Keräkaalin vaikutukset

alipali6

Olen kuullut, että jos syö jotain etrogeenisiä tms. kasveja kuten lehtikaaleja runsaasti raakana, niin tulee kilipirauhasen vajaatoimintaa( ja siitä seuraavat vaikutukset kuten lihoaminen).
Mutta onko keräkaali kuitenkaan kilpirauhaseen negatiivisesti vaikuttava, jos syö runsaasti sitä raakana?
Olen myös kuullut TOHTORI- sivuston artikkelissa, että kaali on superruokaa ja sisältää vähän kaloreita, mutta kai se täyttää kuitenkin vatsan tehokkaasti ja poistaa nälän?
TIetääkö joku lisää tietoa keräkaalista ja erityisesti sen eduista esim. laihdutukseen ja haitoista myös?

3

1300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Brassica oleracea

      http://www.kasvikset.fi/WebRoot/1033640/Oletussivu.aspx?id=1050776
      http://ohjelmat.yle.fi/akuutti/arkisto/terveytta_kerakaalista
      http://www.fineli.fi/food.php?foodid=320
      http://yle.fi/vintti/yle.fi/genreportaalit/portaali-1323.html?genre=terveys&osannimi=hyvaolo_luontohoitaa&jutunid=8793

      Kaali ( Brassica oleracea ) ( cabbage, Kohl )
      Sisältää indoleja, ditioltioneja ja isotiosyanaatteja, joilla tutkimusten mukaan voi olla myrkytyksiä ja syöpää ehkäiseviä vaikutuksia ( eniten näitä aineita on parsakaalissa ). Indolit ja ditioltionit aktivoivat entsyymejä, jotka käynnistävät elimistön myrkkyjenpoistojärjestelmän. Tässä suhteessa näyttäisi tuore ja keitetty kaali olevan samanveroisia.

      Kaalikasvit sisältävät myös kefarnat nimistä ainetta, joka saa aikaan vatsan limakalvon vahvistumisen. Näin vatsa kestää paremmin myrkyllisiä aineita. Kaalit sisältävät myös runsaasti kivennäis- ja hivenaineita, C- ja K-vitamiineja sekä foolihappoa, kartenoideja ja betakaroteenia. Kaalissa on esimerkiksi kaksinkertainen määrä kartenoideja ja betakaroteenia pinaattiin nähden, joka on laajalti tunnettu näiden aineiden suurista pitoisuuksista.

      Kaalimehut tervehdyttävät sappea, maksaa ja vähentävät mahahaavariskiä.
      Useiden tutkimusten mukaan kaalit alentavat varsinkin entisten tupakoitsijoiden keuhkosyöpäriskiä. Tutkimuksissa on todettu runsaasti kaalia syövillä henkilöillä vähemmän paksusuolen syöpää kuin vain harvoin kaalia syövillä. Kesällä kaalien tehoaineet ovat oleellisesti suurempina pitoisuuksina kuin syksyllä tai vasta talvella.

      Paksoi = mangoldi ja nk pinaattikasvit
      http://yle.fi/ulkomaiset/sarjat_ao2.php?id=1064

      • Kaali poistaa nestettä

        ja laittaa mahan toimimaan. Käsittääkseni kaalikasvit eivät aiheuta kilpirauhasen vajaatoimintaa, mutta vajaatoimintaisten (kuten itse olen) olisi niitä vältettävä. Itse rakastan keitettyä parsakaalia ja puoliraa'aksi höyrytettyä kukkakaalia soijakastikkeella yli kaiken, ja kilpparivajaasta huolimatta niitä syön, mitäänhän ei voi syödä niin paljon, että se ruoka-aine itsessään laukaisisi kilpparivaivan. Omani on sekä perinnöllistä että n. 10 vuotta sitten pahan flunssan yhteydessä sairastetun kilpparitulehduksen peruja. Sitä ennen olin vuosikausia vegetaristi (sittemmin siirryin sekaruokaan, mutta nykyään olen taas vege) ja söin paljon soijaa, muita palkokasveja, kaaleja, appelsiineja, viinirypäleitä, maissia yms. nykyään vältettäviä ruokia, mutta ne eivät kr-vajaata aiheuttaneet.
        Maallikko olen, mutta voit katsoa myös terveys-palstalta keskusteluja kilpirauhassairaudet-osiosta, siellä on hyviä ketjuja ja linkkejä muille kilpirauhas-keskustelufoorumeille. Ja laita vaikka aloitus sinne, itseäni viisaammat ja kokeneemmat kr-vajaat osaavat neuvoa.


    • alipali6

      Olen saanut sen käsityksen, että todellakin keräkaalin liiallinen käyttö olisi eräs aiheuttaja kilpirauhasen vajaatoimintaan.

      Goitrogeenisten ruokien liiallinen käyttö
      Goitrogeenisten ruokien liiallinen käyttö voi johtaa struuman tai vajaatoiminnan ilmentymiseen. Goitrogeenisia ruokia ovat mm: ruusukaali, lanttu, nauris, retiisi, kukkakaali, hirssi, kaali, lehtikaali ja soijatuotteet[http://www.kilpirauhanen.com/tietopankki/kilpirauhanen/kilpirauhasen-vajaatoiminta/]

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1505
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1302
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1237
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1215
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1126
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe