Takotsubo

Japania

Olisi mielenkiintoista tietää onko kukaan muu sairastunut Takotsuboon .
Se on harvinainen sairaus melkein eksoottinen , siitä toipuu kyllä yleensä kokonaan mutta on pieni riski ettei kokonaan . Minä sain kyseisen oireen pienessä nokkakolarissa , se tulee järkytyksessä , taustalla saattaa olla traumaattinen takauma . Tästä vaivasta kuulee harvoin jos ollenkaan . En tiedä toista .

24

7326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aloittaja 1

      Perinteisempi nimi on sydänhalvaus ja kauniimpi nimi on särkyneen sydämen syndrooma . Sydän särkyy ja toimii vain osittain . Sydän halvaustilassa osittain . Hoito on sama kun infarktissa . Takotsubossa sydän muistuttaa japanilaista mustekalapyydystä , ruukkua . Oireena pidetään aina kipua , se ei ole totta , minulla ei ollut kipua vain panssarimainen tunne rintakehässä . Lääkärillä kesti pelottavan kauan ennekuin tajusi mikä minulla on .

    • matean

      Hei! Sairastin takotsubon helmikuussa 2009. Stressaava elämäntilanne, äitini sairasti huonona ja sukulaisen haukkuminen ja huutaminen aiheutti rintakivun, joka ei mennyt ohi Nitrolla. Ekg.ssä ei havaittu muutoksia, mutta verikokeissa vrk.n kuluttua infarktientsyymit olivat koholla. Sairaalaan infarktipotilaana, mutta varjoainetutkimus osoitti, ettei sepelvaltimoissa ollut tukosta. Äitini kuolema ja kahdeksat hautajaiset puolen vuoden aikana hidastivat paranemista. Kaksi vuotta sitten kuoli mieheni ja nyt elän täysin yksin. Vältän rasitusta, jos tuntuu rintakipua tai kuristamisen tunnetta kurkussa. Se tuntuu joskus kävelemään lähtiessä.
      Muuten elän suht normaalia elämää maalla ja teen omakotitalon työt puiden pilkkomisesta lähtien. Olen nyt 71 v.

    • Elämää!

      Sain kohtauksen viime maanantaina, kahden maissa yöllä mökillä. Tilanne oli tosi vakava, mutta 112hätänumerosta ei suostuttu lähettämään ambulanssia. Päivystäjä ehdotti, että odottaisin aamuun. Oli vaikea hengittää ja puhua, rintaan sattui. Päivystäjä epäili minulla olevan paniikkihäiriö. Taksilla ensiapuun, jossa sain odottaa kolme tuntia, ennen kuin lääkäri ja kaksi hoitajaa toivat juoksujalkaa rullatuolin.
      Sitten olinkin jatkuvassa valvonnassa piuhoin sidottuna vuoteeseen.
      Lukemiseksi tuotiin vihkosia sepelvaltimotaudista ja sydäninfarktipotilaan elämäntapaoppaita.
      Sepelvaltimokuvauksessa todettiin suoneni puhtaiksi ja sydän terveeksi! Varmistui, etten koskaan voi saada infarktia!
      Kohtaus on kuitenkin yhtä vakava kuin infarkti, akuutti jälkihoito aivan sama.
      MUTTA kohtauksesta paranee täysin!
      Takotsuboon sairastuu usein yliherkät, vanhemmat naiset. Itse olen kohta 67, mutta harrastan kuntoa vaativaa liikuntaa, astangaa, balettia ym tanssia sekä airoobista jumppaa.
      Kohtauksesta on kuusi päivää, keuhkoissa vielä nestettä ja lievää rintakipua, sekä jonkinlainen herkkyystila kaikesta tapahtuneesta.
      Kuukauden kuluttua jälkitarkastukseen.
      Minkähänlaisia herkkiksiä muut, noin 40-50 takotsubon vuosittain kokeneet henkilöt mahtavat olla......

      • diaknoosi

        hei
        sain Takotsubon 9-8 pv sitten.
        ensin tiist.aamulla ja sitten kesk. aamulla uidessa.
        rinta tulessa, avasenkäsi outo ja kurkua kuristi.
        varjoainekuvauksessa karteologi sanoi ett Takotsubo ja selvitti tilannetta.
        omaishoitaja hommat 2 v aktiivisesti ja 1,5 vuotta 24/7, työn ja oman perheen lisäksi
        maaliskuussa jo tunsin etten taida jaksaa, kun sisarukset auta, pyynnöstä huolimatta.
        on kuulemma tyttären hommia.
        sydän entryymit oli 10,7 po 0,6 tai alle.
        kaikki infartin oikeet.
        nyt otetaan iisisti,


      • frfr

        Ei kukaan lääkäri pysty valitettavasti sanomaan, ettei joku voi koskaan saada infarktia.
        Sydän voi olla aivan terve ja verisuonetkin,
        silti voi saada infarktin vaikka pitkään jatkuneen stressin seurauksena.
        Sydän on ainoa elin, joka reagoi heti tunteisiin, stressiin, iloon, suruun jne.


    • utelo

      Hei "Elämää!" miten varmistuttiin, ettet voi koskaan saada infarktia?

    • järkyttynyt

      Pyörin auton kanssa kaksi kertaa ympäri 4.12.Siitä sitten ambulanssiin ja tk:hon josta kiireellä keskussairaalaan.Sydämmen varjoaine kuvaus ja sydäntarkkailuss vuorokausi.Osastolla 4vrk.Marevan lääkitys kahdeksi kuukaudeksi.Aika vakavasta oireesta kuiteski kyse,lohtuna se et mitä luultavimmin paranee.Olen 63v nainen joten kuulun riskiryhmään.Tsemppiä kaikille takotsubolaisille!

    • Chili-pippuri

      Mulla on ollut takotsubo kaksi kertaa v 2008 ja 2014, nyt mulla on jatkuva lääkitys puolikas sydänlääkettä aamulla ja illalla puolikas verenpaine lääkettä. Lääkityksessä on vain pieni haitta, koska se tekeee urheilusta paljon vaativampaa, koska syke ei taho nousta. Lääkitys on kuitenkin tarpeellista, koska jos takotsubo uusiutuu niin siitä voi jäädä sydänlihakseen pysyviä vaurioita, lääkärin kertoman mukaan. Ei muuta kuin tsemppiä muille.

      • Anonyymi

        Millaisia pysyviä vaurioita?


    • jlrstvä

      Kyllä meitä taitaa olla useampia. Se oli yllätys, tuli odottamatta keskellä kaunista kesäpäivää.

    • Takotako

      Löysin vasta hiljattain sanan sydänkohtaukselleni v 2002. Kukaan ei silloin puhunut mistään takotsubosta. Mutta luettuani siitä, olen varma että niin minullekin juuri kävi. Lääkitys jäi kyllä ja ikuinen pelko uusiiko se. Olen kyllä aina ollut herkkä ja surrut turhia, joista piirteistä olen yrittänyt päästä eroon. Olin silloin 45-vuotias.

    • halinalle1234

      moi. täällä myös takotsubo potilas. olen 31 vuotias nainen ja sain tämän kohtauksen synnytettyäni kaksos tyttöni. minulta käynnistettiin synnytys raskausmyrkytyksen takia ja en kerennyt saada mitään kivunlievitystä ennen kuin piti jo ponnistaa. nämä kaikki yhdessä oli vissiin keholleni liikaa joten muutama tunti synnytyksestä tunsin hengenahdistusta (yskin koko ajan enkä saanut henkeä)niin lääkäri vei heti saliin jossa nukuttivat(odotin jo istukan käsinirrotusta)ja kaikki oli jo valmiina nukutuslääkäreistä lähtien (onneksi) niin heräsin kahden päivän päästä letkuista teho osastolta. tälläistä ei ollut täällä kainuussa ennen ollut joten kajaanin kardiologille tämä oli uutta ja outoa. onnekseni oulusta oli silloin sydänlääkäri käymässä kajaanissa ja sain heti oikeat avut/hoidot. nyt tapahtuneesta 6,5kk, joulukuussa oli kontrolli jossa sydämessä kaikki hyvin. helmikuussa kävin varulta kun jalat rupeesivat vähän turpoamaan ja silloinkin kaikki hyvin,eikä tiennyt lääkäri mistä johtui. eli minulle tuli tämän takotsubon kanssa myös keuhkopöhö. kaikki neste joka oli ollut jaloissa oli yht.äkkiä hävinnyt leikkaussalissa ja menneet suoraan keuhkoihin jota olivat saaneet imeä letkulla pois. syön lääkityksenä kuten kajaaniin lääkäri sanoi syö varulta verenpaine lääkettä 5mg*2 eli aamuin ja illoin ja myös aamuisin syön bisoprolol (beetasalpaaja) 2,5mg.miten teillä muila menee nämä lääkkeet. syöttekö jotain vai onko lääkäri lopettanut lääkityksen jossakin vaiheessa?siksi kysyn kun minulla menee aika alas nykyjään verenpaine alapaine on 50 ja yläpaine 100. minulla on päässä sekavuutta,väsymystä, näön sumenemista, jalkojen turvotusta, päänsärkyä, huonoa oloa, j anyt tullut että jos liian kauan yhdessä paikassa joudun kävelee ns. katkokävelyä kun sattuu nilkkoihin ja jalkapöytään. pitää tilata aika taas sille lääkärille tai menen yksityiselle joka asiasta jotain tietäisi. niin kuulen tosissaan mielelläni miten teillä muilla mennee nämä lääkitykset ja onko teille sanottu jotain rajoituksia.

      odotan vastauksianne kohtalotoverit :)

      • noora.nousiainen

        Hei, olen tekemässä juttua Takotsubo-syndroomasta (kardiomyopatia/särkyneen sydämen syndrooma). Haluaisin haastatella syndrooman sairastanutta henkilöä sairastumisesta eli mahdollisista syistä (stressin/järkytyksen aiheuttaja), sairauskokemuksesta, toipumisesta ja yleisesti kokemuksesta. Juttuun tarvitaan myös valokuvia haastateltavasta, joka toteutetaan yhdessä valokuvaajan kanssa. Lehti, johon teen juttua on kertaluontoinen julkaisu, Haaga-Helia ammattikorkeakoulun ja Lahden ammattikorkeakoulun yhteistyö-opiskeluprojekti.

        Ystävällisin terveisin
        Noora Nousiainen
        [email protected]


    • nooranousiainen

      Hei, olen tekemässä juttua Takotsubo-syndroomasta (kardiomyopatia/särkyneen sydämen syndrooma). Haluaisin haastatella syndrooman sairastanutta henkilöä sairastumisesta eli mahdollisista syistä (stressin/järkytyksen aiheuttaja), sairauskokemuksesta, toipumisesta ja yleisesti kokemuksesta. Juttuun tarvitaan myös valokuvia haastateltavasta, joka toteutetaan yhdessä valokuvaajan kanssa. Lehti, johon teen juttua on kertaluontoinen julkaisu, Haaga-Helia ammattikorkeakoulun ja Lahden ammattikorkeakoulun yhteistyö-opiskeluprojekti.

      Ystävällisin terveisin
      Noora Nousiainen
      [email protected]

    • nooranousiainen

      Hei, olen tekemässä juttua Takotsubo-syndroomasta (kardiomyopatia/särkyneen sydämen syndrooma). Haluaisin haastatella syndrooman sairastanutta henkilöä sairastumisesta eli mahdollisista syistä (stressin/järkytyksen aiheuttaja), sairauskokemuksesta, toipumisesta ja yleisesti kokemuksesta. Juttuun tarvitaan myös valokuvia haastateltavasta, joka toteutetaan yhdessä valokuvaajan kanssa. Lehti, johon teen juttua on kertaluontoinen julkaisu, Haaga-Helia ammattikorkeakoulun ja Lahden ammattikorkeakoulun yhteistyö-opiskeluprojekti.

      Ystävällisin terveisin
      Noora Nousiainen
      [email protected]

      • Marjaana25

        Minulla oli 20.3.18 kohtaus, jonka jälkeen liikkuminen meni mahdottomaksi. Kohtauksesta viikon kuluttua menin lääkäriin, jouduin suoraan sairaalaan tutkimuksiin ja ultraäänitutkimuksessa näkyi vasemman kammion yläosan vajaatoiminta. Sain kotiin sepelvaltimotautilääkityksen siksi aikaa, että aika isotooppitutkimukseen 9.4. järjestyi. Siellä todettiin, että ekg:hen oli tullut muutoksia, joten rasituskoetta ei tehty. Angiografiassa todettiin sepelvaltimot puhtaiksi. Varmistui Takobutsho. Kuulisin mielelläni, millaisia lääkityksiä teillä on. Englannin kielisissä artikkeleissa mainitaan betasalpaajat, ace-estäjät ja rauhottavat.


    • ansu45

      Lähiomaisen hautajaisissa viikko sitten tuli voimakas painon tunne rintaan ja säteili vasempaan käteen ja kaulalle. TK:ssa todettiin sydän entsyymit koholla mutta ei EKG muutoksia. Vietiin ambulanssilla OYS:aan, jossa sydänteholla tarkkailtiin vrk nitrotipassa. Tehtiin varjoainekuvaus ja sydänecco, joilla poissuljettiin sepelvaltimotauti kohtaus. Diagnoosiksi varmistui Taku-tsubo. Primaspan 100 mg kolme kuukautta jatkoon, ei mitään muuta. Ikää 45v. Viikon kuluttua tapahtumasta vointi ihan ok. Varjoainekuvauksen jäljiltä käsi vain kipeänä.

    • H.A

      11.2. 2018 sain kotona kohtauksen, jolloin vointi äärimmäisen huono ja pulssi alkoi hakata n. 140. Kutsuin ambulanssin ja jo heidän ottamassaan ekg:ssä selvät infarktimuutokset. Seurasi matka sairaalaan ja angiografiaan, jossa oli varauduttu pallolaajennukseen. Suonet olivat kuitenkin puhtaat. Verikokeissa infarktimerkit olivat myös runsaasti koholla. Olin pari päivää sairaalassa ja tehtiin myös sydämen ultraus, jolloin takotsubo todettiin. Sydämen muoto on tässä sairaudessa poikkeuksellinen eikä diagnoosista siis mitään epäsevyyttä. Lääkityksenä on nyt ollut Cardace 5 mg ×1 sekä beetasalpaaja Bisoprolol 2,5 mg × 1. Valitettavasti vointini on edelleen hyvin huono ja päivystyskäyntejä on tuon jälkeen ollut useitakin, kun saan kohtauksia, jolloin sekä paineet että pulssi nousevat pilviin. Rintakipua ei takotsubooni liittynyt. Olen 69-v. nainen ja aikaisemmin hyvin terve. Takotsubokohtaus alkoi levossa tosin sitä on edeltänyt muutaman vuoden stressitilanne.

    • erjuska

      sain takotsubon viikko sitten ei sepelvaltimotautia onneksi olen edelleen herkillä tapauksen vuoksi pieniä tuntemuksia edelleen rinnassa ja kaikenmailma lihaskipuja kyljissä lapaluissa ym tänään kävin vielä lääkärissä verikokeet sydän filmi keuhkokuvat kaikki oli ok ja arvot normaalit onko muilla ollu tuntemuksia kohtauksen jälkeen? ja minkalaisia? ja kuinka kauan kesti?

      • Kipuja

        Jatkuvasti ja kipukohtauksia viikon välein


    • MariaI

      Hei. Minulla oli Takotsubo kohtaus vuosi sitten 11.12.17. Lääkitystä kesti 3 kuukautta Cardace, Bisoprolol ja Primaspan. Kivut jatkuneet vaihtelevasti koko vuoden. Mitkään kipulääkkeet ei auta. Olen kokeillur kohottaa kipukynnysta syömällä Klotriptyl Miteä pienenä ennoksena. Väsytti tidella paljon eikä loppujen lopuksi auttanut kipuun lainkaan. Nyt testaan Triptyliä, josko se auttaisi eikä väsyttäisi niin paljon.
      Harmillisesti Takotsubon jälkihoitoon ei juurikaan löydy apuja. Pätevän Kardiologinkin löytäminen ei tunnu onnistuva. Jos sinulla on tiedossa Takotsuboon ja sen jälkihoitoon perehtynyt Kardiologi niin vinkkaa ihmeessä.
      Tsemppiä kaikillekohtalotovereille!

    • Tara74

      Toissa lauantaina illalla idki kova yläselkä kipu, joka säteili kädiin. Olimme mökillä nukkumaan menossa. Kun kipu oli kestänyt yli tunnin mies tilasi ambulanssin. Ekg otettiin ja se oli puhdas. Antoivat kipulääkettä. Sunnuntaina ajelimme mökiltä kotia ja olin kovin tuskissani. Pian kotia päästyämme lähdimme päivystykseen. Ekg jälleen puhdas. 2,5h kiduin odotushuoneessa. Makasin penkeillä, kun selässä oli niin kova kipu. Lääkäri otatti onneksi verikokeen, missä sydänentsyymit reilusti koholla. Tämän huomion jälkeen alkoi tapahtua. i
      Minut kiidätettiin ambulansilla Meilahteen sydänpäivystys yksikköön. Ensin tilaani hoidettiin infraktina, sittemmin varjoainekuvauksen myötä diagnoosi muuttui takotsuboksi. Kaksi yötä Meikussa ja sitten vielä kaksi yötä oman sairaanhoitopiirin osastolla. Jälkitarkastus kardiologilla 2kk:den päästä. Ainakin siihen asti lääkityksenä Bisoprolol 2x1,25mg ja Cardace 2x2,5mg. Olen 44v ja tietysti pelottaa uusiiko tämä. Oli kaikenkaikkiaan erittäin kivulias ja epämiellyttävä kokemus. Sairasloma 2vkoa tuntuu pitkältä.

    • Anonyymi

      Minulta on kuollut runsaasti sukulaisia ja ystäviä. Pahimpana järkytyksenä mainittakoon pikkusisaren kuolema. Hänet tappoi lääkäri(hoitovirhe). Nämä lukuisat kuolemat ja sisaren menetys käynnistivät tapahtumaketjun jonka päätteeksi lyhistyin eteisen lattialle. Sydän tuntui pusertuvan kasaan, kipu oli valtava ja tunsin, että henkihän tässä lähtee. Viimeinen ajatus oli, että pitäisi soittaa ambulanssi. Sitten meni taju. Olin yksin kotona ja kännykkää ei ollut käsillä. Sitten jonkun ajan kuluttua tulin tolkkuihini. Olo oli kaamea, mutta sain itseni kammettua lattialta ylös. Vastaavia mutta ei ihan yhtä pahoja on tullut tuonkin jälkeen. Tutkimuksiin en ole päässyt, koska olen kertonut lääkäreille olevani alakuloinen pikkusiskon kuoleman jälkeen. Olen kuulemma enemmän masentunut kuin sydänsairas. Mutta itse veikkaan, että takutsobu kohtauksen sain. Sen jälkeen sydämeni ei ole toiminut normaalisti. Minulle esimerkiksi kehittyi korkea verenpaine ja sydämen syke hakkasi levossakin 180.sitgen sain verenpaine lääkkeet, Bisoprolol 2,5 ja Micardis 10 mg. Verenpaineet suht ok, mutta sydänoireita edelleen. Voiko takutsobusta jäädä sydämeen pysyviä vaurioita? Tietääkö kukaan?

    • Anonyymi

      Sain takotsubon heinäkuussa 2022 rajun yöllisen 8 tuntia kestäneen ruokamyrkytyksen jälkeen. Lääkärit sanoivat, että raju adrenaaliryöppy ja stressihormonien yhdistelmä aiheuttivat sen, myös veljen 8 kk:tta kestänyt parantumattoman sairauden kanssa kamppailu ja kuolema lisäsi varmaan taustalla ylimääräistä stressiä ja alttiutta sydänoireisiin. Sepelvaltimot puhtaat kuten tyypillistä ja ikää 67v, olen tyyppiä "huolehtiva", muita auttava, itsensä "unohtava" nainen. Olin 2kk:tta todella huonossa kunnossa, onneksi sisar apuna, edelleen sydänoireita, heikotusta, hengenahdistusta, painon tunnetta sydänalassa. Olen aina ollut touhukas, tekemässä kaikenlaista ja menemässä, nyt en enää jaksa oikein mitään. Lääkitys on aiempi verenpainelääkitykseni, ja vain yksi tarvittaessa (!? ) 1,25mg bisobrololi (omalääkäri totesi näin, kun kerroin että edelleen sydänoireita) Kumma ettei takotsubosta toipumiseen ole mitään täsmälääkettä, joka helpottaisi näitä oireita. Olen käynyt määrätyissä kontrolleissa parilla kardiologilla, toteavat, että takotsubosta olen parantunut, vaan ei todellakaan tunnu siltä. Alan masentua, kun vointi on jatkuvasti kehno. Ja kun on huonoa vointia ja sydänoireita päivittäin, niin ei uskalla lähteä kuntoilemaan ja sehän johtaa tietty myös huonoon yleiskuntoon. Onko muilla vielä 4-5kk:n jälkeenkin takotsubosta vaivoja ? Onko jollain joku hyväksi toteama lääkitys määrätty tai muu hyvä vinkki voinnin kohentamiseen ja kuntoutukseen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6382
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4106
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      265
      2529
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1498
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      96
      1348
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1001
    Aihe