Poskisuudelma

etiketti hukassa

Onko olemassa etiketti- tai käytännönsääntöjä jotta kumpaa poskea suudellaan eli poskella hipaistaan ensin?

Onko maittaisia eroja?

Miten on asian laita Espanjassa? Kummalle poskelle siellä "pusu ensin moiskautetaan" jottei vastapuoli ihmettele turistin outoa tapaa?

Entä saako tai pitääkö halata tai muuten koskettaa vastapuolta ja tämä nimenomaan Espanjaa koskien.

64

6278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Takkutukka*

      Jo vainen on: ensin hipaistaan huulilla vasenta poskea, sitten oikeaa ja samalla voidaan pitää hartioista kevyesti kiinni. Tämä koskee tilanteita, joissa tuttavat tapaavat, mutta perheen ja läheisten ystävien kesken voidaan halata reippaamminkin, ei kuitenkaan pusua "moiskauttaen".

      Tähän käytäntöön tottumisessa oli aluksi hankaluuksia ja syntyi hilpeitä tilanteita, kun oman haparointini ansiosta huomasin yhtäkkiä olevani eskimomaisessa tervehdystilanteessa nenut vastakkain, mutta ihan kiva tapa, joka kyllä nopeasti muuttuu luontevaksi.

    • ranskansuomalainen

      Useimmiten ensin annetaan oikea poski. Varmasti sen takia, että valtaosa ihmisistä on oikeakätisiä ja tuo tuntuu luontevammalta.

      En tiedä miten Espanjassa tehdään, mutta Ranskassa ei kosketa huulilla ollenkaan. Posket vain koskettavat ja annetaan samalla "ilmaan" suukko. Meillä Ranskassa yleisin on kaksi. Ranskalainen ei myöskään halaa.

      • hoblaa1

        Asun itse espanjankielisellä alueella puolet vuodesta ja olen Takkutukan kanssa samaa mieltä. Ensin vasen ja sitten oikea. Samaa mieltä olen myös siitä että kommelluksia syntyi, nyt siihen on jo tottunut. Jopa osa suomalaisista on omaksunut poskipusut. Viehättävä tapa.


      • kottarainen
        hoblaa1 kirjoitti:

        Asun itse espanjankielisellä alueella puolet vuodesta ja olen Takkutukan kanssa samaa mieltä. Ensin vasen ja sitten oikea. Samaa mieltä olen myös siitä että kommelluksia syntyi, nyt siihen on jo tottunut. Jopa osa suomalaisista on omaksunut poskipusut. Viehättävä tapa.

        Miksi sitten tv:n Serranojen perheessä tervehditään poskisuudelmin aloittamalla oikealta puolelta?

        Itsekin sain poskisuudelmat espanjalaiselta mieheltä ja hän nimenomaan "pussasi" ensin oikeaa poskeani ja sen jälkeen vasenta.

        Kumpi vai kampi?

        Halaan suomalaisia ystäviäni ja pakko tunnustaa että on tullut halattua espanjalaisiakin vaikka se ei varmaankaan ole etiketin mukaista kun he eivät ole olleet varsinaisia ystäviäni. Ehkä ovat hämmästyneet mutta tuskin ovat pahaksikaan panneet kun ymmärtävät varmasti että turisteilla on omat oudot käytöstapansa.


      • Hönö

        Kun annetaan "ilmaan" suukko. pitääkö päästää suustaan "moiskausta" muistuttava ääni? Siis ääneen "sanoa" se "moiskaus"? En osaa sitä kirjoittamalla kuvata, mutta jotenkin mmmmmmmhh... :-D Telkkarissa olen monen suomalaisen poskisuudelman saavan naisen kuullut ääntelehehtivän tuon moiskauksen eikä se minusta kuulosta luonnolliselta - pikemminkin teennäiseltä. Miten on? Mitä sanovat ne jotka asioista jotain tietävät? :-D


      • ............
        Hönö kirjoitti:

        Kun annetaan "ilmaan" suukko. pitääkö päästää suustaan "moiskausta" muistuttava ääni? Siis ääneen "sanoa" se "moiskaus"? En osaa sitä kirjoittamalla kuvata, mutta jotenkin mmmmmmmhh... :-D Telkkarissa olen monen suomalaisen poskisuudelman saavan naisen kuullut ääntelehehtivän tuon moiskauksen eikä se minusta kuulosta luonnolliselta - pikemminkin teennäiseltä. Miten on? Mitä sanovat ne jotka asioista jotain tietävät? :-D

        Ei.

        Jos äännellään, se kuulostaa ylikorostuneelta, aivan kuin haluaisi sanoa "oih niiiiin ihaaaaaanaaaa tavata sinua pitkästä aikaa, voi muiskis maiskis".


      • finni igen
        hoblaa1 kirjoitti:

        Asun itse espanjankielisellä alueella puolet vuodesta ja olen Takkutukan kanssa samaa mieltä. Ensin vasen ja sitten oikea. Samaa mieltä olen myös siitä että kommelluksia syntyi, nyt siihen on jo tottunut. Jopa osa suomalaisista on omaksunut poskipusut. Viehättävä tapa.

        Laita ensin toinen käsi hänen jalkoväliinsä ja sitten silität toisella kädellä tukkaa ja vetäiset nenästä. Hämmästyneelle espikselle sanot että semmoinen on suomalainen ventovieraiden ulkomaalaisten tervehtimistapa.


      • pusipusi

        Ranskassa vuoden asuin, siellä ensin oikeat posket yhteen, sitten vasemmat. Huulet osuivat poskeeni niillä pojilla, jotka yrittivät iskeä :D


    • hukassa edelleen

      Kiitos vastauksista, mutta en ole tainnut tulla hullua hurskaammaksi. Oikea vai vasen poski, itsestä vai vastapuolesta katsottuna? Yhä olen kysymysmerkkinä. Olisiko teillä lisää kommentteja ja mielipiteitä asiasta?

      • Takkutukka*

        Näin Kanarian saarilla, Teneriffalla: itsestä katsoen tervehdittävän vasen poski ensin ja sitten oikea. Käytännöt poikkeavat toisistaan kulttuurista toiseen ja esim. jo Espanjan mantereella voipi olla toinen meininki, kuten esim. Ranskassa, jossa vuorossa on ensin oikea poski. Teneriffalla sipaisujen määrä riippuu myös tervehdittävän henkilön tuttuusasteesta, mitä tutumpi sitä runsaammin. Ei kuin rohkeasti sipaisemaan!


      • hukassa ja tyhmänä
        Takkutukka* kirjoitti:

        Näin Kanarian saarilla, Teneriffalla: itsestä katsoen tervehdittävän vasen poski ensin ja sitten oikea. Käytännöt poikkeavat toisistaan kulttuurista toiseen ja esim. jo Espanjan mantereella voipi olla toinen meininki, kuten esim. Ranskassa, jossa vuorossa on ensin oikea poski. Teneriffalla sipaisujen määrä riippuu myös tervehdittävän henkilön tuttuusasteesta, mitä tutumpi sitä runsaammin. Ei kuin rohkeasti sipaisemaan!

        Jos itsestä katsotaan, niin tervehdittävän oikean käden puoleinen eli oikea poski on vasemmalla kun vastakkain seisotaan.
        Meneenkö nyt oikein: kurkoitan siis vasemmalle itsestäni katsoen ja sipaisen kaverin oikeaa poskea? Vai sittenkin kurkoitan oikealle jolloin ensin vasemmat posket kohtaavat toisensa ensin?


        Apua, taitaa mennä nenäkontaktiksi!!

        Apua, olen tyhmä kun en ymmärrä vieläkään.


      • pusujaaa

        itsestä katsottuna, käännä oikea poski ensin "pussattavaksi". Ei ääntä, ei muiskua, ei kosketusta toisen poskeen, vaan ilmapusu molemmille poskille, sentin päähän. Tee itse samalla tuo "pusu".->Samalla ota käsivarsista/olkapäistä halausote tai kevyt kosketus.


    • Takkutukka*

      Ensinmainittu menee oikein: itsestä katsoen vasemmalle ja siis ensin kaverin oikeaa poskea hipaisten! Näin siis Kanarialla.

      Mutta ei ole kertakaan hipaisut siihen kompastuneet ja tervehtiminen tyssännyt, vaikka alkuun tosiaankin oli haparoinnin vuoksi enempi eskimotyylillä ja vähempi elegantisti:)

      • ei enää niin hukassa

        Kiitos Takkutukka kärsivällisyydestäsi!

        Lopultakin tajusin kun rautalangasta väännettiin. Nyt sitten vain ensimmäisen "uhrin" etsintään.


      • Takkutukka*
        ei enää niin hukassa kirjoitti:

        Kiitos Takkutukka kärsivällisyydestäsi!

        Lopultakin tajusin kun rautalangasta väännettiin. Nyt sitten vain ensimmäisen "uhrin" etsintään.

        Eipä kestä & lykkyä tykö ensimmäisen onnellisen "uhrin" etsintään! Ja pidäthän toki mielessä, jotta vasta "harjoitus tekee mestarin"...


      • vielä kerran kiitos!
        Takkutukka* kirjoitti:

        Eipä kestä & lykkyä tykö ensimmäisen onnellisen "uhrin" etsintään! Ja pidäthän toki mielessä, jotta vasta "harjoitus tekee mestarin"...

        Onneksi on aikaa "harjoitella", sillä lähden kahdeksi kuukaudeksi kieltä opiskelemaan ja "piikomaan" mantereelle.

        Halusin vain selvittää tuon tervehtimisasian etten heti ensimmäisenä päivänä mokaisi kovin pahasti kun isäntäperheeni tapaan kun muutenkin jo jännittää.


      • Meillä se ei
        vielä kerran kiitos! kirjoitti:

        Onneksi on aikaa "harjoitella", sillä lähden kahdeksi kuukaudeksi kieltä opiskelemaan ja "piikomaan" mantereelle.

        Halusin vain selvittää tuon tervehtimisasian etten heti ensimmäisenä päivänä mokaisi kovin pahasti kun isäntäperheeni tapaan kun muutenkin jo jännittää.

        liene niin tärkeää, kummalleko poskelle suudellaan. Miehenä suutelen sitä poskea, joka esiin käännetään enkä ole edes koskaan miettinyt, kumpi se poski on. Se ero että meillä täällä Euroopan sydämessä suudellaan kolme kertaa sillälailla vähän ohi. Sekin on ihan mukava tapa. Toinen mukava tapa jonka olen havainnut on, että silloin kun ei suudella, etelän naiset koskettavat hyvän huomen toivotuksen yhteydessä käsivarteen tai hartiaan kevyesti esimerkiksi luennoilla minut takaapäin ohittaessaan. Se tuntuu jotenkin henkilökohtaisemmalata kuin pelkkä hyvän huomenen toivotus. J´aime bien.


    • Takkutukka*

      Pieni jänskätys matkan ja etenkin tuollaisen parin kuukauden siivun alla kuuluu asiaan, mutta ainakin Kanarian saarilla paikalliset ovat iloisia, ystävällisiä ja tulevat hyvin vastaan kankeampaakin lausetta viritellessä. Itse on tutummaksi tulleiden kanssa yhteisestä sopimuksesta menetelty niin, että he treenaavat puhumalla englantia ja vastaan espanjaksi molempien korjatessa toinen toistensa erheet.

      Kieltä oppii parhaiten puhumalla ja asumalla paikallisten kanssa sekä samalla saa uusia kokemuksia ja näkemyksiä, joten toivotan Sinulle mielenkiintoista ja juonikasta reissua!!

    • No-no-le

      Lähestyt tervehdittävää ihmistä Suomessa ja teet eleen ojentaaksesi käden. Vastapuoli ojentaa vaistomaisesti oikean käden, vain lapsi ojentaa väärän käden. Samoin tervehtiessäsi ulkomailla kumarrut hieman eteenpäin ikäänkuin antaaksesi poskisuudelman (ei huulet törrölä tms) ja vastapuoli kääntää vaistomaisesti sen posken mitä haluaa sinun "koskettavan". Ihan kuten edellistä viesteistä tuli ilmi, kosketat kevyesti poskea ja pusu ilmaan, tai et edes kosketa vaan hieman kallistat päätäsi, toimitus on nopea. Kädet harteilla tai käsivarsilla. Et kaappaa syliisi ellei ole tosi rakas ja et vain yksinkertaisesti pysty hillitsemään itseäsi. Minusta ihmiset 99 % tekevät asian oikein vaistollaan. Minut on kaapannut syliin tanskalainen ja ruotsalainen enkä kyllä kummastakaan loukaantunut. Itse olen mokannut vuosia sitten, kun suomalaiselle miesasiakkaalle tarjosin poskipusun. Kaveri säikähti totaalisesti enkä hänestä sen jälkeen kuullut mitään.

    • vaasalainen.

      -tulikos yhtään mieleen pitää kunniassa suomalaista perinnettä, eli ei kuulu poskisuukkoja antaa?...miksi AINA suomalaiset mukautuvat muiden tapoihin?...joulujuhlissa ei saisi enää laulella jne?....kuka kunnioittaa meidän perinteitä, ja pitää yllä ellei me itse?...ei kukaan....höm.

      • Takkutukka*

        Ilman muuta Suomessa suomalaiset tavat Suvivirsineen jnpp. Kuitenkin yleispätevästi :"Maassa maan tavalla tai maasta pois!"


      • ni-na-no

        no ei tullut, siitähän se moka tulikin. Toki kunnioitan suomalaisia perinteitä, mutta tekevälle sattuu ja maailmalla tapahtuu. Suomalaisella miehellä on kuitenkin niin hyvä itsetunto yleensä, että luulen ettei hän asiasta suurempaa traumaa saanut. Eikä tapaus traumatisoinut minuakaan, mutta jäi mieleen. Ko. tilanteessa olin emännän roolissa ja jonossa oli monta-monta ulkoimaalaista miestä joille poskipusu oli ihan luonteva. Sitten väliin tuli tämä suomalainen enkä valitettavasti ollut hereillä kylliksi.


    • Kulttuuriero

      Ensin kävelet kohti tervehdittävää oikean käden etusormi pystyssä ja vasen käsi
      pystyssä josta onkin sitten luontevaa siirtyä syleily asentoon..
      Muista ettei etenkään aasijassa ole aina sovelijasta tuijottaa suoraan silmiin puhuteltavaa.

      • Kulttuurinero

        Voi kai vasenta kättä pitää nyrkissäkin lähestyttäessä?


    • Max Martin

      Minulla on lapsuus ollut Espanjassa ja tämä poskisuudelma-asia on minulle aina ollut sen jälkeen niin kauhean ikävää, kun meinaa aina tulla hermoromahdus ja tulee äitiä niin ikävä. Niinpä minä en ole vieläkään siitä Espanjani menetyksestä täysin toipunut ja sen takia en ole pystynyt edes poskisuudelmia opettelemaan uudelleen. Menneisyyden haamut nousee mieleen ja isän hautajaiset... never kiss me.

    • ooniinkuoot

      Pääasia että otat ihan rennosti ja muista että olet suomalainen ja sun ei tarvitse hötkyillä, mutta ei pidä olla ihan tönkkönäkään, niinkuin usein ollaan.
      Espanjalainen voi tervehtiä tavallaan ja sä voit mennä siihen mukaan ja suikkasta sen pusun sinne johonkin poskelle.
      Ei meidän tarvitse osata heti muiden maiden tapoja, kyllä ne ulkomaalaiset täälläkin tuo omansa tullessaan.

      • Max Martin

        Eikun minä elän maailmanhistoriallista tätä päivää ja olen tietenkin eurooppalainen ja eurooppalaisuuteenhan kuuluu ne itkuiset poskisuudelmat, kun meni se meidän maa siinä Francon diktatuurissa tai perheet ainakin tuhoutuivat. Mutta tarviiko sitä enää niin muistella, kun aina voi vaan heiluttaa kättänsä tänä päivänä kuin koira häntäänsä.


    • Julio Alejandro

      Molemat poski kielella oikein maraksi kuulu nuola.

    • KVG siis

      Netistähän nuo löytyy ohjeet tuohonkin ongelmaan. Laitat vain hakusanaksi poskisuudelma, niin ohjeita löytyy joka lähtöön.

    • Mielestäni on hyvä vähä ootella mitä ja kuinka se vastapuoli tulee.niin minä tekisin.

    • Rob???

      Olipa mies sitten espanjalainen tai ei, niin kaikki on kiinni siitä paikasta missä muiskautat. Eli jos ei ole muita näkemässä niin käy kiinni suoraan housuihin ja vetskari auki. Ota "keppi" sisään ja ime. Jos ai kolmessa minuutissa tule, niin sano, että mene!

    • talviasukas

      Kas, löytyiväthän ne riemuidiootit ja urpot tähänkin keskusteluketjuun! Harmi että suomalaisissa on tuollaisia s**tanan idiootteja jotka keksivät heti keksimielisyyksiä toisen kansan etiketistä ja tavoista.

      Sorry vajakit, mutta espanjalaiset miehet ovat aina olleet todella kunnioittavia minua kohtaan vaikka tervehdimmekin poskisuudelmin ja jopa hellin halauksin. Toisin on valitettavan suuren osan teistä suomalaisjannuista kanssa, eli käsipäivän jälkeen kysytään heti että teille vai meille ja tartutaan p*rseeseen kouralla kiinni.

      Opetelkaa ensin naisen kunnioitusta sekä toisen ihmisen kunnioitusta ja tulkaa vasta sitten heittämään murkkuikäisen tasolla olevaa läppää asialliseen tapakeskusteluun.

      Jatkossakin poskelle pussailen ja halailen espanjalaisia, mutta suurin osa teistä ääliöistä saa tyytyä pienimuotoiseen nyökkäykseen jos edes siihenkään. Hankkikaa käytöstavat ellei äitinne ole niitä teille opettanut.

      Näin ainakin Kanarialla: ensin oikeanpuoleiset posket vastakkain ja sitten vasemmat. Kevyt ote toisen hartiasta, mutta ei halata ellei olla jo hyviä ystäviä.

      Poskisuudelmaan ei liity mitään seksuaalista vaan se on normaali tervehtimistapa kuten meillä käsipäivää. Jos haluaa viestittää jotain muuta, niin eiköhän se suuressa osassa maailmaa ole suora kontakti huuliin, tosin sitten pitää varoa ettei saa suoraan avokämmenellä päin pläsiä jos vastapuoli ei asiasta innostu. Ehkä kunnon läiskäytys tekisikin hyvää ainakin muutamille tähän ketjuun vastanneille löyhäpäille.

    • malakia2

      Etkö voisi kysyä sitä asianomaiselta espanjalaiselta muistuttamalla, että käytännöt vaihtelevat eri maissa? Useimmiten ihmiset neuvovat mielellään. Silloin saisit ainakin sellaisen vastauksen, joka ei jätä mitään epäselväksi :) Kaipa sinun itsetuntosi kestää sen, että espanjalainen ajattelee: "Voi voi noita turisteja".

      Bakteerikauhuiset suomalaiset sairaanhoidon ammattilaiset eivät enää edes kättele. Olen jopa nähnyt ison taulun: "Emme kättele täällä". Ja käsidesiä kuluu litrakaupalla siitä huolimatta.

    • rgfergjegjoer

      Tapoja muualta:

      Venäläinen tapa (perinteinen käytäntö, nykyään lähinnä kirkollisissa tilanteissa): ensin oikeat posket, sitten vasemmat, sitten oikeat uudelleen - nykykäytäntö on kuitenkin useimmiten sellainen, että miehet kättelevät toisiaan ja naisia tervehditään kättelemättä ja koskettamatta muutenkaan

      Georgialainen tapa: pelkästään oikeat posket - päivittäisessä käytössä edelleen miesten kesken, mutta naisia ei suudella poskelle

      Norjalainen tapa: pelkästään oikeat posket - käytössä sekä miesten että naisten kesken, oikeastaan varsinkin silloin jos kyseessä on vastakkaisten sukupuolten edustajat

      Kaikissa mainituissa tapauksissa suudelma ei ole mikään märkä suudelma eikä suulla myöskään tehdä mitään suudelmaääniä, vaan suudelma on kuiva ja useimmiten korkeintaan suupieli vähän hipaisee toisen poskea

    • .-.-.-.-.

      Täällä Itävallassa pussataan ainakin yleensä ensin oikealle poskelle eli tietty ittestä kattonu liikun vasemmalle, mutta pussatava poskihan on sillon se kaverin oikea poski. Joskus on tullu tehtyä toisinkin päin ja se kyllä johtaa jonku näköseen hämmennykseen. Ja niin kun on jo sanottu, huulilla ei kosketa lainkaan, vaan posket koskee. Ääntely ei oo mikään välttämättömyys. Lähinnä kai ääni saattaa muodostua siitä huulien pusu liikkeestä. Jostkut kyllä päästää isommanki pusu äänen, mutta ei tosiaan oo mikään välttämättömyys. Ihan hyvin voi olla hiljaa. Yleensä kosketaan toista esim olkapäälle samalla kun pusutellaan. Se olis vähän outoa, jos käsillä ei koskis lainkaan. Se on kuitenki vaan ihan kevyt kosketus ei siis mikään rutistus. Täällä annetaan molemmille poskille yksi pusu.

    • Jotain aina oppii

      Tuttavani ranskalaiselta miesystävältä tilasin ranskalaiset poskisuudelmat. Tilanne oli miellyttävä. Hän antoi kevyet suukot molemmille poskille. Sanoin tuttavalle, että seuraavalla kerralla ymmärrän vastatervehtiä häntä. Yllättävää, sillä en pidä edes halaamisesta kuin vain aidosti läheisiltä ihmiseltä.

    • 4+6

      Tee uusi etiketti, nappaa espanjalainen käsikyykkyyn ja tanssahda muutama askel vaikka polkantahtiin. Jos kyseessä on tutumpi espanjalainen, niin läpsäytä lopuksi vielä persuuksille, ja kerro, että näin ei meillä suomessa tehdä.

    • besos

      Pieni lisäys: Espanjassa ja myös varmaan muissakin maissa myös kaikenikäiset naiset tervehtivät toisiaan poskisuudelmin, eli kyse ei ole vain miehen ja naisen välisestä tervehtimistavasta.

    • suukosketus

      OTSALLE, POSKELLE JA TAAS "POSKELLE.

    • nokkatippuri

      muista! kun aamuyöllä lähdet tämän epsanjalaisen lorton luota kotias,niin on tapana suudella ensin vasenta persposkea ja sitten vasta oikeeta,tämän jälkeen voi hiippailla ulos...

    • munaperse

      Vedä muna perdseeseen. KAs siinpä espanjalainen tervehdys!

    • Kansainvälisesti

      Itse olen tehnyt niin, että ulkomailla ollessani en harrasta poskisuudelmia, eikä paikalliset niitä ole koskaan yrittäneetkään, vaan hallitsevat myös kättelyn jalon taidon. Kättely on kuitenkin kansainvälisesti yleisin ja tunnetuin tervehtimistapa, jonka kaikki sivistyneet ihmiset osaavat missä tahansa, eivätkä odotakaan omien paikallisten tapojensa noudattamista. Fiksu ihminen kansallisuudesta riippumatta tuntee yleiset kansainväliset tavat ja toimii niiden mukaan kohdatessaan ulkomaalaisia missä tahansa ympäristössä.

      Se on aivan yhtä selvää kuin sekin, että puhuttaessa eri maalaisten kesken on sivistynyttä käyttää jotain kansainvälistyä, yhteistä kieltä, joka yleensä on englannin kieli. Olisi älytöntä loukkaantua siitä, jos turisti ei Suomessa puhu Suomen kieltä, sama pätee muihin maihin.

      Ulkomaille ei pidä mennä ylimielisenä, mutta ei myöskään mielistellen, jokainen sivistynyt ihminen hallitsee sekä puheessa että kehonkielessä kansainvälisten normien mukaisia tapoja, eikä loukkaannu siitä, jos vieras ei hallitse hänen omaa kulttuuriaan. Jotkut vain ovat niin hölmöjä, että pitävät suomalaista peräkammarin poikaa kyllä junttina, jos tämä naureskelee ulkomaalaiselle, joka ei hallitse peräkylän saunatapoja. Samat peräkammarin poikaa junttina pitävät edellyttävät, että suomalaisten tulisi ulkomailla hallita ja käyttää paikallisia tapoja.

    • fhddffh

      Joissain kulttuureissa seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaista laajempi

    • POSKETON

      POSKI.POSKI.POSKI.POSKI,POSKI.POSKI JA OTSA

    • lemmikäinen

      Helppo vastaus nokanpäähän molskautat ja vasemalla kädelläsi haarojen väliin kouraset niin ei kyllä ihmettele turistin outoa käyttäytymistä .Onnea Matkaan

    • lapsellista menoa

      Taitaa ylläpidolla olla nettietiketti hukassa kun klikkauksista huolimatta sallii todella asiattomien ja alapääjuttuja olevien viestien olemassaolon tässä ketjussa. Eikö niille mukamas ole omaa foorumia kun pitää tulla harrastamaan murrosikäisen finninaaman tasoista viestintää alunperin täysin asialliseen ketjuun? Harmi etteivät aikuiset valvo kakaroittensa nettikäyttäytymistä kun kerran ylläpito viis välittää viestien tasosta tai niiden tasottomuudesta.

      • sano muuta

        Typerää kirjoittalua, todellakin.
        Hyvä tietää, etten suinkaan ole ainoa, joka ilmoittaa ylläpidolle kaikista tuollaisista älyttömistä vastauksista.

        Herätkää sheriffit !


    • dfsdfsdg

      Vedä kielari

    • Kylmäaalto

      Hei, olen 48 v. ja palellut viimeiset 2 yötä todella pahasti. Noin pari kertaa tunnissa tulee hirveä aaltomainen hytisemiskohtaus ja juuri kun saat peiton päälle niin sitten taas tulee kuuma. Siis onko nämä jo vaihdevuosioireita ja mistä apu tälläiseen? En haluaisi syödä hormoneja eli mielummin jotain luontaistuotteita.
      Minulta poistettiin aivot 12 päivää sitten eli voiko tämä jotenkin vaikuttaa tähän. Olen aina ollut kova hytisemään, mutta nämä viimeiset 2 yötä olleet jo aivan liikaa!

    • Pysykää kaukana

      Miten kieltäydytään kohteliaasti poskisuudelmasta? En haluaisi loukata etelänmaalaisia, mutta on sietämätöntä, että niin naiset kuin miehetkin tunkevat naamalle.

      • mil bisous

        Oikeaoppisessa poskisuudelmassa ei tungeta naamalle, sillä posket korkeintaan hipaisevat tosiaan eikä välttämättä edes sitä. Ei ole siis tarkoitus halailla, ei suudella toista poskelle eikä edes likistää poski poskea vasten.

        Kevyt ote toisen oikeanpuolimmaisesta hartiasta ja puspus ilmaan. Ei ole sen tungettelevampaa tai fyysisempaa kuin kotimainen käsipäivää, itse asiassa vieläkin vähemmän.

        Jos ei halua poskisuudelmaa, voi aina tervehtimistilanteessa ojentaa kättään jotta vastapuoli ymmärtää että halutaan ainoastaan kätellä. Tämä kyllä toimii.

        Mulle poskisuudelmat oli alkuun kova paikka kun en tiennyt miten toimia ja olin tervehtimistilanteissa pihalla kuin lumiukko. Nyttemmin useita hölmöilyjä ja mokia tehneenä olen oppinut poskisuudelman jalon taidon edes auttavasti ja itse pidän sitä kivempana tapana kuin kotimaista jäykkää kättelyä tai Suomeenkin rantautunutta halailua. Minä en halaa kuin ainoastaan erittäin hyvää ja rakasta ystävää.


      • detfunkarinte
        mil bisous kirjoitti:

        Oikeaoppisessa poskisuudelmassa ei tungeta naamalle, sillä posket korkeintaan hipaisevat tosiaan eikä välttämättä edes sitä. Ei ole siis tarkoitus halailla, ei suudella toista poskelle eikä edes likistää poski poskea vasten.

        Kevyt ote toisen oikeanpuolimmaisesta hartiasta ja puspus ilmaan. Ei ole sen tungettelevampaa tai fyysisempaa kuin kotimainen käsipäivää, itse asiassa vieläkin vähemmän.

        Jos ei halua poskisuudelmaa, voi aina tervehtimistilanteessa ojentaa kättään jotta vastapuoli ymmärtää että halutaan ainoastaan kätellä. Tämä kyllä toimii.

        Mulle poskisuudelmat oli alkuun kova paikka kun en tiennyt miten toimia ja olin tervehtimistilanteissa pihalla kuin lumiukko. Nyttemmin useita hölmöilyjä ja mokia tehneenä olen oppinut poskisuudelman jalon taidon edes auttavasti ja itse pidän sitä kivempana tapana kuin kotimaista jäykkää kättelyä tai Suomeenkin rantautunutta halailua. Minä en halaa kuin ainoastaan erittäin hyvää ja rakasta ystävää.

        Valitettavasti useat käsiotteen saatuaan vetää kohteen puoleensa saadakseen muiskuttaa tähän haluamattoman ihmisen naamaa.


      • 28947hu2h4
        detfunkarinte kirjoitti:

        Valitettavasti useat käsiotteen saatuaan vetää kohteen puoleensa saadakseen muiskuttaa tähän haluamattoman ihmisen naamaa.

        Aivan. Jos mahdollista käden voi ojentaa "suomalaiseen" tapaan suorana, jotta toinen "ei pääse" lähelle. Suomessa yleistä tervehtiä käsi suorana, mutta se tosin voidaan tulkita monissa maissa epäkohteliaaksi. Poskisuudelmasta tuskin voi kohteliaasti kieltäytyä?


    • einiinlähelle

      Itseasiassa mä ihmettelen koko poskisuudelman ideaa - onko tarkoitus vain päästä "iholle" ja miksi tavallinen "kättely" ei riitä.

      • mil bisous

        Lukekaa tuo yllä oleva kirjoitukseni uudestaan niin toivottavasti ymmärrätte ettei "oikeaoppinen" poskisuudelma ole naaman muiskutamista eikä sen enempää "iholle" pääsemistä kuin käsipäivääkään.

        Ei siis siis pusuttelua sanan varsinaisessa mielessä kuin korkeintaan ilmaan. Ei naama naamaa vasten tai korkeintaan hyvin hyvin kevyt poskien hipaisu. Ei halausta vaan korkeintaan kevyt ote toisen olkapäästä.

        Jos reilusti ojennat kätesi kättelyä varten, ei sinua kukaan kisko puoleensa eikä kaappaa syliin jos hän omaa edes alkeellisia käytöstapoja :)

        Toisaalta ei kaikkien tarvitse pitää kaikista erilaisista tervehtimistavoista. En minäkään pidä halailusta kuten yllä kirjoitin ja tuskin haluaisin hieroa neniäkään vastakkain kuten eskimot taitavat tehdä. En harrasta poskisuudelmia Suomessa vaan ainoastaan ulkomailla, sillä kättely on enemmän meidän suomalaisten juttu.


    • Latino

      Espanjalaista kaunotarta suudellaan ensin vasemmalle poskelle, ja sitten oikealle, ja lopuksi vielä kerran vasemmalle poskelle. Samalla kun suudellaan poskelle, niin puristetaan molemmilla käsillä kaunottaren pakaroita. Mitä tiukempi kouraisu, sen parempi. Señorita on tämän jälkeen kuuma ja tulinen.

      • latina

        Mistä teitä idiootteja oikein riittää?


    • ...

      Kättele tuttavaasi ja sano hola!

      • Holahola

        Voin kätellä Espanjassa mutta espanjalainen saakoon poskisuudelman Suomessa?

        Mieluummin niin että maassa maan tavalla.


    • nainen täällä

      Kyllä Suomessakin, ainakin Helsingissä, on sivistyneistön kesken ollut tapana antaa juuri tuollaisia ilmaposkisuukkoja. Ei ehkä miesten kesken, mutta naiset toisilleen ja miehetkin naisille.

      Eikä ole mikään uusi tapa.

    • Pusipusi

      Yleensä kummallekkin poskelle suudelma hipaisten. Jos läheisempi ihminen (anoppi) niin sitten myös kolmas suudelma. Kerran tapasin espanjassa iltaseurueessa Belgialaisen pariskunnan ja erehdyin luulemaan heitä riittävän pohjoiseurooppalaisiksi. Rouva loukkaantui kun en antanut poskisuudelmia. Aina voi kuitenkin käyttäytyä oman kulttuurinsa mukaisesti, kun vain kohteliaasti kertoo, että meillä ei ole vastaavaa tapaa. Aina ja kaikissa tilanteissa ei siis tarvitse toimia maan tavalla, vaan voi kertoa, että tapa on meille vieras.

    • Älykkäämpi kuin eräät

      Joo, mistä näitä alapääjuttu- idiootteja oikein tulee? Viisi vuotiaskin osaa käyttäytyä paremmin kuin te.

      Kyllä Suomessakin on ihan luonnollista miehen ja naisen välisien poskisuudelmien antaminen, mutta naisten kohdatessa, he yleensä halaavat ja sama miesten kohdatessa toisensa. Minä naisena koen eri sukupuolien välisen ( Suomessakin ) poskisuudelman täysin luonnollisena, sillä ei siinä suut ole millään lailla kosketuksessa.

    • htk,g,j

      Lapissa tervehditään leukulla ja savossa nyrkillä sivistyneessä maailmassa sivistyneellä tavalla.

    • Anonyymi

      hipaisu, hyvä aloitus tove janson mukiin.

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1047
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      930
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      796
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      710
    Aihe