Mensan maksimiraja?

Starshiptrooper

Sain maanantaina mensan testituloksen kotiin joka oli 135. Testi mittaa ÄO:n aina 135 asti. Oliko tämä maksimitulos vai voiko tulokseksi saada "yli 135". Meinaan jos saa testistä kaikki oikein niin eihän siitä voi päätellä muuta kuin että ÄO on yli jonkin tietyn arvon.

T.s.onko kukaan saanut kirjeen kotiin jossa testin tulokseksi olisi annettu "yli 135"? Onko tälläinen tulos mahdollinen?

107

13893

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qazpå

      Voi saada.

      • maximum200

        yber 200


    • 12331

      Taitaa olla maksimi tuolla testillä. Aiempi testi ei ollut niin rajoitettu.

      Mitä suurempia tuloksia saadaan sitä epätarkempia ne ovat.

      • katti-10

        Minulla se oli 138.


      • Anonyymi

        Kävin testissä 1992. Sain 2 pistettä alle jäsenyysrajan, mutta viimeinen sivu oli jäänyt täyttämättä epähuomiossa. Mikä lie olisi ollut oikea tulos, se jäi ikuisesti näkemättä. Osaan tuloksesta päätellä, että heittämällä tarpeeksi. En tuntemut tarvetta uusia testiä.


    • riippu testistä

      Mensaan pääsee ÄO 148. Itselläni oli ÄO 170. Riippuu testistä, mitä sillä voi mitata. Kysele Mensasta virallisia testipäiviä, joihin voi maksusta mennä käymään.

      • :-)

        Aiemman keskihajonnan mukaan raja oli ÄO 148, mutta nykyään pääsee ÄO 131


      • starshiptrooper

        Se oli virallisen testin tulos jonka sain kotiin. Mensa uudisti testiä muutama vuosi sitten koska vanha testi oli liian helppo. Uusi testi on normitettu uudemmalla sukupolvella ja sen keskihajonta on 15. Näin ollen myös mensan raja on 131.


      • 0pöhkö

        "Vanha testi uudelle sukupolvelle liian helppo."
        Vaikea uskoa, sehän merkitsisi, että uudet sukupolvet olisivat aiempia älykkäämpiä. Ehkä testiin tulee nykyään erilaisia ihmisiä. Onko keskiarvot laskettu halukkaista vai satunnaisesti valituista (kuka se homman maksaa?)?


    • 135

      Mensan nykyisen testin maksimitulos on "yli 135" eli ">135". Olen itsekin nähnyt tällaisen todistuksen.

      • Ei ap

        Onkohan mahdollista saada selville tarkka tulos esimerkiksi soittamalla ja kysymällä? Sillä onhan se kummallista, että testistä maksetaan 40 euroa ja ei saada edes tarkkaa tulosta


      • starshiptrooper

        Kiitos, tämä selventää asian. Jätin nimittäin muutaman kyssärin vastaamatta ja ihmettelin siksi testin tulosta.


      • starshiptrooper
        Ei ap kirjoitti:

        Onkohan mahdollista saada selville tarkka tulos esimerkiksi soittamalla ja kysymällä? Sillä onhan se kummallista, että testistä maksetaan 40 euroa ja ei saada edes tarkkaa tulosta

        Ei sitä psykologikaan tiedä. Jos saat testissä kaikki kysymykset oikein niin eihän siitä voi millään päätellä mikä sun äo on. Ainoastaan että se on tietyn rajan yläpuolella, ja mensan testissä tämä raja on 135.


      • paffi
        starshiptrooper kirjoitti:

        Kiitos, tämä selventää asian. Jätin nimittäin muutaman kyssärin vastaamatta ja ihmettelin siksi testin tulosta.

        Aikas kova tulos, vaikka muutaman jätit tyhjäksi. Vimeiset kolme vaiko jäikö välistä joku mihin piti palata uudestaan mut et ehtinyt?


      • starshiptrooper
        paffi kirjoitti:

        Aikas kova tulos, vaikka muutaman jätit tyhjäksi. Vimeiset kolme vaiko jäikö välistä joku mihin piti palata uudestaan mut et ehtinyt?

        Jätin kaks kysymystä vastaamatta. Muistaakseni se oli kysymys 42 ja 44 jotka jäi tyhjäks, mutta voin olla väärässä.


      • OssiBeeM
        Ei ap kirjoitti:

        Onkohan mahdollista saada selville tarkka tulos esimerkiksi soittamalla ja kysymällä? Sillä onhan se kummallista, että testistä maksetaan 40 euroa ja ei saada edes tarkkaa tulosta

        Testi ei näytä yli 135:n tuloksia, soittamalla ei siis voi saada tarkennusta. Tällaisia tuloksia tulee todella harvoin.


      • Anonyymi
        starshiptrooper kirjoitti:

        Kiitos, tämä selventää asian. Jätin nimittäin muutaman kyssärin vastaamatta ja ihmettelin siksi testin tulosta.

        Minulla jäi viimeinen sivu tekemättä ja tulos oli silti liki riittävä jäseneksi asti. En tunne tarvetta todistella mitään. Ei tuo Mensan jäsenyys ole vapaakortti unelmien työpaikkaan tai oikotie onneen.


    • tavallinenjannu

      Itse kävin testauttamassa myös kun nettitesti tuntui sujuvan ja sain testeistä kanssa tuon >135 tulokseksi. Kaiken kaikkiaan 2 kysymystä jäi 44 vastaamatta joten jos 40 kysymykseen vastaa oikein niin pitäisi olla 130 paremmalla puolella. Ja siis henkilön täytyy edelleen kuulua tuohon 2%, mutta koska eri testeissä on eri keskihajonta, eivät eri testien tulokset ole vertailukelpoisia keskenään.

      • paffi

        Harjoittelitko paljon ennen virallista testiä?


      • älyn oppinut
        paffi kirjoitti:

        Harjoittelitko paljon ennen virallista testiä?

        Vaan pari vuotta ja parikymmentä kirjaa. Neljännellä kerralla tärppäsi. :D


      • paffi
        älyn oppinut kirjoitti:

        Vaan pari vuotta ja parikymmentä kirjaa. Neljännellä kerralla tärppäsi. :D

        Kukaan ikinä täällä myönnä harjoitelleensa testiin ihan simona tai pekkana :)


      • Tavallinen tallaaja
        älyn oppinut kirjoitti:

        Vaan pari vuotta ja parikymmentä kirjaa. Neljännellä kerralla tärppäsi. :D

        Eikö yrityksiä voinut olla 2 max vai onko sitäkin käytäntöä taas muutettu?


      • paffi
        Tavallinen tallaaja kirjoitti:

        Eikö yrityksiä voinut olla 2 max vai onko sitäkin käytäntöä taas muutettu?

        Kaks se vieläkin on tai ainakin alkuvuodesta oli.


      • Jepu2
        paffi kirjoitti:

        Kaks se vieläkin on tai ainakin alkuvuodesta oli.

        Onko kellään tietoa, miten monta vastausta voi olla väärin 45 kysymyksestä mensan testissä, että saa tuloksen 131 eli testiraja ylittyy?


      • sandelsssssson

        Sain nettitestistä juuri 143, kaksi arvasin ja todennäköisesti väärin eli mikäköhän tuossa nettitestissä on maksimi jos kaikki saisi oikein? Nyt prosentit oli 99,8%


      • Homo-Pekka
        paffi kirjoitti:

        Kukaan ikinä täällä myönnä harjoitelleensa testiin ihan simona tai pekkana :)

        No mä voin myöntää harjoitelleeni ihan HOMONA!


    • älykkö

      Minulla oli 98. Olen tyytyväinen!

      • liikaviisas

        No joo. Itsellä on vain vähän keskiarvon yläpuolella ja useimmat muut tuntuvat melko tyhmiltä. Voi vain kuvitella viisaiden kärsimyksiä. Miten pysyvät yleensä järjissään?


      • kuin robotteja
        liikaviisas kirjoitti:

        No joo. Itsellä on vain vähän keskiarvon yläpuolella ja useimmat muut tuntuvat melko tyhmiltä. Voi vain kuvitella viisaiden kärsimyksiä. Miten pysyvät yleensä järjissään?

        Moni huippuälykäs on sosiaalisesti huipputyhmä, eli ei se viisaus sillä lailla haittaa.


      • ja elän
        kuin robotteja kirjoitti:

        Moni huippuälykäs on sosiaalisesti huipputyhmä, eli ei se viisaus sillä lailla haittaa.

        "kuin robotteja"

        Tai sitten enemmän ihmisiä kuin muut. Tahtoo se epäsosiaalisuus kuulua elämään, kun vain kärsii muiden läsnäolosta.

        Oletko ajatellut asiaa tuolta kantilta. Minä olen.


      • siltä väliltä
        liikaviisas kirjoitti:

        No joo. Itsellä on vain vähän keskiarvon yläpuolella ja useimmat muut tuntuvat melko tyhmiltä. Voi vain kuvitella viisaiden kärsimyksiä. Miten pysyvät yleensä järjissään?

        Kyllä me pysytään, tosin joskus ei vaan jaksa toisten "tyhmyyttä", tosin oppimiskyvyttömyys ärsyttää enemmän. Mutta kestän kyllä, kun en erakoksikaan halua.


      • joo-o...
        ja elän kirjoitti:

        "kuin robotteja"

        Tai sitten enemmän ihmisiä kuin muut. Tahtoo se epäsosiaalisuus kuulua elämään, kun vain kärsii muiden läsnäolosta.

        Oletko ajatellut asiaa tuolta kantilta. Minä olen.

        Ei pidä yleistää. Sanottiin että, moni. Ei kaikki.


      • ylimielisiä tyhmiä
        siltä väliltä kirjoitti:

        Kyllä me pysytään, tosin joskus ei vaan jaksa toisten "tyhmyyttä", tosin oppimiskyvyttömyys ärsyttää enemmän. Mutta kestän kyllä, kun en erakoksikaan halua.

        Kun keskiverto ihmisessä yhdistyy ylimielisyys ja tyhmyys niin se sellainen yhdistelmä ettei sitä kestä edes 123 pisteen äo:lla.

        Mitään itsestään selvää asiaa ei uskota ja intetään vastaan päivän selvissä asioissa.

        Esimerkkinä holohoax mihin kaikki ääliöt uskoo.


      • nimi-merkki
        kuin robotteja kirjoitti:

        Moni huippuälykäs on sosiaalisesti huipputyhmä, eli ei se viisaus sillä lailla haittaa.

        No viisaus ja älykkyyshän ovat kaksi täysin eri asiaa. Jos olisit kumpaakaan, ymmärtäisit sen. Toivottavasti olet edes sosiaalisesti lahjakas. Ja kyllä, se on lahjakkuutta, ei älykkyyttä. Onnea vaan elämääsi, nimimerkki "kuin robotteja". Sitä kyllä tulet tarvitsemaan kun älyä eikä viisautta ole.


    • .. .

      Kyllä pystytään mittaamaan korkeita älykkyyksiä. Minun äo oli viimeisemässä mittauksessa 178.

    • joo2

      No joo, suomea hallitaankin satasen älykkyyksillä järjestäänsä, vain muutama poliitikko on pikkuisen älykkäämpiä. Mutta niinhän se on, ettei kaikki voi olla jotain huippuälykkäitä Aspergereita.

      • Käsitteet kuntoon

        Kaikilla huippuälykkäillä ei todellakaan ole Aspergerin oireyhtymää eivätkä kaikki Asperger-ihmiset ole huippuälykkäitä. Heillä on usein jokin yksi taito, jossa he ovat erinomaisia. Ei tule sekoittaa älykkyyttä ja asiantuntijuutta keskenään.


      • Älykkyyden määre
        Käsitteet kuntoon kirjoitti:

        Kaikilla huippuälykkäillä ei todellakaan ole Aspergerin oireyhtymää eivätkä kaikki Asperger-ihmiset ole huippuälykkäitä. Heillä on usein jokin yksi taito, jossa he ovat erinomaisia. Ei tule sekoittaa älykkyyttä ja asiantuntijuutta keskenään.

        Älykkyys ei tarkoita sitä että pitäisi olla älykäs kaikilla sen osa-alueilla. Sellainen ihminen voi olla älykäs joka on esimerkiksi huippu matematiikassa mutta aivan surkea mitä tulee sosiaalisiin taitoihin. Jos hallitsee yhdenkin osa-alueen paremmin kuin suurin osa ihmisistä on älykäs. Aspergereilla on usein mitattu korkea älykkyysosamäärä mutta aspergerius ei ole siitä 100% tae.


      • Vähempikin_riittää

        Jonkun jenkkien tekemän tutkimuksen mukaan johtajalle optimaalinen ÄO oli 110, eli on sen verran keskimääräisiä n. 100 pointsin alaisiaan fiksumpi, että pystyy kusettamaan niitä, mutta ei niin älykäs että filosofeeraus menee massoilta liian pahasti yli.


    • maksamakkaratehdas

      maista maista mensan maksamakkaraa!!

    • ufo75

      Isaac Newton sai testissä 185

      • nyt ennätys

        "Yksi tämän hetken älykkäimmistä ihmisistä on yhdysvaltalainen kirjailija Marilyn vos Savant, jonka ÄO on peräti 228. Suomen Mensa taas on maan väkilukuun suhteutettuna maailman suurin." Tämmöistä löytää jos osaa googlea käyttää, tosin siihenkin voi tarvita "älyä".


      • Eihän

        Isaac Newton sai testissä 185

        Hänen aikanaan edes ollut älykkyystestejä, äly hoi! Kunhan trollaat :D


    • Vvegeta

      Mäpä sain yli 9000 :DDDD

      • kaikkein paras

        Meitsipä juoksee cooperin 12 minuuttiin....


      • boxing1

        mul on taas äö yli200. mitä tulee.boxingii. se voi kadulla se tärkeempi äö.


      • superjuoksija
        kaikkein paras kirjoitti:

        Meitsipä juoksee cooperin 12 minuuttiin....

        mä oon juossu cooperissa yli 5km. ku 3km on jo hyvä. 12min ja 5km. siis juossu,ei pyörällä.eikä millää kulku neovol.en viitsi osallistua juoksu kisoihin,koska tykkään juosta yksin,ja ei o kiva ku muut jää kauas.


      • alemmille.olioille

        Hölmöt. Minä oikaisin Cooperin testissä ja sain juuri ja juuri tuloksen, jolla sen läpäisi.

        Heti sen jälkeen menin syömään munkin, oli niin vitun nälkä. Aivotoiminta nimittäin kuluttaa veren sokereita.


    • Tkm Toivo Muna

      Mulla ÄO oli 178, voin käydä tupakkatauon aikana kuussa ja monissa muissakin
      paikoissa, aika stressaavaa.

    • KALLE KELLO

      Tuollaiset suomi24 palstalle kirjoittelevat "neropatit" ei saisi mensan testissä edes minimipisteitä. Muutama säälipiste saattaa tulla omasta nimestä (siis oikeinkirjoitettuna).

    • Tahvo

      Joo, kyllä harjoitelemalla oppii vastaukset. Sitten kyllä tiedät että oot tyhmä jos lähi kebabbilan myyjä koijjaa sulta rahaa ja vie karvat kädestä.

    • kehveli69

      :D vain muutama prosentti maailman väestöstä oikeasti kuuluu tuohon 170 ja siitä ylöspäin. Esim 1 ihminen 3.5 miljoonasta pystyy 180 tulokseen testissä.

      • Miettii Mensa

        Parhaiten tuo Mensan testi kuvaa ihmisten älykkyyttä 80-120 rajoissa, joissa se on kyllä vertailukelpoinen. Tuon rajan kummallakin puolella on oltava jokin muu erityisominaisuus älykkyyden lisäksi, joka vaikuttaa tulokseen.


    • mina2

      mensan testi!? eli se ei mittaa muuta kun sitä että osaat hahmottaa kuutioita tietyssä ajassa. Onneks olkoon olet matikka nero. :)

      • Tyhmenpi

        Hahmottamisnopeus on kyllä luotettavin tapa mitata älykkyyttä sellaisena, kuin miksi olemme sen määritelleet. Mutta vain tietyissä rajoissa, kuten tuolla joku aikaisemmin huomautti.


      • 0pöhkö

        "Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista."
        Nopeustesti se todella oli, eli en pärjännyt. Kuitenkin henkilö A (minä), joka lyhyessä ajassa ratkaisee vähemmän ongelmia kuin henkilö B, voi pidemmässä ajassa, esim. yön yli nukuttuaan, ratkaista enemmän kuin henkilö B samassa ajassa. Jokainen matematiikkaa kunnolla opiskellut tietää tämän.


    • Voi saada

      Höhöhö no voi saada enmmän, oon ite saanu oliko jotain 147 mensan nettitestissä vai oisko ollu jotain 143, korkea tulos kumminkin. :P

    • Mitä

      näistä olette käyneet mittauttamassa, ei ole kovinkaan älykään tuntuista puhua tuloksista mitään ellei ota kantaa mitä itse asiassa on mitattu?

      Eikö niin?

      "Robert Sternberg on esittänyt yhden tunnetun älykkyyden luokittelun. Hänen mukaansa älykkyys voidaan jakaa kolmeen osaan: Analyyttinen älykkyys on kyky hankkia, vertailla ja arvioida tietoa. Luovaan älykkyys on kyky yhdistellä olemassa olevia tietoja uudella tavalla ja löytää ongelmiin tuoreita ratkaisuja. Käytännöllinen älykkyys on arkisista tilanteista selviytymistä, sosiaalisten taitojen hallitsemista ja kykyä soveltaa tietoja käytännön ongelmiin." http://fi.wikipedia.org/wiki/Älykkyys

      Älykkyystesti on auktoriteetti ja hyvin siinä menestyneet haluavat pönkittää sitä jopa siten arvioidessaan mm. historiasta nerokaita ihmisiä, siten että he jälkikäteen määritelevät henkilön ÄO:n siinäkin tapauksessa, että sitä tosiasiallisesti ei faktana tiedetä. mm. tulee mieleen Albert Einstein.
      Anteeksi vaan, mutta entäpä jos teitä on kusetettu, sellainen vaikutelma tulee, vaikka totta on sekin, että en minä ole vielä tehnyt yhtään oikeaa älykkyystestiä saati minulla ei ole tietoa, mitä kaikkea ne sisältävät? Onko älykkyystesteissä menestyminen vallan välikappale, vallan jolla on liian suuri kate? tai jopa sillä ei ole katetta juuri lainkaan?
      1930 luvalla älykkyydestä on oltu varmasti eri mieltä, kun mm. nykyään, puhumattakaan 1880-luvusta mitä käsite piti sisällään.

      • 20+2

        " Luovaan älykkyys on kyky yhdistellä olemassa olevia tietoja uudella tavalla ja löytää ongelmiin tuoreita ratkaisuja."

        Älykkyystesteissä tarvitaan myös luovuutta, varsinkin niissä vaikeimmissa tehtävissä. Mutta pitäisin luovuutta omana lahjakkuuslajinaan, en ymmärrä miksi se pitää välttämättä liittää älykkyyteen. Esim. musiikin alueella menestyminen edellyttää luovuuden lisäksi myös älykkyyttä. Arkielämässä tapaa ideoita pursuvia (luovia) ihmisiä joilla ei ole älyä arvioida ideoidensa toimivuutta.

        "Käytännöllinen älykkyys on arkisista tilanteista selviytymistä, sosiaalisten taitojen hallitsemista ja kykyä soveltaa tietoja käytännön ongelmiin." Tuo käytännöllinen älykkyys on suurelta osin opittua, ei niinkään lahjakkuustekijä. "Sosiaalisten taitojen hallitseminen" on paljolti omasta halusta kiinni. Monet älykkäät eivät ole erityisen lähimmäisriippuvia. Ja äärimmillään tuo sosiaalisten taitojen hallitseminen voi olla toisten manipulointia, narsismia.


    • Fiksut

      Mulla on 139.

      Se riittää, ja sullakin on sellainen ÄÖ että kykenet kommunikoimaan niin massan kuin nerojenkin kanssa. Ole onnellinen. Yleensä on niin, että jos ÄO poikkeaa yli 20 prosenttia komminikaatio yksilöiden välillä ei oikein toimi.

    • Ossi B.

      Mensan raja on sellainen, että 2 % kaikista ihmisistä pääsee. Numerolukema riippuu käyteystä keskihajonnasta. Se on 2xkeskihajonta 100. Nykyisin se ilmoitetaan 15:n keskihajonnalla, siis 130. Aikaisemmin käytettiin 24:n keskihahajontaa, lukema oli 148.

      Sama asia siis.

      Hyvin korkeiden osamäärien mittaaminen on aina vaikeaa. Tuloksen kalibroininen on hankalaa esim. jos halutaan saada selville, kenellä on korkeampi älykkyysosamäärä kuin yhdellä miljoonasta. Sellaisia ihmisiä pitäisi olla Suomessakin viitisen kappaletta, mutta miten saadaan riittävän monta näin älykäkästä testin kalibroimiseen?

      Mensa-rajan ylittäviä ihmisiä on jo paljon helpomi saada vertailuun.

    • ohi meni

      Paljonko mahtaa olla fb:ssä olevan Norjan mensan iq testi rajat,Itse tein testin ja testi ei antanut tulosta koska tulos meni yli testin mittaamasta alueesta?

    • yksityisautoilija

      Onko tuossa uudemmassa testissä käyneitä? Eli 45 kysymystä ja 20 min aikaa. Monta sait oikein ja mikä oli äo:si?

      Itse en ole vielä tuloksia saanut, vastasin 37 kohtaan, joiden uskon menneen oikein. Loppuja kahdeksaa en ehtinyt edes arvata. Tiedän kyllä, että mensan raja ei ylity kohdallani...mutta ehkä sieltä joku 120 äo voisi tulla, vai? Olisin tyytyväinen.

      • fksfkr

        Enpä osaa arvioida tulevaa tulostasi... Harjoittelitko testiin?


      • gjdgijd

        Miksi et katsonut kellosta, niin olisit ehtinyt arvaamaan. Siitäkin vähentäisin pari pistettä...


      • yksityisautoilija
        fksfkr kirjoitti:

        Enpä osaa arvioida tulevaa tulostasi... Harjoittelitko testiin?

        En harjoitellut. Toisaalta vähän harmittaa, etten ajoissa arvannut viimeisiä, mutta toisaalta nyt tulos ehkä kertoo aidommin älykkyydestäni.

        Sitä paitsi kun vastausvaihtoehtoja oli aina 6, oikean arvauksen todennäköisyys on reilun15%:n luokkaa. Eli yksi oikein olisi luultavasti tullut enemmän sohimalla loputkin. Jos aikaa olisi ollut edes vähän vilkaista tehtäviä, niin olisin tietysti voinut arvata todennäköisimpien oikeiden vastausten joukosta, jolloin pari pistettä olisi ollut mahdollista saada. Mutta kun aikaa ei ollut, niin silloin olisi pitänyt aloittaa arvailu varmojen vastausten kustannuksella. -0?


      • starshiptrooper

        Kävin juurikin tuossa uudemmassa kokeessa vuosi sitten. Luulin vastanneeni oikein 42:een kysymykseen, ja sain tulokseksi 135. Tosin tällä keskustelupalstalla yksi kommentoi että vastasi vain 42:een kysymykseen ja sai tulokseksi "yli 135", joten kaipa minä siinä olen yhden tai toisen kysymyksen tunaroinut.

        Joko sait tuloksesi? Minkä numeron lykkäsivät?


    • Vaikea sanoa, en ole noissa testeissä käynyt. Intin palikkatestiin vääpeli kirjoitti että "10!". En ole vieläkään ihan varma oliko se kymmenen kertoma.

      • Taidatjuksata

        Wikipedian mukaan armeijan P-kokeesta voi saada enintään 9 pistettä.


    • ÄO70

      Itse vastasin vain 25 kohtaan. Tein testin ihan super tarkasti olettaen että jossain välissä kerrotaan paljon aikaa jäljellä jonka jälkeen voisi alkaa kiirehtimään. Ainut mitä kerrottiin oli, että "aika loppuu nyt". Taidan mennä uudestaan

    • älykköjäkö

      Onhan se hupaisaa kun elämän tehtäväksi muodostuu oman älykkyytensä todisteleminen, keinolla millä hyvänsä. Fiksua?
      Jossain aikakausilehdessä aikoinaan suomen sen hetken tunnetuin grafologi Osmo Oksanen vastasi käsiala-analyysi palstallaan 32 vuotiaalle naiselle, joka halusi tietää näkyykö hänen käsialanäytteessään viitteitä siitä, olisiko hänessä ainesta tulla kirjailijaksi?
      Oksanen vastasi: Jos olisi, niin kyllä se tuohon ikään mennessä jotenkin ilmennyt.

      • OnSeKummallista

        Eikö vielä hupaisampaa ole testopellet jotka käy aamuin illoin pumppaamassa ja sit todistellaan sitä pitkin kyliä... Me kenellä leikkaa keskivertoa paremmin (>135) ymmärretään kyllä että "heikompi materia" vähättelee älykkyyden merkitystä... ;) Joo joo, ihan tarkoituksella provoon ku täällä arvostelee pääasiassa suoraan sanottuna idiootit jotka ei tajua, tai edes voikaan tajuta, miltä maailma näyttää ymmärtäväisin silmin.
        Yksi syy tehdä mensan testi, varmaan aika monella ainakin, on pieni vahvistus sille että me ei ollakaan kummajaisia, vaan maailma on yksinkertaisesti rakennettu vähän hitaammille...


    • Keskihajoileva

      Mensan testi tuossa laajuudessa riittää melko hyvin sinne sisäänpääsyn rajaan asti, mutta jokaisen sisään pääseen olisi hyvä tehdä joku kattavampi testi mikäli haluaa tarkemmat tulokset.

    • s.aapas

      Päiväkoti-ikäisten lasten joukossa saman ikäisten lasten älykkyyserot näkyvät hyvin selvästi.

      Mutta, jos 90-vuotias on vielä 70-vuotiaan tasolla, niin onko hän älykäs. Vai miten se menee.

      • 5466

        Pieni lapsi joutuu arkipäivässäänkin jatkuvasti (hänelle) uusien ongelmatilanteiden eteen. Se, miten niistä selvitään, kertoo älykkyydestä paljon.

        Myöhemmässä elämässä erojen näkyvyys vähenee. Älykäskin yksilö saattaa tehdä joskus ratkaisevissa käänteissä huonoja valintoja, jotka sitten sekoittavat koko loppuelämän.

        Sanotaankin, että "älykäs selviää helposti tilanteista, joihin viisas ei koskaan joudukaan".


    • Keskihajonta

      136 on mielestäni ylin raja Suomen Mensan käyttämässä testissä.

    • huhaata

      itsellä ÄÖ 251,34

      • Pistän_paremmaksi

        Meikällä on 300, munan pituus on 27cm, nostan penkistä 200kg, verotettavat tulot 200000€, autossa 500 heppaa ja eukolla on 5 desin silikonit, revi siitä.


      • Pistän_paremmaksi
        Pistän_paremmaksi kirjoitti:

        Meikällä on 300, munan pituus on 27cm, nostan penkistä 200kg, verotettavat tulot 200000€, autossa 500 heppaa ja eukolla on 5 desin silikonit, revi siitä.

        3 desiä niistä silikoneista on alahuulissa ja loput 4 desiä on ylähuulissa.


    • Impulssivaste

      Itse kävin viime vuonna tekemässä testin. Ehdin vastata kaikkiin kysymyksiin ja sain tuon >135. Olisi kyllä ollut kiva tietää oliko siellä kaikki oikein mutta eipä siitä ollut mitään mainintaa. Ja jos olisin etukäteen tiennyt tuon että testistä ei voi saada tarkkaa tulosta mikäli se ylittää tietyn rajan en tuskin koskaan olisi siihen mennytkään.

      • kannattiko

        Saivat taas yhdeltä hölmöltä rahaa.


    • kysyn_vaan

      Jos olet noin älykäs miksi olet tällä palstalla tuhlaamassa aikaasi?

    • tunneälyllä2oho

      sanoisinpa että taidatte vähän hupsauttaa
      oikeasti ihan tyytyväinen nettitestiin taisi olla 126
      en tee uudestaan kun olisi huijausta tein samalla jotain ulkomaisia testejä ei ollut kun yksi vieras sana aika helppoa
      ei sillä oikeasti ole käyttöä ja jäsenyydetkään ei kiehdo
      joo tiedän olevani helvetin fiksu ja luulen että liittyy suksien luistamiseen
      mä oon täys sekopää

    • Sinänsä erikoista, ettei jopa hölmöä, että älykkyyttä mittaavien testien pisteisiin suhtaudutaan kuin pisteet olisivat jokin itseisarvoinen todiste paremmuudesta. Ovathan ne todiste paremmuudesta, mutta vain siinä testissä.

      Ihmisen elämä on koko mitassaan älykkyystesti. Mitä sait aikaiseksi?

      Vietit elämäsi sohvalla maaten, telkkaria katsellen, mutta olit älykkäin kaikista?

      Saattaa tulla yllätyksenä, mutta Isaac Newton ei ikinä käynyt Mensan testeissa. En usko, että hän olisi käynyt vaikka niitä olisi hänen aikanaan järjestettykin. Hän oli kovin pakkomielteinen omassa tutkimustyössään, eikä hänellä ollut mitään todistettavaa älynsä suhteen.

      Sinänsä olen iloinen lukiessani tätä ketjua. Maassamme vaikuttaa olevan kovasti älyllistä potentiaalia - ainakin kontrolloimattomilla pisteillä mitattuna.

      Aikoinaan järjestettiin palomiesten maailmanmestaruuskisoja, joissa juostiin ja kiipeiltiin esteradoilla palomiesten varusteissa. Kisaan saattoi liittyä jotain sammuttamistehtävääkin, mutta se oli pitkälti esteratakisa.

      Kisat järjestettiin yleensä Neuvostoliitossa, joka korjasi voiton käytännössä joka kerta. Heillä oli miehistö, joka harjoitteli esterataa päivittäin. He eivät siis tehneet palomiehen töitä vaan harjoittelivat kisaa varten.

      He olivat palomiehistä parhaita - maailmanmestareita - vaikkeivät koskaan pelastaneet liekeistä leskiä, orpoja saati ketään tai mitään muutakaan.

      Minusta tämä vertautuu jotenkin älykkyystesteihin ja ainakin niihin harjoittelemiseen.

      Mikä arvo on älyllä, joka ilmenee vain tarkoin määritellyissä testeissä?

      Älykkyyttä voidaan määritellä monella tavalla ja yhdellä tapaa sitä voidaan mitata kyvyllä hahmottaa kuvioiden välisiä suhteita toisiinsa.

      Tekeekö näissä testeissä pärjääminen ihmisestä jotenkin paremman taikka onnellisemman? Luovemman taikka ahkeramman? peräänantamattomamman taikka kunnianhimoisemman?

      Yhdellä sanalla sanoen, ei.

      Jostain syystä yhteiskunnan luovimmat, ahkerimmat, peräänantamattomimmat ja kunnianhimoisimmat eivät testauta itseään. Heidän ei tarvitse.

      Mitä väliä jos joku on "älykkäämpi" kuin yhteiskunnassa esillä olevat? Mitä ne "älykkäät" tekevät itsensä eteen, muuta kuin kilpailevat testeissä? Aivan kuten Neuvostoliiton maailmanmestaripalomiehet.

      Valjastakaa valtava älyllinen virtanne, yhteiskunta odottaa teitä.

      • nönnönnöö

        Elämä kestää nönnönnöö vuosia, testi kestää kaksikymmentä minuuttia. Teet olettamuksen, että testissä käyneet mittaavat elämänsä arvon sillä tuloksella ja/tai älykkyydellään ylipäänsä. Lisäksi oletat hyvän elämän olevan mieleisissäsi arvokkaissa teoissa mitattava. Jos älykäs tai ei-älykäs on mielestään elänyt hyvän ja onnistuneen elämän sohvalla makaamalla; sellaista järkeilyä ei ole olemassa, että kymmeniä lapsia pelastanut henkilö olisi elänyt paremman elämän. Toiset ei määritä ihmisen elämän onnistumista kuin henkilö itse.


      • Punkitar

        Paljon enemmän noihin testeihin suhtaudutaan vähättelevästi ja useat haluaa haukkua ihmisiä niihin osallistumisesta ja pärjäämisestä. Näkyy se täälläkin. Onhan noita varmastikin ylimielisestikin testin suorittaneita, mutta en itse ole törmännyt yhteenkään vielä. Tunneäly on toki tärkeää ja osin päivittäiselle elämälle tärkeämpääkin kuin äo, mutta en tiedä miksi täytyy vähätellä loogisesti älykkäitäkään. Monelle testi voi olla tärkeä jo ihan sen yleisen vähättelyn takia, tarvitsee jotain todistellakseen ihan itselleen olevansa jonkin arvoinen, kun vähättelyä sataa niskaan.

        Loppujen lopuksikin ei ole tutkittua näyttöä tunneälyn ja älykkyyden toisensa poissulkevuudesta. Ennemminkin ne joskus korreloivat keskenään. Ja pitää muistaa, että sosiaalinen pätevyyskin (toki sekin tärkeää) on eri asia kuin tunneäly. Monet tunteita ja elämää oivaltavasti kuvaavat kirjailijatkin ovat näin esimerkkinä olleet erakkoja.


      • ILSTHMT
        nönnönnöö kirjoitti:

        Elämä kestää nönnönnöö vuosia, testi kestää kaksikymmentä minuuttia. Teet olettamuksen, että testissä käyneet mittaavat elämänsä arvon sillä tuloksella ja/tai älykkyydellään ylipäänsä. Lisäksi oletat hyvän elämän olevan mieleisissäsi arvokkaissa teoissa mitattava. Jos älykäs tai ei-älykäs on mielestään elänyt hyvän ja onnistuneen elämän sohvalla makaamalla; sellaista järkeilyä ei ole olemassa, että kymmeniä lapsia pelastanut henkilö olisi elänyt paremman elämän. Toiset ei määritä ihmisen elämän onnistumista kuin henkilö itse.

        Tässä näyttäytyy hyvin syvä eettinen kuilu vastauksissa. Minusta (en ole tämän keskustelun aloittaja) on täysin selvää, että ihminen, joka palvelee ja antautuu jollekin hyvälle ihmisyyttä palvelevalle päämäärälle, elää paremman elämän kuin tuo sohvalla loikoilija.

        Enkä edes usko, että tuo sohvaperuna on itsekään tyytyväinen elämäänsä. Jos ihmiselle on annettu lahjat tehdä jotakin hyvää, mahdollisesti jotakin suurta ja hän tuhlaa lahjansa täydelliseen tylsyyteen ja älyvapauteen, silloin tämä ihminen ei käytä elämäänsä arvokkaalla tavalla.

        Toki myös sohvalla loikoilija voi tehdä hyvää, esimerkiksi olemalla merkittävä ajattelija, joka tekee työnsä ihmiskunnan hyväksi tällä tavoin. Sinun esimerkkisi on 100% egoisti, joka välittää vain omasta nautinnostaan. Voimme ymmärtää tällaista tapausta, jos hänellä ei ole merkittäviä älyllisiä kykyjä.

        Mutta älykäs ihminen tajuaa väistämättä etiikan vaatimukset, suostuupa hän niihin tai ei. Ja kieltäyessään näistä vaatimuksista, hänen omatuntonsa kuitenkin syyttää ja kenties halveksii häntä. Miksi tuhlasit elämäsi tällä tavoin?


      • Nero-älypatti

        Etiikka on pelkkä kokoelma keinotekoisia sääntöjä. Älykäs osaa luopua orjamoraalista, heittää etiikan roskiin, minne se kuuluu, ja laatia itse omat sääntönsä.


    • Elämä kestää vuosia, jopa valitettavienkin tapausten osalta.

      En tee olettamusta, että testissä käyneet mittaavat elämänsä arvon testituloksella.

      Vai mittaavatko he?

      Minä en ainakaan olisi kovin halukas luopumaan omasta elämästäni, vaikka olisinkin vähän tyhmempi kuin joku muu.

      Mitä sitten vaikka olisikin vähän tyhmempi kuin joku toinen?

      Ihmiselämä ei ole kuvioiden täydentämistä. Montako ihmissuhdetta tai perhettä on saatu alulle testejä tekemällä?

      Ei yhtäkään.

      Älkää keskittykö epäolennaiseen osaan elämää.

      Teidän älykkyytenne on...

      Mihin käytätte sitä?

      • nönnönnöö

        Älykkyyttä käytetään juurikin siihen mihin sitä kukin käyttää, riippumatta kuinka älykäs on.


      • Punkitar

        Itse näen Mensan pointin juuri ihmissuhteiden luonnissa. Mensan toiminta on lähinnä virkistyspainotteista ja siellä on hyvin monipuolinen jäsenistö. Ainoa yhdistävä tekijä on looginen älykkyys. Jäsenyys kiinnostaa, koska on mahdollisuus tavata monipuolisia ihmisiä ympäristössä, jossa voi oletettavasti olla oma itsensä. Usko tai älä päivittäin tulee oltua enemmän hiljaa, kun yrittää tasapainoilla kaikkien sosiaalisten oletusten ja leimojen keskellä tai vältellä niitä. Lisäksi ympäristö, jossa älykkyydestä puhuminen tuskin heti herättää arvosteluvyöryä kiinnostaa, vaikkei haluaisikaan brassailla. Ainakin itse olen maininnut tuollaisista asioista vain puolisolle, mutta kyllähän sitä jokainen kaltaistaan seuraa kaipaa.

        Testaamisesta puolestaan... En oikein tiedä onko se epäolennaista. Kyllä sitä identiteettiin saa kuulua tunne omasta älykkyydestäänkin. Monihan tietää olevansa hyvä kuuntelija tai loistava urheilussa tai positiivinen luonne. Vastaavasti älykkyyttään testaava voi haluta vain kartoittaa vahvuuksiaan, jotta voi luottaa kykyynsä selviytyä loogisesti haastavista tehtävistä.

        Ja ihan Mensan sivuillakin korostetaan heidän monipuolisuuttaan ihmisryhmänä. Siellä on työttömiäkin ja työllistyneitä ihan kaikista yhteiskuntaluokista, ettei se niin elitistinen kerho ole. Siinä siis toki olet oikeassa, että älykkyys ei ole sama kuin mihin älyään käyttää, mutta miksi pitäisi? Aika ahdas ihmiskäsitys, jos olisi pakko tunkea johonkin tiettyyn uraan ainoastaan mahdollisuuden kehittyä vuoksi, jos omaa kiinnostusta ei ole.


    • Ossib3

      Mensan järjestämään testiin voi osallistua vain kahdesti. Testin tarkastava psykologi pitää kirjaa osallistuneista, ei siis ole mahdollista osallistua Mensan järjestämään testiin neljää kertaa,

      Nettitesteja voi kokeilla niin usein kuin haluaa.

    • onkoihanpuppua

      Onko tuo Mensan nettitesti ihan huuhaata? Te jotka olette käyneet myös virallisessa Mensan testissä: miten tulokset vastasivat nettitestiä?
      Tein testin huvikseni yöllä pikkuhiprakassa ja sain tulokseksi yllättäen 140. En usko että se voi pitää paikkaansa. Oikeasti olen ihan luuseri työtön perheenäiti. Mulla on akateeminen loppututkinto ja sitä sun tätä on tullut opiskeltua, mutta en kyllä koe osaavani juuri mitään. Tähän päivään en ole ollut vakityössä. Väitöskirjan jätin kesken, kun olin mielestäni niin paska. Ainoa mitä olen saanut aikaiseksi on lapsia, jotka kyllä ovat mun elämäni valo.
      Tämä voisi muuttaa mun minäkuvaani, mutta en oikein luota koko testiin.

      • MitenLie

        Huipputuloksen kannalta ovat ratkaisevia viitisen viimeistä vaikeata tehtävää. Teitkö ne varmasti päätellen vaiko tuntumalta puoliksi arvaten? Jos jälkimmäinen, voi olla onneakin mukana matkassa.


      • SeEdellinenMamma

        No kyllä ne ihan päättelelemällä meni, paitsi että toiseksi viimeisestä jäin vähän epävarmaksi. Jos nämä tehtävät on tosiaan näin helppoja, tekisi vähän mieli mennä kokeilemaan oikeaa testiä. Toisaalta olisi aika masentavaa, jos se sitten meneekin ihan puihin.


      • MitenLie

        Katsoin nyt nuo 35 tehtävää läpi. Itse sain aikoinani jotain 130 pistettä. Tehtävissä 31-33 kului niin paljon aikaa että en juurikaan ehtinyt paneutua kahteen viimeiseen. Ne näyttävät aika kinkkisiltä joten en tuon ajan puitteissa olisi varmaan kyennyt niitä ratkomaan.


      • Brainstorm

        Hyvä onkoihanpuppua,
        Älykkäät ihmiset voivat olla hyvin kriittisiä paitsi työtään, opiskelua tms. kohtaan, mutta ennen kaikkea myös itseään kohtaan. Ei ole mitenkään tavatonta, että he etsivät paikkaansa maailmassa ja siinä ohessa tulevat kokeilleeksi erilaisia aloja. Se, että olet yön pikkutunteina saanut tulokseksi 140 indikoi hyvää menestystä myös varsinaisessa testissä. Suosittelen lämpimästi varsinaiseen testiin osallistumista jo pelkästää vertaistuen ja oman-arvontunteen vuoksi. Hienoa, että olet tehnyt jälkeläisiä. Älykkyys on periytyvää ja tulevaisuuden ongelmat tarvitsevat ratkojansa. Arvatenkin, myöskään jälkipolvesi eivät ole aivan ongelmattomia, mikä sekin istuu hyvin kuvaan.
        Mikäli jo nyt koet itsesi luuseriksi ei sinulla ole mitään menetettävänä. Onnea ja menestystä.


    • paapparainen

      älykkyys on katoavaista. Nuorempana olisin päässyt mensaan vaikka nukkuen. Nyt vanhempana (50 ) turha edes yrittää. Ei mitenkään jaksa innostua miettimään noita tehtäviä.
      Kaipa sen on tässä ajan kuluessa oppinut, että tekee vain tärkeitä asioita.

      • LäpiTuore

        No joo, nukkuessasi et varmaan vaikuta niin tyhmältä kuin hereillä ollessasi.


      • MitenLie

        Tuo kognitiivisten kykyjen heikkeneminen on varmaan yksilöllistä. Olen 68, tein yhden testin jossa oli ikäryhmät, viimeinen ryhmä muistaakseni 55 ikävuoteen asti. Sain ÄOksi 175, mutta jos olisin merkannut itseni kaksi-kolmekymppiseksi, olisin saanut vain varmaan jotain 120-130.


    • Jepjepjuu

      Mulla on ÄO 400 ja sen takia en viitsi liittyä Mensaan kun siellä kaikki on niin tyhmiä. Olen vain kotona ja kvanttisiirtelen itseäni sohvan ja jääkaapin välillä. Joskus kun on aikaa (jos sitä nyt yleensä on) niin otan pari kaljaa ja lähden ulos poikien kanssa tutkimaan mustia aukkoja.
      Parhaat joulupukit tulee Japanista.

      • Meikälä1nen

        Onko mensan jäsenten määrä 2% ihmisistä tuskin, jos te loogisesti ajattelette. Kuinka sen voi arvioida kuinka moni 2% kuuluva ei ole testannut, muuta kuin seuraamalla heidän netin käyttöä yms, vaikka niin tehtäisiin voisi olla piileviä älykköjä jotka ei esimerkiksi pysty keskittymään vai ilmoitetaanko siellä tarkka prosentti tuskin. Eli minua kiinnostaisi kuinka tarkka tuo 2% on, Jos testikin on niin epätarkka?


      • T-perCCn

        Terve kekek-kekek
        Tässä suora sitaatti viittaamaasi artikkeliin.

        "Regular brain training didn't help people's cognitive performance at all yet aging had a profound negative effect on both memory and reasoning abilities," says Owen.

        ...ja tässä wikipedian määritelmä myytistä:

        Myytti eli jumalaistaru[1] (m.kreik. μῦθος, mythos, ’puhe’, ’kertomus’, ’tarina’)[2] on jumalia, yliluonnollisia olentoja, kaikkeuden syntyä tai muuta vastaavaa aihetta käsittelevä kertomus.[1] Myös suuresti ihailtuja, tarunomaisia henkilöitä kutsutaan joskus myyteiksi tai myyttisiksi. Myytti kuuluu yleensä kiinteästi johonkin laajempaan mytologiaan eli jumaltarustoon.


      • Anonyymi
        T-perCCn kirjoitti:

        Terve kekek-kekek
        Tässä suora sitaatti viittaamaasi artikkeliin.

        "Regular brain training didn't help people's cognitive performance at all yet aging had a profound negative effect on both memory and reasoning abilities," says Owen.

        ...ja tässä wikipedian määritelmä myytistä:

        Myytti eli jumalaistaru[1] (m.kreik. μῦθος, mythos, ’puhe’, ’kertomus’, ’tarina’)[2] on jumalia, yliluonnollisia olentoja, kaikkeuden syntyä tai muuta vastaavaa aihetta käsittelevä kertomus.[1] Myös suuresti ihailtuja, tarunomaisia henkilöitä kutsutaan joskus myyteiksi tai myyttisiksi. Myytti kuuluu yleensä kiinteästi johonkin laajempaan mytologiaan eli jumaltarustoon.

        Kuuulkaas nyt. Tämän keskustelun taso on kaikin puolin lapsellista. Tuskin kukaan osallistujista on vaikka testitasolla ÄO 175. He eivät jauha tälläista skeidaa. Poikani on yksi heistä - Gaussin mukaan heitä on Suomessa 5-10.
        Ylpeä isä


    • Anonyymi

      Mensan Äo testin mukaan 180,9

    • Anonyymi

      136

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      278
      3018
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      78
      1547
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1276
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe