Hobitti-Smaugin Autioittama Maa (2013)

Veteranfan

Tolkienin keskimaa taru jatkuu Hobitti filmatisoinnin toisella jaksolla.
Olen nyt jo varma siitä,että tämäkin Tolkien trilogia filmatisointi on jo klassikko,vaikka päätösosa tulee vasta vuoden päästä 2014. kankaalle.
Peter Jackson tiimeineen ovat tehneet todella huolellista työtä,avittaen tolkienin luomaa keskimaata entistä laajemmaksi.

Hobitti kirja ei itsessään ollut kovin draamallinen verrattuna Sormusten herra trilogiaan.Mutta Hobitin tarina laajenee valkokankaalla enemmän draamaksi kuin kirjassa,mikä on tärkeä osatekijä elokuvan onnistumiselle.Tolkien itse olisi varmasti tyytyväinen tähän filmatisointiin.

Hobitti elokuva 3D:nä on kirkkaasti selkeä "näytelmällinen" elokuva.Välillä tuntuu elokuvaa katsoessa kuin istuisi näytelmän teatterisalissa enemmänkuin elokuvasalissa.Tolkien kirjansa lukeneet saavat tästä elokuvasta enemmän irti.

Peter Jacksonin elokuvan toimintakohtaukset ovat koreogravioiltaan mutkittaita kuin itämaan Kungu-Fu leffoissa,mutta Jackson tekee sen enemmänkin kieliposkessa.Irtopäitä lentelee säännöllisesti.

Elokuvan kohokohta on tietenkin itse lohikäärme Smaugin kohtaaminen yksinäisellä vuorella.Tämä kohtaus Bilbon ja Smaugin kanssa on luultavasti elokuvahistorian komeinta katsottavaa,jos puhutaan pelkästään fantasiaelokuvista,sillä lohikäärme Smaug on elokuvahistorian suurin ja kauhein leffamonsteri,ainakin heti King Kongin jälkeen.

Voiko tästä enään elokuvafantasia paremmaksi mennä???
Ehkäpä vuoden päästä nähtävä viimeinen osa sen tekee???

TÄHTIÄ ¤¤¤¤¤

14

289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pete882

      Huikea elokuva! Smaug on varasti elokuvahistorian upein animoitu hahmo. Myös dol guldur kohdat olivat hyviä. Sauronin ja gandalfin kohtaaminen oli upeaa katseltavaa.
      Asteikolla 1-5 antaisin 4 tähteä. Yksi tähti lähtee tauerlian ja filin rakkaustarinasta joka on pöyristävän huonosti tehty

      • Taurielin ja Kilin ;) Itse olisin mieluusti vain mennyt kirjan mukaan, mutta oli tämäkin ihan kivaa katsottavaa :)


      • juupa juu ja goodbye

        Saatanan huono tämä tauriel ihan hahmona. Kirjoista en häntä löytänyt. Leffa oli aika pitkäveteinen verrattuna kirjaan. Mutta onhan tämä elokuva ihan ok (verrattuna kaiken maailman twilighteihin ja harry potter ja kuoleman varjeluksiin). Eka osa oli parempi. TSH vie kyllä voiton hobitista ihan selvästi (lukuun ottamatta niitä pitkitettyjä typeriä Arwen ja Elrond kohtauksia) annan 2 tähteä.


    • Lastenelokuva

      Ei siit mitää klassikkoo tule lol :D eka osaakaan kukaa taida ees muista enää muut kuin fantasia fanit yms.. eli aika unhotettava filmi oli.. alko unohtaa ja häipyy mielestä jo kun filmi loppu, mut toisaalta tuohan oli lasten elokuva eli lapset varmaan muistaa ja on innoissaan. En kyllä aio lisäosia mennä kattoo jos tulee kun tätäkin luulin ihan ns aikuisten elokuvaksi. Kirjoista en tiedä mitään eikä edes kiinnosta.

      • Nemida

        No joitain kiinnostaakin katsoa muukin kuin nykyajan Twilightihqutukset ja räiskeADHD elokuvat. Minusta trilogian kaksi ensimmäistä osaa olivat oikein onnistuneita lukuunottamatta muutamaa pikkujuttua. Millaisen leffan itse tekisit..


      • Radagast ruskea

      • Lorem upsumdol
        Radagast ruskea kirjoitti:

        http://www.kymensanomat.fi/Online/2013/12/17/Hobitti teki kaikkien aikojen ennätyksen Suomessa/2013316665634/4

        No, niitä fantasia-faneja ja lapsenmielisiä taitaa sitten riittää Suomenmaassa.

        no hö! tottakai sitä on kaikki lapset menny kattoon! ja selvähän se et suosituin on sit, ihan samallalailla ku joku ice age um lastenelokuvat on aina katsotuimpia tietysti täällä


      • Skyfall => Done
        Lorem upsumdol kirjoitti:

        no hö! tottakai sitä on kaikki lapset menny kattoon! ja selvähän se et suosituin on sit, ihan samallalailla ku joku ice age um lastenelokuvat on aina katsotuimpia tietysti täällä

        "tottakai sitä on kaikki lapset menny kattoon! ja selvähän se et suosituin on sit, ihan samallalailla ku joku ice age um lastenelokuvat on aina katsotuimpia tietysti täällä"

        Eli sinun mielestäsi myös se edellinen Suomen katsotuimman leffan ennätyksen rikkonut leffa, eli 007 Skyfall oli lasten elokuva?


      • löllölehmä

        "Lastenelokuva" taitaa olla just semmonen idioottimainen twilightihquttaja kusipää.


    • basta°

      Hobitti 1ja2 olivat yksiä huonoimmista elokuvista mitä olen koskaan nähnyt. Kauhean huonosti tehty siis ne kaikki örkit ja hevoset ja mitä niitä oli nii kaikki tehty tietokoneella(toisin kuin tosi hyvissä taru sormusten herrasta elokuvissa sillä niissähän lavastettiin kaikki jonka ansiosta ne olivatkin monien oscarien voittajia) siis kaikki hevosetki juoksi sillee pätkivästi ja kämäsesti. Legolaksen piilarit :DDDD. JA MIKSI EI VOI MENNÄ HYVÄN KIRJAN MUKAAN TOI ELOKUVA. siis mitä hemsvettiä joku legolas ja frodo ja saruman ja sauron ja muut jotka ei hobittiin kuulu niin miksi oi miksi mentiin pilaamaan hobitin maine. Ja kirjassa oli elokuvan kohdista ehkä 1/100

      • Veteranfan

        Hobitti kirjan filmatisointiin on tehty lisäyksiä sormusten herran kirjan kuninkaan paluun liitteistä,eli tarinoita on laajennettu hobitti kirjaan joita Tolkien on tehnyt vuosien kirjan julkaisun jälkeen.

        Kyllähän näistä lisäyksistä kaikki Tolkien fanit tiesivät???
        Vai tiesivätkö?
        Ainakin kaikki kirjansa lukeneet sen tiesivät.

        Sitä paitsi Legolas on Synkmetsän haltia,joten se on ilman muuta elokuvassa mukana,jotta saatiin tarina jatkumoa sormusten herra elokuviin.

        Ja kyllä sormusten herran liitteessä Gandalf velho tapasi Sarumanin ja kumppanit.

        Kannattaa lukea ne lisäykset liitteistä joita Tolkien koko elämänsä aikana kirjoitti fanien iloksi.Minä ainakin olin iloinen.


      • basta°
        Veteranfan kirjoitti:

        Hobitti kirjan filmatisointiin on tehty lisäyksiä sormusten herran kirjan kuninkaan paluun liitteistä,eli tarinoita on laajennettu hobitti kirjaan joita Tolkien on tehnyt vuosien kirjan julkaisun jälkeen.

        Kyllähän näistä lisäyksistä kaikki Tolkien fanit tiesivät???
        Vai tiesivätkö?
        Ainakin kaikki kirjansa lukeneet sen tiesivät.

        Sitä paitsi Legolas on Synkmetsän haltia,joten se on ilman muuta elokuvassa mukana,jotta saatiin tarina jatkumoa sormusten herra elokuviin.

        Ja kyllä sormusten herran liitteessä Gandalf velho tapasi Sarumanin ja kumppanit.

        Kannattaa lukea ne lisäykset liitteistä joita Tolkien koko elämänsä aikana kirjoitti fanien iloksi.Minä ainakin olin iloinen.

        Huono se silti oli mutta enemmistön mukaan näköjään hyvä(imdb 8.2) :/


      • fail and hack

        TÄSMÄLLEEN samaa mieltä sun kanssa basta°. Kirjan mukaan ei menny yhtään noin. Kuka kumma se tauriel luulee olevansa?


    • bastaº

      Täyttä paskaa koko leffa!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1780
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1348
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1230
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1150
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1095
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1056
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1019
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1002
    Aihe