Tein ls-ilmoituksen sijaisvanhemmista ;D

jukkis774

Eli niin kuin otsikko kuuluu tein ls-ilmoituksen sijaisvanhemmista. Sain "salaa" kuvattua videomateriaalia, missä sijaisvanhemmat juovat alkoholia saunan jälkeen. Heillä on siis 3 omaa lasta ja 3 sijoitettua. No nyt kaikki lapset ovat haettu pois, ja kiireellisessä sijoituksessa. Teinkö jotain väärin?? Vai oliko ihan aiheellista? Varmaa on ainakin se, että heiltä lähti samalla omatkin lapset sijoitukseen, joten tulot tippuvat huomattavasti, no eihän se ole minun ongelma.. ;D Aikaa on kiirellisestä sijoituksesta kulunut jo n.4 kk., eikä lapsia ole vieläkään palautettu!

29

609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • otetaan iisisti kaik

      Joivatko he siis humalaan asti itsensä? Alkoholiahan SAA nauttia kodissa vaikkapa saunan jälkeen. Mutta sijaisten mielestä tosin vain heillä on oikeus nauttia olutta ja sijoitettujen lasten vanhemmilla ei.

      Eli humaltuminen lasten seurassa ei, hyvä noin ylipäätään, ole hyvä, mutta huostaanottoon ei ole tarvetta satunnaisten naukkailujen takia...A-klinikan tuki olisi se ensisijainen taikka jokin muu hallintaryhmä.

      • kohtuukäyttö sallitt

        Kohtuullisen, päivittäisen alkoholinkäytön on todettu pidentävän elinikää.

        Esim monet Etelä-Eurooppalaiset juovat aterioitten yhteydessä viiniä, jossa on paljon enemmän alkoholia kuin suomalaisessa keskikaljassa.


    • Komppaan

      Et tehnyt mitään väärin. Kaljan kittaaminen on yhtälailla humalahakuista, muutoin juo mehua tai vettä, kyllä niillä jano lähtee. Alkoholiriippuvuus ei tokene kaljan kittaamisella, vaan tarvitsee mielenterveyshoitoa.

      • Kuri

        Hyvä et osotit kansakaisrohkeutta, Mä tein kans yhestä ns. kirjailijasta. En sano nimeä etten vahingossakaa mainosta sitä


      • kuria vaan
        Kuri kirjoitti:

        Hyvä et osotit kansakaisrohkeutta, Mä tein kans yhestä ns. kirjailijasta. En sano nimeä etten vahingossakaa mainosta sitä

        No sinusta ei ainakaan olis edes siihen hommaan, kirjoitustaidostasi päätellen:)


    • otetaan iisille

      Miten niin muka alkoholia saa nauttia?
      Eipä tuosta ole pitkäkään aika kun mediassa sossut selittivät, että alkoholi EI KUULU missään muodossa edes vähän nautittuna lapsiperheeseen!

      Kyllä tämä ls-asiakkaiksi keploteltujen keskuudessa on tiedetty aina, vaikka vanhempia ei päihteiden käytöstä epäiltäisikään, niin alkoholi on täysin kielletty, jopa parin saunaoluen muodossa. Miksi ihmeessä sen pitäisi olla sallittua sijaisvanhemmille!

      • cherei

        Missähän mediassa tuollaista on näkynyt, kun multa on ainakin mennyt ohi. Tosin näin täysraittiina menee helposti nuo alkoholiaiheet muutenkin ohi. Mutta saunaolut on saunaolut. Ottipa sen sitten bio tai sijari. Kännääminen on kännäämistä, olipa sitten bio tai sijari. Jälkimmäinen ei ole soveliasta minkään muotoisessa lapsiperheessä. Edellinen ok, varsinkin jos lapset jo nukkumassa ja toinen ei ota, ts. on ajokuntoinen.


    • Lapsuus lapsille

      Eihän alkoholia saa juoda...
      Totta puhuen viekää hyvät ihmiset lapsenne tuttaville tai mummolaan yökylään ja juokaa vuoropäivinä. Pieni juhlistus ei tee pahaa, mutta kova humalahakuinen juominen on jo oire vakavammasta.
      Sijaisvanhemmat ja mummotkin saavat ottaa viinilasillisensa, kun ovat omissa oloissaan. Miksi tämä on niin vaikeaa meille suomalaisille?

      • elkää juoko

        Ei muuten saa, ainakaan lastensuojelulain mukaan. Vaikka ne piltit olisi hoidossa, niin vanhemmilla on täysraittius. Minulla on asiasta mustaa valkoisella:))
        Niin hassulta kun se kuulostaakin, niin näin on päätetty.


      • cherei
        elkää juoko kirjoitti:

        Ei muuten saa, ainakaan lastensuojelulain mukaan. Vaikka ne piltit olisi hoidossa, niin vanhemmilla on täysraittius. Minulla on asiasta mustaa valkoisella:))
        Niin hassulta kun se kuulostaakin, niin näin on päätetty.

        No näytäppä se mustaa valkoisella. Edelleenkin itse täysraittiina en ymmärrä mikä tarve ihmisillä on juoda ylipäätään, mutta en ala ketään tuomitsemaankaan saunaoluen takia. Tärkeintä on, että lapsilla on paikalla turvallinen aikuinen, joka kykenee toimittamaan lapsen esim. tarvittaessa ensiapuun. Toisaalta on kuitenkin muistettava, että kaikilla vanhemmilla ei edes ole ajokorttia tai autoa, joten mieleatäni tärkeintä on että paikalla on joku joka kykenee soittamaan taksin tai ambulanssin. Lasten kanssa saman katon alla juomista en puolestaan ymmärrä, mikäli juominen on humalahakuista (en tarkoita yhtä saunaolutta tai viinilasia ruoan kanssa), sellaista lapsen ei tule nähdä. Jatkuva tissuttelu menee mielestäni tähän samaan kategoriaan.


      • elkää juoko
        cherei kirjoitti:

        No näytäppä se mustaa valkoisella. Edelleenkin itse täysraittiina en ymmärrä mikä tarve ihmisillä on juoda ylipäätään, mutta en ala ketään tuomitsemaankaan saunaoluen takia. Tärkeintä on, että lapsilla on paikalla turvallinen aikuinen, joka kykenee toimittamaan lapsen esim. tarvittaessa ensiapuun. Toisaalta on kuitenkin muistettava, että kaikilla vanhemmilla ei edes ole ajokorttia tai autoa, joten mieleatäni tärkeintä on että paikalla on joku joka kykenee soittamaan taksin tai ambulanssin. Lasten kanssa saman katon alla juomista en puolestaan ymmärrä, mikäli juominen on humalahakuista (en tarkoita yhtä saunaolutta tai viinilasia ruoan kanssa), sellaista lapsen ei tule nähdä. Jatkuva tissuttelu menee mielestäni tähän samaan kategoriaan.

        No en todellakaan lähde omia papereita tänne skannaamaan. Olen itsekin täysin raitis! Enkä tuomitse niitä jotka oluella käyvät.
        Noinhan sen pitäisi mennä, lapsella paikalla turvallinen aikuinen, mutta ei kuulemma mene. Kysyin tätä asiaa sosiaalityöntekijältä joka oli kirjannut perheestämme valheelliseksi osoittautuneen päihdeilmoituksen.
        Lapsiperheessä ei saa nauttia alkoholia, koska se vaarantaa lapsen terveen kehityksen. Kysyin vielä, tarkoittaako tämä, ettei lapsi perheessä, edes lasten ollessa hoidossa saa nauttia mitään. Vastaus oli takeltelevaa, no noin on nyt päätetty.
        Siis vitsinä otin koko jutun, en pitänyt kirjausta vakavana, mutta totta toinen puoli:))


      • cherei
        elkää juoko kirjoitti:

        No en todellakaan lähde omia papereita tänne skannaamaan. Olen itsekin täysin raitis! Enkä tuomitse niitä jotka oluella käyvät.
        Noinhan sen pitäisi mennä, lapsella paikalla turvallinen aikuinen, mutta ei kuulemma mene. Kysyin tätä asiaa sosiaalityöntekijältä joka oli kirjannut perheestämme valheelliseksi osoittautuneen päihdeilmoituksen.
        Lapsiperheessä ei saa nauttia alkoholia, koska se vaarantaa lapsen terveen kehityksen. Kysyin vielä, tarkoittaako tämä, ettei lapsi perheessä, edes lasten ollessa hoidossa saa nauttia mitään. Vastaus oli takeltelevaa, no noin on nyt päätetty.
        Siis vitsinä otin koko jutun, en pitänyt kirjausta vakavana, mutta totta toinen puoli:))

        Lastensuojelulakia tarkoitin. Missä SIELLÄ lukee noin? Sanoit noin lukevan lastensuojelulaissa ja siihen kohtaan toivoin sinun laittavan vaikka linkkiä, kun kerran niin varma olet asiastasi?


      • elkää juoko
        cherei kirjoitti:

        Lastensuojelulakia tarkoitin. Missä SIELLÄ lukee noin? Sanoit noin lukevan lastensuojelulaissa ja siihen kohtaan toivoin sinun laittavan vaikka linkkiä, kun kerran niin varma olet asiastasi?

        Siis tää kyseinen sossu vetos lastensuojelulakiin. Johan mä kirjotin, että vitsinä otin koko kirjauksen, enkä sitä tännekään niin vakavissani laittanut.
        Vakavasta asiasta toki on kyse, mutta menee vähän yli.
        Silti olen sitä mieltä, että lasten seurassa ollaan selvinpäin.


      • Kruunupää 11
        elkää juoko kirjoitti:

        Ei muuten saa, ainakaan lastensuojelulain mukaan. Vaikka ne piltit olisi hoidossa, niin vanhemmilla on täysraittius. Minulla on asiasta mustaa valkoisella:))
        Niin hassulta kun se kuulostaakin, niin näin on päätetty.

        En ihmettele ollenkaan, vaikka edellytettäisiin totaalista alkoholista pidättäytymistä. Tiedän itsekin yhden tapauksen, vaikka en ole sijoitettujen lasten bio- enkä sijaisvanhempi. Kyse oli siitä, että kun äiti otti sen saunakaljan tai lasillisen viiniä, ottaminen loppui vasta, kun lapsi soitti piipaa-auton - milloin poliisin, milloin ambulanssin. Joskus vasta monen vuorokauden kuluttua siitä saunakaljasta. Silloin äidistä ei pitkiin aikoihin ollut ottamaan vastuuta lapsestaan, vaikka torkki sen ottamisen lopettaisikin.


    • Sisarkateus

      Biovanhemmista en tiedä, mutta tuntemassani sijaisperheessä sattui seuraavan lainen juttu. Sijaisvanhemoien vietyä muksut bioperheelle viikonlopuksi, he juhlistivat vapaataan pihviaterialla ja pullollisella viiniä. Sosiaalipäivystyksestä oli soitettu kesken aterian lasten vanhempien olevan kännissä. Sijaisäiti oli naurahtanut puhelimeen; "niin mekin olemme". Sillä seurauksella, että heidän käskettiin hankkia selvä kuski ja hakea lapset kotiin. Niin oli meneteltykin. Eli sijareilla on lupa juoda, muilla ei.

      • cherei

        Niin no, kännissä ja kännissä. Lasi viiniä ruoan kanssa on ehkä hieman eri juttu kuin kossua ja kaljaa hölkyn kölkyn. Varsinkin jos lapsi on huostaanotettu syystä alkoholi. Minusta lapsen on ihan hyvä nähdä ns. tervettä alkoholinkäyttöä (saunakalja, lasi viiniä ruoan kanssa - ymmärtääkseen, että alkoholia on TARKOITUS nauttia kohtuudella. Runsasta alkoholinkäyttöä ei lapsen kuulu nähdä missään muodossa. Missään perhemuodossa. Itse olen kasvanut sijaisperheessä, koska omat vanhempani unohtivat viinahuuruissaan huolehtia minun hyvinvoinnistani. Myös niinä neljänä kertana kun halusivat minut takaisin ja huostaanottoni peruttiin. Onneksi pääsin aina takaisin samaan sijaisperheeseen. Olen kuulemma aluksi pelännyt mm. sijaisisäni saunakaljoja ja jouluaterioiden viinilasillisia, mutta kun olin nähnyt että se ei johda humaltumiseen, en enää pelännyt. En kuitenkaan ole alkanut sen kummemmin ihainnoimaankaan alkoholin käyttöä, itse en juo lainkaan, lähinnä siksi että uskon vanhempieni alkoholismin olevan parantumaton sairaus - tavallaan mielisairaus - mahdollisesti perinnöllinen sellainen, enkä halua siihen itse sairastua. Olen kuitenkin nähnyt, että alkoholia voi käyttää maltillisestikin, enkä siksi pidä sitä pahana mikäli se maltillisena pysyy. Suomalaisten alkoholinkäyttö on kuitenkin melko lailla holtitonta, ja lapsethan siitä yleensä kärsii. Surullista sinänsä. En tiedä henk. koht yhtään sijaisperhettä jossa alkoholin käyttö olisi liiallista ja holtitonta, mutta ei kai sekään mahdotonta ole. Saunaoluesta tai viinilasista KENENKÄÄN käräyttäminen olisi kuitenkin mielestäni kohtuutonta.


      • Muistan tään
        cherei kirjoitti:

        Niin no, kännissä ja kännissä. Lasi viiniä ruoan kanssa on ehkä hieman eri juttu kuin kossua ja kaljaa hölkyn kölkyn. Varsinkin jos lapsi on huostaanotettu syystä alkoholi. Minusta lapsen on ihan hyvä nähdä ns. tervettä alkoholinkäyttöä (saunakalja, lasi viiniä ruoan kanssa - ymmärtääkseen, että alkoholia on TARKOITUS nauttia kohtuudella. Runsasta alkoholinkäyttöä ei lapsen kuulu nähdä missään muodossa. Missään perhemuodossa. Itse olen kasvanut sijaisperheessä, koska omat vanhempani unohtivat viinahuuruissaan huolehtia minun hyvinvoinnistani. Myös niinä neljänä kertana kun halusivat minut takaisin ja huostaanottoni peruttiin. Onneksi pääsin aina takaisin samaan sijaisperheeseen. Olen kuulemma aluksi pelännyt mm. sijaisisäni saunakaljoja ja jouluaterioiden viinilasillisia, mutta kun olin nähnyt että se ei johda humaltumiseen, en enää pelännyt. En kuitenkaan ole alkanut sen kummemmin ihainnoimaankaan alkoholin käyttöä, itse en juo lainkaan, lähinnä siksi että uskon vanhempieni alkoholismin olevan parantumaton sairaus - tavallaan mielisairaus - mahdollisesti perinnöllinen sellainen, enkä halua siihen itse sairastua. Olen kuitenkin nähnyt, että alkoholia voi käyttää maltillisestikin, enkä siksi pidä sitä pahana mikäli se maltillisena pysyy. Suomalaisten alkoholinkäyttö on kuitenkin melko lailla holtitonta, ja lapsethan siitä yleensä kärsii. Surullista sinänsä. En tiedä henk. koht yhtään sijaisperhettä jossa alkoholin käyttö olisi liiallista ja holtitonta, mutta ei kai sekään mahdotonta ole. Saunaoluesta tai viinilasista KENENKÄÄN käräyttäminen olisi kuitenkin mielestäni kohtuutonta.

        Juttu on sossunelättisijarin kirjoittama. Kirjoituksestaan nousee uutena asiana kertomus omien vanhempiensa mielensairaudesta, joista geeneistään hän aivan aiheellisesti on huolestunut. Ja oma sijoitustaustansa. Muu juttunsa on vanhaa tuttua kerrontaa. Hänen miehensä on densu ja sijaislapset kauhistuneina joutuneet seuraamaan ukon dokaamista. Sijari pitää puolustuspuheita, mielestään ukon kaljoittelu on sivistynyttä toimintaa ja sijaisperheiden normi käytännettä.


      • Talonmies2
        Muistan tään kirjoitti:

        Juttu on sossunelättisijarin kirjoittama. Kirjoituksestaan nousee uutena asiana kertomus omien vanhempiensa mielensairaudesta, joista geeneistään hän aivan aiheellisesti on huolestunut. Ja oma sijoitustaustansa. Muu juttunsa on vanhaa tuttua kerrontaa. Hänen miehensä on densu ja sijaislapset kauhistuneina joutuneet seuraamaan ukon dokaamista. Sijari pitää puolustuspuheita, mielestään ukon kaljoittelu on sivistynyttä toimintaa ja sijaisperheiden normi käytännettä.

        Toi sossuelättisijari alkoi "kirjailijaksi" ks Kakin maku, kun lapset vähenee kuntien säästöjen vuoksi. Vaan kohta loppuu lapsilla rahastaminen kokonaan.


      • cherei
        Muistan tään kirjoitti:

        Juttu on sossunelättisijarin kirjoittama. Kirjoituksestaan nousee uutena asiana kertomus omien vanhempiensa mielensairaudesta, joista geeneistään hän aivan aiheellisesti on huolestunut. Ja oma sijoitustaustansa. Muu juttunsa on vanhaa tuttua kerrontaa. Hänen miehensä on densu ja sijaislapset kauhistuneina joutuneet seuraamaan ukon dokaamista. Sijari pitää puolustuspuheita, mielestään ukon kaljoittelu on sivistynyttä toimintaa ja sijaisperheiden normi käytännettä.

        Olen 23-vuotias mies, ukkoa minulla ei ole, ainoastaan maailman paras tyttöystävä ja kissa nimeltä Milo.


      • cherei
        Talonmies2 kirjoitti:

        Toi sossuelättisijari alkoi "kirjailijaksi" ks Kakin maku, kun lapset vähenee kuntien säästöjen vuoksi. Vaan kohta loppuu lapsilla rahastaminen kokonaan.

        Kyseistä kirjaa en ole lukenut, saati kirjoittanut, mutta pitänee lukea, kun sitä noin hehkutatte. Ehkäpä joskus kirjoitankin omista kokemuksistani, mutta vielä ei ole sen aika. Oikeustieteen opinnot ensin ;)


      • cherei
        cherei kirjoitti:

        Kyseistä kirjaa en ole lukenut, saati kirjoittanut, mutta pitänee lukea, kun sitä noin hehkutatte. Ehkäpä joskus kirjoitankin omista kokemuksistani, mutta vielä ei ole sen aika. Oikeustieteen opinnot ensin ;)

        Ai niin. Sossun elätiksi tunnustaudun - vanhemmistani kun ei ollut minua elättämään. Onneksi sijaisperheeni adoptoi minut jäätyäni täysorvoksi. Sijari en ole, eikä minusta varmaankaan sellaista tule. Aivan liian rankkaa työtä, sen olen adoptio/sijaisvanhempiani seuraamalla todennut. Tukiperheeksi? Ehkä joskus, jos nyt vaikka ensin omia lapsia, eikä varmaan niitäkään vielä pariin vuoteen.


      • Talonnainen
        cherei kirjoitti:

        Kyseistä kirjaa en ole lukenut, saati kirjoittanut, mutta pitänee lukea, kun sitä noin hehkutatte. Ehkäpä joskus kirjoitankin omista kokemuksistani, mutta vielä ei ole sen aika. Oikeustieteen opinnot ensin ;)

        cherei kulta, ÄLÄ lue jos tosiaankin olet ollut sijoituksessa pahoitat suotta mielesi, täyttä potaskaa koko kyhäelmä


    • Vihtorivaari

      Lastensuojeluilmoitusta ei koskaan tehdä aikuisista. Ei biovanhemmista tai mistään muistakaan vanhemmista. Ilmoitus tehdään lapsista.

    • Gapi.

      Vanhempien alkoholin juominen yleensä vaikuttaa lapsiin. Silloin vanhemman käytös muuttuu ja lapsi voi kokea turvattomuutta. Jos biologiset vanhemmat olisivat juoneet alkoholia lasten läsnäollessa ja joku olisi nähnyt asian niin lastensuojelun sosiaalityöntekijät olisivat todennäköisesti ottaneet lapset huostaan. Joskus on ihan hyvä taltioida tilanteita jos epäilee ettei sijaisperheessä ole asiat niinkuin pitäisi. Onpahan ainakin todistuaineistoa jota voi myöhemmin tarvita ja josta voi olla hyötyä esim.tutkinnan kannalta.

    • Sijaississi

      Olemme käyneet sijaisperhekoulutuksen muutama vuosi sitten Espoossa. Siellä keskusteltiin alkoholinkäytöstä monelta kannalta. Sijaislasten läsnäollessa, kuten omienkin, lasillinen viiniä juhlapäivällisellä ja saunaolut silloin tällöin on ihan ok. Ei joka saunan yhteydessä välttämättä ettei lapset opi siihenkään että sauna ja olut kuuluisivat automaattisesti yhteen tai joka päivällisellä tietenkään. Eli erityistilanteet pitää sallia ja ne opettavat myös lapselle, että aikuinen voi olla normaali eikä käyttäydy epäasiallisesti juotuaan oluen. Tai näkee, ettei se lähde hanskasta kuten hänen lapsuudenkodissaan, vaan pullosta saattaa mennä väljähtänyt puolikas lavuaariin. Itse olen alkoholistin lapsi, enkä tykkää lasten edessä juoda. Mutta olen opetellut, että yksi juoma (ja tosiaan vain yksi) juhlallisissa tilaisuuksissa on ok, eikä tee alkoholista sitten ainakaan tabua. Oli kiva kuulla sossuilta vahvistuskin asiaan kurssilla. Sijaisperheet ovat aivan normaaleita perheitä ja normaaleita ihmisiä niissä pitääkin olla. Sijaisperheiden tukeminen on tärkeää kyttäämisen sijaan. Mutta edelleen tärkeintä olisi bioperheen tukeminen niin, että lapset voisivat pysyä perheissään. Se ei aina toteudu, usein siksi ettei biot myönnä ongelmiaan että niihin voisi saada apua. Ikävä kyllä vanhemmilta usein on se vanhemmuus hukassa ja sijoituksiin päädytään. Sijoituksen jälkeen se vanhemmuus kaunaisena nostaa päätään ja tehdään sijaisperheestä tyhjiäkin ilmoituksia. Eihän se sijaisperhe niitä lapsia vie, vaan sossut, ja syy on biovanhemmissa, pelkästään biovanhemmissa. Ongelmiensa myöntämisen kautta voi päästä hyvään vanhemmuuteen kiinni, ei toisia syyttämällä.

    • huhuhuh

      Sijaississille: Eli syy on sinun mielestä poikkeksetta AINA OIKEISSA vanhemmissa, eikä sossunlumpuissa?

      Ota se pää pois Per------ ja mieti ajattele, sillä maalaisjärjellä, joka sulle suotiin? Se ei voi VAAN olla niin vaikeeta?

      • Kököt

        Päät on kaikilla sijareilla jossain syvyyksissä. Ei sellaista tekstiä kukaan tänne osaa laittaa, että ne asennevammaansa muutaisivat


      • fkdvjbdufgisjdbvd

        Luetun ymmärtäminen , idiootti ...


    • Sillä tienaa hyvin

      Tommosia ne sijaisperheet on! Rahan takia nuoleskelevat sossuntätejä ja keräävät lapsia, joihin usein suhtautuvat monen kertoman mukaan hyvinkin vihamielisesti!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe