Palkkatöihin ulkomaille 10-6 kk ajaksi lukiokoulutuksella

afupe

Hei!

Olen keväällä 2014 lukiokoulutukseni päättävä abiturientti. Viimeisen parin kuukauden ajan olen vaihtelevalla aktiivisuudella tutkinut eri mahdollisuuksia työllistyä ulkomailla pelkällä lukiokoulutuksella ( muutaman kesätyön aikana saadulla työkokemuksella). Haaveena olisi työ- sekä asuinpaikan saaminen ulkomailta noin vuodeksi kesästä 2014 lähtien.

Selattuani useita lähteitä olen saanut jonkinlaisen kuvan mahdollisuuksistani ja asioista, joihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota. Paljon näihin asioihin vaikuttaa tietysti se, mihin aikoo lähteä ja mitä kriteerejä itselleen asettaa. Itselläni kriteerit eivät ole kovin korkealla, olen valmis tekemään lähes työtä kuin työtä, mutta asumisesta olen päättänyt sen, että haluaisin asettua asumaan yksityiseen vuokra-asuntoon mahdollisimman pian (kelpuuttaisin todennäköisesti myös erilaisia soluasumisen muotoja). Tämä rajaa pois jo monia vaihtoehtoisia asumismuotoja, joita nuorille usein tarjotaan, eikö au pairina toimiminenkaan onnistuisi. Asettamieni odotusten ja vaatimuksien vuoksi olen erittäin kiinnostunut etenkin Lontoosta mahdollisena sijaintina (ehdotuksia myös tästä seikasta olisi mukava kuulla, mielellään maan olisi kuitenkin hyvä kuulua Euroopan talousalueeseen).

Ehkä askarruttavin asia koko ajatuksessa on se, että kannattaako matkaan lähteä jonkun järjestön tuella vai yksin. Tästä mielipiteeni ovat vähän ristiriitaisia. Varmasti järjestön kautta monet käytännön asiat hoituisivat sujuvammin, mutta näkemällä itse hieman enemmän vaivaa voi säästää selvää rahaa. Ainakin Lontoosta työpaikkaa hakeva voisi käyttää hyödykseen esimerkiksi E.W.E.P-järjestön palveluja, mutta toisaalta sen tarjoamista palveluista saadut hyödyt eivät ole verrattavissa kuluihin.

Aikomuksenani ei ole jäädä ulkomaille, vaan ennemminkin viettää kansanomaisesti sanoen välivuotta. Aion tosin hakeutua yliopistoon opiskelemaan lääketiedettä, mutta koulupaikan saadessani aion lykätä sitä vuodella (ja jos opiskelupaikka jää saamatta, haen vuoden päästä uudestaan). Haluan nähdä ja kokea asioita, jotka eivät välttämättä enää myöhemmässä elämänvaiheessa yhtä helposti tavoitettavissa. Näen tässä oivan tilaisuuden irrottautua arkisesta oravanpyörästä ja kokea jotain ainutkertaista. Tarvitsisin nyt kuitenkin apua siinä, että mitä voin tehdä tämän tavoitteen saavuttamiseksi? Mitä voin alkaa tekemään jo nyt? Mistä löydän tarvitsemani verkostot tiedonhakuun ja palvelut tarpeisiini?

0

107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Mitä ihmettä

        Kaipaat hänessä
        Ikävä
        103
        1565
      2. Välillä käy mielessä

        olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
        Ikävä
        78
        1204
      3. Mitä oikein

        Näet minussa? Kerro.
        Ikävä
        88
        1127
      4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

        Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
        Ikävä
        139
        1036
      5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

        Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
        Raamattu
        580
        985
      6. Mika Muranen juttu tänään

        Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
        Sananvapaus
        1
        967
      7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

        Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
        Tv-sarjat
        8
        892
      8. Kotipissa loppuu

        Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
        Kuhmo
        20
        870
      9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

        Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
        Tv-sarjat
        9
        714
      10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

        On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
        Kokkola
        8
        670
      Aihe