Trangia(ko)

Veteraani

Viime elokuussa Lapissa sattui seuraavasti. Henkilö alkoi valmistamaan ruokaa
Trangialla(?), täytti pollttimen Sinolilla ja sytytti sen.Vähän ajan päästä löivät isot liekit ohi kattilan ja tuli kiire saada ainakin liekki pienemmäksi tai sammumaan,kun
huomattiin myös, että hirsinen pöytä(ulkona) oli keittimen alla myös tulessa. Poltin sammui liekinsäätimellä ja pöytä vedellä. Ei siinä kaikki: Seuraavana päivänä sattui seuraavalla tuvalla täysin samanlainen tapaus, tosin eri henkilölle.
Missä vika.Keittimet näyttivät uusilta Trangioilta, mutta olivatko ne kopioita. Miksi
sprii pursui polttimen ulkopuolelle.Varmaan kannattais koekäyttää uudet keittimet jossain ulkona ennen vaellukselle lähtöä. Olin VPK:na kummassakin tapauksessa.

11

2422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikea sanoa...

      ainakin joskus vuosia sitten (80-luvulla) oli markkinoilla Wisla-merkkisiä keittimiä (muistaakseni Puolasta) , jossa Trangiaa oli huonosti kopioitu. Keittimenä se oli täysi paska.
      Nykyään Kiinasta tulee sutta ja sekundaa siihen malliin, että kait ne on Trangiankin kopioineet.
      Poltintahan ei tule täyttää ihan piripintaan edes "oikeassa" Trangiassa - senhän toki veteraanina tiedät. Ja hirsipöytä keittimen alla... järjenkäyttö on retkeilyssä paitsi sallittua, niin jopa toivottavaa.

      Ensimmäisen Trangiani ostin joskus 70-80 luvun vaihteessa, ja vieläkin se toimii hyvin. Uskallan suositella. Sittemmin olen hankkinut eri kokoisia ja teflon-pinnoitettuja malleja kun alkuperäisen pikkutrangian paistinpannukanteen tuppasi lättytaikina palamaan kiinni...

      • Veterani

        Terve. Olin vain silminnäkijänä ja VPK.:na kummassakin tapauksessa. En nähnyt , miten täyteen kaverit polttimensa laittoivat. Itselläni on kaksikin tenttu Trangiaa, ja
        aikoinaan kun käytin niitä, ne sai surutta täyttää lähes täyteen, eikä niissä ikinä ollut läheskään noin isoja liekkejä.Minulla on jo kauan ollut kaasuTrangia: kätevä.
        Minäkin olen nähnyt tuon puolalaisen keittimen,mutta ko.keittimet näyttivät aivan uusilta Trangioilta.
        Kerroin nuo tapaukset siksi ettei kukaan vaan tee tuota esim. kuivalla kankaalla, eikä varsinkaan teltassa.
        Menkää terveinä perille.


      • muuten läiskyy
        Veterani kirjoitti:

        Terve. Olin vain silminnäkijänä ja VPK.:na kummassakin tapauksessa. En nähnyt , miten täyteen kaverit polttimensa laittoivat. Itselläni on kaksikin tenttu Trangiaa, ja
        aikoinaan kun käytin niitä, ne sai surutta täyttää lähes täyteen, eikä niissä ikinä ollut läheskään noin isoja liekkejä.Minulla on jo kauan ollut kaasuTrangia: kätevä.
        Minäkin olen nähnyt tuon puolalaisen keittimen,mutta ko.keittimet näyttivät aivan uusilta Trangioilta.
        Kerroin nuo tapaukset siksi ettei kukaan vaan tee tuota esim. kuivalla kankaalla, eikä varsinkaan teltassa.
        Menkää terveinä perille.

        Olihan poltin telineessä, ei maata/pöytää vasten?


      • Veteraani
        muuten läiskyy kirjoitti:

        Olihan poltin telineessä, ei maata/pöytää vasten?

        Kyllä. Molemmissa tapauksissa poltin oli telineessä, niinkuin sen Trangiassa kuuluu ollakin.Ihmetytti miten äkkiä pöytiin kerkesi palaa mustat ympyrät.


      • Kaikki menipoltinjäi
        Veteraani kirjoitti:

        Kyllä. Molemmissa tapauksissa poltin oli telineessä, niinkuin sen Trangiassa kuuluu ollakin.Ihmetytti miten äkkiä pöytiin kerkesi palaa mustat ympyrät.

        Huh. Meidän Trangia toimii, kuin junan vessa ja sitä on todella paljon käytetty, eikä vastaavia haavereita ole tapahtunut, ei ensimmäistäkään.
        Kannattaa joo koekäyttää, ja palauttaa, jos vastaavaa esiintyy.


    • sddsg

      Jos ne pienet reiät polttimon kylessä on tukossa niin lopputuloksena voi olla "korkeat" näkyvät liekit, ei se tosin mitään vaarallista ole mutta kattila / pannu nokeentuu aikalailla.
      Jos sitä spriitä on laitettu oikeen pohjan maan kautta niin aina on se yliläikkymisen riski polttimoa paikalleen laittaessa.
      Toinen sitten mikä pitää muistaa on että sen polttimon sisällä ei saa säilyttää spriitä.
      Vaikka se polttimo on messinkiä ja se kuminen tiivistekin kestää sen spriin niin joka tapauksessa tuo sprii syövyttää messinkiä, tosin tässä tapauksessa sen polttimon sisällä pitäisi varastoida useita tuhansia tunteja sitä spriitä ennen kuin se alkaisi näkymään mm. läpi syöpymisenä.
      Ja jos nyt sitten on esimerkiksi "Savotta" mallinen trangia kopio niin tässä kohtaa on hyvä muistaa että vaikka tilaaja ja maahantuoja olisi savotta niin luultavasti tuo tekele on valmistettu banaani valtioissa, tässä tapauksessa vaihtaisin sisuksiin trangian oman polttimon mikä ei kauheita maksa.

    • aitoasiaaa

      Koska en harrasta enää talviretkeilyä, käytän trangiassa kaasupoltinta ja toiminta on ollut vakaata,ei mitään ongelmia.
      Tosin käytän Primuksen kaasupoltinta,en mitään halpiksia.Toiminta on tehokasta ja ruoka lämpenee nopeammin kuin Ns Marinolilla.

      Turvallisuus ennenkaikkea.

      En koskaan kokkaa teltassa. Enkä myöskään paikoissa,joissa voi olla tulipalon vaara.

      Erityisesti kuivana aikana katson tarkoin alustan,jolla kokkaan.
      Minulla on ulkokäyttöön tuulisuoja alumiinista,sellainen kokoontaittuva.

      En ole koskaan omissa retkeilyporukoissa nähnyt aloittajan kuvaamia ongelmia yhdenkään keittimen kohdalla ja olen eläissäni nähnyt aika monta keitintä.

      Joten jokin on ollut pahasti vialla.

      Joten ohjeeni on,että ostakaa aitoja tuotteita,kopiot voivat aiheuttaa vaaratilanteita.
      Muuten en osaa neuvoa.

      • juonas

        Alusta on tosiaan hyvä varmistaa. Joskus 1980-90 taitteessa kävi niin, että tuli lähti keittimen alta maahan ja saman tien viereisen männyn kaarnaa myöten ylös. Järvi about 10 metriä alapuolella ja sieltä kaksi ukkoa juoksi kattiloilla vettä puun kylkeä kasteleen. Oli sekunneista kiinni, ettei kohta koko kaira olisi ollut tulessa jos olisi ison männyn latvaan päässyt ja sieltä naapuripuihin. Oli tosi kuiva hellejakso ja tietty palovaroitus päällä. Vieläkin tulee hiki pintaan sitä muistellessa.
        -'tyhmästä päästä saa maksaa koko kroppa' . Pahimmillaan loppuelämänsä (sammutus kustannuksia jos olis kiinni jääty).


    • gfasgagasgsgasgasgsa

      Risukeitin on toimintavarma eikä polttoainetta tarvitse juuri raahata mukanaan.

    • Juusto1

      Kyllä on tainnut mennä sinolia vähän muuallekkin kuin polttimeen.
      En ole ikinä kuullut trngioissa moista vikaa..
      Tarkkana pitää olla.

    • Trangiasta Omnifueliin: En käytä sitä enää valopetroolilla sen jälkeen, kun palavaa petroolia valui teltan absiidiin ja tuli kiire heittää liekehtivä poltin ulos. Telttaa piti vähän paikata, onneksi se ei ollut helposti syttyvää lajia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3473
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1183
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      175
      1110
    Aihe