Gallup: Kannatatko eläkeiän nostoa?

Vakiosäätäjä

Kannatatteko työeläkkeen nostoa? Nythän on ollut kaavailuja, että se nostettaisiin jopa 70-vuoteen. Kevyenä työnä koodaustyö jne. varmasti kuuluvat niihin ammatteihin joissa työuria halutaan paljon venyttää.

Joillakin omakohtainen rajapinta voi varmasti vielä tuntua hieman kaukaiselta, mutta jos muistelette oman työpaikkanne n. 65v eläkkeelle jääneitä IT-suunnittelijoita, niin ovatko he jääneet jo innolla eläkkeelle vai olisiko ollut haluja jatkaa vielä muutama vuosi?

12

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mielipiteeni...

      Itseäni ei eläkeiän mahdollinen nosto enää hetkauta, koska ikää jo 59, mutta noin periaatteessa nykyinen systeemi on hyvä.

      Eli voit päästä eläkkeelle 63-vuotiaana, mutta halutessasi voit jatkaa 68-vuotiaaksi.

      Mutta faktahan kyllä on, että viimeistään seuraava hallitus nostaa alaikärajan vähintään 65:n vuoteen. Ja nykyinen kolmekymppinen tuskin eläkettä näkee ennen 70 vuotispäivää.

      Itse olen ajatellut jatkaa pari vuotta yli tuon 63;n.

      Töitä näyttää riittävän myös tälläiselle ikinuorelle konkarille alalla. En tosin koodaa, vaan olen järjestelmien ylläpitopuolella.

    • ATL333

      Kun ite on 29v niin aika kaukaiselta tuntee. Firman keski-ikä on 30,7v ja toimitusjohtaja on vanhin eli 43v :-)

    • Toivottumuus edessä

      Olen itse hieman alle 40v, työkaverit 30-60v välimaastossa. Veikkaan, että aika suuri % tulee päätymään ennenaikaisesti sairaseläkkeelle.

      Mikäli IT alan muutokset jatkuvat samaan tahtiin kuin menneinä vuosina, ei senkään puolesta ole IT alan työpaikkoja paljoakaan jäljellä 10 vuoden kuluttua.

      Ei näytä hyvältä, lähinnä toivottomalta vaikuttavat tulevat vuodet työelämässä jo nykyisenkin eläkeiän valossa.

      • duunariyrittäjä12312

        Niin, työurahan menee näin ;
        - 20-35 -vuotiaana IT-alalla, kannattaa valita sopivia toimiala-osaamisia
        - 36-50 -vuotiaana em. toimi-alalla ylemmässä keskijohdossa
        - 51-63 -vuotiaana joko em. toimi-alalla tai lähellä sitä ylimmässä johdossa
        - 63-70 -vuotiaana itse maksetulla eläkkeellä
        - 70 -vuotiaana vanhuuseläkkeellä

        Näin se meille kolmikymppisille tulee menemään optimitilanteessa, ellei lähde yrittäjäksi.

        Jos taas lähtee yrittäjäksi, voi aloitella eläkepäivät jo paljon aiemmin (5-10%), jatkaa hommia 70:ski (55-60%), palaa loppuu noin 45-vuotiaana (loput).


      • sökljlkj
        duunariyrittäjä12312 kirjoitti:

        Niin, työurahan menee näin ;
        - 20-35 -vuotiaana IT-alalla, kannattaa valita sopivia toimiala-osaamisia
        - 36-50 -vuotiaana em. toimi-alalla ylemmässä keskijohdossa
        - 51-63 -vuotiaana joko em. toimi-alalla tai lähellä sitä ylimmässä johdossa
        - 63-70 -vuotiaana itse maksetulla eläkkeellä
        - 70 -vuotiaana vanhuuseläkkeellä

        Näin se meille kolmikymppisille tulee menemään optimitilanteessa, ellei lähde yrittäjäksi.

        Jos taas lähtee yrittäjäksi, voi aloitella eläkepäivät jo paljon aiemmin (5-10%), jatkaa hommia 70:ski (55-60%), palaa loppuu noin 45-vuotiaana (loput).

        "- 63-70 -vuotiaana itse maksetulla eläkkeellä"
        Pitäisi kai olla:
        - 43-70 -vuotiaana itse maksetulla eläkkeellä


    • PlanBoltava

      Ei IT alalta työeläkkeelle jäädä. Vaihtoehdot on joko työttömyys- tai sairaseläkke. Aina kun tulee vähennyksiä yksityisellä sektorilla niin vanhemmasta päästä leikataan pois. Näin tulee jatkumaankin ellei lainsäädäntöä muuteta niin että yli 50-vuotiaan irtisanominen on työnantajalle poikkeuksellisen kallista. Mitä taas firmojen kilpailukyky pitäisi sellaisesta muutoksesta? Loputkin työt siirtyisi halpamaihin. Pidän täysinä haihattelijoina niitä, jotka kuvittelevat jatkavansa töissä varsinaisen eläkeikään saakka. Vapaehtoisia eläkevakuutuksia onkin jo monella.

      Itse näkisin yli 60-vuotiaat eläkkeelle töistä jäävät olevan, joko itse alan yrittäjiä (joita ei voi irtisanoa), aivan ylintä johtoa tai hyvässä valtion virassa olevia. Mutta reilusti yli 90% on muita.

    • Ehdottomastii

      Näillä elintavoillani arvioisin eliniänodotukseni olevan maks 55v. Ei siis kiinnosta pätkääkään.

    • adfads

      "Kevyenä työnä koodaustyö jne. varmasti kuuluvat niihin ammatteihin joissa työuria halutaan paljon venyttää."

      Juurikin noin. Koodaustyö on töistä kevyimpiä.

      Ongelma ei olekaan siinä.

      Ongelma on siinä, mistä löytää työnantaja, joka työllistäisi 69 vuotiaan koodarin, jonka osaama teknologia on jostain 30-40 vuotta vanhaa.

      69 vuotiaan timpurin vasara on edelleen kutankuinkin samanlainen työkalu kuin vasara oli 30-40 vuotta sitten. Sahoissakaan ei ole paljoa eroa. Tuumamitta on vaihtunut metrimitaksi, vaaitusletkun tilalle on tullut vaaituskone ja sittemmin laser, mutta periaatteessa työkalut ovat pysyneet kutakuinkin samanlaisina.

      Timpureille voisikin nostaa eläkeiän 70 vuoteen ja samalla laskea koodareille se jonnekin 40 vuoden paikkeille.

      • janis petke

        IT-alan ominaispiirre on se, että jos haluaa pysyä kilpailukykyisenä, pitää henkilön aktiivisesti pitää osaamisensa ajan tasalla. Jos ei halua näin tehdä, on väärällä alalla ja kannattaa oman mielenterveytensä vuoksi kouluttautua jollekin muulle alalle.


      • asdadasdadadadadsdas

        Kyllä ainakin meidän omakotitalotyömaalla sai olla koko ajan katsomassa, ettei vanhat konkarit tee "niin kuin on aina tehty" vaan noudattavat niitä tuotteiden käyttöohjeita.

        Eli olisi sitä opittava sielläkin, mutta halu oppia on nollassa. Ei taida olla sellaisia paikkoja enää missään, ettei tarvitsisi jotain uutta oppia aina välillä. Ja ihan hyvä niin - ainakin itse pidän uusien juttujen oppimisesta.


      • bonbonbonbonbn

        Joo, kun joka toinen vuosi vaihtuu välineet, alusta ja API:t eikä Open Source projektit tuota dokumentaatiota niin ketä kiinnostaa latoa tuota samaa p a s k a a vuosikymmenestä toiseen.

        Firmojen idea on, ett ketään ei kouluteta mihinkään oli nuori tai vanha niin eläkeiän nostaminen tuntuu naurettattvalta puuhalta.

        Kyllähän sitä satamassa nostelee lavoja niin kauan kuin kroppa kestaa mutta it-alalla ei kukaan halua lueskella jotain readme.txt-tiedostostoja ja niiden perustella rakennella kalliita järjestelmiä. Naurettavaa!


    • asfdasdfsa

      Jos ihmettelet miksi eläkeikää halutaan nostaa vaikka esim. it-alalla ei töitä juurikaan ole enää 40 vuotta vanhemmille, niin tästä on kyse:

      """
      Tässä se näkyy: koko farssin tarkoituksena on vain leikata eläkkeitä. Kun ihminen potkitaan töistä pellolle viimeistään 55-vuotiaana, niin korkeammalla eläkeiällä häntä voidaan roikottaa peruspäivärahalla ja 9 euron orjana kauemmin. Näin hän saa eläkettä vähemmän, ja lisäksi odotettavissa oleva elinikä lyhenee masennuksen ja alkoholismin kautta.

      Näin eläkejärjestelmä säästää rahaa, jolla voidaan sitten maksaa isoille pomoille, eeläkeyhtiöiden johdolle ja ylimmille virkamiehille hyvää eläkettä jo 58-vuotiaasta saakka muka "yksityisoikeudellisten sopimusten perusteella"
      """

      http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=243714&tstart=25

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1408
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1271
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1215
    4. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      28
      1157
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1155
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1053
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1048
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1043
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe