Keskustelua sekarotuisten "pennuttamisesta"

neiti21v

Asiallista keskustelua toivoisin kiitos.

Tässä muutamia kysymyksiä ilmaan, omia saa heitellä myös! :)

Mitä mieltä olet suunnitelluista pennuista kahden eri rodun välillä?
Entäs saman rodun edustajilla mutta eivät ole rekisteröityjä kumpikaan tai toinen on rekisteröity, mutta toinen ei?

Itse en näe pahana jos esim. Kahdella labradorinnoutajalla teettää pentuja suunnitellusti KUNHAN pentujen vanhemmat ovat tutkittuja ja kuvattuja esim. Selkä, lonkat - mitä kyseinen rotu suosittelee kuvauttamaan/tutkimaan.

Sitä en ymmärrä miksi teetetään todella tyhmiä rotuja keskenään. En tarkoita että tietty rotu on tyhmä, vaan rotujen yhdistelmässä en näe mitään järkeä. Esim. Saksanpaimenkoira labbismix.
Yritetäänkö labbiksella saada pehmeitä saksanpaimenkoiria tai vastaavasti toisinpäin? Tämä oli sitten vain esimerkki! Toinen esimerkki villakoira-"pittbull"-amstaffi-papillon... näitä näkee myydään ilmoituksissa todella paljon. Ja pittbull on heittomerkeissä koska harvoin Suomessa törmää täysin puhtaaseen rodun edustajaan.

Mutta keskustelua ilmoille siis!

31

518

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • one point view

      Mielestäni on tyhmää teettää pentuja päämäärättömästi eli ilman sen kummempaa jalostustavoitetta ("Koska pennut on kivoja, koska raha, koska tuo narttu on niin kiva niin halusin sille ainakin yhdet pennut" ) niin seka- kuin puhdasrotuisillakin koirilla mutta kunhan molemmat vanhemmat ovat yli 2-vuotiaita ja terveeksi tutkittuja rodun/rotujen perinnöllisistä sairauksista se on vielä hyväksyttävää. Tutkimattomien koirien pennutusta en kannata ollenkaan sillä monet viat/sairaudet kuten vaikka huono luusto ei näy päälleppäin.

      En itsessään pidä rekisteröimättömien rotukoirian pennutustakaan pahan kunhan se on tehty moraalisesti oikein eli ei mm. liian tiheää pennutusta tai liian nuorien koirien käyttämistä. Ongelma on kuitenkin siinä että kukaan ei valvo rekisteröimättömiä pentueita ja kasvattajahan voi sanoa mitä huvittaa. Jos ostat rekisteröimättömän rotukoiran, millä voit varmistua siitä ettet tue pentutehtailua? Ettei kyseessä ole oikeasti rekisteröidyn kasvattajan teettämä välipentue? Mistä tiedät ettet osta suuresti sisäsiittoista koiraa ilman virallisia sukutauluja?

      Sekarotuisten kasvattajia ei kovin montaa olekkaan vaan suurin osa on tuntuu olevan puhtaita vahinkoja tai todella huonosti harkittuja mixejä. Mielestäni on myös täysin järjetöntä että hankitaan uros ja narttu samaan talouteen, ei leikkauteta kumpaakaan ja sitten kun sattuukin vahinkopentue (ei voi kyllä edes vahinkopentueeksi kutsua vaan puhtaasti omistajan tyhmyydestä johtuva pentue) niin pyydetään niistä 500e/kpl vaikka ei edes käytetä ell tarkastuksessa saati siruteta. Vielä järjettömänpää on että joku oikeasti maksaa tutkimattomista vanhemmista olevasta sekarotuisesta niin paljon, vaan toisaalta omapahan on häpeänsä.

      Tämä siis minun mielipiteeni.

      • rotu

        ne on nähty monella rotukoiralla ne jalostustavoitteet...........


      • mietteitä

        Joo ja sit yleensä sekarotuisia kehutaan niin terveiksi ym. Samanlailla niissä on vikoja. Sakemanni mixejä on paljon ja hyvin usein niilläkin on lonkkavikoja. Äidilläni on seropi joka on terve kuin mikä, mutta luovutettiin 5 viikkoisena, muuten ammutaan joten kyseinen koira on hiukka seko, mutta ihana silti. Me otettiin seropi ja koko ajan oli jotain vialla, koira näytti terveeltä ja oli pirteä, mutta vaivoina nämä karvatuppipunkit, anaalirauhaset ja kaikkea mahdollista. Päätettiin päästää kärsimyksistä sitten kun ei enää pystynyt viettämään koiran elämää. Koskaan ei pystytty koiraa rokottamaan kun aina antibioottikuurilla. Ihan siis suomalainen pentue. Tämän jälkeen päätimme että pelkästään puhdasrotuisia ja hyviltä kasvattajilta meillä on nyt siis saksanpaimen uros joka on terve ja iloinen sekä saksanpaimen narttu ja sekin terve ja iloinen molemmat harrastuskoirina. Ja ei kumpaakaan leikattu aina ollaan järjestetty nartun kiiman ajaksi eri tilat tai toinen hoitoon. Eli jos ilmoituksessa lukee että isä ja emä nähtävillä niin ei ainakaan vahinko astumista voi tapahtua, jos näkee pikkuisenkaan vaivaa.


    • m-gb-vt-c

      Minulla on mopsi-griffon bruxellois-mix uros 5v ja tuttavaperheelläni chihuahua-venäjän toyterrieri narttu2v. Ja tuttavaperhe ehdotti minulle jos teettäisimme pennut? he tuntevat 2perhettä jotka olisivat kiinnostuneita. Ja kuulemma moni lyttykuonoisista tykkäävä haluaisi että niihin sekotettaisiin normaalikuonoisia, jos tulisivat terveemmiksi hengityksensä puolesta. Meidän mopsi-griffoni on siro kuin griffonit ja ollut ikänsä terve, nukkuessa kylläkin kuorsaa. Luonteet ovat molemmissa koirissa aivan mahtavat, on luonnetta, mutta tottelevaisia, eivät räksytä tai vihoittele kenellekkään, ei lapsille, ei koirille, ei pyörille. Minua hieman mietityttää että voiko olla jtn mitä me kokemattomat emme osaisi huomioida? Ja asiaa ei siis ole päätetty, vasta puhumme ja mietimme tulisiko hyviä sekoituksia näistä mopsi-griffon-venäjän toy- chihuahuoista?

    • harrastelia

      Sekarotuisia on helppo tehdä, kun kasvattajaa on vaikea saada vastuuseen mistään.
      Voidaan myydä minkätasoisia koiria vaan, helppoa rahaa.

      Vaikka niitä terveystutkimuksia tekisi, niin ei tarvitse sen enempää miettiä aiempien sukupolvien tai sisarustan sairauksia ja niiden periytymistä, eikä siis ottaa niistä mitään vastuuta.

      Jos pentu sairastuu johonkin periytyvään sairauteen tai sillä jossain vaiheessa todetaan jokin periytyä vika, niin ei tarvitse kasvattajan miettiä korvauksia.

      Tavalliselle tietämättömälle ja osaamattomallekkin helppo tettää pentuja sillä perusteella että emä ja isä on ihan kivoja ja mukavia kotikoiria.

      Eikä ostajatkaan paljoa vaadi, riittää että pentu on söpö ja sen saa halvalla.

      • ei noinkaan

        Ihan saman lainsäädännön mukaan menee kaikki koirakauppa. Ei sillä ole mitään merkitystä lain edessä, onko koira rekattu johonkin koirakerhoon vai ei.


      • steriloitukoira
        ei noinkaan kirjoitti:

        Ihan saman lainsäädännön mukaan menee kaikki koirakauppa. Ei sillä ole mitään merkitystä lain edessä, onko koira rekattu johonkin koirakerhoon vai ei.

        Ero on siinä,että rotukoiran kasvattajat ovat usein kasvattaneet rotua kymmeniä vuosia,ja näin tietävät rodun viat ja sairaudet.Ottavat vastuuta myymistään pennuista,ja jos pentu sairastuu tai jopa kuolee,kasvattaja ottaa osaa kuluihin,ja joskus antaa uuden pennun tilalle.He jalostavat rotua,ja jos tulee yllättäen jokin vika nuorelle koiralle,se on heille,myös haaste,ja haluavat tietää,johtuiko vanhempien valinnasta,suvusta,perimästä?.Moniko sekoituksen myyjä tekisi niin?
        Rekisteröityjä koiria kasvatetaan myyntiin,mutta myös siksi että rotu pysyy elossa ja pyritään jalostamaan niin että terveenä.Saadaan aikaiseksi myös sitä jalostusmateriaalia,jotta ja rotu/suku jatkuu.
        Sekoituksista vain muutama,tai ei yksikään pennuista lisäänny.Usein ovat parin tai neljän rodun sekoituksen yhdistelmiä,joiden suvut päättyvät,kun niitä ei käytetä jalostukseen.
        Kotikoiriksi käyvät,mutta ei niistä mitään pitkän linjan kasvatteja tule.


      • ogrgj
        steriloitukoira kirjoitti:

        Ero on siinä,että rotukoiran kasvattajat ovat usein kasvattaneet rotua kymmeniä vuosia,ja näin tietävät rodun viat ja sairaudet.Ottavat vastuuta myymistään pennuista,ja jos pentu sairastuu tai jopa kuolee,kasvattaja ottaa osaa kuluihin,ja joskus antaa uuden pennun tilalle.He jalostavat rotua,ja jos tulee yllättäen jokin vika nuorelle koiralle,se on heille,myös haaste,ja haluavat tietää,johtuiko vanhempien valinnasta,suvusta,perimästä?.Moniko sekoituksen myyjä tekisi niin?
        Rekisteröityjä koiria kasvatetaan myyntiin,mutta myös siksi että rotu pysyy elossa ja pyritään jalostamaan niin että terveenä.Saadaan aikaiseksi myös sitä jalostusmateriaalia,jotta ja rotu/suku jatkuu.
        Sekoituksista vain muutama,tai ei yksikään pennuista lisäänny.Usein ovat parin tai neljän rodun sekoituksen yhdistelmiä,joiden suvut päättyvät,kun niitä ei käytetä jalostukseen.
        Kotikoiriksi käyvät,mutta ei niistä mitään pitkän linjan kasvatteja tule.

        Eipä se paljon auta vaikka sairaudet tietää kun niille ei pystytä mitään tekemään. Moni rotu on lähes tuhon partaalla näiden kymmeniä vuosia kasvattaneiden toimesta.

        Mitä vastuun ottamiseen tulee, niin aika heikkoa se on. Vastuusta yritetään livahtaa kaikin keinoin. Siksihän pennusostajille annetaan kirjallinen tietopläjäys rodun sairauksista, että sillä tavoin kasvattaja voi välttää kantamasta vastuutaan koiran vioista.

        Ja yhä asia menee niin, ettei lainsäädännössä eritellä rekattuja ja rekkaamattomia koiria. Vastuu ei siis määräydy sen perusteella, onko koira rekattu vai ei.


    • tiikeri_lilja

      Sekarotuisten pennuttaminen ja kasvattaminen on yhtälailla pennuttamista ja kasvattamista kuin puhdasrotuistenkin. Se ei ole "pennuttamista" tai "kasvattamista".

      Sekarotuisten kasvattajaa koskee sama kauppa- ja kuluttajansuojalaki kuin puhdasrotuisten kasvattajaa.

      Ostajan tyhmyyttä olla tekemättä koirasta kauppakirjaa. Ehdottomasti joka koirasta tulee tehdä jonkinlainen.

    • Raunimuori

      Sellaisesksi on maailma mennyt. Ennen meidän Sesse saattoi pistääntyä kylillä ja parin kuukauden päästä oli rakkauslapsia talossa. Nykyisin koira on kauppatavara, jonka "tuoteselosteella" ylpistellään ja kilpaillaan ja ruokitaan kasvavaa eläinklinikoiden armeijaa.
      Näin vanhemman ihmisen silmään pistää tuo nuorten tärkeily ja eläimen esineellistäminen.

      • jepujesjee

        Mulla kevytrakenteinen nuori sakemanni narttu ja todella usein jos jään juttelemaan tai vaikka koirapuistossa muita ihmisiä on niin kyselevät aijonko pentuja tehdä kun koirani on niin hyvä runkoinen ja luonne varmasti todella hyvä blaa blaa lässytystä niin sanon aina en aijo.
        No tästä kysymystulva alkaa että miksi et miksi miksi miksi?

        Ihan vaan siksi koska en halua. Joillekin voin perustella etten halua koirani luonteen muuttumista suuntaan taikka toiseen ja en todellakaan halua ottaa riskiä että yksikään pentu joutuisi huonoihin oloihin taikka kodinvaihtajaksi.
        Nykyään kun lupaillaan ummet ja lammet ja silti varsinkin nuorilla aikuisilla koirat lähtee heti myyntiin kun tulee ongelmia esim. koiralla murkkuikä tai tylsistyessään tuhoaa kotia yms.
        Suurin syy on jälkimmäinen perustelu. Eikä näihin auta mitkään kauppakirjat tai sopparit koiran palauttamisesta "kasvattajalle" kun eihän niistä kerrota eikä pidetä kasvattajaan yhteyttä..


    • harrastelia

      Ei tavallista pulliaista koske mitkään kuluttajasuoja- tai kauppalait. eikä edes veroja tarvii maksaa, kun tekee pennut pimeesti.

      Kun tavallinen pulliainen myy pentunsa toiselle tavalliselle pulliaisella, se on kahden kuluttajan välinen kauppa, eikä tavallinen pulliainen ole myymistään pennuista vastuussa kuluttasuojalain perusteella, joka koskee sellaista tilennetta missä toinen osapuoli on elinkeinon harjoittaja.

      Helppoa rahaa ilman kummempaa vastuuta.

    • höpönassu

      Raunimuori puhuu asiaa.

      Itselläni on seropi joka on yhden kerran pennut tehnyt. Me teimme asiallisesti astutus-sopimuksen ja kun pennut syntyivät ne tarkastettiin, sirutettiin , madotettiin asian mukaisesti, Saivat kasvaa perheen keskellä ja juosta vapaasti huoneissa, vain yöksi laitettiin yhteen huoneeseen.
      Eläinlääkäri totesi pennut terveiksi josta myös lähti todistus ostajille mukaan. Nyt olen joskus ottanut hoitoon kakaroita kun tarve on vaatinut, sitouduin jo siihen kun pennut luovutettiin.

      Tästä on nyt aikaa parisen vuotta, kaikista pennuista kasvoi sosiaalisia terveitä koiria. Nyt on harkinnassa toinen pentue enkä todellakaan koe tekeväni mitään väärää tai tehtailua. Hyvää uuttavuotta kaikille

    • yksi kulma

      Yleensä,se uros on naapurin,kaverin sukulaisen tai oma toinen koira,jolloin puhutaan jo ihan "rakkauslapsista".Mitään sen kummempaa syytä,rodullisesti,luoteet ,ulkonäöt yms. ei mietitä,vaan että joku uros tuttava piiristä jonka tuntee.
      Parasta olisi miettiä tarkemmin,ja hakea yhtäläisyyksiä roduista,niin säilyisi ulkonäössäkin.esim.luppakorvat,tai pystykorvat kauniimpina,kun molemmilla vanhemmilla olisi saman muotoiset korvat.
      Myös vartalon kokoa,mittasuhteita,kuonoja,häntiä voisi miettiä,että pennuista tulee kauniita ja sopusuhtaisia.Ei ainakaan kannattaisis yhdistellä pysty ja luppakorvia,tai kahta vahvaluonteista ja hankalaa koirarotua,tai sellaista koiraa käyttää jalostukseen,jolla eroahdistusta,ylivilkkautta tai muuta luonnevikaa joka hankaloittaa sen koiran kanssa eloa.Ei kannata pistää huonoja ominaisuuksia ettenpäin.

      • Jeppeliina

        Kuulostaa jännältä noi ohjeet ettei kannata yhdistellä sitäjatätä.... Noi voidaan toteuttaa silloin kun on kyse puhdasrotuisista pennuista. Ei seropien idea ole että ollaan hirveen suunnitelmallisia, koska ne on sekarotuisia, ja sitäpaitsi usein vahinkopentueita. Tietenkään ei pidä yhdistellä sairaita yksilöitä eikä esim liian vaativia rotuja, joiden pennuista tulee aikapommeja, mutta muuten mielestäni ulkonäköasiat on ihan toissijaisia.

        Itsellä lapinkoira/labris-mix. Ei ole ees mitenkään seropin näköinen, on täysin musta muuten mutta vaaleat jalat, kaula ja rinta. Korvista tuli ihanat, ovat pystyt mutta päät lerpattaa, eli molemmilta vanhemmilta tuli korvien ominaisuudet. Ja kieli on 2värinen, mustia länttejä täynnä :) muuten ulkonäkö on ihan lapinkoiran, valesilmätkin löytyy, mutta turkki ei ole paksu ja tuuhea, turkki on paljon ohuempi (ehkä huskyn turkin tyyppinen eli lämmin muttei pitkä).

        Toinen koiramme on australianterrieri/bichon frise. Sillä on ulkonäkö melkein täysin aussin, paitsi lyhyehkö turkki kun aussilla on pitkä. Seassa on bichon friseltä turkissa vaaleita karvoja, näyttää että koira harmaantuisi nyt jo vaikkei ikää ole kun 8kk.


    • 12v sakelabbis

      saksanpaimenkoira labbis on aivan ihana yhdistelmä, helppo kouluttaa, siis erittäin miellyttämishaluinen, ei karkaile, ei ole niin pelottava kuin sakemanni( esim eksyneen etsinnässä ei pelota kohdetta) mutta on nopeampi ja liikkuvampi kuin labbis. Ruokahalu on hyvä ja juoksukestävyys erinomainen. Eikä liikaa suojeluviettiä vaan on kaikkien kaveri.
      Seuraavakin koirani on sakemanni/labbis jos vain sellaisen löydön

    • rouva1

      Olen täysin samaa mieltä siinä, jos seropia rupeaa astuttamaan niin kyllä ulkonäöllä ja luonteella on tosiaankin väliä. silloin kun minä ilmoittelin urosta hakuseen niin kyllä tuli sellaisia ilmoituksia kuvien kera että oikein puistatti.

      Ja sitten tuosta jalostuksesta, miksi ihmeessä te puhdasrotuisten koiran omistajat oikein teetätte pentuja. Jalostushan on hyvä sana pennuttaa ja kerätä rahat, kukaan ei sano suoraan että rahan takiahan minä niitä pentuja teen.
      Yksi hyvä esimerkki on siitä noin sanotusta jalostuksesta kun katsoo saksanpaimenkoiran perää, siinä oiva esimerkki, ei se alun perin laahannut niin matalalla kun tänä päivänä.

      • Husky/pohjis+labnou/husk

        Mulla on kaksi seropi narttua, kumpaakaan en aio pennuttaa. Karoa ei saisikaan, ku sil on mutka hännässä ja luulen, et lonkissa jotain vialla myös, ku kävelee ni hassusti. Pantu se vielä kuitenkin on, 6kk. Toinen koirani on kuvattu luistinradan ja silmät on peilattu, kaikki tämä 2vuotiaana. Nuo vesselit on hommattu vetoa varten ja luulen et jää haaveeksi tuon pienemmän kanssa.. Ku Serassa molemmat rodut on FCI5 ja Karolla toinen 5 ja toinen 8.. En ymmärrä, miksei moni tarkastuta/kuvauta edes rotujen(mitä sisältää) mukaisia Pevisa juttuja..? Eikö muka seropit ole sen arvoisia?!
        Mulle on tullut moni koiraton kysymään, et kai sä pennut sillä teetät? No, ei käyny mielessäkään. Sterkata meinasin kummankin. Koiralliset sitten taas kysyvät, että et kai sä meinaa tuota pennuttaa... Outoa, miten jakautuu tuo seropien pennutuksen puolesta/vastaan meininki koirallisilla ja koirattomilla?! Muilla kokemuksia?


      • Husky/pohjis+labnou/husk
        Husky/pohjis+labnou/husk kirjoitti:

        Mulla on kaksi seropi narttua, kumpaakaan en aio pennuttaa. Karoa ei saisikaan, ku sil on mutka hännässä ja luulen, et lonkissa jotain vialla myös, ku kävelee ni hassusti. Pantu se vielä kuitenkin on, 6kk. Toinen koirani on kuvattu luistinradan ja silmät on peilattu, kaikki tämä 2vuotiaana. Nuo vesselit on hommattu vetoa varten ja luulen et jää haaveeksi tuon pienemmän kanssa.. Ku Serassa molemmat rodut on FCI5 ja Karolla toinen 5 ja toinen 8.. En ymmärrä, miksei moni tarkastuta/kuvauta edes rotujen(mitä sisältää) mukaisia Pevisa juttuja..? Eikö muka seropit ole sen arvoisia?!
        Mulle on tullut moni koiraton kysymään, et kai sä pennut sillä teetät? No, ei käyny mielessäkään. Sterkata meinasin kummankin. Koiralliset sitten taas kysyvät, että et kai sä meinaa tuota pennuttaa... Outoa, miten jakautuu tuo seropien pennutuksen puolesta/vastaan meininki koirallisilla ja koirattomilla?! Muilla kokemuksia?

        Luistinrata=luusto kivoja kirjotusvirheitä tulee näemmä ku luurilla kirjottaa... Ja pentu eikä pantu.. Muita en jaksa korjata..


      • uusi elämä hylätylle
        Husky/pohjis+labnou/husk kirjoitti:

        Luistinrata=luusto kivoja kirjotusvirheitä tulee näemmä ku luurilla kirjottaa... Ja pentu eikä pantu.. Muita en jaksa korjata..

        Maailman koirista lähes 80% on kodittomia; adoptoi älä osta. Vastustan ehdottomasti vastuutonta pennutusta. Viisi adotiokoiraa jo omistaneena ratkaisu on ollut itselleni paras. Kolmekymmentä vuotta rotukoiriakin ennätin omistaa ennen "heräämistä"


      • eropi

        juu olen samaa mieltä rouva1. sekarotuisia ei saisi syntyä. mutta ns, kasvattajat saisi myytyä enenmän näitä jalostettuja, sairaita rotuja


    • Entinen Maara

      Höpönassu, Raunimuori ja muut mukavat koiraihmiset! Ihanaa,että teitäkin on olemassa. Olen ollut 40v.koirallinen - on ollut meriittiä kenneloikeuksiin saakka, muotovaliota ym. Olen nähnyt näyttelyiden takapihat,tuomaripelit ym. ,mutta nyt keittää ensi kerran. Minulla 4 pientä koiruutta (tyttären 2 mukaan lukien):toyvillakoira,jorkki,pitkäkarvainen mäyräkoira ja biewer yorkshirenterrieri. Viimeksi mainittu on paperikoira muualla,mutta ei suomessa. Rotu on terve, luonteeltaan ihan kymmppi,kaunis narttu. Kotini on naapurin mielestä koirien taivas. Mutta,mutta sitten tämä koirakartelli, jota kennelliitoksi kutsutaan! Se hallitsee kaikki keskustelupalstat,torit ym. Olen ajatellut,että Suomessa on jo biewereitä,joten etsin sulhoa, mutta ilmoitus ei mene läpi,kun ei ole Suomen kennelliiton suositusta! Olen ajatellut,että tyttö säästyisi kohtutulehdukselta,johon ihanat kolme muuta todennäköisimmin kuolevat pennuttomina. Biewer olisi lisäksi ilo saajilleen. Koira ei maksaisi mansikoita. Tässä maassa on sellainen kontrolli joka asiassa,ettei tämä kansa tarvitsisi kuin yhdet aivot. Etsin bieweriä vuosia ja sain. Koiraihmisten pitäisi lopulta päästä tästä rahanpalvonnasta ja palata juurilleen. Vappu Valkia alias Vanella 3v jää vanhaksipiiaksi ihan suotta. Voi voi. Ja juoksut alkoivat! Tervessi Porist.

      • koiraihminen minäkin

        No entisenä kasvattajana tiedät, että pennutus ei kohtutulehduksilta pelasta..sterkkaus sen kylläkin tekee :)

        Toisekseen jos koirasi on hyvä ja paperillinen, miksi et etsi sulhoa ulkomailta ja käy astuttamassa?


    • seropin omistaja

      oon sitä mieltä, että jos seropeilla pentuja tekisi niin se olisi ihan asiallista jos vanhemmat on terveitä ja tutkittu sekä jos pennut on tutkittu ja madotettu yms.. tietenkin ois ihan hyvä jos ei teettäisi pentuja ilman minkäänlaista tietoa asiasta :)

      • albin

        Minä olen jo pitkään etsinyt omalle mopsi pojalle morsianta , hän on paperiton mutta tutkittu ja terve. Haluaisin tosiaan hieman keventää tätä tulevaa sekoitus pentua , ainut niksit haluan pentuja tästä uroksesta on puhdas rakkaus syy, haluan itselleni pennun juuri tästä uroksesta !


      • koiraihminen minäkin
        albin kirjoitti:

        Minä olen jo pitkään etsinyt omalle mopsi pojalle morsianta , hän on paperiton mutta tutkittu ja terve. Haluaisin tosiaan hieman keventää tätä tulevaa sekoitus pentua , ainut niksit haluan pentuja tästä uroksesta on puhdas rakkaus syy, haluan itselleni pennun juuri tästä uroksesta !

        Eikö olisi parempi etsiä kasvattaja jonka koirat ovat suhteellisen saman luonteisia kuin omasi ja ostaa pentu, näin ainakin tietäisit mitä koirasi suku sisältää (perinnölliset sairaudet ym.)


    • Papi Tzu

      Minulla oli onni omistaa 13v. ihana sekarotuinen Papi Tzu (papillon shih tzu). Tyttö oli puhdas vahinko, molemmat vanhemmat olivat puhtaita rotukoiria samasta perheestä. Olen jo vuosia etsinyt samanlaista mixiä, turhaan. En halua tukea pentutehtailua. Enkä maksaa rotukoiran hintaa. Mikä neuvoksi?

    • morsmaikkua etsinyt

      Oma uros on kahden rodun sekoitus, emo on kahta rotua ja isä rekisteröity puhdas koira. Omalleni etsin morsmaikkua, on niin täyspäinen ja hyväluontoinen uros, ei mikään pelkuri vaikka ei edes keskikoinen olekaan.


      Mutta joo järkeä sekoituksiinkin, esim. kahta lyttykuonoa (mopsi -ranskanbulldoggi) kannata edes sekoitella, eikä noita puhtainakaan kannata lisäännyttää. Mutta on koiria joista saa todella hyviä yhdistelmiä, jos luonteet ja koko passaa hyvin yhteen.

      • testit&muut

        Täyspäinen ja hyväluontoinen.. onko käynyt luonnetestit? Entäs muut pevisan suosittelemat kuvaukset? Harrastetaanko koiran kanssa jotain? Onko saavuttanut harrastuksillaan mitään? Koska minulle itselle kaikki edellämainitut on tärkeitä, pysyn edelleen puhdasrotuisissa. Olen omistanut muutaman seropin aikanaan ensimmäisinä koirinani ja koko ajan jotain terveydellistä ongelmaa. Siirryin puhdasrotuisiin ja nyt ei ole ainakaan toistaiseksi ollut mitään terveydellistä vaivaa. Ja minulle koiran terveys on tärkein asia. Koiran täytyy saada viettää "koiran elämää" eikä olla koko ajan lääkekuurilla ja sairaana.


    • Kauhiaa

      Ei rekisteröity ole sen terveempi kuin sekarotuinenkaan, eikä myöskään toisinpäin. Koirissa on terveitä yksilöitä ja se on aika pitkälti onnenkauppaa että saako terveen koiran vai ei. Toki tietyt terveystutkimukset edesauttavat ennakointia, mutta tulee esim. niistä A-lonkkaisista vanhemmista välillä D-lonkkaisia jälkeläisiä.

      Tuttavapiirissäni on hyvänä esimerkkinä monta (n. kymmenkunta) samanrotuista koiraa. Kyseessä on rotu, jonka terveystilanne ei tällä hetkellä ole maailman paras. Koirista sairaimpia ovat vähän yllättäenkin ne rekisteröidyt ja hienoista suvuista olevat koirat, joiden vanhemmat ovat pärjänneet näyttelyissä ja jotka on terveystutkittu oikein viimeisen päälle. Niiltä on leikelty polvia, avarrettu sieraimia, leikelty nielurisoja, korjattu kirsikkasilmiä jne. Sitten joukossa on muutamia "kauhistuksia", eli rekisteröimättömistä vanhemmista syntyneitä rekisteröimättömiä "kotikasvatteja". Ja kappas, niiden kanssa ovat omistajat asioineet eläinlääkärissä vain pakollisten rokotusten tiimoilta. Henki kulkee, ei ole leikelty polvia eikä mitään muitakaan paikkoja. Ja ennen kaikkea rakenne on ainakin omaan silmään huomattavasti terveemmän oloinen. Erään tutun eläinlääkärin sanoja lainatakseni: näyttelyt ja rotumääritelmät (rodunomaisuus) ovat tehneet karhunpalveluksen tietyille roduille. Terveydellisesti tietyt tuomareiden suosimat piirteet ovat katastrofi ja ainakin tässä kyseisessä rodussa ovat tähän asti pärjänneet parhaiten ne huonosti hengittävät mörssärit. Ja ne menestyjäthän takaavat sen "hyvän suvun" ostajalle! Tuntemistani kyseisen rotuisista koirista yksi hengittää niin huonosti ettei se kykene normaaliin leikkiin näiden rekkaamattomien lajitovereidensa kanssa. Silti kasvattaja on yrittänyt astuttaa kyseisellä koiralla narttuja useampaankin kertaan. Onneksi yksikään astutus ei ole onnistunut!

      Eli omaa järkeä saa käyttää, ei paperit tai useamman rodun yhdistäminen tee koirasta tervettä tai vastaavasti sairasta. Onnen, maalaisjärjen ja tiettyjen terveystutkimusten yhdistelmä saattaa taata paremmat lähtökohdat. Joten annettaisiinko jokaisen olla sitä omaa mieltään, eikä riidellä joutavasta asiasta?! Paperit ei koiraa terveeksi tai tietynluonteiseksi tee, ei myöskään sekarotuisten holtiton tehtailu. Jokainen tarkkaan mietitty ja terveydelliset seikat huomioon ottava pentue on toivottavasti hyvä pentue, eikö tärkeintä olisi pyrkiä pentujen terveyteen eikä siihen suorastaan terveydelle vaaralliseen "rodunomaisuuteen" tai rotujen holtittomaan ja järjettömään yhdistelyyn?

      • testit&muut

        En tarkoittanut että paperit tekisivät koirasta paremman mutta juurikin rekisteröityjen pentujen vanhemmilla on hyvin usein tutkimukset tehty luuston osalta, luonnetestattuja sekä nykyään geenitesti yleistynyt, itselleni ei ole juuri näiden tutkittujen vanhempien jälkeläisillä ollut mitään vaivaa. Siksi painotan niiden tärkeyttä. Sekarotuisia on aivan liikaa ja niitä juurikin tehtaillaan rahan kiilto silmissä. Ja tottakai rekisteröidyistä pentueista löytyy vikoja mutta niiden eteen hyvät kasvattajat yrittävät tehdä jotain. Tiedän yhden sekarotuisia koiria "jalostavan" henkilön, hänellä on kotisivut ja selkeät tavoitteet mitä ominaisuuksia koiriinsa haluaa ja vanhemmat tutkitaan ennen astutusta. Mutta päämäärätön sekarotuisten pentujen teko on mielestäni väärin. Ja hintaa on juuriki joku 500 eikä ole tehty mitään tutkimuksia kenellekkään. Pentujen ruokinta, madotus ja pelkkien pentujen terveystarkastus eivät ole hinnasta kuin murto-osa ja samaan hintaan saa juurikin näiltä sekarotuisten kasvattajilta joilla on tavoitteet kasvatuksessa sekä tutkitut vanhemmat. Kannattaa tutustua tietysti hyvin tulevan pentunsa kasvattajaan sekä tutustua yhdistelmään ja katsoa pidemmällekin sukuun mitä kaikkea on joskus ollut ja näiden pohjalta. Olen vain lopen kyllästynyt siihen että pennut tehtiin vain ja ainoastaan siksi että saa itselleen siitä pennun koska meidän "Musti" on niin hyväluontoinen. Ilman mitään näyttöä siitä. Enkä todellakaan halua riidellä, alussa kysyttiin mitä mieltä jokainen on, tämä on minun mielipiteeni. Jokainen koira pitäisi tutkia läpikotaisin varsinkin ennen yhtäkään pentua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      2339
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1928
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe