Isä ja äiti, poissa...

Sanoittamaton ikävä

Isäni kuoli pian neljä vuotta sitten. En ole vieläkään hyväksynyt asiaa. Äitini nukkui pois 9 päivää sitten äkillisesti, varoittamatta. Nyt tunnen olevani hukassa. Kenelle soitan kun äidille on asiaa? Kun olen rikki, kenen syliin juoksen itkemään? Keneltä kysyn neuvoa kun tarvitsisi äidin tai isän neuvoa?
Tämä suru, ikävä ja tyhjyys on aivan jotain jäätävää! Olen jo aikuinen (33v.) mutta silti tunnen olevani juuri nyt aivan hukassa. Osa elämästäni päättyi äidin kuolemaan. Enää en voi kysyä lapsuudesta, menneisyydestä. Enää en voi soittaa ja kysyä mitä kuuluu. Enää ei ole mitään vain tyhjää ja sanoittamatonta ikävää!

Tulin itse äidiksi 9kk sitten ja tuntuu kuin elämä olisi juuri nyt vasta alkamassa. Juuri nyt olisin tarvinnut äidin neuvoja ja tukea omalle kasvumatkalle äitiyteen.

Mikään ei voi korvata omaa äitiä, ei mikään! Mikään ei tuo vanhempiani takaisin! Ahdistaa niin kovin... Jatkuuko elämä millaisena tämän surun jälkeen? Kun tämä kaikki olisi vain pahaa unta! Pelkään että tämä suru ja ahdistus jää minuun asumaan... Äiti, niin ikävä sinua!!!!

18

695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti68

      Otan osaa suureen suruusi, en osaa sanoa mitään, itse kipuilen lapseni kuoleman johdosta ja ymmärrän tuskasi ja juuri tämä loputtomuus on pahinta.

      En tiedä miten itse selviän, vaikka tukea ammattiauttajalta saan, niin olen aivan hukassa.

      Voimia sinulle!

    • menettänyt itsekkin

      Kyllähän omien vanhempien kuolema satuttaa. Itsekkin menetin isän 33-vuotiaana ja äitini sitten jälkeenpäin. He kuolivat suhteellisen nuorina. Kyllä suru ajallansa helpottaa ja varsinkin kun on itsellä perillinen. Sitä vain lopulla alkaa pääsemään yli ja huomaa ei ole koko aikaa mielessä ja ymmärtää että syntyminen ja kuoleminen on osa elämää.
      Syvä osanottoni molemmille.

    • Wm26v

      Mulla on just tuommonen olo nyt.... Vanhemmat kuolivat,kun olin teini ikäinen... Se tuntuu pahalta vieläkin, kun lapsuuden jouduin elämään niin kauheassa surussa,enkä siitä varmaan vieläkään ole päässyt yli,kun ahdistaa aika ajoin todella paljon... Mummin kanssa olen lapsuuteni elänyt, ja nyt hän makaa sairaalassa,kävi jo lähellä kuolemaa,mutta on ainakin toistaiseksi hengissä... Mutta luultavasti hän menee kohta pois... Semmonen olo on että olen ihan hukassa... Kenen luokse nyt menen kun ahdistaa... Oon käynyt mummia katsomassa aina monta kertaa viikossa... Enää en voi varmaan mennä mummille,kun ahdistaa ja itkettää,kenen luokse sitten? Tämä suru ja ahdistus taitaa jäädä mulle nyt vielä pahemmin päälle... tulee vanhempien kuolemakin mieleen... Mummi on ainut kuka mulla enää on... En tiedä mitä teen... Ja osanotot ap:lle... Tiedän tarkalleen miltä susta tuntuu...

    • tuuli1

      Minulla kuoli äiti vuosi sitten ja ei ollut vanha vielä. Järkytys oli niin suuri, että sairastuin ehkä siitä ja olen pian menossa leikkaukseen itse. Sanoinkin kerran äidille, että mitenkä ikinä voin toipua jos sinä joskus kuolet. Suru pitkittyi itsellä ja kokemus oli traumaattinen kaiken kaikkiaan muutenkin. Minulla myös pieni lapsi ja nyt pitää tehdä kaikkensa että paranee. Äidin kuolemalla oli ehkä se opetus etten enää otaa mitään itsestäänselvänä ja tärkeintä elämässä mulle on terveys sekä lapset.

    • Kailla meillä edessä
    • Suuri menetys

      Menetin puolisini 2kk sitten ja minulla on aivan samanlaiset tuntemukset kuin sinulla nyt. Itken aamui ja illoin, jotkut päivät menee vain itkiessä ja hänen nimeään huutaessa.Tuntuu kuin ei päivillä olisi mitään merkitystä, mistään ei saa lohtua. En vieläkään voi uskoa tätä todeksi, kaikki tapahtui niin äkkiä. Ikävä on aivan suunnaton. En ole pystynyt poistamaan mitään hänen vaatteitaan enkä tavaroitaan tuntuu kuin hylkäisin hänet jos ei ne ole näkyvissä. Toivotan sinulle jaksamista, yritän itsekin laahustaa eteenpäin.

    • orpo

      Ikävänne on rakkautta, kiitollisuutta.
      Hyvät muistot kantavat.
      Eivät he kuolleet ole niinkauan kuin heitä muistetaan.

      Itse muistan ja vaalin lopun aman elämäni ajan.

    • Kuolemaa ei ole

      "Sanoittamaton" on aika upea ilmaus asialle. Nimittäin mitään asiaa ei voi käsitellä ja saada päätökseen, jos ei osaa antaa niille oikeita nimiä. Kuolema kuuluu elämään, joten neljässä vuodessa ehkä jo vaikeimman surun yli on päästävä, ikävähän voi olla loppuelämän, sen kanssa täytyy vain oppia elämään.

    • STAYSTONG

      Voi ei ;( Otan osaa, itekkin menetin oman isän juuri parin kuukautta sitten, aloin ajatella miten selviän, juuri kuin sain tahdon haluta jatkaa, oma äitinikin menehtyi.
      Olen elänyt toivolla, ja tehnyt asioita joista vanhempani olisivat iloisia ja onnellisia, he auttavat minua jatkamaan sieltä pilven reunalta. Jälkeläisiä ei minulla ole ja olen ottanut tukea sukulaisilta, ystäviltä ja tutuilta.

      Stay strong sisters and brothers!

    • huolenpitäjät aina

      Isäni kuoli vajaa viikko sitten ja äitini yli 10 vuotta sitten. Olen jo aikuinen ihminen, mutta kun molemmat vanhemmat ovat poissa niin jokin pala sinusta lähtee ikuisesti... olet kahta tärkeää ihmistä yksinäisempi tässä maailmassa vaikka minullakin on perhe, lapsia, sisaruksia ja ystäviä.

      Isää ja äitiä ei voi korvata, ne ovat elämäsi tärkeimmät ihmiset.

    • Olisiko ideaa?

      Auttaisiko sururyhmä?

      Jos sellaista ei ole paikkakunnallasi, niin entäpä jos perustaisit sellaisen?

      Siellä voisitte yhdessä keskustella surustanne ja tukea toinen toistanne!

      Laita ilmoitus paikallislehteen tai liimaa lappuja tms.

    • vahingossa

      ja heti sairaalassa.

    • Rud0lf

      Osanottoni...Oma isäni kuoli viisi vuotta kun olin 18 ja n.viikko sitten äiti nukkui pois pitkän taistelun jälkeen leukemiaa vastaan. Kun luin kertomasi se sai minut myös tajuamaan että ei ole ketään keneltä kysyä lapsuudesta/menneisyydestä

      • Mies nukkui pois

        Syvä osanottoni läheisensä menettäneille.
        Suru on kummallinen,kun se ei heti välttämättä tulekaan kuoleman kohdatessa.
        ikäänkuin viiveellä tulee valtava ikävä ja kaipuu jopa viha.
        Mieheni kuoli syys/13.
        Vihan tunne oli yllätys,kun mieheni kohdalla tehtiin kaikki voitava.
        Aamusella kun yksin juon kahvia,ikävä on suurin.
        Tiedän että aika auttaa. Se saa jaksamaan.
        Kauniit muistot myös lohduttavat.
        Jaksakaamme kaikki rakkaansa menettäneet yhdessä eteenpäin.
        Kyllä elämä kantaa


      • yksin kotona
        Mies nukkui pois kirjoitti:

        Syvä osanottoni läheisensä menettäneille.
        Suru on kummallinen,kun se ei heti välttämättä tulekaan kuoleman kohdatessa.
        ikäänkuin viiveellä tulee valtava ikävä ja kaipuu jopa viha.
        Mieheni kuoli syys/13.
        Vihan tunne oli yllätys,kun mieheni kohdalla tehtiin kaikki voitava.
        Aamusella kun yksin juon kahvia,ikävä on suurin.
        Tiedän että aika auttaa. Se saa jaksamaan.
        Kauniit muistot myös lohduttavat.
        Jaksakaamme kaikki rakkaansa menettäneet yhdessä eteenpäin.
        Kyllä elämä kantaa

        Samalta tuntuu täälläkin. Aamulla kun kahvia juo, tulee niin suuri kaipaus sitä kahvittelukaveria joka aina yleensä jäi vielä yläkertaan nukkumaan kun itse aamuvirkkuna lähdin kahvinkeittoon. Kun sitten kahvintuoksut meni nenään sinne makuuhuoneeseenkin, sieltä silmät rypyssä sitten tultiin ja siitä se uusi päivä aina lähti käymään. Iltaisin meillä oli myös tapana vielä yhdessä juoda "ehtokahveet" nyt ei ole enää seurana kuin vanha koira joka sekin on ollut tosi murheellinen että mihin se rakas isäntä on hävinnyt. Viisi kuukautta tätä yksinoloa nyt on opeteltu ja päivä kerrallaan yritetty mennä.


      • Kaipaava tytär
        yksin kotona kirjoitti:

        Samalta tuntuu täälläkin. Aamulla kun kahvia juo, tulee niin suuri kaipaus sitä kahvittelukaveria joka aina yleensä jäi vielä yläkertaan nukkumaan kun itse aamuvirkkuna lähdin kahvinkeittoon. Kun sitten kahvintuoksut meni nenään sinne makuuhuoneeseenkin, sieltä silmät rypyssä sitten tultiin ja siitä se uusi päivä aina lähti käymään. Iltaisin meillä oli myös tapana vielä yhdessä juoda "ehtokahveet" nyt ei ole enää seurana kuin vanha koira joka sekin on ollut tosi murheellinen että mihin se rakas isäntä on hävinnyt. Viisi kuukautta tätä yksinoloa nyt on opeteltu ja päivä kerrallaan yritetty mennä.

        Arjen hetket minullekin ovat olleet haastavimpia. Elämä kyllä kantaa, tiedän sen mutta odotan todella että jyrkin suru taittaa kärkensä. Joskus tulee välähdys, että vanhempani ovatkin läsnä ja näkevät minut, ovat tukenani. He kuolivat Thaimaan tsunamissa.


    • Anonyymi

      Minun äiti lähti täältä ajasta kaksi kuukautta sitten ja isä on muistisairas. Ei ole helppoa.

    • Anonyymi

      Molemmat vanhempani ovat kuolleet, äiti oli yksin 17 pitkää murheellista
      vuotta. Ihmettelen, ettei hän menehtynyt suruun. Hän menetti kyllä voimansa
      ja elämänhalunsa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      355
      3163
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      121
      1176
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1157
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      133
      943
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      816
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      737
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      727
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      717
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      679
    Aihe