Kemiin lennetään vai....

Siivellä

Lapin matkailulentoasemilla, eli Ivalossa,Enontekiöllä, Kemi-Torniossa, Kuusamossa,Rovaniemellä ja Kittilässä kehitys on ollut kokonaisuutenaan myönteistä ja kansainvälisten matkustajien määrä nousi Lapissa 6.7 % edellisestä vuodesta........
Lähde:Pohjolan Sanomat 14.01.2014

http://yle.fi/uutiset/lapissa_rovaniemen_ja_ivalon_lentomatkustajien_maarat_kasvoivat_muiden_laskivat/7028249

Saman asian voi kertoa näköjään monella tavalla, eikä se ole uutta. Miten Kemi on vedetty tähän kokonaisuuteen mukaan, olisko. joten tuon Posarin uutisointiin on mennyt luotto.

105

1303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..............

      Oulussa sanotaan vähentyneen.
      Jospa sittenkin Kemissä on nousua ollut, kun nuohan 2 ovat kilpailleet.

      • Tavis matkaaja

        Ikävä kyllä, suuri osa lomamatkustajista,kuten minäkin, menee omin neuvoin Kemi-Tornio seudulta Ouluun. Oulusta Norvegianilla Helsinkiin ja sieltä eteenpäin ;joko halpalentoyhtiön tai matkatoimiston tarjoamalla lentoyhtiöllä. Edullisimmaksi olen huomannut Norvegian lennot ja nettivaraus suoraan kohdemaan hotelliin tai sitten vuokraan sieltä asunnon netistä,jos on iso kaupunki Barceloona,Pariisi tai vastaava .Tarjonta on valtava,samoin hintakilpailu.Hyvissä ajoin varatessa;esim. Oulu-H:ki 28,90€ suuntaansa,ja aikataulut pitää,ajatellen jatkoyhteyksiä..Euroopan lennoissa Finnair ei halua,tai pysty kilpailemaan hinnoissa Norskien kanssa.Täällä taas Flypen syöttölennot kalliita ja harvoja,vaatii lisäyöpymisiä,joten autopaikka oulunsalossa polttoainekuluineen on pieni osa edelliseen verrattuna.


    • Jalat maahan

      Onkohan Posarilla tapahtunut tahallinen asian vierestä kertominen. Jos Kemin lentoaseman matkustajamäärässä on tapahtunut 12 prosentin lasku niin miten kummassa se silloin on kasvanut? Kemin lentoaseman liikenteen kasvua on aivan
      turha odottaa Kemin matkailukohteiden vetovoimaisuudella. Katselkaa avoimesti
      ympärillenne ja asettukaa turistin asemaan.Mitä sellaista näette joka saisi teidät yöpymään ja tulemaan toisenkin kerran? Nykyinen puuhastelu resiina ym. suunitelmineen ja lumilinnan ylistämisineen on epätoivoista unelmahöttöä. Ei matkailu nouse keskujohtoisen byrokratian toimesta vaan yritteliäiden,aktiivisten yksilöiden kovan työn tuloksena. Täällä vain on pulaa sellaisista.Ja Rahasta.

      • Laviini

        Kuinkahan suuren Kiinteän rakennuksen (tarkotuksesta riippumatta) olisi kemiin saatu niillä rahoilla,joita on lumilinnaan toistakymmentä vuotta satsattu.Tulojahan niistä (Kemille) on vaikea osoitaa euromääräisesti luotettavasti.Se kyllä olisi helpompi laskea Paljonko kaikkiin Lumilinnoihin on satsattu rahaa ,ja mitä sillä olisi saatu.


      • apin8

        Matkustajamäärässä on varmaan tapahtunut paljon suurempi lasku kun tuo mainittu 12 % . Lieneekö enää yksi kone päivässä käyvän kääntymässä Kemi-Tornio kentällä , vai onko loppunut kaikki lennot . Muuan vuosi sitten tuli ja meni koneita kyseiseltä kentältä useita kertoja vuorokaudessa .


    • Lav viini

      Onkohan niitä kukaan edes koskaan laskenu?

      • yöks

        on varmasti mutta ei uskalla(kehtaa)kertoa. Tulos on varmaan pitkästi miinuksella vaikka linnan alkuvuosina tuli komea konkurssi jonka laskut maksoi kemiläinen veronmaksaja.Sitten jatkettiin entisellä tyylillä veronmaksajain avustuksella. Kovasti on ollu uhoa ja kehuja ja ilmaista mainosta mutta ainoat jotka voivat hyvin ovat lumilinnan ympärillä siipeilijät. Ei ole näkynyt lentokentällä matkailijatungosta
        kesällä eikä talvella.


    • Jo on

      Tottakai lennetään. Ohessa viimeisin Finnavian matkustajatilasto lentoasemittain.
      Firma toimii liiketaloudellisin perustein ja tilastot on niin kuin olla pitää. Siellä ei uskota, toivota tai arvioida niin kuin jossain tehdään tarkoitushakuisesti. Kemi-Tornion kentän osalta huomio kiinnittyy etenkin ulkomaalaisten matkustajien määrään vertailussa muihin Lapin kenttiin. Klikkaa kohtaa "Matkustajat lentoasemittain"
      https://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen/tilastot/2014/

    • tottahantoki666

      Tammi-maaliskuun matkustajamäärillä mitattuna Rovaniemi on Lapin suurin lentoasema; toisena tulee Kittilä.

      Kemi on siellä häntäpäässä lopetettavien listalla. Parin vuoden sisään saa sekin kenttä keskittyä laskuvarjohyppyihin ja harrastelijakiihdytysajoihin.

    • cccccc
    • Eilentäjänpoika

      Lentoliikenne Kemiin loppuu vuoden 2017 alussa. Miksi se jatkuisi pitempään? Kemissä ja lähialueilla ei ole mitään sen kaltaista toimintaa että sen varaan yksikään
      lentoyhtiö aloittaisi liikennöintiä Kemiin. Eikä sellaista toimintaa ole tulossakaan.
      Oulun kenttä on lähellä ja kapasiteetti riittää. Kemiin suuntautuvan matkailun takia Kemi ei lentoasemaa tarvitse ja liike-elämän henkilöstö käyttää jo nyt enenevässä määrin muita kuin Kemin lentoasemaa. Toivotaan(Kemin talousvisioinnissa
      käytetty termi) että edes nykyinen pieni lentokone jatkaa urhoollisesti lentoja Kemiin
      ja onhan niitä vielä pienempiäkin matkustajakoneita.

      • Kaiken uskova

        "Lentoliikenne Kemiin loppuu vuoden 2017 alussa. "
        No niin varmaan vissiin luultavasti. Jutustasi tulee vielä uskottavampi, jos väität junaliikenteen loppuvan Kemiin vuonna 2016.


      • T. Torvinen.

        "Lentoliikenne Kemiin loppuu vuoden 2017 alussa."
        Häiritseekö lentoliikenne sinua, kun toivot sen loppuvan. On Kemissä muitakin asuinalueita. Muuta pois lentokentän läheltä, jos häiritsee.


    • Eilentäjänpoika

      Ei junaliikenne lopu. Juna vie köyhät,aloitekykyiset ja eteenpäin pyrkivät nuoret pois
      Kemistä johonkin muualle jossa saattaa olla jopa tulevaisuus ja jossa työpaikkoihin
      valitaan muun kuin jäsenkirjan perusteella. Kun he joskus tulevat käymään Kemissä
      he ihmettelevät Kemin köyhää,apaattista mutta ah niin värikästä ja monikulttuurista
      katunäkymää ja ovat tyytyväisiä että lähtivät aikoinaan täältä pois. Muuten,oletteko
      kuulleet Kemistä muualle lähteneen aikovan palata takaisin? Aivan. En minäkään.

      • Kemiläinen.

        "oletteko kuulleet Kemistä muualle lähteneen aikovan palata takaisin? "
        Olen kuullut ja nähnyt monen palanneen Kemiin. Niin minäkin.
        Muuten: ei Kemin-Tornion lentokenttä ole pelkästään kemiläisiä varten, johan sen nimikin kertoo. Nimeen pitäisi lisätä Keminmaa. monia ympäryskuntia ja ehkä Haaparantakin. Kansainvälinen kenttä, ja tarpeellinen. Ei sen toiminta lopu.


      • Näitäriittääkemissä
        Kemiläinen. kirjoitti:

        "oletteko kuulleet Kemistä muualle lähteneen aikovan palata takaisin? "
        Olen kuullut ja nähnyt monen palanneen Kemiin. Niin minäkin.
        Muuten: ei Kemin-Tornion lentokenttä ole pelkästään kemiläisiä varten, johan sen nimikin kertoo. Nimeen pitäisi lisätä Keminmaa. monia ympäryskuntia ja ehkä Haaparantakin. Kansainvälinen kenttä, ja tarpeellinen. Ei sen toiminta lopu.

        Löysitkö aivan itse oikean työpaikan vai menitkö jäsenkirjan avulla kunnan hommiin?


      • saahan sitä selitell
        Näitäriittääkemissä kirjoitti:

        Löysitkö aivan itse oikean työpaikan vai menitkö jäsenkirjan avulla kunnan hommiin?

        Jäsenkirjalla töihin?

        Luuletko siis tosiaan, että minä tunnen kaikki samaa puoluetta äänestävät? Ja heistä sitten valitsisin työntekijöitä.. Ei se noin mene. Ensin katsotaan koulutus ja työkokemus. Sitten soitellaan läpi entisiä työpaikkoja ja kutsutaan haastatteluun ne jotka vaikuttavat parhailta. Niistä valitaan se joka sopii tehtävään parhaiten.

        Mitään jäsenkirjoja ei missään vaiheessa kysytä. Tuo on vain sitä haastatteluissa epäonnistuvien höpötystä, kun eivät tajua miten huonon kuvan antavat itsestään.


    • extempore

      http://www.finavia.fi/fi/tietoa-finaviasta/tilastot/2014/

      Ohessa "veres" tiedote Suomen lentoasemien liikennetilastoista kuluvan vuoden kesäkuun loppuun saakka. Tilastossa näkyy kesäkuu erikseen ja ajanjakso vuoden alusta kesäkuun loppuun. Tästä voi verrata esim. Kemi-Tornion lukuja muiden pohjoisten kenttien, kuten Oulu, Rovaniemi, Kittilä ja Ivalo lukuihin.
      Tämä kansainvälisten matkustajien ja laskeutumisten määrä kiinnostaa myös kuukausittain, joka on eritelty.

      • Eilentäjänpoika

        Suunta on vakuuttavasti alaspäin. Jospa lentoliikenne Kemiin loppuukin jo 2016
        vuoden alussa? Se on tälle seutukunnalle vakava paikka jos näin käy. Finavia ei
        ole mikään "toivotaan uskotaan"yritys vaan se on oikea liikelaitos joka ei elä toiveista
        vaan liiketoiminnan tuomasta rahasta. Ja Kemin lentoaseman tuloksella sitä ei tule.


      • Taavetti.
        Eilentäjänpoika kirjoitti:

        Suunta on vakuuttavasti alaspäin. Jospa lentoliikenne Kemiin loppuukin jo 2016
        vuoden alussa? Se on tälle seutukunnalle vakava paikka jos näin käy. Finavia ei
        ole mikään "toivotaan uskotaan"yritys vaan se on oikea liikelaitos joka ei elä toiveista
        vaan liiketoiminnan tuomasta rahasta. Ja Kemin lentoaseman tuloksella sitä ei tule.

        "Jospa lentoliikenne Kemiin loppuukin jo 2016"
        Se on sinun toiveesi, mutta niin ei valitettavasti käy. Kemi-Tornio-lentoasemaa käytetään vilkkaasti. Ennemmin suljetaan rautatiet kuin Kemi-Tornio-lentoasema. Käyttö on jatkuvaa aaltoilua taloussuhdanteista riippuen. Teitä maailmanlopun ennustajia on ollut kautta aikojen mutta karavaani kulkee, vaikka koirat haukkuu.


      • Kemiläinen.

        "tiedote Suomen lentoasemien liikennetilastoista kuluvan vuoden kesäkuun loppuun saakka."
        Kemi-Tornio-lentoaseman käyttö näyttää lisääntyneen kesäkuussa jopa yli 14 %. Se on hyvä suunta. Siellä näyttää käyneen jopa ulkomaisten lentoyhtiöiden koneita. Sitä en tiennytkään. Luulin ulkomaisten matkustajien käyttävät näitä kotimaisia reittilentoja. Hyvä vaan, että on vilkastunut. Kyllä siitä hyötyy kemiläisetkin.


      • Eilentäjänpoika
        Taavetti. kirjoitti:

        "Jospa lentoliikenne Kemiin loppuukin jo 2016"
        Se on sinun toiveesi, mutta niin ei valitettavasti käy. Kemi-Tornio-lentoasemaa käytetään vilkkaasti. Ennemmin suljetaan rautatiet kuin Kemi-Tornio-lentoasema. Käyttö on jatkuvaa aaltoilua taloussuhdanteista riippuen. Teitä maailmanlopun ennustajia on ollut kautta aikojen mutta karavaani kulkee, vaikka koirat haukkuu.

        Huomaa yksi asia,"Taavetti". En ole toivonut enkä toivo Kemin lentoliikenteen loppu-
        mista. Kemiin suuntautuvan lentoliikennematkustajien määrä on laskenut tasaisesti.
        Kun parempaa ei ole odotettavissa niin kuinka kauan arvelet Finavian kestävän
        tappiollisen kentän tukemista? Jonkin lumilinnan tai resiinarallin varaan ei kannata
        laskea minkäänlaista matkustajamäärien kasvua. Muutama lomalentolähtökään
        ei kannattavuutta kohenna.


      • Kemiläinen.
        Eilentäjänpoika kirjoitti:

        Huomaa yksi asia,"Taavetti". En ole toivonut enkä toivo Kemin lentoliikenteen loppu-
        mista. Kemiin suuntautuvan lentoliikennematkustajien määrä on laskenut tasaisesti.
        Kun parempaa ei ole odotettavissa niin kuinka kauan arvelet Finavian kestävän
        tappiollisen kentän tukemista? Jonkin lumilinnan tai resiinarallin varaan ei kannata
        laskea minkäänlaista matkustajamäärien kasvua. Muutama lomalentolähtökään
        ei kannattavuutta kohenna.

        "Kemiin suuntautuvan lentoliikennematkustajien määrä on laskenut tasaisesti."
        No kun se ei ole laskenut vaan kasvanut:
        http://www.finavia.fi/fi/tietoa-finaviasta/tilastot/2014/ .
        Mistä näitä mustamaalaajia riittää ja mitä he hyötyvät siitä?
        Selväähän on, että taloussuhdanteet vaikuttavat matkustajamääriin. Nyt näyttää kuitenkin olevan niin, että Kemin lentoliikenne sen kun vaan kasvaa, vaikka talous ei varsinaisesti olekaan lähtenyt nousuun.


    • matkailu ru les

      Kansainvälinen matkustajamäärä on noussut 72.7 % viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna Kemin kentällä. Kyllä se on lumilinnan ja sammon ansiota. Kun Kemiin tulee se uusi lomakeskus tilanne senkun paranee. Lennot ei lopu vaan lisääntyy.

    • Miinusta
      • Plussaa

        "Aika hyvä ja realistinen kommentti mieheltä, joka tuntee lähiseudun asioita. "
        Aika höperö, lähes vuoden takainen kirjoitus mieheltä, joka ei tunne käyttäjätilastoja. Ei ole kehdannut panna edes nimeään julki. Kaikkea se Pohjolan Sanomatkin julkaisee. Uusien tilastojen mukaan Kemi-Tornion lentoaseman käyttö on voimakkaassa kasvussa:
        http://www.finavia.fi/fi/tietoa-finaviasta/tilastot/2014/


      • Eilentäjänpoika
        Plussaa kirjoitti:

        "Aika hyvä ja realistinen kommentti mieheltä, joka tuntee lähiseudun asioita. "
        Aika höperö, lähes vuoden takainen kirjoitus mieheltä, joka ei tunne käyttäjätilastoja. Ei ole kehdannut panna edes nimeään julki. Kaikkea se Pohjolan Sanomatkin julkaisee. Uusien tilastojen mukaan Kemi-Tornion lentoaseman käyttö on voimakkaassa kasvussa:
        http://www.finavia.fi/fi/tietoa-finaviasta/tilastot/2014/

        Tilastoja voi,kuten teet,lukea noinkin. Ota kuitenkin huomioon että nyt puhutaankin
        pitkäaikaisemmasta kehityksestä ja se on Kemin kohdalla laskeva. Eikä suunnan
        muuttavaa trendiä ole näkyvissä. Kemin matkakeskus on vielä,ja pitkään, n.s vaiheessa eikä sen toteutuminen ole mitenkään varmaa.Mistä rahoitus? Jos Kemis-
        sä ja yleensä Merilapissa tapahtuu muutos elinkeinoelämän ja etenkin teollisuuden
        piristymisessä niin lentovuorojen lisäys tapahtuu nopeasti. Todellinen tarve saa
        aikaan lentovuorojen lisäyksen,toiveilla ja tyhjällä höpötyksellä eivät lentovuorot
        lisäänny.


      • Plussaa Kemille
        Eilentäjänpoika kirjoitti:

        Tilastoja voi,kuten teet,lukea noinkin. Ota kuitenkin huomioon että nyt puhutaankin
        pitkäaikaisemmasta kehityksestä ja se on Kemin kohdalla laskeva. Eikä suunnan
        muuttavaa trendiä ole näkyvissä. Kemin matkakeskus on vielä,ja pitkään, n.s vaiheessa eikä sen toteutuminen ole mitenkään varmaa.Mistä rahoitus? Jos Kemis-
        sä ja yleensä Merilapissa tapahtuu muutos elinkeinoelämän ja etenkin teollisuuden
        piristymisessä niin lentovuorojen lisäys tapahtuu nopeasti. Todellinen tarve saa
        aikaan lentovuorojen lisäyksen,toiveilla ja tyhjällä höpötyksellä eivät lentovuorot
        lisäänny.

        Ihmettelen sairaalloista tarvettasi mustamaalata Kemi-Tornion lentoaseman tulevaisuutta. Tilastot osoittavat yksikäsitteisesti, että myös laman aikana lentoaseman toiminta on vilkastunut. Jopa ulkomaisten lentojen määrä on lisääntynyt, kotimaisista lennoista puhumattakaan. Positiivista kehitystä eivät sairaalloiset höpötyksesi lentoaseman lopettamisesta miksikään muuta. Ainut perustelusi näyttää olevan joku vuoden takainen yleisöosasto- tai vastaava nimetön lehtikirjoitus, jossa jankutetaan samaa. Lienee sekin ollut sinun kirjoittamasi.


    • Voi hyvänen aika

      http://yle.fi/uutiset/kemi-tornio_menettaa_lentomatkustajia_edelleen/7351217

      Niin mitkä tilastot. Viralliset tilastot myös Finnavian näyttää negatiivisen kehityksen.
      Ei sinun kannata jankata, kun et näy osaavan lukea edes lehteä saatika tilastoja. Puhut jostain Pohjolan Sanomien jutusta ? Etkö osaa lukea, haastattelu oli toisesta lehdestä ja ellet löytänyt nimeä niin siinä oli tekijä isolla sivun oikeassa reunassa. Erittäin tunnettu asiantuntija, joka tuntee Meri-Lapin talouden myös lentoliikenteen osalta ja on yrittänyt kaikkensa, että tilanne paranee. Sinä et näköjään tunne. Tajuatko mitä tilastossa oleva kansainvälinen lento merkitsee ?
      Kemi-Tornio on mopen osalla puhuttaessa kansainvälisistä lennoista ja niiden matkustajamääristä verrattuna esim. Rovaniemi-Kittilä-Ivalo asemiin. Näin se vaan on. Kemi-Tornio asema elää kotimaan matkustajilla ja ne on vähentyneet koko ajan. Tiedätkö mikä matkustajaluku minimissään pitäisi olla, että toiminta olisi kannattavaa, ilmeisesti osaat sen verran lukea, että huomaat paljonko luvusta 100.000 puuttuu.
      Vai haluatko tästäkin tilaston.

      • Kemiläinen.

        "Niin mitkä tilastot."
        Finavian virallinen tilasto: http://www.finavia.fi/fi/tietoa-finaviasta/tilastot/2014/
        Kasvu on ollut huikeat 14%.
        "ellet löytänyt nimeä niin siinä oli tekijä isolla sivun oikeassa reunassa. "
        Mainitsemasi kuva liittyi toiseen lehtikirjoitukseen ja toiseen aiheeseen. Ei sellaisista kirjoitusksista kannata välittää, varsinkaan kun niissä ei ole edes kirjoittajan nimeä.
        Tilastojen mukaan Kemi-Tornion lentoaseman liikenne on kasvanut voimakkaasti. Ei Kemin-Tornion lentoaseman toimintaa mihinkään lopeteta. Se on toimiva lentoasema ja käyttö lisääntyy. Lentoasemalle pitäisi saada oma linja-auto, joka kuljettaisi matkustajia lähikaupungeista ja lähikaupunkeihin.


      • Eilentäjänpoika
        Kemiläinen. kirjoitti:

        "Niin mitkä tilastot."
        Finavian virallinen tilasto: http://www.finavia.fi/fi/tietoa-finaviasta/tilastot/2014/
        Kasvu on ollut huikeat 14%.
        "ellet löytänyt nimeä niin siinä oli tekijä isolla sivun oikeassa reunassa. "
        Mainitsemasi kuva liittyi toiseen lehtikirjoitukseen ja toiseen aiheeseen. Ei sellaisista kirjoitusksista kannata välittää, varsinkaan kun niissä ei ole edes kirjoittajan nimeä.
        Tilastojen mukaan Kemi-Tornion lentoaseman liikenne on kasvanut voimakkaasti. Ei Kemin-Tornion lentoaseman toimintaa mihinkään lopeteta. Se on toimiva lentoasema ja käyttö lisääntyy. Lentoasemalle pitäisi saada oma linja-auto, joka kuljettaisi matkustajia lähikaupungeista ja lähikaupunkeihin.

        Jopa "Kemiläinen" suoltaa paksua tekstiä. Luetun ymmärtämisen heikkous on varmaan teennäistä. Muuten tuota ei voi tulkita kun olen yllä mainittuja linkkejä
        tutkinut. Ja vielä oma linja-auto kuljetuksiin! Aina paranee... Eihän lentoasemalla ole edes paikallisia takseja kuin muutama kun lentokoneita joskus tulee. Että oikein
        linja-auto! Luuletko että Finavia sellaisen kustantaisi? Älä unta näe.


      • Kemiläinen.
        Eilentäjänpoika kirjoitti:

        Jopa "Kemiläinen" suoltaa paksua tekstiä. Luetun ymmärtämisen heikkous on varmaan teennäistä. Muuten tuota ei voi tulkita kun olen yllä mainittuja linkkejä
        tutkinut. Ja vielä oma linja-auto kuljetuksiin! Aina paranee... Eihän lentoasemalla ole edes paikallisia takseja kuin muutama kun lentokoneita joskus tulee. Että oikein
        linja-auto! Luuletko että Finavia sellaisen kustantaisi? Älä unta näe.

        "kun olen yllä mainittuja linkkejä tutkinut."
        Kemi-Tornion lentoaseman liikenne on kasvanut voimakkaasti. Tässä sinulle linkki: http://www.finavia.fi/fi/tietoa-finaviasta/tilastot/2014/ .
        "Eihän lentoasemalla ole edes paikallisia takseja kuin muutama"
        Takseja voi tilata lentoasemalle puhelimitse. Kemin kokoisessa kaupungissa lienee vain muutama kymmen taksia, eivät ne kaikki voi mennä lentoasemalle odottelemaan lentokoneita eivätkä kaikki asiakkaat tarvitse taksia.


      • Eilentäjänpoika
        Kemiläinen. kirjoitti:

        "kun olen yllä mainittuja linkkejä tutkinut."
        Kemi-Tornion lentoaseman liikenne on kasvanut voimakkaasti. Tässä sinulle linkki: http://www.finavia.fi/fi/tietoa-finaviasta/tilastot/2014/ .
        "Eihän lentoasemalla ole edes paikallisia takseja kuin muutama"
        Takseja voi tilata lentoasemalle puhelimitse. Kemin kokoisessa kaupungissa lienee vain muutama kymmen taksia, eivät ne kaikki voi mennä lentoasemalle odottelemaan lentokoneita eivätkä kaikki asiakkaat tarvitse taksia.

        Sinulla jäi linja-auto mainitsematta. Omistatko sellaisen ja kyttäät lentoasema-
        kyytejä?


      • Ei Välttämätön
        Eilentäjänpoika kirjoitti:

        Sinulla jäi linja-auto mainitsematta. Omistatko sellaisen ja kyttäät lentoasema-
        kyytejä?

        Ei se suurta enemmistöä hetkauta,vaikka Kemin lentokenttä suljettais matkustajaliikenteeltä. Oulu,jaLuleå toimivat tehokkaasti,ja siellä ystävällisempi palvelu,esim. turvatarkastuksessa. Muistan kun nuorta naista ei enää päästetty koneeseen "myöhästyneenä",vaikka jonon häntäpää oli vasta koneen ovella ja tytöllä lippuja passi kädessä! Kun mamma oli sattunut sanomaan,että ei enää! Pa..an tärkeitä,muka asiakaspalvelijoita.Näin ei toimita Oulussa eikä Luleåssa, joiden kautta olemme lentäneet viimeiset 5 vuotta. Koneessa on jopa odotettu viimeisiä matkustajia!!
        Kemin kenttä joutaa ilmailu-ja hyppyharrastajien käyttöön.
        Ne muutamat kunnallisvirkamiehet ja "kokousjohtajat"joutaa ajaa Ouluun,tai mennä junalla sinne Helsinkiin..
        Turisteillahan ei ole mitään asiaa Kemiin ilmateitse, he menevät pohjoiseen.


    • OH-LGA

      "Muistan kun nuorta naista ei enää päästetty koneeseen "myöhästyneenä",vaikka jonon häntäpää oli vasta koneen ovella ja tytöllä lippuja passi kädessä! Kun mamma oli sattunut sanomaan,että ei enää! Pa..an tärkeitä,muka "

      Muistan minäkin tuon tapauksen Kyseinen nuori nainen tuskin muistaa itse vahvan humalatillan vuoksi mitkä rajoittavat seikat oli taustalla.
      Lento yhtiö voi eveätä pääsyn oneeseen aikaisemman humalaissa aiheutetun konfliktin perusteella ja näin kyseisessä tapauksessa toimittiin lentoyhtiöstä tulleen faxin perusteella.

      • Slippery Slope

        Kirjoitustyylistä päätellen, et taida sinäkään muistaa enää huomenaamulla mitä tuli tänne kirjoiteltua?
        Tei sitten on tuhoutuneet ne koulun opit, liiman ja muiden eritteiden haistelussa?


      • Ei Välttämätön

        OH-LGA:lla oma tapaus.
        Tämä tyttö ,josta puhuin ei ollut nauttinut alkoholia ollenkaan.
        Aivan turha yrittää sotkea asiaa!


    • gfgdf

      Eikai kukaan "järkevä" lennä kemistä, koska se on niin kallista siihen verrattuna että matkustaa ouluun ja lentää sieltä. Myöskään nämä uudet halpabussilinjatkaan eivät tule kemiin asti niin niitäkin kannattaa käyttää oulusta. Kemistä lähtee kaikki pois liian kovan hinnoittelun takia.

    • Twin twin

      Itse ajattelin tulla ja vierailun jälkeen lähteä Kemistä lentäen. Huomattavasti mukavampaa kun lento tulee suoraan Kemiin, eikä Ouluun tai Rovaniemelle.

      • Niinpä niin

        Monikin ajattelee, mutta tee kuitenkaan niin, kun huomaavat hintaeron,eivät heitä rahaa tuuleen.


      • Eilentäjänpoika

        Tämähän se ihanne tilanne on kun aikataulut osuvat kohdalleen. Kaltaisiasi matkai-
        lijoita on vain liian vähän kannattavan lentoliikenteen ylläpitämiseksi Kemin kentältä.


      • Paattiosta.
        Eilentäjänpoika kirjoitti:

        Tämähän se ihanne tilanne on kun aikataulut osuvat kohdalleen. Kaltaisiasi matkai-
        lijoita on vain liian vähän kannattavan lentoliikenteen ylläpitämiseksi Kemin kentältä.

        "lijoita on vain liian vähän kannattavan lentoliikenteen ylläpitämiseksi Kemin kentältä. "
        Kemin-Tornion lentoaseman liikenne kasvaa koko ajan. Jossain vaiheessa liikennettä joudutaan rajoittamaan.
        Tilasto:
        https://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen/tilastot/2014/
        Jo nyt jotkut paikalliset asukkaat vastustavat Kemi-Tornion lentoaseman toimintaa, kun se muka aiheuttaa häiriöitä. Tästä esimerkkinä nimimerkki "eilenteerinpoika".


      • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
        Paattiosta. kirjoitti:

        "lijoita on vain liian vähän kannattavan lentoliikenteen ylläpitämiseksi Kemin kentältä. "
        Kemin-Tornion lentoaseman liikenne kasvaa koko ajan. Jossain vaiheessa liikennettä joudutaan rajoittamaan.
        Tilasto:
        https://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen/tilastot/2014/
        Jo nyt jotkut paikalliset asukkaat vastustavat Kemi-Tornion lentoaseman toimintaa, kun se muka aiheuttaa häiriöitä. Tästä esimerkkinä nimimerkki "eilenteerinpoika".

        53 eurolla pääsee Kemistä Helsinkiin nykyään. On se edullisempaa ja mukavampaa kuin junalla.

        Eihän täällä myydä juna lippujakaan.


      • Eilentäjänpoika
        Paattiosta. kirjoitti:

        "lijoita on vain liian vähän kannattavan lentoliikenteen ylläpitämiseksi Kemin kentältä. "
        Kemin-Tornion lentoaseman liikenne kasvaa koko ajan. Jossain vaiheessa liikennettä joudutaan rajoittamaan.
        Tilasto:
        https://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen/tilastot/2014/
        Jo nyt jotkut paikalliset asukkaat vastustavat Kemi-Tornion lentoaseman toimintaa, kun se muka aiheuttaa häiriöitä. Tästä esimerkkinä nimimerkki "eilenteerinpoika".

        On sinulla tosi kemiläinen kirjoitetun ymmärtämisen taito.Tässä ketjussa ei kukaan
        ole vastustanut Kemin lentoasemaa. On kysymys Kemin lentoaseman tulevaisuudesta. Kun matkustajia ei kertakaikkiaan ole tarpeeksi. Ja vielä kerran:
        Lentoyhtiöt seuraavat hyvin tarkasti matkustajamääriä koska vain ja ainoastaan se
        määrää lennetäänkö esim.Kemiin ja jos lennetään niin koneita löytyy tarpeen mukaan. Finaviakin on liikelaitos, sen on toimittava sen mukaisesti.


      • Tavis K.
        Eilentäjänpoika kirjoitti:

        On sinulla tosi kemiläinen kirjoitetun ymmärtämisen taito.Tässä ketjussa ei kukaan
        ole vastustanut Kemin lentoasemaa. On kysymys Kemin lentoaseman tulevaisuudesta. Kun matkustajia ei kertakaikkiaan ole tarpeeksi. Ja vielä kerran:
        Lentoyhtiöt seuraavat hyvin tarkasti matkustajamääriä koska vain ja ainoastaan se
        määrää lennetäänkö esim.Kemiin ja jos lennetään niin koneita löytyy tarpeen mukaan. Finaviakin on liikelaitos, sen on toimittava sen mukaisesti.

        "Lentoyhtiöt seuraavat hyvin tarkasti matkustajamääriä koska vain ja ainoastaan se
        määrää lennetäänkö esim.Kemiin "
        Kyllä ja sen takia näitä tilastoja tehdään:
        https://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen/tilastot/2014/
        Kemin lentoaseman käyttö lisääntyy sekä kotimaan että ulkomaan liikenteen osalta. Ei sellaista lentoasemaa voida lopettaa vaikka sitä vastustetaankin.


      • Tavis K.
        ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

        53 eurolla pääsee Kemistä Helsinkiin nykyään. On se edullisempaa ja mukavampaa kuin junalla.

        Eihän täällä myydä juna lippujakaan.

        "Eihän täällä myydä juna lippujakaan. "
        Eilen viimeksi ostin junalipun Kemin rautatieasemalla. Niitä ostetaan nykyään automaatista. Sieltä saa juuri sellaisen lipun kuin haluaa.


      • Eilentäjänpoika
        Tavis K. kirjoitti:

        "Lentoyhtiöt seuraavat hyvin tarkasti matkustajamääriä koska vain ja ainoastaan se
        määrää lennetäänkö esim.Kemiin "
        Kyllä ja sen takia näitä tilastoja tehdään:
        https://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen/tilastot/2014/
        Kemin lentoaseman käyttö lisääntyy sekä kotimaan että ulkomaan liikenteen osalta. Ei sellaista lentoasemaa voida lopettaa vaikka sitä vastustetaankin.

        No sanoppa "Tavis" kuka tässä ketjussa on vastustanut Kemin lentoasemaa?


    • Oma kenttä ok

      http://fi.flybe.com/cam/cam/executeItineraryAndPriceReselect.action

      Pääset halvemmalla ja tuolla mainitsemalla hinnalla seuraavan kerran elokuun 25. Mikäs siinä, jos tietää lähtöpäivän edemmäs. Jos lähdet esim. ylihuomenna niin hinta on eri luokkaa kuten linkistä näkee. Pitää vaan kannustaa paikallisia ihmisiä käyttämään "omaa" lentokenttää.

    • Eilentäjänpoika

      No niin. Taas pukkaa projektia kemin lentoliikenteen tiimoilta. Mistä näitä projektien
      aloituskehitelmiä pukkaa? Ensimmäistäkään lentomatkailijaa ei tule tuollaisten projektien tuloksena. Rahaa palaa sellaista tahtia että niillä rahoilla olisi tuettu suoraan lentoliikenteen jatkumista reilusti. Nyt nämä projektit "työllistävät"jouto-
      sakkia ilman minkäänlaista näkyvää tulosta.Ja eikös se lentokoordinaattorin(mikä
      tehtävänimike!) virka jo ole olemassa? Onko minkäänlaista konkreettista tulosta
      havaittu?

    • matkailu rules
      • Eilentäjänpoika

        Ei tuollaisilla matkustajamäärillä suunta käänny. Ovatko posarin lomalentoja? Vuoden lopussahan se vasta kentän kannattavuuteen vaikuttava kokonaismatkus-
        tajamäärä on selvillä. Siihen asti voidaan "toivoa,odottaa ja uskoa".


    • Merilappilainen

      Yksittäinen piikki heinäkuussa johtuen Flyben tarjoushinnoista kesälomakaudella. Kotimaisten matkustajien määrä vähentynyt viime vuoteen verrattuna 3.6 %, joten eipä kannata hurraata huudella. Se 100.000 matkustajan rajapyykki koko vuodelta on kaukana tällä menolla. Tuo lukuhan on se minimiraja, jolla kentän toiminta olis jotenkin kannattavaa. Tuskimpa kenttää uskalletaan kuitenkaan lakkauttaa matkustajaliikenteeltä se ei olisi kenenkään etu ja mistä löytyy se poliittinen henkilö joka siunaisi sellaisen ratkaisun.

      • Kemiläinen.

        "määrä vähentynyt viime vuoteen verrattuna 3.6 %,"
        Onhan päivänselvää, että lentomatkustajien määrä välillä laskee. Se johtuu talouden tilanteesta. Taloudessa on nousu- ja laskusuhdanteita. 3,6 %:n lasku on vähäinen eikä sillä ei ole merkitystä kokonaistilanteeseen.
        " Se 100.000 matkustajan rajapyykki koko vuodelta on kaukana tällä menolla. Tuo lukuhan on se minimiraja,"
        Sinä voit asetella mielikuvituksessasi kaikenlaisia minimi- ja maksimirajoja. Niillä ei ole kuitenkaan merkitystä käytännön toimintaan. Suomen kielessä käytetään desimaalipilkkua eikä -pistettä. Tuollaiset virheet vain vahvistavat käsitystä moukkamaisuudestasi.


      • Eilentäjänpoika
        Kemiläinen. kirjoitti:

        "määrä vähentynyt viime vuoteen verrattuna 3.6 %,"
        Onhan päivänselvää, että lentomatkustajien määrä välillä laskee. Se johtuu talouden tilanteesta. Taloudessa on nousu- ja laskusuhdanteita. 3,6 %:n lasku on vähäinen eikä sillä ei ole merkitystä kokonaistilanteeseen.
        " Se 100.000 matkustajan rajapyykki koko vuodelta on kaukana tällä menolla. Tuo lukuhan on se minimiraja,"
        Sinä voit asetella mielikuvituksessasi kaikenlaisia minimi- ja maksimirajoja. Niillä ei ole kuitenkaan merkitystä käytännön toimintaan. Suomen kielessä käytetään desimaalipilkkua eikä -pistettä. Tuollaiset virheet vain vahvistavat käsitystä moukkamaisuudestasi.

        Ja toisen kirjoittajan mielipiteen halvaksiminen todistaa arvostelijan moukaksi.
        Taloudessa 3.6 %:n lasku on huomattava. Myös nousu. Tietäisit tuon,jos ymmärrät mitä prosenteilla ilmaistaan. Ja taloudessahan tavoitellaan katetta
        joka on yhtäkuin euroja mahdollisimman paljon joilla katetaan toiminnasta aiheutuvat
        kulut ja varaudutaan tuleviin esim. 3.6:n prosentin notkahdukseen. Eivät lentoyhtiöt
        hupia lentele vaan lentelevät rahan ansaitsemiseksi. Jos toiminta ei ole kannattavaa
        niin lentäminen k.o kentälle loppuu,"Kemiläinen",


      • Merilappilainen
        Kemiläinen. kirjoitti:

        "määrä vähentynyt viime vuoteen verrattuna 3.6 %,"
        Onhan päivänselvää, että lentomatkustajien määrä välillä laskee. Se johtuu talouden tilanteesta. Taloudessa on nousu- ja laskusuhdanteita. 3,6 %:n lasku on vähäinen eikä sillä ei ole merkitystä kokonaistilanteeseen.
        " Se 100.000 matkustajan rajapyykki koko vuodelta on kaukana tällä menolla. Tuo lukuhan on se minimiraja,"
        Sinä voit asetella mielikuvituksessasi kaikenlaisia minimi- ja maksimirajoja. Niillä ei ole kuitenkaan merkitystä käytännön toimintaan. Suomen kielessä käytetään desimaalipilkkua eikä -pistettä. Tuollaiset virheet vain vahvistavat käsitystä moukkamaisuudestasi.

        Jaa nimimerkki "Kemiläinen" on ollut näköjään yötyössä kommentteineen. Kun ei ole muuta faktaa esitettävänä niin ruoditaan jotain pilkun paikkaa. Jo on kevyet eväät. Kemin lentoaseman päällikkö Pinola totesi 11.11.2013 lehtihaastattelussa mm. seuraavaa: " Tavoitteet on silti edelleen kovin kaukana. 100 000 vuosimatkustajan tavoitteista jäädään roppakaupalla. Ei taideta saavuttaa aivan 60 000 matkustajan rajaa. Vielä 100 000 matkustajallakaan toiminnasta ei tulisi kannattavaa jne.." Mikä sitten on tämän vuoden tilanne ? Matkustajamäärä Kemin kentällä on kasvanut vuoden alusta syyskuun loppuun mennessä 0.9 %. Kesällä oli piikki joka johtui Flyben alehinnoittelusta, sekä Kemin suurten tehtaiden valtavista korjaus-seisokeista, jotka synnyttivät "työmatkailua". Flyben edustaja totesi vastikään, ettei lentotoiminta alehinnoilla ole yhtiölle kannattavaa. Ei kukaan toivo, että Kemin kentän lakkauttamista, mutta uhkakuvia on edellen olemassa totesi esim. Yle uutisoinnissaan. Mikään kansainvälinen turistikenttä Kemissä ei tule milloinkaan, miksi tulisi?


      • Kemiläinen.
        Eilentäjänpoika kirjoitti:

        Ja toisen kirjoittajan mielipiteen halvaksiminen todistaa arvostelijan moukaksi.
        Taloudessa 3.6 %:n lasku on huomattava. Myös nousu. Tietäisit tuon,jos ymmärrät mitä prosenteilla ilmaistaan. Ja taloudessahan tavoitellaan katetta
        joka on yhtäkuin euroja mahdollisimman paljon joilla katetaan toiminnasta aiheutuvat
        kulut ja varaudutaan tuleviin esim. 3.6:n prosentin notkahdukseen. Eivät lentoyhtiöt
        hupia lentele vaan lentelevät rahan ansaitsemiseksi. Jos toiminta ei ole kannattavaa
        niin lentäminen k.o kentälle loppuu,"Kemiläinen",

        "Taloudessa 3.6 %:n lasku on huomattava"
        Kemin lentoliikenne seuraa taloussuhdanteita. Liikenne ei voi koko ajan kasvaa, muutenhan kenttä olisi käynyt ajat sitten ahtaaksi. Tälläkin hetkellä kenttä toimii äärirajoilla. Sinänsä noin pieni lasku ei merkitse mitään. Kun talous jälleen kääntyy nousuun, myös lentoaseman käyttöaste nousee. Kemi-Tornion lentoasemaa ei lopeteta vaikka sitä kuinka toivot. Siirry muualle asumaan, jos toiminta häiritsee.
        PS. Suomessa on desimaalipilkku eikä desimaalipiste.


      • Jaska M.
        Merilappilainen kirjoitti:

        Jaa nimimerkki "Kemiläinen" on ollut näköjään yötyössä kommentteineen. Kun ei ole muuta faktaa esitettävänä niin ruoditaan jotain pilkun paikkaa. Jo on kevyet eväät. Kemin lentoaseman päällikkö Pinola totesi 11.11.2013 lehtihaastattelussa mm. seuraavaa: " Tavoitteet on silti edelleen kovin kaukana. 100 000 vuosimatkustajan tavoitteista jäädään roppakaupalla. Ei taideta saavuttaa aivan 60 000 matkustajan rajaa. Vielä 100 000 matkustajallakaan toiminnasta ei tulisi kannattavaa jne.." Mikä sitten on tämän vuoden tilanne ? Matkustajamäärä Kemin kentällä on kasvanut vuoden alusta syyskuun loppuun mennessä 0.9 %. Kesällä oli piikki joka johtui Flyben alehinnoittelusta, sekä Kemin suurten tehtaiden valtavista korjaus-seisokeista, jotka synnyttivät "työmatkailua". Flyben edustaja totesi vastikään, ettei lentotoiminta alehinnoilla ole yhtiölle kannattavaa. Ei kukaan toivo, että Kemin kentän lakkauttamista, mutta uhkakuvia on edellen olemassa totesi esim. Yle uutisoinnissaan. Mikään kansainvälinen turistikenttä Kemissä ei tule milloinkaan, miksi tulisi?

        "Kemin lentoaseman päällikkö Pinola totesi 11.11.2013 "
        Mitäs noita vanhoja haastatteluita kaivelet. Siirry nykyaikaan.


      • Jaska M.
        Eilentäjänpoika kirjoitti:

        Ja toisen kirjoittajan mielipiteen halvaksiminen todistaa arvostelijan moukaksi.
        Taloudessa 3.6 %:n lasku on huomattava. Myös nousu. Tietäisit tuon,jos ymmärrät mitä prosenteilla ilmaistaan. Ja taloudessahan tavoitellaan katetta
        joka on yhtäkuin euroja mahdollisimman paljon joilla katetaan toiminnasta aiheutuvat
        kulut ja varaudutaan tuleviin esim. 3.6:n prosentin notkahdukseen. Eivät lentoyhtiöt
        hupia lentele vaan lentelevät rahan ansaitsemiseksi. Jos toiminta ei ole kannattavaa
        niin lentäminen k.o kentälle loppuu,"Kemiläinen",

        "Taloudessa 3.6 %:n lasku on huomattava."
        Nyt eletään taloudessa laskusuhdannetta. 3,6 prosenttia on silloin merkitöksetön lasku kävijämäärässä. Laskusuhdanteen aikana kaikki laskee. Näin on ollut niin kauan, kuin markkinatalous on jyllännyt. Markkinataloutta et pääse enää pakoon vaikka muuttaisit Venäjän Kemiin. Laskusuhdannetta seuraa noususuhdanne, jolloin kauppa vilkastuu ja kansalaiset matkustavat enemmän.


      • Eilentäjänpoika
        Kemiläinen. kirjoitti:

        "Taloudessa 3.6 %:n lasku on huomattava"
        Kemin lentoliikenne seuraa taloussuhdanteita. Liikenne ei voi koko ajan kasvaa, muutenhan kenttä olisi käynyt ajat sitten ahtaaksi. Tälläkin hetkellä kenttä toimii äärirajoilla. Sinänsä noin pieni lasku ei merkitse mitään. Kun talous jälleen kääntyy nousuun, myös lentoaseman käyttöaste nousee. Kemi-Tornion lentoasemaa ei lopeteta vaikka sitä kuinka toivot. Siirry muualle asumaan, jos toiminta häiritsee.
        PS. Suomessa on desimaalipilkku eikä desimaalipiste.

        Hyvä että keskityt olennaiseen.tuo piste on se tärkein.Toimiihanse äärirajoilla,jos se
        vielä vähenee niin seuraavaksi kiitotien asfaltti kuoritaan ja käytetään ohitustien laajentamiseen Kemin kohdalla. Talous on nousuja ja laskuja. Vielä ei olla pohjilla ja sitten kun nousu alkaa niin ei se tapahdu suitsait hetkessä. Kemin lentoaseman toiminta ehtii loppua ennen seuraavaa nousukautta.
        Missä vaiheesa olen sanonut toivovani lentoaseman toiminnan loppumista? Jos sellaisen uskotteleminen itsellesi tekee sinut onnelliseksi niin siittä vaan.
        Kentän toiminta ei häiritse millään tavalla eikä ole mikään syy muuttaa muualle.


      • Eilentäjänpoika
        Jaska M. kirjoitti:

        "Taloudessa 3.6 %:n lasku on huomattava."
        Nyt eletään taloudessa laskusuhdannetta. 3,6 prosenttia on silloin merkitöksetön lasku kävijämäärässä. Laskusuhdanteen aikana kaikki laskee. Näin on ollut niin kauan, kuin markkinatalous on jyllännyt. Markkinataloutta et pääse enää pakoon vaikka muuttaisit Venäjän Kemiin. Laskusuhdannetta seuraa noususuhdanne, jolloin kauppa vilkastuu ja kansalaiset matkustavat enemmän.

        Pieneltähän se 3,6% lasku näyttää kun se pienestä määrästä lasketaan. Tunnet itänaapurin olosuhteet? Siellähän ne aatetoverisi markkinataloutta opettelevat ja hyvältä näyttää. Ovat opettelemassa mitä laskusuhdanne on. Varmaan käyp katteeksi,vai? Kemin tyhjiä liiketiloja kun katselet niin miksiköhän niitä on?
        Miksi kauppiaat eivät odottaneet seuraavaa nousukautta vaan laittoivat ovet kiinni?
        Kuvitteletko lentoyhtiöiden toimivan toisin kuin kauppiaat?


      • Eilentäjänpoika
        Jaska M. kirjoitti:

        "Kemin lentoaseman päällikkö Pinola totesi 11.11.2013 "
        Mitäs noita vanhoja haastatteluita kaivelet. Siirry nykyaikaan.

        Tervetuloa todellisuuteen sieltä omasta maailmastasi ja ihmettele muiden kanssa
        tämän "ihme"kaupungin kummallisia kuvioita,"Kemiläinen".


      • mee kotio kasvamaan
        Eilentäjänpoika kirjoitti:

        Tervetuloa todellisuuteen sieltä omasta maailmastasi ja ihmettele muiden kanssa
        tämän "ihme"kaupungin kummallisia kuvioita,"Kemiläinen".

        Missä kaupungissa se sun todellisuus mahtaa sijaita?


      • Tauno Mäkinen
        Eilentäjänpoika kirjoitti:

        Pieneltähän se 3,6% lasku näyttää kun se pienestä määrästä lasketaan. Tunnet itänaapurin olosuhteet? Siellähän ne aatetoverisi markkinataloutta opettelevat ja hyvältä näyttää. Ovat opettelemassa mitä laskusuhdanne on. Varmaan käyp katteeksi,vai? Kemin tyhjiä liiketiloja kun katselet niin miksiköhän niitä on?
        Miksi kauppiaat eivät odottaneet seuraavaa nousukautta vaan laittoivat ovet kiinni?
        Kuvitteletko lentoyhtiöiden toimivan toisin kuin kauppiaat?

        "Pieneltähän se 3,6% lasku näyttää "
        Tuollaiset vajaan 4 prosentin heilahtelut saattavat johtua aivan mistä vaan, jo pelkästään sääolosuhteet sen voivat aiheuttaa. Eihän minkään lentoaseman matkustajamäärä pysy vakiona vuodesta toiseen. Toisaalta ei se jatkuvasti voi kasvaakaan. Silloin tultaisiin tilanteeseen, jolloin lentoaseman toimintaa jouduttaisiin rajoittamaan. Tarkastele muiden lentoasemien kävijätilastoja. Yli 10 prosentinkin heilahtelut suuntaan tai toiseen ovat aivan tavallisia. Niin kotimaassamme kuin ulkomaillakin. Kemi-Tornio -lentoaseman toiminta ei ole millään tavoin uhattuna.


      • Taavitsainen Lautios
        Eilentäjänpoika kirjoitti:

        Hyvä että keskityt olennaiseen.tuo piste on se tärkein.Toimiihanse äärirajoilla,jos se
        vielä vähenee niin seuraavaksi kiitotien asfaltti kuoritaan ja käytetään ohitustien laajentamiseen Kemin kohdalla. Talous on nousuja ja laskuja. Vielä ei olla pohjilla ja sitten kun nousu alkaa niin ei se tapahdu suitsait hetkessä. Kemin lentoaseman toiminta ehtii loppua ennen seuraavaa nousukautta.
        Missä vaiheesa olen sanonut toivovani lentoaseman toiminnan loppumista? Jos sellaisen uskotteleminen itsellesi tekee sinut onnelliseksi niin siittä vaan.
        Kentän toiminta ei häiritse millään tavalla eikä ole mikään syy muuttaa muualle.

        "Vielä ei olla pohjilla ja sitten kun nousu alkaa niin ei se tapahdu suitsait hetkessä. Kemin lentoaseman toiminta ehtii loppua ennen seuraavaa nousukautta."
        Kemi-Tornion lentoaseman toiminta ei lopu vaikka kuinka jauhat sitä päivästä toiseen. Nyt on lama mutta lentoaseman matkustajamäärä on pudonnut vain muutaman prosentin. Muilla lentoasemilla on moninkertaisia vähennyksiä kävijämäärässä. Kukaan ei kuitenkaan epäile niiden toiminnan loppumista.


      • Laskija.
        Eilentäjänpoika kirjoitti:

        Pieneltähän se 3,6% lasku näyttää kun se pienestä määrästä lasketaan. Tunnet itänaapurin olosuhteet? Siellähän ne aatetoverisi markkinataloutta opettelevat ja hyvältä näyttää. Ovat opettelemassa mitä laskusuhdanne on. Varmaan käyp katteeksi,vai? Kemin tyhjiä liiketiloja kun katselet niin miksiköhän niitä on?
        Miksi kauppiaat eivät odottaneet seuraavaa nousukautta vaan laittoivat ovet kiinni?
        Kuvitteletko lentoyhtiöiden toimivan toisin kuin kauppiaat?

        "Pieneltähän se 3,6% lasku näyttää kun se pienestä määrästä lasketaan."
        3,6% on aina 3,6 %. Se ilmoittaa suhteellisen vähenemisen matkustajamäärässä. Se kuvaa paremmin matkustajamäärän laskua kuin pelkkä matkustajien kappalemäärä.


    • Eilentäjänpoika

      Posarissa oli taas äsken juttu Kemin lentoliikenteen näkymistä. Siitä ilmeni selvästi
      että reittilennoilla Tulholmaan ei ole minkäälaista tulevaisuutta. Jos kysyntää olisi
      niin lennothan olisivat jo käynnissä. Ei siinä mitään paikallista koordinaattoria tarvita.
      Tuollaiset artikkelit ovat vain sivun täytettä ilman mitään konkreettista sisältöä.

      • Kemiläinen.

        " reittilennoilla Tulholmaan ei ole minkäälaista tulevaisuutta."
        Kemi-Tornion lentoaseman kapasiteetti ei riitä säännölliseen ulkomaan liikenteeseen. Kotimaan liikenne vilkaskuu koko ajan. Satunnaiset ulkomaan tilauslennot ovat eri asia. Toivokaamme, että suunta säilyy.


    • Eilentäjänpoika

      Mikä oli todellinen anti Kemin lentoseminaarista? Että lentoyhtiöt lentävät Kemiin
      liian pienillä koneilla ja siitä johtuu kentän vajaakäyttö? Miksi sitten käytetään nykyistä pientä kalustoa? Eikö lentoyhtiöille raha kelpaa kun koneita ei vaihdeta esim. Jumbojetteihin?

      • Taavitsainen Lautios

        "Eikö lentoyhtiöille raha kelpaa kun koneita ei vaihdeta esim. Jumbojetteihin? "
        Kemi-Tornio -lentoasema on aikoinaan mitoitettu pienemmille koneille eikä kenttää voida laajentaa maantieteellisten rajoitusten vuoksi isoille koneilla. Toisaalta nykyinenkin kenttä riittää pienemmille koneille.


      • Eilentäjänpoika
        Taavitsainen Lautios kirjoitti:

        "Eikö lentoyhtiöille raha kelpaa kun koneita ei vaihdeta esim. Jumbojetteihin? "
        Kemi-Tornio -lentoasema on aikoinaan mitoitettu pienemmille koneille eikä kenttää voida laajentaa maantieteellisten rajoitusten vuoksi isoille koneilla. Toisaalta nykyinenkin kenttä riittää pienemmille koneille.

        No miksi niitä pieniä koneita ei lennä niin tiheään että matkustajamäärä vastaa muutaman jumbojetin käyntiä päivässä?


      • T. Torvinen Kemi
        Eilentäjänpoika kirjoitti:

        No miksi niitä pieniä koneita ei lennä niin tiheään että matkustajamäärä vastaa muutaman jumbojetin käyntiä päivässä?

        "No miksi niitä pieniä koneita ei lennä niin tiheään että matkustajamäärä vastaa muutaman jumbojetin käyntiä päivässä? "
        Miksi niitä pitäisi lentää enempää kuin on matkustajia? Hyvä vaan, että saavat lentoaseman läheisyydessä asuvat välillä nukkuakin. Henkilökunnankin pitää välillä levätä. Pääasia, että lentoaseman toiminta on kannattavaa ja kenttä säilyy Kemissä. Nykyiselläänkin käyttö on riittävää, jotta lentoasema säilyy. Talouden kääntyessä jälleen nousuun, lentoaseman toiminta jälleen vilkastuu, mahdollisesti kasvua joudutaan jossain vaiheessa rajoittamaan.


    • odotellaan
    • Kaikkea sitä kuulee

      Vai että ruotsalaiset lentäs Tukholmasta kattoon Kemiin lumilinnaa ? Höpö höpö, kyllä tuo porukka jaksaa leijua salaisuuksiensa kanssa.

      • Eilentäjänpoika

        Tuo on sitä porukkaa joka löysiä puhumalla hankkii hölmöjen maksamalla rahalla leveän leipänsä ilman mitään vastuuta mistään.


    • Ei ole potentiaalia
    • Eilentäjänpoika

      Kemin tarjoamat kohteet on tutkitu ja keveiksi todettu. Vaikka lumilinna täyttyykin vuodesta toiseen muutaman kuukauden aikana (matkailuväen laskureiden mukaan) valtavilla matkailija määrillä niin miksi tuo maailman tunnetuimpiin (matkailuväen mukaan) kuuluva nähtävyys ei vakuuta lentoyhtiötä vaan Kemi jäi taas rannalle ruikuttamaan. Todelliseen tulokseen tähtäävät yritykset eivät lähde korupuheiden esittäjien kelkkaan.

      • Kemiläinen.

        "Vaikka lumilinna täyttyykin vuodesta toiseen muutaman kuukauden aikana"
        Lumilinnalla ei ole käytännössä mitään merkitystä Kemi-Tornion lentoaseman toimintaan. Lentoasema toiminta jatkuu kuten tähänkin asti ja käyttö on vakaata. Toiminta ei lopu vaikka kuinka sitä jankutat.


    • Voi tätä utopiaa

      http://yle.fi/uutiset/flybe_katoaa_suomen_taivaalta/7622320

      Jassoo. Kuka liikenteenharjoittaja alkaa pitemmän päälle harrastamaaan tappiollista toimintaa. Finnair käy läpi rankkaa kulukuuria ja on mielenkiintoista nähdä ottaisko se vastuulleen tappiolliset kentät, kuten Kemi on. Se, että Kemin matkustajamäärät kasvaisivat nykyisestä on täyttä utopiaa, vähän samankaltaista kuin että Lumilinnan "turisteista" 95 % on ulkomaalaisia tai Kemin satamasta tulisi joku valtameriristeilijöitten tukikohta. Palatkaa jo haaveilijat arkeen.

    • Eilentäjänpoika

      Siinä se lopullinen(?) niitti sitten tuli. Kemi-Tornion lentoaseman toiminnan jatkumiselle. Kun flybekään ei jatka lentoja niin finnairi jatkanee jonkin aikaa vaikka tappiollista onkin. Finnairilla on sellainen kulujen karsimislinja että sillä ei ole tarkoituskaan jatkaa liikennöintiä Kemiin kun jonkinlainen siirtymäaika päättyy. Seuraavaksi Finavia toteaa että ei tuosta mitään tule ja panevat ovet säppiin. Viimeiseen Kemistä lähtevään koneeseen voi pakata kaikki lumilinnauskovaiset ja muut hömppälinjan taivaanrannan maalarit. Ja se porukka tarviikin jo jumbo jetin.
      Saadaan sitten viimeinkin Kemin kehitys nousuun kun tuhlaajat löytävät muualta paikan jossa voivat aloittaa seireeninlaulunsa uusille höynäytettäville. Ja lumilinnan kävijämäärälaskuri pitää ehdottomasti viedä matkassa. Se takaa leveän leivän. Jollekin.

      • Kemiläinen Urho.

        "Siinä se lopullinen(?) niitti sitten tuli. Kemi-Tornion lentoaseman toiminnan jatkumiselle."
        Kemi-Tornion lentoaseman toiminta on kannattavaa ja jatkuu edelleenkin. Ei lopu, vaikka kuinka sitä jankutat. Jos Flybe lopettaa, joku toinen jatkaa. Ei lentoaseman toiminta yhteen Flybehen lopu.


    • Ouluun

      Kyllä oulusta pääsee lennoille jotka haluaa.ei kemin kenttää kannata pitää kenenkään yllä.

    • Fotoja
      • ei utopisti

    • Ei virtuaalituristi

      http://youtu.be/ZHC0wyQaCn8

      Näitäkö tarkoitit. Aivan köytenä lappaa ja oikeita rahaa tuovia turisteja ruuhkaksi asti. Ei tartte arvioida.

    • Eilentäjänpoika

      Ote posarin "Pohjoisen taivaan yllä"jutusta 3.12.2014: "Yksistään Kemin matkailutulo on vuodessa 21miljoonaa.Kemi-Tornion teollisuuden vientitulot neljä miljardia euroa.
      Siihen suhteutettuna miljoonan euron lentokenttä on taskurahaa. Kemi-Tornion lentokentän loppuminen näkyisi heti teollisuudessa".
      Mitä tämä tarkoittaa? Kemi ja Kemin sekä Tornion raskas teollisuus maksaisivat
      tuon miljoonan?

    • Realismia kehiin
    • Eilentäjänpoika

      "Matkailun kasvattaminen?" Mitä ihmeen höpinää. Ei tämä lentoliikenteen lopetta-
      misuhka tullut "puskista"vaan se on ollut tapetilla jo vuosia. Kun toimitaan aidosti liiketaloudellisin perustein kuten Finnair niin tyhjillä koneilla ei ole varaa lentää. Finnair ei voi toimia kuten eräs matkailuyhtiö joka vuodesta toiseen kehuu suurilla kävijämäärillä mutta ei tiedä tarkkaa lukua itsekään,tai ei kehtaa sitä kertoa. Ja saa kuitenkin vuodesta toiseen veronmaksajien rahaa toimintaansa. Alueen kunnilla ei ole rahaa ostaa kenttää itselleen. Kemikin on kasvattamassa velkakuormaansa vaikka väkiluku jatkaa laskuaan. Jos matkailusta joskus tulisikin tälle alueelle merkittävä toimiala niin siihen menee rutosti rahaa ja aikaa vähintään kymmenen vuotta. Ja mistä yrittäjä joka olisi valmis ottamaan riskin ja joka saisi riittävästi pääomia asiaan. Eikö Kittilän tahollakaan uskota Kemin visiointiin vai onko entisissäkin investoinneissa tullut takapakkia?

      • TV Virtanen

        Kemi-Tornion lentoasemaa ei lopeteta. Siinä on tehty valtiovallan päätös. Näin on eikä auta, vaikka kuinka jankutat kentän lopettamisen puolesta. Siirry muualle asumaan, jos lentoasema häiritsee. Nykyään lentoasemalle laskeutuu Flybe. Kuulin Kemin keskustassa, että junaliikenne lopetettaisiin Kemiin. Junat menisivät suoraan Oulusta Rovaniemelle. Mieti sitä.


      • Peukkua Kemille
        TV Virtanen kirjoitti:

        Kemi-Tornion lentoasemaa ei lopeteta. Siinä on tehty valtiovallan päätös. Näin on eikä auta, vaikka kuinka jankutat kentän lopettamisen puolesta. Siirry muualle asumaan, jos lentoasema häiritsee. Nykyään lentoasemalle laskeutuu Flybe. Kuulin Kemin keskustassa, että junaliikenne lopetettaisiin Kemiin. Junat menisivät suoraan Oulusta Rovaniemelle. Mieti sitä.

        http://yle.fi/uutiset/finavia_ei_niele_syytoksia__maakuntien_lentoasemat_pysyvat_jos_lentoja_on/7697043

        Ei valtiovalta takaa mitään. Se on Finavia, jolle on annettu tehtäväksi säilyttää kentät tai lakkauttaa ne. Flybe lakkaa lentämästä Kemiin. Finavia hakee parhaillaan uutta opearattoria, joka ottaa vastulleen lentotoiminnan mm. Kemiin, jonne lentäminen on tappiollista. Kyse on esim. Kemin osalta siitä, että matkustajamäärät on saatava kovaan nousuun tai maakuntien on tuettava toimintaa rahoituksella tappioiden korvaamiseksi. Finnair ei ota tappiollisia reittejä. Mahdollisia uusia toimijoita etsitään mm. Virosta tai Blue1 jne.... Kuka oikeesti toivoo, että Kemin lentokenttä lakkautettaisiin? On tullut lennettyä jonkin verran Kemin ja Helsingin väliä. Vaikka kone ei ole suuri ne on olleet puoleksi tyhjillään. Jännää on se, että Helsinki-Vantaalla Oulun koneelta lappaa tuttuja naamoja, osa ehkä niitäkin ihmisiä jotka vikisee Kemin lentokentän säilyttämisen puolesta ? Siis käyttäkää hyvät ihmiset Kemin lentokentän palveluja ja lentovuoroja. Se on ainoa tae, että toiminta jatkuu ja epävarmuustekijät poistuu. Mikään yhtiö ei jatkossa tule lentämään reittiä tappiot niskassaan, se on varmaa.


      • Uudet tapetit

        "on ollut tapetilla jo vuosia."
        Se on ollut omilla tapeteillasi ties kuinka kauan.


    • Ristikangas Lappi

      Ei se Kemin matkailu kasva kun Lapin liitto takavuosina päätti ettei Kemi kuulu Lappiin. Kuusamo oli Lappia mutta Kemi ei. Toisaalta se ei ole mikään ihme kun piiri pieni pyörii Lapin liitossa ja rahat menee Rovaniemen matkailun kehittämiseen. Kemi maksaa muttei hyödy.

    • Outoa vai onko
      • Urho Vir--

        "Missä Kemi ?"
        Uutisessa mainitaan, että Finavia panostaa Lappiin. Ei se kuitenkaan sulje pois muuta Suomea. Kemi ei kuulu lappiin. Ei muuten kuulu Oulu eikä Kokkolakaan. Niitäkään ei mainittu lehtiuutisessa. Voit olla aivan varma, että ei Lapin ulkopuolisiakaan alueita ole jätetty pois invertointisuunnitelmista. Uutisen sisältö oli siis, että nyt panostetaan Lappiin eikä suinkaan, että Lapin ulkopuolisilta paikkakunnilta lentotoiminta loppuisi.


    • Eilentäjänpoika

      Finavia on selvästikin vetänyt henkselit Kemin lentoaseman toiminnan yli. Ei euroakaan eikä edes mainintaa koko kentästä. Huonolta näyttää.Laskuvarjokerho saa rauhassa harrastaa kun ei ole muuta lentoliikennettä häiritsemässä.

      • Pro Kemi

        Luepa nyt uudelleen Pohjolan Sanomien kirjoitus.
        "Finavian merkittävimmät panostukset kohdistuvat Rovaniemelle, "
        Siinä kerrotaan siis, että "merkittävimmät panostukset kohdistuvat Rovaniemelle jne...". Kemi-Tornion lentoasemaa pidetään yllä aivan kuin tähänkin asti. Siitä on jopa valtiovallan päätös. Kemi-Tornion lentoasema on tärkeä Kemin, Tornion ja lähialueiden elinkeinotoiminnalle. Ei sitä lopeteta vaikka kuinka jankutat lopettamisen puolesta. Ei lopeteta junaliikennettäkään Kemiin, vaikka siitäkin joku ehti jo vihjata. Junat kulkevat Kemin kautta eivätkä suinkaan kiidä suoraan Oulusta Rovaniemelle, kuten joku väitti.


      • M. Hyvari

        "eikä edes mainintaa koko kentästä."
        Lehdessä on mainittu MERKITTÄVIMMÄT investointikohteet. Kemin lentoasema ei siis ole merkittävin (= eniten merkitsevä) sijoituskohde. Sen sijaan lehdessä ei ollut mitään mainintaa muista sijoituskohteista. Kemi ei siis ole Finavian tärkein tai merkittävin investointikohde. Ei ollut mainintaa siitäkään, etteikö Kemin lentoasemaan edelleenkin pidettäisi toiminnassa.


      • Mitäs pitäisi...
        M. Hyvari kirjoitti:

        "eikä edes mainintaa koko kentästä."
        Lehdessä on mainittu MERKITTÄVIMMÄT investointikohteet. Kemin lentoasema ei siis ole merkittävin (= eniten merkitsevä) sijoituskohde. Sen sijaan lehdessä ei ollut mitään mainintaa muista sijoituskohteista. Kemi ei siis ole Finavian tärkein tai merkittävin investointikohde. Ei ollut mainintaa siitäkään, etteikö Kemin lentoasemaan edelleenkin pidettäisi toiminnassa.

        Mitä Kemin kentälle pitäisi edes investoida? Kenttä on hyvässä kunnossa ja palvelee nykyistä liikennettä hyvin. Liikennemäärän voisi vaikka tuplata ilman mitään merkittäviä investointeja.


      • Kyllönen.
        Mitäs pitäisi... kirjoitti:

        Mitä Kemin kentälle pitäisi edes investoida? Kenttä on hyvässä kunnossa ja palvelee nykyistä liikennettä hyvin. Liikennemäärän voisi vaikka tuplata ilman mitään merkittäviä investointeja.

        Kemissä on hyvä lentoasema. Nimi on Kemi-Tornion lentoasema, joten toiminta yrittää kuntarajat, ehkä valtakunnanrajankin. Se on toiminut jo pitkään ja on valmis ilman inventoitiakin. Mitä nyt vähän maalataan ja parketteja uusitaan.


    • Paikallinen ei tiedä

      https://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen/ajankohtaista/2014/finavia-jatkaa-maakuntalentoasemien-kehittamista-painopisteena-lappi/

      Kannattaa aina lukea alkuperäinen teksti, mistä joku paikallinen lehti on poiminut uutisen. Sana "matkailu" korostuu näitten kehitettävien asemien kohdalla. Kemiin riittää jatkossa nykyinen konekapasiteetti edellyttäen, että joku jatkaa Flyben toimintaa. Ufoja koneet ei kuljeta. Niitä näkee, joka näkee Kemin rannassa joka talvi, edellyttäen, että on hankkinut sopivat lasit.

      • Kemiläinen.

        No joo. Tuosta saa sellaisen kuvan, että Oulun, Tampereen ja Helsinki-Vantaan lentoaseman toimintaa oltaisiin ajamassa ajas. Saa sitten nähdä. Pahasti siinä on ainakin sotkettu Lappi ja muu suomi. Lapin lentoasemien toiminnasta siinä kerrotaan ja samalla on mainittu Vaasakin. Joku etelän varis on yrittänyt esiintyä asiantuntijana.


    • Lakaisukone
      • Eilentäjänpoika

        Jos lennot Kemiin loppuvat niin löytyy niitäkin joiden asumisen taso paranee. Ristikankaan lentomelutaso on erittäin korkea. Jos lennot loppuvat niin asuntojen arvo nousee kun lentomelusaaste loppuu.


      • hahahahaha
        Eilentäjänpoika kirjoitti:

        Jos lennot Kemiin loppuvat niin löytyy niitäkin joiden asumisen taso paranee. Ristikankaan lentomelutaso on erittäin korkea. Jos lennot loppuvat niin asuntojen arvo nousee kun lentomelusaaste loppuu.

        räkäistä naurua!!!

        Voi jeesus...Kemiin lentää nykyisin enintään 3-lentovuoroa päivässä ja täällä joku valittaa "melusaasteesta". Tällaista ei ainakaan kannata möläyttää Helsinki-Vantaa-lentoaseman läheisyydessä asuvien kuullen..:)

        No eipä siinä...lopetetaan samalla myös junaliikenne, moottoritie, tehtaat ja sairaala, niin saadaan asuntojen hinnat Ristikankaalla oikein "kunnolla nousuun"


    • Suihkukone

      Nimimerkillle "Eilentäjänpoika" tää on varmaan provo heh heh. Vai lentomelua noista pirroista. Voi hyvänen aika ei voi muuta sanoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4672
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe