DBS Stimulaattori

DeeBeeÄs

Onkos täällä kellään kokemuksia DBS hoidosta, jossa aivoihin asennetaan stimulaattori Parkinsonin oireita lievittämään ? Avopuolisoni on pääsemässä huomenna sairaalasta ko. leikkauksen jälkeen kotiin, ja miltei koko hänen sairaalassaolo aikansa perusolemus on ollut hiukan sekava, puhe sammaltavaa ja muutenkin aivan kuin levodopan ylimäärän aiheuttamissa oireissa. Alkaa hiukan huolestuttaa kotona pärjääminen, vaikka henkilökohtainen avustaja onkin paikalla. Ehkä odotukset tuloksesta on olleet hiukan liian korkealla, muiden vastaavan hoidon saaneen kommenteista, mutta toisaalta hiukan pelottaakin.

20

7712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wwwdfffghhjjk

      Menee oma aika kun leikkauksen aiheuttama turvotus laskee. Sitten vielä tulee säätöjä.

      eli ei kannata huolestua vielä, kuukausi ja tilanne on toinen

    • omsihoitaja

      Vaimolle laitettiin vuosia sitten,oireet helpotti reilusti kun säädöt oli kohdallaan. Lääkkeitä vähennettiin ym. Vähän puhuttu huono asia on henkisten kykyjen väheneminen. Stimulaattori poistettiin myöhemmin kun johdin tulehtui. Nykyään ollaan yhä ilman laitetta. Vaimo sanoo jotta jos olis tiennyt kuinka paljon se vaikutti henkisiin kykyihin niin olis mieluummin kestänyt parkkisoireet kuin persoonallisuuden muutokset. Ajan myötä kyvyt on pikkuhiljaa palaamassa mutta hyvin hitaasti.

      • dbs miettivä

        Eipä ole mainittu missään, onkohan harvinaista. Onko vaimo iäkäs


      • omsihoitaja
        dbs miettivä kirjoitti:

        Eipä ole mainittu missään, onkohan harvinaista. Onko vaimo iäkäs

        Ei ole iäkäs kun ei noita iäkkäille edes laiteta, ainoastaan sellaisille joiden elämänlaatuun voidaan vielä vaikuttaa. Sen verran kallis veronmaksajille, ettei niitä turhaan laiteta.

        No olethan itsekin jo huomannut vaikutuksen puheeseen. Monesti jää lause kesken kun sana ei tule ulos suusta. Harhaisuus ja varsinkin ahdistuneisuus lisääntyy dbs:ää käytettäessä. Kun laite poistettiin lakkasi ahdistus siihen. Muistiongelmat, keskittymiskykyä ei ole, tällaisia "pikkujuttuja", huomaat kyllä ajan kanssa kun avopuoliso ei ole enää se sama henkilö kuin aiemmin. Palautuminen kyllä on käynnissä muttei varmaan koskaan tule sitä samaa ihmistä kuin ennen.


      • Hope less or more
        omsihoitaja kirjoitti:

        Ei ole iäkäs kun ei noita iäkkäille edes laiteta, ainoastaan sellaisille joiden elämänlaatuun voidaan vielä vaikuttaa. Sen verran kallis veronmaksajille, ettei niitä turhaan laiteta.

        No olethan itsekin jo huomannut vaikutuksen puheeseen. Monesti jää lause kesken kun sana ei tule ulos suusta. Harhaisuus ja varsinkin ahdistuneisuus lisääntyy dbs:ää käytettäessä. Kun laite poistettiin lakkasi ahdistus siihen. Muistiongelmat, keskittymiskykyä ei ole, tällaisia "pikkujuttuja", huomaat kyllä ajan kanssa kun avopuoliso ei ole enää se sama henkilö kuin aiemmin. Palautuminen kyllä on käynnissä muttei varmaan koskaan tule sitä samaa ihmistä kuin ennen.

        Ikävä kuulla että dbs huononsi elämänlaatua, mutta annoit kiitos ajattelemisen aihetta. Omalla psolla 10v sairastumisen jälkeen asennettiin stimu ja fyysiset oireet eli jäykkyys helpotti mutta näistä henkisen puolen vaikutuksista ei ole ollut vaivaa ennen kuin nyt kun taas dekadi on kulunut. Ahdistus ja harhat jne ovat arkipäivää mutta aiheuttaako niitä stimu vai lääkkeet, kenpä tietää... valitettavasti ei myöskään lääkärit. Näitä elettyjä hyviä dbs-vuosia ei kuitenkaan kumpikaan meistä vaihtaisi pois.


      • Arska12345

        NO JOO , mulle tehtiin tuo dbs. lokakuussa 2017 ja laitetta on säädetty muutaman kerran, viimeksi tammikuussa. Tulin mielestäni loistokuntoon, lähdin "lentoon" niinkuin TAYSIN ja varmaan koko maailman paras laitteen "säätäjä" MIKA KOSKINEN sanoi . Mutta tuossa lennossa meinasi mennä henki ja vaimo. Kuulin, että 27 avioparista 19 erosi . Kun on vuosia ollut vaimon autettavana mm. yöllä kusin sorsaan , VAIMO laittoi nukkumaan käänsi sängyssä kun en pystynyt itse. VAIMO auttoi, mutta asialla tuppaa olemaan toinenkin puoli . Tottakai joskus HÄN väsyi . Minulla oli olo kuin nuorena , Kopeloin naapurin vaimon tissejä minua panetti koko ajan . Onneksi ei kukaan tarjonnut itseään olisin varmasti pannut! Romutin tehokkaan auton.Nyt ymmärrän.mitä kaikkea vaimo joutui kokemaan. Tässä on iso ongelma, kun mkies tulee "liian " hyvään kuntoon . Teidän täytyy varautua tällaiseen, kun tämä stimulaatio onnistuu . Minä kaadoin puita, Rakensin vierasmajan katkaisin kylkiluun,.Olin mielestäni terve Muiden mielestä en .EN TODELLAKAAN OLLIUT!!!Juttelen mielelläni SINUN kanssasi, kun olet menossa, tai puolisosi on tuohon toimenpiteeseen p.0415021035


      • Anonyymi
        omsihoitaja kirjoitti:

        Ei ole iäkäs kun ei noita iäkkäille edes laiteta, ainoastaan sellaisille joiden elämänlaatuun voidaan vielä vaikuttaa. Sen verran kallis veronmaksajille, ettei niitä turhaan laiteta.

        No olethan itsekin jo huomannut vaikutuksen puheeseen. Monesti jää lause kesken kun sana ei tule ulos suusta. Harhaisuus ja varsinkin ahdistuneisuus lisääntyy dbs:ää käytettäessä. Kun laite poistettiin lakkasi ahdistus siihen. Muistiongelmat, keskittymiskykyä ei ole, tällaisia "pikkujuttuja", huomaat kyllä ajan kanssa kun avopuoliso ei ole enää se sama henkilö kuin aiemmin. Palautuminen kyllä on käynnissä muttei varmaan koskaan tule sitä samaa ihmistä kuin ennen.

        Se mitä kerrot on yksilöllistä jokaiselle. Kaikki ihmiset jotka minä tunnen joilla on tehty. tämä DBS leikkaus ovat tyytyväisiä oloonsa , joten jos jollain on jotain sivuvaikutuksia niin se ei tarkoita sitä että kaikilla ne olisivat.
        Tunnen miehen jolla on laite ollut yli 20 vuotta eikä edes tarvinnut lääkkeitä moneen vuoteen kun laite hoiti hommansa.
        En liioin ole nähnyt näillä potilailla mitään persoonallisuus häiriöitä, yksikin matkustelee ja pitää esitelmiä parkinsaonin taudista ajaa itse pitkiä matkoja . Joten jos huomaa että jokin asia on viassa niin silloin on otettava yhteys neurologille. Mutta noin yleisesti on DBS toiminut kiitettävästi niin monella joilla on DBS.


      • Anonyymi
        Arska12345 kirjoitti:

        NO JOO , mulle tehtiin tuo dbs. lokakuussa 2017 ja laitetta on säädetty muutaman kerran, viimeksi tammikuussa. Tulin mielestäni loistokuntoon, lähdin "lentoon" niinkuin TAYSIN ja varmaan koko maailman paras laitteen "säätäjä" MIKA KOSKINEN sanoi . Mutta tuossa lennossa meinasi mennä henki ja vaimo. Kuulin, että 27 avioparista 19 erosi . Kun on vuosia ollut vaimon autettavana mm. yöllä kusin sorsaan , VAIMO laittoi nukkumaan käänsi sängyssä kun en pystynyt itse. VAIMO auttoi, mutta asialla tuppaa olemaan toinenkin puoli . Tottakai joskus HÄN väsyi . Minulla oli olo kuin nuorena , Kopeloin naapurin vaimon tissejä minua panetti koko ajan . Onneksi ei kukaan tarjonnut itseään olisin varmasti pannut! Romutin tehokkaan auton.Nyt ymmärrän.mitä kaikkea vaimo joutui kokemaan. Tässä on iso ongelma, kun mkies tulee "liian " hyvään kuntoon . Teidän täytyy varautua tällaiseen, kun tämä stimulaatio onnistuu . Minä kaadoin puita, Rakensin vierasmajan katkaisin kylkiluun,.Olin mielestäni terve Muiden mielestä en .EN TODELLAKAAN OLLIUT!!!Juttelen mielelläni SINUN kanssasi, kun olet menossa, tai puolisosi on tuohon toimenpiteeseen p.0415021035

        Kaikki tälläiset sivuvaikutukset ovat hyvin yksilöllisiä , ja se ei tarkoita että jokainen niitä saa, siis ei voi koskaan vertailla kenenkään kanssa ja sanoa että tulet saamaan sen ja sen. Sivuvaikutuksen . Useimmat eivät saa mitään sivuvaikutuksia tästä. hoitomuodosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki tälläiset sivuvaikutukset ovat hyvin yksilöllisiä , ja se ei tarkoita että jokainen niitä saa, siis ei voi koskaan vertailla kenenkään kanssa ja sanoa että tulet saamaan sen ja sen. Sivuvaikutuksen . Useimmat eivät saa mitään sivuvaikutuksia tästä. hoitomuodosta.

        Niinpä , sivuvaikukset ovat hyvin erilaisia eri ihmisillä.
        Minulla on ollut 31/2 vuotta dbs laite ja ainoa haitta on puheen ajoittainen epäselvyys.
        Olen laitteeseen erittäin tyytyväinen, selkeästi elämänlaatua parantava.
        Hyperseksuaalisuutta ei ole ollut, harmi!


    • epukki

      Moikka, olen 64. v parkinsonintautipotilas minulle tehtiin syväaivostimulaatio 7.10 .2017. Luulin. että nyt se elämä muuttuu kerralla paremmaksi. Väärässä olin. Vaimoni käänsi mjnua sängyssä, kun en kyennyt edes kylkeä kääntämään, kusin sorsaan olin liikuntakyvytön. Jos talo olisi syttynyt olisin jäänyt liekkeihin. Kävin tammikuussa sairaalassa, siellä säädettiin sähkön ja lääkkeiden määrää, eipä tuntunut auttavan. Minulle oli kerrottu , että kestää jonkin aikaa aivojen "toipua" tästä leikkauksesta, niinpä niin....Olin huonommassa kuin ennen leikkausta. Nyt kävin uudestaan sairaalassa kolme päivää 16.-18 4. JA IHME TAPAHTUI MIKA KOSKINEN TUO NEUROLOGIGURU sääteli sähköjä ja lopetti levodoban ( jota olin syönyt 500 mg päivässä ennen leikkausta). Heräsin aamulla, 18.4 .EN EDES HUOMANNUT MITENKÄ OLIN NOUSUT SÄNGYSTÄ , kävelin vessaan normaalisti, tajusin , että olin TERVE. EI MINKÄÄNLAISIA TAUTIOIREITA. SILLOIN TULI ITKU JA NAURU JA ITKU JA NAURU::::::_::HALASIN HOITAJIA ITKIN ILOSTA iTKEN NYTKIN tätä kirjoittaessa. Ja pelkästään riemusta. En ole uskovainen, en lähetä kiitosta yläkertaan. KIITÄN KIRURGI TÄHTISTÄ LEHTIMÄKEÄ JA MIKA KOSKISTA. Tiesin , että tämä leikkaus auttaa, mutten uskonut näin totaaliseen muutokseen. Kiitos myös Z talon hoitajille. Tämähän on kuin Jussigaalassa, pelkkää kiittelyä, mitä sitten ? olen vain niin onnellinen.....!

      • epukki

        JATKOA EDELLISEEN.Tuostahan saa sen vaikutelman , että olin koko ajan liikuntakyvyton , en ollut kuin yöllä, kun levodopan vaikutus loppui. päivisin liikuin kyllä jotenkin , välillä jalat "liimaantuivat" lattiaan jne ,minua sai kiskoa ylös tuolista , Kerran vaimo haki minut pilkkiavannolta kun en päässyt itse ylös pilkkipallilta, onneksi vaimo kuuli huutoni jo puolen tunnin kuluttua, olihan minulla toki kännykkä mukana ,mutta se oli takin liepeen alla , jouduin repimään vetoketjun rikki että sain puhelimen esiin, mutta ilma oli liian kirkas, en nähnyt näyttöä joten HUUSIN ,että rannat raikuivat....


      • epukki

        jatkoa edellieen, voit soittaa minulle jos on kysyttävää 0415021035


      • epukki kirjoitti:

        jatkoa edellieen, voit soittaa minulle jos on kysyttävää 0415021035

        No perse. Mä olen 52v ja minulle on suunnitteilla tuo operaatio. Vähän mietityttää kun lukee näitä kokemuksia. Toisaalta jotenkin pitäisi vielä 30v😊


      • Oskari129 kirjoitti:

        No perse. Mä olen 52v ja minulle on suunnitteilla tuo operaatio. Vähän mietityttää kun lukee näitä kokemuksia. Toisaalta jotenkin pitäisi vielä 30v😊

        Jatkoa, siis selvitä vielä 30 vuotta. Niin eipä taida olla muuta mahdollisuutta kuin suostua tuohon opr...


      • Anonyymi
        Oskari129 kirjoitti:

        No perse. Mä olen 52v ja minulle on suunnitteilla tuo operaatio. Vähän mietityttää kun lukee näitä kokemuksia. Toisaalta jotenkin pitäisi vielä 30v😊

        Jos lääkäri on todennut että sinulle sopii DBS niin luota siihen, äläkä pelkää turhaan etukäteen asioita. Minulla oli ystävä joka sai uuden elämän DBS avulla , ja hän sanoi että jos olis tiennyt miten hyvin se auttaa niin olisi tehnyt päätöksen paljon aikaisemmin .
        Joten kaikki sivuvaikutukset eivät suinkaan näissäkään kirjoituksissa ole DBS n syytä, esim ahdistus voi tulla ihan muista syistä, . Joten kun keskustelet lääkärisi kanssa asiasta niin saat ne tiedot jotka ovat oikeita.


    • Anonyymi

      Tauti ilmeni 42v vasemman käden vapinana, siitä on jo 19v, levodopaa söin 650mg ja stimu laitettiin 2016 levodopa lopettetiin ja on vieläkin pois,,,joten voin olla kiitollinen joka päivästä tuon stimun laiton jälkeen. joten kannatan operaatioita heti vaan kun paasee siihen

      • Anonyymi

        Itselle asennettiin 2015 Dbs- laatikko ja "robottielämä" alkoi siittä .

        Ekan kaks vuotta vasen käsi vapisi yötä päivää ,samoin jalat.

        En kokenut elämänlaadun parantuneen, kun uusia juttuja tuli mukana.


    • Anonyymi

      Mulle tehtiin dbs essentiaalin tremorin t@kia 2019. Oon päässy työelämään takaisin leikkauksen jälkeen. Kiitos kuuluu K@i Lehtimäelle Tays❤️

    • Anonyymi

      Elohopealla aikaa on noin vuoden verran pisaralla. On riittoisa aine.

    • Anonyymi

      Minulla on monta tuttavaa joilla on DBS ja hyvin pärjäilevät, yksikin heistä ei tarvinnut sen jälkeen edes lääkkeitä . Joten monelle on ollut suuri helpotus elämään saadessaan tämän avun.
      Ja sanovat että turhaan pelkäsivät leikkausta ja jos olisivat tienneet minkä avun siitä saa olisivat jo ottaneet sen avun aikaisemmin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe