Yliaktiivinen rakko ja tiputtelu

kyllästynyt

Asia nolottaa minua niin, etten ole saanut mainittua siitä vielä lääkärilleni.

Olen n. 40-vuotias synnyttämätön nainen. Jo n. 15 vuoden ajan olen ravannut vessassa, kun pissahätä tuntuu olevan "koko ajan". Ilmeisesti rakko ei tyhjene kunnolla kerralla ja se ilmoittaa pissahädästä jotenkin liian herkästi, kun rakko on lähes tyhjä. Pahimmillaan tunnen tarvetta virtsata lähes heti virtsaamisen jälkeen tai pyyhittyäni wc-paperilla huomaan, että virtsaa tulee vielä.

"Noloin" vaiva on inkontinenssi, jonkinlainen lirauttelu tai tiputtelu. Se esiintyy ihan spontaanisti, esim. wc-käynnin jälkeen kun rakko ei ollutkaan kunnolla tyhjä, tai silloin kun tunnen kovaa pissahätää. Eli olisiko joku sulkijalihaskin epäkunnossa.

Olen hoikka ja esim. vatsalihakseni ovat kunnossa, jos sillä nyt on mitään vaikutusta asiaan. Kuvittelisin, että lantiopohjan lihaksetkin ovat ok, ainakin pystyn vaivatta tekemään harjoituksia.

Pissalla käyn päivän aikaan usein, kertoja en ole laskenut, mutta ehkä pahimmillaan 20-30 kertaa. Yöllä herään pissahätään pari kertaa.

Onko kokemuksia esim. yliaktiivisen rakon lääkehoidosta? Miten asiaa tutkitaan? Pitääkö virtaputki tähystää?

Pystyn sinnittelemään päivällä vähemmillä käynneillä (olen yrittänyt kouluttaa rakkoa), mutta yöllä en saa unta, jos herään pissahätään, enkä käy vessassa. Olen jopa kokeillut olla juomatta klo 18 jälkeen, mutta se ei ole auttanut yöheräilyihin ja on varsin epämukavaa kärsiä janoa, eikä kai hyväksikään, kun virtsa voi väkevöityä.

8

778

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vierailija11

      Minulla on sama vaiva, yöllä pitää ravata jatkuvasti vessassa, tuntuu että ei rakko tullut tyhjäksi.

      • inkosuoja

        54v mies sama vaiva.


    • Kustakin kupista

      Urologin juttusille. Apua löytyy, muutakin kuin vaippoja.
      Ihmetyttää tuo, että vaivaan tarjotaan vaippoja. Sama kun silmätulehduksen hoitoon annettaisiin nenäliinoja (vuotava silmä).
      Perusterveydenhuolto ei ole tietoinen OAB:n hoidosta nykypäivänä.

    • Lääkäriin mars

      Ei todellakaan ole mitään hävettävää mennä lääkäriin. Niillehän voi valittaa ihan mistä vain. Sitävartenhan lääkärit on olemassa. Lääkärihän on ikäänkuin valitustoimisto, jolle kannetaan vain kaikki huonet ja vaivat. Ei niitä itse tarvitse kantaa, lääkärille vain.

      Urologi on virtsaosaston asiantuntija. Kannattaa mennä urologille, jos epäilee tavallista lääkäriä. Joskin tavallinen lääkäri passittaa urologille jos hänen praktiikkaansa ei riitä.

      Yksi fiksu konsti on naisen mennä naislääkärille, koska heillä on samat vaivat. Samoin miehen kannattaa mennä mieslääkärille, koska heilläkin on yhteiset ongelmat.

      • Pelvic

        Juu, paitsi asia on useinmiten niin, että noita yllämainittuja oireita hoitaa urologi - ei gynekologi. Naislääkärit eli nuo gynekologit siirtää eli konsultoi nämä potilaat urologeille. Siellä alakerrassa kun on noin 5 cm säteen sisällä kolmen eri erikoisalan osaajia. Proktologit, urologit ja gynekologit. Ja jokainen sorkkii omaa "reikäänsä"!


      • Pelvic

        Juu, paitsi asia on useinmiten niin, että noita yllämainittuja oireita hoitaa urologi - ei gynekologi. Naislääkärit eli nuo gynekologit siirtää eli konsultoi nämä potilaat urologeille. Siellä alakerrassa kun on noin 5 cm säteen sisällä kolmen eri erikoisalan osaajia. Proktologit, urologit ja gynekologit. Ja jokainen sorkkii omaa "reikäänsä"!


    • Nuor'

      Yliaktiivisesta rakosta olen kärsinyt nyt reilun vuoden ajan, täytän kohta vasta 19 vuotta. Lääkkeitä kokeiltu ilman vaikutusta, eilen sain itselleni TENS-laitteen jollaista olen kokeillut ja johon sain lopulta maksusitoomuksen. Tädillä on ollu sama vaiva, voisiko olla geeneissä?

    • Mamy Blue

      Mietittävää

      http://homepakolaiset.fi/terveyshaitat.html

      Tämä oire- ja sairauslista on työstetty tämänhetkisen tutkimustiedon sekä ihmisten kuvaamien oireiden pohjalta.

      Iho, silmä- ja limakalvo-oireet -> virtsankarkailu, yökastelu

      Suolisto-oireet (hyvin yleisiä) - > pahoinvointi, suolistokouristukset, suoliston limakalvon rikkoutuminen, vatsakivut, ripuli, verinen uloste, ruoka-intoleranssit ja allergiat, keliakia, vilja-intoleranssi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1575
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1414
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1305
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1258
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1186
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe