Tulin yksi päivä bussilla pois koulusta. Jäin pysäkillä samaan aikaan ehkä 4v tytön ja hänen isosiskonsa (?) kanssa. Bussi oli tavallista korkeampi ja yksiovinen, eli takaa tulevat autoilijat eivät nää kyydistä pois nousevia. Meillä on heti bussipysäkin edestä alkava suojatie, ja pikkutyttö lähti ylittämään sitä bussin edestä. Päästyään bussin ohi, kuului kova jarrutuksen ääni ja auto pysähtyi alle puolen mertin päähän pikkutytöstä.
Saako siis näin tehdä, että ajaa bussin ohi suojatielle, kun ei ole mitään mahdollisuutta nähdä, onko bussin edessä suojatiellä kävelemässä ihmisiä? Hitusenkin huonompi onni ja auto olisi ajanut sen pikkutytön päältä.
Saako näin tehdä?
17
328
Vastaukset
- eip2
32 §
Kuljettajan suojatiesäännöt
Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.
Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.
TLL - Tyhmät liikennesuunn
ittelijat ja viel kortittomii,ihmekö et luodaan vaarallisia paikkoja?miksei ole suojatietä enne pysäkkiä?tää on niiku liikennevaloja on mones turhas paikas ja siel misä tarvis ei ole!
- ........
Voisko ajatella että autoilija keslittyisi siihen mitä on tekemässä ??? Ei suunnitelija ole kuitenkaan vastuussa auton hallinnasta ja liikenteen seurannasta ajo tapahtuman aikana ! Edellä mainitussa tapauksessa todennäköisesti autoilijan plisi kuulunut hiljentää vauhtia jo pelkäatään bussin takia ja ehdottomasti suojatien takia. Ja vastuu on aina ratintakana ja tietä käyttävissä ei toimisto virkailijassa joka saattaa olla kymmenien kilometrien päässä tapahtuma hetkellä
- Ottiko totuus
........ kirjoitti:
Voisko ajatella että autoilija keslittyisi siihen mitä on tekemässä ??? Ei suunnitelija ole kuitenkaan vastuussa auton hallinnasta ja liikenteen seurannasta ajo tapahtuman aikana ! Edellä mainitussa tapauksessa todennäköisesti autoilijan plisi kuulunut hiljentää vauhtia jo pelkäatään bussin takia ja ehdottomasti suojatien takia. Ja vastuu on aina ratintakana ja tietä käyttävissä ei toimisto virkailijassa joka saattaa olla kymmenien kilometrien päässä tapahtuma hetkellä
noi kovil?vois kuvitella et suunnitellaan järkeväst,eikä päin perset?kuljettaja tietenki on vastuus,mut pitääkö luoda turhaan tommosia paikkoja?
- ......
Ottiko totuus kirjoitti:
noi kovil?vois kuvitella et suunnitellaan järkeväst,eikä päin perset?kuljettaja tietenki on vastuus,mut pitääkö luoda turhaan tommosia paikkoja?
Kuitenki vastuu kuljettajalla
- Ottiko totuus
...... kirjoitti:
Kuitenki vastuu kuljettajalla
Vastuu kuljettajal aina tietenki,mut kun noit tilantei muutenki tulee,eli ilman l-autoa
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288639038413.html
tääki kuljettaja jo noin vanha,eikä ole oppinu!Mite sais kaikki liikentees olevat tajuamaan LIIKENNETAJUA?aina on hölisty ylinopeudest,mikä on ollut alust asti rahastust!
- vaaran paikka on
Ehdottakaa päättäjille että suojatie siirretään bussien taakse, ennen pysäkkiä.
Oli säännöt miten tahansa, nykyisellä systeemillä joku heittää henkensä siinä.
Tai voihan sen pysäkin siirtää suojatien jälkeen, ihan sama.
Voi käydä niinkin että jää lähtevän bussin alle.- Ottiko totuus
kumpi tulee halvemmaks toteuttaa vanhoil,uudet tietenki maksaa sama!käsittämätönt on tosiaan et noin suunniteltu!luulis et noilt vaaditaan vähintää 5v ajokokemus enne ku pääsevät suunnittelee.
- Mietiskelijä
Mm, pitää ehdottaa jollekulle, itse kun olen vasta 14 :D
- autokouluunmars
Jos linja-auto aiheuttaa näköhaitan suojatielle on silloin suojatien eteen PAKKO pyshtyä. Ikääkuin stop merkille.
Sama tilanne voi tulla myös vastaantulijoiden kaistalta:
-risteys tai valot ja sen perässä (omaan kulku suuntaan) suojatie
-vastaantulijoille punainen valo
- jono suojatien näköhaittana
Silloin pitää pysähtyä suojatien eteen! Sen vastaan tulevan auton takaata voi tulla lapsi suojatielle!- 14+14
Siis aikuisia ei tarvi varoa?
- Etäisyys
Bussikuski tai liikennesuunnittelija myös koulunpenkille, jos virittää tuollaisia kamikazepaikkoja...
Suojatien pitäisi mieluimmin olla bussiin nähden takapuolella, jolloin suojatien merkkikään ei jää piiloon ja tule ainakin vieraalle kuskille täysin yllättäen.
Eli aloitetta kuntaan ko. paikan parannuksesta! - autokoulun käynyt
Varoa toki tuossakin pitää suojatietä, mutta pysähtyminen ei ole pakollista.
TLL 32§ puhuu ohitettavasta ajoneuvosta ja ohittamiskiellosta. Vastaantulevaa ajoneuvoa ei voi ohittaa, eikä se ole ohitettava ajoneuvo.
- WooBer
En vähättele kuljettajan vastuuta liikenteessä, mutta on hyvä muistaa, että jalankulkijan vastuulla on katsoa minkälaiseen väliin aikoo itsensä kävelyttää.
Fysiikan lakeja kun emme voi kumota, nii vauhdissa oleva ajoneuvo ei pysähdy ihan tuosta vaan eli kuin seinään. Se ei vain ole mahdollista.Niin ei se suojatie oikeuta katsomatta ryntämään tielle ja autoilijalle on annettava mahdollisuus noudattaa väistämis velvllisuutta
- hillitönkurvi
Ei saa. Suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei saa ohittaa pysähtymättä ja jos ajoneuvo peittää näkyvyyden suojatielle, niin ei saa ohittaa pysähtymättä.Varsin yksioikoinen sääntö.
Näin jalankulkijan näkökulmasta katsottuna en itse ylitä suojatietä esim bussin edestä ja varsinkaan ilman varmistusta koskaan. Varmistus on halpa henki- ja Teveysvakuutus.
Näin liikennealan ammattilaisena olen seurannut yhden jos toisenkin kerran kun porukat juoksevat pysäkille pysähtyneen bussin editse kadun ylitse (esim viikki) ilman tarkistamista. Harvat hiukseni ovat olleet monasti pystyssää
Ogelissa jokin aikaa sitten suojatielle juossut teki komean kärrynpyörän juostuaan auton eteen suojatielle. Tlanne jäi päälle bussiimme jatkettua matkaa. Räsynukke makasi kadussa varsin liikkumattomana.
Miten lien käynyt? Toivottavasti aivot jäivät toimintakuntoisiksi. - hmmmmm
On kuitenkin kyse 4v tytöstä, jolla ei ole tuo riskienarviointi millään tasolla.
Kuten täällä on monasti toistettu, niin tottakai autoilijoiden pitäisi pysähtyä tuossa tilanteessa, mutta todellisuudessa kaikkien kannattaisi ymmärtää, että virheitä tekevät kaikki. Senpä takia sinne suojatielle ei kannata sännätä näköesteen takaa. Eikä muutenkaan ylittää suojatietä, jos etäisyys ajoneuvoon on liian lyhyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 636143
Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap253906Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?
Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei2532274Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti
Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei261890MAKEN REMPAT
Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna261343- 951286
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel3041067Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan
5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee541020Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.77976Mulla on kyllä
Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..37915