Pallolaajennuksen tehokkuus

kokelas sa

Kuinkas hyvä tulos syntyy pallolaajennuksen avullla. Montako vuotta hyvää oloa kestää ennenkuin on taas suonet tukossa?

33

3206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 456yht

      Riippuu mikä on suonien ahtauma-aste, monessako suonessa on merkittävä ahtauma jne. Jos suonisto saadaan hyvin auki 1-3 suonen pallolaajennuksella ja stenttauksella, seuraava haaste on jaksaa syödä lääkkeitä tunnollisesti (Plavix, kolesteroli-, verenpainelääkitys tarv.) ja PITÄÄ ITSESTÄ HYVÄÄ HUOLTA = terveellinen ruoka, liikunta ym. Elintavat vaikuttavat ennusteeseen todella paljon, ei pelkästään, mutta TODELLA paljon. Tupakka on jätettävä pois ehdottomasti. Jotkut saavuttavat oireettoman elämän vuosikausiksi eteenpäin, joillekin oireisto palaa piankin takaisin, riippuu niin paljon tilanteesta ja omasta hoitoon sitoutumisesta.

      • 11+18

        Olen monesti miettinyt, että onko näitä "omaan hoitoon sitoutumisia, ruokavalioita ja elintapoja" ja niiden ennustevaikutuksia mitenkään luotettavasti tutkittu tai kontrolloitu tässä(kään) tapauksessa, vai perustuuko kaikki vain hoitohenkikökunnan näppituntumaan ja pärstäarviointiin. Ei liioin pelkkä kolesteroliarvon mittailu ole mikään mittari itsestä huolehtimiselle. Kaiken kaikkiaan tällainen toiminta on täysin perseestä, ja tekee hallaa lääketieteen asemalle vakavasti otettavana tieteenä.

        Itse uskallan vahvasti epäillä, että sepelvaltimotaudin hoitotulokseen on myös perintötekijöillä ja geneettisillä ominaisuuksilla rankasti vaikutusta, muun terveydentilan ohella. Toisin sanoen uskon, että jos tauti on täysin rappiollisilla elämäntavoilla syntynyt, niitä parantamalla voi voittaa jotain, ei suinkaan läheskään kaikissa tapauksissa. Tämän sanominen ääneen toki loukkaisi suurta ja mahtavaa kolesteroliteoriaa, ja siksi sitä kartetaan terveydenhuollon piirissä kuin ruttoa. Nykyään kun kaikissa yhteyksissä ei edes haluta muistetaa mainita, miten merkittävä tekijä sukurasitus on taudin taustavaikuttajana.


      • 20 + 14
        11+18 kirjoitti:

        Olen monesti miettinyt, että onko näitä "omaan hoitoon sitoutumisia, ruokavalioita ja elintapoja" ja niiden ennustevaikutuksia mitenkään luotettavasti tutkittu tai kontrolloitu tässä(kään) tapauksessa, vai perustuuko kaikki vain hoitohenkikökunnan näppituntumaan ja pärstäarviointiin. Ei liioin pelkkä kolesteroliarvon mittailu ole mikään mittari itsestä huolehtimiselle. Kaiken kaikkiaan tällainen toiminta on täysin perseestä, ja tekee hallaa lääketieteen asemalle vakavasti otettavana tieteenä.

        Itse uskallan vahvasti epäillä, että sepelvaltimotaudin hoitotulokseen on myös perintötekijöillä ja geneettisillä ominaisuuksilla rankasti vaikutusta, muun terveydentilan ohella. Toisin sanoen uskon, että jos tauti on täysin rappiollisilla elämäntavoilla syntynyt, niitä parantamalla voi voittaa jotain, ei suinkaan läheskään kaikissa tapauksissa. Tämän sanominen ääneen toki loukkaisi suurta ja mahtavaa kolesteroliteoriaa, ja siksi sitä kartetaan terveydenhuollon piirissä kuin ruttoa. Nykyään kun kaikissa yhteyksissä ei edes haluta muistetaa mainita, miten merkittävä tekijä sukurasitus on taudin taustavaikuttajana.

        Elintapamuutoksilla ja lääkkeillä on oikeasti merkitystä. Tärkeintä on tupakoinnin lopettaminen jos sellaista on polttanut. Tärkeitä ovat diabetes ja sen tasapaino, verenpainearvot ja kolesterolitaso. Sukurasitukselle ei taas voi tehdä mitään.

        Jos tehdään sepelvaltimon pallolaajennus niin tavallisesti sinne jätetään metalliverkkoputki joka ei pysy auki ilman lääkitystä. Koholla oleva verenpaine kuormittaa sydäntä aiheuttaen mm. sydänlihaksen paksuuntumista eli sydämen hapensaanti voi huonontua sisäpinnalta. Kolesterolilääkkeillä vaikuttaisi olevan vaikutusta mm. niin että sepelvaltimoiden plakkikertymät eivät repeä niin helposti ja aiheuta sydäninfarktia.

        Lääkkeet ja elintapamuutokset sekä muu hoito hidastavat tai pysäyttävät taudin etenemisen mutta eivät ne sairautta paranna. Ainoastaan terveellisillä elintavoilla ja hyvillä geeneillä sepelvaltimot pysyvät terveinä. Joillakin voi olla sepelvaltimotauti kolmikymppisenä ja joillakin taas ei ole mitään muutoksia eläkeiässäkään.


    • potilas sat

      Eikö kukaan pallolaajennuksen läpikäynyt osaa kommentoida omalta kohdaltaan asiaa?
      Siis auttaako muutaman suonen laajennus oleellisesti potilaan konnon parantumiseen. Jos nyt jaksaa kävellä 200 metriä ja hengästyy riittävästi, niin paljonko jaksaa kävellä laajennuksen jälkeen samaan hengästymistilanteeseen päästäkseen?

      Ja montako vuotta tilanne pysyy hyvänä?

      Eikö tällaista tutkimustietoa ole ollenkaan saatavissa? Hämmästyttävää?
      Googlella ei ainakaan löydy mitään.

      • 11+18

        Kysymys on sinänsä absurdi, koska kyseessähän on viimeisen linjan hoitokeino, tehdään se mitä pystytään potilaan hyväksi. Käytännössä siis lievitetään oireita ja pienennetään kuolemanriskiä. Käytännössä kaikki asiaan liittyvät tutkimukset pääasiassa keskittyvät infarktien määriin, kuolleisuuteen ja elämänlaatuun. Eihän se pallolaajennus sellaisenaan estä uusia tukoksia tulemasta uusiin paikkoihin ja joskus se stentitkin voi tukkeutua. Taudin seuraavaa siirtoa ei voi kukaan tietää, joten miksi sitä pitäisi miettiä itsekään?

        Hengästyminen muuten on merkki huonosta kunnosta, hengenahdistus huonosta sydämestä. Hengästymisnopeuteen vaikuttavat tietysti myös sellaiset asiat kuin hemoglobiini (anemia), keuhkojen toiminta, ylipaino jne.

        Huono kunto paranee vain liikkumalla, sikäli kuin terveydentila sen sallii. Hengästyminen vähenee myös laihduttamalla, jos painoa on liikaa. Pallolaajennukset yms. poistavat vain liikkumista rajoittavaa oireistoa, kuten rintakipuja ja rytmihäiriöitä. Tietysti jos sepelvaltimotautiin liittyy sydämen vajaatoiminta, on täysin yksilöllistä, miten paljon siinä tapahtuu paranemista leikkauksen jälkeen.


      • Muamuija

        Esimerkkinä voin kertoa, että kahden suonen pallolaajennuksen jälkeen 80v anoppini, joka ei ennen postia jaksanut kävellen hakea, kävelee nyt kilometrin, parin lenkkejä. Nivelet estää pidemmät retket, sydän kyllä kestäisi. Pallolaajennuksesta oli vain viikkoja, kun selvästi alkoi jaksaa kävellä paremmin ja elämä helpottui. Huom! Hän ei tiennyt sairastavansa sydäntään, luuli vain iän verottavan voimia, mutta kun lievä infarkti tuli, todettiin ja hoidettiin, ymmärsi sairauden rajoittameen elämäänsä enemmän kuin itse tiesikään. Nyt reilu vuosi pallolaajennuksesta, kunto edelleen hyvä.


      • kokemusasiaa

        Kokemukseni:
        Rasittavaa yrittää muuttaa elämän tapoja. Ruokia ja kaikkea.
        Tuntuu että minkä fyysisellä puolella saa toimimaan ilman ongelmia, se siirtyy henkiselle puolelle sitten kiusaksi.
        Tiedän, että verisuonet korjaavat itsekin itseään, eli tukkeutunut kohta voi lakata olemasta ja viereen tulee uusi suoni, joka on tietysti terve ja puhdas.
        Tällai voi siis käydä, jos esim. hoitojonot on liian pitkät. Tärkeää tässä kuitenkin on, että rasittaa sydäntä vähän, sen mikä tuntuu hyvältä. Ihmisen keho uusii itseään ja korjaa vaurioita luonnostaan.
        Kolesteroli lääke jota pitäisi syödä, tuo kipua niveliin. Jätin sen pois.
        Muuten olo on hyvä. Pallolaajennuksesta n. 5 vuotta.


    • ehjäsydän

      Sinun kannattaa kääntyä oman paikkakuntasi sydänyhdistyksen puoleen tässä kysymyksessäsi. Sieltä löytyy sairastuneita joilta voit kysyä omakohtaisia kokemuksia liittyen pallolaajennukseen.

    • pottu c

      Onko pallolaajennetut huonossa kunnossa eivätkä osaa enää kirjoitella kuulumisiaan. Sydänpotilailla ei taida olla omaa keskustelupalstaa vai onko?

      • kivuton hiihtäjä

        Taitaa olla niin tapauskohtaista, ettei tule vastauksia.

        Mulla on mennyt 2 vuotta hyvin. Tosin ennen pallolaajennustakaan, joka tehtiin infarktin jälkeen, en havainnut mitään oireita.


      • jaakkok

        Äitille tehtiin pallolaajennus, kun oli 84v ja sydän kohtaus päällä... nyt 86v ja ihan hyvin on tähän asti pärjännyt .. Nyt on tullut kaulavaltimon ahtauma, jolle ei voi enää tehä mitään...


    • Sydänboxi

      Heinäkuun lopussa olkoi tuntua, että happi loppuu kävelylenkeillä. Lääkärin kautta rasituskokeeseen ja syyskuun lopussa varjoainekuvaus jonka yhteydessä tehtiin pallolaajennus 3 suoneen. Kahteen suoneen asennettin stentti ja yksi vain laajennettiin.
      Marraskuun lopussa ilman stenttiä jätetty suoni meni tukkoon , uusi pallolaajennus ja nyt stentti asennettiin. Ensimmäisen toimenpiteen yhteydessä arvot olivat kokonais kolesterooli 4 ja verenpaine 120/80. Aloitin toimenpiteen jälkeen tiukan ravinto kuuri ja jälkimmäisen toimenpiteen arvot olivat kokonaisk 3,1 hdl 1,2 ja ldl 1,8 verenpaine 110/70. En tupakoi, alkoholia tosi vähän ja ei pitäisi olla sukurasitteita. Ikää 49v ja pumppu täynnä plakkia. Kaikissa sairauden jälkeisissä sairaala/ lääkäri keskusteluissa puhutaan vain sydäntautien ehkäisystä ja asioista jotka liittyvät aikaan ennen sydämmen sairastumista eli tuntuu että mistään ei saa tietoa lääkityksestä, liikunnasta ja ravinnon vaikutuksista sairastuneen sydämen toipumiseen tai tilan pysähtymiseen. On vain ilmeisesti tyydyttävä tuppisuu lääkärin määräämiin lääkkeisiin kyselemettä.

    • Revisiitäsit

      Ei ne lääkäritkään tiedä sen enempää,kun täällä netissä löytyy .Lue sydan.fi sivut ,siellä on tietoa ravinnosta yms .Muuallakin netissä paljon.Liikkua saa niin paljon ,kun hyvältä itsestä tuntuu,muttei yrittää mennä äärirajoille samaan tapaan ,kun silloin ,kun luuli olevansa terve.
      Jos maailmassa olisi tieto ,miten ehkäistä edes lähes varmasti suonien tukkeutuminen, ei meitä sepelvaltimotautisia olisi niin tuhottoman paljon.
      Itse olen saman käynyt läpi 63v,aina liikkunut ,syönyt terveellisesti,kol arvot koht hyvät ,hoikka,ei koskaan tupakoinut jne.Ei auttanut.

    • Tiedonjyviä
      • lkllkkl

        oon nähnyt tilastoja kuolleisuudesta pallolaajennoksen jälkee.Jos syö statiineja,kuolee puolet todennäköisemmin.
        Lihaskivut olkapäissä todella ilkeitä ja mikä pahinta ne voi jäädä pysyviksi.Mulla ei kuitenkaan jäänyt


      • Ihantottako

        Kerroppas,mistä voin lukea ne tilastot.paljonko pallolaajennettuja oli tässä "tilastossa" ja kuinka moni heistä söi statiineja ja kuinka moni ei syönnyt miitä.Moniko statiineita syöneistä kuoli siinä tilastossa lasketun ajan aikana ja moniko vielä eli?Syöneet ja syömättömät eriteltynä.
        Kun,kirjoittaa jotain ,täytyy kertoa faktat tarkkaan-tai nimenomaan paikka mistä muut voi sen lukea.


      • lkllkkl
        Ihantottako kirjoitti:

        Kerroppas,mistä voin lukea ne tilastot.paljonko pallolaajennettuja oli tässä "tilastossa" ja kuinka moni heistä söi statiineja ja kuinka moni ei syönnyt miitä.Moniko statiineita syöneistä kuoli siinä tilastossa lasketun ajan aikana ja moniko vielä eli?Syöneet ja syömättömät eriteltynä.
        Kun,kirjoittaa jotain ,täytyy kertoa faktat tarkkaan-tai nimenomaan paikka mistä muut voi sen lukea.

        eti itte faktas


      • Laajennettu
        lkllkkl kirjoitti:

        oon nähnyt tilastoja kuolleisuudesta pallolaajennoksen jälkee.Jos syö statiineja,kuolee puolet todennäköisemmin.
        Lihaskivut olkapäissä todella ilkeitä ja mikä pahinta ne voi jäädä pysyviksi.Mulla ei kuitenkaan jäänyt

        Ihan ilman tilastoja: Kuolleisuus pallolaajennuksen jälkeen on tasan 100% riippumatta siitä syökö lääkkeitä vai ei.


    • Brilique

      Onko kenelläkään tullut oireita tai uusia tukoksia pallolaajennuksen jälkeen kun Brilique lääkitys lopetetaan. Itsellä sydämmessä lokakuun alussa asennetut 2 stenttiä ja hylkimislääkitys loppuu maaliskuun lopussa.

    • PCR4all

      Itsellä pallolaajennus pari vuotta sitten.
      Auttoi huomattavasti. Mutta heti ensimmäisestä kunnon ruokailusta huomasi heti eron. Monia muita epämääräisiä oireita joille lekurit paskat viittaavat.
      Be prepered for dead.
      Jokunen vuosi... niin se vaan on.
      Ikävä kyllä meillä ei ole puoluetta joka ajaisi asiaa.NBeljä vuotta tain vähemmän elinaikaa ei riittä.
      R.I.P.
      Honestly in yur .....sorry mis types

      • kjkllöp

        oireet johtuvat lääkkeistä


    • vcdffdfsd

      sanoisin että jos sauna viina ei auta on tauti kuolemaksi... molemmista löyty tutkimuksia

    • fdfwwwwewe

      jos sauna ja viina ei auta on tauti kuolemaksi

    • 656546456456

      minulle on tehty pallolaajennus ja stentti vuonna 2006, lääkäri kertoi että ruoka ja elintapojen muutoksella emme tapaa koskaan, en niin muuttanut, 10 vuoden kuluttua tilanne on hyvä, turva systeeminä on nitroja joita tarvitsen harvakseen, kerran kuussa ehkä.
      Vuosi sitten oli pieni noin 2 kk rintakipu kausi, jolloin valtimot tietokone kuvattiin, ja tehtiin rasituskoe, mutta tulokset eivät aiheuttaneet toimenpiteitä, muuta kuin seurantaa joka toinen vuosi, radiologin arvio stentti voi olla 30% tukossa, mutta ei anna aihetta toimenpiteeseen, olen 56 vuotias.
      eli yksilöllistä on, mutta minulla pallolaajennus on toiminut 10 vuotta.

      • Tietoakin

        Kerro,missä sairaalassa on seurantaa joka toinen vuosi.Kiitos jo etukäteen .


    • syränrikki

      Pallolaajennus tehty 2 vuotta sitten. Närästys-oireiden takia menin lääkäriin ja takaisin tulin sairaalan kautta pallolaajennettuna. 2 ahtaumaa, toinen stentattiin ja toinen vain laajennettiin kun oli hankalasti suonten haaraumassa. Vointi ollut sen jälkeen hyvä mutta jännityksessä pitää milloin alkaa taas "närästää". En polta enkä viinan kanssa läträile,ei ole ylipainoa ja ravitsemus ja kunto melko hyvät, ikää 51.Sukurasitetta löytyy. Puskista tuli koko homma mutta sen kanssa nyt eletään kunnes kuollaan.Vähän kyllä löytyi kunnon tietoa mistään ja tuntui että operaation jälkeen jäi tyhjän päälle. Parempaa jälki hoitoa olin odottanut ja just ennen kaikkea tietoa kuinka kauan laajennus pitää suonet auki.

      • elämäntavat

        Vanha kirjoitus, mutta tiedoksi, että suonia kasvaa uusia jatkuvasti sinne, minne tarvitsee.
        Suonikohjut kertovat samaa ja kun ne otetaan pois, menee hetki ja taas on uudet suonet.
        Tärkeää tukosten aikaan on, että ei rääkkää itseään fyysisesti.
        Touhuilee niin, että tulee vähän kuuma/hiki mutta ei mitään repimistä. Näin annetaan elimistölle mahdollisuus korjata itse itseään.
        Pahimmat jutut ovat stressi, huono nukkuminen, raskaat ruoat ja se itsensä repiminen.
        Kun ottaa rennommin ja pitää itseään hyvänä, on hyvät mahdollisuudet elää ainakin 125 vuotiaaksi.


    • Eivoitietää

      Sinäkin sait tietysti lääkkeen ,jota syödään 3-12kk,miten kullakin-,ettei stentti ns tukkeutuisi.Mutta loppuviimeinhän ei kukaan voi sanoa,milloin suoni/suonet menee tukkoon ,Ei sellaiseen ole vastausta.

      • syränrikki2

        Juu, Brilique meni vuoden ja jännitti tukkeutuuko se stentti. Nyt sitten jännittää ahtautuuko stenttamaton suoni uudestaan missä ajassa. Oon kuullut että jollekkin on pitänyt tehdä laajennus viiden vuoden välein. No sehän on tosi ettei kukaan voi tietää ja varjoainekuvauksiakaan ei ihan keposesti tehdä. Siispä arvuutellan ja pessimistihän ei pety ... Kolesterolilääkkeitä popsitaan kiltisti, beetasalpaaja ja primaspan kyytipoikina.


    • sydänsairaus

      Sama täällä. Brilibue puolivuotta, kolesterolilääkettä, orlocia ja primaspania. Toukokuussa luulin, että tuli taas lähtö pallolaajennukseen, mutta se olikin vain keuhkokuume. Jälitauteja on nyt paranneltu 2 kuukautta. Vaikuttaisikohan tuo mihinkään jos jättäisi tuon lääkkeiden syönnin pois ? En taida uskaltaa kokeilla jatketaan syöntiä.

    • HeartandSoul

      Vaimon saksalainen sukulainen sai infarktin 5-kymppisenä. Helikopterilla sairaalaan, ja silloin ultamoderni temppu - pallolaajennus. Muuten on vielä hengissä mutta näkö heikkenee. Se estää lukemisen ja TV:n katselun mutta ei piipun polttoa. Ikää on kohta 90.

      Joten, kyseisessä tapauksessa oireet ovat pysyneet pois noin 35 vuotta.

      • popsitaanpilleriä

        Niin juuri. Pahinta varmaan sydän oireisella on se, että itse pelkää tapahtuman jälkeen asioita.
        Tuokin lääke mistä nuo kirjoittavat " brillibue" on jotain, mitä en ole koskaan kuullutkaan.
        Silti henki kulkee ja elämä sujuu.
        Minä luulen että nuo lääkkeet on hyvin mietoja eikä niillä paljoa tehoja ole. Hintaa kylläkin.
        Olin lomallakin ja lääkkeet unohtui kiireessä.
        Ei tuntunut missään. Ensimmäisenä päivänä vähän päätä särki, mutta en välittänyt.


    • Laajennettu

      MInulle tehtiin pallolaajennus 61-vuotiaana 6 v sitten. Olen syönyt lääkärin määräämiä lääkkeitä siitä lähtien ja sepelvaltimotauti on pysynyt oireettomana.
      Verenpaine- ja kolesterolilääkitys oli aloitettu jo ennen infarktia mutta riskitekijät (ikä, sukurasitus, ylipaino, tupakointi) huomioiden lääkitys ei ollut riittävää. Olisi pitänyt lääkärin kehotuksesta lopettaa tupakointi ja pudottaa painoa mutta "eihän minulle mitään voi tapahtua".

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe