Pennulla vääränlainen kaulapanta

jolanen

Meillä on 4kk corgin pentu ja käytetään aivan tavallista ei kuristavaa pentupantaa. Kuitenkin tässä viimeaikoina lenkkipolulla joku nainen tullu valittelemaan, miten ei saisi käyttää fleksiä tai tollasta pantaa kun pentu kuristuu. Käytetään siis fleksiä vaan sillon kuin koiran annetaan juoksennella vähän vapaammin. Normaalisti kävellessä koira on tottunut jo olemaan vetämättä, mutta jos vastaan tulee toinen koira ym innostuu niin tottakai se lähtee vetämään. Tänään sitten vaimo kävi lenkillä ja sama nainen tuli vastaan ja sanoi että ilmottaa poliisille jos näke vielä että käytetään kyseistä pantaa, kun se kuristuu siihen... Se siis vissiin itse kuristaa sitten itsensä siihen? Itseä lähinnä nauratti, mutta vaimo otti nokkiinsa. Onko tämä nyt sitten eläinrääkkäystä kun pennulla ei ole 10cm paksua pehmustettua pantaa(naisen koiralla oli tälläinen vaikka oli jo reilusti yli vuoden ikäinen)?? Ja voiko tässä tehdä jotain noille hihhuleille, esim lähestymiskielto? Kun veikkaan pikkasen että se ei aio lopettaa tota valitusta, enkä halua että se tulee mitään uhkailemaan varsinkaan kun vaimo lenkkeilee, sekun pahoittaa mielensä oikeesti tosi helposti.

16

1594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaulapanta ok

      Siis niitähän myydään ihan tavallisia ohueita pentupantoja joten jos on ihan normi panta nii on ok. Katso myös ettei panta mene liian kireälle ku sen kaula kasvaa. Flexiä en käyttäisi enkä käytä vieläkään 6kk vanhalle pennulleni. Päästan vaikka sit mielummin metsään vapaaksi. Pennulle voi myös ostaa valjaat mutta niiden pitää olla oikeenlaiset ettei pennun liikkuminen rajoitu. Me käytetään pissalenkeillä kaulapantaa ja valjaita pidemmillä lenkeillä koska välillä ryntäilee eteen että pelkään sen satuttavan niskansa.

    • Näitä ikävä kyllä

      Riittää.Ei enään pelkästään täällä palstalla,vaan jo näköjään livenäkin.Siis noita kaikkitietäviä,minä ainoastaan oikeassa olevia immeisiä.Älkää välittäkö,tuossa Kaulapanta ok vastasikin hyvin.

    • luomuhurtta

      itse totutin pennun " kuristuspantaan" melko pienestä, se kun on helppo riisua ja pukua, vaikka viidesti metsälenkillä, kun opettaa koiran tulemaan luokse ja sujauttamaan päänsä pantaa. Helppo opettaa näyttää makupalaa pannan läpi, ja huiskis, koira on kiinni.
      Joten itse käyttäisin kuristuspantaa sanojista välittämättä, ja fleksiä myös, jos ei ole mahdollista juoksettaa irtikin. Se luoksetulo ja narulle anto sietää opettaa kummiskin, kaiken varalta.

    • Makuja on monia

      Hmm, fleksejä ei saisi edes myydä. Sen verran ikäviä on niiden kanssa tapahtunut. No, jokaisen oma asia. Kuristuspantaa en suosittele kenellekään, mutta ns. puolikiristävä eli stoppaa sitten normipannaksi on ok ja helppo käyttää. Itse tykkään puolikiristävästä juuri siksi, että toimii tilanteessa kuin tilanteessa ja nehän eivät kurista vaan ne kiristyvät sen verran, etteivät lähde pois. No, tervetuloa koiramaailmaan ja tulette huomaamaan sen "ihanan" mielenpidevaihtorakkauden. Noita kevyitä, kestäviä pidempiä hihnoja kyllä saa ja kestävällä lukolla. Esim. Antassu tekee tilauksesta haluamasi taluttimen bgb-lukolla. Eikä maksa maltaita. Itselläni on käytössä joskus vieläkin, vaikka koira jo yli 6 v. Toiminut hyvin koulutuksessa alkujaan ja sittemmin eri tilanteissa, eikä ole niin vaarallinen kuin flexi.

      • isoisoäiti

        Tuosta pannan haukkujasta ei aloittajan kannata mieltään pahoittaa, sanoit että hänen koiralla on pehmustettu panta, katsos kun se reppana pelkää ettei sitä huomata ellei vähän asian sivusta mainitse.
        Käske ensi kerralla sen kutsumaan teille kennelvalvoja tai joku vastaava niin saat pannastasi lausunnon jonka voit sitten tätille näyttää ja miksei voisi tulla paikan päälle kuulemaan mitä teidän pannasta sanotaan


    • Ketjut

      Minulla on pienikokoinen kääpiöterrieri ja käytänsillä ihan kunon kuristusketjua eikäse sitä näytä yhtäänhaittaavan joten ei sillä ole välia käyttääkö pehmo pantaa tai puolikuristavaa tai kuristusketjua ja kuristusketju on hyväsiiinä että koira ei vedä ollenkaan olen huomannut tehon kun vaihdoin pehmopannan ja valjaat kuristus ketjuun niin koirakin alkoi kävellä sivistyneesti eikä vetänyt yhtään ja paransi koiran hallittavuutta suosittelen kaikkille koirille kuristusketjua

      • Ketjupanta

        Meillä kaksi koiraa oppi nuorena melko nopeasti karkaamaan pehmopannasta ja normaalistakin nahkapannasta vetämällä pään pannasta läpi. Ketjupannan kanssa ei ole tätä ongelmaa. Vanhemmalle koiralle hommasin vuosi sitten puolikuristavan ja nuoremmalla on täysketju edelleen. Oikein käytettynä ihan normaali panta ja esim. meillä turvallisempi kuin liukkaat pehmopannat, joista koirat voivat vetää pään pois halutessaan.


    • hienosti hihnoissa

      Kaikkia sitä kanssa, meinaako se tyyppi että jostakin olette saaneet ostettua laittoman pannan koirallenne? Laittomia on kuristavat piikkipannat ja sähköpanta ja sellain teillä tuskin on käytössä joten lenkkeilkää huoletta koiranne kans. Itse omistan useita koiria ja aina on ollut pennusta asti käytössä puolikuristava nahkapanta ja fleksit. Flexi sen vuoksi pennulla kun voi antaa pennulle "siimaa" opettelu vaiheessa jolloin ei edes huomaa talutinta ja oppii nopeasti. Ja toisakseen kun puolikymmentä flexiä käsissä niin pääsevät tarpeilleen metsän puolelle eivätkä tee tielle. Jokaisella on omat konstinsa liikkua ja mielipiteensä ja niin pitää ollakkin. Meilläkin kuitenkinerilaisia taluttimia ja pantoja silti suosikkini on tälläinen yhdistelmä ja liikumme rauhallisella alueella, koirat oppineet pitämään paikkansa eivätkä sik-sakkaa hihnoja sekaisin.

    • Äläkirjoitaminusta

      Ettäs kehtaatkin kirjoitella minusta tällä palstalla! Se on oma mielipiteeni pannasta, olen hyvin kokenut koirien omistaja, ja tiedän mikä on koiran laiminlyöntiä ja mikä ei!

    • koiranomistaja

      Flxinhan puree koiranpentu kerralla poikki. Siitä mulla kokemus ja koiranpentu vapaana Helsingissä keskellä liikennettä;(

    • kuristus

      Puolikuristava on paras.

    • Tipu22

      Puolikuristava on hyvä mutta katso että on pehmeä ja aika leveä.

    • muilo

      minulle myös parikertaa joku tuntematon tullut valittamaan kun koirallani on kuristuspanta! voi elämän kevät jos ei oo muuta elämää kun jostain pannasta tulla motkottamaan! =D enköhän koiranomistajana tiedä mitä teen ja se ei hänelle kuulu. Olen todennut että kuristuspanta lopetti aika hyvin vetämisen mutta kuitenkin tulevaisuudessa hommaan vedonesto valjaat.

      • gghgfvfgf

        Kyseessä oli yhdistelmä kaulapanta flexi. Koira siis tuntee koko ajan painetta kaulassaan. Ihan eri asia kuin kurkkari löysä hihna. Miten luulet koiran koulutuksen edistyvän, kun hihnan sijasta käytetään FLEKSIÄ?

        Luetun ymmärtäminen 6/5.


    • huppeliton

      Pentu kyllä oppi äkkiä liikkumaan niin että on mukava olla , älä välitä "mummeleista" kommentteineen sillä minulla oli 3kk:lla silkkiterrierillä puolikuristava panta ja käsi mahtui vielä väliin , mutta tyttö oppi sen äänestä jo rauhoittamaan kävelyään ja minulla on 5 ja 8 metrin juosu-kela ja 2.5 vuotiaana juoksee ja kävelee rinnalla nätisti. Tiedät varmaan että napakka takaisin nykäisy kertoo pennulle että nyt vauhti on liikaa

      • trhtfch

        Minulla ei ole tarvetta aiheuttaa koiralleni turhaan epämiellyttävää oloa. Puolikurkkari nahkahihna peruslenkkejä varten - koira tietää kulkea rinnalla koko ajan. Valjaat flexi pitkille reissuille, jolloin saa haahuilla. Koira kulkee tarvittaessa rinnalla ilman eri käskyä vaikka pannatta ja valjaatta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe