Maisemamaalari H Peltonen

raimok

H Peltonen ( signeeraus myös V Peltonen ) maalasi 50- ja osin myös 60-luvulla taidokkaita öljyvärimaisemia. Maalauksia on olemassa ilmeisen paljon. Tekniikka on varsin taitavaa ja maalaukset ovatkin unenomaisia ja niissä on syvä kolmiulotteinen vaikutelma. Mutta kuka oli H Peltonen, missä eli ja mitä muuta teki työkseen. Olisiko kenelläkään tietoa?

23

6636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TAIVASKERO PALLAKSEL

      Onko sinulla Peltosen maalauksia... minulla on 1kpl, ostin sen kirpputorilta n. vuosi sitten 20e.Taulun taakse on kirjoitettu Taivaskero Pallakselta.Työssä on vahva struktuuri, voimakkain vedoin palettiveitsellä tehty, olen netistä yrittänyt tietoa etsiä, muutaman kuvan muista maalauksista olenkin löytänyt, yksi niistä oli ihan samasta paikasta talvimaisema, kuin on tämä minun syksyinen ruska näkymä.On puro kirkkaalla vedellä ja oranssisia koivuntaimia violetinsinivihreän metsän edustalla ja taustalla se Taivaskero tunturi. Pidän kovasti taulusta ja olisinkin kiinostunut vaikka muitakin saman tekijän töitä ostamaan mutta ei tunnu kukaan mitään hänestä tietävän. Kyselin joskus v. sitten joltain Lapin palstaltakin muttei sieltäkään kukaan mitään osanut sanoa.Lapista jostakin hän kuitenkin on kotoisin.Olisi kiva kuulla lisää jos sinä tai joku muu jotakin tiedätte.

      • 40v alalla

        Niitähän on pilvin pimein jokapuolella. Teki ja kulki talosta taloon myymässä ja ei arvostettu hinnallisesti. Minulla on taiteellinen taju ja ymmärrys tieto ja taito katsoa taulu nimi peitettynä vaikka niin pystyn sanomaan onko remrantti vai ei. Peltonen ei ole remrantti maalari ollut. Peltosella ei ole sitä otetta ollut mikä on tosi maalarilla. Peltosen töissä ei ole sitä oikeata otetta ollenkaan ja olen nähnyt Peltosen töitä varmaankin satoja. Peltosen tauluissa ei ole sitä sulavuutta ja väritkin on mitä on ja vähän käytetty värejä ja väritys täysin harrastelija tasoa kun mikään ei natsaa toisiinsa. Ammatti silmin katsottuna tusina töhrääjä.


      • raimok
        40v alalla kirjoitti:

        Niitähän on pilvin pimein jokapuolella. Teki ja kulki talosta taloon myymässä ja ei arvostettu hinnallisesti. Minulla on taiteellinen taju ja ymmärrys tieto ja taito katsoa taulu nimi peitettynä vaikka niin pystyn sanomaan onko remrantti vai ei. Peltonen ei ole remrantti maalari ollut. Peltosella ei ole sitä otetta ollut mikä on tosi maalarilla. Peltosen töissä ei ole sitä oikeata otetta ollenkaan ja olen nähnyt Peltosen töitä varmaankin satoja. Peltosen tauluissa ei ole sitä sulavuutta ja väritkin on mitä on ja vähän käytetty värejä ja väritys täysin harrastelija tasoa kun mikään ei natsaa toisiinsa. Ammatti silmin katsottuna tusina töhrääjä.

        Hiukan harmittaa vastauksesi. Olen nimittäin aikuisten oikeasti kiinnostunut H Peltosen tauluista ja hänen elämästään. Kuten alunperin kirjoitin, hänen työnsä on tehty 50-, 60-, ehkä jopa 40-luvulla. Voisi siis olettaa, että taiteilija on jo kuollut. Meilläpäin on tapana, että kuolleista ei puhuta pahaa, varsinkaan noin köykäisin perustein. Mikään alan ammattilainen sinä et selvästikkään ole, etkä myöskään tunne hänen töitään. Senverran minä olen taiteen ystävä, että tajuan tämän yksinkertaisen asian: Nimi matrikkelissa ei takaa laatua. Jos sinulla ei ollut tarkempaa tietämystä ko taiteilijasta, niin miksi vaivauduit hänet haukkumaan.
        Ystävällisin terveisin.


      • Tuula 8
        raimok kirjoitti:

        Hiukan harmittaa vastauksesi. Olen nimittäin aikuisten oikeasti kiinnostunut H Peltosen tauluista ja hänen elämästään. Kuten alunperin kirjoitin, hänen työnsä on tehty 50-, 60-, ehkä jopa 40-luvulla. Voisi siis olettaa, että taiteilija on jo kuollut. Meilläpäin on tapana, että kuolleista ei puhuta pahaa, varsinkaan noin köykäisin perustein. Mikään alan ammattilainen sinä et selvästikkään ole, etkä myöskään tunne hänen töitään. Senverran minä olen taiteen ystävä, että tajuan tämän yksinkertaisen asian: Nimi matrikkelissa ei takaa laatua. Jos sinulla ei ollut tarkempaa tietämystä ko taiteilijasta, niin miksi vaivauduit hänet haukkumaan.
        Ystävällisin terveisin.

        Hei Minulla e ji ole tietämystä taiteesta mutta tiedän mistä pidän.Olen saanut mummoltani joskus 30v. sitten Peltosen pienen taulun lahjaksi taulun takana on paikkanimi Syväkuru . Maalattu vuonna-68


      • Anonyymi
        raimok kirjoitti:

        Hiukan harmittaa vastauksesi. Olen nimittäin aikuisten oikeasti kiinnostunut H Peltosen tauluista ja hänen elämästään. Kuten alunperin kirjoitin, hänen työnsä on tehty 50-, 60-, ehkä jopa 40-luvulla. Voisi siis olettaa, että taiteilija on jo kuollut. Meilläpäin on tapana, että kuolleista ei puhuta pahaa, varsinkaan noin köykäisin perustein. Mikään alan ammattilainen sinä et selvästikkään ole, etkä myöskään tunne hänen töitään. Senverran minä olen taiteen ystävä, että tajuan tämän yksinkertaisen asian: Nimi matrikkelissa ei takaa laatua. Jos sinulla ei ollut tarkempaa tietämystä ko taiteilijasta, niin miksi vaivauduit hänet haukkumaan.
        Ystävällisin terveisin.

        Voisiko olla mahdollista, että olisi maalannut jo vuonna 1931? Minulla on taulu joka on signeerattu H tai K Peltonen. On säkkikankaalle maalattu maisema, komeissa kehyksissä. Tästä en kyllä löydä mitään kiroitusta takapuolelta.


    • 19+99

      ai jokasortti taas huutelee

      • näin sinut

        40v. alalla ollut taisi eilen olla torin parkkipaikalla autonpaksista jotain itsemaalaamaansa kauppaamassa... kyllä oli sen näköinenkin kun satuin ohi menemään... jos olisi jonkinlainen edes ollut niin olisin kysäissyt mutta oli kertakaikkisen alokasmainen.... eikä ne 2 muutä pienempää siitä parempia olleet.jooh.40vuotta ei tee mestaria jollei osaa niin ei osaa.Vai kiinastako hankit niitä sinne auton peräkonttiin.


      • Anonyymi
        näin sinut kirjoitti:

        40v. alalla ollut taisi eilen olla torin parkkipaikalla autonpaksista jotain itsemaalaamaansa kauppaamassa... kyllä oli sen näköinenkin kun satuin ohi menemään... jos olisi jonkinlainen edes ollut niin olisin kysäissyt mutta oli kertakaikkisen alokasmainen.... eikä ne 2 muutä pienempää siitä parempia olleet.jooh.40vuotta ei tee mestaria jollei osaa niin ei osaa.Vai kiinastako hankit niitä sinne auton peräkonttiin.

        Ai 40 vuotta alalla ollut töhrijä, älä anna kommentteja


    • eitaiteilia

      Minulla on kaksi taulu joissa V. Peltonen -64, pidän niistä. Eivät ole öljyväritöitä, vaan mielestäni jollain liidulla tehty, ovat lasin alla. Toinen on maisema ja toinen verkkoa nostava kalastaja.

    • Marylanza

      Hei! Etsin tietoja Peltosen tauluista. Kun olin alaluokilla koulussa Pohjois_-Haagassa Helsingissä yhtiössämme asui taidemaalari Peltonen. Hän elätti vaimonsa ja kolme lastaan maalaamalla. Hän matkusteli paljon ja oli useita kuukausia Välimerellä maalaamassa aina vuosittain. Hänellä oli autotalli käytössä, jossa maalasi. pakettiwolkkarilla hän sitten lähtikin näille matkoilleen ja ilmeisesti myös asui autossaan siellä Välimerellä. Kaikki pihan lapset tiesivät häneen maalausmatkoistaan. Hän ilmeisesti ansaitsi kohtalaisesti kun pystyi elättämään perheensä. Muuta työtä hän ei tehnyt.

      • Marylanza

        Peltosesta vielä. Unohdin kertoa, että hän kuoli kohtalaisen aikaisin, jotain ehkä 50 v korvilla. Hän sairastui Välimerellä johonkin silloin meille tuntemattomaan sairauteen ja menehtyi sen seurauksena. Mietin tässä vielä, että onkohan näitä Peltosia useampia, kun aikaisemmat kommentit eivät oikein täsmää minun tuntemaani Peltoseen.


    • Undrare

      Yritin googletta kyseistä maalari mutta eipä Wikipedia tiennyt mitään, ainut joka tulee esille on tämä kysely ja joku epätoivoinen joka yrittää myydä k.o. herran maalausta suolaseen hintaan.
      Itselläni on kaks maalausta sign, H.Peltonen (-71), toisen taustassa lukee Jyrävänköngäs Kuusamo ja toisessa Pyhätunturin pyhäkuri -71. Eli ainakin mies on Lapissa viihtyny :)

      • taulut

        Fminullakin on Jyrävänköngäs -67 vuodelta ?


    • Marylanza

      Hei vaan!
      Kiitos vastauksistanne. Minun tuntemani taiteilija Peltonen kuoli jo ennen 70-lukua. Hän ei ilmeisesti ollut mikään rekisteröitynyt taiteilija ja siksi hänestä ei löydykään tietoja googlettamalla.
      En muista, että kävikö hän Lapissa maalaamassa. Muutin nimittäin pois samasta yhtiöstä. Hän saattoi käydä Lapissa myöhemmässä vaiheessa, jos välimerimaalaukset eivät enää myyneet.

    • taulutar

      Vietin lapsuuteni Pohjoi-Haagassa, Näyttelijäntiellä samassa pihapiirissä Peltosten lasten kanssa. Minulle kerrottiin että Peltonen oli ampunut itsensä, kotona 70-luvun
      alussa.

    • Hyvänkatseenlumous

      Olen katsellut 30(lev) x 50 cm väriliitupiirrosta paspartuun ja lasin takana n. 30 vuotta anoppilassa ja muutaman täällä kotona. Piirros esittää Pyhänkasteen putousta ja lampea johon putous ja jylhä kallio peilautuu. (olen käynyt Pyhän Isokurussa). Vaimo joskus kysyi olisiko teoksella mitään arvoa ja 40 vuoden kokemuksella sanoin, ettei ole, on vain jonkun työväenopistolaisen tekele muistojensa maisemasta. Signeeraamatonkin, mutta ammattilaisen kehystämä. Miksi? Piirros kuihutti aina puoleensa kunnes äsken poimin sen varaston nurkasta ja tutkin tarkemmin: Putouksen vesi on kuvattu kolmella värillä: Pohjana musta paperi, viiva kirkasta sinistä ja päällä valkoinen. Neljällä vedolla on saatu aikaan naivistinen mutta selkeä vaikutelma kuohuhunnusta. Myöskään lammen pintaan peilautuva kallio ei ole saanut osakseen kieli keskellä suuta -kohtelua vaan on vedetty itsevarmasti kolmea väriä käyttäen. Taitamaton sitä ei ollut tehnyt. Revin takaa liimapaperit irti ja sain koko kuvan näkyviin: Signeeraus on H. Peltonen -65. Googletin sen ja löysin tämän. Paspartuu uusitaan, lasille pannaan vähän prameammat kehykset (nyt 10x10mm tammirima) ja se saa paikan olohuoneessa Tuulikki Pietilän "Tehdas" -grafiikan vierestä johon myös pokat uusitaan.

    • Marylanza

      Kiitos teille tiedoista. Oli kiva saada tietää enemmän Peltosen kohtalosta. Oli jäänyt vaivaamaan ja aina joskus muistelin häntä. Leski jäi ilmeisesti aika varattomaksi miehen kuoleman jälkeen. Oli heillä kuitenkin oma asunto, kaksio. Minä asuin 60-luvun alkupuolella Haagassa Näyttelijäntiellä viereisessä talossa, mutta muutin myöhemmin Ohjaajantielle. Kävin kuitenkin tapailemassa vanhoja pihakavereita ja sain tietää Peltosen kuolemasta. Oikea kuolinsyy jäi kuitenkin epäselväksi minulle.

      Taitava maalari Peltonen oli, eihän hän muuten olisi pystynyt elättämään suurta perhettään tauluillaan.

      • taulutar

        Peltoset asuivat ensin kaksiossa mutta muuttivat myöhemmin isompaan asuntoon, 4h keittiö. Pysyivät samassa taloyhtiössä.


    • Eleni

      Minulta löytyy 1H.Peltosen maalaus: Oulankajoen kanjonia Kuusamo. Taiteesta en paljoakaan ymmärrä, mutta on öljyvärityö kankaalle, värit sini/syksyiset. Koko 45/65. Olisin sen valmis myymäänkin, jos joku hänen taidettaan keräilee.

      • Eleni

    • Taidettavintiltä

      Hei! täällä kiinnostuin aiheesta taiteilija Peltonen, kun löysin vanhan ja kauniin öljyvärimaalauksen vintiltämme, signeeraus v.peltonen ja vuosiluku -63. Maalaus esittää kaunista merimaisemaa,kallio ja meren tyrskyvät aallot. Jos joku kiinnostuu voi ottaa yhteyttä [email protected]

    • Kata67

      Hei, löysin viisi vuotta sitten kirpputorilta tunturimaiseman ja itsekkin tauluja maalaavana harrastajataiteilijana kiinnostuin ja ostin sen. Signeeraus on H.Peltonen. -68. Kankaalle öljyvärein palettiveitsellä tehdyn taulun takana lukee lyijykynällä: Pyhätunturin maastoa Pelkosenniem.
      Syksyisessä ruskamaisemassa on keskellä tumma lampi, jota lapin laihat kuuset ympäröi. Taaempana olevien ruskaisten lehtipuiden taustalla siintää tunturi sadetta enteilevää taivasta vasten. Vaikka taulun väriskaala on hillitty ja yleisilme ehkä jopa hieman synkkä, on mielestäni sen tunnelma rauhoittavan seesteinen.
      Olkoonkin, ettei Peltonen ollut ehkä kuuluisa taiteilija, niin on hän mielestäni ainakin tämän taulun kohdalla onnitunut vangitsemaan tunnetta ja kaiken oleellisen kyseisestä maisemasta. Tunnen seudun, sillä olen asunut 25km:n päässä Pyhätunturista.
      Olkoonkin, että taulu oli suorastaan ilmainen kirpputorilla, enkä tuntenut taiteilijaa, niin olen todella iloinen löydettyäni sen. Moni kuuluisakaan taiteiluja ei ole onnistunut vangitsemaan maisematauluunsa näin paljon tunnetta, kuin Peltonen. Aina ei tarvitse olla kuuluisa saadakseen aikaan erittäin laadukasta ja sielukasta taidetta.
      Olen iloinen saatuani googlettamalla näin edes jotain tietoja kyseisestä taiteilijasta.

    • Anonyymi

      Katso huutomyynti.fi sivuiltani. Siellä on m kymmenen esimerkkiä n 200 taulusta joita Myyn.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe