Oletteko kuulleet sanaa ehkäisy?

vastuullinennuori19v

Siis mikä ihmeen muoti-ilmiö tää teinien lisääntyminen on? Tässä ihan lyhyen ajan sisällä ainakin 10 alle 19-vuotiasta kaverianki on saanut/odottaa lastaa, jotkut jopa toista! Mitä hienoa on leikkiä kotia? Vai pettikö ehkäisy?

Itseäni ainakin harmittaisi, kun muut käyvät ystäviensä kanssa ulkona ja juhlimassa, istua jonkun kuolaavan pennun kanssa kotona. Sitäpaitsi lapseen menee ihan törkeästi rahaa. Saatan kuulostaa itsekkäältä, mutta ihan yhtälailla on itsekästä pitää lapsi, kun maailma on muutenkin ylikansoitettu.

Ehkäisyksi suosittelen hormonikierukkaa kaksi aborttia ja yhden keskenmenon läpikäyneenä. Sen saa pois milloin haluaa, sitä ei alkukipujen jälkeen edes muista, ja sitä ei voi unohtaa se on halvempi kuin pillerit.

Olen puhunut.

46

358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastuullinenuori19v

      *odottaa lasta, pistetään nää kirjotusvirheet yön piikkiin

      • huohhoijjaa

        No mitäpä tuohon nyt sanoisi. Vaikka että älä sinä vain hanki lapsia. Kaikille ei vanhemmuus vain sovi, sinä olet oiva esimerkki siitä.

        Vastuullisuus ei ole sitä ettei hanki lapsia nuorena. Tai voi se sitäkin olla, mutta sinä näet asian turhan mustavalkoisesti. Kaksi aborttia ja keskenmeno ei ole ylpeyden aihe, oli raskaus alkanut vahingosta tai ei. Ja mielestäni on typerää keksiä syitä, miksi lapsia ei pitäisi hankkia (nuorena ainakaan). Jos et halua lapsia niin se siitä, ei sinun tarvitse keksiä syitä lapsettomuuteen kun sinusta selkeästi kajastaa se ettet lapsia tahdo etkä äidiksi sopisikaan.

        Et pidä lapsista eikä äitiys ole ollenkaan se sinun juttusi (ainakaan vielä; moni lapsia kohtaan torjuva ihminen on siellä kolmenkympin kieppeillä saanut vauvakuumeen sitten kuitenkin), turha sinulle yrittääkään selittää asiaa sen enempää.


      • Huhhuhhoijaa
        huohhoijjaa kirjoitti:

        No mitäpä tuohon nyt sanoisi. Vaikka että älä sinä vain hanki lapsia. Kaikille ei vanhemmuus vain sovi, sinä olet oiva esimerkki siitä.

        Vastuullisuus ei ole sitä ettei hanki lapsia nuorena. Tai voi se sitäkin olla, mutta sinä näet asian turhan mustavalkoisesti. Kaksi aborttia ja keskenmeno ei ole ylpeyden aihe, oli raskaus alkanut vahingosta tai ei. Ja mielestäni on typerää keksiä syitä, miksi lapsia ei pitäisi hankkia (nuorena ainakaan). Jos et halua lapsia niin se siitä, ei sinun tarvitse keksiä syitä lapsettomuuteen kun sinusta selkeästi kajastaa se ettet lapsia tahdo etkä äidiksi sopisikaan.

        Et pidä lapsista eikä äitiys ole ollenkaan se sinun juttusi (ainakaan vielä; moni lapsia kohtaan torjuva ihminen on siellä kolmenkympin kieppeillä saanut vauvakuumeen sitten kuitenkin), turha sinulle yrittääkään selittää asiaa sen enempää.

        Vastuullisuus on sitä, että ei hanki lapsia nuorena.

        Nuorena lapsia hankkivat luulevat olevansa kypsiä vanhemmuuteen, mutta tätä he eivät suinkaan ole. Jos he antaisivat itsensä kasvaa aikuisemmiksi, he itsekin huomaisivat miten hupsuja he ovat nuorempana olleet, kun ovat kuvitelleet olevansa jo niin kypsiä. :)

        KAIKKI tuntemani nuoret äidit ovat ikäisiään lapsellisempia ja henkisesti vielä kehittymättömiä. Itse he eivät tätä tajua, jostuen ihan niistä heidän omista aivoistaan. Jotkut tajuavat tämän myöhemmällä iällä, jotkut eivät koskaan kehity aikuisiksi, vaan jäävän ns ikiteineiksi.


    • kukkahattutä

      Tosi vastullinen nuori tunnut olevan, kun on jo kaksi aborttia ja keskenmeno takana. No hyvä, että edes noiden kokemusten jälkeen muistat ehkäisyn. Aika kova koulu vaan on pitänyt käydä läpi. Kannattaisi vaan se ehkäisy muistaa jo eka kerralla. Eikä ole pakko mennä joka kaverin kanssa sänkyy. Ehtii sitä aikusenakin.

    • Niinjustiinsa

      Olen itsekin sitä mieltä että kovin nuorena on hullua hankkia lapsia,

      Ainoa asia mikä teksissäsi mättää on se että kehtaat kutsua itseäsi vastuuntuntoiseksi, kun olet läpikäynyt 2 aborttia ja keskenmenon. Vastuuntuntoinen tarkoittaa myös sitä ettei laita itseään tuohon tilaan että joutuu abortteja tekemään.

    • Ruusankukka

      Tiedättekö mikä mua huvittaa vieläkin enemmän kuin teiniäidit? No ne aikuiset naiset, joiden mies ei lasta halua ja jotka alkavat "unohdella" pillereitään ja luottavat siihen, että kyllä miestä alkaa kiinnostaa sitten kun se lapsi on jo tulossa. Tai naisia, jotka haluavat äidiksi niin kovasti, että painavat minkä tahansa satunnaisen tuttavuuden kanssa paljaalla valehdellen, että joo joo, mä syön pillereitä.

      Moni näistäkin on ensin sitä mieltä, että rupeen yh:ksi, en tarvitse sitä isää, voihan se lasta tavata jos haluaa mutta muuta en vaadi. Ja kilinpimperot: säännönmukaisesti vinkuna rahasta ja siitä, miksi isää ei kiinnosta ja miksi se ei osallistu ihanan lapsensa elämään alkaa viimeistään pari kuukautta syntymän jälkeen. Miksi kiinnostaisi, jos ei alunperinkään ole mitään lasta halunnut ja muija on valehdellut minkä ehtii ja sitten vaatii vielä maksumieheksi?

      Olen muuten itse nainen, reilu kolmekymppinen. Ja näitä "tiettekste mä lopetin pillerit mutten kerro JaskaReiskalle mitään" ja "pitäskö mun lopettaa salaa pillerit kun mä haluun lasta ja se ei?" -tapauksia on nähty hälyttävän monta. Tosi vastuullinen lähtökohta äitiyteen...

    • nonoo

      Nähtävästi monetkin ovat kuulleet sanan ehkäisy, koska teiniraskaudet ovat vähentyneet koko ajan.

    • osuit ytimeen

      "Itseäni ainakin harmittaisi, kun muut käyvät ystäviensä kanssa ulkona ja juhlimassa, istua jonkun kuolaavan pennun kanssa kotona. Sitäpaitsi lapseen menee ihan törkeästi rahaa. Saatan kuulostaa itsekkäältä, mutta ihan yhtälailla on itsekästä pitää lapsi, kun maailma on muutenkin ylikansoitettu."

      Niin. Sinua harmittaisi jäädä kotiin kun muut käyvät ulkona. Minua ei ole harmittanut, minusta mikään ei voita kotileikkiä kuolaavan pennun kanssa. En siitä huolimatta paasaa netissä kuinka en ymmärrä, miksei muut kun minäkin.

      Siihen ulkona juhlimiseen kuluu myös ihan törkeästi rahaa. Kyllä minäkin sen verran ulos pääsen, jotta tiedän sen.

      Jos ylikansoittuminen kiinnostaa, suosittelen tutustumaan aiheeseen paremmin. Keskiarvoinen 1-2 lasta per nainen ei ole ongelma, se on jopa toivottavaa väestön uusiutumisen, tasaisen ikäjakauman ja sen tuoman rakenteellisten ongelmien hillinnän kannalta. Miten maailma muuttui kuin kirjoitit tänne? Minulla on vaikuttavampi idea: Jätä baarireissu väliin ja anna raha sellaiselle järjestölle, joka tukee naisten koulutusta ja ehkäisyn saatavuutta kehitysmaissa. Köyhissä maailmankolkissa niitä teiniäitejä kuule riittää, kun naimisiin on pakko mennä viimeistään 15-vuotiaana ja ehkäisy keskituloisen ulottumattomissa jyrkkä uskonnollinen vastustus. Että onko se kourallinen suomalaisia teiniäitejä nyt niin iso asia...

      • osuit ytimeen

        "se on jopa toivottavaa väestön uusiutumisen, tasaisen ikäjakauman ja sen tuoman rakenteellisten ongelmien hillinnän kannalta."

        Korjaan: EPÄtasainen väestön ikäjakauma tuottaa ongelmia, ei tasainen...


    • ei aborttia.

      mä en ite haluais ikinä teini äidiks. mutta jos huomaisin olevani paksuna mä en vaan vois tehä aborttia joka on mun mielestä = murha... siis siinähän tapetaan pienen pieni ihminen!! ja mä nyt oon niin tyhmä etten antais adoptiookaan koska en haluis et mun lapsi eläis jossain ihan muualla eikä tuntisi mua..! ja kyllä olen vasta 12v ja olen tätä mieltä!

    • --------------------

      Etkö itse huomaa miten ristiriitainen purkauksesi on?
      19v! takana kaksi aborttia ja keskenmeno ja otsikossa kysymys "oletteko kuulleet sanaa ehkäisy?" vai luetko abortin ja keskenmenon ehkäisyksi..

      • vn19v

        Tiedoksesi, että vanhemmat kielsivät minulta ehkäisyn, sain kuulla huudot jos laukustani löytyi kondomeja, pillereitä eivät suostuneet ostamaan minulle koska "meidän lapset ei hormoneja käytä" ja kierukkaa en saanut ennen näitä tapahtumia. En todellakaan ole ylpeä näistä, ja kierukka on ehkä yksi parhaimmista asioista mitä olen elämäni aikana saanut.


      • --------------------
        vn19v kirjoitti:

        Tiedoksesi, että vanhemmat kielsivät minulta ehkäisyn, sain kuulla huudot jos laukustani löytyi kondomeja, pillereitä eivät suostuneet ostamaan minulle koska "meidän lapset ei hormoneja käytä" ja kierukkaa en saanut ennen näitä tapahtumia. En todellakaan ole ylpeä näistä, ja kierukka on ehkä yksi parhaimmista asioista mitä olen elämäni aikana saanut.

        Niin? Oletko kuitenkin kolmesti ollut raskaana, touhunnut ilman ehkäisyä ja urputat toisille "ettekö tiedä ehkäisystä"
        Joku muukin on voinut olla tilanteessa ettei ehkäisyä ole saanut kerta omia raskauksiasikin sillä puollat ettet saanut ehkäisyä ja kumien piilotus ei onnistunut.


      • Hih.
        vn19v kirjoitti:

        Tiedoksesi, että vanhemmat kielsivät minulta ehkäisyn, sain kuulla huudot jos laukustani löytyi kondomeja, pillereitä eivät suostuneet ostamaan minulle koska "meidän lapset ei hormoneja käytä" ja kierukkaa en saanut ennen näitä tapahtumia. En todellakaan ole ylpeä näistä, ja kierukka on ehkä yksi parhaimmista asioista mitä olen elämäni aikana saanut.

        "kierukka on ehkä yksi parhaimmista asioista mitä olen elämäni aikana saanut"

        Ilmeisesti kalujen lisäksi :D


      • ...
        vn19v kirjoitti:

        Tiedoksesi, että vanhemmat kielsivät minulta ehkäisyn, sain kuulla huudot jos laukustani löytyi kondomeja, pillereitä eivät suostuneet ostamaan minulle koska "meidän lapset ei hormoneja käytä" ja kierukkaa en saanut ennen näitä tapahtumia. En todellakaan ole ylpeä näistä, ja kierukka on ehkä yksi parhaimmista asioista mitä olen elämäni aikana saanut.

        Jos sinulla ei saanut olla kondomeja laukussasi, niin miksi et laittanut miestä juoksemaan kioskille? Vai etkö olisi muuten saanut? Heikosti menee....


      • hahaha :D
        Hih. kirjoitti:

        "kierukka on ehkä yksi parhaimmista asioista mitä olen elämäni aikana saanut"

        Ilmeisesti kalujen lisäksi :D

        Päivän piristys, kiitos :D


    • minävaan

      Entä jos ei halua ehkäisyä käyttää? Ehkäisy on jokaisen ihmisen oma päätös, turha sinun on huudella ehkäisyn käytöstä. mitä se sinun persettä kutittaa jos saa lapset nuorena?
      T.ONNELLINEN Teinimamma 18v, 1v tytär ja toinen tulossa :):):):):):):):)

      • sinävaantoope

        Kuka ne onnellisen teinimamman lapset elättää? Ettei vaan olisi yhteiskunta.


      • minävaan
        sinävaantoope kirjoitti:

        Kuka ne onnellisen teinimamman lapset elättää? Ettei vaan olisi yhteiskunta.

        Kuule ihan itse elätän omat muksuni. Vaikka oonki teiniäiti ni ei se meinaa ettei oo varaa elättää omia lapsia. Ih itsestääselvä asia et jos muksuja hommaa ni ne elätetään ITSE MIEHEN KANSSA. Vituttaa ku teiniäideist aatellaa ettei ne voi elättää omia lapsiaan koska ne on nuoria....... voi elämän kevät.


      • voi lapsia
        minävaan kirjoitti:

        Kuule ihan itse elätän omat muksuni. Vaikka oonki teiniäiti ni ei se meinaa ettei oo varaa elättää omia lapsia. Ih itsestääselvä asia et jos muksuja hommaa ni ne elätetään ITSE MIEHEN KANSSA. Vituttaa ku teiniäideist aatellaa ettei ne voi elättää omia lapsiaan koska ne on nuoria....... voi elämän kevät.

        Minävaan ei taida tietää, että se äitiysraha, kotihoidontuki, lapsilisä, toimeentulotuki, elatustuki ja asumistuki on yhteiskunnalta tulevaa rahaa. Siis veronmaksajien veroina maksamaa rahaa.
        Kun elätät lastasi tukirahoilla, et elätä sitä itse, vaan se on se YHTEISKUNTA eli veronmaksajat. Mistäs muualta se teiniäiti luulee rahaa saavan, jos ei sitten oma äiti ja isukki joudu elättäjän paikalle.


      • Entäpä jos
        voi lapsia kirjoitti:

        Minävaan ei taida tietää, että se äitiysraha, kotihoidontuki, lapsilisä, toimeentulotuki, elatustuki ja asumistuki on yhteiskunnalta tulevaa rahaa. Siis veronmaksajien veroina maksamaa rahaa.
        Kun elätät lastasi tukirahoilla, et elätä sitä itse, vaan se on se YHTEISKUNTA eli veronmaksajat. Mistäs muualta se teiniäiti luulee rahaa saavan, jos ei sitten oma äiti ja isukki joudu elättäjän paikalle.

        Saa vaan lapsilisän, äitiyspäivärahan ja kodinhoitoturn niinkuin muutki onko silti loinen joka elää veronmaksajien varoilla ?


      • minävaan
        voi lapsia kirjoitti:

        Minävaan ei taida tietää, että se äitiysraha, kotihoidontuki, lapsilisä, toimeentulotuki, elatustuki ja asumistuki on yhteiskunnalta tulevaa rahaa. Siis veronmaksajien veroina maksamaa rahaa.
        Kun elätät lastasi tukirahoilla, et elätä sitä itse, vaan se on se YHTEISKUNTA eli veronmaksajat. Mistäs muualta se teiniäiti luulee rahaa saavan, jos ei sitten oma äiti ja isukki joudu elättäjän paikalle.

        Onko se niin vaikeaa ymmärtää että lasten isä käy töissä ja tienaa sitä rahaa? Ja maksaa niitä verojakin mistä ne lapsilisät kertyt yhteiskunnalle. Sitäpaitsi, ne lapsilisät maksetaan jokaikiselle äidille, iästä riippumatta. Ei me tarvita toimeentulotukea, eikä asumistukea, ei myöskään elatustukea.


      • lapsen parasta
        minävaan kirjoitti:

        Onko se niin vaikeaa ymmärtää että lasten isä käy töissä ja tienaa sitä rahaa? Ja maksaa niitä verojakin mistä ne lapsilisät kertyt yhteiskunnalle. Sitäpaitsi, ne lapsilisät maksetaan jokaikiselle äidille, iästä riippumatta. Ei me tarvita toimeentulotukea, eikä asumistukea, ei myöskään elatustukea.

        Eiks se oo ihan sama jos saakin rahaa kaupungilta tai sossuilta? Mitä sitten? Miksi muut ihmiset puuttuu siihen, kun siksi on sossut olemassa että ne auttaa.
        Ajatelkaa vaan lapsen parasta, ihansama mistä raha tulee (ei tietty varastettu) kuhan lapsi saa tarpeensa, eikö sitten vaan olisi hyvä :)


      • Onko siellä ketään?
        lapsen parasta kirjoitti:

        Eiks se oo ihan sama jos saakin rahaa kaupungilta tai sossuilta? Mitä sitten? Miksi muut ihmiset puuttuu siihen, kun siksi on sossut olemassa että ne auttaa.
        Ajatelkaa vaan lapsen parasta, ihansama mistä raha tulee (ei tietty varastettu) kuhan lapsi saa tarpeensa, eikö sitten vaan olisi hyvä :)

        Ei se oo ihan sama, jos raha tulee sossulta. Ne muut työssäkäyvät ihmiset siinä sinunkin naapurissa, ovat joutuneet sinun takiasi ne rahat sinne sossuun maksamaan.


    • Isä

      Kaljoitteluun menee kokolailla enemmän rahaa kuin lapseen.

    • 00333224545

      Voisikohan ehkäisyn puute johtua siitä että, siitä on tehty niin PIRUN vaikeaa?

      Voitko kertoa missä kaupassa:

      A: On naisille tarkoitetut ehkäisypillerit ihan siellä muiden tuotteiden, eli vitamiinien yms. seassa

      B: Kortsut on ihan siellä kaupan puolella muiden tuotteiden seassa

      • Bjbjbjbjbjj

        Pillerit ovat LÄÄKKEITÄ. ymmärtänet käsitteen? Lääkkeitä ei myydä kaupassa.

        Kondomit ovat helposti ostettavissa.

        Seksi ei hävetä, mutta ehkäisyvälineiden hankkiminen hävettää? Tilaa hyvä ihminen kondomisi netistä, mikäli liian vaikeaa...


      • 8978789
        Bjbjbjbjbjj kirjoitti:

        Pillerit ovat LÄÄKKEITÄ. ymmärtänet käsitteen? Lääkkeitä ei myydä kaupassa.

        Kondomit ovat helposti ostettavissa.

        Seksi ei hävetä, mutta ehkäisyvälineiden hankkiminen hävettää? Tilaa hyvä ihminen kondomisi netistä, mikäli liian vaikeaa...

        "Lääkkeitä ei myydä kaupassa."

        Siinähän se ongelma onkin... Kun niitä ei saa helposti kaupasta samalla kun ostaa colaa, sipsejä yms...

        PIENELLÄ lainmuutoksella asia siis saataisi korjattua, ja vahinkoraskaudet vähenisi kummasti


      • ?????????????
        8978789 kirjoitti:

        "Lääkkeitä ei myydä kaupassa."

        Siinähän se ongelma onkin... Kun niitä ei saa helposti kaupasta samalla kun ostaa colaa, sipsejä yms...

        PIENELLÄ lainmuutoksella asia siis saataisi korjattua, ja vahinkoraskaudet vähenisi kummasti

        No, miksei mies tai nainen pysty ottaa sitä kondomipakettia sieltä kaupan hyllystä, eikö käsi nouse?


      • 89789
        ????????????? kirjoitti:

        No, miksei mies tai nainen pysty ottaa sitä kondomipakettia sieltä kaupan hyllystä, eikö käsi nouse?

        Edellen, turha valittaa vahinko/teiniraskauksisa, koska ehkäisen hankkimisesta on tehty niin vaikeaa


      • ehkäisystä*
        89789 kirjoitti:

        Edellen, turha valittaa vahinko/teiniraskauksisa, koska ehkäisen hankkimisesta on tehty niin vaikeaa

        no ei mun mielestä ole mitään vaikeaa ostaa sitä kondomipakettia kaupasta...niitä kun on siellä kaupan hyllyillä jos jonkinsorttista, siitä vaan valkkaamaan :D

        jos ei kykene ostamaan kondomipakkausta kaupasta ja hoitamaan ehkäisyä kondikseen, niin ei kyllä ole valmis mitään VASTUULLISTA seksiä harrastamaan..

        olen itse 16-vuotiaasta lähtien huolehtinut ehkäisystäni ja huolehdin edelleen ja yhden ainuttakaan "vahinkoraskautta" ei kohdalleni ole osunut. se on sitä vastuunkantoa! t: 28-vuotias nainen


      • ?????????????????
        89789 kirjoitti:

        Edellen, turha valittaa vahinko/teiniraskauksisa, koska ehkäisen hankkimisesta on tehty niin vaikeaa

        Etkö sinä 89789 tiedä, miltä kondomipaketit näyttävät? Googlettele kuvahaulla, niin löydät ne seuraavalla kerralla kaupan hyllystä.

        Eikä se gynikselle meno pitäisi teinillekään ylivoimainen tehtävä olla. Jos on, niin valmiudet pärjätä tässä nykymaailman menossa on todella heikot.


      • 87897789
        ????????????????? kirjoitti:

        Etkö sinä 89789 tiedä, miltä kondomipaketit näyttävät? Googlettele kuvahaulla, niin löydät ne seuraavalla kerralla kaupan hyllystä.

        Eikä se gynikselle meno pitäisi teinillekään ylivoimainen tehtävä olla. Jos on, niin valmiudet pärjätä tässä nykymaailman menossa on todella heikot.

        Kerro nyt missä kaupassa saa heitettyä esim. sen E-pilleri pakkauksen samaan koriin muiden ostosten kanssa, ja maksettua sitten normaalisti kassalla?

        Aivan, ei missään.

        siis niiiin turha valittaa vahinkoraskauksista, kun ehkäisyn hankkimisesta on tehty niin vaikeaa


      • ????????????????????
        87897789 kirjoitti:

        Kerro nyt missä kaupassa saa heitettyä esim. sen E-pilleri pakkauksen samaan koriin muiden ostosten kanssa, ja maksettua sitten normaalisti kassalla?

        Aivan, ei missään.

        siis niiiin turha valittaa vahinkoraskauksista, kun ehkäisyn hankkimisesta on tehty niin vaikeaa

        Apteekki on se kauppa, josta saat E-pillerit, kunhan ensin olet käynyt lääkärillä reseptin hakemassa. Apteekissa ostokset maksetaan kassalle, samalla voit heittää ostoskoriin vitamiineja ja hivenaineita, joita aivosi olisivat jo monta vuotta tarvinneet. Onko vieläkin vaikeaa?


      • frf87w78f9
        ???????????????????? kirjoitti:

        Apteekki on se kauppa, josta saat E-pillerit, kunhan ensin olet käynyt lääkärillä reseptin hakemassa. Apteekissa ostokset maksetaan kassalle, samalla voit heittää ostoskoriin vitamiineja ja hivenaineita, joita aivosi olisivat jo monta vuotta tarvinneet. Onko vieläkin vaikeaa?

        Eli E-pillereitä ei saa kaupasta heitettyä koriin muiden ostosten seuraksi...

        Ekaks tehään siis niiden hankkimisesta niin pirun vaikeaa, ja sit ihmetellään vahinkoraskauksia


      • ????????????????????
        frf87w78f9 kirjoitti:

        Eli E-pillereitä ei saa kaupasta heitettyä koriin muiden ostosten seuraksi...

        Ekaks tehään siis niiden hankkimisesta niin pirun vaikeaa, ja sit ihmetellään vahinkoraskauksia

        Vaikka yksinkertainen oletkin, niin tottahan tajuat että e-pillerireseptin antamisen yhteydessä ihmistä haastatellaan hänen elintavoistaan, verenpaine mitataan, tupakoijalle, ylipainoiselle ja terveysongelmaisille on erilaisia ehkäisyvaihtoehtoja. E-pillereiden aloittamisen jälkeen otetaan maksakoe yms. Jotenkinhan täytyy seuloa, onko ihmisellä perussairauksia, jotka e-pillereiden kanssa nostavat sairastumisriskiä.

        Ei se apteekkikäynti läskiperseeltäkään ylivoimaisesti voimia vaadi, eikä kaiken tarvitsekaan elämässä olle niin helppoa, että jos ei sipsipussin vierestä e-pillereitä saa, niin se on pirun vaikeaa. :D


      • rewfwerf
        ???????????????????? kirjoitti:

        Vaikka yksinkertainen oletkin, niin tottahan tajuat että e-pillerireseptin antamisen yhteydessä ihmistä haastatellaan hänen elintavoistaan, verenpaine mitataan, tupakoijalle, ylipainoiselle ja terveysongelmaisille on erilaisia ehkäisyvaihtoehtoja. E-pillereiden aloittamisen jälkeen otetaan maksakoe yms. Jotenkinhan täytyy seuloa, onko ihmisellä perussairauksia, jotka e-pillereiden kanssa nostavat sairastumisriskiä.

        Ei se apteekkikäynti läskiperseeltäkään ylivoimaisesti voimia vaadi, eikä kaiken tarvitsekaan elämässä olle niin helppoa, että jos ei sipsipussin vierestä e-pillereitä saa, niin se on pirun vaikeaa. :D

        Sinähän se yksinkertainen olet :)

        Selitit kuinka VAIKEAA on saada niitä pillereitä, ja sen jälkeen ihmetellään vahinkoraskauksia...


      • ????????????????????
        rewfwerf kirjoitti:

        Sinähän se yksinkertainen olet :)

        Selitit kuinka VAIKEAA on saada niitä pillereitä, ja sen jälkeen ihmetellään vahinkoraskauksia...

        Miksi pillereiden saaminen pitäisi olla tuon helpompaa, kun kondomipaketin voi poimia ruokakaupan hyllyltä koriinsa? Pillereitä, kuten muitakaan lääkkeitä ei myydä ruokakaupassa.
        Toivotaan, että joskus tulee myyntiin miesten e-pillerit, joita myydään ruokakaupassa omalla riskillä ja jotka tekevät käyttäjänsä pysyvästi steriileiksi. Maailma pelastuu.


      • Nöfnöf
        rewfwerf kirjoitti:

        Sinähän se yksinkertainen olet :)

        Selitit kuinka VAIKEAA on saada niitä pillereitä, ja sen jälkeen ihmetellään vahinkoraskauksia...

        Kun sinulle kädettömälle kerrottin, kuinka helppoa on ostaa kondomeja, aloitkin vänkäämään pillereistä.


      • efwefew
        ???????????????????? kirjoitti:

        Miksi pillereiden saaminen pitäisi olla tuon helpompaa, kun kondomipaketin voi poimia ruokakaupan hyllyltä koriinsa? Pillereitä, kuten muitakaan lääkkeitä ei myydä ruokakaupassa.
        Toivotaan, että joskus tulee myyntiin miesten e-pillerit, joita myydään ruokakaupassa omalla riskillä ja jotka tekevät käyttäjänsä pysyvästi steriileiksi. Maailma pelastuu.

        "Miksi pillereiden saaminen pitäisi olla tuon helpompaa"

        Siksi että KYNNYS hankkia niitä olisi reilusti pienempi.

        Mitä hyötyä siitä sitten olisi ?

        No se että ne vahinko/teiniraskaudet vähenisi reilusti...

        Eli ekaksi tehdään jostain ihan pirun vaikeaa, ja sitten ihmetellään kun ei käytetä sitä


    • media1

      todennäköisesti niitä teiniraskauksia on ollut ennenkin, ei ole ollut vain sosiaalista mediaa vatvomassa asioita.

      • Ei syytetä mediaa

        On ollut ennenkin, mutta ovat nyt ONNEKSI vähenemään päin. Kiitos helposti saatavilla olevien ehkäisyvälineiden.

        Jossakin Vaasan alueella oli viime vuonna piikki ja jonkinlaista joukkohysteriaa saattaa esiintyä suotuisissa olosuhteissa. Ne, joita ei opiskelu kiinnosta, saattavat ajatella, että lapsi on avain omaan asuntoon ja sossun elatukseen.

        Mediaa voi syyttää teiniäidit tv-formaatista, joka saattaa myös tyhmempiä innostaa?


    • 8+5

      Olen kuullut, mutta mikään ei ole 100% varmaa. En minäkään halunnut enää lapsia, vaikken teini olekaan. Mut tulinpahan vaan raskaaksi kieruka kanssa! Sitä paitsi se kierukka ei ole se ensimmäinen ehkäisy vaihtoehto teineille. Aika harva lääkäri sen laittaa suoralta kädeltä alle 20-vuotialle ensimmäiseksi ehkäisymenetelmäksi.

      • pimpelipompelipelist

        Juu en minäkään ole kuullut, että teinille laitettaisiin kierukka. Yleensähän se laitetaan synnyttäneenne, aikuiselle naiselle.

        Teineille sopivia ehkäisymenetelmiä ovat ensisijaisesti kondomi ja vasta pitemmässä suhteessa e-pillerit. Jos teini on "hidas/heikkolahjainen", joka ei muista ottaa pillereitä, voidaan asentaa ihon alle ehkäisykapselit.

        Hormonikierukka (mekaaninen ehkäisy hormoni yhdessä) on nykypäivän ehkäisymenetelmistä sieltä luotettavimmasta päästä. Sen kanssa on mahdoton tulla raskaaksi (yhtään tapausta ei tunneta), jos kierukka on asennettu oikein ja pysyy paikoillaan. Se on myös hyvin siedetty, koska hormonimäärät ovat vähäiset ja paikalliset.


    • Sivusta seurannut

      Mutta nämä teinit jotka ovat useamman kerran olleet raskaana koulu ei maistu eikä työ.Sijaiskodessakan ei viihdy nyt lastenkodissa ja raskaana tupakoi ja muutenkin ailahtelevainen mikä lapsella tulevaisuus.Seuranta lapsen synnyttyä on varmaan paikallaan lastensuojelun taholta ja millä elää kunei osaa huolehtia itsestään saatikka lapsesta.Huostaanotto on melko varma kun ei mitään suoja verkostoa koska äiti ei osaa ottaa apua edes vastaan.Isäehdokkaita taitaa olla useita mikä lisää sotkua kuka näistä tälläisistä teineistä ottaa vastuun?

      • pimpelipompelipelist

        No saahan siinä sitten, joku pientä vauvaa haluava sijaisperhe itselleen hyvällä onnella lähes terveen nöpönenän hoivailtavaksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1585
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1414
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1315
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1258
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1198
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe