kipparikoulutus ennen

kokenut2

Merikapteeniksi ennen joltisenkin näin.


36 kk merellä laivassa ja lomia ei lasketa
9 kk rentoutuen koulussa >> perämiehen kirja
15 kk seilaten perämiehenä 7d/viikko ilman lomia
9 kk rentoutuen koulussa >> yliperämiehenkirja
15 kk ylimpänä tai sitä seuraavana perämiehenä, tietty liikenne
9 kk rentoutuen koulussa
6 kk ylimpänä tai sitä seuraavana perämiehenä
99 kuukautta eli 8,25 vuotta ja merikapteenin kirja taskuun, muodollinen pätevyys. (Meniköhän oikein, korjatkaa).
Tämä vauhti siis teoriassa ilman vapaita. Käytännössä valmistuminen alusta loppuun kesti hyvin paljon yli kymmenen vuotta, minulla sotaväkineen 13 vuotta, puolisen vuotta ylikin. Koulussa oli siis viikonloput ja lomat, mutta meripalvelu oli 7d/ viikko.
Jostakin luin, että nykyään merikapteeniksi vaaditaan 460 pistettä? Tuntuu uskottavalta, sillä taannoin kokemusvaatimuksesta tingittiin runsaasti, sillä tuolla tasolla valmistuminen ei saa kestää 8 tai jotain vuotta.
Päälliköksi pääseminen vaatii huomattavasti pidemmän ajan. Eivät varustajat jätä miljoonaomaisuutta kokemattomien käsiin. Valtameriliikenteessä myös yliperämieheltä vaaditaan merikapteenin pätevyys ja usein laivoissa on 2 – 3 merikapteeninkirjan omaavaa.
Muistelen kerrotun Rauman kouluun 90-luvulla tulleen runsaasti monen ällän ylioppilaita ja muuta hyvää porukkaa 39 henkeä. Fiksut nuoret tajusivat jo ensimmäisenä talvena, että ensimmäistä kaluunaa pääseekin kiillottelemaan vasta vuosien kuluttua. Neljää kipparin nauhaa vasta ehkä 15 vuoden päästä, josko silloinkaan. Keväällä mukana oli vain 11 opiskelijaa. Mielenkiintoista?

13

482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 60 luvulla noin 10 v

      Kukaan lukion tai amiksen olki-aivo tuollaiseen usko, ennen kuin heräte annetaan realeihin.

      • Elän

        Vain hiukan fiksumpaa porukkaa lienevät nykyiset merelle tulijat.

        Koulutus on erilaista, vanhan miehen mielestä teorian osalta tätä päivää, mutta kokemuksen arvostaminen on unohtunut.

        Ennen ei harjoiteltu ilman palkkaa muutamaa viikkoa, vaan tehtiin töitä pitkään ja saatiin siitä jonkinlainen palkka. Myös ennen koulutukseen tuloa. Konepuolella oli omat juttunsa ja niissäkin työkokemus eri osa-alueilla oli huomattavaa. Kokonaisaika koulussa lyhyemmän kouluvuoden ansiosta hiukan lyhyempi ja kokonaisaika naarmun verran lyhyempi saavuttaa ylikonemestarin pätevyys, kuin merikapteenin pätevyys.

        Peruskokemus merellä, kouluun, oikeisiin töihin perämieheksi, kouluun, töihin, kouluun ja sittenkin vielä tietyssä asteessa toimiminen ja paperit kouraan. Kipparin jobi joillekin joskus sen jälkeen.

        Nykyisin fiksut kaverit tutustuvat työhön, sitten tulevat muutamaksi viikoksi harjoittelemaan ilman pientäkään ansiota? Älykkäät varustajat voisivat maksaa vaikkapa pienen palkan harjoittelijoille. Näissä nuorissahan on merenkulun tulevaisuus. Kun heille maksettaissiin "jotain", voitaisiin myös vaatia jotain.

        Vahva näkemykseni on, että nykynuoret ovat hiukan fiksumpia kuin me aikoinamme. Koulutus laadustaan huolimatta ja opetus sen lisäksi kaipaisi osin entiseen palaamista. Koulua, työtä, kokemusta.

        Toivon merenkululle Suomessakin edes jonkinlaista tulevaisuutta.


        Toivossa elän


      • luuvartin puoli
        Elän kirjoitti:

        Vain hiukan fiksumpaa porukkaa lienevät nykyiset merelle tulijat.

        Koulutus on erilaista, vanhan miehen mielestä teorian osalta tätä päivää, mutta kokemuksen arvostaminen on unohtunut.

        Ennen ei harjoiteltu ilman palkkaa muutamaa viikkoa, vaan tehtiin töitä pitkään ja saatiin siitä jonkinlainen palkka. Myös ennen koulutukseen tuloa. Konepuolella oli omat juttunsa ja niissäkin työkokemus eri osa-alueilla oli huomattavaa. Kokonaisaika koulussa lyhyemmän kouluvuoden ansiosta hiukan lyhyempi ja kokonaisaika naarmun verran lyhyempi saavuttaa ylikonemestarin pätevyys, kuin merikapteenin pätevyys.

        Peruskokemus merellä, kouluun, oikeisiin töihin perämieheksi, kouluun, töihin, kouluun ja sittenkin vielä tietyssä asteessa toimiminen ja paperit kouraan. Kipparin jobi joillekin joskus sen jälkeen.

        Nykyisin fiksut kaverit tutustuvat työhön, sitten tulevat muutamaksi viikoksi harjoittelemaan ilman pientäkään ansiota? Älykkäät varustajat voisivat maksaa vaikkapa pienen palkan harjoittelijoille. Näissä nuorissahan on merenkulun tulevaisuus. Kun heille maksettaissiin "jotain", voitaisiin myös vaatia jotain.

        Vahva näkemykseni on, että nykynuoret ovat hiukan fiksumpia kuin me aikoinamme. Koulutus laadustaan huolimatta ja opetus sen lisäksi kaipaisi osin entiseen palaamista. Koulua, työtä, kokemusta.

        Toivon merenkululle Suomessakin edes jonkinlaista tulevaisuutta.


        Toivossa elän

        Aikanani Suomen kauppalaivastossa oli rekisteröity hiukan yli 500 alusta, mitenkä monta nyt on?

        Samassa toivossa elän elämäni loppuun asti, mikäli niin pitkään elän.


      • vahtimies88
        luuvartin puoli kirjoitti:

        Aikanani Suomen kauppalaivastossa oli rekisteröity hiukan yli 500 alusta, mitenkä monta nyt on?

        Samassa toivossa elän elämäni loppuun asti, mikäli niin pitkään elän.

        http://www.trafi.fi/palvelut/tilastot/merenkulku

        Tuolta löytyypi nykyinen määrä. Suomen kauppalaivastossa tällä hetkellä noin 700 alusta.


      • luuvartin puoli
        vahtimies88 kirjoitti:

        http://www.trafi.fi/palvelut/tilastot/merenkulku

        Tuolta löytyypi nykyinen määrä. Suomen kauppalaivastossa tällä hetkellä noin 700 alusta.

        Tarkoitan ulkomaan liikenteessä olevia kauppa aluksia, joissa itsekin palvelin.


      • Milloin oli?
        luuvartin puoli kirjoitti:

        Tarkoitan ulkomaan liikenteessä olevia kauppa aluksia, joissa itsekin palvelin.

        No minä vuonna palvelit?
        Tuossa käppyrässä näyttää olevan n.500 laivaa vuoden 1970 lopussa, 1988 n.400 laivaa ja 2012 tuo 700.
        Oliko nuo 500 ulkomaanliikenteessä olevia kauppa-aluksia sinun aikana? Jos noin oli niin mihin lähteeseen se tieto perustuu?


      • vahtimies88
        luuvartin puoli kirjoitti:

        Tarkoitan ulkomaan liikenteessä olevia kauppa aluksia, joissa itsekin palvelin.

        Kylläpä noista seitsemästäsadasta kauppalaivasta suurin osa on ulkomaan liikenteessä. Harva suomalainenkaan kauppa-alus seilaa ainoastaan esim. Kemi-Kotka väliä...


      • x??????
        vahtimies88 kirjoitti:

        Kylläpä noista seitsemästäsadasta kauppalaivasta suurin osa on ulkomaan liikenteessä. Harva suomalainenkaan kauppa-alus seilaa ainoastaan esim. Kemi-Kotka väliä...

        Mielestäni juttu alkoi merimiesten koulutuksesta ja nyt "tingataan" laivojen määrästä ja tietolähteistä. ????????????????????????????????????????????


      • vahtimies88
        x?????? kirjoitti:

        Mielestäni juttu alkoi merimiesten koulutuksesta ja nyt "tingataan" laivojen määrästä ja tietolähteistä. ????????????????????????????????????????????

        Oli aloituksen aihe mikä tahansa, minä korjaan jos näen korjattavaa. Jos ei se sovi, niin ei ole pakko kenenkään lukea.


      • Kysyn ?????
        vahtimies88 kirjoitti:

        Oli aloituksen aihe mikä tahansa, minä korjaan jos näen korjattavaa. Jos ei se sovi, niin ei ole pakko kenenkään lukea.

        Voisiko joku selvittää aloituksen tyylillä, millainen merikapteeniksi koulutus on nykyään? Kuinka pitkä koulutusaika, kokemus ja siis yhteensä.

        En tarkoita sitä, että selitetään millaisia nykyiset merelle tulijat ovat tai millaisia he olivat ennen, vaan kuinka kauan minkin pätevyyden saavuttaminen teoriassa kestää.

        Kiitos


        .


      • Yx ihmettelijä
        Kysyn ????? kirjoitti:

        Voisiko joku selvittää aloituksen tyylillä, millainen merikapteeniksi koulutus on nykyään? Kuinka pitkä koulutusaika, kokemus ja siis yhteensä.

        En tarkoita sitä, että selitetään millaisia nykyiset merelle tulijat ovat tai millaisia he olivat ennen, vaan kuinka kauan minkin pätevyyden saavuttaminen teoriassa kestää.

        Kiitos


        .

        Nuoret kysyvät nykyisestä koulutuksesta. Fiksua kysyä.

        Kukaan ei oikein vastaa, mitä se on tänä päivänä? Ihmeellistä?


      • ahteriin jäänyt.

      • Ihmettelijä
        ahteriin jäänyt. kirjoitti:

        Eikö siinä ole jo soutuveneetkin mukana siinä 700:sa ?

        Hei ahteriin jäänyt? Mistä lienetkään jäänyt ahteriin? Ei kai 700 ole luku, jolla merimiehiä koulutetaan? Koulutuksestahan tässä alun perin oli kysymys, vai olenko minä tajunnut väärin koko jutun? Luulin, että kyse olisi merimiesten koulutuksesta, tai oikeastaan merikapteenien. Nämä jutut palstalla karkaavat valitettavasti asiasta toiseen aivan miten sattuu.

        Kertonee koulutuksen puutteesta tai tasosta????


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5309
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3437
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      192
      1463
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      988
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe