LA kesäkuussa 2014

pmhr

Onko kuulolla kesäkuussa 2014 vauvan saavia? :) Olisi kiva vaihtaa kuulumisia teidän kanssa!
Itsellä la 8.6. ja neljäs lapsi... :)
Kirjoitelkaa! :)

100

701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • banskuliini

      Täällä toivotun ja odotetun maha asukin syntymäpäivä olisi 2.6.2014

    • Hellevi85

      Täällä odotetaan toista lasta ja LA olis 19.6.
      Alkuraskaus on menny oireitta, onneksi koska olen taaperomme kanssa kaksin pitkät päivät. Välillä ollu olo et onko tää nyt tottakaan ku sydän äänet sain kuulla vasta tänään, neuvolassa ei ekalla kerralla alettu edes koittamaan vaikka toivoin.. Onneksi kuitee kaikki on hyvin ja kiitollinen olen siitäkin ettei koko kesää tarvitse kulkea ison mahan kanssa. Taapero syntyi alkusyksystä ja kesä oli KAMALA, hellettä ja tuskaa kuukausikaupalla :D
      Oikein hyvää raskausaikaa ja voikaa hyvin!

    • Jokohan?84

      Miedän perheeseen odotetaan esikoista ja LA hänelle on 9.6.2014

    • julba90

      Täällä olisi LA 11.6 ja esikoista odotellaan aivan innoissaan!!

      • Ailime25

        Moikka kaikki!
        Täällä myös LA 11.6 ja toinen lapsi tulossa ♥
        Mulla myös ollut ihan järkyttävää oloa ja oksentelua alkuraskaudessa. Nyt viimeisen viikon aikana on onneksi alkanut vähän helpottaa :)
        Haasteensa tuon pahan olon kanssa pärjäämiseen toi toki myös kotona häärivä hyvin touhukas esikoinen 1 v. Onneksi olo on tosiaan alkanut nyt vähän helpottaa niin jaksaa päivät paremmin.


      • pmhr
        Ailime25 kirjoitti:

        Moikka kaikki!
        Täällä myös LA 11.6 ja toinen lapsi tulossa ♥
        Mulla myös ollut ihan järkyttävää oloa ja oksentelua alkuraskaudessa. Nyt viimeisen viikon aikana on onneksi alkanut vähän helpottaa :)
        Haasteensa tuon pahan olon kanssa pärjäämiseen toi toki myös kotona häärivä hyvin touhukas esikoinen 1 v. Onneksi olo on tosiaan alkanut nyt vähän helpottaa niin jaksaa päivät paremmin.

        Hei,
        ja kiva saada tänne porukkaa! :)
        Minäkin olen voinut todella huonosti, joutunut olemaan sairaslomallakin. Nyt pari päivää mennyt paremmin.
        Joko teillä masut näkyy? Mulla ei vielä, mutta painoa tullut pikkusen ja kamala turvotus. :(
        Voidaan hyvin! :)


    • Jokohan?84

      Mulla on tullut painoa kyllä ja turvotus on jotain ihan kamalaa..asiaa auttaa suuresti ummetus joka ollut mun "kaverina" aikalailla alkumetreistä asti! Vauvamahaa ei vielä näy, näyttää vaan et oisin hommannu kaikki joulukilot etukäteen..tai siis onhan masussa tommonen pömppä, mutta ei se muiden silmiin vielä näy, plösöltä vaan näytän. Yleensä tosi tarkka ulkonäöstä ja hoikka normaalisti olen, siksi ei ihan sujut mieli vielä tämän ulkomuodon kanssa ole..mutta kun titää mistä se johtuu niin onhan se ihanaa :) Toivottavasti se oikea raskausmaha nyt pullahtaisi lähiviikkoina jo, ei malta odottaa!

      Huomenna ois meno neuvolaan, innolla odotan et pääsee sydänääniä kuuntelemaan, toivottavasti kaikki ois hyvin ja sydän kovin siellä pumppaisi

    • Hellevi85

      Täällä ei ole tullut kun 2kiloa vielä (eihän tässä ole kun rv14 menossa). Oletin kyllä että olisi jo enempikin tullut kun ekasta nousi 2kiloa kuukaus :D
      Maha on hyvinkin piilossa kaikilta ulkpuolisilta vaikka tutut huomaa varsinkin ruuan päälle että massu pömpöttää enemmän kuin normaalisti. Omat vaatteet menee päälleja toivonkin että tämä raskaus päästäis vähemmillä kiloilla (eka 25kg).
      Koin ensimmäisen oksennus aamuni vasta tänään, toivotaan ettei nyt sitten seuraavat 6kk mene pönttöä halaillessa. Toisaalta olen todella kovassa nuhassa ja tukkoisuus saattoi aiheuttaa tuon oksun.

      Jokohan84?
      Nuo plösö tunteet on tuttuja ekasta raskaudestani! Jos keräät turvotusta niinkuin minä silloin niin se ei ole pysyvää painoa sitten (tippuu nopsallakin tahilla pois ku lapsi syntyy). Onko sinulla tukisukkia? Ne on aivan loistavat helpottamaan turvotusta ja vähentää jalkojen kipeytymistä. Itse en ekaa odotellessa kehdannut käyttää mut nyt on joka päivä käytössä ja turvotusta ei ole nimeksikkään. Suosittelen ostamaan apteekista kunnolliset, ei maksa paljoa ja ovat suuri hyöty raskaus ajalle!
      Mitä olet ummetukseen kokeillut? Magnesiumia? Kuituja? Luumuja? Voit ottaa useamman yhtäaikaa tai sitten Movicolia yms. ulostuslääkettä joka ei imeydy (apteekissa osataan opastaa). Toivottavasi pääset ummetuksesta eroon, se on ehkä rasittavinta mitä tiedän ja itse kärsin ekan raskauden synnärille asti mokomasta. Nyt ummetusta ei onneksi ole ollut paljoa mutta syönkin varuiksi jokapäivä muutamia kuivattuja luumuja :D

      Oikein rattoisia odotus aikoja kaikille :) Ja rauhallista Joulua!

      • toinen bebe

        Onneksi olkoon mamit


    • Jokohhan?84

      Kiitos kannustavistaa sanoista, toivotaan et suurin osa ois sitä rurvotusta joka häipyy sit nopsaan synnytyksen jälkeen :) Nyt olen ottanut käyttöön Vi-siblinin umetuksen hoitoon kuivattuja luumuja liottelen edelleen joka yö sen 3-5kpl ja aamulla nassuun ne, nyt ainakin vaikuttaa lupaavalta ja vähän olo helpottaa! toki vatsantoiminta ei ole samanlaista kuin ennen raskautta, mutta niin tukalaa kuin pahimpina päivinä oli, ei onneksi ole enää.

      Täällä menossa nyt siis rv 15 4, aamulla oli toinen neuvolakäynti (siis terveydenhoitajan vastaanotto) ja komeasti siellä meidän pienokaisen sydän pumppas! Kait tässä nyt uskaltaa jo alkaa luottamaan, että pahin on jo ohitettu ja alkaa todella nauttimaan raskaudesta! Nyt sitten ei kuukauteen olekkaan mitään käyntejä minnekkään, rakenneultra on varattu 20.1, sinne asti saa vain olla ja kasvatella vatsaa :)

      • pmhr

        Moikka kaikille!
        Kävin tänään neuvolassa ja jopas oli käynti... Terkkari ei löytänyt sydänääniä, eikä toinenkaan täti... Puoli tuntia etsivät, mutta ei löytynyt. Ei muuta kun vauhdilla synnärille... Jouduin jonottaa pari tuntia ja mielessä kävi vaikka mitä.. Onneksi kuitenkin kaikki ok, syke oli hyvä ja koko vastasi viikkoja (15 6). Huokaus ja helpotus. Mutta pelko tietty jäi, ja onneton olo...nyt vaan pitää toivoa parasta!!!
        Rakenneultra mullakin 20.1.:)
        Toivottavasti pian alkaisi liikkeet tuntumaan, niin helpottaisi tätä pelkoa...
        Oikein hyvää joulua kaikille kesäkuun masuille! :)


      • Hellevi85
        pmhr kirjoitti:

        Moikka kaikille!
        Kävin tänään neuvolassa ja jopas oli käynti... Terkkari ei löytänyt sydänääniä, eikä toinenkaan täti... Puoli tuntia etsivät, mutta ei löytynyt. Ei muuta kun vauhdilla synnärille... Jouduin jonottaa pari tuntia ja mielessä kävi vaikka mitä.. Onneksi kuitenkin kaikki ok, syke oli hyvä ja koko vastasi viikkoja (15 6). Huokaus ja helpotus. Mutta pelko tietty jäi, ja onneton olo...nyt vaan pitää toivoa parasta!!!
        Rakenneultra mullakin 20.1.:)
        Toivottavasti pian alkaisi liikkeet tuntumaan, niin helpottaisi tätä pelkoa...
        Oikein hyvää joulua kaikille kesäkuun masuille! :)

        Minä ravasin esikoista odottaessa äippäpoilillä käyrillä ja ultrassa 7kertaa (normaalien niskapoimu, rakenne ja synnytystapa ultrien päälle). Neuvolassa ei joko löytynyt sydän ääniä tai sitten ne oli jotenkin muka hassut. Ekoilla kerroilla sitä säikähti ihan hel**tisti et nyt on asiat vinksallaa mut loppupeleissä se juoksuttaminen alko ärsyttää kun joka kerta polilla sanottii hymyillen et kaikki on kunnos. Tuli semmonen olo et ne luulee mun haluavan sinne polille tarkastamaa asiat (pitivät ihan vauhkona hysteerikkö mammana siis varmaan) eikä neuvolan vaatimuksesta.
        Muksu on nyt 1v ja 4kk. Terve, iloinen, hyvinvoiva ja täysin kunnossa oleva lapsi. Kalliiksi kävi nuo ultra reissut mutta pakkohan ne asiat on tarkastaa aina kun neuvola niin haluaa. Toivon et nyt toista oottaes ei tulis sama homma, on nimittäin sama neuvolan täti ku tääl ei ole ketää kehen vaihtas :/


      • Hellevi85

        Mikä taika tos kuivattujen luumujen liotuksessa on? Mä en ole ennen kuullutkaa et ne liotettas :D Oon siis vaa napsinu pussista ja juonu lasin vettä alle ja päälle..


      • pmhr
        Hellevi85 kirjoitti:

        Mikä taika tos kuivattujen luumujen liotuksessa on? Mä en ole ennen kuullutkaa et ne liotettas :D Oon siis vaa napsinu pussista ja juonu lasin vettä alle ja päälle..

        Kiitos Hellevi85 kun kerroit, että sullakin ollut vastaavia ongelmia. Viime raskaudessa jouduin myös käymään muutamia ylimääräisiä kertoja ultrassa, mutta ihan toisesta syystä kuin että sydänääniä ei ois kuulunut...
        Jos luumut liottaa, niin ne kait sulaa/toimii nopeammin, mutta voi ne toki syödä sellaisenaankin ja juoda vettä päälle. Mun ummetus helpotti Olo-jugurtilla, luumu sellaisella. :)


    • Jokohan?84

      Mitäs tänne mammoille kuuluu :) Nyt saatiin sitten aattona kerrottua viimein myös miehen isälle raskaudesta, oikein hyvillä mielin otti uutisen vastaan. Lähipiiri ja perheet tietää nyt mun työpaikalla tiedetään, "vapaata riistaa" tieto saa olla sitten rakenneultran jälkeen.

      Mulla alkaa nyt kyllä vatsa pyöristyä omasta mielestä aika huimasti! Omaan silmään näyttää jo ihan vauvamassulta ( nyt siis RV 16 2) mutta voiko se nyt alkaa jo tosissaan pyöristyä?? Vaatteiden alle saa piiloon toisten katseilta, mutta tiukassa paidassa tai alasti kotona ollessa erottaa vatsa aivan selvästi! Eikä se pömpötys enää lähde yöllä pois vaan samanmoinen kumpu siinä on jo heti aamusta :D

      Liotetut luumut toimii hieman paremmin ummetuksen hoidossa, juon vielä sen luumuveden myös. Nyt onkin vatsavaivat hieman helpottanut, MUTTA ilmeisti jotain sisäisiä pukamia ehti saada aikaan.. :/ Pari kertaa vessassa käydessä (ei siis edes ole vatsa toiminut vaan tullut aivan kauheasti ilmaa) on verta vuotanut peräaukosta, ekalla kerralla säikähdin ihan mielettömästi kunnes sain paikallisettua vuodon peräaukkoon, eikä siis emättimeen. Oletan siis kyseessä olevan pukamat koska veri aivan kirkkaanpunaista. Mitään kipuja ei ole lainkaan. Jos ei mene ohi tai alkaa useammin vaivaamaan, täytyy sit soittaa tai käydä lekurilla näyttämässä. Muutoin olo on oikein mainio, vähän nyt väsyttää normaalia enemmän, mutta pahoinvointia tai muutakaan ei lainkaan!

      • Ailime25

        Tänne ainakin kuuluu oikein hyvää! Pahoinvointi on viimein helpottanut jo aika hyvin. Väsymyskään ei ole enää niin kovaa ja näin ollen olen taas jaksanut touhuilla esikoisenkin kanssa entiseen malliin :) Meillä on niin touhukas tyttö että pitää kyllä äidin kiireisenä. Ü
        Mullakin on vatsa jo ihan selvästi esillä :D Tänään rv tasan 16. Mulla tosin on edellisestä raskaudesta sen verran vähän aikaa että sen takia pompsahtanut esille jo näin aikaisessa vaiheessa.
        Onko joku tuntenut jo vauvan liikkeitä? Itse olen nyt reilun viikon ajan tuntenut pieniä hipaisuja lähinnä iltaisin ♥


    • Hellevi85

      Tänne kuuluu hyvää! Tuo yhden aamun pahoinvointi ei onneksi jatkunut ja nuhakin helpottanut jo lähes kokonaan :) Alkaa olla energiaa puuhailla taaperon kanssa taas ja saa kotihommatkin hoidettua ajallaan, ei likapyykki kasoja enää (jee).
      Joulun jäljiltä maha on ku jalkapallo, ummetus tuli seuraksi joten nyt maha on pallona kokoajan (uskon et tasottuu vähän kunhan saan mahan toimimaa) ja nyt ei ruoka maistu.
      Tiukimmat farkut piti heittää jo nurkkaan mutta onneksi muuten omat vaatteet on viel ihan kivan tuntosia päällä :)

      Noista liikkeistä, itsellä ei pitäisi vielä (rv15 0) kauheana mitään tuntua mutta silti olen pienenpieniä hipaisuja tuntenut nyt parina iltana kun olen keskittynyt tulevaan perheenjäseneen. (alkuun en oikein ehtinyt ajatella koko vauvaa joten nyt joka ilta hetken annan aikaa vauvalle ennen nukahtamista)

      • Ailime25

        Ehkä sullakin Hellevi85 tuntuu liikkeet siksi näin aikaisin kun edellisestä raskaudesta vasta aika vähän aikaa. :)
        Minäkin olen iltaisin aina ennen nukkumaan menoa antanut vauvalle aikaa ja jutustellut ja lauleskellut :) Päivisin kaikki energia ja aika kuluu esikoisen kanssa touhuamiseen.


      • Hellevi85
        Ailime25 kirjoitti:

        Ehkä sullakin Hellevi85 tuntuu liikkeet siksi näin aikaisin kun edellisestä raskaudesta vasta aika vähän aikaa. :)
        Minäkin olen iltaisin aina ennen nukkumaan menoa antanut vauvalle aikaa ja jutustellut ja lauleskellut :) Päivisin kaikki energia ja aika kuluu esikoisen kanssa touhuamiseen.

        Voi olla että tuntuvat siksi jo nyt :) On se jännä kuinka erilainen toinen raskaus on verrattaen ensimmäiseen.
        Ensimmäsitä odotellessa sitä ajatteli lähes kokoajan vauvaa ja silitteli mahaa yms. Nyt tuntuu että juui ja juuri iltasella ehtii sen muutman minuutin antaa pienokaiselle ennen kun nukahtaa. Alkuun podin jopa pientä morkkista kun en ehtinut tulevaa ajatella kun taaperon kanssa piti telmiä.


      • Ailime25
        Hellevi85 kirjoitti:

        Voi olla että tuntuvat siksi jo nyt :) On se jännä kuinka erilainen toinen raskaus on verrattaen ensimmäiseen.
        Ensimmäsitä odotellessa sitä ajatteli lähes kokoajan vauvaa ja silitteli mahaa yms. Nyt tuntuu että juui ja juuri iltasella ehtii sen muutman minuutin antaa pienokaiselle ennen kun nukahtaa. Alkuun podin jopa pientä morkkista kun en ehtinut tulevaa ajatella kun taaperon kanssa piti telmiä.

        Kuulostaa niiiin tutulta!!
        Tämä raskaus on myös ainakin tähän asti mennyt mielestäni paljon nopeammin kuin ensimmäinen.

        Nyt alkaa sitten Joulu olemaan pikuhiljaa takanapäin :) Seuraavaksi uusi vuosi ja sitten ollaankin jo meidän pikkuisten syntymävuoden puolella :)


    • m1m1myy

      Eka raskaus mullakin, LA ois näillä näkymin 4.7.2014 :) Kovin toivottu ja odotettu lapsi, olen voinut todella pahoin koko raskauden ajan tähän asti, mutta vauvalla ei ole mitään hätää ollut. :)

    • Hellevi85

      Mitäs kesäkuun odottajille kuuluu näin vuoden vaihduttua?

      Täällä maha on kasvanut ihan silmissä, tosin viimeaikaiset mieliteot on ehkä osasyy asiaan! Puntarilla en ole edes uskaltanu käydä ja neuvolan punnitus pelottaa, onneksi siihen on vielä 2viikkoa :D

      Kummasti on ollut nyt energiaa ja taaperon kanssa onkin leikitty oikein urakalla. Iltasatuja lukiessa on vain vähän hankalaa kun on mieli herkällä ja onnelliset loput ja surulliset kohtaukset saa itkun kurkkuun ja tipan silmäkulmaan mutta ei se itkusta värisevä ääni onneksi ole taaperoa haitannut.

      Ihan kaikki ei kuitenkaan ole hyvin mennyt täällä. Mies lähti uudenvuoden aattona jättäen sormuksen ja kotiavaimen hyllylle :/ Tavii kuulemma aikaa miettiä asioita. Onneksi olen kohtalaisen vahva ihminen ja hoitanut tätä taloutta pääsääntöisesti yksinäni tähänkin asti. Vähän tää tietenki mietityttää että mikä tuli, rv 16 ja miehen toivoma lapsi tulossa. Toivon että asiat selviäis muutamassa kuukaudessa, jos mies nyt kokonaan lähti niin taapero tarvii aikaa sopeutua ja arki pitää olla tasanen ennen vauvan tuloa ettei taapero tunne iteään hyljätyksi tai toisarvoiseksi. Ja anteeksi, tää asia ei tälle palstalle kuulu mutta tuntu hyvältä kirjottaa ja kertoa ees jollekkin!

      • Ailime25

        Hellevi85, tsemppiä vaikean tilanteen keskellä!
        Toivottavasti asiat selviävät parhainpäin! :)
        Voimia joka tapauksessa.

        Täälläkin vatsa on nyt ihan selkeästi kasvanut.
        Painoa ei ole tullut vielä yhtään. Tosin alun rankalla pahoinvoinnilla on varmasti osuutensa asiaan.

        Täällä tänään rv 17 1 ja seuraava neuvola onkin jo ensi viikolla. Viime neuvolakäyntiä ennen olin kovasti huolissani siitä onko pikkuisella kaikki hyvin. Nyt on ollut hieman helpompaa kun olen alkanut niitä liikkeitä tuntemaan. Vieläkin toki välillä nousee huoli kun liikkeet tuntuvat vasta niin kovin hentoisina ja päivällä touhutessa niitä ei tunne. Onneksi tämä kaveri tykkää liikkua iltaisin niin saan ennen nukkumaanmenoa aina taas mielenrauhan :)

        Hyvää kuluvaa vuotta kaikille mammoille! :)


    • Jokohan?84

      Tsemppiä kovasti Hellevi85!! Toivottavasti asiat ratkeaa molempia tyydyttävällä tavalla ja saat / saatte taas keskittyä rauhaisaan odotukseen ja toisen pikkuisen hoitamiseen :) Hyvä vaan kun sait asia sanottua, ei tuommoisia tarvitse itsekseen jäädä murehimaan!

      Rv 17 4 ja vatsa pyöristynyt kyllä somasti :) Minä en mitään liikkeitä vielä tunne, en tiedä edes miltä niiden kuuluisi tuntua..välillä mieleen hiipii epätietoisuus, että noinkohan siellä ketään ede hengissä enää..mutta niin kait se täytyy olettaa kun ei sieltä mitään uloskaan ole tullut :D Ultraan vielä reilu kaksi viikkoa, tuntuu piinaavan pitkältä ajalta odottaa!!! Olo on mitä mainioin (pikku flunssa tosin yrittää päälle, mutta muutoin) ei mitään pahoinvointeja, kolotuksia, itkuherkkyyttä ym. ihan kuin ei olisi raskaana ollenkaan, voi kumpa ne liikkeet alkaisi tuntua pian..

      • Hellevi85

        Ensiraskaudella ei liikkeet kauheana tunnu viel tuossa vaiheessa. Semmoisia pieniä hipaisuja, pyörähdyksiä yms voi tuntua jos oikein keskittyy. Muistan esikoista odottaessa että iltasella mietin monesti miksi ilma kiertää niin hassussa kohtaa mahassa, mutta liikkeitähän ne oli eikä mitään ilman kiertoja :D

        Kiitos teille tsemppauksesta! Mies ilmoitti juuri ottaneensa oman asunnon joten kahden jäädään taaperon kanssa tätä raskautta jatkamaan. Uskoisin että kaikki sujuu kunhan arki pidetään rutiineissaan ja tooivottavasti mies viitsii säännöllisesti käydä leikkimässä ettei ihan tule hyljätty olo taaperolle sen puolelta.

        Täällä alkoi nyt sitten miehen tavaroiden pakkaus ja lusikoiden jako mutta raskaudesta onneksi voin nauttia ihan rauhassa vaikka ulkoinen ympäristö kokeekin mullistuksia!


      • pmhr
        Hellevi85 kirjoitti:

        Ensiraskaudella ei liikkeet kauheana tunnu viel tuossa vaiheessa. Semmoisia pieniä hipaisuja, pyörähdyksiä yms voi tuntua jos oikein keskittyy. Muistan esikoista odottaessa että iltasella mietin monesti miksi ilma kiertää niin hassussa kohtaa mahassa, mutta liikkeitähän ne oli eikä mitään ilman kiertoja :D

        Kiitos teille tsemppauksesta! Mies ilmoitti juuri ottaneensa oman asunnon joten kahden jäädään taaperon kanssa tätä raskautta jatkamaan. Uskoisin että kaikki sujuu kunhan arki pidetään rutiineissaan ja tooivottavasti mies viitsii säännöllisesti käydä leikkimässä ettei ihan tule hyljätty olo taaperolle sen puolelta.

        Täällä alkoi nyt sitten miehen tavaroiden pakkaus ja lusikoiden jako mutta raskaudesta onneksi voin nauttia ihan rauhassa vaikka ulkoinen ympäristö kokeekin mullistuksia!

        Voi Hellevi85, paljon voimia ja halauksia!! Olet sinä sitkeä nainen, kun noin hienosti suhtaudut asiaan, mutta toisaalta, jos toinen on päättänyt lähteä, niin eipä siinä paljoa pysty tekemään...
        Minulla nyt vkoja 17 6, ja maha pullahtanut esille. Omat housut ei enää mahdu, paitsi verkkatit ym. Ihan mielettömän itkuherkkä olen, ja pahoitan mieleni helposti. Normaalisti en tunteile näin paljoa... Pahoinvointia ja päänsärkyä on edelleen, yleensä 1-2pv/vko. Iltaisin tulee aina öklötys, kun väsyn... Yöt on huonoja, kroppa puutuu, pissattaa...ja sit kun ei nuku hyvin, itkettää, ahdistaa ja oksettaa entistä enemmän. :(
        Liikkeitä oon tuntenut viikon ajan, pieniä hentoja sellaisia!


      • Ailime25
        pmhr kirjoitti:

        Voi Hellevi85, paljon voimia ja halauksia!! Olet sinä sitkeä nainen, kun noin hienosti suhtaudut asiaan, mutta toisaalta, jos toinen on päättänyt lähteä, niin eipä siinä paljoa pysty tekemään...
        Minulla nyt vkoja 17 6, ja maha pullahtanut esille. Omat housut ei enää mahdu, paitsi verkkatit ym. Ihan mielettömän itkuherkkä olen, ja pahoitan mieleni helposti. Normaalisti en tunteile näin paljoa... Pahoinvointia ja päänsärkyä on edelleen, yleensä 1-2pv/vko. Iltaisin tulee aina öklötys, kun väsyn... Yöt on huonoja, kroppa puutuu, pissattaa...ja sit kun ei nuku hyvin, itkettää, ahdistaa ja oksettaa entistä enemmän. :(
        Liikkeitä oon tuntenut viikon ajan, pieniä hentoja sellaisia!

        Meillä oli neuvola tänään ja kaikki pikkuisella kunnossa :) ♥
        Mulla on ollut pitkän aikaa jo inhottavia muutaman päivän päänsärkyputkia. En saanut niihin neuvolassa tänään minkäänlaista vastausta :/ Meillä oli siellä sijainen jonka muistan esikoisen odotusajalta. Ei osannut silloinkaan antaa vastauksia juuri mihinkään!
        Nyt sitten odotellaan rakenneultraa joka on tän kuun lopussa!

        Toivottavasti olette muut voineet hyvin :)


    • Hellevi85

      Moikkamoi!
      On se jännää mitenpaljon ressi ja arki on helpottunu nyt reilun viikon aikana mitä oon taaperon kanssa oleillu kaksin.
      On taas ehtiny nauttimaan tulevasta vauvasta enemmän ja taaperon tavaksi on tullut painaa pää massua vasten aina ennen unia mikä lisää omaa odotusta ja iloa :) Liekkö taapero jo kuulee jotain siletä masusta kun on niin säännöllistä ja pitkän aikaa painaa päätään massuun. Aloin itse ihan miettimään et olis kiva itekki kuunnella mut eipä sitä taivu :D

      Maanantaina neuvola, ootan tosi mielenkiinnolla koska oon ressi-syömäreitä, eli painon noususta on odotettavissa noottia :D Ja toisaalta verenpaineet jänskättää ku oon vissii vähä mutustanu lakritsiaki viime aikoina... Mutta eniten haluan kuulla ne sydän äänet ettei vauva ole ottanu mun ressaamista itsellee ja et siel on kaikki kunnos, vaikka kylhän noi liikkeet tuntuu välil et ei siel iha päi männikköö voi asiat olla!

      Tämmöstä tänne :) Mitäs muille?

    • Jokohan?84

      Kiva kuulla, että sinulla menee hyvin ja asiat on järjestyksessä :) Täällä menee ihan hyvin, malttamattomana ultraa odotellaan, vielä viikko!! Eilen EHKÄ tunsin jotain vauvan liikettä, ihan varma en ole :D Mutta tuntui siltä kuin pieniä ilmapalloja ois poksahdellut masussa, oiskohan se ollut mun pienoinen?

      Kauheesti himttais jo käydä ostelemassa jotain vauvalle, mutta oen päättänyt odottaa rakenneultran ensin jonka jälkeen annan luvan itselleni täysin iloita ja hullaantua :)

      • Hellevi85

        Kyllä ne on aika varmana liikkeitä ollut :) Huomaat niitä enenevissä määrin tulevaksi kokoajan.

        Itse kielsin myös esikoisen kohdalla kaikki hankinnat ennen rakenne ultraa, tosin sain lahjoituksia ystäviltä sitten kuitenkin ennen sitä ja niinpä meni sekin päätös rikki :D
        Nyt ei oile ollut aikaa eikä kauheana kyllä ole kerennyt miettimäänkään hankintoja. Sänky on ja tuttupullot(jos tarvii) yms leluja mutta esim kaikki vaatteet edelliseltä on laitettu kiertoon joten semmoisia pitää hankkia. Onneksi äitiyspakkaus on kattava ja enempää ei ensimmäisinä kuukausina tarvikkaan.
        Esikoiselle olin innoissaan esim. ostin paljon vaatteita (LIIKAA) ja varsinkin bodyjä ja housuja mutta 4ekaa viikkoa lapsi oli kipsissä joten pystyi pitämään vain haalareita, siinä jäi monia vaatteita pieniksi käyttämättöminä! Nyt vähän viisaampana en hanki kun tarvittavat ja niitäki joutaa hakemaan lisää sitten kun pieni on syntynyt :)

        Täälläkin ultraa odotellaan, sukupuoli kiinnostaa mutta minulla ultra vasta kuun viimeinen päivä!


    • Jokohan?84

      Vaatteita en aio kauheasti alkaa hamstraamaan, niin äkkiä taitaa kaikki käydä pieneksi. Ainakin mitä lukenut äitiyspakkauksesta, niin aika kattavasti siinä on jo vaatetta ym. Vaunut, sänky, amme ym. on kaikki hankittava, niitä jos alkais sitten ultran jälkeen etsimään ja pikkuhiljaa ostelemaan, ei tarvitse kaikkea sitten yhden viikon aikana paniikissa etsiä :) Käytettynä meinaan vaunuja ja sänkyä etsiä, tosi hyväkuntoisia näkyy myynnissä netin palstoilla! Turvaistuin autoon haetaan uutena, mutta muutoin jos vaan löytyy hyviä, niin käytettynä ensin ainakin etsin. Sukupuoli mekin halutaan tietää :) Mulla on joku fiilis itsellä, että tyttö ois tulossa, mutta katsotaan onko fiilis sinne päinkään.

    • Jokohan?84

      Rakenneultrassa tänään käyty ja kaikki oli aivan kuten pitääkin :) Mua jännitti aivan kauheasti ja pari päivää tässä mennyt jossitellessa ja kaikkia kauhukuvia maalatessa..helpotti nyt kyllä suunnattomasti! Puolessa välissä ollaan menossa ja pojan viikari sieltä meille olisi tulossa

      • Ailime25

        Jokohan?84, kiva että rakenneultrassa kaikki kunnossa. Ja onnea poikauutisesta! :)

        Meillä on rakenneultra vasta ensi viikon keskiviikkona joten saadaan vielä vähän aikaa jännittää. Pikkuisen liikkeet onneksi tuntuu jo tosi hyvin niin se helpottaa oloa kummasti :)
        Kovasti haluttaisiin kanssa tietää kumpi on tulossa. Toivotaan että mini suostuu sen meille sit näyttämään.

        Mulla on inhottavasti alkanut liitoskivut sun muut jo! Alkoi esikoisestakin aika aikaisin mutta nyt sitten tietty vielä aikaisemmin :D
        Huonoa oloa ja pitkään jatkunutta päänsärkyä ei kuitenkaan enää onneksi ole.
        Minusta on uskomatonta miten nopeasti aika on nyt mennyt. Ylihuomenna tulee jo puoliväli :)

        Mitä teille muille kuuluu?? :)


      • pmhr
        Ailime25 kirjoitti:

        Jokohan?84, kiva että rakenneultrassa kaikki kunnossa. Ja onnea poikauutisesta! :)

        Meillä on rakenneultra vasta ensi viikon keskiviikkona joten saadaan vielä vähän aikaa jännittää. Pikkuisen liikkeet onneksi tuntuu jo tosi hyvin niin se helpottaa oloa kummasti :)
        Kovasti haluttaisiin kanssa tietää kumpi on tulossa. Toivotaan että mini suostuu sen meille sit näyttämään.

        Mulla on inhottavasti alkanut liitoskivut sun muut jo! Alkoi esikoisestakin aika aikaisin mutta nyt sitten tietty vielä aikaisemmin :D
        Huonoa oloa ja pitkään jatkunutta päänsärkyä ei kuitenkaan enää onneksi ole.
        Minusta on uskomatonta miten nopeasti aika on nyt mennyt. Ylihuomenna tulee jo puoliväli :)

        Mitä teille muille kuuluu?? :)

        Heiiii!
        Rakenneultrassa käyty ja kaikki oli oikein hyvin!


    • Jokohan84?

      Vajaan viikon verran oli meidänkin poitsu isompi, kuin mitä LA:n mukaan pitäis olla. Kätilön mittausten mukaan ois 20 5 ja nyt siis 20 0 "alkuperäisen" mukaan laskettuna. 378g oli painoarvio meidän viikarilla :)

      Kyllä nyt leijutaan pilvissä ja olo mitä ihanin! Tosin mä olin aivan varma, että tyttö meille tulee! Ihan oli semmonen fiilis, en osaa selittää miksi. Ihmeissäni hetken olin kun kätilö ilmoitti pojan olevan :D En malta odottaa omaa pikku prinssiä saapuvaksi

    • Hellevi85

      Mä saan vielä odottaa ultraamonta päivää.. Onnekkaat kun olette jo omanne nähneet ja tiedätte noin paljon uusia asioita lapsestanne :)
      Itsellä siis tosiaan vasta vajaan kahdenvk kuluttua ultra, eli viimenenpäivä. Mä jostain syystä oon ajatellu kokoajan et tyttö tulee, on NIIN samanlainen raskaus ku esikoista oottaes ettei ole tosikaa :D Ja toisaalta nyt kun oon yksin ni ajatus tutusta tytöstä on kivempi ku ihan uudenlainen poikavauvva :D Vaikka pääasiahan on että lapsi on terve ja hyvinvoiva!

      Tiedän et muksulla on kuitee kaikki hyvin, vasta viimeviikolla oli neuvola ja sydän äänet kuulu hyvin :) Nyt on liikkeetki voimistunu ja lisääntyny tosi paljon, tunnen ne jo tehdessä muita asioita eli enää ei tarvitse keskittyä vauvvaan jotta reagoisi liikkeisiin :D

      • pmhr

        Mulla oli myös vahva tyttö olo, ja ajattelin, että olis valmiina vaatteet ja lelut, mutta aivan ihanaa saada hurmaava prinssi!


    • 18+6

      Piiitkästä aikaa satuin tälle sivustolle tulemaan ja piti käydä uteliaisuuksissani kurkkaa onko kesäkuun ketjua täällä, ja olihan se :). Itse siis kuuluin kesäkuun 2013 odottajiin ja nyt siis 7,5 kk ikäinen tyttö jo. Voi kun on nostalgista lukea tuntojanne...siitähän on n. tasan vuosi aikaa, kun itse kävin rakenneultrassa! Onnea odotuksiinne :)!

    • Jookohan?84

      Mitäs mammoille kuuluu? Mulla iski nyt kauhee "ostohysteria"..:D Mitään en ole vielä käynyt hakemassa, mutta huomaan tekeväni hirvittävää ostoslistaa päässäni ja kauppoja haluisin jo lähtä kierteleen. Alku mennyt niin varovaisesti ja hiukan koko ajan peläten, mutta nyt tuntuu tuo pesänrakennusvietti heränneen kunnolla.

      Olo on edelleen mitä mainioin! Toki vireystaso on hiukan lahaisempi kuin normaalisti, mutta mitenkään kuolemanväsynyt en silti ole.

      Kertoilkaahan kuulumisia :)

    • Hellevi85

      Hyvää kuuluu pääsääntösesti :)
      Kumman hyvin oon jaksanu vaikka taas on alkanu painajaiset vaivaa (esikoiselta näin kans painajaisia) melkei joka yö.
      Mulla maha kasvanu nyt paljon ja painoki noussu ihan sikana, tosin sekää ei ole kohdallani uutta :D

      Mä en ole vielkää suuremmin hankintoja miettiny, kävin vilasee mitä äippäpaketti sisältää (lähinnä vaatteiden värejä) täl hetkel ja pohtinu olen et ostanko polkypyörään kärryn (semmosen johon saa kaukalonki kii) vai hankinko jotku yksinkertaset kaksos rattaat et saan kuljetettua molempia muksuja. Kulkupeli kun kuitee pitää jonkinmoinen olla ja mietin et mikä helpoin ja kannattavin ratkasu kun esikoinen kuitee melkein 2v ku muksu syntyy.. Nii meillä ei ole autoa ja en kyllä vieläkään kaupunkiasujana semmosta aijo hankkia :D Suurempia hankintoja ei muuten tarvi tehdä, pinnasänky ku on sukukalleus ja siksi tallessa, mutta joitain vaatteita varmaan tarvii miettiä ja hakea kirppikseltä.. Mutta vasta ku tietää sukupuolen :)

      • Ailime25

        Tännekin kuuluu ihan hyvää :)
        Meillä esikoinen 1v 2kk on nyt sitten päättänyt nukkua vain yhdet noin tunnin päikkärit enää. Väsymystä siis on kyllä jonkun verran. Meillä on vielä niin touhukas tyttö että pitää kyllä äidin hyvinkin kiireisenä päivisin :D

        Kovin malttamattonan odotellaan lähestyvää ultraa :)

        Minuakim houkuttaisi kovasti ostella kaikennäköistä mutta täytyy malttaa odottaa ensi keskiviikon rakenneultra jos selviäisi sukupuoli.
        Meillä on ihan hirveästi pieniä tytön lähes käyttämättömiä vaatteita esikoisen ajalta joten jos tyttö on tulossa niin juurikaan ei kannata vaatteita ostella. Unisex vaatteita meillä taas on aika vähän joten jos onkin poika niin sitten saa tämä mamma alkaa tekemään hankintoja :)


      • Hellevi85
        Ailime25 kirjoitti:

        Tännekin kuuluu ihan hyvää :)
        Meillä esikoinen 1v 2kk on nyt sitten päättänyt nukkua vain yhdet noin tunnin päikkärit enää. Väsymystä siis on kyllä jonkun verran. Meillä on vielä niin touhukas tyttö että pitää kyllä äidin hyvinkin kiireisenä päivisin :D

        Kovin malttamattonan odotellaan lähestyvää ultraa :)

        Minuakim houkuttaisi kovasti ostella kaikennäköistä mutta täytyy malttaa odottaa ensi keskiviikon rakenneultra jos selviäisi sukupuoli.
        Meillä on ihan hirveästi pieniä tytön lähes käyttämättömiä vaatteita esikoisen ajalta joten jos tyttö on tulossa niin juurikaan ei kannata vaatteita ostella. Unisex vaatteita meillä taas on aika vähän joten jos onkin poika niin sitten saa tämä mamma alkaa tekemään hankintoja :)

        Meillä jäi päiksyt yhtiin 45minsan pitusii tasan sinä päivänä ku neiti täytti 1v :D Tosin meillä ollu jo muutamia semmosia päiviä et nukkunu vaa 15-30min. Taapero siis 1v5kk ja todella vauhdikas! Kiipeilee kaikkialle, juoksee, pomppii, hyppii jnejnejne ja ihan koko päivän :D Nukutukset on vaikeita ku ei toi neiti malttas nukkua ollenkaan :D

        Ja tulevasta kyl ootan tietoo et kumpi on (rakenne perjantaina), mulla ku ei ole mitää vaatteit tallessa alta 74cm :( Olin katos jo ihan varma etten tee toista lasta enne ko taa vaavi ilmotti tulostaa! No mut nyt oon kyl onnellinen et on vaavi tulos, on sitte lapsista seuraa toisillee myöhemmin ja onhan se itselle todellinen saavutus ku eka vuoden oon selvinny yksiksee :D


      • Ailime25
        Hellevi85 kirjoitti:

        Meillä jäi päiksyt yhtiin 45minsan pitusii tasan sinä päivänä ku neiti täytti 1v :D Tosin meillä ollu jo muutamia semmosia päiviä et nukkunu vaa 15-30min. Taapero siis 1v5kk ja todella vauhdikas! Kiipeilee kaikkialle, juoksee, pomppii, hyppii jnejnejne ja ihan koko päivän :D Nukutukset on vaikeita ku ei toi neiti malttas nukkua ollenkaan :D

        Ja tulevasta kyl ootan tietoo et kumpi on (rakenne perjantaina), mulla ku ei ole mitää vaatteit tallessa alta 74cm :( Olin katos jo ihan varma etten tee toista lasta enne ko taa vaavi ilmotti tulostaa! No mut nyt oon kyl onnellinen et on vaavi tulos, on sitte lapsista seuraa toisillee myöhemmin ja onhan se itselle todellinen saavutus ku eka vuoden oon selvinny yksiksee :D

        Okeiiii. :D
        Mun ystäväpiirissä 3-vuotiaatkin saattaa nukkua pidempiä päikkäreitä kun tää meidän neitonen. Ja samanikäiset saattaa nukkua vielä kahdetkin päikkärit. :D Sitten äidit ihmettelee kun mulla ei oo sitä "omaa aikaa" päivällä juuri lainkaan. Meidän neiti nimittäin ei halua juurikaan itsekseen touhuta. Kaikki tehdään siis yhdessä :D
        Mutta juu, tuttua on tämä koko päivän kestävä todella touhukas meno :D

        Me säästettiin oikeastaan kaikki vaatteet esikoisen ajalta kun ajateltiin että halutaan lisää lapsia jos niitä meille vaan suodaan ♡

        Kivahan se on päästä niitä hankintoja tekemään sit pikkuiselle. Ja tosiaan äippäpakkauksessahan on aika kattavasti vaatetta jos vaan kuosit ja värit miellyttää.


      • pmhr
        Ailime25 kirjoitti:

        Okeiiii. :D
        Mun ystäväpiirissä 3-vuotiaatkin saattaa nukkua pidempiä päikkäreitä kun tää meidän neitonen. Ja samanikäiset saattaa nukkua vielä kahdetkin päikkärit. :D Sitten äidit ihmettelee kun mulla ei oo sitä "omaa aikaa" päivällä juuri lainkaan. Meidän neiti nimittäin ei halua juurikaan itsekseen touhuta. Kaikki tehdään siis yhdessä :D
        Mutta juu, tuttua on tämä koko päivän kestävä todella touhukas meno :D

        Me säästettiin oikeastaan kaikki vaatteet esikoisen ajalta kun ajateltiin että halutaan lisää lapsia jos niitä meille vaan suodaan ♡

        Kivahan se on päästä niitä hankintoja tekemään sit pikkuiselle. Ja tosiaan äippäpakkauksessahan on aika kattavasti vaatetta jos vaan kuosit ja värit miellyttää.

        Heippa mammat!
        Kiva kuulla, että voitte hyvin! :) Supisteleeko ketään muuta? Mua supistelee päivittäin, joskus enemmän, joskus vähemmän. Masu on jo suloinen pallero! :) Liikkeitä tuntuu myös päivästä riippuen joskus enemmän ja joskus vähemmän. Eilen poitsu potki koko päivän! :) Vaikka olin menossa ja liikkeessä, niin tunsin pikku töpsäykset.


      • Ailime25
        pmhr kirjoitti:

        Heippa mammat!
        Kiva kuulla, että voitte hyvin! :) Supisteleeko ketään muuta? Mua supistelee päivittäin, joskus enemmän, joskus vähemmän. Masu on jo suloinen pallero! :) Liikkeitä tuntuu myös päivästä riippuen joskus enemmän ja joskus vähemmän. Eilen poitsu potki koko päivän! :) Vaikka olin menossa ja liikkeessä, niin tunsin pikku töpsäykset.

        Täällä supistelee kans päivittäin. Ja ihan tuntuvasti välillä supisteleekin. Mulla alkoi esikoisestakin supistella aika aikaisessa vaiheessa ja nyt alkoi sit vielä aikaisemmin.
        On niin ihanaa kun liikkeet tuntuu jo hyvin niin helpottaa jatkuva huoli edes vähän ♡

        Mä oon kovasti pohtinut tota äitiyspakkauksen ottamista. Esikoisesta toki otettiin se ja kaikki on tallella. Iso osa jopa käyttämättömiä kun saatiin niin paljon tyttöväreissä olevia vaatteita niin käytettiin sitten enemmän niitä.
        Minusta äitiyspakkaus on usein aika poikamainen ja ollaankin miehen kanssa vähän ajateltu että jos tulokas on poika niin sitten otetaan pakkaus :)

        Mukavia talvipäiviä kaikille mammoille! :)


    • Jokohan?84

      Me meinataan ottaa äitiyspakkaus, eihän meillä oo yhtikäs mitään valmiina kun esikoisesta kysymys. Kuvaa tämän vuoden paketista en löytänyt, mutta siisteiltä vaatteet ja tarvikkeet näyttää noita edellisiä katsottaessa ainakin :)

      Mulla liikkeet ei tunnu niin "jatkuvana", joinakin päivinä saattaa tuntua ihan vähän kutitusta vaan vatsasta ja jonakin toisena päivänä enemmän. Kait se vauva on niin pini kuitenkin vielä, että mahtuu pyörimään ja hyörimään miten sattuu ja potkii välillä tonne selkään päin ettei se tunnu, ehkä..? Tai sitten noihin liikkeisiinkin vähän ottuu eikä niitä ajattele niin paljoa. 4.2 ois seuraava neuvolakäynti jossa onneksi sydänäänet saa taas kuunnella :)

      • Hellevi85

        Se pakkaus vaihtuu joskus keväällä, eli oletettavaa on että me kesäkuun odottajat saamme viimevuotisen pakkauksen joka kyl löytyy kelan sivuilta :)

        Nyt oon sen verran jo valmistellu vauvaa täs 2päivä aikana et kaappeihin tehny tilaa ja suunnitellu mitä sit laitetaa minnekki ku äippäpakkauksen saan ja hankintoja (aina jotai ostaa ku sukupuolen saa selville) teen :) Mä en ole kauhean tarkka noist tyttö ja poika väreist pienen kanssa, sit isompi lapsi saa enempi "omaa" väriään :) Mun esikoistaki monesti luultii pojaks ko sain lahjotuksena poikien vaatteit sille ko oli vauva :D

        Millasia teillä noi supistukset on näin puolenvälin aikaa? Ihan mielenkiinnosta kysyn koska mulla ei esikoisesta tullu oikeastaa ku pitkillä lenkeillä kivuttomia harjotussupistuksia 2viimesen kuun aikaa ja oikeita isoja supistuksia ei tullu missää vaihees.. Pienet, synnytykseen just ja ja just riittävät supistukset tuli vasta ku kolmatta päivää käynnisteltii :D Siis mua jopa pelottaa vähä noi supistukset ku niist ei ole kauheena kokemusta vaikka oon jo kertaallee lapsen saanu alateitse :D


    • Jokohan?84

      Mulla ei tunnu minkäänmoisia supistuksia, eikä oikeastaan mitään muutakaan :D Nyt vaan ahdistaa tää turpoaminen ja painonnousu ihan sikana..nyt lisään lenkkeilyä kyllä ja tarkmmin katon mitä suuhuni pistän! Kauhulla luen kaikkia keskustelupalstoja jossa kaikilla noussu paino raskaudessa vaan 3-4kg,joopa joo ton verran noussu jo viikolla 13 :/

      Aaargh, lenkkarit siis jalkaan ja pururadalle-->

      • Liian vähän

        En kuulu tähän ketjuun, mutta tiedäthän, että tuollainen 3-4 kilon painonnousu on raskausaikana hyvä vain ylipainoisilla? Jos olet normaalipainoinen (tai etenkin hoikka), saisi kernaasti tulla 3-4 kertaa enemmän painoa. 3-4 kilon painonnousu raskausaikana on laihtumista. Pelkästään vauva, istukka, kasvanut kohtu, kasvanut verimäärä, lapsivesi ja rintojen kasvu tekee jo sen 6-8 kiloa. Eli siihen jos päälle haluaa vielä muutaman kilon imetystä varten, niin ollaan jo vähintään kymmenessä kilossa. Ei pidä uskoa nettipalstojen juttuja vaan luottaa mieluummin neuvolaan näissä asioissa. :)


      • pmhr
        Liian vähän kirjoitti:

        En kuulu tähän ketjuun, mutta tiedäthän, että tuollainen 3-4 kilon painonnousu on raskausaikana hyvä vain ylipainoisilla? Jos olet normaalipainoinen (tai etenkin hoikka), saisi kernaasti tulla 3-4 kertaa enemmän painoa. 3-4 kilon painonnousu raskausaikana on laihtumista. Pelkästään vauva, istukka, kasvanut kohtu, kasvanut verimäärä, lapsivesi ja rintojen kasvu tekee jo sen 6-8 kiloa. Eli siihen jos päälle haluaa vielä muutaman kilon imetystä varten, niin ollaan jo vähintään kymmenessä kilossa. Ei pidä uskoa nettipalstojen juttuja vaan luottaa mieluummin neuvolaan näissä asioissa. :)

        Heippa!
        Olen yrittänyt kirjoitella tänne jo parikin kertaa, mutta ei ole onnistunut! :(
        Eilen oli neuvola ja kaikki ihan ok. Taaskaan vaan ei meinattu saada sydänääniä kuulumaan, liekö vika kuuntelijassa vai laitteessa?! Kuitenkin sitten jotenkin istukan suhinan kautta kuulimme sydänäänet ja terkkari sanoi sen riittävän. Olisi kuitenkin pitänyt kuulua se "hevosenlaukka" ääni. Vauva potkii kuitenkin, että elossa on. :)
        Jokohan?84, älä huoli, mulla on kans tullut painoa jo tosi hyvin, 9-10kg. :( Olin normaalipainoinen kun aloin odottaa, enkä oikein ymmärrä miten tätä vauhtia paino nousee... enhän mä jaksa / ehdi / pysty liikkumaan niin usein ku ennen, mutta silti! Neuvolantäti lohdutti, että ei sitä nyt ihan mahdottomasti ole kuitenkaan tullut ja tosiaan, kyllä tämä raskausaika on sellaista, että painon pitääkin nousta! Älä siis huoli, äläkä ainakaan stressaa, kyllä ne kilot sitten aikanaan lähtee! Synnärille jää yleensä jo monta monta kiloa! :)


      • Ailime25
        pmhr kirjoitti:

        Heippa!
        Olen yrittänyt kirjoitella tänne jo parikin kertaa, mutta ei ole onnistunut! :(
        Eilen oli neuvola ja kaikki ihan ok. Taaskaan vaan ei meinattu saada sydänääniä kuulumaan, liekö vika kuuntelijassa vai laitteessa?! Kuitenkin sitten jotenkin istukan suhinan kautta kuulimme sydänäänet ja terkkari sanoi sen riittävän. Olisi kuitenkin pitänyt kuulua se "hevosenlaukka" ääni. Vauva potkii kuitenkin, että elossa on. :)
        Jokohan?84, älä huoli, mulla on kans tullut painoa jo tosi hyvin, 9-10kg. :( Olin normaalipainoinen kun aloin odottaa, enkä oikein ymmärrä miten tätä vauhtia paino nousee... enhän mä jaksa / ehdi / pysty liikkumaan niin usein ku ennen, mutta silti! Neuvolantäti lohdutti, että ei sitä nyt ihan mahdottomasti ole kuitenkaan tullut ja tosiaan, kyllä tämä raskausaika on sellaista, että painon pitääkin nousta! Älä siis huoli, äläkä ainakaan stressaa, kyllä ne kilot sitten aikanaan lähtee! Synnärille jää yleensä jo monta monta kiloa! :)

        Heippa kaikki!

        Meillä oli tänään rakenneultra ja kaikki oli pikkuisella niin kuin pitääkin ♡ Vastasi hyvin viikkoja, vain kaksi päivää edellä.
        Meille lupailtiin toista tyttöä ja olen ihan haltioissani. Minusta on aivan ihanaa saada tojne prinsessa! ♡ Vaikka ihan samahan se oikeasti on kumpi tulee. Pääasia että pikkuisella kaikki kunnossa.

        Mulla ei oo paino vielä kauheesti noussut, n. 1 kg tullut lähtöpainoon lisää. Mulla oli niin karseeta pahoinvointia että silloin paino tippui vähän ja nyt vasta ylipäänsä lähtenyt nousemaan. Mulla kävi esikoisen odotusaikana ihan samalla tavalla että puolen välin jälkeen lähti paino pikkuhiljaa nousemaan.

        Mulla ne supistukset tuntuu vatsan kovettumisina ja samalla on pientä kipua. Mutta ei siis mitään verrattuna niihin synnytystä enteileviin supistuksiin. Oikeastaan tuntuu vaan tosi epämukavilta.


      • Hellevi85

        Painon nousu on hyvin yksilöllistä ja alkupaino vaikuttaa osaltaa siihe paljo tarvii nousta vähintää. Itellä noussu nyt 10kg (rv20 0)ja epäilen että sen 20-25kg on synnärille mentäes. Esikoisen kanssa sama homma oli painon kanssa, nousi paljon ja heti alusta alkaen (synnärille mennes 25kg). Mulla ei edes säännöllinen liikunta (4krt/vk 1-2tuntia lenkillä jumpaa 2krt/vk) ja terveellinen ruokavalio saanu painoa pysymään aisoissa raskausaikana. Nyt pelkään että ei lähe nii helposti ku olen sallinu itselle pienissämäärin herkutteluja kerta viikossa mitä en esikoista oottaessa sallinu.

        Ja ei kyl täälkää supistele ollenkaa mut toivotaa kuitee et menee helpommalla ko edellisen ulos saanti :D


    • Hellevi85

      Nyt on rakenneultra takana ja toista prinsessaa tänne odotellaan tulevaksi :)
      Oli ihana kun sai varmuuden että vauvalla kaikki hyvin ja on kehittynyt just niinku pitääkin, tosin koko vastasi vähän pienempää mitä viikot mutta kai se on normaalia ku LA on jo kertaalleen siirretty.

      Mäkin voin alkaa pikkuhiljaa suunnittelemaan vaalenpunaisia pikkuhepeneitä ja nyt varmaan uskaltaa jo alkaa miettimään mikä on se meidänperheen kulkuneuvo, tuplarattaat vai pyörään semmoinen kärry :D

      • pmhr

        Ihania ultra-uutisia ollut siis kaikilla! :) Huippu hienoa! Nyt siis "meidän porukalle" tulossa 2 tyttöä ja 2 poikaa! :) Toivottavasti myös muut kesäkuun masut tulee kertoilee kuulumisia.
        Hyvää viikonloppua! Me lähdetään kylpylään lillumaan ja nauttimaan! :D


    • Hellevi85

      Mitäs kesäkuun odottajille kuuluu?
      Kaikilla vissiin ollut kiirusta kun ei ole kukaan joutanut kertoilla miten raskaus edennyt..

      Itsellä maha tullut tosi paljon esiin, oikein kauhistuttaa kun mietin oliko esikoisesta näin iso maha jo tässä vaiheessa :D
      Nyt olen myös antautunut siihen että olen tehnyt vauva-hankintoja :) Ostin turvakaukalon ja muutamia vaatteita (ihan kirpputorilta vaa) jotta on jotai tyttömäistä prinsessalle valmiina. Olihan se aikas kiva tunne taas pestä niit minikokosia vaatteita, alko tuon taaperon vaatteet tuntumaa jo valtavilta ku samalla narulla oli niitä 50-60cm bodyjä ja housuja!

      Mutta siis hyvillä fiiliksillä täällä mennää eteepäi vaikka painoa on tullut aika reilusti. Ilmentyny pieniä himoja ruokaa kohtaa (välillä on päiviä et vois syödä ihan kaiken mitä kaapeis on) ja toisaalta on tullu jonkin verran turvotusta.

      • toinen beibe

        Moikka naiset! :) siitä onkin jo aikaa kun tänne kirjottelin viimeksi, joulukuussa kirjoittelin tänne "toinen beibe" nimimerkillä, ja paljon on kyllä ehtinyt tapahtua tässä välissä. Kaikki on sujunut suht hyvin tässä raskaudessa, ja rakenneultrassa selvisi että saamme pojan!! Ihanaa, meillä kun on 9 kk ikänen tyttö jo, ni kiva saada pikkunen poitsu tähän perheeseen :) rakenneultrasta näkyi myös tällaisia ultraäänimerkkejä joita ne etsii siellä,, ja epäonneksemme niitä löytyi pari. tehtiin sitten lapsivesipunktio kun ei haluttu ottaa mitään riskejä kromosomipoikkeavuuden suhteen, ja onneksi siellä ei ollutkaan mitään! Oli painajaismaista ja todella stressaavaa odotella tuloksia.. huh onneksi se on takanapäin :) masu on kasvanut täälläkin jo hirveästi, ja ei kyllä edikoisen kanssa ollut tässä vaiheessa näin isoa masua.. varmaankin kun edellisestä raskaudesta on niin lyhyt aika niin kohtu venyy jotain supervauhtia. Istukka on tällä kertaa etuseinämässä ja siitä sanottiin että sen takia liikkeitä ei tunne niin hyvin, mutta kyllä täällä potkuja tulee ihan päivittäin, ja miehenikin on pari kertaa tuntenut liikkeet kun oikein keskitytään jos poitsu on vilkkaalla päällä :) oottekos alkaneet miettiä nimiä? :) tekis kans mieli shoppailla jo kauheasti kaikkea pikkuiselle, mutta ehkä sitä malttaa vielä vähän.. mites muuten äitiyspakkaus, meinaatteko ottaa sen vai rahana? Itse mietin että otetaan varmaan rahana koska jos huono tuuri kävisi niin saisimme taas 2013 pakkauksen joka meillä on jo..


    • Jokohan?84

      Moikka kaikille :) Täällä menee oikein hyvin ja pulleasti..vatsa on kyllä melkoinen pallo, ei ole epäselvää kenellekkään, että vauvaa odotellaan :D Tuntuu, että viimeisen viikon aikana vatsa jotenkin pompsahtanut kunnolla esille. Huomenna rv 24 0, kauhean nopsaa mennyt aika!

      Me nyt sitten käytiin eilen ostamassa vaunut

      • Ailime25

        Heippa kaikki!
        Toinen beibe, kiva että teillä kaikki hyvin! Varmasti oli piinaavaa odottaa tuloksia.

        Täällä kanssa vatsa on paaaaljon isompi kun esikoisesta näillä viikoilla. Olo on kuitenkin ollut pääsääntöisesti tosi hyvä! :) Supistuksia toki on edelleen päivittäin.
        Mulla on nyt istukka kohdun takaseinämässä ja siksi liikkeet onkin tuntuneet selvästi jo kauan ja iskäkin on niitä tuntenut jo monta viikkoa ♥

        Me päädyttiin nyt siihen että ei oteta äitiyspakkausta tällä kertaa. Meillä tosiaan on ihan hirveesti pienen tytön vaatteita ja nyt kun on toinen tyttö tulossa niin jäisi luultavasti äitiyspakkauksen vaatteet lähes käyttämättä. Toppahaalarikin meillä on edellisestä pakkauksesta vielä kokonaan käyttämätön kun ei missään kohtaa ollut meidän tytölle hyvänkokoinen.


      • pmhr
        Ailime25 kirjoitti:

        Heippa kaikki!
        Toinen beibe, kiva että teillä kaikki hyvin! Varmasti oli piinaavaa odottaa tuloksia.

        Täällä kanssa vatsa on paaaaljon isompi kun esikoisesta näillä viikoilla. Olo on kuitenkin ollut pääsääntöisesti tosi hyvä! :) Supistuksia toki on edelleen päivittäin.
        Mulla on nyt istukka kohdun takaseinämässä ja siksi liikkeet onkin tuntuneet selvästi jo kauan ja iskäkin on niitä tuntenut jo monta viikkoa ♥

        Me päädyttiin nyt siihen että ei oteta äitiyspakkausta tällä kertaa. Meillä tosiaan on ihan hirveesti pienen tytön vaatteita ja nyt kun on toinen tyttö tulossa niin jäisi luultavasti äitiyspakkauksen vaatteet lähes käyttämättä. Toppahaalarikin meillä on edellisestä pakkauksesta vielä kokonaan käyttämätön kun ei missään kohtaa ollut meidän tytölle hyvänkokoinen.

        Hei kesämasut! :)

        Kiva kun kaikki voivat hyvin ja kaikki on hyvin! :) Olen monta päivää miettinyt, että pitäisi tänne naputella ja kysellä kuulumisia.

        Mulla tänään rv 24 0. Pahoinvointi jatkuu edelleen, useana päivänä viikossa olen vuodepotilas sen takia. Eli sairasloma jatkuu... :( Onneksi välillä on päiviä, että ei ole pahoinvointia ja pystyn / jaksan touhuamaan kaikenlaista. Yleiskunto on kyllä romahtanut enkä jaksa entiseen malliin enää. Tällä tavoin mennään loppuun asti tod.näk., niin oli edellisessä raskaudessakin, että pahoinvointi jäi vasta synnytyssairaalaan. Rankkaa!

        Maha on iso, kiinteä pallero!


    • Hellevi85

      Kiva kuulla muista odottajista :)

      Minulla neuvola huomenna, odotan innolla vaikka tiedän kaiken olevan kunnossa mutta saan sen paperin jotta voin äitiyspakkauksen hakea.. Minä siis ehdin hävittää ihan kaikki vaatteet edelliseltä joten otan pakkauksen jälleen. Tiedän että tulee erilainen nyt mitä edelliseltä ja odotan mitä kivaa siel nyt on. Eli olen ostellut vain jotakin tarpeellista vaatetta mitä tarvii pakkauksen päälle.. Harsot ja lakanat yms onneksi on, samoin pyyhkeitä yms pikkuroina tarpeita on tallessa ettei tarvi hankkia :)

      Itsellä vieläkin mietinnässä tuo kulkemispuoli, olen autoton ja päättänyt semmoisena pysyä, että hankinko minkälaisen kuljetusvaunun lapsille. Esikoinen on tietee melkei 2v kun tämä vaavi syntyy mutta ei se pitempiä matkoja kävele. Olen harkinnut nyt että laitan vaunuihin seisomalaudan esikoiselle jos ja kun en enää vauvaa jaksa rintarepussa kantaa ja sen lisäksi hankin pyörään sen kärryn jotta päästään pidemmät matkat. Vähän jännittää että miten käytännössä asiat lähtee etenee mutta kai se selviää sitte ajallaa! Ohan se muutenkin arjen kanssa aika homma ku kaks pientä hoidettavana :)

      Täällä ei ole ollu vielkää muute minkää laisia supistuksia :/ Pelottaa et menee samallai raskaus ku esikoiselta, ei mitää oireita koko raskausaikana (turvotuksen lisäks) ja sit piti käynnistellä viikko enne ko mitää sai aikaa ja sillonki supistukset jäi vajaiks nii jotta kupil kiskottii laps ulos :( Toisaalt ei sais ajatella esikoisen synnytystä ku kaik o erilaisia mut jännittää se silti!

    • Jokohan?84

      Seuraava neuvola lääkäri on 12.3. Todistuksen palkanlaskentaan kelaan sain jo viime käynnillä. Poju alkanut potkimaan ja liikkumaan tosi paljon, eilen illalla mieskin tunsi ensimmäisn kerran potkun vatsan päältä, niin napakasti monottelee suoraan eteenpäin poju :)

      Vakuutusasioiden kanssa tässä vaan pähkäillään, asiasta on niin monta mielipidettä kuin ihmistäkin ja pitäisi nyt vaan löytää se oma "kanta". Toisaalta tuntuu hulluta maksaa hirmuista vakuutusmaksua jos se on kin ihan turhaa, toisaalta ei taas tiedä tarvitseeko sitä vai ei. Oli vakuutusta tai ei, niin yksityiselle me lapsi tarvittaessa viedään. Miten te muut meinaatte, vakuutatteko lapsen jo ennen syntymää vai vasta sen jälkeen?

      • Ailime25

        Meilläkin on neuvola lääkäri 12.3 ja saatiin kanssa noi kelahommat viime käynnillä.

        Mulla on kanssa närästystä joka ilta ja yö mutta olen silti pystynyt nukkumaan ihan hyvin :)

        Me otettiin esikoiselle vakuutus ennen syntymää ja samanlailla aiotaan ottaa nytkin.

        Kovasti oon yrittänyt olla ostelematta kaikkea kun on niin paljon esikoisen jäljiltä vaatetta mutta muutamia ihanuuksia olen ostellut :)


      • Hellevi85

        Itse en ottanut vakuutusta esikoiselle (mikä on hyvä koska esikoinen ei ole sairastanut kuin yhden kerran ja sekin hoitui julkisella) ja en aijo ottaa seuraavallekkaan.
        Meillä on julkisella jopa parempi lääkäri tilanne kuin yksityisellä ja yksityisellä oleva lastenlääkäri on eläkeiässä oleva nainen jonka kykyihin hoitaa lasta en luota tippaakaan (kaverien kokemuksien perusteella voinut luoda mielipiteen).


      • mango1389
        Hellevi85 kirjoitti:

        Itse en ottanut vakuutusta esikoiselle (mikä on hyvä koska esikoinen ei ole sairastanut kuin yhden kerran ja sekin hoitui julkisella) ja en aijo ottaa seuraavallekkaan.
        Meillä on julkisella jopa parempi lääkäri tilanne kuin yksityisellä ja yksityisellä oleva lastenlääkäri on eläkeiässä oleva nainen jonka kykyihin hoitaa lasta en luota tippaakaan (kaverien kokemuksien perusteella voinut luoda mielipiteen).

        Moikka! Miten pääsen tähän keskusteluun? Just liityin tähän suomi24 ja en osaa käyttää :O t: odottava äiti, LA 4.6.2014 :))


      • pmhr
        mango1389 kirjoitti:

        Moikka! Miten pääsen tähän keskusteluun? Just liityin tähän suomi24 ja en osaa käyttää :O t: odottava äiti, LA 4.6.2014 :))

        Tervetuloa mukaan! Tänne vain kirjoittelet kun haluat! :)


    • äitikolmelle

      Ennen syntymää.

      • pmhr

        Hohoi kesämasut!

        Missä olette? Ei ole kuukauteen vaihdettu kuulumisia ja olisi kiva tietää miten teillä menee, miten voitte? Ei enää kauaa kun ekat kesämasut jää äippälomalle (itekin jo muutaman viikon päästä!) ja ihan pian on jo kesä, hui! :)

        Mulla nyt rv 29 pyörähtänyt käyntiin. Neuvola-lääkäri oli pari viikkoa sitten. Kaikki oli ok, mitä nyt taaskaan ei sydänääniä meinannut kuulua... :/ Kohdunsuu oli kiinteä ja kiinni, kohdunkaulaa 3cm. Painoa tullut reippaasti edelleen, ei tästä tule loppua ollenkaan. Olenkin nyt asennoitunut sillä tavoin, että saan ne sitten ajallaan pois, kun vauva syntynyt jne.

        Jouduin käymään viime viikolla äitipolilla kipeiden supistusten takia, olivat jo säännöllisiäkin muutaman tunnin, ja luulin, että lapsivettä tihkuttu. Kaikki oli kuitenkin mallillaan, paitsi oli kohdunkaula lyhentynyt siitä 3cm - 2cm viikossa, ja kohdunsuu oli pehmennyt. Että jotain ne supistukset oli tehnyt. :( Vauva liikkui villisti ja painoa oli jo 1,1kg. Ihanaa!


    • Hellevi85

      Hei :)
      Ei ole ehtiny kirjoitella kun meillä ollaan sairasteltu oikein urakalla! Esikoinen edellä ja minä perässä, kuukaudessa on käyty läpi kurkunpääntulehdus, kuume, räkätäuti ja mahatauti :D Nyt ollaan onneksi terveenä ja toivottavasti pysytäänkin!
      Meille tuli äitiyspakkaus ja iloksi huomasin että se oli se uudempi :) Oli ihan kivoja vaatteita, parempia kuin edellisessä ja olen tyytyväinen että otin pakkauksen!
      Täällä tosiaan rv26 4 menossa ja maha on valtava, ainakin omasta mielestä mutta ulkovaatteissa sitä ei ulkopuoliset huomaa. Tänäänkin puistossa eräs nainen alkoi ihmetellä että olenko tosiaan raskaana kun puhuin tuttavaäidin kanssa tulevasta vauvasta.
      Muuten täällä on raskaus edennyt kaikintavoin hyvin, vaunuttelut ei oikein enää suju kun selkä kipeytyy tunnissa mutta juosta pystyisi jos olisi aikaa.
      Nyt odotellaan tuon uuden lumen sulamista ja todellista kevättä, pääsis pyörällä liikkumaan keveemmin kun näin talviaikaa. Ja keväällä on edessä parvekepuutarhanlaittoa esikoisen kanssa ja muutakin kivaa joten kiirustapitää :)

      Aurinkoa kaikille odottajille!

      • pmhr

        Voi, olettepa tosi kovilla olleet pienen kanssa! Onneksi nyt ohi taudit ja pöpöt! :)
        Hellevi85, vieläkö olet yksin vai onko mies palannut yhteiseen kotiin? Käykö hän miten usein katsomassa taaperoa? Saatko apua sukulaisilta tai ystäviltä? Kuka tulee tueksi synnytykseen? Anteeksi kun utelen, mutta meillä kotona ihan mahdoton tilanne ja jos ei asiat ala sujumaan, minä lähden lasten kanssa... Sen takia kyselen, kun tarvitsen vertaistukea.


      • Hellevi85
        pmhr kirjoitti:

        Voi, olettepa tosi kovilla olleet pienen kanssa! Onneksi nyt ohi taudit ja pöpöt! :)
        Hellevi85, vieläkö olet yksin vai onko mies palannut yhteiseen kotiin? Käykö hän miten usein katsomassa taaperoa? Saatko apua sukulaisilta tai ystäviltä? Kuka tulee tueksi synnytykseen? Anteeksi kun utelen, mutta meillä kotona ihan mahdoton tilanne ja jos ei asiat ala sujumaan, minä lähden lasten kanssa... Sen takia kyselen, kun tarvitsen vertaistukea.

        Mies on ja pysyy poissa! Sillä on jo uus emäntä ja ilmoitti että saan tämän tulevan vauvan vastuun kantaa yksin. Esikoista ei ole tavannut kertaakaan eikä halua tavatakkaan. Olen hyväksynyut tilanteen ja elän sen mukaisesti.
        Ystäviä en omista paljoa, oikeastaa yhtään ei ole asuinpaikkakunnalla mutta samalla paikkakunnalla asuu siskoni ja vanhempani. Siskoni käy aina kun ehtii (kertakuussa) leikkimässä taaperon kanssa jolloin ehdin tehdä pakollisia hommia. Äitini hoitaa taaperoa silloin kun on menoja minne en lasta voi mukaan ottaa, noin 2-3kertaa kuussa ollut muutaman tunnin kerrallaan ja äitini pyytää lasta yökylään vähäväliä ja yökyläilyt toteutuu 4-6vk välein(minä kun en koe niille yövapaille tarvetta niin siksi ei useammin).
        Oma elämä muuttui helpommaksi ilman miestä ja nykyisin on paljon enempi aikaa taaperon kanssa oleiluun. Käyn myös perhekahvilassa ja perhepuistossa joten kontaktia muihin aikuisiin ihmisiin on säännöllisesti ja sieltä saa paljon tukea ja sitä juttuseuraa :)
        Ja tuo synnytys, kuulun niihin joiden mielestä mies ei kuulu synnytyssaliin. Esikoisella ja nyt tulevassa synnytyksessä doulana toimii sisareni. Oli heti valmis vaikka esikoisen syntymä oliki ku pahimmanluokan kauhuelokuva :D


      • pmhr
        Hellevi85 kirjoitti:

        Mies on ja pysyy poissa! Sillä on jo uus emäntä ja ilmoitti että saan tämän tulevan vauvan vastuun kantaa yksin. Esikoista ei ole tavannut kertaakaan eikä halua tavatakkaan. Olen hyväksynyut tilanteen ja elän sen mukaisesti.
        Ystäviä en omista paljoa, oikeastaa yhtään ei ole asuinpaikkakunnalla mutta samalla paikkakunnalla asuu siskoni ja vanhempani. Siskoni käy aina kun ehtii (kertakuussa) leikkimässä taaperon kanssa jolloin ehdin tehdä pakollisia hommia. Äitini hoitaa taaperoa silloin kun on menoja minne en lasta voi mukaan ottaa, noin 2-3kertaa kuussa ollut muutaman tunnin kerrallaan ja äitini pyytää lasta yökylään vähäväliä ja yökyläilyt toteutuu 4-6vk välein(minä kun en koe niille yövapaille tarvetta niin siksi ei useammin).
        Oma elämä muuttui helpommaksi ilman miestä ja nykyisin on paljon enempi aikaa taaperon kanssa oleiluun. Käyn myös perhekahvilassa ja perhepuistossa joten kontaktia muihin aikuisiin ihmisiin on säännöllisesti ja sieltä saa paljon tukea ja sitä juttuseuraa :)
        Ja tuo synnytys, kuulun niihin joiden mielestä mies ei kuulu synnytyssaliin. Esikoisella ja nyt tulevassa synnytyksessä doulana toimii sisareni. Oli heti valmis vaikka esikoisen syntymä oliki ku pahimmanluokan kauhuelokuva :D

        Kiitos Hellevi85 vastauksesta! Nostan hattua sinulle, olet todella vahva ihminen ja ihanan positiivinen:) Eipä ole kauheasti tukiverkkoa sinullakaan, kuten ei minullakaan, mutta tuollaisella asenteella pärjää lopun elämää minkä sinä omaat! Upeeta! Aika näyttää miten meille käy...


    • Jokohan?84

      Täällä voidaan oikein hyvin ja paksusti :) RV 28 0 pyörähti just käyntiin. Äitiyspakkaus tuli meille tossa pari viikkoa sitten ja tais olla sitä vanhaa mallia, kauniita vaatteet oli siinäkin minun mielestä. Oikein tyytyväisiä oltiin.

      Hemoglobiini on laskenu kovin ja rautalääkkeet ei tunnu auttavan. Nyt sitten vaihdoin nestemäisen lääkkeen tabletteihi rusinat ym. rautapitoiset ruoat mukaan ruokavalioon, toivotaan et auttaa. Heikotusta tai huimausta ei onneksi oo ollu, väsy painaa vaan ajoittain hiukan normaalia enemmän.

      Paino on täälläkin noussut hyvin kiitettävästi..kiloja tulee ilman mässäilyä ja liikuntaakin harrastan aika kiitettävästi. Nooh, minä en jaksa niitä stressata kun sokeriarvotkin oli huippuluokkaa, ehtii niitä tiputella sit kesällä ja syksyllä :)

      Äitiysloma alkaa 3.5, eli 7 viikkoa vielä ois jos loppuun asti jaksaa, toivottavasti jaksaa :)

      • Ailime25

        Onpa mukava lukea pktkästä aikaa teidän kaikkien kuulumisia :)
        Täällä vointi ollut ihan ok. Tänään rv 27 6. Viime viikolla oli neuvolalääkäri ja siellä kaikki ok. Vähän oli supistukset jotain tehneet mutta sanoi kuitenkin et jos samanlaisena jatkuu niin nou hätä. Ja kehotti vähän rauhoittamaan tahtia jos alkaa supistukset olemaan kipeämpiä.
        Mulla on noita supistuksia edelleen päivittäin ja osa ollut jo vähän kivuliaitakin. Meillä oli aika kiireinen ja rankka viikonloppu ja sen kyllä huomas kun koko sunnuntain supisteli iltapäivästä nukkumaanmenoon saakka.
        Esikoisen odotukseen verrattuna tunnen itseni ihan mummoksi kun kävely on jo tosi vaikeaa supistelujen ja kovien liitoskipujen vuoksi.

        Me tosiaan otettiin se äitiysavustus rahana ja jotain pieniä hankintoja ollaan vähän tehty. Menin esikoisen vauvavaatteet läpi ja aika paljon siellä tosiaan on kaikkea niin tuo äitiysavustuksen rahamäärä on varmasti meille tarvittaviin hankintoihin riittävä :)

        Sais nyt toi lumentulo ja pakkaset vaihtua takaisin keväiseen säähän :)


    • Jokohan?84

      Kiva kuulla vähän muistakin odottelijoista :) Nyt sitten vaihtui neuvolakäynnit niin, että pitää käydä 2 viikon välein, ei enää kerran kuussa. Välillä tuntuu ettei muuta ehdi tehdäkkään kun käydä neuvolassa tai labrassa :D Mulla itsellä on negatiivinen veriryhmä ja nyt sitten alettu mittailemaan niitä jotain vasta-aineita verestä(?) ja samalla mittailtiin tosiaan noita veren rautavarastoja kun hemppa ei nouse vaikka mitä tekis. Omasta mielestä väsymys kyllä vähän hellittäny tässä kuluneen viikon aikana, tai sit tuo ihana aurinko piristää kummasti :) Ihan erillä tavalla jaksanu taas ulkoilla ja lenkkeillä kun keväämmäksi ilma muuttunut.

      Vauva liikkuu hurjasti, toki välillä vähän laiskempiakin päiviä (onneksi) mutta päivittäin sieltä elonmerkkejä kyllä tuntuu. Nyt ehkä vauvalla rytmi muututnut hieman eriksi, aiemmin nukkui päivät ja villeili sitten koko yön, nyt tuntuu enemmän riekkuvan päivällä ja rauhoittuu aika samoihin aikoihin nukkumaan kuin minäkin, kiltti poika siis :D

      • Ailime25

        Mä oon myös rh-negatiivinen ja nyt oon kerran käynyt labrassa just niiden mahdollisten vasta-aineiden vuoksi. Täälläpäin tutkitaan nykyään rh- äitien plasmasta sikiön veriryhmä ja meillä kävi nyt ilmi että vauva on positiivinen joten saan viikolla 30 rokotteen näitä vasta-aineita vastaan. Tää on joku tosi uus juttu ja aloitettu mun mielestä vasta 2014 vuoden alusta.
        Esikoisen aikaan (synt. marraskuussa -12) tutkittiin toki myös noita vasta-aineita mutta ei vielä sikiön veriryhmää.


      • Jokohan?84
        Ailime25 kirjoitti:

        Mä oon myös rh-negatiivinen ja nyt oon kerran käynyt labrassa just niiden mahdollisten vasta-aineiden vuoksi. Täälläpäin tutkitaan nykyään rh- äitien plasmasta sikiön veriryhmä ja meillä kävi nyt ilmi että vauva on positiivinen joten saan viikolla 30 rokotteen näitä vasta-aineita vastaan. Tää on joku tosi uus juttu ja aloitettu mun mielestä vasta 2014 vuoden alusta.
        Esikoisen aikaan (synt. marraskuussa -12) tutkittiin toki myös noita vasta-aineita mutta ei vielä sikiön veriryhmää.

        Mulla kans otettiin nyt tuo koe josta selviää sikiön veriryhmä, ens viikon neuvolakäynnillä saan sitten kuulla mikä se on. Kaikkea sitä voidaankin seuloa jo valmiiksi nykypäivänä! Jos en ihan kauheesti valehtele, niin tammi-helmikuussa 2014 on alettu tätä uutta verikoetta tekemään, tosi uus juttu siis todellakin.


    • Hellevi85

      Hei kesäkuun odottajat! Taidetaan olla kiireistä väkeä kun ei oikeen olla kuulumisia keretty vauhtelemaan aktiivisesti..

      Täällä on maha jo kasvanut omaan silmään isoksi mutta pikkuruinen se on kun esim ulkoilutakissa ulkopuoliset ei näe raskautta. Puistossa parikertaa saanu hämmästyneitä kyselyitä ja vielä enempi ihmeissään on ihmiset ollu kun ovat kuulleet että kesäkuussa vauva tulossa. Olen saanut kuulla enemmän kun tarpeeksi sitä että' näyttää siltä kuin puolivälissä olis maksimissaan raskaus :/ Sf-mitta menee siis alakäyrällä mutta onneksi liikkeitä on kokoajan niin ei ole tarvinnut huolestua!

      Oma jaksaminen on nyt ollut huonompaa, taapero vie voimia ja iltasella on olo että ei jaksaisi enää mitää vaikka itää vielä taaperon iltapuuhat hoitaa! Olenkin nyt lopettanut kaikki turhat, energiaa vievät harrasteet ja suuntaan kaiken energiani taaperon kanssa olemiseen ja arjen pyörittämiseen.
      Jaksamisen lisäksi minulla on aika usein supistuksia, ei kipeitä mutta semmoisia että ne tuntuu. Maanantaina on neuvola ja vähän pelottaa että komentaako ne mut lepäämään, toivottavasti ei kun ollaan menossa lomalle taaperon kanssa ja odotan sitä innolla!

      OIkein iloista kevättä ja nopeita viikkoja :D

    • Jokohan?84

      Aika hiljaiselta vaikuttaa ketju kyllä tosiaan, säännöllisesti olen käynyt kurkkimassa josko olisi kuulumisia tullut, mutta ei. Kiva siis kuulla sinustakin pitkästä aikaa Hellevi :)

      Täällä vatsa on suuri ja poika vilkas! Olo on kuitenkin edelleen mitä mainioin! Äitiysloma lähenee kovaa vauhtia ja kotia olen alkanut jo vähän laittelemaan ja järkkäilemään vauvan varalle. Pyykkikone laulaa tasaiseen tahtiin, että saa kaikki vaatteet, petivaatteet, harsot jne. pestyä ja laitettua paikoilleen. Tavaraa tuntuu kertyvän vaivihkaa hurjasti nurkkiin..vaunut, turvakaukalo ja muu tärkeä alkaa olla aikalailla hommattuna. Toki puuttuu vielä paljon ja ja paljon on varmasti semmoista mitä en tiedä tarvitsevani, mutta niitä ehtii sitten kun vauva on syntynyt.

      Pikkuhiljaa huomaan ajattelevani tulevaa synnytystä. Mitään kauheaa pelkoa ei ole, eikä minua ahdista synnytys millään tavalla, mutta onhan ennenkokematon asia itselle eikä tiedä yhtään mitään odottaa! Kenenkään kauhukokemuksia en ole alkanut lukemaan, enkä alakkaan, koska jokainen synnytys on kuitenkin omanlaisensa, turhaa vaan alkaa jännittämään lisää niitä kuunnellessa tai lukiessa.

      • Hellevi85

        Kiva kuulla että vointi on mainio! Itse tiedän että tämä väsykausi on osittain omaa syytä, olen järjestänyt ihan liikaa tekemistä ja en ole ehtinyt levätä päivisin. Sen lisäksi yöt on nukuttu vähän huonosti viimeaikoina kun taaperolla on räkätauti :/ Toivotaan että aurinkoisten kelien ja kevään myötä oma jaksaminen paranee taas :)

        Muistan esikoista odottaessa että sitä tavaraa tosiaan kertyi nurkkiin ja pesukone lauloi kokoajan että sai kaikki paikoilleen ajoissa :) Nyt tuntuu että on pessy 1-2koneellista kaikkiaan ja sitten ei muuta olekkaan. En ala esikoisen jäljiltä kaikkia leluja yms pesemään koska kyseessä on oman kodin pöpöt! Vaunutkin on esikoisen kanssa vielä käytössä välillä ja kaukalo on siellä missä auto (itse kun en omista mokomaa), eli vanhemmillan i jotka minut sairaalasta lapsen kanssa kotiin hakee kun aika on.

        Esikoisen kanssa ajatus synnytyksestä oli tyyliin että "tulis jo" ja "sairaalasssa on osaava henkilökunta, ne opastaa kyl".. Eli luottavainen ja positiivinen mieli oli vaikka esikoinen synty 2vk myöhässä.. Nyt vähän pelottaa ja jännittää, lähinnä toivon kokoajan että menis paremmin ku ekan kanssa! Ei kuitenkaan mirtään ylitsepääsemätöntä pelkoa ole ja haluan alatiesynnytyksen jos se vain on mahdollista :)


      • pmhr
        Hellevi85 kirjoitti:

        Kiva kuulla että vointi on mainio! Itse tiedän että tämä väsykausi on osittain omaa syytä, olen järjestänyt ihan liikaa tekemistä ja en ole ehtinyt levätä päivisin. Sen lisäksi yöt on nukuttu vähän huonosti viimeaikoina kun taaperolla on räkätauti :/ Toivotaan että aurinkoisten kelien ja kevään myötä oma jaksaminen paranee taas :)

        Muistan esikoista odottaessa että sitä tavaraa tosiaan kertyi nurkkiin ja pesukone lauloi kokoajan että sai kaikki paikoilleen ajoissa :) Nyt tuntuu että on pessy 1-2koneellista kaikkiaan ja sitten ei muuta olekkaan. En ala esikoisen jäljiltä kaikkia leluja yms pesemään koska kyseessä on oman kodin pöpöt! Vaunutkin on esikoisen kanssa vielä käytössä välillä ja kaukalo on siellä missä auto (itse kun en omista mokomaa), eli vanhemmillan i jotka minut sairaalasta lapsen kanssa kotiin hakee kun aika on.

        Esikoisen kanssa ajatus synnytyksestä oli tyyliin että "tulis jo" ja "sairaalasssa on osaava henkilökunta, ne opastaa kyl".. Eli luottavainen ja positiivinen mieli oli vaikka esikoinen synty 2vk myöhässä.. Nyt vähän pelottaa ja jännittää, lähinnä toivon kokoajan että menis paremmin ku ekan kanssa! Ei kuitenkaan mirtään ylitsepääsemätöntä pelkoa ole ja haluan alatiesynnytyksen jos se vain on mahdollista :)

        Heippa naiset!
        Kiva kuulla teistä! :)
        Mulla nyt sitten kuitenkin todettiin raskausdiabetes, joten kovasti saa vahtia syömisiä...siltikään arvot ei meinaa pysyä aisoissa. :/ Keskiviikkona on kätilön kanssa tapaaminen asian tiimoilta. Viikko sitten jo ensi kerran juteltiin. Plaah.
        Toukokuussa (13pv) on ultra, katsotaan vauvan kasvua, ja jos on iso, niin mietitään milloin käynnistellään synnytystä. Mulla on vaan yksi synnytys lähtenyt spontaanisti (rv42 1), muut käynnistetty.
        Vauva potkii jo mojovasti, paljon tuntuu olevan voimaa! :)
        Meillä vielä aika paljon vauvan tarvikkeita laittamatta ja/tai pesemättä, ja tuntuukin että aika loppuu kesken!
        Vointi ollut vaihteleva, pääosin kuitenkin kehno. Olin töissäkin pitkän sairasloman jälkeen, ja kyllä vei kaikki mehut. Pahoinvointia on tasaisesti, huimaa (verenpaineet tosi alhaiset, n.94/58), kolottaa, särkee, närästää, liitoskivut vaivaa... :( Mutta ei tässä enää kauaa ole, kyllä tän kestää! :)
        Hyvää alkavaa viikkoa kesämasut!


    • Jokohan?84

      Pmhr, voi harmi, se iski sitten kuiteenkin :( Nyt ei muuta ku koitat vaan kestää loppuun asti, onneksi aika loppusuoralla tässä aletaan olla :)

      Nyt pyörii viimeinen koneellinen mihi-ihmisen tekstiilejä, huh loppu se savotta joskus! Pääsiäisen aikaan jos sais muutenkin tuota tulevaa lastenhuonetta vähän järkkäiltyä kuntoon, ei jäis kaikki ighan viime tippaan. Töitä tosiaan pari viikkoa vielä jäljellä, toisaalta ihanaa jääd kotiin, mutta kyllä mulla tulee ikävää mun huippuja työkavereita ja työtä! Eiköhän se aika kotona kuitenkin mene kuin siivillä ja takas töighin pitäis sit mennä ennemmin ku haluiskaan :D

      Perhevalmennuksessa me on käyty, aikamoista liirumlaarumia ja soopaahan se on..toivon löytäväni sieltä jonku uuden tuttavuuden jonka kanssa ois voinu vaikka lasten synnyttyä käydä vaunuileen tms. ystäväpiirissä ei siis pieniä lapsia omalla paikkakunnalla ollenkaan, mun synnyinseuduilla toki ois, mutta matkaa sinne noin 600km. Mutta tuo meidän valmennusporukka kovin hiljainen, eikä juttua oikein tunnu syntyvän. Nooh, toivotaan etten ihan höperöksi yksinäni vauvan kans tuu tai sitten jostain perhekerhosta ym. löytyis vähän juttukaveria välillä :)

      • pmhr

        Jokohan?84, kiitos tsempistä! :) Kyllä mä tän kestän, vaikka herkuista kieltäytyminen vaatiikin itsekuria. Haaveilin viikkoja, ett saisin pääsiäisenä mämmiä, mutta se kiellettiin totaalisesti! Eikä ainuttakaan suklaamunaa saa syödä. No, eipähän ainakaan paino enää nouse loppumetreillä, ehtihän sitä tulla jo n.13-14kg. Nyt ei ole 4vkoon tullut grammaakaan. :)
        Insuliinihoitoa äitipolilta ehdotettiin, mutta aika sinne on vasta ens ke, joten siihen asti hyvin tiukka dieetti. Ja useita mittauksia.
        Ultra aikaa aikaistetaan 1-2vkolla, mutta sehän sopii ilomielin! :)

        Iloista & aurinkoista pääsiäistä kaikille kesämasuille!


    • Jokohan?84

      Aurinkoiset ja lämpöiset terveiset täältä etelän suunnalta :) Tänne on tullut jo miltei kesä, pääsiäisenä sai jo auringossa paistatella t-paidassa ja capreissa, mahtavaa!

      Tänään oli käynti neuvolassa. Paino on noussu aika hurjasti ( jää sun kilot pmhr kuule toiseksi..) nyt viimeisen parin viikon aikana on alkanut turvotusta keräämään jalkoihin ja vähän kyllä ehkä muuallekkin. Työpäivien jälkeen etenkin jalat tosi turvonneet ja "pulleat", saa jalat nostaa ylös heti kotiin päästyä. Vettä juon reilusti, pitäis muka auttaa mutta pyh sanon minä, tai sitten ilman sitä vettä oisin kahta turvonneempi :D

      Yhtään harjoitussupistuksia ei ole vieläkään ollut, vatsa on siis mulla todella ylhäällä ja näyttää ihan valtavalta! Yhtään ei pääse vauva "piiloutumaan" tonne lantion seutuville kun on niin ylhäällä, vaan kohdun korkein kohta on aikalailla just tossa tissien alla ja siitä se jumalaton pallo sit lähtee. Mutta kaikki oli käynnillä oikein hyvin, verenpaineet, vauvan sykkeet jne. :)

    • Hellevi85

      Moikkamoi :)
      Täälläkinpäin suomea on kevät tullut vauhdilla, lämmintä on ollut 15 ja tarkenee siis hyvin! Itse vietin pääsiäisen lapseni kanssa eteläsuomessa, kummanhyvin jaksoin istua autossa 6tuntia putkeen ja paluumatkan ajoin vielä yöaikaan.. Muutenkin oma vireystaso on parantunut viimeaikoina, taas tuntuu että jaksaisi ihan mitä vaa!

      Maha on kasvanut ja kiloja on tällähetkellä (rv31 5) tullut noin 12kg ja jos menee esikoisen kanssa samalla kaavalla niin loppuakohden nousee viel useita kiloja. Maha on nyt ponnahtanut paremmin esiin, alkaa olla siis jo selkeä vauvvamaha vaikka onkin aika alhaalla :)
      Harjotusupistuksia tulee päivittäin täällä.. Muutamia kipeitä "oikeita" supistuksiakin on tullut mutta ne on onneksi mennyt nopsaa ohi.

      Jokohan?84, otappas ja syö ananasta päivittäin (purkki tai puolikas tuore) tuohon turvotukseen jos vain voit moista syödä! Sen lisäksi kun juot 2litraa (vähintään) vettä, vältät suolasia ruokia ja hiilihapollisia juomia niin pitäis helpottaa vähän lisää sen turvotuksen. Itse olin ihan turvoksissa esikoiselta ja ihan alkuviikoilta asti, nyt ei ole tullut turvotusta kuin niinä päivinä joina ananas on ollu loppu :D Varaudu siis ravaamaan vessassa usein ananaksen syönnin päälle :)

      OIkein lämmintä ja akunista keväänjatkoa!

      • pmhr

        Hellurei mamat! :)

        Jouduin eilen sairaalaan tarkkailuun useammaksi tunniksi. Iltapv alkoi ruskeahko vuoto ja säännölliset supistukset. Myös mun verenpaineet oli korkealla ja vauvan syke liian korkealla pitkään. Mutta loppujen lopuksi kaikki oli ihan hyvin ja puolilta öin päästivät kotiin. Loppuraskaus menee huiliessa, en saa mitään kovin raskasta tehdä.

        Parasta oli nähdä vauva! Ja ekaa kertaa näin hänen kasvot!


      • pmhr
        pmhr kirjoitti:

        Hellurei mamat! :)

        Jouduin eilen sairaalaan tarkkailuun useammaksi tunniksi. Iltapv alkoi ruskeahko vuoto ja säännölliset supistukset. Myös mun verenpaineet oli korkealla ja vauvan syke liian korkealla pitkään. Mutta loppujen lopuksi kaikki oli ihan hyvin ja puolilta öin päästivät kotiin. Loppuraskaus menee huiliessa, en saa mitään kovin raskasta tehdä.

        Parasta oli nähdä vauva! Ja ekaa kertaa näin hänen kasvot!

        Hohoi kesämasut!!!!!
        Mitäs teille kuuluu? Voitteko hyvin vai onko tullut loppuajan vaivoja? Kuka on käynyt ultrassa ja mikä on ollut vauvan painoarvio? :)
        Mä oon juossut yhtenään polilla, ollut jopa yön osastolla, mutta edelleen kokonaisena. :) Käynnistyspäivä on kuitenkin tiedossa, koska sokerit kuitenkin kasvattanut vauvaa, ja mun oma olo huisin huono. :( Painoarvio rv 35 4 oli 2800gr, eli ei mikään jättiläinen, mutta hyvän kokoinen kuitenkin.
        Eli meidän kesäkuisesta tuleekin toukokuinen! :)
        Hyviä vointeja kaikille!!!


    • Hellevi85

      pmhr, toivottavasti sit kans käynnistävät! kaverilla (sokerit katos ja olo kamala) ne silti siirsi ja siirsi sitä käynnitystä nii jotta loppupeleis muksu synty 3pv yli LA.

      Tääl oli neuvola tänää :) Oon kokoajan ajatellu et tää on tosi alhaal tää muksu ku maha on nii alhaal mut yllärinä ilmotus et pää tosi ylhääl :o Jos nyt menis lapsivesi ni pitäs mennä heti makuullee ja lanssilla sairaala.. Toivotaa et ei kuitenkaa viel mee vedet, mulla vast 34 4 menos ja äippälomaki alkaa vast 2pv pääst :D Eli muksu on vaa tosi paljo pienenpi ku esikoinen joka oli syntyessää yli 4kiloa..

      Tääl on riittämättömän levon takia ollu aika kovia liitoskipuja mutta muuten ei kyl ole oireita ollu yhtää. Odotan kyl ko kuutanousevaa et nää viimeset viikot menis ja toivon et musku tulis vaikka vähä etuajas entä myöhäs ku ei jaksas enää oottaa :D

      • pmhr

        Joo, ei sitä tosiaan voi varmaksi sanoa, että käynnistävät sata varmasti, vaikka ihan ylilääkäri teki määräyksen. Mutta riippuu kuka lääkäri sinä päivänä tutkii ja mikä on vauvan vointi. Kovasti toivon, että tää tulis ilman käynnistystä, mutta tuskin, kun kukaan muukaan ei oo tullut. Meillä suvussa ei kukaan synnytä ilman avitusta, ihme homma!
        Jaksellaan! :)


    • alka

      Hei, täällä mamma jolla alkoi tänään rv 37 ja la on 2.6.. Esikoista odotan ja tänään iski se paniikki!

      Mulla on raskaus mennyt suhteellisen hyvin koko raskauden ajan, tai siis on ollut tosi helppo raskaus. viimeviikolla oli lääkäri ( 36 2 ) ja kaikki oli vielä kiinni, vauva jo tosin hyvin "kiinnittynyt" lantioon? lie mitä sit tarkoittaakaan =D ( mulle ei siis koskaan puhuta tai selvennetä asioita ) Mutta ei suurta paniikkia vauvan voinnista.

      Mua vähän harmittaa kun paino arvio ollaan tehty rv. 22 joka oli silloin 740gr. (sitäkään ei edes mulle kerrottu vaan luin sen itse neuvola kortista) tai sit edes sitä että kumpi sieltä tulee vaikka haarat oli hienosti auki (ja vaikea se näin on sanoa vaikka jotain nähtiin että oliko se nyt sit se kikkeli vai pimppi )..
      Mut mun ja miehen mielestä se näytti pojalta, eli sinistä ollaan ostettu vaikka siellä voi ihan hyvin olla tyttökin =D

      Mulla ei moni kaveri ole olut raskaana, joten en tie onko mulla supistuksia vai onko ne sitten liitoskipuja, kaveri sanoi että hänelle ilmeni liitoskipuja aina esim noustessa ylös, mutta mulla ne tapahtuu aina kun kävelen :D ja jotenki joskus vaikuttais et ei se kipu pelkästään alapäässä ole vain myös mahassa, joten ota täskäkin nyt sit selvää =D mutta ei mitään säännöllistä kipua

      Tosiaan vauvan selkä on oikealla puolela ja nyt huomannut että erittäin paljon kipua vasemmassa kylkiluussa joka tekee olon tosi epämukavaksi =)

      Mutta joo se paniikki mikä iski tänään on se että se voi syntyä jo viikonpäästä, oikeastaan se voi syntyä jo ensiyönä tai sitten vasta viidenviikon päästä! mulle voi tulla se lapsi koska hyvänsä, että olenko mä valmis? olen minä kirjan mukaan valmis, mulla on kaikki valmiina, turvakaukalo autossa kiinni, reput synnytyskseen, oppikirjan mukaan kaikki on valmiina, mut se ajatus, kun tulen vasta syntyneen lapsen kanssa kotin että osaanko mä olla äiti? Se ajatus vaan pelottaa =) Onko muilla tämmösiä paniikin omaisevia tunteita?

      • Hellevi85

        Se että vauva on hyvin kiinnittynyt lantioon tarkoittaa sitä että se on laskeutunut sen verran alas jottei enää oikeastaan pääse kääntymään väärinpäin ja se on hyvä asia!

        Huomaat eron sitten kun saat ensimmäisen supistuksen! Supistukset lähtevät ylhäältä tai selästä ja kipu on voimakasta, saman aikaisesti kohtu supistuu (menee ihan kovaksi) ja se kipu ei lopu liikkumalla yms vaan jatkuu sen mitä on jatkuakseen.
        Liitoskipuja ilmenee monesti kävellessä ja puuhaillessa, toisilla makoillessa tai kumartuessa eli tosi yksilöllisiä. Itsellä liitoskivut tuntuu nivusten alueella ja ihan ala mahassa.

        Tuo ettei ultrassa ole asioita kerrottu on harmillista. Valitettavasti monet ultraajat ei huomaa automaattisesti kertoa asioita vaan ne pitää kysyä. Esikoista odottaessa kyselin paljon asioita, myös tyhmiä, niin neuvolassa kun ultrissakin. jos en olisi kysellyt en olisi asioita saanut tietää! Ole aktiivinen ja kysy tosiaan kaikki asiat mitkä vaikuttaa itselle epäselviltä, myös semmoset asiat mitkä tuntuu tyhmiltä koska se lapsi on kuitenkin sinun lapsi ja ne asiat kuuluu sinulle :)

        Älä myöskään ressaile turhaa synnytystä! Keskity tuntemaan omaa muuttuvaa kroppaasi ja oloja mitä sieltä tulee koska ne tuntemukset kertoo sinulle sitten kun se synnytys on oikeasti lähellä ja siihen asti nauti loppuraskaudesta ja lepäile. Synnärillä on ammattitaitoinen henkilökunta auttamassa sitten kun se H-hetki on käsillä ja jos jotku asiat vaivaa niin juttele neuvolassa ja kysy käytännön asioista! Jos teillä on synnytysvalmennusmahdollisuus niin mene, siellä voit kysellä enempi synnytysasioita ja on muitakin äitejä ja usein ensisynnyttäjiä useimmat!


    • alka

      Kyllähän me sitä sukupuolta kysyttiin, mut kun ei kerrottu =D

      synnytysvalmennuksessa käytiin ja saatiin kyllä vähän lisääkin hyviä tietoja, mut ehkä pelkään tunteellisesta romahdusta, mut sit taas toisaalta olen onnellinen että mulla on pian oma perhe! =)

      • Hellevi85

        Aina se sukupuoli ei näy ja sillon asialle ei voi mitään! Esikoiselta nähtiin sukupuoli vasta rv30 kun menin ylimääräselle ultralle sydänäänten takia. Onneksi kuitenkin tärkein tieto on se että vauvalla on kaikki hyvin :)

        Henkisesti synnytys on raskas mutta kyllä siitä selviää! Elä murehdi ja ressaile etukäteen turhaan! vauva tulee kun on valmis, menee siihen nyt sitten se päiä tai se viisviikkoa ja selviät siitä kyllä kunnialla! Ja se arki vauvan kanssa alkaa sujumaan omalla painollaan kun kotiudutte :) Monissa paikoissa äiteille opetetaan perusasiat sitten osastolla ihan kädestä pitäen että osataan kylvettää, pukea, imettää jne ja meiltä kysyttiinki vielä että onko olo jotta uskaltaa jo kotia lähteä vai tarvitseeko viel opastusta ja tukea asioihin!


    • Jokohan?84

      Hei taas kaikille pitkästä aikaa. Täällä on tapahtunut ja paljon sitten viime aikoina..

      Meidän poika päätti sitten syntyä jo rv 35 1 !! Synnytys tuli kyllä aivan "puskista" enkä ehtinyt valmistautua siihen en sitten yhtään! Ainuttakaan harjoitussupistusta ei ollut ennen synnytystä, vauva oli todella ylhäällä vielä synnytyspäivän aamuna ja muutnkin olo oli mitä "normaalein". Äitiyslomallahan ehdin olla siis huimat 2 päivää ennen synnytystä.

      Synnytys meni aika hyvin, pieniä jännitysmomentteja oli mukana, mutta loppujen lopuksi poika autettiin ulos imukupilla ja oli lastenosastolla reilun vuorokauden tarkkailussa synnytyksen jälkeen. Bilirubiini arvot nousi kolme päivää synnytyksn jälkeen sille tasolle, että valohoitoon jouduttiin. Yhdeksän vuorokauden kuluttua synnytyksestä päästiin vihdoin kotiin! Keltaisuutta on edelleen ja kontrollilabroihin bilirubiinista menemme taas huomenna, eilen käyty viimeksi siis kontrolleissa. Mutta kaiken kaikkiaan poika ja koko perhe voi hyvin :)

      • pmhr

        Paljon paljon onnea poikavauvasta!!!! Olipa hänellä kiire maailmaan! :)
        Kerro vauvan mitat ja miten sun synnytys käynnistyi yms yms!!
        Innolla odotan kuulumisiasi. :)
        Ihanaa, että voitte hyvin koko perhe!
        Voimia vauvanhoitoon ja meille muille tsempit loppuviikkoihin!


      • Hellevi85

        Voi onnea paljon pojasta :)


    • Jokohan?84

      Jopas kesti, että malttaa / löytyy aikaa istahtaa koneelle!

      Synnytys käynnistyi supistuksilla, hetki meni, että ymmärsin niiden olevan supistuksia kun tosiaan mitään harjoitussupistuksia ei ollut. Ensimmäiset supistukset tuli illalla ennen nukkumaanmenoa ja tihenivät pikkuhiljaa yön aikana. Aamuyöstä / varhain aamulla alkoivat olla sitten säännöllisiä ja soitin sairaalaan. Pyysivät tulla tarkistukseen mutta sanoivat jo puhelimessa, että tuskin synnytys on käynnistynyt, mutta tarkastetaan nyt. Nooh niinhän se oli käyntiin lähteny ja kohdunsuu alkoi hitaasti avautumaan jo aamulla. Kaikkiaan synnytys kesti 22h.

      Synnytys ei ollut ollenkaan sellaista kuin olin kuvitellut. Supistukset sattui kyllä, mutta ei yhtään niin paljoa kuin olin ajatellut, no okei viimeisimmät ennen epiduraalia alkoi olla kyllä sietokyvyn rajoilla. Ponnistusvaihe oli myös jotain ihan muuta mitä olin ajatellut, ilman ponnstusvaihetta voisin tehdä vaikka 50 lasta.. :D Kipu toki lakkasi samantien kun poika syntyi. Mittoja miehellä oli 48cm ja 2800g, ihan siis miehen kokoinen :)

      Nyt ollaan kotona oltu sitten tasan viikko ja poju on 2vkoa vanha. Aika epätodelliseltahan tämä kaikki vielä tuntuu. Kaikki on alkanut sujumaan tosi hyvin, pientä asiaan kuuluvaa väsymystä on mutta muutoin kaikki oikein hyvin.

      • Hellevi85

        Onnea hei oikeesti paljon :) On hienoa et synnytys oli noin hyvä kokemus ja jäi hyvä mieli. Itsellä jäi pelot esikoisen syntymästä ja nyt saaki sit tsempata itteesä oikee urakalla ettei tu paniikkia jo nyt!
        Toi koko on kyl tosi pieni (mut se oliki ajois syntyny ni vaikuttaa asiaan) :D Esikoinen oli 4080g ja 51,5cm ja siis ihan normaali kokonen lapsi!


      • pmhr
        Hellevi85 kirjoitti:

        Onnea hei oikeesti paljon :) On hienoa et synnytys oli noin hyvä kokemus ja jäi hyvä mieli. Itsellä jäi pelot esikoisen syntymästä ja nyt saaki sit tsempata itteesä oikee urakalla ettei tu paniikkia jo nyt!
        Toi koko on kyl tosi pieni (mut se oliki ajois syntyny ni vaikuttaa asiaan) :D Esikoinen oli 4080g ja 51,5cm ja siis ihan normaali kokonen lapsi!

        Heippa naiset & masut!

        Ylpeänä ja onnellisena tulin kertomaan, että meille syntyi poikavauva 29.5.14! Kunnon mitat on pikkumiehellä, 3,8kg & 51,5cm! :D

        Synnytys kesti käynnistyksestä ensi parkaisuun tasan 46h. Jännitystäkin oli matkan varrella, mm.napanuora tiukasti kaulan ympärillä eikä mun istukka meinannut irrota millään, lääkäri 3kätilöä sitä paineli ja kiskoi yli tunnin. Oli viittä vaille, että olisin leikkuriin joutunut. Vauvan sydänäänet romahteli supistusten aikana, ja hänelle piti laittaa pinni päähän ja ottaa 2verinäytettä päästä ennen syntymää. Huh, rankka kokemus kaiken kaikkiaan, mutta tuossa vieressä tuo pieni täydellinen pakkaus nukkuu.


    • pmhr

      Hohoi kesäkuun masut, missä olette?? Oletteko vielä kokonaisena vai saaneet vauvat kainaloon?
      Kertokaahan kuulumisianne!! :)

    • haave baby

      Onnea! jokohan84? hienoa että kaikki mennyt hyvin.
      Muistin sun lasketun ajan kesäkuus ja tulin kurkkaa onko tääl tietoi jo.
      itsellä edelleen vain se yritys menossa :(
      jospa se tästä joskus iloksi muuttuisi...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2251
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe