Aloittelija

16vkuvaaja

39

237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gralt

      Sommittelu sulla ainakin on kohtuullisen hyvin hanskassa, vaikkakin osassa maisemakuvia horisontti on keskellä, joka toimii melko harvoin.

      Toinen minkä huomasin, niin monet kuvat on otettu melko kovassa keskipäivän valossa joka latistaa kuvia. Kokeilepa välttää sitä aikaa päivästä, jolloin aurinko on korkealla taivaalla. Yleisesti ottaen n. pari tuntia auringonnousun jälkeen ja toisaalta ennen sen laskua saa huomattavasti erilaisen fiiliksen kuviin.

      Muutoin en näe mitään sen suurempaa moittimista.

      Ei muuta kuin reippaasti lisää kuvia napsimaan :-)

      • 16vkuvaaja

        Arvostan kommenttiasi suuresti :)


    • ihan mutulla

      Ensivaikutelmia.
      Kiva monipuolinen kokoelma. Moni kuvista paranisi rajaamalla. Valotus on pääsääntöiseti kohdallaan. Kameran koekeuteen kannattaa paneutua, esim kokeilemalla.

      Monissa maisemakuvissasi on ideaa, mutta sommittelua kannattaa opiskella lisää. Minusta hyvässä kuvassa pitää yleensä olla etuala, kohde (huomiopiste) ja tausta.
      Sommittelun perussäännöt kannattaa opetella vaikka niitä ei pidä orjallisesti noudattaa.

      COOLPIXien kuvanlaatu on yllättävän hyvää.
      D70:n värit näyttää likaisilta, paitsi punaisen sävyt, mistähän mahtaa johtua. Jos kuvansäätyohjelmassasi on Clarity-säädin niin sitä kannattanee kokeilla.

      • 16vkuvaaja

        Kyllä noihin kaikkiin on hiukan clarityä laitetty. Käytän Adoben Lightroom 5:sta


      • ihan mutulla
        16vkuvaaja kirjoitti:

        Kyllä noihin kaikkiin on hiukan clarityä laitetty. Käytän Adoben Lightroom 5:sta

        Kokeileppa lisätä D70 -kuviin kirkkautta (clarity) vähän reippaammin (max 60), ehkä hyös saturation ja vibrance (n 15). Jos punainen menee ”överiksi” niin pudota HSL-välilehdellä punaisen kylläisyyttä (saturation) tarpeenmukaan. Ehkä myös sinisen luminanssia kannattaa säätää maisemakuvissa.


      • 16vkuvaaja
        ihan mutulla kirjoitti:

        Kokeileppa lisätä D70 -kuviin kirkkautta (clarity) vähän reippaammin (max 60), ehkä hyös saturation ja vibrance (n 15). Jos punainen menee ”överiksi” niin pudota HSL-välilehdellä punaisen kylläisyyttä (saturation) tarpeenmukaan. Ehkä myös sinisen luminanssia kannattaa säätää maisemakuvissa.

        Mutulla niitä on tähänki asti heitelty ja vähän katteltu mikä sopii, oman maun mukaan :) Tuleviin kuvin voisin vähän laitella enemmän. Kiitos vinkistä :)


      • ihan mutulla
        16vkuvaaja kirjoitti:

        Kyllä noihin kaikkiin on hiukan clarityä laitetty. Käytän Adoben Lightroom 5:sta

        Kun sinulla on tuo LR niin on vaikea ymmärtää miksi et korjaa kuvien valkotasapainoa, se kun on kaikkein nopein ja helpoin säätö (pipetillä)

        Kokeileppa klikata pipetillä esim DSC_9603.jpg -kuvan valkoseksi maalattuja raitoja (asfaltilla)


      • 16vkuvaaja
        ihan mutulla kirjoitti:

        Kun sinulla on tuo LR niin on vaikea ymmärtää miksi et korjaa kuvien valkotasapainoa, se kun on kaikkein nopein ja helpoin säätö (pipetillä)

        Kokeileppa klikata pipetillä esim DSC_9603.jpg -kuvan valkoseksi maalattuja raitoja (asfaltilla)

        Miksi haluaisin niistä "paremmat", sillä tuon värisenä ne näyttää suurinpirtein oikeilta. Muuten ne näyttäisi epärealistisiltä tai käy vaikka ite kattomassa EFLA -lentokentällä ;)


      • ihan mutulla
        16vkuvaaja kirjoitti:

        Miksi haluaisin niistä "paremmat", sillä tuon värisenä ne näyttää suurinpirtein oikeilta. Muuten ne näyttäisi epärealistisiltä tai käy vaikka ite kattomassa EFLA -lentokentällä ;)

        Niinkai se on, oikea värikin on katsojan silmässä.
        Jos kuvaa vain itselleen niin muiden mielipiteistä ei kannata välittää, eikä selittää omia.

        Mun värimittarilla mitattuna:
        – valkoiseksi maalattujen viivojen väri on oranssi (n. R:236, G:213 ja B:185)
        – taivas turkoosi (R:134, G:157 ja B:163)

        Minä en ole tavannut tuollaisia, mutta ei sillä tosiaankaan ole merkitystä. Jokainen on omien mielipiteittensä asiantuntija.

        Lupaan olla jatkossa kommentoimatta, ettet joudu selittämään valintojasi. Minun neuvojani ei kannata edes kokeilla.

        En väitä olevani oikeassa, siksi juri tuo ”mutulla” (musta tubtuu)


      • 16vkuvaaja
        ihan mutulla kirjoitti:

        Niinkai se on, oikea värikin on katsojan silmässä.
        Jos kuvaa vain itselleen niin muiden mielipiteistä ei kannata välittää, eikä selittää omia.

        Mun värimittarilla mitattuna:
        – valkoiseksi maalattujen viivojen väri on oranssi (n. R:236, G:213 ja B:185)
        – taivas turkoosi (R:134, G:157 ja B:163)

        Minä en ole tavannut tuollaisia, mutta ei sillä tosiaankaan ole merkitystä. Jokainen on omien mielipiteittensä asiantuntija.

        Lupaan olla jatkossa kommentoimatta, ettet joudu selittämään valintojasi. Minun neuvojani ei kannata edes kokeilla.

        En väitä olevani oikeassa, siksi juri tuo ”mutulla” (musta tubtuu)

        Hei älä ota kommenttiani niin todellisesti, itse olen vasta aloittelija, joten haen rakentavaa palautetta. Kiitän kovasti.

        PS: todellaki kokeilen!


    • 10v?

      ”16v ja olen kuvannut muutaman vuoden”
      Nuo 2008 kuvatut siis 10-vuotiaana?
      Miksi kehitys näyttää pysähtyneen?

      • 16vkuvaaja

        Tällä hetkellä koulu painaa pahasti päälle joten valokuvaus on jäänyt toisarvoiseksi. Koskaan en ole yhtään valokuvauskurssia käynyt, joten itse olen kaiken opiskellut valokuvaukseen liittyen.


      • ihan mutulla
        16vkuvaaja kirjoitti:

        Tällä hetkellä koulu painaa pahasti päälle joten valokuvaus on jäänyt toisarvoiseksi. Koskaan en ole yhtään valokuvauskurssia käynyt, joten itse olen kaiken opiskellut valokuvaukseen liittyen.

        Rakentava kritiiki on hyödyllisintä, mutta se vaatii lukijalta asennetta ja sitä on yleensä vaikea ottaa vastaan.
        Kritiikin kritiikissä on harvoin mieltä, yleensä se kertoo vain asennevammasta.

        Kenenkään mielipide ei tee kuvistasi huonompia eikä parempia.

        Albumissasi on mielenkiintoisia kuvia, harjoitus tekee mestarin


    • ainesta on

      Olen itsekkin harrastajakuvaaja ja varmaankin ainakin äitisi ikäinen. Kuvaan myös työkseni mutta en kameralla ;)). Visuaalinen silmäni on testattu nuorena kun pyrin opinahjooni ;)).

      Voisin sanoa että aivan ihania luontokuvia. Sinulla on monipuolinen silmä. Sinussa piilee ilmeisesti myös visualistia !

      Kuvaan itse paljon makroja. Poikani (kuvaa myöskin työkseen vähän isommilla kameroilla ;)) hankki minulle loittorenkaat kun innostuin lähikuvista.
      Katselin sinun kukka ym. lähikuviasi "sillä silmällä". Niissä voisi olla kehittämisen varaa. Katso kuvakulmia enemmän ja näe kauneutta niissä niinkuin maisemissakin, niin onnistus varmaan.

      Mukava harrastus, eikö ? Suorita koulu kuitenkin kunnialla lopuun. Media alaltakin voi löytyä mielenkiintoisia jatko opiskelupaikkoja. Tosin vain sitkeät ja lahjakkaaat työllistyvät ;)) kilpailu on kovaa.

      • 16vkuvaaja

        Mukava saada positiivistä palautetta kuvistani, todella arvostan sitä. Kiitos samalla pienistä vinkeistäsi :)


    • Varotuksensana

      Nykypäivinä kannattaa kyllä sitten olla melko varovainen sensuhteen miten ja missä parhaita kuviaan jakelee ja mihinkä kilpailuihin niitä lähettelee kun joku ne rosvoaa
      ja tekee niillä hyväntilin rahaa tai paljon pahaa eikä niitä saa helposti ikuna ees
      pois bittiavaruuesta..
      Ikävää mutta totta. Itte kuvanottanut kärsii eikä häntä pidetä juuri minään monissa
      piireissä jopa "ammattimaisissa".
      Et kai kuviasi innolla esittelesi jos et halua niistä hyvää palautetta?
      Muista ettet ylpisty liikaa ja anna kuviasi silkasta näyttämisen ilosta vääriinkäsiin.

      • silkasta?

        Tässä on nyt kyllä ”pitkiä matoja”
        ”Itte kuvanottanut kärsii eikä häntä pidetä juuri minään”
        —mistähän tuo kärsimys mahtaa tulla.
        Jos et tiedä, että kuviasi on rosvottu, niin miksi tiedät kärsiä siitä, Jos taas tiedät niin tekijänoikeuslaki ja oikeus valokuvaan takaa, että oikeuksiasi kunnioitetaan tai saat mahdollisista oikeukiesi rikkomisista kohtuullisen korvauksen.

        ”ja tekee niillä hyväntilin rahaa tai paljon pahaa”
        —tuo on pelkkää mielikuvituksen tuotetta, kukaan ei pysty tekemään paljon rahaa johkun harrastelija ottamilla kuvilla, ei edes harrastelija itse. Eikä harrastuksella ole tarkoitus tehdä rahaa vaan kuluttaa.

        Minulla valokuvauksen harrastaminen tuo silkkaa huvia ja syyn liikkua ulkona.
        On hienoa jos joku pitää kuviani niin hyvinä, että haluaa kopioida niitä.


      • 16vkuvaaja

        "Et kai kuviasi innolla esittelesi jos et halua niistä hyvää palautetta?"

        Joku pidät kuviani todella hyvinä tai sitten olet viestiny ymmärtänyt täysin väärin, mutta voin hiukan selventää asiaa; haluan rakentavaa palautetta, lähinnä sitä mitä kannattaa tehdä toisin.


      • tehdä toisin
        16vkuvaaja kirjoitti:

        "Et kai kuviasi innolla esittelesi jos et halua niistä hyvää palautetta?"

        Joku pidät kuviani todella hyvinä tai sitten olet viestiny ymmärtänyt täysin väärin, mutta voin hiukan selventää asiaa; haluan rakentavaa palautetta, lähinnä sitä mitä kannattaa tehdä toisin.

        Tarkoitatko myös mm. valkotasapainoa


      • 16vkuvaaja
        tehdä toisin kirjoitti:

        Tarkoitatko myös mm. valkotasapainoa

        Eri monitorit näyttää värit eri tavalla!


      • tehdä toisin
        16vkuvaaja kirjoitti:

        Eri monitorit näyttää värit eri tavalla!

        haluan rakentavaa palautetta
        vs
        Eri monitorit näyttää värit eri tavalla!

        Eli siis väreistä ei pidä antaa palautetta kun vika on aina palautteen antajan monitorissa?


    • kamerat?

      Mielenkiintoinen kamerakokoelma luontokuvaajalla
      – NIKON D70
      – COOLPIX S9500
      – COOLPIX S1000pj
      – SAMSUNG ST9
      – Samsung GT-I9105P

      • samsung3

        Samsung gt-l9105p on puhelin s2 plus


    • Erkki46

      Onhan näissä jo jotain. Huomaa että olet kuvaillut paljon. Anna kameran vaan soida lisää niin hyvä tulee.

    • 13vemil
      • 16vemil

        Eetu, on hyvin epäsivistynyttä linkata minun galleriani. Ensinäkään en ole 13-vuotias ja toiseksi en sanoisi mitään tuollaista. Hyvin lapsellista


      • 16vkuvaaja
        16vemil kirjoitti:

        Eetu, on hyvin epäsivistynyttä linkata minun galleriani. Ensinäkään en ole 13-vuotias ja toiseksi en sanoisi mitään tuollaista. Hyvin lapsellista

        Minunko linkkaama tuo muka olisi, en käyttäisi tässä viestiketjussa muuta nimimerkkiä, kuin "16vkuvaaja". Joten ilmeisesti joku muu henkilö on linkanut tänne galleriasi url -osoitteen. Pahoittelut jonkun muun käytöksen puolesta.


      • suksi1

        Hei oikeasti suksikaa nyt vittuun täältä, vaikka ette hiihtää osaisikaan!!!!


      • setoinensuksi
        suksi1 kirjoitti:

        Hei oikeasti suksikaa nyt vittuun täältä, vaikka ette hiihtää osaisikaan!!!!

        Tuossa on sitä asennetta! Typerää väitellä täällä! Ja typerintä aloittaa tuollainen!


      • 16vkuvaaja
        suksi1 kirjoitti:

        Hei oikeasti suksikaa nyt vittuun täältä, vaikka ette hiihtää osaisikaan!!!!

        Olet aivan oikeasssa


    • 16vemil

      Hei älä yritä! Olen kanssasi kokoajan puhunut ja tiedän mistä on kyse. Hävisit minulle tänään 10 000 biljardissa ja halusit kostaa minulle julkaisemaalla kommentin nimelläni. Hyvin lapsellista toimintaa. Aion olla se järkevämpi osapuoli ja hautaan oman sotakirveeni ja jätän sinut omaan arvoosi!

      • 16vkuvaaja

        Olet oikeassa, olen pahoillani. Pyydän syvästi anteeksi


      • 16vkuvaaja

        10 000 biljardissa, miksi sitten käyttäisin halpoja kameroita kuvia ottaessani? En minä mistään Las Vegasista ole kotoisin, olen SUOMALAINEN!


      • 16vkuvaaja
        16vkuvaaja kirjoitti:

        Olet oikeassa, olen pahoillani. Pyydän syvästi anteeksi

        Sinä feikki 16vkuvaaja voit painua ties minne, ei ole kiva että viestiketjuni liataan tällä tavoin....


      • 16vemil
        16vkuvaaja kirjoitti:

        10 000 biljardissa, miksi sitten käyttäisin halpoja kameroita kuvia ottaessani? En minä mistään Las Vegasista ole kotoisin, olen SUOMALAINEN!

        Anteeksi, tarkoitin lähinnä mobiililaitteelle suunnattua sovellusta.


      • 16vkuvaaja
        16vemil kirjoitti:

        Anteeksi, tarkoitin lähinnä mobiililaitteelle suunnattua sovellusta.

        Biljardi sovellusta, kerro toki lisää


      • oikein16vkuvaaja
        16vemil kirjoitti:

        Anteeksi, tarkoitin lähinnä mobiililaitteelle suunnattua sovellusta.

        Hei, Minä oikeasti pyysin anteeksi. Olen oikeasti pahoillani aiheuttamastani mielipahasta. Voitko mennä muualle sinä feikki 16vkuvaaja :)


      • 16vkuvaaja
        oikein16vkuvaaja kirjoitti:

        Hei, Minä oikeasti pyysin anteeksi. Olen oikeasti pahoillani aiheuttamastani mielipahasta. Voitko mennä muualle sinä feikki 16vkuvaaja :)

        Nyt käytit taas nimimerkkiäni väärin...... Mihin tää maailma on menossa.....


      • Nytoikeasti123
        16vkuvaaja kirjoitti:

        Nyt käytit taas nimimerkkiäni väärin...... Mihin tää maailma on menossa.....

        Ei oo nykynuorilla muuta tekimistä, kun väitellä jostain joutavasta asiasta. Etteköhän kuulkaas jätä tämän palstan sikseen....


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2052
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe