Suitsimisesta + ja satuloinnista kysymyksiä

aloitteleva_

a) Onko sillä mitään merkitystä, satuloitko vai suitsitko hevosen ensin? (jos hevosella on martingaali, silloinhan se on suitsittava ensin, jotta satulavyön saa martingaalissa olevan lenkin lävitse?)

b) Mistä tiedän, että satula on varmasti oikeassa kohdassa?

c) Kun hevosen varustaa karsinassa, mille kireydelle satulavyö laitetaan (esim. mikä määrä sormia mahtuu siihen väliin) ja millaiselle kireydelle se kiristetään vielä kentällä juuri ennen ratsastusta?

d) Miten "niputan" suitset? Olen itse vain laittanut ohjat "kaksinkerroin" siihen taakse, pistänyt turpahihnan menemään kaikkien ympäri kiinnittänyt omaan solkeensa ja ripustanut siitä niskahihnasta otsahina eteen osoittaen, vaikka tämä ei taidakaan olla mikään kovin virallinen tapa.

10

1854

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloitteleva_

      Ja vielä satulavyön kiristykseen liittyen:
      Ainakin edellinen tuntihevoseni näytti hyvinkin kiukkuista naamaa kun kiristin satulavyötä, kannattaako silloin vain olla välittämättä siitä ja tehdä vain kylmänrauhallisesti? Mihin pisteeseen asti hevosen edes kannattaa antaa kiukutella (luimia, sivallella hännällä ilmaa, yrittää näykkäistä jne.) ja mitä sellaisessa tilanteessa kannattaa tehdä?

    • mörrinkäinen

      Levottomalle hevoselle on yleensä helpompi laittaa satula ensin. Kun hevonen on riimussa kiinni, se ei pääse pyörimään satulaa karkuun. Mutta rauhalliselle hevoselle voi laittaa yhtä hyvin suitset ensin. Käsivarren voi pujottaa ohjien läpi niin että itse pitää hevosta paikallaan samalla kun satuloi. Martingalit ovat oma lukunsa, kuten sanoitkin.

      Satula laitetaan ensin hevosen sään päälle ja liusutetaan siitä varovasti taaksepäin kunnes se ei enää liiku. Sitä voi myös kevyesti keikuttaa puolelta toiselle kunnes se pysyy vakaasti paikallaan. Toiset vain liusuttavat taaksepäin kunnes satula pysähtyy, toiset myös keikuttavat hieman, siihen ei ole ainoastaan yhtä ja oikeaa tapaa.

      Myöskään satulavyön kireydelle ei ole yhtä ja ainoaa tapaa. Monet jättävät väliin kokonaisen nyrkin, kun taas toiset jättävät kolme tai neljä sormea. Minut opetettiin aikoinaan jättämään tallissa kolme sormea, ja sitten juuri ennen selkään nousua kiristetään niin että kaksi sormea mahtuu väliin. Ja sen jälkeen hevosesta riippuen voi olla, että satulasta käsin kiristetään vielä kertaalleen niin että kaksi tai kolme sormea mahtuu satulavyön alle.

      Mitä tuohoin kiukutteluun tulee, niin henk koht en välitä jos hevonen luimii tai huitoo hännällään, mutta jos se alkaa uhkailla näykkimisellä tai potkimisella, niin sitten ärähdän. Tai ellei ärähdys auta, laitan sen yksinkertaisesti kiinni niin että se ei pääse näykkimään.

      Suitsien niputus tuntuu vaihtelevan tallista ja omistajasta toiseen. Olen nähnyt sitä, että ohjat laitetaan kaksinkerroin kiertämään niskahihnaa myöten eikä muuta, ja toisissa paikoissa on tapana kiertää lisäksi leukahihna pariin kertaan nipun ympäri ja laittaa solki kiinni. Ja joskus näkee tuota tapaa minkä mainitsitkin, eli turpahihna kierretään koko hoidon ympäri. En tiedä onko siihen mitään "virallista tapaa", mutta itse suosin sitä, että ohjat vain laitetaan siististi kaksinkerroin niskahihnaa pitkin eikä muuta. Minusta on aina tuntunut typerältä kieputtaa hihnoja ympäriinsä ja laittaa soljilla kiinni... Ärsyttää sellainen turha "paketointi". Kyllä ne suitset pysyy siistissä järjestyksessä ilmankin, mutta kuten sanottu, kukin tyylillään omien mieltymystensä mukaan.

      Sorry, tuli pitkä selitys.

    • ----

      Aloittelijan kannattaisi ehdottomasti pitää hevonen kiinni hoitaessa. Tällöin siis satula laitetaan aina ensin :)
      Jos on martingaali, suitset yleensä laitetaan ensin. Riimun voi laittaa suitsien päälle, jos haluaa sitoa hevosen kiinni tällöin vielä satuloinnin ajaksi.


      Satulan oikean paikan oppii vain kokemuksella. Tuo satulan keikuttaminen ei toimi kaikilla, esim. pieni säkäisillä poneilla. Paras keino on kokeilla missä hevosen lavan reuna menee ja huolehtia ettei satula tule lavan päälle (joskin estesatulassa tulee huomioida, että etusiipi on hieman lavan päällä. Estesatulan kanssa tulee tietää mistä runko alkaa).

      Satulavyön kireyskin riippuu tapauksesta. Esim. vyön materiaali (onko joustoa vai ei) vaikuttaa. Kannattaa kysyä opettajalta ja kokeilla sitten itse, niin kokemuksella oppii :)



      Kokemattoman ei myöskään kannata lähteä hevosta erityisemmin komentamaan. Ratsastuskouluissa näkee paljon näitä heppatyttöjä, jotka komentaa ponia huutamalla ja läpsimällä. Yleensä sillä ponit on vaan entistä kiukkuisempia. Mieluummin sitoo hevosen vaan kiinni ettei se pääse puremaan.
      Yleensä vääränlaisesta komentamisesta on vaan haittaa.

    • Omiaheposia

      Minä kiristän satulavyön kaikilla hepoillani niin paljon kuin saan, näin on minulle aina sanottu...

    • Conis

      Hevoset on herkkiä eläimiä, komentelu ja läpsiminen voivat tosiaan vain pahentaa tilannetta. Huomiotta jättäminen on oman kokemuksen mukaan paras tapa suhtautua, jos hevonen/poni kiukuttelee. Tietysti jos sillä on taipumus näykkiä tms., on parasta pitää kiinni satuloidessa.

    • aloitteleva_

      Kiitokset kaikille selkeyttävistä vastauksista!
      En itsekään ole vaivautunut ikinä komentamaan hevosta erityisemmin jos se olisi vähän mieltään osoittanut, en muutenkaan ymmärrä eläimille puhumista, olen vain tyynenä jatkanut hommiani, vaikkakin avussa ollut hoitaja (näitä viisivuotiaasta ratsastaneita pikku heppatyttöjä) sitten alkaa siinä repimään eläimen päätä maahan ja kitisemään sille, kuin se siitä jotain ymmärtäisi.. hmm.

      • korppari <3

        No sanon vaannyt että ite en välitä ärhentelystä yhtää
        Vaan eikun on satula selässä kiitän ponia, jotta se oppii
        Että heti kun rauhottuu on hyvä.. xD oudosti selitetty..
        Ja martingaali, sen teen niin että laitan satulavyön eka ihan
        Löysälle ja sitte ku on suitset päässä ni avaan vyön uuestaa, tällöin
        Ei tuu onkelmia ees niitten ns. Tuhmempin (mm.potkivien)
        Ponien kanssa... c:


    • efwefwefwef

      Itse miehenä minulla on tapa jutella hevoselle kun laitan varusteita. Siis en mitään puheripulia vedä vaan... Muutama sana rauhallisella äänellä. HEH toivottavasti kukaan ei ole kuullut...

    • tyttö-99

      Ei missään nimessä hevosta komenneta repimällä sen päätä alas, oli kyseessä sitten kuinka kiukutteleva ja hankala hevonen tahansa! Sano niille suorat sanat... ;)

      Mutta toi juttelu on hyvä juttu, itekkin juttelen rauhallisella äänellä hepoille hoitaessa ja ratsastaessa! Vilkkaimmille ja vaikeille hevosille usein hyräilen! :)

    • Minna Oulusta

      Minä en häpeä myöntää että juttelen hevosille. En minäkään kalevalaa lausu mutta puhun kuitenkin.
      Komennan tarvittaessa korottamatta ääntäni mutta tiukalla sävyllä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1439
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe