saa vegaanikin ihmetellä lihaanien touhuja siinä missä lihaania ihmetyttää vegaanien jutut. Samanlaista lihaa se ihmislihakin on. Alkukantainen ihminen on saattanut syödä toista ihmistä, eli ihan luonnollinen asia on kyseessä. Aika monet lihaanit ovatkin kertoneet halustaan maistaa ihmislihaa. Esimerkiksi nainen tämän kirjoituksen kommenteissa kertoo tästä halustaan.

      http://mikkoahola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/69735-vegaanityttaresi-mielesta-lihansyonti-on-murhaa-–-enta-jeesuksen-lihansyonti

      itseäni mietityttää siis onko lihaaneilla minkäänlaista moraalia tai eettisiä ajatuksia olemassa ollenkaan. Heitä on hyvin vaikea ymmärtää ja varsinkin heidän itsekkyyttään.

      2. Minä kutsun lihaasyöviä ihmisiä lihaaneiksi. Häpeätkö jotenkin sitä että syöt lihaa? Häpeätkö itsekästä valintaasi? Etkö ole ylpeä lihansyöjä? osta lippis:

      http://www.armyoutdoor.fi/vaatteet/paahineet-ja-kaulaliinat/hirvilippalakki-tekstilla-p-1367.html

      • klassinen tapaus

        Taas vegaani sortuu kiusaamaan kanssaihmisen kaltaisekseen. Tästäkö olette ylpeitä? Käsittämättömän vihaista porukkaa olette. Vaikea käsittää miten sitten selviätte kun olette saaneet kaikki lihansyöjät käännytettyä eikä ole enää kiusattavaa.


    • elämä on

      Olen useasti miettinyt tuota samaa, miten yksinkertaisia vegaanit ovatkaan syödessään luomutuotantoa. Taitaa ainoaksi keinoksi jäädä kaskipellon poltto ja se lisää hiilidioksidikuormitusta, mutta tulisipa uusia valkopersetikkametsiä.

      • Niin ? kerro ?

        No tota mitä tehdä.. tänäkin aamuna taas törmättiin villisikoihin jotka ryövää kompostit. Siellä on omenoita ja normi kompstijätettä.

        Mies ennätti töihin, ite olin lenkittämässä koirat.

        Niin.

        Mies oisi varmaan ampunut ne jos oisi pikaluvat saatu, koirat sain pois alta.

        Se sianpaska oikeesti haisee, ne tönkää pellot ja vegaanit piipittää että ei saa tappaa

        EHDOTUKSIA ! viisaita kun ootte olevinaan


      • Niin ? kerro?
        Niin ? kerro ? kirjoitti:

        No tota mitä tehdä.. tänäkin aamuna taas törmättiin villisikoihin jotka ryövää kompostit. Siellä on omenoita ja normi kompstijätettä.

        Mies ennätti töihin, ite olin lenkittämässä koirat.

        Niin.

        Mies oisi varmaan ampunut ne jos oisi pikaluvat saatu, koirat sain pois alta.

        Se sianpaska oikeesti haisee, ne tönkää pellot ja vegaanit piipittää että ei saa tappaa

        EHDOTUKSIA ! viisaita kun ootte olevinaan

        .. kun koirat pesee letkulla sen villisian paskan pois niin haju ei lähde käsistä edes kalanhajua poistavalla pesuaineella.

        Tummonen karju painaa jotain yli tai alle 100.

        Tässä on tod näk pesue, koska sama riesa on ollu koko syksyn. Niin: että niin kuka teistä tulee sitten silittelemään tai taputtelemaan näitä kun viimesen pääle ootte eläinakstisvisteja .
        Kyllä kahvit keitän ja samaan syssyyn voi ottaa noi koiraeläimet metsälenkille.

        vapaaehtosia ????? karhut on jo talviunilla, ei muuta enää kun nuo ja jokunen ilves. No tietty jänöt/oraravat/ jyrsijät
        Tervetuloa !


    • puhunpöppöö

      Kasvit ja eläimet elävät symbioosissa - ilman toista ei myöskään olisi toista.

      Eläimet tarvitsevat kasvien tuottamaa ravintoa niin mikrobitasolta nisäkkäisiin kuin myös kasvit tarvitsevat eläinkuntaa niin kasviperäisten ravinteiden hajottamisessa, pölyttymisessä ja siementen levittäjinä jne...

      Vegaani voi syödä kasvista, joka kasvaa eläimen lannasta ja hedelmiä, jotka ovat hedelmöittyneet hyönteisten pölyttäminä, vaikkakin esim. marjatarhojen ja omenapuulehtojen tuotanto on eräällä lailla kyseenalaista paikallisten mehiläisfarmarien takia. Toki myös navetoista pelloille levitetetyllä lannalla kasvatettu kasvis on nounou, mutta vapaasti laiduntavan karjan lannassa kasvava kasvis on kelpoisa vegaanin ravinnoksi, sillä eläimet eivät ole tehotuotannon uhreja ja elävät luonnollisesti laiduntaen.

      Aina voi lannoittaa myös kasvispohjaisella kompostilla vaikka siinäkin tarvitaan eläinkuntaa mukaan eli mikrobeja, pieneliöstöä ja aina myös kastareita, jotta kasvismassa saadaan hajotettua ravinteikkaaksi massaksi ja maaperä hedelmäisen kuohkeaksi.

      Itseasiassa kaikki vapaana kasvavat eläimet eivät ole vegaaneja vaan osa niistäkin on ihan carnivoreja eli lihansyöjijä ja osa mehenimijöistäkin on kaikkiruokaisia kuten perhoset ja ampiaiset, kuten aikoinaan huomasin muutaman rusakon raadon poistettuani tontilta - rabitti oli täynnä ampiaisia, jotka imivät mädäntyneen ruhon vuotamia nesteitä. Sai olla hyvin varovainen lapioidessa raatoa tupla-jätesäkkiin, mutta onneksi ampparit olivat niin humaltuneita lhasnesteistä etteivät tunteneet uhkaa - ei pistoakaan. Saman olen nähnyt myös perhosten kohdalla - kaikki ravinteikas neste kelpaa oli kyse sitten raadosta tai kukasta.

      Lopputulemana - "puhdas" veganismi on mahdottomuus, sillä kaikki liittyy kaikkeen ja kasvisten, eläinten ja sienien symbioosi on todellisuus - ei ole yhtä ilman muita.

      • tervetuloa

        No näinpä- ja lähinnä naurattaa koko keskustelu. Että vain vapaana elävän eläimen kakkaa saa käyttää.
        Mitenkähän saat sen ees osumaan kasvimaallesi ?
        Ei ole nyt näkynyt hirviä/ poroja/villisikoja/karhuja meiän nurkilla- onneksi.

        On tuossa kyllä mm talitinttejä, variksia, korppeja sun muuta böördiä.

        Kastemadot saattaa olla aika horteessa. No samoin navetan vintillä lepakot.

        Tajuatteko te yhtään että luonto elää myös talvella ? Ai ettte ? ei mikään ylläri. Possuja ja lehmiä säälitään ihan urakalla- sitä ei vaan tule moni aatelleeksi että joku ne hoitaa ja ruokkii myös talvella.
        Oli muuten aika työn takana saada pyöröpaaleja kun teurastamolla oli joulukiireet ja liha-auto ei tullutkaan sovitusti. Pakkasta -25 ja kun lähet traktorilla hakemaan se on sitten puolen päivän homma , vähintään. Yksi paali :35e. Samalla tietty myös metsäneläimille, ketään ei jätetä kuseen.

        Noh- mitäpä miettii vegaani: voi voi voi kun eläiimä kärsitetään.
        Juu- ihan tervetuloa meille käytännön hommiin- ja sitä sitten riittää. Eikä ole mitään lehmän taputtelua vaan TYÖTÄ: alkaa aamulla 5, päättyy illalla 22 ja työpäivät 7 / viikko. Joko laitan navettahaalarit ja kumpparit valmiiks.


    • vegaaniksryhtynyt

      Tuo että kissaa ei voisi omistaa koska kissa on lihansyöjä? Eläinkunnassa on monta lihansyöjää ja jotta ravintoketju ja luonto pyörii, niin lihansyöjien on pakko saada lihaa. Kissan leuka liikkuu pystysuunnassa ja kissalla on torahampaat, jolla repiä lihaa. Ihmisellä on leuka, kuten apinoilla, jotka syövät kasveja. Ihmisten leuka liikkuu sivuttain ja meillä on poskihampaat, joilla jauhetaan kasviksia. Evoluution kannalta sanoisin, että ihmiset ovat kyllä ihan kasvissyöjiksi suunniteltuja. Vain ääriolosuhteissa joudumme syömään lihaa (ravinnonpuute, kylmät alueet, jossa ei ole kasvillisuutta, esim. eskimot).

      • Zedä

        Tuosta on toki vegaaneilla eri mielipiteet miten lihansyöjälemmikkeihin tahtoo suhtautua, mutta minulle olisi ainakin liian vaikeaa ruokkia kissaa sen lajityypillisellä ruualla. Siksi meillä asuu pari kodinvaihtajakania :) kissa ei suinkaan ainoa eläin joita on maassamme todella paljon kodittomina!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4425
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      240
      2184
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1610
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1411
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      270
      1227
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1107
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1074
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1055
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      969
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      953
    Aihe