Kuoleman haju

16+2

Tämä tarina ei liity kuolemaan, koska kukaan ei kuollut.
Mutta niin olisi voinut käydä, jos en olisi tunnistanut tuota hajua.
Entinen mieheni, joka pysyi hyvänä ystävänäni erosta huolimatta sairastui vakavasti, mutta tk-lääkärit lähettivät hänet kerta toisensa jälkeen kotiin ja sanoivat ettei mikään ole vikana, luulotauti.
Kun taas kerran olin häntä kuskaamassa lääkäriltä kotiin ja hän tuli autoon, niin haistoin aivan selkeästi sellaisen kuoleman hajun, johon olin työssäni törmännyt.
Tästä pelästyin ja kuskasin suoraan yksityiselle lääkäriasemalle, jossa hänet vihdoin otettiin vakavasti ja leikattiin samana yönä. Hengenlähtö oli kuulemma tunneista kiinni.
Onneksi olin kuskina, muuten hän olisi mennyt yksin kotiin kuolemaan.

14

829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on kai perää

      Eräs kaukainen sukulaisrouva saorastui kahteen erilajin sypään: ensimmäisestä aprani, mutta toinen oli sitten kohtalokas. Nainen oli kova halamaan tuttaviaan, hänen eräs pitkäaikainen tuttava oli pannut merkille jo kaksi vuotta tuon kalman löyhkän joka halatessa tuokasahti. Oli oppinut hototyössä tunnsitamaan tyuon kuoleman hajun.

      • humpuukiako?

        No miltäs se haju sitten haisee mihin voisi verrata kun
        olisi hyvä tietää.


      • 16+2
        humpuukiako? kirjoitti:

        No miltäs se haju sitten haisee mihin voisi verrata kun
        olisi hyvä tietää.

        En osaa kuvailla sitä, mutta jos sen kerran haistat, niin se säilyy kyllä muistissa lopun ikää.
        Eläimetkin sen kuulemani mukaan tunnistaa.
        Semmoinen makeahko, vähän imelä, mutta sellaisella vastenmielisellä tavalla.
        Vaikea kuvailla hajua sanoin..
        Mutta jos sairaan läheisen ominaishaju muuttuu, niin kyllä sen varmaan jokainen huomaa?


      • :))))))
        16+2 kirjoitti:

        En osaa kuvailla sitä, mutta jos sen kerran haistat, niin se säilyy kyllä muistissa lopun ikää.
        Eläimetkin sen kuulemani mukaan tunnistaa.
        Semmoinen makeahko, vähän imelä, mutta sellaisella vastenmielisellä tavalla.
        Vaikea kuvailla hajua sanoin..
        Mutta jos sairaan läheisen ominaishaju muuttuu, niin kyllä sen varmaan jokainen huomaa?

        Kuolema haisee juuri tuollaiselta kuten yllä oleva kuvaili: "Semmoinen makeahko, vähän imelä, mutta sellaisella vastenmielisellä tavalla."

        Itse sanoisin, että vähän sellainen tuohusmainen tuoksu. Ja kyllä, olen haistanut kuoleman hajun elävästä ihmisestä. Kyse ei varmasti ole siis mistään yliluonnollisesta, vaan kuolema ja elimistön kuoleminen nyt vain omaavat omanlaisen ominaistuoksunsa. Itse sanoisin, ettei tuoksua välttämättä tunnista, jos ei tiedä sen olevan kuoleman tuoksu. Aluksi luulin tuoksua vanhan rakennuksen tuoksuksi, kunnes tajusin mistä on kyse.


      • Ei h-i !
        :)))))) kirjoitti:

        Kuolema haisee juuri tuollaiselta kuten yllä oleva kuvaili: "Semmoinen makeahko, vähän imelä, mutta sellaisella vastenmielisellä tavalla."

        Itse sanoisin, että vähän sellainen tuohusmainen tuoksu. Ja kyllä, olen haistanut kuoleman hajun elävästä ihmisestä. Kyse ei varmasti ole siis mistään yliluonnollisesta, vaan kuolema ja elimistön kuoleminen nyt vain omaavat omanlaisen ominaistuoksunsa. Itse sanoisin, ettei tuoksua välttämättä tunnista, jos ei tiedä sen olevan kuoleman tuoksu. Aluksi luulin tuoksua vanhan rakennuksen tuoksuksi, kunnes tajusin mistä on kyse.

        Sun kandee nukkua yöllä, jospa jutut päiväsaikaan olisivat järkevämpiä ja tästä maailmasta.


      • :))))))
        Ei h-i ! kirjoitti:

        Sun kandee nukkua yöllä, jospa jutut päiväsaikaan olisivat järkevämpiä ja tästä maailmasta.

        Tässä näkee miten ihmiset ovat vieraantuneet luonnosta. Kaukana ovat ajat, kun vainajat vielä kylvetettiin saunassa. Kuolema on luonnollinen osa elämää ja vainajia tulee kunnioittaa. Nykyään edesmenneet vaan potkitaan äkkiä pois näkyvistä, eikä heitä sen koomin muisteta edes olleen.


    • luulisin niin

      Kaupan kassalla olin töissä ja siellä yhellä naisella hengitys pahan hajuinen outo.

      Myöhemmin todettiin suusyöpä mikä leikattiinkin mutta vähän ajan päästä nainen kuitenkin kuoli.

      Elikkä syöpäkasvain tod. näköisesti haisi pahalle...

    • kalma löyhkää

      Kyllähän koirakin haistaa syövän ja omistajan lähestyvän poismenon. Myös haaskalinnut alkavat kerääntyä kuolevan ympärille.
      Haju on niitä aistimuksia, niinkuin kipukin että ne pitää kokea: ei niitä voi tyhjentävästi toiselle kuvailla.

      • jokainen vuorollaan

        Tarkoitatkos näillä haaskalinnuilla poismenevän peril-
        lisiä jotka haistavat hyvät perinnöt jo kaukaa ja ilmesty-
        vät haaskalle rumasti sanottuna.Itse en peruista ole
        välittänyt muutama astia huonekalu muistona.


    • kalman haju

      Minullekin on jäänyt voimakas hajumuisto isäni kuolemasta. Se haju on mielestäni hikeä, kun keho tekee jo kuolemaa se hylkii kaiken nesteen sisältään ihon pinnalle ja se haju on melko poikkeuksellinen. Ei mikään tavanomainen "hiki".

    • Kalman hajua

      Vexi Salmi on kertonut isänsä kuollessa tunteneensa kalman hajun.
      Vexi oli silloin noin 9-vuotias.

    • jotaintolkkua

      Kalman hajun voi aistia pian kuolevassa tai ennemminkin kuoleman jälkeen. Ei sairaat kalmalle haise. Paastot, tulehdukset, kuoliot, kudoseritteet yms aiheuttavat hajunsa. Mutta en liittäisiä hajua eläviin.

    • Vainuaisti

      Kuolema tuskin tuoksuu millekään, mutta esim. koira haistaa ihmisestä sairauden ja koiria koulutetaankin tähän hommaan. Ehkä jotkut herkät ihmiset omaavat myös tällaisen taidon, tarkan hajuaistin, joka kertoo, että kaikki ei ole kunnossa hänellä, joka "haisee". Sairaudethan lähettävä kaikenlaisia viestejä, mutta ihmiset eivät niitä osaa tunnistaa - tai halua.

    • Mielikuvitus sivurai

      Voisiko joku kertoa, mille kalma haisee. Itse olen ollut monen kuolleen vierellä, eikä muuta hajua ole kuin jos sattuu vielä luonnollisia elintoimintoja tapahtumaan. Kalman hajua olettaisin olevan ilmassa siinä vaiheessa, kun mätäneminen on jo alkanut, mutta silloin ruumista ei ole enää kukaan haistelemassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1499
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      66
      1398
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      34
      1363
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1314
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe