Hoito ruokavaliolla ?

12+11

Ihan mielenkiinnosta kysyn teiltä diebetikoilta, että oletteko kokeilleet kyseisen taudin parantamista ruokavaliolla ? Jos olette niin onko auttanut ja jos, ette niin miksi ette? Kuvittelisin, että jos ihminen sairastaa diabetesta niin tahtoisi siitä eroon hinnalla millä hyvänsä. Faktahan on se, että lääkkeillä sitä harvoin parannetaan. Vain ylläpidetään. Pelkäättekö, että jokin menee pieleen, jos kokeilette hoitoa ilman lääkkeitä?

Itselläni ei sitä ole, mutta jos olisi niin ehdottomasti kokeilisin hoitoa ruokavaliolla. Ihan minkä tahansa taudin kohdalla kokeilisin luonnollisinta vaihtoehtoa ennen mitään muuta hoitoa.

44

296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esko

      Kirjoissa on kerrottu, ettei diabetes parane ruokavaliolla. Diabeteksen synnyn syytä ei tiedetä.

      • Dusef

        Riippuu siitä siitä sairastaako 1 vai 2 tyypin diabeetesta. 1tyypin eli nuoruusajan tautia ei paranneta millään vaan sen oireita (insuliinin tuotannon loppumista ja sen seurauksena korkeaa verensokeria) korjaillaan insuliinipistoksin ja sillä että tarkkaillaan mitä suuhun pannaan. Mutta vaikka söisit mitä, ei insuliinintuotantosi koskaan palaudu.
        Kakkostyypin diabeteksen, eli se mitä useimmiten saadaan epäterveellisten elitapojen ja liikapainon myötä,voidaan hoitaa oikealla ruokavaliolla, painonhallinnalla, verenpaineen hoidolla ja tarkkailemalla ettei ole korkea kolesteroli. Tässä tapauksessa haiman insuliinin tuotantl ei ainakaan aluksi ole loppunut kokonaan vaan se on heikkoa tai insuliini ei toimi tarpeeksi tehokkaasti.


    • tti

      En sairasta diabetestä, mutta vastaan silti.

      Tyypin 1 diabetestä ei paranna mikään ja kakkostyypissä voidaan yleensä parantua, mutta tähän vaikuttaa koko elintavat, ei pelkkä ravinto. Kyseessä on siis koko elämää ravisteleva muutos, johon voi olla vaikea ryhtyä.

      • Ei kokonaan

        Kakkostyypin diabetestäkään ei voi parantaa, mutta elintapamuutoksilla tilanteen voi korjata siten että haiman huono insuliinituotanto riittää. Sairaus säilyy mutta parhaimmillaan välttää lääkityksen.


    • Veijon vastauksen jälkeen on hieman turhauttavaa vastata, mutta itse söin noita pillereitä jo 30 vuotta, pääoisin väärien ruokatottumusten johdosta.
      Sitten ikäihmisenä aloin hieman miettimään asiaa enemmän, luin muutamani kirjan ja päädyn ruokavalion korjaamiseen. Vähensin pillerit omatoimisesti puoleen, painoa putosi 10 kg ja sokeriarvot ova lähelle kohdallaan.

      Kolesterolilääkkeistä luovuin kokonaan kun niistä ei sitten ilmeisesti mitään hyötyä diabetikolle, päinvastoin ja nekin arvot muodostuvat ruokavalion mukaan.

      Minulla tuo diabetes lienee osittain "sukuvikaa" mutta homma hoituu nykytiedonkin mukaan ruokavaliota muttamalla ja suoka on silti hyvää.

      Tiedoksi etten ole Veijo kuten joku haluaa ymmärtää, mutta olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä diabeteksen hoidost ja jotkut toiset saavat olle eri mieltä.

    • näin se vaan mene

      Veijo ei ole silti asiantuntija! Se mikä sopii hänelle tai sinulle ei sovi välttämättä muille. Turha täällä on yrittää markkinoida jotain tapaa toimia mukamas oikein. Jos on liitännäissairauksiakin niin hengenvaarallista alkaa pumppaamaan itseensä rasvoja.

      • Kuka tässä yllyttää jotakin "rasvoja pumppaamaan" kun puhutaan huippupätevän diabeteslääkärin määrittämästä LCHF ruokavaliosta. Monet saavat jo kohtauksia kun näkevät tuon kirjainyhdistelmän, jota mma Ruotsin diabetesliitto suositaa diabeteksen hoitoon, Kalle Kustaata tässä pitää moittia, eikä meikäläistä. Järjen käyttö on tietysti kaikille sallittua.


      • Joko unohdit
        uusajattelija kirjoitti:

        Kuka tässä yllyttää jotakin "rasvoja pumppaamaan" kun puhutaan huippupätevän diabeteslääkärin määrittämästä LCHF ruokavaliosta. Monet saavat jo kohtauksia kun näkevät tuon kirjainyhdistelmän, jota mma Ruotsin diabetesliitto suositaa diabeteksen hoitoon, Kalle Kustaata tässä pitää moittia, eikä meikäläistä. Järjen käyttö on tietysti kaikille sallittua.

        Olethan itsekin kehoittanut vaihtamaan voihin ja muihin eläinrasvoihin.


      • Joko unohdit kirjoitti:

        Olethan itsekin kehoittanut vaihtamaan voihin ja muihin eläinrasvoihin.

        Voin ja eläinrasvojen käyttö kuuluu normaaliin luonnon kiertokulkuun, mutta siitä käytetään nimitusta "ravinnon nuttiminen" ja meilläpäin polkupyöran renkaisiin pumpataan, useimmiten kuitenkin ilmaa. Ehkä kelluntapatja olisi sopivampi vertaus.

        Voi ja eläinrasvat ovat nykytietämyksen mukaan diabetikolle terveellista ravintoa, ja hiilarit sokeria. Margariinit puolestaan ovat teollisesti tuotettua "kemikaalia", kuten astianpesuaineetkin.

        Voita nautiskellaan, eikä pumpata, ystävä hyvä.


      • Olipas väite!
        uusajattelija kirjoitti:

        Voin ja eläinrasvojen käyttö kuuluu normaaliin luonnon kiertokulkuun, mutta siitä käytetään nimitusta "ravinnon nuttiminen" ja meilläpäin polkupyöran renkaisiin pumpataan, useimmiten kuitenkin ilmaa. Ehkä kelluntapatja olisi sopivampi vertaus.

        Voi ja eläinrasvat ovat nykytietämyksen mukaan diabetikolle terveellista ravintoa, ja hiilarit sokeria. Margariinit puolestaan ovat teollisesti tuotettua "kemikaalia", kuten astianpesuaineetkin.

        Voita nautiskellaan, eikä pumpata, ystävä hyvä.

        Voi ja eläinrasvat eivät ole terveellistä ravintoa minkään tietämyksen mukaan! Vain nämä vhh-hihhulit rummuttavat niiden nimeen. Järkevä diabeetikko tietää täsmälleen mikä on terveellistä ravintoa eikä lähde mukaan tuollaiseen hihhhulointiin.


      • hyiyi
        uusajattelija kirjoitti:

        Voin ja eläinrasvojen käyttö kuuluu normaaliin luonnon kiertokulkuun, mutta siitä käytetään nimitusta "ravinnon nuttiminen" ja meilläpäin polkupyöran renkaisiin pumpataan, useimmiten kuitenkin ilmaa. Ehkä kelluntapatja olisi sopivampi vertaus.

        Voi ja eläinrasvat ovat nykytietämyksen mukaan diabetikolle terveellista ravintoa, ja hiilarit sokeria. Margariinit puolestaan ovat teollisesti tuotettua "kemikaalia", kuten astianpesuaineetkin.

        Voita nautiskellaan, eikä pumpata, ystävä hyvä.

        Mitenkäs on kasvissyöjän laita? Mitä hän syö VLHC-dieetissä? Kertokaapa se nyt te "viisaat" VP? ja Uusajattelija.


      • hp&v
        hyiyi kirjoitti:

        Mitenkäs on kasvissyöjän laita? Mitä hän syö VLHC-dieetissä? Kertokaapa se nyt te "viisaat" VP? ja Uusajattelija.

        Rasvaajien mielestä kasviksiin painottunut karppaus ei ole karppausta.

        Kasviksilla voi karpata oikein hyvin. Ruokavalioon vaan lisää pähkinöitä, kasviöljyä ja palkokasveja. Vähemmän viljaa ja perunaa.

        Ei tuolla kylläkään diabetesta hoideta mutta jos toimii painonhallinnassa niin mikäs siinä.

        Diabetesliiton kanta karppaukseen löytyy täältä:
        http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/ruoka/erityisruokavaliot_ja_dieetit/vahahiilihydraattinen_ruoka_ja_muut_dieetit


      • 20+11
        hp&v kirjoitti:

        Rasvaajien mielestä kasviksiin painottunut karppaus ei ole karppausta.

        Kasviksilla voi karpata oikein hyvin. Ruokavalioon vaan lisää pähkinöitä, kasviöljyä ja palkokasveja. Vähemmän viljaa ja perunaa.

        Ei tuolla kylläkään diabetesta hoideta mutta jos toimii painonhallinnassa niin mikäs siinä.

        Diabetesliiton kanta karppaukseen löytyy täältä:
        http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/ruoka/erityisruokavaliot_ja_dieetit/vahahiilihydraattinen_ruoka_ja_muut_dieetit

        Naurettavaa tekstiä. Miksi diabetesliitto suosittelisi VHH-safkaa hoitokeinoksi ? Olisiko ongelma siinä, että hoito maksaa sen verran mitä ruoka maksaa kaupassa. Eihän sitä silloin kukaan halua suositella, koska sillä ei saada lypsettyä rahaa. Tottakai sitä silloin mustamaalataan median toimesta.

        Ainut asia mikä tässä maailmassa ratkaisee on raha, ei mikään muu. Jos joku on oikeasti niin sinisilmäinen, että uskoo kaiken kiltisti mitä meille tuputetaan niin ei hyvin mene. Ottakaa selvää kuinka lääkeyhtiöt kusee meitä silmään. Alkaa melkein oksettamaan, kun sen sisäistää.

        Pieni vihjeitä, maailmassa on muutama iso lääkejätti, jotka meille valmistaa lääkkeet. Kaikilla lääkkeillä on omat patentit, koska silloin muut eivät saa valmistaa niitä ja saadaan myytyä korkealla hinnalla. Tutkimukset, esimerkiksi tämä HPV-rokote hässäkkä. THL teki tutkimuksen HPV-rokotuksen haittavaikutuksista ja ylläri pylläri, tutkimuksen rahoitti lääkejätti, joka valmisti rokotteet. Ei siis ainakaan puolueetonta.

        Muistakaa antaa pirusti miinusta, jos tulisi vaikka parempi mieli.


      • hp&v
        20+11 kirjoitti:

        Naurettavaa tekstiä. Miksi diabetesliitto suosittelisi VHH-safkaa hoitokeinoksi ? Olisiko ongelma siinä, että hoito maksaa sen verran mitä ruoka maksaa kaupassa. Eihän sitä silloin kukaan halua suositella, koska sillä ei saada lypsettyä rahaa. Tottakai sitä silloin mustamaalataan median toimesta.

        Ainut asia mikä tässä maailmassa ratkaisee on raha, ei mikään muu. Jos joku on oikeasti niin sinisilmäinen, että uskoo kaiken kiltisti mitä meille tuputetaan niin ei hyvin mene. Ottakaa selvää kuinka lääkeyhtiöt kusee meitä silmään. Alkaa melkein oksettamaan, kun sen sisäistää.

        Pieni vihjeitä, maailmassa on muutama iso lääkejätti, jotka meille valmistaa lääkkeet. Kaikilla lääkkeillä on omat patentit, koska silloin muut eivät saa valmistaa niitä ja saadaan myytyä korkealla hinnalla. Tutkimukset, esimerkiksi tämä HPV-rokote hässäkkä. THL teki tutkimuksen HPV-rokotuksen haittavaikutuksista ja ylläri pylläri, tutkimuksen rahoitti lääkejätti, joka valmisti rokotteet. Ei siis ainakaan puolueetonta.

        Muistakaa antaa pirusti miinusta, jos tulisi vaikka parempi mieli.

        Insuliini ja metformiini ovat olleet patenttisuojattomia kauan. Noita siis valmistaa aika moni lääkefirma. Ne ovat myös käytetyimmät diabeteslääkkeet.

        Jos lääkefirma jää kiinni väärennetyistä tutkimustuloksista niin se menee nurin. Lääkärit taasen eivät saa hyötyä lääkemääräyksistä.

        Big Pharma -salaliitossa pitäisi olla mukana kaikki alan tutkijat, lääkeyhtiöt, kansanterveyslaitokset ja suuri osa lääkäreistä. Tuollainen salaliitto paljastuisi varsin pian.

        On paljon helpompaa uskoa siihen, että karppaus ei juurikaan toimi kakkostyypin diabeteksen hoidossa. Tuosta on paljon näyttöä ajalta ennen insuliinia.


      • lääkkeetön
        hp&v kirjoitti:

        Insuliini ja metformiini ovat olleet patenttisuojattomia kauan. Noita siis valmistaa aika moni lääkefirma. Ne ovat myös käytetyimmät diabeteslääkkeet.

        Jos lääkefirma jää kiinni väärennetyistä tutkimustuloksista niin se menee nurin. Lääkärit taasen eivät saa hyötyä lääkemääräyksistä.

        Big Pharma -salaliitossa pitäisi olla mukana kaikki alan tutkijat, lääkeyhtiöt, kansanterveyslaitokset ja suuri osa lääkäreistä. Tuollainen salaliitto paljastuisi varsin pian.

        On paljon helpompaa uskoa siihen, että karppaus ei juurikaan toimi kakkostyypin diabeteksen hoidossa. Tuosta on paljon näyttöä ajalta ennen insuliinia.

        Kyllä minulla ainakin karppaus toimii, olen ollut ruokavalion avulla nyt vuoden lääkkeettömänä. Voihan se olla että olen "harvinaisuus". Eipä tosin tarvitse syödä kuin yksi leipäpala missä on yli 20gr hiilareita, niin arvo nousee helposti kymmeneen.


      • Olen onnistunut vvh
        hp&v kirjoitti:

        Insuliini ja metformiini ovat olleet patenttisuojattomia kauan. Noita siis valmistaa aika moni lääkefirma. Ne ovat myös käytetyimmät diabeteslääkkeet.

        Jos lääkefirma jää kiinni väärennetyistä tutkimustuloksista niin se menee nurin. Lääkärit taasen eivät saa hyötyä lääkemääräyksistä.

        Big Pharma -salaliitossa pitäisi olla mukana kaikki alan tutkijat, lääkeyhtiöt, kansanterveyslaitokset ja suuri osa lääkäreistä. Tuollainen salaliitto paljastuisi varsin pian.

        On paljon helpompaa uskoa siihen, että karppaus ei juurikaan toimi kakkostyypin diabeteksen hoidossa. Tuosta on paljon näyttöä ajalta ennen insuliinia.

        hp&v, olen seurannut pitkään kirjoituksia täällä. Itse et karppaa, mutta olet nostanut itsesi jonkin sartin ylitse kaikkien muiden tietäväksi asiantuntijaksi täällä: sinä tiedät, ettei karppaus alenna/paranna verensokeria. Mutta kerro ihmeessä, miksi se monilla kuitenkin toimii? Myös minun kohdalla. Olen vähentänyt kirjoitteluani täällä juuri sinun kirjoitusotteesi vuoksi,
        Mittaan edelleen säännöllisesti verensokeria, vaikka se on ollut jo pitkään 4-5 tasolla ennen ja jälkeen ruokailun, joka on vhh. Kaikki veriarvot ovat normaalit, samoin paino. Tässähän kokee itsensä B-luokan ihmiseksi sen vuoksi, että on onnistunut vhh-ruokavaliolla saamaan itsensä kuntoon.

        "On paljon helpompaa uskoa siihen, että karppaus ei juurikaan toimi kakkostyypin diabeteksen hoidossa. Tuosta on paljon näyttöä ajalta ennen insuliinia." mihin tuo väite perustuu esimerkiksi kun puhutaan D2?

        Tiedän, että tämä kirjoitus tulee häviämään täältä.


      • VP?
        Olen onnistunut vvh kirjoitti:

        hp&v, olen seurannut pitkään kirjoituksia täällä. Itse et karppaa, mutta olet nostanut itsesi jonkin sartin ylitse kaikkien muiden tietäväksi asiantuntijaksi täällä: sinä tiedät, ettei karppaus alenna/paranna verensokeria. Mutta kerro ihmeessä, miksi se monilla kuitenkin toimii? Myös minun kohdalla. Olen vähentänyt kirjoitteluani täällä juuri sinun kirjoitusotteesi vuoksi,
        Mittaan edelleen säännöllisesti verensokeria, vaikka se on ollut jo pitkään 4-5 tasolla ennen ja jälkeen ruokailun, joka on vhh. Kaikki veriarvot ovat normaalit, samoin paino. Tässähän kokee itsensä B-luokan ihmiseksi sen vuoksi, että on onnistunut vhh-ruokavaliolla saamaan itsensä kuntoon.

        "On paljon helpompaa uskoa siihen, että karppaus ei juurikaan toimi kakkostyypin diabeteksen hoidossa. Tuosta on paljon näyttöä ajalta ennen insuliinia." mihin tuo väite perustuu esimerkiksi kun puhutaan D2?

        Tiedän, että tämä kirjoitus tulee häviämään täältä.

        "Olen vähentänyt kirjoitteluani täällä juuri sinun kirjoitusotteesi vuoksi,"

        Sinähän häiriköit täällä päivittäin ja mainostat blogiasi.


      • hp&v
        lääkkeetön kirjoitti:

        Kyllä minulla ainakin karppaus toimii, olen ollut ruokavalion avulla nyt vuoden lääkkeettömänä. Voihan se olla että olen "harvinaisuus". Eipä tosin tarvitse syödä kuin yksi leipäpala missä on yli 20gr hiilareita, niin arvo nousee helposti kymmeneen.

        Kakkostyypin diabetesta on montaa tyyppiä. Karppaus auttaa kaikkia jos sen avulla saa painoa pois. Jos ongelmana on insuliinin riittämättömyys niin karppaus saattaa auttaa ilman painon laskuakin.

        Sellainen heppu kuin tri Bernstein on kirjoittanut ihan hyvän opuksen ykköstyypin hoitamisesta tiukalla karppauksella. Hän on syönyt vuosikymmeniä vähähiilihydraattisesti (tiukasti, mm. tomaatti ja maito ovat kiellettyjä) ja käyttää pelkkää perusinsuliinia.

        Kyllä minullakin lounas (noin 100 g hiilihydraattia) nostaa verensokerin yli 10 mmol/l. Kahden tunnin arvo on kuitenkin noin 8 mmol/l ja paastot 6.5. Pitkä sokeri miltei normaalilla tasolla (eli hoitotasapaino diabeetikkojen mittapuulla mitattuna hyvä).

        Lääkitys on 30 yksikköä insuliinia ja 3 g metformiinia.

        Kannattaa sitten seurata paastoja ja pitkää sokeria. Proteiinipitoinen ruokavalio saattaa nostaa pitkää sokeria. Toisaalta joillakin proteiinipitoinen iltapala laskee paastoja (minulla nostaa, paras iltapala on 50 g ruisleipää [iltapalan ohittaminen sitten nostaa paastoja minulla]).

        Dieettinä perinteinen vähärasvainen.


    • trollin torjuja

      Tekstin tyylistä voi jo päätellä, että kyseessä on trolli. Jokainen tätä tautia oikeasti poteva, oli sitten 1- tai 2-tyyppiä, tietää, että ei tätä millään ruokavaliolla paranneta. Kakkosen oireita eli korkeaa sokeria voi alentaa ruokavaliolla, liikunnalla ja ylipainon poistamisella mutta ei se tauti minnekään elimistöstä häviä kun on kerran alkanut.

      • 8´+14

        Väärin meni. On kliinistä näyttöä, että kakkostyyppi paranee ruokavaliolla ja ykkösen saa pidettyä aisoissa, joten mitähän oikein selität ? Jos kokeilet googlettamista niin ei pitkään tarvitse etsiä. Maikkari on uutisoinut myös asiasta, kai lammas sen nyt uskoo, kun valtamedia niin väittää ?


      • lääkkeetön
        8´+14 kirjoitti:

        Väärin meni. On kliinistä näyttöä, että kakkostyyppi paranee ruokavaliolla ja ykkösen saa pidettyä aisoissa, joten mitähän oikein selität ? Jos kokeilet googlettamista niin ei pitkään tarvitse etsiä. Maikkari on uutisoinut myös asiasta, kai lammas sen nyt uskoo, kun valtamedia niin väittää ?

        Mistähän se uutinen löytyisi. Olen vuosi sitten D2 diagnoosin saanut ja ruokavaliolla olen saanut itseni pidettyä lääkkeettömänä, mutta parantunut en kylläkään ole.
        Paino on pudonnut 10kg (BMI nyt 22,1), verenpainetta ei ole koskaan ollutkaan, liikun lähes päivittäin 4-6 km kävelylenkkejä.
        Paastoarvot ovat alle 6 ja pitkäsokeri 5,5%, mutta heti kun syön jotain hiilaripitoista vähänkin enemmän, verensokeri voi olla yli 10 vielä 2 h ruokailun jälkeenkin.


      • valio
        lääkkeetön kirjoitti:

        Mistähän se uutinen löytyisi. Olen vuosi sitten D2 diagnoosin saanut ja ruokavaliolla olen saanut itseni pidettyä lääkkeettömänä, mutta parantunut en kylläkään ole.
        Paino on pudonnut 10kg (BMI nyt 22,1), verenpainetta ei ole koskaan ollutkaan, liikun lähes päivittäin 4-6 km kävelylenkkejä.
        Paastoarvot ovat alle 6 ja pitkäsokeri 5,5%, mutta heti kun syön jotain hiilaripitoista vähänkin enemmän, verensokeri voi olla yli 10 vielä 2 h ruokailun jälkeenkin.

        Tässä nyt ainakin on yksi asiaa koskeva uutinen, viime keväältä.

        http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mika_vikana/diabeteksesta_voi_parantua


      • ihmejuttujasi
        8´+14 kirjoitti:

        Väärin meni. On kliinistä näyttöä, että kakkostyyppi paranee ruokavaliolla ja ykkösen saa pidettyä aisoissa, joten mitähän oikein selität ? Jos kokeilet googlettamista niin ei pitkään tarvitse etsiä. Maikkari on uutisoinut myös asiasta, kai lammas sen nyt uskoo, kun valtamedia niin väittää ?

        -----On kliinistä näyttöä, että kakkostyyppi paranee ruokavaliolla ja ykkösen saa pidettyä aisoissa, joten mitähän oikein selität ?------

        Täyttä roskaa, noin käy vain rasvansyöjien satukirjoissa. Ja mitä tarkoitat 1-tyypin aisoissa pitämisellä. Haima kun ei silloin tuota insuliinia ollenkaan vaan kaikki insuliini on saatava pistoksin. Tietenkin älyttömällä syömisellä voi sokeria nostaa mutta ei muuta. Mutta ei kukaan 1-tyyppiläinenkään sokeria ahmi.


      • Huhhuhu:D
        ihmejuttujasi kirjoitti:

        -----On kliinistä näyttöä, että kakkostyyppi paranee ruokavaliolla ja ykkösen saa pidettyä aisoissa, joten mitähän oikein selität ?------

        Täyttä roskaa, noin käy vain rasvansyöjien satukirjoissa. Ja mitä tarkoitat 1-tyypin aisoissa pitämisellä. Haima kun ei silloin tuota insuliinia ollenkaan vaan kaikki insuliini on saatava pistoksin. Tietenkin älyttömällä syömisellä voi sokeria nostaa mutta ei muuta. Mutta ei kukaan 1-tyyppiläinenkään sokeria ahmi.

        Jos 2-tyypin saa huonolla ruokavaliolla, niin miksi se ei parantuisi ruokavaliolla?

        Muistakaahan sitten nauttia lääkkeistänne :D


      • dee kakkonen
        Huhhuhu:D kirjoitti:

        Jos 2-tyypin saa huonolla ruokavaliolla, niin miksi se ei parantuisi ruokavaliolla?

        Muistakaahan sitten nauttia lääkkeistänne :D

        ----Jos 2-tyypin saa huonolla ruokavaliolla, niin miksi se ei parantuisi ruokavaliolla?---

        Suotta tuota viisauttasi täällä julistelet.Mene ja kerro se isommilla foorumeilla alan lääkäreille, tohtoreille, professoreille yms... He kun ressut eivät vielä tuota tiedä.

        Et tiedä sitäkään, että 2-tyypin puhkeamiseen on muitakin syitä kuin ruokavalio tai paremminkin sanoen ylipaino. Se on vain yksi monista syistä ja tärkein on perinnöllinen taipumus, joka ei häviä vaikka miten söisi.


    • valio

      Minulla on tämä projekti menossa - omasta tahdostani, lääkäri määräsi lääkkeet. Elokuussa otetut arvot olivat paasto 7,6 ja pitkäsokeri 7,2.
      Olen kuutisen viikkoa nyt ollut ruokavaliolla ja laihtunut 7 kiloa. Tänään sain uuden tulokset, joissa paasto oli 5,4 ja pitkäsokeri 6,1. Sain diabeteshoitajan suostumaan tähän kokeiluun kanssani.

      Eli voisin ajatella, että ruokavalio on auttanut. Tosin minulla ei mitkään hirveän korkeat nuo lukemat olleetkaan.

      • ei pysy

        Tottakai ruokavalio auttaa ja laihduttaminen ja liikunnan lisäys. Mutta ei se minnekään häviä vaan tulee todennäköisesti ennenpitkää takaisin iän myötä vaikka mitä tekisit. Mutta ei kakkonenkaan ole kaikilla samanlainen ja lekurit muutenkin kertovat kakkostakin olevan lopulta vaikka kuinka monta erilaista tyyppiä. Sitten on vielä ykkösen ja kakkosen välimuoto eli lada.

        Turha luulla, että kun vain syö "oikein" niin sillä kakkonen lähtee ja pysyy loppuelämän ajan poissa.


      • valio
        ei pysy kirjoitti:

        Tottakai ruokavalio auttaa ja laihduttaminen ja liikunnan lisäys. Mutta ei se minnekään häviä vaan tulee todennäköisesti ennenpitkää takaisin iän myötä vaikka mitä tekisit. Mutta ei kakkonenkaan ole kaikilla samanlainen ja lekurit muutenkin kertovat kakkostakin olevan lopulta vaikka kuinka monta erilaista tyyppiä. Sitten on vielä ykkösen ja kakkosen välimuoto eli lada.

        Turha luulla, että kun vain syö "oikein" niin sillä kakkonen lähtee ja pysyy loppuelämän ajan poissa.

        Minkä lääkityksen sä mulle nyt sitten laittaisit? Oma lääkäri totesi, ettei metformia ole minun tapauksessani syytä edes aloittaa. Hän sanoi jo ensi kertaa tavatessamme, että kun painoni putoaa normaaliksi, en tarvitse metmormiinia ja luultavasti myös verenpaine lääke tulee jäämään pois. Nämä siis minua hoitaneen lääkärin sanoja, joka näki minut ja laajojen verikokeideni tulokset. Liitännäissairauksia ei ollut ja verensokerin kohoamiselle löytyi todennäköinen aiheuttaja, joka ei ole siis minun fysiikassani.

        Tavoitteenani on painon pudotus normaaliin - se on noussut viimeisten vuosien aikana 20 kiloa - nyt siitä on 7 jo pois - sen jälkeen olen normaalipainoinen.
        Oma (jo edesmennyt) äitini joutui laihduttamaan noin 69 vuotiaana (muista syistä kuin verensokerista) ja kas kummaa, pääsi metformiinistakin kokonaan eroon, jota siihen asti oli syönyt jo vuosia. Hän ei loppuelämänsä aikana syönyt enää lainkaan metformiinia.

        Joten me kaikki tosiaan ollaan erilaisia. Minä olen kyllä varsin tietoinen siitä, että tähän sairauteen liittyy myös perimä, jota minulla ei onneksi ole. On vain lihavuuteen taipuvaisuus ja sen mukanaan tuomat ongelmat, kuten äidilläni.
        Terveydenhoitaja sanoi kerran, että todennäköisesti pysyy verensokerit kurissa, kun painoni pysyy normaalina - siis mun tapauksessa.

        BTW. Jokaisen terveenkin ihmisen verensokeri kohoaa, kun hän syö makeaa. Jos näin ei tapahdu, on jotain todella pahasti pielessä. Joten verensokerin nousu ei ole epänormaalia silloin, kun syö sokeripitoista ruokaa/juomaa. Kun taas niitä välttää, tervekin ihminen, verensokerit eivät samalla tavalla nouse - ja esim. näläntunne pysyy kurissa.

        Esim. perunaa sisältävän lounaan jälkeen omat verensokerini näyttivät tarkkailujakson aikana 1 tunnin kuluttua noin 7 ja kahden tunnin kuluttua alle 6. Terveydehoitajan mielestä nämä ovat täysin terveen ihmisen arvoja eikä näin voi olla, jos insuliinia ei ole taikka minulla olisi resistenssi.
        Kokosin hänelle myös kattavan paketin siitä, mitä söin milloinkin ja perään sokeriarvot.
        En mitannut 4 viikon tarkkailujaksoni aikana ainuttakaan yli 8 aterian jälkeistä arvoa tai yhtään ennen ateriaa arvoa, joka olisi ylittänyt 6. Ja huom. söin perunaa ja puuroa 2 krt päivässä. En siis "karppaa" - vaan noudatan nk. lautasmallia, jota pitäisi noudattaa jokaisen ihmisen. Ainoat mitkä kokonaan poistin ruokavaliostani on valkoinen vehnäjauho ja puhdas sokeri.

        Minulla on vuosia ollut mm. laktoosi-intoleranssi, toinen samanlainen sairaus kuin 2DM. Ei parane ikinä, mutta sieto paranee sen mukaan mitä vähemmän syö laktoosia. Eli tänä päivänä voin joskus ottaa esim. vierailuilla laktoosillista maitoa tai kermaa kahviini, kun se sairauden alussa oli mahdotonta. Pienikin määrä sai silloin juoksemaan vessaan.
        Älkää nyt niin olko "tietäväisiä" sellaisista asioita, joista ette voi tietää. Minäkään en tulevaisuudestani tiedä, mutta uskon lääkäriä ja terveydenhoitajaani - ja uskon eläväni tervemmin näin. Onko siinä muka jotain väärää?


      • hp&v
        valio kirjoitti:

        Minkä lääkityksen sä mulle nyt sitten laittaisit? Oma lääkäri totesi, ettei metformia ole minun tapauksessani syytä edes aloittaa. Hän sanoi jo ensi kertaa tavatessamme, että kun painoni putoaa normaaliksi, en tarvitse metmormiinia ja luultavasti myös verenpaine lääke tulee jäämään pois. Nämä siis minua hoitaneen lääkärin sanoja, joka näki minut ja laajojen verikokeideni tulokset. Liitännäissairauksia ei ollut ja verensokerin kohoamiselle löytyi todennäköinen aiheuttaja, joka ei ole siis minun fysiikassani.

        Tavoitteenani on painon pudotus normaaliin - se on noussut viimeisten vuosien aikana 20 kiloa - nyt siitä on 7 jo pois - sen jälkeen olen normaalipainoinen.
        Oma (jo edesmennyt) äitini joutui laihduttamaan noin 69 vuotiaana (muista syistä kuin verensokerista) ja kas kummaa, pääsi metformiinistakin kokonaan eroon, jota siihen asti oli syönyt jo vuosia. Hän ei loppuelämänsä aikana syönyt enää lainkaan metformiinia.

        Joten me kaikki tosiaan ollaan erilaisia. Minä olen kyllä varsin tietoinen siitä, että tähän sairauteen liittyy myös perimä, jota minulla ei onneksi ole. On vain lihavuuteen taipuvaisuus ja sen mukanaan tuomat ongelmat, kuten äidilläni.
        Terveydenhoitaja sanoi kerran, että todennäköisesti pysyy verensokerit kurissa, kun painoni pysyy normaalina - siis mun tapauksessa.

        BTW. Jokaisen terveenkin ihmisen verensokeri kohoaa, kun hän syö makeaa. Jos näin ei tapahdu, on jotain todella pahasti pielessä. Joten verensokerin nousu ei ole epänormaalia silloin, kun syö sokeripitoista ruokaa/juomaa. Kun taas niitä välttää, tervekin ihminen, verensokerit eivät samalla tavalla nouse - ja esim. näläntunne pysyy kurissa.

        Esim. perunaa sisältävän lounaan jälkeen omat verensokerini näyttivät tarkkailujakson aikana 1 tunnin kuluttua noin 7 ja kahden tunnin kuluttua alle 6. Terveydehoitajan mielestä nämä ovat täysin terveen ihmisen arvoja eikä näin voi olla, jos insuliinia ei ole taikka minulla olisi resistenssi.
        Kokosin hänelle myös kattavan paketin siitä, mitä söin milloinkin ja perään sokeriarvot.
        En mitannut 4 viikon tarkkailujaksoni aikana ainuttakaan yli 8 aterian jälkeistä arvoa tai yhtään ennen ateriaa arvoa, joka olisi ylittänyt 6. Ja huom. söin perunaa ja puuroa 2 krt päivässä. En siis "karppaa" - vaan noudatan nk. lautasmallia, jota pitäisi noudattaa jokaisen ihmisen. Ainoat mitkä kokonaan poistin ruokavaliostani on valkoinen vehnäjauho ja puhdas sokeri.

        Minulla on vuosia ollut mm. laktoosi-intoleranssi, toinen samanlainen sairaus kuin 2DM. Ei parane ikinä, mutta sieto paranee sen mukaan mitä vähemmän syö laktoosia. Eli tänä päivänä voin joskus ottaa esim. vierailuilla laktoosillista maitoa tai kermaa kahviini, kun se sairauden alussa oli mahdotonta. Pienikin määrä sai silloin juoksemaan vessaan.
        Älkää nyt niin olko "tietäväisiä" sellaisista asioita, joista ette voi tietää. Minäkään en tulevaisuudestani tiedä, mutta uskon lääkäriä ja terveydenhoitajaani - ja uskon eläväni tervemmin näin. Onko siinä muka jotain väärää?

        Jeps. Tuossa vaiheessa kannattaa tosissaan kokeilla painon laskua. Jos on ylipainoa 20 kg ja lievä kakkostyypin diabetes niin laihduttamalla normaalipainoon saattaa hyvinkin selvitä ilman lääkkeitä loppuikänsä.

        Sokeria ei kannata kenenkään syödä. Se ei pidä nälkää ja lisää helposti painoa. Ehkä kaikkein ongelmallisimpia ovat virvoitusjuomat.


      • dee kakkonen
        valio kirjoitti:

        Minkä lääkityksen sä mulle nyt sitten laittaisit? Oma lääkäri totesi, ettei metformia ole minun tapauksessani syytä edes aloittaa. Hän sanoi jo ensi kertaa tavatessamme, että kun painoni putoaa normaaliksi, en tarvitse metmormiinia ja luultavasti myös verenpaine lääke tulee jäämään pois. Nämä siis minua hoitaneen lääkärin sanoja, joka näki minut ja laajojen verikokeideni tulokset. Liitännäissairauksia ei ollut ja verensokerin kohoamiselle löytyi todennäköinen aiheuttaja, joka ei ole siis minun fysiikassani.

        Tavoitteenani on painon pudotus normaaliin - se on noussut viimeisten vuosien aikana 20 kiloa - nyt siitä on 7 jo pois - sen jälkeen olen normaalipainoinen.
        Oma (jo edesmennyt) äitini joutui laihduttamaan noin 69 vuotiaana (muista syistä kuin verensokerista) ja kas kummaa, pääsi metformiinistakin kokonaan eroon, jota siihen asti oli syönyt jo vuosia. Hän ei loppuelämänsä aikana syönyt enää lainkaan metformiinia.

        Joten me kaikki tosiaan ollaan erilaisia. Minä olen kyllä varsin tietoinen siitä, että tähän sairauteen liittyy myös perimä, jota minulla ei onneksi ole. On vain lihavuuteen taipuvaisuus ja sen mukanaan tuomat ongelmat, kuten äidilläni.
        Terveydenhoitaja sanoi kerran, että todennäköisesti pysyy verensokerit kurissa, kun painoni pysyy normaalina - siis mun tapauksessa.

        BTW. Jokaisen terveenkin ihmisen verensokeri kohoaa, kun hän syö makeaa. Jos näin ei tapahdu, on jotain todella pahasti pielessä. Joten verensokerin nousu ei ole epänormaalia silloin, kun syö sokeripitoista ruokaa/juomaa. Kun taas niitä välttää, tervekin ihminen, verensokerit eivät samalla tavalla nouse - ja esim. näläntunne pysyy kurissa.

        Esim. perunaa sisältävän lounaan jälkeen omat verensokerini näyttivät tarkkailujakson aikana 1 tunnin kuluttua noin 7 ja kahden tunnin kuluttua alle 6. Terveydehoitajan mielestä nämä ovat täysin terveen ihmisen arvoja eikä näin voi olla, jos insuliinia ei ole taikka minulla olisi resistenssi.
        Kokosin hänelle myös kattavan paketin siitä, mitä söin milloinkin ja perään sokeriarvot.
        En mitannut 4 viikon tarkkailujaksoni aikana ainuttakaan yli 8 aterian jälkeistä arvoa tai yhtään ennen ateriaa arvoa, joka olisi ylittänyt 6. Ja huom. söin perunaa ja puuroa 2 krt päivässä. En siis "karppaa" - vaan noudatan nk. lautasmallia, jota pitäisi noudattaa jokaisen ihmisen. Ainoat mitkä kokonaan poistin ruokavaliostani on valkoinen vehnäjauho ja puhdas sokeri.

        Minulla on vuosia ollut mm. laktoosi-intoleranssi, toinen samanlainen sairaus kuin 2DM. Ei parane ikinä, mutta sieto paranee sen mukaan mitä vähemmän syö laktoosia. Eli tänä päivänä voin joskus ottaa esim. vierailuilla laktoosillista maitoa tai kermaa kahviini, kun se sairauden alussa oli mahdotonta. Pienikin määrä sai silloin juoksemaan vessaan.
        Älkää nyt niin olko "tietäväisiä" sellaisista asioita, joista ette voi tietää. Minäkään en tulevaisuudestani tiedä, mutta uskon lääkäriä ja terveydenhoitajaani - ja uskon eläväni tervemmin näin. Onko siinä muka jotain väärää?

        ----Hän sanoi jo ensi kertaa tavatessamme, että kun painoni putoaa normaaliksi, en tarvitse metmormiinia ja luultavasti myös verenpaine lääke tulee jäämään pois.----

        Ihan oikein sanottu. Et vain satu tietämään, että tulee D2 laihoillekin eikä mene pois vaikka miten söisi. Mutta sinulla tauti on alussa ja rutka ylipaino joten painon pudotus poistaa oireet joksikin aikaa mutta kyllä se sieltä hiipii takaisin.


      • valio
        dee kakkonen kirjoitti:

        ----Hän sanoi jo ensi kertaa tavatessamme, että kun painoni putoaa normaaliksi, en tarvitse metmormiinia ja luultavasti myös verenpaine lääke tulee jäämään pois.----

        Ihan oikein sanottu. Et vain satu tietämään, että tulee D2 laihoillekin eikä mene pois vaikka miten söisi. Mutta sinulla tauti on alussa ja rutka ylipaino joten painon pudotus poistaa oireet joksikin aikaa mutta kyllä se sieltä hiipii takaisin.

        Minulle ei DM2 tullut laihana. Sorry nyt vaan.


      • valio
        valio kirjoitti:

        Minulle ei DM2 tullut laihana. Sorry nyt vaan.

        Jatkan vielä sen (kun on jäänyt kertomatta), että minulla on ollut tasan YHDEN kerran sokeriarvot pielessä. Ei siis kahta kertaa tai puhumattakaan useampaa kertaa. Vain YHDEN kerran, ja silloin ne olivat tuon 7, minkä edellä kerroin.

        Saamieni tietojen mukaan DM2 ei määritellä YHDEN mittauskerran tuloksella. Vai kuinka? En ole siis ikinä edes sairastunut siihen.


      • yksilöllistä
        valio kirjoitti:

        Minulle ei DM2 tullut laihana. Sorry nyt vaan.

        ----Minulle ei DM2 tullut laihana. Sorry nyt vaan. -------

        Tiedoksesi vaan, että kaikille ei tule lihavanakaan. Sorry nyt vaan.


    • kalervokummallinen

      Verensokerin lasku VHH:n avulla voisi verrata palokunnan saapumiseen jo sammutetulle palopaikalle palopäälikön todetessa:"väärin sammutettu"

      Minullakin tuo peruna,riisi,pasta ja leivän välttely romauttaa verensokerit alakertaan. Saa syödä pihviä kunhan tekee salaatin perunan sijaan.

      Eräs ihmetteli miksi kehitysmaissa ei ole halpalääkkeitä saaden vastauksen että lääkeyhtiöiden tavoitteena on tehdä voittoa ei parantaa maailmaa joten kaikkinainen toiminta joka vähentää lääkkeiden käyttöä ei tietenkään miellytä lääkefirmoja.

      Karppauksessa ei kukaan jaksa kauaakaan syödä rasvakeittoja vaan mukaan tulee väistämättä salaatit ja muut terveeliset. Atkinsin kirjassakin painonlaskun jälkee tulee ruokavalioon salaatit ja tomaatit joten loppujen lopuksi atkins ruokavalio on hemmetin terveellinen.

    • Ei noin oikoseen

      "Saa syödä pihviä kunhan tekee salaatin perunan sijaan."

      En saa syödä pihviä kuin satunnaisesti ja vähän. Muutem munuaiset poksahtaa lopullisesti.

    • tahdon edistyä

      -----Pelkäättekö, että jokin menee pieleen, jos kokeilette hoitoa ilman lääkkeitä?---

      Emme pelkää mitään mikä voisi auttaa. Joten voisitko antaa meille kaikille hyvät ja tepsivät neuvot miten pääsemme lääkkeittä samaan tulokseen kuin lääkkeillä kun kaikki tunnetut lääkkeettömät vaihtoehdot on jo käytetty. Onko sinulla jotain salattua tietoa mitä kellään muulla ei ole? Ehkä jokin ruokailuohje tai ruokavalio tms...?

      Siis anna ohjeet !

      • Sinä edistyt kyllä

        Itse sain apua Antti Heikkilän kirjasta: Ruokavalio diabeteksen hoitoon. Nyt 3kk verensokerit normaalit eli noin 4-5,5 välillä ennen ja jälkeen ruokailun mitattuna. Ruokavalio ei ole parantanut diabetesta, mutta pitää sen minun kohdallani aisoissa. Olen kokeillut välillä syödä esim. ruisleipää, välittömästi verensokeri nousee päälle 7 ja pysyy aika pitkään.
        Nyt ei ole varaa leikitellä, olen saanut neuropaattiset oireet pois ja voin paremmin, kuin vuosiin.
        Nuorena pystyin syömään mitä vaan, mutta kun ikää tuli, verensokeri nousi päälle 8. Myös raskausdiabetes on minulle tuttua.

        Siis pidän mieluummin tällä vhh-ruokavaliolla verensokerin koko ajan normaalina, kun lähtisin elimistöäni enää rääkkäämään ns. suositusten mukaisella ruokavaliolla. Minun elimistö ei kestä sitä, että verensokeri ylös, lääkkeellä alas vuoristorataa. Mutta en voi luvata toimiiko tämä (Antti Heikkilän) ruokavalio sinulla, kokeilemalla se selviää.

        Minä päälle nelikymppinen nainen, nyt verensokerit normaalit, paino pudonnut -15 kg, neuropaattiset oireet sisäelimistä ja jaloista poissa en uskalla palata entiseen. Onnea sinulle matkaan!


      • siinä ohje

        Ei ne lääkkeetkään tätä tautia paranna. Muista se.
        Kun tautia ei saa aisoihin ei sitä saa. Yksikköjä vaan ladtaan lisää. Ja lopussa odottaa hauta.

        Siihen on sinunkin tyytyminen. Toisaalta se ei tarkoita että kaikilla käsivisi yhtä paska flaksi. Jotkut herää todellisuuteen vähän aiemmin kuin toiset.


      • Olikohan?
        Sinä edistyt kyllä kirjoitti:

        Itse sain apua Antti Heikkilän kirjasta: Ruokavalio diabeteksen hoitoon. Nyt 3kk verensokerit normaalit eli noin 4-5,5 välillä ennen ja jälkeen ruokailun mitattuna. Ruokavalio ei ole parantanut diabetesta, mutta pitää sen minun kohdallani aisoissa. Olen kokeillut välillä syödä esim. ruisleipää, välittömästi verensokeri nousee päälle 7 ja pysyy aika pitkään.
        Nyt ei ole varaa leikitellä, olen saanut neuropaattiset oireet pois ja voin paremmin, kuin vuosiin.
        Nuorena pystyin syömään mitä vaan, mutta kun ikää tuli, verensokeri nousi päälle 8. Myös raskausdiabetes on minulle tuttua.

        Siis pidän mieluummin tällä vhh-ruokavaliolla verensokerin koko ajan normaalina, kun lähtisin elimistöäni enää rääkkäämään ns. suositusten mukaisella ruokavaliolla. Minun elimistö ei kestä sitä, että verensokeri ylös, lääkkeellä alas vuoristorataa. Mutta en voi luvata toimiiko tämä (Antti Heikkilän) ruokavalio sinulla, kokeilemalla se selviää.

        Minä päälle nelikymppinen nainen, nyt verensokerit normaalit, paino pudonnut -15 kg, neuropaattiset oireet sisäelimistä ja jaloista poissa en uskalla palata entiseen. Onnea sinulle matkaan!

        Sinulla ei ollut neuropaattisia oireita jos oireet hävisi painoa pudottamalla. Oireet johtuivat ilmeisesti muusta, ehkäpä juuri siitä ylipainosta ja vääristä ruokailutottumuksista. Koska neuropaattiset oireet tulee hermovaurioista, ne eivät korjaannu enää.


      • Yksinkertaista
        siinä ohje kirjoitti:

        Ei ne lääkkeetkään tätä tautia paranna. Muista se.
        Kun tautia ei saa aisoihin ei sitä saa. Yksikköjä vaan ladtaan lisää. Ja lopussa odottaa hauta.

        Siihen on sinunkin tyytyminen. Toisaalta se ei tarkoita että kaikilla käsivisi yhtä paska flaksi. Jotkut herää todellisuuteen vähän aiemmin kuin toiset.

        Jokaista ihmistä odottaa hauta.


    • sinttu2

      Voi himskatti. Minä ilman lääkkeitä sinnittelen kans ja vaikeaa on! Ehkä pitkin hampain suostun lääkkeisiin jossain vaiheessa, kun on pakko. Pistoshoitoa vältän viimeiseen asti. Olisi niin kiva, kun saisi vain herkutella ja levittää peräänsä sohvalla ilman huolen häivää. Mutta ei, skarppina saa olla koko ajan ja painoa hivutettava vain alaspäin. Mutta itsepä olen itselleni diabeteksen syönyt. Tähän on tyytyminen. Hautapaikkaa en aio vielä varata.

      • Minäkin tuota hautapaikan varaamista mietiskelin, mutta kun seurakunnat eivät ota niitä etukäteen vastaan, nyt on vain sellainen pulma, että "nuorenakaan kuolemiseen ei voi enää luottaa kun karpataan, pitää tehdä elämänstrategia uusiksi" tai lisätä jauhojen syöntiä. Ei tämäkään ole helppoa, tonttiongelmia.


    • häiriökö vain

      Oletko sitä mieltä, että kenen tahansa sokeritauti paranee oikealla ruokavaliolla. Jos noin on niin eihän se ole sairaus ollenkaan, vain jonkunlainen ohimenevä ruoansulatushäiriö, joka paranee ruokalistaa muuttamalla. Näinkö on ?

    • mitä höpöttelet

      -----Faktahan on se, että lääkkeillä sitä harvoin parannetaan. ----

      Faktahan on se, että sitä ei paranneta millään eikä koskaan, ei lääkkeillä eikä ruokavaliolla. Vain oireita eli korkeaa verensokeria voidaan alentaa. Vasta kuollessa se heittää otteensa.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1495
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1282
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1227
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1106
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1076
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe