Biologinen äiti ei halua lasta takaisin

mietin vaan

Paljon puhutaan siitä että biologiset vanhemmat eivät saa huostaanotettua lastaan takaisin ja huostaanoton purkua. Onko päinvastaisesta kokemuksia eli vanhempi/
vanhemmat eivät enää halua lasta takaisin? Lapsi asunut sijaisperheessä useamman vuoden. Biologisella äidillä asiat hyvin, huostaanoton syyt poistuneet ja vakaata elämää takana jo vuosia. Silti minkäänlaista kotiutumissuunnitelmaa ei ole tehty.

9

472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      Ehkä epävarmuus,pysyykö elämä hallinnassa tai palaako entiseen.Riippuu huostaanoton syystä?Lapsella jää kaverit,jotka on vuosien mittaan tulleet kaveriksi ,jos muuttaa biologisilli vanhemmille takaisin.Taloudelliset asiat?

    • sijaisvanh.

      Tai sitten esim. äidin itsetunto on tapahtuneen jälkeen laskenut kovin matalalle ja hänestä voi tuntua että pysty samaan mihin sijaisperhe tms. Tähän tietysti voisi saada tukea, mutta kaikilla ei ole voimia tai tietoa hakea apua.
      Sos.tt eivät ehkä kaiken kiireen keskellä ehdi oma-aloitteisesti vahvasti tukemaan äitiä....

      Nämä vain ajatuksen virtaa, koska kokemuksia ei ole.

    • kokemusta on

      Minulla lapsi ollut sijoitettuna 5-vuotta, ja vanhempi ei halua häntä takaisin.
      Ymmärän vanhempaa, koska yksinhuoltajan vastuu nuorelle ihmiselle on raskas kantaa. Oma kasvu aikuisuuteen on vielä kesken.

      Lapsi on mitä ihanin, ja kotiutunut meille hyvin. Vanhempiaan tapaa säännöllisesti, mutta tämä on hänen koti ja tulee aina olemaan.

    • Villeveikko

      Näitä tapauksia on paljon. Biologisella vanhemmalla uusi puoliso ja uusia lapsiakin. Mutta sitä sijoitettua lasta ei haluta enää kuvioita sotkemaan.

      • cherei

        Omat vanhemmat halusivat minut aina kotiin, mutta kulissit pettivät aina saman tien. Päädyin siis aina takaisin sijaisperheeseen. Joka kerta heräsi toivo, että kenties tällä kertaa minä olisin tärkeämpi kuin kossupullo, mutta ei. Hekään eivät juoneet kuin viikonloppuisin, kävivät molemmat töissä ja omien sanojensa mukaan vain "nollasivat", mutta minä unohduin kokonaan, en saanut ruokaa, en iltasatua, jäin yöksi yksin kotiin, ja lopulta yöksi yksin ulos. Viimeisen huostaanottoni jälkeen vanhempani erosivat. Äitini sai toisen lapsen, joka myös huostaanotettiin samasta syystä. Lopulta hän joi itsensä hengiltä. Isäni kolmas poliisin kirjoihin päätynyt rattijuoppous koitui hänen omaksi kuolemakseen vain paria vuotta myöhemmin.

        Ystäväni tarina on toisenlainen. Hänet huostaanotettiin kouluikäisenä "käytöshäiriöisenä". Äitinsä oli lähtenyt ja isänsä luopui tyttärestään melko välinpitämättömästi, koska koki tytön olevan hankala. Ei siis myöntänyt eikä kieltänyt huostaanottoa. Oli vain. Ei kertaakaan yrittänyt purkaa huostaanottoa, vaikka siihen tarjottiin ystäväni mukaan mahdollisuutta ainakin kolmesti. Isän kasvatustaidoissahan ei sinänsä ollut vikaa, tytärhän oireili nimenomaan äitinsä lähtöä. Tyttären mielialojen tasoituttua ei ollut mitään syytä miksi hänen olisi pitänyt jäädä laitokseen. Isällä oli kuitenkin jo uusi perhe ja pari pientä lasta, tyttöä ei siis kukaan enää kaivannut. Hänet siirrettiin sijaisperheeseen. Tapasin hänet oikeustieteellisessä. Hän on yksi parhaista ystävistäni.


    • cherei

      Omat vanhemmat halusivat minut aina kotiin, mutta kulissit pettivät aina saman tien. Päädyin siis aina takaisin sijaisperheeseen. Joka kerta heräsi toivo, että kenties tällä kertaa minä olisin tärkeämpi kuin kossupullo, mutta ei. Hekään eivät juoneet kuin viikonloppuisin, kävivät molemmat töissä ja omien sanojensa mukaan vain "nollasivat", mutta minä unohduin kokonaan, en saanut ruokaa, en iltasatua, jäin yöksi yksin kotiin, ja lopulta yöksi yksin ulos. Viimeisen huostaanottoni jälkeen vanhempani erosivat. Äitini sai toisen lapsen, joka myös huostaanotettiin samasta syystä. Lopulta hän joi itsensä hengiltä. Isäni kolmas poliisin kirjoihin päätynyt rattijuoppous koitui hänen omaksi kuolemakseen vain paria vuotta myöhemmin.

      Ystäväni tarina on toisenlainen. Hänet huostaanotettiin kouluikäisenä "käytöshäiriöisenä". Äitinsä oli lähtenyt ja isänsä luopui tyttärestään melko välinpitämättömästi, koska koki tytön olevan hankala. Ei siis myöntänyt eikä kieltänyt huostaanottoa. Oli vain. Ei kertaakaan yrittänyt purkaa huostaanottoa, vaikka siihen tarjottiin ystäväni mukaan mahdollisuutta ainakin kolmesti. Isän kasvatustaidoissahan ei sinänsä ollut vikaa, tytärhän oireili nimenomaan äitinsä lähtöä. Tyttären mielialojen tasoituttua ei ollut mitään syytä miksi hänen olisi pitänyt jäädä laitokseen. Isällä oli kuitenkin jo uusi perhe ja pari pientä lasta, tyttöä ei siis kukaan enää kaivannut. Hänet siirrettiin sijaisperheeseen. Tapasin hänet oikeustieteellisessä. Hän on yksi parhaista ystävistäni.

    • Mietipä sitä

      Tai ehkäpä häntä on nöyryytetty jo tarpeeksi.

    • äityskä

      Minä olisin halunnut lapseni takaisin .Ei riittäneet vain voimavarat tapella . Kun ilmoitin niin samantien oli kuin ois helvetti päässyt irti . Toinen lapsistani ei edes halunnut tulla koska oli juurtunut jo sinne sijaiskotiin . et ei se välttämättä ole kiinni siitä että ei vanhempi haluais .

    • Äiti vaan

      Minä en ainakaan haluaisi lasta takaisin.Sossut nöyryyttävät äitejä ja vain isiä kunnioitetaan.Itse päihteetön,eikä ole myöskään mitään mielenterveyshistoriaa-Huostaoikeus edessä koska itse otin yhteyttä sossuin alunperin."Todisteina" kasa sossujen kehittämää paskaa,jos huosta menee läpi niin minä en ainakaan jää kyykytettäväksi.Parhaani olen lapsen kanssa (7v,) yrittänyt,mutta nyt alkaa oma elämä!
      Haistakoon paska koko yhteiskunta!En ota edes lakimiestä,ei ne työttömiä auta kuitenkaan!Ottaa vaan päähän että joku sijaisperhe pistää rahoiksi MINUN LAPSENI.Sijaisperhevanhemmathan ovat työttömyysuhan alla olleita ääliöitä,jotka ottavat lapsia enemmän kuin pystyvät hoitamaan,tietäen että mihinkään vastuuseen eivät ikinä joudu.Käräjille pitäis monet laittaa laiminlyönneistä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe