RAVITSEMUSTIEDE 2014

Moiiimoiiiii

Hei!
Olen välivuotta viettävä 19-vuotias tyttö ja haavena on päästä lukemaan Kuopioon ravitsemustietoa. Luku-urakka lähti käyntiin nyt joululoman jälkeen. Olisi kiva keskustella muiden samassa tilanteessa olevien kanssa! Missä vaiheessa olette lukemassa? Mitä aijotte lukea? Jne.... :):)

49

1136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hakija:)

      Täällä myös yksi kuopioon pyrkijä,joka hakee toista kertaa.Kemia suht hyvässä vauhdissa,syksyllä lähin sen kanssa ihan nollasta ja maaliskuussa kirjottamaan. Ensimmäisellä haku kerralla tein siis psykan osuuden mikä meni miten meni..

      • Jejeee

        Niinii! Minäkin hain jo viime keväänä. En kylläkää kirjoitusten jälkeen jaksanu lukee...ihan asennoitunu olin tähän välivuoteen. Nyt ois niin pakko päästä!! Mä aijon tehä psykan osuuden. Mulla se on paljon vahvempi ku kemia. Ootko menossa millekkään valmennuskurssille?


      • hakija:)
        Jejeee kirjoitti:

        Niinii! Minäkin hain jo viime keväänä. En kylläkää kirjoitusten jälkeen jaksanu lukee...ihan asennoitunu olin tähän välivuoteen. Nyt ois niin pakko päästä!! Mä aijon tehä psykan osuuden. Mulla se on paljon vahvempi ku kemia. Ootko menossa millekkään valmennuskurssille?

        Olin viime kevään eximian valmennuskurssilla,en varmaankaan oo nyt menossa:)


      • Jejee
        hakija:) kirjoitti:

        Olin viime kevään eximian valmennuskurssilla,en varmaankaan oo nyt menossa:)

        Mitä mieltä sä olit siitä? Toivt. siitä saa irti jotain :-) luetko muita kirjoja kuin nuo perusmateriaalit.?


      • hakija:)
        Jejee kirjoitti:

        Mitä mieltä sä olit siitä? Toivt. siitä saa irti jotain :-) luetko muita kirjoja kuin nuo perusmateriaalit.?

        Kyllä siitä hyötyä oli mutta luulisin etyä ilmankin pärjää,se nähään sitten keväällä:D ootko sä menossa kurssille? En oo mitään ylimääräistä lukemassa,panostan niihin mitä hakuoppaas on. Tosiaan halu ois kova pääsyä kuopioon:) jos täällä olis jo sisäänpäässeitä ni ois kiva kuulla vinkkejä pääsykokeissa pätjäämiseen;)


    • kik5

      Kannattaiskohan hakea varalla? Haen terveydenhoitajaksi Ouluun ensisijaisena. Ravitsemustiede on kuitenkin ainoa, mikä kiinnostais yliopiston puolelta tällä hetkellä. Joutuisin vaan hankkiin ne Bi2 , Bi4 ja Bi5 kirjan kun fiksuna oon myynyt ne pois ja Bi5 en oo käynytkään.
      Mun kemia on vaan huonoa sain kursseista 7,8,6 ja 7. En tiedä alkaisko se kiinnostaan sitten, kun liittyy opintoihin. En oo aina mikään sosiaalisin tyyppi niin sen takia vaan pelottaa amk:n Oulun haastattelu ja jos hakisin myös yliopistoon niin saattais jännittää vähemmän pääsykokeet. Oishan se toisaalta mukava ottaa kirjoitusten jälkeen täysin rennosti vain.. nyt keväällä kirjoitan psykologian, joten se tulee ainakin luettua. Tulis ainakin kävästyä mutka Kuopiossa ;)

      • Haen myös

        No kannattaa hakea, jos kerran kiinnostaa tuo ala! Oletko sä oululainen? :)


    • abi

      Täällä olis kans yks, joka haluis kovasti Kuopioon! Mitä sanotte, kannattaako eximian valmennuskurssille mennä? Oon kyl käyny kaikki bilsan ja psykan kurssit ja luulen hallitsevani ne aika hyvin. Kuitenkin tuntuu siltä, että jostain jää kiinni, et en pääse yliopistoon.

    • kik5

      Oon Oulun läheltä :)

    • yliopistohakija

      Täälläkin on yks kuopioon hakeva! Välivuotta pidän kanssa lukio jälkeen mutta viime keväänä en hakenut kuin muutamaan ammattikorkeeseen joihin kyllä pääsin mutta ala ei vaan tuntunut oikealta.
      Luku-urakan olen nyt aloittanut tammikuun puolivälissä. Psykan ja bilsan meinasin tehdä. Vähän pelottaa nuo hirmu kovat pisterajat viime keväältä että aika nappiin pääsykoe saisi mennä.
      Mutta semmoista on tullut mietittyä kun nyt tuota ihmisen biologiaa olen lukemassa että uskaltaako esimerkiksi korvan toiminnot jättää vähän sivummalle ja keskittyä juurikin ruuansulatuselimistön toimintaan? Olisi kiva kuulla mielipiteitä ja vaikka sähköpostiakin olisi kiva vaihtaa samassa tilanteessa olevien kanssa. :)

      • Tsemppiä!!

        Minä en tee nyt muutaman kk muuta, kuin luen pääsykokeisiin. Vähän meinaa olla paineita. Jotkut asiat ei meinaa kiinnostaa, mutta yritys on kova! Motivaatio tietty nousee, kun koe lähestyy. Mä oon lukenut 4psykan kirjaa eli tällä vk luen vimpan ja sit alkaa bilsan opiskelu. Se onkin mulle aikalailla uutta!! Apuuuua... Mä luulen et koe on tollanen monivalinta niinku viime vuonna. Faktatietoo ei ole :-( Ilmaiskaa itseänne kaikki helsingin eximian valmennuskurssille menijät! Mua jännittää lähtä sinne täältä pohjoisen perukoilta. Ja niin... Minä ainakin voin laittaa sähköpostia ja vaikka facebookissa viestejä, jos joku samassa tilanteessa oleva kamu on innostunut! :)))


      • ahaa5
        Tsemppiä!! kirjoitti:

        Minä en tee nyt muutaman kk muuta, kuin luen pääsykokeisiin. Vähän meinaa olla paineita. Jotkut asiat ei meinaa kiinnostaa, mutta yritys on kova! Motivaatio tietty nousee, kun koe lähestyy. Mä oon lukenut 4psykan kirjaa eli tällä vk luen vimpan ja sit alkaa bilsan opiskelu. Se onkin mulle aikalailla uutta!! Apuuuua... Mä luulen et koe on tollanen monivalinta niinku viime vuonna. Faktatietoo ei ole :-( Ilmaiskaa itseänne kaikki helsingin eximian valmennuskurssille menijät! Mua jännittää lähtä sinne täältä pohjoisen perukoilta. Ja niin... Minä ainakin voin laittaa sähköpostia ja vaikka facebookissa viestejä, jos joku samassa tilanteessa oleva kamu on innostunut! :)))

        mä ilmoittauduin tänään sinne eximian kurssille :) nostan hattua sulle, aika kova panostus lähteä jostain kauempaa suomesta helsinkiin valmennuskurssille, tai ainakin mun mielestä :)
        ite teen psykan kokeen, oon lukenut kaikki 5 kurssia lukiossa(tosin 1. ja 2. vuonna, abivuonn mullaa ei ollu lainkaan psykan kursseja, joten siitä on nyt pari vuotta aikaa, kun mulla on nyt menossa eka välivuosi lukion jälkeen). yritin kyllä opiskella kemiaa nyt syksyllä aikuislukiossa jotta voisin hakea kanssa varmuuden vuoksi helsinkiin, mutta ei oikein sujunut ja päätin että mieluummin panostan psykaan kun se on myös mielenkiintoista :)


      • Moitaas:-)
        ahaa5 kirjoitti:

        mä ilmoittauduin tänään sinne eximian kurssille :) nostan hattua sulle, aika kova panostus lähteä jostain kauempaa suomesta helsinkiin valmennuskurssille, tai ainakin mun mielestä :)
        ite teen psykan kokeen, oon lukenut kaikki 5 kurssia lukiossa(tosin 1. ja 2. vuonna, abivuonn mullaa ei ollu lainkaan psykan kursseja, joten siitä on nyt pari vuotta aikaa, kun mulla on nyt menossa eka välivuosi lukion jälkeen). yritin kyllä opiskella kemiaa nyt syksyllä aikuislukiossa jotta voisin hakea kanssa varmuuden vuoksi helsinkiin, mutta ei oikein sujunut ja päätin että mieluummin panostan psykaan kun se on myös mielenkiintoista :)

        Niin.. Ei auta kuin uhrautua.


      • Nonyyt?
        Moitaas:-) kirjoitti:

        Niin.. Ei auta kuin uhrautua.

        Mitä ihmettä? Kirjotin pitkästi ja vaan eka lause näköjään meni perille. Mutta niin... Toivottavasti on tuon arvoinen tuo eximian kurssi. Kiva, et sinäki tulossa! Mailia voi laittaave
        [email protected], jos halukkaita viestittelijöitä luku-urakan teemoilta :---)


    • marsa1

      Täälläkin yks ravitsemustieteisiin Kuopioon (sekä Helsinkiin) hakeva. Toista kertaa hakemassa. Luen siis kemman ja bilsan, koska Helsinkiin on ne vaatimukset ja samoilla pääsee myös Kuopioon.
      Missä vaiheessa teidän luvut on? Kuinka paljon luette viikossa? Itse olen alkamassa tekemään lukusuunnitelmaa. Oon lukenut nyt bi5, ke3 ja loput vielä edessä ...

      • yliopistonhakija

        Minä valitsen tuon psykan kemiaa mielummin ja olen nyt lukenut bilsa 4 ja psyka 5. Töissä olen tässä samaa aikaan käynyt joten lukuhetkiä yritän järjestää muutaman tunnin päivään. Itse olen ensimmäistä kertaa hakemassa joten vähän jännittää kyllä onko edes mahdollisuuksia! Mitä mieltä muut ovat tästä tilanteesta että monet lääkisihmiset voivat nyt pääsykoe päivämäärien ollessa erillisiä hakea myös ravitsemukseen ja mennä sinne vuodeksi hyväksilukemaan kursseja?


    • yliopistonhakija

      Lisäksi tiedättekö onko kokeen muoto monivalintakysymykset kuin viimekin vuonna vai pitäisikö osata varautua esseisiin?

      • Ravi-mies

        Monivalintaa. Esseistä tai aineistokokeista ei ole kerrottu etukäteen joten samalla kaavalla kuin viime vuonna.


      • Moi!
        Ravi-mies kirjoitti:

        Monivalintaa. Esseistä tai aineistokokeista ei ole kerrottu etukäteen joten samalla kaavalla kuin viime vuonna.

        Täällä ois kuopiolainen nuori mies vailla herkkää rakastelua söpön naisen kanssa jos joku teistä haluaa ens syksynä toteuttaa unelmat niin ottakaa yhteyttä :D


    • venllaih

      Eikö siihen pääsykokeeseen tule kysymyksiä sekä kemiasta, psykasta että bilsasta? Kun jotkut teistä puhuu lukevansa vaan kahta? :)

      • Ravi-mies

        Kuopiossa biologian osio on kaikille pakollinen mutta toisena osiona tehdään joko psyka tai kemia. Sen saa itse päättää ja sitä taidetaan kysyä jo hakulomakkeellakin että kumman tekee.


      • Moimoi12
        Ravi-mies kirjoitti:

        Kuopiossa biologian osio on kaikille pakollinen mutta toisena osiona tehdään joko psyka tai kemia. Sen saa itse päättää ja sitä taidetaan kysyä jo hakulomakkeellakin että kumman tekee.

        Miten lukuhommat edistyy? :D


      • Uupunut
        Moimoi12 kirjoitti:

        Miten lukuhommat edistyy? :D

        Huonosti! Ei kerkee ja saa aikaseks.. Muilla?


      • Hei siellä
        Uupunut kirjoitti:

        Huonosti! Ei kerkee ja saa aikaseks.. Muilla?

        harrastetaaks seksiä jos satut pääsemään tänne? ;)


    • koipireisi

      Mooi, miten muilla etenee lukeminen? ootteko saanu luettua paljon, onko vielä paljon lukematta? itellä alkaa lukeminen väsyttää ja varsinki ku tuntuu että on niin paljon muistettavaa...huoh. tuntuuko teistä että asiat on hyvin hallussa?

      • Miimaau

        Mä alan just kunnolla kertaamaan. Syksyllä luin kaikki kirjat (bilsa ja psykka) sekä kävin iltalukion kurssit. Nyt alkukeväästä aloin uudelleen luku-urakan ja nyt lisää kertausta. Just katoin viime vuoden koetta. Psykka meni viime vuonna lähes täydellisesti, mutta toi bilsa, huoh! Välillä motivaatio oli hukassa, mutta nyt taas saavutettu :)

        Itsekin tosiaan olen Turusta hakemassa Kuopioon. Itse olen asunut pitkin Suomea, niin muutto ei jännitä, mutta miestä se kyllä paljasjalkaisena turkulaisena jännää :)


    • ulle

      Okei...mitenkäs te kertaatte, luetteko vaan kirjoja läpi vai mitenkä?

      • ulle

        ja kuinka monta tuntia päivässä`?


    • endosytoosi

      No kuinkas meni Helsinkiin hakeneilla??

    • mayday_

      Mitä mieltä olitte Kuopin pääsykokeesta? Minusta tuntui viime vuotta hankalammalta ainakin biologian osia.. Toivottavasti ei ole yhtä korkeat rajat kuin vuosi sitten. Onko kellään tietoa paljonko kokeeseen osallistui? Itse laskin saavani yo-todistuksesta ja pääsykokeista yht. 103 pistettä, joten viime vuotisilla rajoilla en olisi päässyt sisään..

      • endosytoosi

        Musta taas tuntu että koe oli helpompi kuin viime vuonna. Varsinkin bilsan osalta. Kemia puolestaan aiheutti itselle harmaita hiuksia ja miinuspisteitä. Tuntu että kokeissa oli tosi paljon porukkaa. Itellä tais jäädä nyt paikka kuitenkin saamatta.


    • Pistemutaatio

      Mites pisteet? Helpompi oli ku viime vuonna, saattaa pisterajat nousta. Mulla 111,25 ja jännityksellä odotan miten käy. 18.6. se nähdään.

    • ´wildchild

      Hei ymmärsinkö oikein, että opiskelijoita otetaan jo nyt syksyllä 40? ( Noiden lisäpaikkojen myötä, tiedekunnan sivuilla oli tiedote)

      • ravitsemustiede

        Joo kyllä otetaan jo nyt syksyllä 2014 ne 40 opiskelijaa ja sama juttu ens syksynä :) eli 10 opiskelijaa lisää pääsee sisään kun aiemmin oli tarkotus ottaa


    • Ällä

      Hei näkeekö netistä vielä mistään noita kokeen mallivastauksia? Vai pelkästään yliopiston ilmoitustaulullako ovat?? :o Sillä siis kysyn kun kerta ootte jo noita pisteitänne arvioineet :D

      • Miiiiijah

        Löyty yliopiston sivuilta heti pääsykokeen loputtua :)


    • Ällä

      Aaaa, no niinpäs löytykin, nuo uefin sivut on vaan niiiiiiiin ärsyttävät.... Kiitos :)

    • Kolmekymppinen:)

      Hei! Mitä mieltä te ootte, olisiko mitään mahiksia päästä sisälle ilman yo-todistusta, pelkällä valintakokeella? Lukiota en ole käyny, joten panostaisin vain valintakokeeseen, aloittaisin lukemisen ajoissa ja kävisin iltalukiossa lukemassa/tenttimässä kemian, bilsan ja psykologian. Ikää on jo sen verran, että luotan myös elämän tuomaan kypsyyteen, yleisesti valintakoetta ja opintoja ajatellen. :) Uramuutos kuitenkin houkuttelee ja mahdollista olisi sekin, että hankkisin valkolakin ja vasta sitten yrittäisin sisälle Kuopioon, mutta kannattaako yo-todistus todella? Ilman sitä pitäisi ilmeisesti pärjätä valintakokeessa keskimääräistä paremmin vai miten se menee...? Työelämässä jo jonkin aikaa olleena, jännittää ajatus akateemisista opinnoista, että pärjäisinkö...
      Kiitos vastauksista! Ja olis tosi mukava kuulla, pääsittekö te pyrkijät sisälle! Onnittelut jo etukäteen! :)

    • ravitsemustiede

      Mä sain omien laskujen mukaan 112,5 pistettä, mut ei voi yhtää tietää et kui paljon nousee ku ei oo kun viime vuoden koe vertailukohtana :e yllätyin siitä kui paljo oli varsinki psykassa samoja kysymyksiä kun viime vuonna, osa jopa muistaakeni sanasta sanaan eli onneks kattelin sitä aika paljon vaikka en viime vuonna vielä hakenukkaan

      • Pistemutaatio

        Onneksi olkoon! Taidettiin päästä. :)


      • ravitsemustiede
        Pistemutaatio kirjoitti:

        Onneksi olkoon! Taidettiin päästä. :)

        Hahaa, kiitos samoin ;) siellä nähdään sitten syksyllä :)


    • emmylou21

      Onko kellään tietoa pisterajoista?

    • dee1

      Jauuuuu Kuopioon matka käy syksyllä! :) pisteillä 117.

    • sallala

      Osaako kukaan sanoa varasijapaikoista? Näkyykö yliopistohaussa tällöin " varalla"? Itselläni näkyy pelkkä " hylätty", joten en varmaan siis ole päässyt edes millekään varasijalle?

      • Keke24

        Näkyykö noi sisäänpäässeet siis jossain nettisivulla?


    • Dee1

      Hylätty=hylätty veikkaisin. Kaikki näkee oman tuloksen netistä yliopistohaku.fi.

    • pojankloppiiiiiii

      Täälläkin yksin sisään pääsiä helsingistä, vielä nuorena poikana (just valmistunut lukiosta) vähän jännittä muuttaa yksin asustelemaan kuopioon. Koko ikäni oon helsingissä asunu ni myös toi kuopio kaupunkina jännitää. Niin paljon on jakanut mielipiteitä.voisiko kukaan siellä asuva kertoa vähän tarkemmin että onko ihan väsynyt paikka? mieluiten tietysti opiskelijan näkökulmasta ajateltuna! :)

      • pojankloppiiii

        Yksi*


    • Kuopijoon

      Ei niin väsynyt kuin helsinki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1625
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe