gynen tutkimusvaikeus selkäydinspastikolla

spastica74

Olen 40 nainen, ei koskaan ehkäisypillereitä, ei hormoneja, ei sukupuolikokemuksia, ei papa - koetta...

Kun kuukautiset alkoivat, en ollut vielä 11 vuottakaan. Ei ollut kivuliaat mutta oli säännölliset ja runsaahkot.

Sitten 33 vuotiaana havaitsin satunnaisia välivuotoja ja gyne sanoi, että ne kuuluu ikään. Emättimen aukko on todella ahdas, eikä onnistu sisätutkimus lainkaan. Eikä ultra sisäisesti.

Viime vuonna huomasin että rinnat turposivat. Ympärysmitta oli jo 105 cm. Aloitin vähähiilarisen laihduttamisen ja paino putosi 2 kuukaudessa 16 kg. Kuukautiset muuttuivat siten, että ne niukkeni ( 1 - 2 vrk kesto, vuoto niukempaa ) ja väli oli alun toista viikkoa.

Lääkäri arveli syyksi joko premenopaussia tai kilpirauhasen liikatoimintaa ja määräsi labroihin. Ne osoittivat että ths oli alle mittaamattomuuden ja t4v oli 33.8 ( yläraja 22 ) eli se antoi viitteitä liikatoiminnasta. Sain endokrinologilta lääkityksenä tyrazolin 2 x 2 tbl vrk. Sanoi, että ne vaikuttaa hormonitoimintaan rauhoittavasti. Niinkö? Ei. Nyt tuli pidempikestoisena, joka päivä välivuotoja ja väliä seuraaviin ei ollut kuin muutama päivä, viikon tauko välivuotoineen ja taas! Vajaan kuukauden olen käyttänyt lääkkeitä ja kolmet kuukautiset sinä aikana välivuotoineen! Mainitsin jälleen asiasta kun lääkäri ( endokrinologi, kilppareihin erikoistunut... ) soitti. Lääkäri sanoi, että kilpirauhasarvoissa ei ole mitään vikaa, ei basedowin vasta - aiheita, eikä lääkitys pitäisi laskea arvoja näin äkkiä lähelle vajaatoimintaa nopeasti. Eli todennäköisesti ei ollut mitään kilppariongelmaa alunperinkään! Ja lääkityksellä saatiin entistä epävarmempi tilanne päälle! Ei...! Käski menemään gynen yksityisvastaanotolle. Sanoi, että lääke ei tee sitä. Eikä muka nosta verenpainetta ( 190 / 110 p. 140 ) , ei vie voimia...

No, nyt olen menossa gynelle ensi tiistaina. Ongelma on erittäin ahtaan emättimen aukon ( tamponia en ole voinut koskaan ajatellakaan! ) lisäksi voimakkaasta spastisiteetista eli jäykkyydestä joka johtuu selkäydinkanavan ahtauman epäonnisesta leikkauksesta.

Voiko gyne ultrata päältä päin, vai yrittääkö väkisin sisätutkimusta joka ei onnistu? Vai onko spastiset potilaat harvinaisia, jolla on erittäin ahdas emätin eikä koskaan otettu papakoetta eikä voi nytkään? Ja jos lääkäri ehdottaa hormonihoitoja, voiko niistä kieltäytyä kun ehkäisyn tarvetta ei ole ja kierukkaa ei voi laittaa, luonnollisestikaan?

Ja sitä paitsi, ilkeääkö 40nen sanoa, että pelkää gynen tutkimuksia?! Ei ulosteinkontinenssikaan helpota asiaa hajuhaittojen vuoksi...

3

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • spastica74

      Lisäys... Kuukautiset on todella kivuliaat mutta lääkäri on sanonut aiemmin että voimistella ja liikkua lääkkeiden sijaan. Ja toinen mikä unohtui sanomatta, niin rintojen ympärys on pienentynyt, nyt 81 cm ja kivuliaat ( ei mastopaattista kudosta ultrassa eikä mastopaattista kipua )...

    • hhhhh

      Hei,

      tuosta ultraamisesta, jos ei sisäkautta onnistu tai tekee kipeää, itse olen neitsyt ja minulle yhtä kertaa lukuun ottamatta ultratta peräsuolenkautta ja päältä.

      • Spastica74

        Hei ja kiitos vastauksesta. Mulla ei rektaalisesti onnistu eli vaihtoehto on tehdä päältä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      2339
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1928
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe