Tinnitus nuorella

tinnittäjä

Löytyykö täältä muita nuorempia ihmisiä, joita vaivaa korvien soiminen?

Itse olen siis vasta 18 ja tämä vaiva laukesi luultavasti syksyn yo-kirjoitusten aiheuttaman stressin yhteydessä. Aluksi oli vain pientä ininää toisessa korvassa, joka ei haitannut muuten kuin lukiessa. Halusin kuitenkin käydä lääkärissä, jossa minulle määrättiin Betaserc-kuuri. Aloin kuitenkin valitettavasti huolestua ja vatvoa asiaa liikaa. Sillä tavalla siitä tulikin sitten aikamoinen ongelma. Muutuin pessimistiseksi enkä missään vaiheessa uskonut lääkkeen toimivan, eikä se sitten auttanutkaan.

Aloin lukea kaikkea mahdollista tinnituksesta. Aluksi tiedon saaminen tuntui helpottavan, mutta sitten aloin vain ahdistua yhä enemmän ja enemmän. Ruokahalu katosi eikä mikään tuntunut enää kivalta niin kuin ennen. Aloin tarkkailla kuuloani ja toinenkin korva alkoi soida. Sitten tuli hyperakusia-vaihe, jolloin tietokoneeni hurinakin kuulosti liian kovaääniseltä. Onneksi se on jo lähes kadonnut.

Tällä hetkellä oireitani ovat soimisen lisäksi satunnaisesti ilmaantuva paineen tunne korvissa ja naksuminen nielaistessa. Lisäksi olen hyvin huolissani ja vähän masentunut. Jossain vaiheessa minulla oli todella paha ahdistus-vaihe, jolloin en saanut nukuttuakaan, mutta se on vähän lievittänyt.

Uskon, että oma tinnitukseni on pitkälti psyykkistä. En ole juurikaan altistunut melulle, en käy yökerhoissa ja olen aina pitänyt kuulokkeiden volyymit kohtuullisella tasolla. Kuulonmittauksessa ei havaittu minkäänlaista kuulonalenemaa. Minulla oli lapsena paha korvatulehduskierre, liekö tuo sitten aiheuttanut jotain vaurioita ja nyt stressi sitten laukaissut olemassa olleen lievän tinnituksen? Olisiko mitään vinkkejä, millä saisin ajatukset käännettyä muualle? Psykologin esittelemistä rentoutusharjoituksista ei ole juurikaan ollut apua.

Minun on vaikea ymmärtää sitä, miksi tämän vaivan piti tulla juuri minulle ja yritän edelleen pakkomielteisesti etsiä parannuskeinoa. Tämä on ajatuksissa 24/7. Toivoisinkin tähän ketjuun nyt sellaisia positiivisia kokemuksia siitä, että tämän kanssa pärjää. Haluaisin niin kovasti lopettaa huolehtimisen ja olla taas elämääni tyytyväinen oma itseni. En edes kuule tinnitusta kuin omassa huoneessani jäädessäni kuulostelemaan, mutta silti murehdin sitä koko ajan, mikä on todella kuluttavaa. Yritän vain hyväksyä ja unohtaa, mutta se on kauhean vaikeaa.

Miten kauan teillä meni aikaa päästä tämän vaiheen yli? Millaista elämänne on nyt? Onko tinnituksenne muuttunut ajan kuluessa tai kenties kadonnut kokonaan? Onko kenenkään muun tinnitus lauennut muista syistä kuin meluvauriosta?

Olen käynyt korvalääkärillä kaksi kertaa, ja molemmilla kerroilla lääkäri on sanonut, ettei mikään viittaa vakavaan korvasairauteen, ja että minun täytyy vain yrittää lopettaa stressaaminen. Molemmat, sekä lääkäri, että kuulontutkija sanoivat vaivan olevan mitä luultavimmin tilapäinen. Itse olen kuitenkin menettänyt toivoni kokonaan kaikkia nettipalstoja lueskellessani.

7

2264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • palaeo

      Kertoilet melkein kaikkia tavallisimpia 'uuden' tinnittäjän alkuvaiheita.
      Olet 18 v eli kovin nuori ja edessäsi taitaa olla monia elämäntilanteen muutoksia, jotka 'hiukan' askarruttavat.
      Kerronpa jotain omista vaiheistani tinnituksen maailmassa, josko ne antaisivast jotain perspektiiviä. Minulla on takana noin 20 v vuotta erilaisia tinnitusvaiheita. En ole vuosiin juuri asiaa ajatellut, vaikka kyllä se siellä soi edelleen. Eka tutustuminen tinniin oli joskus 90-luvun alussa ja sitten vuosien myötä useampia vaikeitakin vaiheita. Hyvin ne ovat kyllä muistissa, huh. En koskaan saanut mitään selvää vammaa, vaan jonkinlainen alttius kait oli. Stressiä, kaularangan kuluman ongelmia ja luonteena murehtimisen taitoakin. Lääkkeet, korvalääkärit tinnituskeskuksineen eivät näin jälkeenpäin paljoa auttaneet. Ehkä jotain vinkkejä itsehoitoon sain.
      Minulle kaiken ydin oli Jastreboff & Hazell :in kirja TRT ja menetelmä Tinnitus Retraining Therapy joskus 2000-luvun alussa. Luin kirjan suurinpiirtein ulkoa ja todella aloin VÄHITELLEN oppimaan syvällisesti mitä tinnitus on. Heidän arvionsa sopi minulle kuin nenä päähän ja niin vaan jo aloin ymmärtämään 'vammaani', ajan kanssa. Vihollisesta tuli 'ystävä' ja kumppani, josta sitten tuli tylsä kumppani jääden taka-alalle muiden elämän kuvioiden tieltä. Edelleen rakastan hiljaisuutta, mutta kyllä vaan pyrin nukkumaan joka yö -white noise- taustaäänenä.
      Tällä palstalla suositellaan jos jonkinlaista apua. Pika-apua kun kaikki halajavat. Minulle ratkaisevaa oli saada tuonne pääkopan 'limbisiin osiin' tieto, että kokemani vinkuminen on vain osa minua, ei mitään pelättää (eli sitä retrainingkiä). Päivässä asiat ei muuttuneet, niin kivaa kuin ose olisikin jokaisen kohdalla. Näin minäkin silloin joskus ajattelin ja ahdistelin ihan masentuneenakin, että elämä on pilalla. No ei ollut.

      -voimia

    • ohikulkija2

      Itselläni kesti useamman vuoden ennen kuin todella uskoin sen mitä asiantuntijat sanovat: lopeta murehtiminen, niin ongelma pienenee ja lopulta katoaa.

      Nuoren keho ja aivot ovat joustavia ja korjaavat kyllä pikkuviat pois.

      Selvästikin aivosi tulkitsevat tällä hetkellä tinnituksen uhkana, mikä on väärä ja ei-toivottu reaktio. Tinnitushan on vain "harha-aistimus", ei merkki todellisesta vaarasta. Tinnituksen häiritsevyys päättyy kun saadaan myös tahdosta riippumaton tajunta mukaan positiivisempaan ajattelumalliin.

      Parhaat neuvoni sinulle ovat:
      1. lopeta tinnituksen kuuntelu - kun huomaat kuuntelevasi tinnitusääntä, pakota itsesi kuuntelemaan jotain muuta, esim kellon tikitystä, lintuja tai askelten ääntä
      2. kuuntele niin paljon kuin pystyt rauhoittavia luonnon ääniä ja klassista musiikkia - pidä kotona ollessasi hiljainen äänimaailma päällä, se rauhoittaa ja voit keskittyä sen kuuntelemiseen jos tinnitusääni alkaa häiritsemään
      3. harjoittele rentoutumista - kuuntele rentoutusnauhoja päivittäin, etsi itsellesi sopiva ääni ja tarina, huomaat ennen pitkää miten rentoutuminen alkaa vaikuttaa (tämä voi viedä pitkänkin ajan)
      4. nuku hyvin - nuku riittävästi, vältä pikkutunneille valvomista
      5. harrasta ja tee asioita joista saat iloa
      6. suojaa kuulosi melussa

    • ILoveCheek <3

      olen 16 ja rakastan kuunella musiikkia kuulokkeilla ja käydä keikoilla (fanitan Cheekkiä) ja olin terkkarilla ja pienimpiä ääniä en kuullut kovin hyvin ja terkkari sanoi että puhe alueen äänen kuulen hyvin mutta en esim jos joku mumisee,ja ehkä 2 kertaa kuukaudessa on sellainen pieni 5 sek piippaus korvassa ja menee nopeasti ohi, olen ruvennut kuuntelemaan nyt kuulokkeilla harvemmin ja pienemmällä volyymillä,voisiko olla alkavaa tinnitusta?

      olisi kiva tietää koska rakastan musiikkia

    • Näin uskon

      Aikuisiässä oli minulla selkeä tinnitus molemmissa korvissa. Päättelin, että se johtuu kaulan, niskan ja pään lihasten ylikireydestä. Järjestelmällisesti hoidin alueita hieronnalla ja venyttelyillä. Ja kohdistin erityishuomion korvien seutuun. Korvalehtien hieronta joka kohdasta ja pikkurilli korvakäytävään ja käytävän venytystä. Pyöritin ympyrää ja venytin korvalehteä. Töitä tein, mutta tulosta myös syntyi. Uskon, että lihasjännitykset voivat aiheuttaa juuri näitä oireita, joihin lääketiede ei anna vastauksia. Ja lopuksi, että pään ja hartian seutuja tulee suojata vedolta ja kylmältä, jos haluaa, että alueen toiminnot pysyvät normaaleina.

    • ...

      Mulla alko tinnittää noin pari tuntia sitten en tiiä mistä se on tullut meneekö ohi?

    • Niska

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe