Osaan jopa perustella miksi.
Taulukkopalkka pientonnistomiehistöllä on 2000 euron molemmin puolin. Sillä ei pysty elämään.
Ylityö on pakollista eikä siitä käytännössä pysty kieltäytymään (vaikka työntekijällä periaatteessa on täysi oikeus siihen). Samalla toimeentulo riippuu täysin ylityöstä. Tässä nähdään yhtäläisyyksiä kehitysmaiden tekstiiliduunareiden kanssa.
Laivat on aivan liian usein vaarallisia, ikäloppuja purtiloita.
Merityö vie vapauden. Laivalla ei ole mahdollisuuksia harrastaa ja usein vangit on vankilassa paremmissa olosuhteissa (ja joskus jopa paremmassa seurassa).
Ruoka on usein enintään keskenkertaista ja joissakin yhtiöissä suorastaan biojätettä... siitä huolimatta että varustajalla on 500 hehtaaria tilaa viljellä sitä itse...
Merityö on ihmisarvoa alentavaa
26
1047
Vastaukset
- Jamon Jabugo
Olkoonpa sitten ihmisarvoa alentavaa, mutta ei merimiesten arvoa alentavaa.
Merimiesten palkat eivät ole päätä huimaavia. Siivooja, perushoitaja, kaupan kassa ja moni muu tyytyy samaan ansiotasoon. Uran viedessä ylöspäin, ansiotkin paranevat, niin kuin kaikissa ammateissa. Konemestarit saavat suunnilleen sen kun maissakin. Kipparit lähes sen kun luotsit, monissa tärkeissä toimissa sitten maksetaan enemmän. Toki merimies joutuu olemaan enemmän pois kotoaan eli matkalla aina vaan.
Tottakai ylityö on joskus pakollista tilanteiden mukaan. Se kuuluu ammatin kuvaan ja siitä kuitenkin maksetaan ainakin jonkinlainen korvaus. Mikäli jobinsa meinaa hoitaa ja menestyäkin työssään, ei kuulu kieltäytyä ylityöstä eikä siihen ole mitään oikeutta. Ylityöt nostavat tietenkin toimeentuloa. Eikö olekin hienoa?
Laivatyössä on vaaransa, niin kuin monessa muussakin työssä. Toisaalta nykyisin varustamot enenevässä määrin panostavat juuri turvallisuuteen. Laivat itsessään eivät suinkaan ole vaarallisia, mutta joskus työhaluttomat merimiehet ovat. Vanhatkin laivat ovat turvallisia säännöllisen luokan ja viranomaisten valvonnan takia.
Merityö niin kuin kaikki työ vie "vapautta". Toisaalta merityö tuo paljon mahdollisuuksia elää mielensä mukaan. Seilaapa vuosi pari ilman kotiin itkemistä ja ilman vapaapäiviä, niin saat olla hyvän tovin kotonasi keksimässä ajanvietettä. Sinulla on silloin ehkä varaakin rentoutua.
Nykyisin laivoissa on jos jonkinlaisia mahdollisuuksia harrastuksiin. Kuntosalit, videot, voihan aina musisoida omaan tyyliinsä, pelata pelejä kavereiden kanssa jne. Myönnän, ettei ole mahdollista iltaisin lähteä tanssiaisiin, sinfonia konsertteihin, raveihin ja tosiaan elokuvatkin on katsottava videoilta eikä pääse elokuvasaliin. Kirjastot laivoilla ovat nykyään mahtavan monipuolisia ja suomalaisiin laivoihin voi pyytää MEPAlta mieleistään kirjallisuutta. Vieläpä ilmaiseksi!!!
Vangeilla saattaa joidenkin mielestä olla liian hyvät oltavat rangaistuslaitoksissa. Mutta kyllä laivoissa lienee paremmat elinolosuhteet. Minulla ei ole omakohtaista kokemusta vankiloista. Laivoista muutama vuosikymmen.
Ruoka on pääsääntöisesti maukasta ja sitä on riittävästi. Tavallista "kotiruokaahan" laivoissa tarjotaan ammattitaitoisten kokkien valmistamana. Vanha merimiestapa on kyllä kikata ruuasta, se kuuluu perinteeseen. En itsekään saanut kertaakaan riekonrintaa. Sitäkö "totuuden... TORVI" kaipaa? Kotona syön riekkoakin silloin tällöin rahoittaen sen kohtuullisilla merimiestuloillani.- 5+6
"ei kuulu kieltäytyä ylityöstä eikä siihen ole mitään oikeutta."
Tämä ei ole totta millään alalla. Ylityöstä on aina oikeus kieltäytyä. Hämmästyttävää, että tuosta edes jollakulla voi olla muu käsitys. Työntekijähän on työsopimuksessaan sitoutunut vain tietyn osan ajastaan luovuttamaan työnantajan käyttöön.
Se, miten mahdollista kieltäytyminen on käytännössä, on eri asia, mutta kun puhutaan oikeudesta tai sen puuttumisesta, puhutaan lainsäädännön ja työsopimustekstin piiriin kuuluvasta asiasta. Ei siis esimerkiksi siitä, onko ylityö tarpeen hommien sujumiseksi. - 3+12
5+6 kirjoitti:
"ei kuulu kieltäytyä ylityöstä eikä siihen ole mitään oikeutta."
Tämä ei ole totta millään alalla. Ylityöstä on aina oikeus kieltäytyä. Hämmästyttävää, että tuosta edes jollakulla voi olla muu käsitys. Työntekijähän on työsopimuksessaan sitoutunut vain tietyn osan ajastaan luovuttamaan työnantajan käyttöön.
Se, miten mahdollista kieltäytyminen on käytännössä, on eri asia, mutta kun puhutaan oikeudesta tai sen puuttumisesta, puhutaan lainsäädännön ja työsopimustekstin piiriin kuuluvasta asiasta. Ei siis esimerkiksi siitä, onko ylityö tarpeen hommien sujumiseksi.Merellä ei ole yleistä oikeutta aina kieltäytyä ylitöistä. Merityöaikalain mukaan: "Sen estämättä, mitä säännöllisestä työajasta, työajan sijoittamisesta ja työn teettämisestä pyhäpäivänä ja lauantaina edellä on säädetty, voidaan työntekijä korvausta vastaan velvoittaa tekemään ylityötä."
Paino sanoilla: "voidaan velvoittaa" - 5+6
3+12 kirjoitti:
Merellä ei ole yleistä oikeutta aina kieltäytyä ylitöistä. Merityöaikalain mukaan: "Sen estämättä, mitä säännöllisestä työajasta, työajan sijoittamisesta ja työn teettämisestä pyhäpäivänä ja lauantaina edellä on säädetty, voidaan työntekijä korvausta vastaan velvoittaa tekemään ylityötä."
Paino sanoilla: "voidaan velvoittaa"Seison korjattuna. Normaalitöissä pätee Työakalaki, jossa kieltäytymisoikeus nimenomaan on. En ollut huomannut, että Merityöaikalaissa on toisenlainen säädös.
- konemesu (maissa)
Konemestarit saavat maissa 70-80000 e vuodessa ja laivalla 40000 e.
- Näinhän se menee
konemesu (maissa) kirjoitti:
Konemestarit saavat maissa 70-80000 e vuodessa ja laivalla 40000 e.
Niinpä, puolet vuodesta laivalla ja puolet maissa. Tätä kutsutaan 1:1 vuorotteluksi mistä seuraa 40000€ 40000€ = 80000 € vai saako joku todella tuon 70-80000€ 40000€?
- konemesu (maissa)
Näinhän se menee kirjoitti:
Niinpä, puolet vuodesta laivalla ja puolet maissa. Tätä kutsutaan 1:1 vuorotteluksi mistä seuraa 40000€ 40000€ = 80000 € vai saako joku todella tuon 70-80000€ 40000€?
Eikun, jos työskentelet laivalla 12 kk vuodessa, 6 kk töissä ja 6 kk vapaalla on vuosiansiosi tuo 40 000 €, jos taas työskentelet maissa vastaavissa hommissa on vuosiansiosi 70 - 80 000 €.
- Näinhän se menee
konemesu (maissa) kirjoitti:
Eikun, jos työskentelet laivalla 12 kk vuodessa, 6 kk töissä ja 6 kk vapaalla on vuosiansiosi tuo 40 000 €, jos taas työskentelet maissa vastaavissa hommissa on vuosiansiosi 70 - 80 000 €.
Olet väärässä!
Itsellä meni viime vuonna vähän alle ton 40k€ 40k€. Koneessa, Suomenlipun alla ja 4vko-4vko vuorottelulla. - konemesu (maissa)
Näinhän se menee kirjoitti:
Olet väärässä!
Itsellä meni viime vuonna vähän alle ton 40k€ 40k€. Koneessa, Suomenlipun alla ja 4vko-4vko vuorottelulla.Et vissiin ihan taulukkopalkalla tee? Itse viimeksi viisi vuotta sitten kävin paikkoja läpi, niin tarjottiin vain SKPL:n alinta taulukkopalkkaa. Kertoisitko vähän, että mistä tuo tilisi muodostuu (satamastopparit, överit yms., vai onko takuupalkka)?
- skebasto
Käsittääkseni MePan toimittamat kirjat ja dvd:t eivät suinkaan ole ilmaisia kun se palkasta aina siivun vie, mutta edullista se kyllä on laatuun ja laajuuteen nähden.
Muutoin edellinen kirjoittaja puhuu täyttä asiaa.- Don Bacardi
Ns. Shanghaijaus ei ole ollut muotia enää vuosikymmeniin. Joten ei merille ke-
tään pakoteta. Se on oma valinta ja jos valinta onkin väärä, peilistä löytyy syylli-
nen.
- totuuden.......TORVI
Ei vaan jos toteaa vasta koulut käytyään että ala on väärä niin syy on kouluissa ja varustajissa, ei peilissä.
Merikouluissa on aivan suunnattomat määrät väkeä jotka käy koulut, on töissä törnin-pari ja toteaa vasta sitten että ala on väärä.
Meillä "kuuluu" olla enemmän niinsanottuja hanttihommia joko vähän kouluja käyneille tai sitten täysin kouluttamattomille. Tulisi sitten mahdollisimman varhain merityön realiteetit vastaan.- syväraumalainen
Systeemissä on todella vakava perusvika, joka ilmenee juuri siinä, että merielämän todellisuus selviää liian monelle vasta sitten kun koulut on käyty. Tunnen turhan monta koulut käynyttä muutaman reissun "merimiestä".
- Pesufirma
Punaisilla laivoilla on kait sinulla nyt pipi olo.
Mene jonnekin muualle mikäli paukut piisaa. - :-)
Intin ku oli käynyt niin ei laivoissa ollut mithään problemaa ,mukavaa niissä oli ja hyvää porukkaa.- Du mußt alles vergessen
was du einst besessen Amigo
ayayay ayayay ayayay das ist längst vorbei
:D - oikea hinaajamiäs
Älä marise. Hae Håkansille, jos pääset. Meillä on hyvä ruoka ja oloissa ei ole valittamista, jos on tottunut työhön. Henkilöstön vaihtuvuus vain on olematonta, mutta kyllä eläkkeellekin porukaa jää.
Kovat "laivamiehet" eivät osaa sitä heti arvostaa, mutta muutama vuosi hinaajilla avartaa maailmankuvaa. Olen ollut myös laivoilla, joten tiedän myös muista olosuhteista.
T. Kaikki hyvin täällä- Tenukeppi22
Niin, sama kai se missä tenuttelee.
- Rautaa joo
Näin kertoo äitin pyykkivesillä seilannu
- Eläkeläinen
Ennen vanhaan kun ei ollut vuorottelusysteemiä,oltiin laivassa pitkiä aikoja.Ei ollut lomia,eikä tullut mieleenkään kieltäytyä ylitöistä.Itsekkin olen tehnyt hullun lailla ylitöitä konestopin aikana.Vallankin tropiikin kuumuudessa ei ollut mitään herkkuhommaa Kun tuli vuorotteluvapaat,oli hienoo muutaman vuoden.Nyt taas ei ole laivoja ainakaan kotimaan lipun alla ,eikä ole jobiakaan.Halpatyövoima jyllää taas markkinoilla,vähän saman tapaan kuin ennen oli kaleerit.Merenkulku on näköjään samanlaista oli mikä aikakausi hyvänsä.Nyt on mukavuuslippulaivat ja miehistö huutokaupataan kuin ennen huutolaisia.Niilo Wälläri aikoinaan sanoi,mukavuuslippulaivat on merenkulun syöpä.Nyt näyttää olevan normaalilipun laivat se syöpä.Jos nyt olisin nuori en varmaan lähtisi merille.
- alaihmisarvo
Joo, pienet palkat, laihduttajan sakaa, myrskyä, tyyntä, sumua ja ym. Nimi mer "Skönön" ELÄKEkin vain vähän yli kolme tonnia kuussa. Keski määräräinen eläke Suomessa noin 1500 €/k. Kyl nii pal kärssi saa kun ihmis-arvo alennetta nii jumalattomast.
- Onnettomille
Huono duuni. Jatkuvasti poissa kotoa, joku nai muijaasi ja vielä innoissaan merimies odottelee kotiin pääsyä, vaimon kainaloon :) Sama kuin olisi rekkakuski, yhtä onnetonta työtä. Huono palkkakin. Aloittaja on oikeassa, vain muihin töihin kelpaamattomat hakeutuvat merelle.
- pummeihin kyllästynyt
Merihommissa paljon hyvää ,ja ehkä parasta on Se kun on lasti saatu päälle ja sosiaalipummien / sarvikuonojen Suomi jää taakse .
- :-)
Vittuako niistä palkoista valitatte? Jääkää maihin, niin minäkin :D
- koneesta
Sain lukeakseni kirjan Björn Landström, Ääretön Meri, WSOY 1954. Alkuperäisen ruotsinkielisen teoksen nimi on Havet Utan Ände. Kirja kertoo espanjalaisten suorittamasta v. 1519 aloitetusta ensimmäisestä maailmanympäripurjehduksesta. Matkaan lähti 5 laivaa varustettuina ja miehitettyinä. Yksi laiva ja 18 miestä palasi.
Kirja on romaani, mutta perustuu pitkälti aikalaisen muistiinpanoihin ja muuhun säilyneeseen aineistoon. Jonkinlaista olosuhteiden parantumista olen havaitsevinani merimiesten olosuhteissa ajan kuluessa. - Santos in my mind
No jaa, tiedän ,että nykyään seilataan kipparin papereilla puolikkaina praktiikkaa täyteen. On koulutus hieman muuttunut siitä, kun itse vesikoulun aloitin. Praktiikat oli täys aloittaessa eikä haaveiltu kippariluokasta ennekuin oli seilattu styyrinä.
Vaikka, broilereihin sielläkin törmäs välillä, rollareilla 1-1 vuorottelulla vuosi ja eikun kouluun.
Ajat on muuttuneet, ohhoh jaajaa.
Saattaa kyllä vaikuttaa niin, että entistä useammin sattuu vastaan "Merikapteeni evp."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1811946Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671676Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä771467En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1351359- 481304
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1181057- 173987
Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke205904Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60784Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja43764