Auttakaas?! Neuvoja kehiin meidän chihusta

Kertokaas hei syitä miksi meidän AIKUINEN koira pissaa omaan petiinsä?
Koira on sekarotuinen kääpiökoira 2,5-vuotias leikkaamaton narttu.
Säkäkorkeudeltaan 20cm, eli hyvin pienikokoinen verrattuna aikasimpaan chihuuni ja lähipiirin omistamiin chihuihin.
Koira tuli meille viikko sitten edellisen omistajan ajanpuutteen vuoksi(lapsia ja opiskelu) asumaan kahden aikuisen ja kissakaverin kanssa.
Aluksi oli niin että tämä kyseinen henkilö ilmoitti ilmoituksen Apulassa että antaa koiran hyvän kotiin ja välillä voi pissata sisälle(ei koskaan maininnut pissaamista omaan petiinsä) ja on ollut yhdessä kodissa mutta protestoi yksinjäämistä siksi palauttivat takaisin hänelle, ja hänen pitää taas luopua koirasta.
Kyseinen koira on ollut hänellä pennusta asti ja rotuina kuulemma chihuahua ja kiinanharjakoiraa.
Sitten kun meille tuli niin päivän jälkeen kyseinen omistaja soitti ja sanoi että hän teki virheen kun ei huomannut että koira onkin rekisterissä FiFe vai Fix-sekarotuisten rekisteröinti ja että koira on rekisteröity hänen nimellä, ja vaihtaisi minuun nimeen. Hän
sanoi menevänsä samalla eläinlääkäriin tarkistuttamassa virtsatietulehduksen varalta. No kävi hakemassa meiltä koiran, mutta sitten vaatikin rahaa koirasta, kun kuulemma eläinlääkärin mukaan ei voi laissa olla ilmaista koiraa.
Suostuin toki maksamaan (100e) koska minulle raha ei ollut tärkeää, mutta oli kyllä kumma juttu että ilmoituksessa pistää antaa, ja sitten paikan päällä vaatikin rahaa koirasta?
Illalla koira tuotiin minulle takaisin ja tehtiin kennelliiton mukainen kauppasopimus. Sitten kun kysyin että onko mitään eläinlääkärin todistusta että ei ole virstatietulehdusta, niin siihen hän sanoi: ''Serkkuni on eläinlääkäri tuolla lopessa, sinne menin joten hän teki sen ilmaiseksi, mitään kirjallista todistusta ei siis ole, mutta koiralla ei ole mitään virstatietulehdusta''.
Sitten kysyin että: '' No mikäs tuo rekisterijuttu oli, vaihdoitko koiran nimen minuun nimeeni'', siihen hän vastasi:'' Eikun koiran SIRU oli minun nimellä, mutta en saanut vaihdettua ollenkaan sitä sirunumeroa, että sinun pitää pistää hakemus ja lähettää heille että vaihtaa sirunimen omaan nimeesi, voin ilmoittaa heille sähköpostissa että koiralle tuli uusi omistaja''
Sanoin että: okei, no mihin tarvitsit sitten minun tiedot. Hän sanoi että:'' tuohon kauppakirjaan mihin tulostin kotona'' (Ihan kuin minä en voi itse pistää tiedot sitten kauppasopimukseen kun tuo sen lapun tänne allekirjoitettavaksi)
>> Tässä kohtaa haluaisin huomioida että puhelimessa keskusteltiin ihan selvästi että hänen pitää vaihtaa omistajan nimeä rekisteriä varten, sitten tullessa takaisin puhuikin sirusta..

No mutta mennäänpäs pääasiaan..
Koira ei kertaakaan tehnyt pissat kun oltiin poissa (ei siis protestoinut täällä), ja osasi pidättää hyvin mutta yöllä tekee pissat aina omalle pedilleen ja kerran tehnyt pissat pedin viereen. Ei siis pissannut mihin tahtoi vaan joko pedille tai pedin viereen siihen lattialle. Tänään heräsin ja koskin sen petiä ja juu kyllä oli märkänä taas. :D Olen lukenut todella monesta paikasta syitä ja syitä voi olla monia: Virtsakarkailu, virtsatietulehdus tai pienen koiran pidätyskyky.
Koiralla ulkoiluajat näin: Klo 6 aamulla ja viimeinen iltalenkki klo 21.00 joskus klo 22.00. Koiraa ulkoilutetaan 3-4 kertaa päivässä, mutta nuo oli tärkeimmät ajat.
Pidätysväli kuten näette on yleensä 8-9 tuntia, joten mietin että voiko se pissaaminen johtua siitä koska pidätysväli yöllä on niin pitkä verrattuna tuollaiseen pikkuiseen chihuun joka on säkäkorkeudeltaan vain 20cm?(tiedän että on normaali säkäkorkeus chihuilla, mutta itselläni aikaisemmin kyllä isompi kuin yleinen korkeus) Ja jos johtuu siitä, niin miksi pissaa omalle pedilleen eikä esim muualle jos on noin kova hätä? Vai voiko se johtua jostain ruuasta? Pissa ei kyllä haise kun olen kokeillut että mistä tuo kosteus johtuu, niin ei haise, mutta ei voi olla muutakaan kuin pissaa! Koiralla ei ole juoksua kun vasta ensi vuonna, eli juoksuista ei voi varmaan johtua(ainakaan tällä hetkellä)
Sanomalehteä olen pitänyt pedin vieressä, lattialla mutta ei tee sinne yöllä vaan kummasti pedilleen eli tavallaan ''pissaa alleen''..
Mistäköhän tämä voisi johtua?
Lääkärille varattu aika vasta ensi viikolla, mutta olisin halunnut näin aluksi kysyä mitä ihmiset ovat mieltä että mistä tämä voisi johtua.
Olisin hyvin kiitollinen jos voisitte vastata, ja arvostan todella paljon jos minuun EI HYÖKÄTÄ, SYYLLISTETÄ tai muuten vaan RAIVOTA tästä vaan kysytään asiat minulta.

3

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikkukoiranomistaja

      En tiedä onko sinulla vielä tän kans ongelmia. Mutta en usko että tuon ikäisellä on ongelmia pidätellä jos ei ole sairas. Oletko koittanut ottaa pedin pois yöksi. Pissaako silti siihen missä on nukkunut?

    • ....-----------.....

      Koiran siruun ei tule omistajan tietoja, siinä on vain se sirunro, jolla koiran tunnistaa!!

    • CHIHUHÖPPÄNÄ

      KOIRA VOI MYÖS MERKATA PEDIN OMAKSEEN PISSAAMALLA SIIHEN. MEILLÄ OLI JOSKUS SAMA ONGELMA KUN MINULLA ON CHIHUJA 4 MUTTA SE MENI OHI AIKA PIAN KUN TYTTÖ HUOMASI ETTÄ KYLLÄ HÄLLEKKIN RIITTÄÄ AINA JOSTAIN PETI MYÖS. OOTKO KOITTANUT LAITTAA TOISEN PEDIN VAIKKA VIEREEN?
      KOITA SITÄ, OLISI MIELENKIINTOISTA TIETÄÄ MITEN SITTEN KÄY. SITTEN JOS PISUU YHÄ SEN ALKUPERÄISEN NIIN LAITA SIIHEN TILALLE KISSOJEN HIEKKALAATIKKO JOSSA ON SANOMALEHTEÄ...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      66
      3193
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      548
      3026
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2295
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1992
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1815
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      305
      1805
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1592
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      102
      1302
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1218
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1205
    Aihe