AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Merimieskuvia

Merimieskuvia

31 Vastausta 592 Lukukertaa
Koko merimieskuvia palsta on täyttää peetä ja antaa merimiehistä surkimuskuvan. Ihme kun joku kehtaa tollaista palstaa pitääkin. HYi, mikä lie maakrapu.Kai se saa jotain tyydytystä
Samaa mieltä. Jos sitä palstaa lukee tulee mieleen että juoppoja ja huorapukkeja koko jengi, nolottaa sanoa olleensa merillä.Taitaa olla kriterrinä että siellä julkaistaan muisteluksia että on kitannut viinaa ja partavettä.
onko pojille tullu pahemman laatuinen morkkis,vai tulitteko uskoon ,vai mikä se nyt rassaa.tuliko sitä kertaakaan kunnon ilotalossa käytyä.ihan oli normi nuorten miesten käytöstä,kyllä ne uffari puolella oli jo silloin jotku näitä nipoja,että koittakaa nyt rauhottua ja menkää mamman viereen ja sanokaa että on paha olla niin se helpottaa .
Kyllä aloittaja puhuu asiaa. Siellä retostelee turhanaikaisuuksilla vanhat miehet, jotka ei maisa pärjänny ja joutuivat lähtemään merille.
Tosi on. Nämä viimevuosituhannen homekorvat rypevät muistoissaan, mikäli
niitä yleensä on. Me nykyskönöt olemme herrasmiehiä.Kaikenmaailman leis-
saukset ja lakaukset ja muut typeryydet on jätetty nykyään maissa työskentelevien
vanhusskönöjen hommiksi. Ajatelkaapa nyt itsekin: Menet känsäisillä käsillä
räpelöimän iPodia tai iPadia, siinähän kosketusnäyttökin naarmuuntuu. Näin on
näreet!
Vai ei maissa pärjää? Viimeiset 35 vuotta maissa samassa työpaikassa, mitä nyt laivoilla kesälomittajana, että silleen.- Tuli muuten Friscot, Japanit ja Etelä-amerikat käytyä :-*
Heh heh ja viimeisenä kuukautena kun tilttaan olen saanut noin 800 euroa mme.tä ja noin 2100 euroa yrittäeläkettä joka on kertynyt maissa yrittäjänä.
Ei tänkän sivuilla tada olla kun joku homo-poika
kun kirjottaa itelleen pako-putki keikkoja.
Merille lähti ennen sällejä jotka ei maissa pärjännyt ja muistoissa pyörii vaan viina ja huorat.Pitäähän niillä oli rehvastelu palsta.
Harmittaako teitä nykynuoria kun me vanhat skönöt kierrettiin ympäri maapalloa.Ei ne laivat ennenkään ilman ammattitaitoista porukkaa seilannut.Itse seilasin 60-70 luvulla suomalaisilla ja ruotsalaisilla laivoilla.Itse kokeneena ei mielestäni siellä juoppoja pahemmin ollut tai sitten ne oli niitä yhden reissun kavereita.Ammattitaito oli korkealla eikä huonon ammattitaidon omaavat kauan seilanneet.Kun jäin maihin 10 seilausvuoden jälkeen,oli tosi helppo alkaa maaelämä kun oli vahva konehuoneen kokemus takana.Mitä te nuoret muistelette 30-40 vuoden kuluttua?Sitäkö kun seilattiin tiskivesiä Kotkan ja Turun väliä!
Ei Kotkan ja Turun väliä seilaa kuravesiä kuin mielikuvituksesi.
Nykyajan merenkulku kaikkineen on vaativaa ja sitä on turha vähätellä.
10 seilausvuotta muuten ei ole kokemuksena minkään väärti.
Lauttakuskeja ja tarjoilijoita - muka merimiehiä nykyään!!!!
Ei niitä nyky(merimiesten?) tarvitse lukea, jos niin ottaa päähän. Äijät kirjoittavat sitä, mikä on tapahtunutta ja sillä siisti!
Näistä äijistä murto-osa pärjäisi nykymerenkulussa.
Ennen pitkillä linjoilla oli porukkaa laivoilla ja leppoisaa.
Nykymerenkulku on tappavaa työtä eikä grillijuhlia sekä santoksen bordelleja.
Eläkää haaveissanne mutta nykymerenkulussa olisitte painolastina.
Kiva nauttia eläkkeestä ja muistoista, jollaisia nykyajan hektinen seilaus ei rakenna. Sääliksi käy nuo hyppyheikit
Vituttaako ettet pääse Santokseen? :D
Nykyajan merimiehet kontti laivoissaan eivät pärjäisi 60 luvun aluksissa joissa oli raskaat lemppuluukut,satoja neljöitä jäätynyttä ruosteiset selstukit,kymmenien 7 metrin tötsien pystyttäminen täkkilastia
varten täkkilastin surraamista varten oli helvetin paljon plokeja 10-15 kg kpl.ja Se surrausvaijeri oli yleensä kuin jokin ruosteinen sadanmetrin piikikäs oikutteleva käärme ,tavella kun pakkasta oli reilu -20 ja ploosas mukavat 8 boforia.sellaista Se oli ennen ,monilla jungeilla loppui merimies ura siihen ensimmäiseen trippiin sillä Se oli monelle liian rankkaa työtä ,luulivat että merimieselämä olisi vain ryyppäämistä ja satamahuorien kanssa olemista ja Sitä ensimmäisen tipparin hankkimista.
Kuinkahan moni teistäkin arvostelijoista on edes laivalla duunissa? Väitän, että suurinosa teistä nassuttajista on vain maakrapuja. Pasiseerien homot täällä kirjoittelevat.
Olipas kumma ketju. Vai että merimieskuvat haittaa.
Itse en ole palstalle kirjoittanut. Luen sitä tosin useinkin. Tähän palstaan verrattuna ollaan ihan eri tasolla.
Muutamia merimieskuvien kirjoittajaa olen tavannut heidän aktiiviaikoinaan ja pidän heitä kyllä arvossa entisen uransa perusteella, samoin kuin persoonallisuutensa perusteella.

Enterin lyönti ei kovin paljon vaadi, vaikka osa nykyporukasta kuvittelee suuren osaamisensa olevan niin ylivertaista siihen perustuen.
Jotkut laivoista liikkuivat suurinpiirtein seutaavilla varaosilla: Harjanvarret,
rautalanka, sementti ja voipaperi. Joku vois kertoa, mihin voipaperia tarvittiin.
Viiden pisteen vihje; Ei ruoan laittoon.

Laivat todella liikkuivat silloinkin. Hyvin omavaraisesti. Haalausporukkaa ei ollut saatavissa samaan mallin, kuin nykyään kun linjat ovat enimmäkseen Turku- Hampuri tasoa, jos pitkälle seilataan. Reaaliaikainen yhteys nykyään kaikkialle maailmaan.
Erikoinen näkemys silläkin herralla(henkilöllä), joka oli sitä mieltä, että epäonnistunut paimenpoika olisi löytänyt suojatyöpaikan mereltä.
Toki sellaisiakin varmaan alalla pokkesi.
Merimieskuvat on paras sivusto, joka on vielä huolella tehty ja keskustelupalsta on asiallinen. Eivät nykypäivän nuoret ymmärrä vanhan ajan merenkäynnistä mitään. Tarinoita on mukava lukea, herättäää muistoja sekä tavata entisiä kollegoita. Jatkakaa te maakravut täällä, me jatketaan asialinjalla, Suomen parhaalla merimies-palstalla.
Niin. Seilasin minäkin vuosikymmeniä.

Jäin merimiesammatista juuri eläkkeelle. Kohtuulliselle sellaisella. Merimiesten palkathan alkoivat laskea 80 luvulla aika tuntuvasti.

Noin 1989 lehdet kirjoittivat suomalaisten ansioiden nousseen 6% per vuosi. Vertasin omaani > 1% ja piste.

Kunnioitan KAIKKIA merenkulkijoita nyt ja menneinä aikoina. Ihmettelen nuorten puheita nykyisen merenkulun vaativuudesta verrattuna entiseen. Kuten sanoin, ei se kovin raskaalta tuntunut nytkään. Höpö höpö puhehetta kaikki tyyni. Sanon kokemuksella. Ehkä niille, joille työ on vierasta. On vain kiire kotiin, eikä ehditä keskittyä työhön kuten 50, 60 ja 70 luvuilla. Saattoi olla raskaampaa silloin.

Kannoin aikoinani vmaisen miehen mainettakin pitäessäni työtahtia yllä. Juopot ja veltot eivät tykänneet, "Hyvät" miehet halusivat kanssani seilaamaan kerrottiin varustamosta. Mainetta tuli silloin ja kunniakaan ei mennyt. Vieläkin vanhat seilorit pitävät yhteyttä vmaiseen esimieheen, niin miehistöstä kuin päällystöstäkin. Kilttihän lienen kuitenkin ollut.

Työ on aina tekijälleen raskasta? Kaverin homma kevyttä. Voi meitä ihmispoloja. Oma raskautensa työssä oli viime vuosikymmeninä, oli se vaativaa ennen. Joskus pitkän linjan miehenä tunnustan, että rentouduttiinkin niin, jota nykynuoret eivät ymmärrä. Siksi ehkä meillä ei merenkulkua juuri olekaan.

Idän pojat vievät merimiesten jobit ja niin myös kaikenmaailman nokioiden kuin muidenkin alojen. Milloin Suomen kansa herää.

Sitten, kun ei ole mitään jäljellä.

Pelastakaa kuoleva merenkulkumme, ei soittamalla suuta täällä, vaan tekemällä työtä.
Ihan asiaa 'Entinen päällikkö'. Suurin osa täällä isottelevista ns. merimiehistä eivät tiedä oikeasta merten kyntämisestä yhtään mitään. Sormi menee suuhun heti, kun jotain pientä ongelmaan modernismiin ilmenee.

Toivon, että suomenkin merenkulusta edes jotain jätetään talteen nuoremmille polville. Hyvää joulua kuitenkin niin vanhoille, kuin uudemmillekin skönöille.
Seilasin sen mitä seilasin FÅAlla ja ALllä ja olen vieläkin sitä mieltä että se oli elämäni paras 26 vuotta,en vaihtais sitä aikaa pois ja mielellään sitä muistelen.Merimieskuvia palstalla on turhan paljon kännäilyä,ei sitä sellasta todellisuudessa ainakaan ALllä olis pitkään kateltu.Taitaa ne skriivata siitä jotka kävi reissun tai pari ja sai lemput.
Hyvää vanhaa vuotta vaan kaikille. Enpäs olekkaan tullut ajatelleeksi, että kirjoitukseni osaavat joitakin ihmisiä näinkin ankarasti kiusata.
Enkä oikein usko, että olisin siitä ryyppäämisestä sen kummemmin kirjoitellut. Ja jos olen kirjoitellut, niin kaikki on tapahtunutta. Jos olen itseni raittiiksi maininnut, se on sitten sitä Marton Taigaa.
Ja niistä yhden reissun ihmeistä, miksiköhän he karsiutuivat? Ehkäpä siksi, että aina on laivoissa joutunut tekemään töitä, paljonkin. Ei siellä pelkät tenukepit heiluneet.
Enkä osaa itseäni semmottisena yhden reissun ihmeenä pitää, olinhan sentään 40 vuotta merillä, eri jobeilla, messikallesta kippariin, että ehkäpä jonkin verran on mulla sitä näköalaakin tähän touhuun.
Työt ovat laivoissa muuttuneet, ennen reuhdottiin raskaiden luukkujen yms selstokkien ja puomien kanssa, silloin meitä piti "oikeat" skönöt, nämä purjelaivamiehet, ihan vellihousuina, nyt pitää sitten kompuutterisukupolvi meitä pelkkinä vanhoina dokaavina jarruina. Ei ole helppoa ei...
Ainoo hyvä tässä on se, että näitä nykymerenkulkijoita tulee joku, joskus, pitämään ihan täysinä tumpeloina. Liekö väärässä, siihen en sano mitään. Itse "törmäsin" todella hyviin merimiehiin ja merinaisiin. Ammattilaisiin alallaan. Osasivat sen mitä piti osata, eikös se riitä, kaikkina aikoina?
Yhden reissun miehet pilaavat kerskumisillaan vanhojen merimiesten maineen.
No sitä maailmaahan me parannettiin ko otettin pienet.Vuodessa noita päivia riittää jopa selviä.Nythän ei enään voi laivassa ottaa ko peilin eesä,ko eioo ryyppy kaveria.Kumminkin täysinpalvelleena ,eläkkeellä.ps ku näistäkin joku ottaa herneen niin voi voi.
Ihan tuntu ku uuvesti syntynä oes , ku piäs sieltä atlannin uavalta poes :D
"entinen pälikkö" kiljoituksen innoittamana.

Minun mielestä merimiehet jaetaan ensimmäiseksi holisteihin ja raittisiin.

Sitten holistien joukosta löytyvät ne minun mielestä v-maisimmat, junkeista kippareihin.
Ei ole mieltä ylentävää poimia jemmoista pitkin laivaa myöskin ylempien viinapulloja. Puhumattakaan siitä kun merellä löytää prykän miehimättömänä kun kaksi herraa ovat ryypyillä! Raittiit kantavat vastuun josta holistit jänistävät.

Raittiiden joukosta löytyy kahdenlaisia merimiehiä.
Ne jotka käyttävät asemansa antamaa arvovaltaa mutta joilla ei ole pätkääkään henkilökohtaista arvovaltaa. Heillä sattuu ja tapahtuu.
Toinen ryhmä raittiiden joukosta muodostuu heistä joilla on omalla persoonallaan ja rautaisella ammattitaidolla hankittua arvovaltaa. Alaiset tekevät melkein mitä vaan heidän puolesta ja eteen.

Liikennealueella tai osastolla ei ole mitään tekemistä merimiestaidon kanssa. Merimiestaito muodostuu persoonasta ja erilaisista taidosta joita merellä pitää käyttää kaikkien hyväksi.
Taitanet olla joku narsisti kapiukko, joka MSK:n tuomalla arvovallalla ihan luulee vaan ei tiedä. No näitähän on nähty, Lammioita, jotka eivät tosielämässä pärjää.
Ex. mmerimies on oikeassa. Virka-aseman antama auktoriteetti ja henkilökohtainen auktoriteetti eroavat toisistaan kuin yö ja päivä. Tästä on yli 40-
vuoden kokemus merellä. Virka-aseman atamaan auktoriteetin häikäilemätön hyväksi-
käyttö nostaa karvat pystyyn kaikilta ammattimerimiehiltä. Olen ollut jo 17-vuotta
pois työelämästä, mutta tuntuu juttujen perusteella siltä, että virka-asema on kä-
vellyt ammattitaidon yli.
Joku kyseli, mitä nykymerimiehet mahdollisina eläkepäivinään muietelevat.
Pari esimerkkiä:"Muistatko Yngve kun netti oli lähes viikon pimeänä? Oli se rank-
kaa aikaa". " Joo, ja kerran Atlantilla meni sateliittinavigaattori sökö. Sergei kaivoi
jostain pölyisen sekstantin ja sanoi, että tälläkin kuulemma pystyy jonkinlaisen
paikanmäärityksen suorittamaan. Siinä sitä oltiin huuli pyöreänä koko jengi. Ser-
gei, Pave, Yin Liu ja Manolito". Et sillee.

Hyvää Uutta Vuotta myös teille nuorille!
Oikein turistu. Tämä virka-aseman väärinkäyttö on suotu varustamoiden harkinnan puutteesta kaikenlisäksi luonnevikaisille joiden oikea paikka ei edes olisi esimiestehtävissä.
Kaikenlaisia omia tulkintoja lakipykälistä sekä työehtosopimusten noudattamisesta riittää ihmeteltäviksi joka työjaksolla.
Suhteet, supliikki sekä naamakerroin konttoriinpäin riittää nykyään aika pitkälle.
Kuka eniten nuolee eikä esittele eriäviä mielipiteitä on ok.
Todellakin suurin poru koko laivasakilla on huonosti toimiva netti, muulla niin väliä.
Kaikenkaikkiaan akkamaiseksi menee enemmän ja enemmän joka päivä.
Alkaa olla aivan ämmien hommaa koko merenkulku ja saisi vetää lähes kaikille hameet päälle.
 /   /  /  / Merimieskuvia

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta