Elomammat 2014

Elona25

Onko täällä ketään jolla elokuussa laskettu aika? Olisi kiva jakaa kuulumisia. Itselläni alkoi tänään 11 ja kovasti jännitetään että kaikki on hyvin. Esikoinen tulossa. Väsymystä ja pahoinvointia iltaisin, mutta muuten aika vähäoireinen ollut alkuraskaus tähän asti. Vatsa alkanut kovasti turvota aina puolilta päivin ja rinnat arat välillä, välillä taas ei :)

39

355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marjaana32

      Täällä odotetaan myös esikoista ja rv 10 1. LA 18.8, tosin parin viikon päästä ultra niin sitten varmistuu paremmin :) Itsellä myös ollut todella vähäiset raskausoireet, ainakin vielä :) Vatsa on ollut turvoksissa ja useamman viikon, alkaen aina iltapäivästä, mutta vatsa on kasvanut myös yllättävän paljon vaikka en ole syönyt normaalia enempää ja pissalla saa kyllä käydä usein. Olen jo joutunut luopumaan muutamista housuista kun ei mene jalkaan! Paino ei ole noussut, mutta leveyttä kai sitten tullut. Tässä vähän jännittääkin että onkohan siellä sittenkään vain yksi tulossa :) Yksi kysymys jos joku voisi vastata. Kun netissä lukee niin eri tietoja että mikä on se todellinen eli kun olen rv 10 1 olenko rv 10 vai 11???

    • 33+3

      Olet yhdennellätoista viikolla...

    • Elokuussa syntynee

      Täällä laskettu 1.9, mutta käynnistetään varmaan viikko aiemmin niinkuin edellisetkin. Lauantaina alkoi ruskehtava vuoto. Maanantaina soitin neuvolaan ja sain torstaille ajan. Th sanoi, et on ihan normaalia näihin aikoihin kun pitäis tulla menkat. Kolme päivää vuoti ihan vähäsen, vuoto ruskehtavaa. Eilen alkoi sit särky alaselässä ja alavatsassa ja niukkaa menkkavuotoa. Päivän mietiskelin, söin Paramaxia ja kulutin aikaani uskotelleet itselleni et se on normaalia. Illalla päätin soittaa päivystykseen, josta ohjeeksi sain syödä Paramaxia ja Ibumaxia ja katsoa niin kauan kotona kuin kivuilta pystyy. Päivystyksessä eivät kuulemma oikein voi asialle mitään tehdä! Pitäis gynen puolelle päästä ja sinne ei illalla pääse. Eikä päivälläkään ilman lähetettä.
      Päätin sitten yrittää sinnitellä yö ja aamulla soittaa uudestaan päivystykseen. Mutta, mutta.. Yöllä ei ollut kipuja ollenkaan, kiitos lienee Paramaxien, jota illalla otin. Ja vuoto oli loppunut yöllä! Nyt sitten olen aamupäivän mietiskellyt mitä ihmettä mä teen. Kai mä odotan huomiseen neuvolaan, joka on siis eka neuvola minulla. Ja katsotaan kuuluuko sydänääniä. Meillä ei neuvolassa ole ultraa, vaan ultraan saa tarvittaessa lähetteen kaupungin sairaalaan.
      Nyt olen aika rauhallisella mielellä, kun ei kuitenkaan mitään hyytymään tms. Ole tullut. Mutta takaraivossa se keskenmenon pelko toki on edelleen.

    • palleroinen

      Täällä 11 6. Oireita on riittänyt, nyt ehkä alkanut hieman hellittää.
      Pahoinvointi ja vatsan turvotus ehkä ikävimmät oireet. Ja hirvittävä väsymys jollaista en ennen ole kokenut... mutta kuuluu asiaan :)
      Milloin olette ajatelleet kertoa raskaudesta läheisillenne/vanhemmille/töissä? Vai oletteko kertonut jo? Itse olen kertonut kahdelle parhaalle ystävälleni mutta enköhän aika pian kerro jo muillekin.

    • Elona25

      Meillä nt-ultra huomenna joten ehkä sen jälkeen töissä voisi vihjailla ystäville. Omat vanhempamme tietävät jo. Sydänääniä kuunneltu eilen neuvolassa ja kohtukin oli suurentunut, joten kyllä kai siellä oikeasti joku köllöttelee

    • Marjaana 32

      Itse olen kertonut jo töissä, koska jouduin parista tehtävästä kieltäytymään ja ikinä en niin tee :) Vanhemmille ollaan myös kerrottu ja meillä ultra (normaali, en ottanut np:tä), ensi viikolla ja sen jälkeen ehkä sitten kerrotaan parille kaverille, muut näkee sitten ajan kanssa ;) Tosin vatsa on kasvanut nyt jo niin että ei kohta enää piilotella!!! Rv nyt myös 12 4. Muuten onkin edelleen pysynyt oireet poissa, paitsi tuo vessassa juokseminen :D

      • EloMamma85

        Täällä mennään aika samoilla viikoilla. Eli la 7.8. Tänään viikkoja 13 5. Toissa päivänä säikähdin kovasti kun wc-reissulla lorahti pöksyyn verta! Eilen sitten käytiin katsomassa että onko yhä kaikki hyvin ja olihan siellä. Pienellä riitti virtaa koko ultran ajan ettei tainnut olla hetkeäkään paikallaan. :) vuodon syyksi epäiltiin marginaalisesti etistä istukkaa eli pieni reuna istukasta oli kohdunsuun päällä ja "hankasi" kasvaessaan kohdun suuta. Jotain sellaista minulle selitettiin. Noh, ensi viikolla on taas neuvola, toivotaan että siellä saa taas kuulla sydänäänet ja kaikki on hyvin. Verta en myöskään tahdo nähdä enää pöksyissäni!


      • EloMamma85

        Täällä mennään aika samoilla viikoilla. Eli la 7.8. Tänään viikkoja 13 5. Toissa päivänä säikähdin kovasti kun wc-reissulla lorahti pöksyyn verta! Eilen sitten käytiin katsomassa että onko yhä kaikki hyvin ja olihan siellä. Pienellä riitti virtaa koko ultran ajan ettei tainnut olla hetkeäkään paikallaan. :) vuodon syyksi epäiltiin marginaalisesti etistä istukkaa eli pieni reuna istukasta oli kohdunsuun päällä ja "hankasi" kasvaessaan kohdun suuta. Jotain sellaista minulle selitettiin. Noh, ensi viikolla on taas neuvola, toivotaan että siellä saa taas kuulla sydänäänet ja kaikki on hyvin. Verta en myöskään tahdo nähdä enää pöksyissäni!


    • Elona25

      Meillä oltiin ultrassa myös liikkuvaa sorttia siellä.. Jalat ja kädet kävi koko ajan :') todella koskettavaa. Miten onkos teillä jo vatsa pyöristynyt? Mulla kauhea turvotus edelleen. Pahoinvointi on vähän lieventynyt mutta tietyt ruoat ällöttää..
      EloMamma85 hyvä että kaikki oli hyvin. Itselläni on ollut vuotoa siloin, kun kuukautiset olisi pitänyt alkaa ja viime kerta oli muistaakseni 11 6 ja olin shokissa että ei voi tapahtua näin kun seuraavana päivänä alkaa rv 12 :) mutta laskin illalla kalenterista edellisen vuodon ja molemmilla kerroilla oli kuukautisten alkamispäivä. Ja tietysti on edelleen pelko että pysyykö matkassa, mutta tuskin olen ainoa. Missä vaiheessa muut ovat kertoneet esim töissä? Itse en vielä ole, pomolle kertoninen jopa pelottaa... 13 6 :)

    • Marjaana 32

      Jeee, ekassa ultrassa käyty ja itsellä myös se että pikkuinen ei ollut paikoillaan ollenkaan :) Oli helpottava nähdä että kaikki oli hyvin. Vatsa on pyöristynyt jo aika hyvin, normaali vaatteet ei enää mene päälle, ainakaan kovan turvotuksen aikaan. Minä kun olen töissä jo kertonut, siellä asia otettiin hyvin vastaan ja sanoi että hae saikkua aina kun tarvii :D Itselläni ei ole onneksi ollut mitään vuotoja, mutta hyvä tietää että niitä voi vielä tulla. Minkälaiset mitat teidän pikkuisella on ollut ekassa ultrassa ja koska se on ollut? Itsellä eka ultra rv 13 alussa ja mitat oli 58mm ja 20,2g :)

    • Elona25

      Meillä oli 62mm rv 12 5 ja vastasi täysin viikkoja.
      pitäisi rohkaistua ja kertoa töissä ainakin pomolle. Äippälomakin alkaisi heinäkuun ekalla viikolla jos oikein laskin, eli oikein sopivaan aikaan :)
      Meillä muuten esikoinen tulossa, miten muilla? Onko hankintoja tehty jo?

    • Marjaana 32

      Täällä myös esikoinen tulossa ja hankintoja on tehty jo oikeastaan puolen vuoden ajan :) Päätimme silloin kun aloimme lasta yrittämään että hommataan tarvikkeita pikkuhiljaa, ettei tarvi kaikkia sitten alkaa hommaan kun on niiden aika. Mietimme että mitä jos ei esim. voidakkaan saada lasta tai kaikki ei mene hyvin, mutta tulimme siihen tulokseen että ne saa sitten tarvittaessa myytyä. Elona25 ihan rohkeasti vain kertomaan pomolle, ei tilanteesi töissä kuitenkaan raskauden vuoksi saa muuttua :) Moni pomo varmasti arvostaa myös sitä että asiasta ilmoitetaan ajoissa.

    • Elona25

      Meilläkin on tehty jo isompia hankintoja kun on mieleiset tavarat löytynyt. Mitä vaan voi kuitenkin tapahtua vaikka loppuraskaudessa joten en stressaa siitä :) nyt alkaa pikkuhiljaa olemaan fiilis, että meille tulee oikeasti vauva! Alavatsassa iltaisin ihme möyrintää ja kuplintaa, juuri siellä missä kohtu tuntuu maatessa.
      Kauhean pitkä odotus tuonne rakenneultraan vielä :/

    • Marjaana 32

      Joo, itselläni rakenneultra vasta toukokuussa :/ En ottanut sitä niin että on ennen 24 viikkoa. Nyt ollut itselläni 3 päivää hirveä väsymys ja hengästyminen koko ajan ja toivonut kanssa että olis jo elokuu :) On sanottu että toisella kolmanneksella oireet helpottuu, no itsellä ei niitä ollut, mutta nyt tuntuu siltä että niitä tulee tai sitten on flunssa tulossa :(

    • Elona25

      Itselläkin on niin että en pysty seistä paikallaan kauan tai tulee olo että taju lähtee. Samoin jo rappusia kiivetessä olen ihan loppu ja sydän hakkaa nopeasti. Neuvolassa sanoi että voi olla siitä kun hb laskee. Mulla normaalisti ollut 140 ja viimeksi neuvolassa oli 120 eli oli laskenut 4 viikossa tuon verran. Olen tottunut siis aika korkeaan hb arvoihin. Viime yönä oli tosi kovia menkkamaisia kipuja, ollut muutama viikko niistä taukoa joten vähän pelästytti. Toivotaan että pelkkiä kasvukipuja :) nyt on ruvennut iskemään kaikenlaisia ruoka ja suklaahimoja. Ihanaa että pahoinvointi on lieventynyt, mutta ei kyllä kokonaan poissa :) itse sairastuin kauheaan flunssaan viikolla 10 ja olin niin loppu että :/

    • terhy

      meillä on esikoisen laskettu aika 4.8. (ekassa ultrassa sanoivat että ennemminkin1.8..tää ois hääpäiväkin sopivasti) hihi!! ja tosiaan itsellä on raskaus edennyt hyvin. Pahoinvointia ei ole ollut, mutta päänsärkyä, väsymystä eipä kummempaa. Päänsärkykin pysyy aisoissa kun muistaa juoda tarpeeks. Muuten kyl aika samoissa mennään kuten siellä, vähäoireinen raskaus täälläkin siis..ja tuo vatsan turvottelu päivällä kans tuttua, mut rinnat ei enää oo onneks ollu kipeet, aluks oli. Maaliskuussa rakenne ultraan :)

    • palleroinen

      Tänään 13 4 ja tunnin päästä nt-ultra! Jännittää aika kovasti, ei oikein saanut yöllä nukuttuakaan. Kiva kuulla että teillä muilla on ollut tähän mennessä hyviä ultrauskokemuksia :)

      Onneksi olen tämän viikon talvilomalla niin on saanut huilailla, töissä kun tahtoo (jo nyt) ottaa välillä koville kun on aika kiireinen työ ja jaloillaan on oltava koko päivä.. mietinkin, että pakko varmaan ensi viikolla kertoa pomolle jos kaikki nyt siihen mennessä menee putkeen...

      Pikkuhiljaa noita hankintoja on alettava tekemään. Budjettimme on aika rajallinen, joten olemme ajatelleet ainakin vaunuja, hoitopöytää yms. katsella käytettynä. onneksi tuota vauvatavaraa on aika hyvin saatavilla myös käytettynä niin säästyy rahaa! Kirpparit on myös hyviä vauvanvaateostoksia ajatellen.

      Sydämen tykyttely ja huimaus on täälläkin nyt oireina ollut.. välillä tekee tosi pahaa olla pystyasennossa. Minulla on kyllä luonnostaankin matala verenpaine ja hemoglobiinikin välillä ollut niin matala, että rautaa on täytynyt syödä tabletteina. Pahoinvointia on edelleen silloin tällöin aamuisin. Sekä järjetöntä turvotusta! :)

      Mutta nyt suunta kohti ultraa...

    • Marjaana 32

      Palleroinen, onnea ultraan, hyvin se menee :) Ilmottele sitten mittoja ja millainen oli kokemus :) Itse myös tehnyt hankintoja tori sivujen kautta, todella hyviä ja halpoja tuotteita kun katsoo tarkkaan. Olet kuitenkin jo raskaudessa siellä "paremmalla" puolella viikkojen suhteen, joten eiköhän kaikki mene hyvin. Ensimmäinen ultra kokemus on aivan mahtava

    • palleroinen

      Noniin, ultrassa käyty. Toukkamme vastasikin lääkärin mukaan viikkoa 12 6, 67,3 mm. Nt 1,2 mm, eli normaali. Laskettu aika siirtyi viidellä päivällä ollen nyt 22.8.
      Oli kyllä jotenkin uskomatonta ja samalla niin ihanaa nähdä se pieni murunen siellä heilumassa! Kovasti jumppaili siellä ja käsi oli kokoajan naaman edessä niin ei saatu kovin "hyviä" kuvia otettua. :) Todella suuri helpotus, että kaikki on tähän asti hyvin. Rakenneultra on sitten 4.4.

      Kerroinpa sitten äidilleni tästä, tai no näytin kuvat ja annoin päätellä niistä. ;) Otti asian oikein iloisesti vastaan. Muuten en tästä vielä toistaiseksi taida alkaa "kuuluttamaan".. eiköhän ne joiden kanssa olen tekemisissä, huomaa pikkuhiljaa mahan kasvustakin. :D Ja eipä tämä nyt niin iso salaisuuskaan enää ole, että varmaan sitten jos tulee jotenkin sopiva hetki kertoa jossain yhteydessä, niin en näe enää syytä olla hiljaakaan.

      kertoilkaahan muutkin kuulumisianne. :)

      • terhy

        pääsimpä sanomasta että kaikki täällä mennyt hyvin kun parin päivän sisällä muuttui täysin! Mulla siis raskaus viikkoja 15 4 ja eilen tuli virtsaumpio eilen ja katetroitiin kaksi kertaa..voin kertoo että oli aivan hirvee olo kun ei saanut 6h pissittyä ja yli litra katetroitiin sitten 4h odottelin miehen kanssa päivystyksessä että lääkäri suvaitsee ottaa meidät vastaan, noh sittenhän taas katetroitiin ja 650ml ja maha siis turposi kolminkertaiseksi ja näytti kuin olisin ollut 6kk raskaana..päässä vispasi ja itketti kun sattui kun pissi ei vaan tullut, katetrointi oli siis aivan taivaallisen ihanaa kun helpotti oloa mielettömästi illalla pääsin kotiin kun olin saanut kankkuun lihaksia rentouttavan piikin ja muutaman pillerin kotiin jos tänään on edelleen pissiongelmaa. Outoa tässä on se että Neuvolatäti (joka ei ollut koskaan kuullutkaan että tässä vaiheessa olisi tällästä) sanoi ettei vauva voi näillä viikoilla painaa rakkoa noin paljon että tulee virtsaumpio, noh lääkäri (ulkolainen) ei osannut sekään sanoa oikein mitään lähinnä sanoi että voi olla mahdollista raskauden alussa ja lopussa että tulee umpio, noh tää lääkäri käski ottaa yhteyttä naistentautien polille jonne aamulla soitin ja siellä sanoivat että ei ole mitenkään yhteydessä raskauteen vaikka kerroin että ei ole koskaan ennen ollut vastaavaa ja että eka raskaus..siellä se nainen sanoi myös että hänen 30v uransa aikana olen kolmas tapaus jolle tulee vastaava tilanne ja että nää virtsahommat on urologin juttuja, että se päivystävä lääkäri oli neuvonut väärin siinä kehen pitää olla yhteyksissä. Naistenpolin ihminenkin oli niin tyly että aloin taas aamulla parkumaan..se sanoi myös että jos vaiva uusii niin takas päivystykseen ja sieltä lähete urologille..mieheni sitten netistä tutki että voi olla mahdollista että kohtu painaa rakkoa myös näillä raskaus viikoilla, mutta sain niin hämmentävää tietoa eripuolilta että en tiedä ketä uskoa kun kukaan ei tiedä mikä tää on. Kaikki on vaa sanonnu et on tosi harvinaista näillä viikoilla..huoh, toivotaa että vaiva ei uusiudu. Varasin varmuuden vuoksi neuvolalääkärin ensiviikolle että saa tutkia tuon naperon mahassa että miten se siellä on, jospa se lääkäri osaa jotain järkevää sanoa..mut onneks tänää on sentä pissi suht.normaalisti tullu et kaipa tää tästä


    • Marjaana32

      Terhy, tuollainen ei ole kivaa ollenkaan. Itselläni oli tuollainen vaiva muutama vuosi sitten ja kesti kans yhden päivän, silloin en ollut edes raskaana, eikä silloinkaan lääkärit osannut sanoa mistä johtuu. Mutta en osaa edes kuvitella millainen tilanne on ollut sinulla, koska kuitenkin pissihätä on useammin kun on raskaana ja se vaikka olisi ihan pieni hätä, tuntuu siltä että rakko halkeaa. Tuokin että lääkärit sanovat että ei voi johtua raskaudesta, mistä sitten? Kun ei vastausta saanut vaikka ei ollut edes raskaana, silloinkaan se ei ollut normaalia. No, kuitenkin eiköhän jokaisen meidän kroppa reagoi raskauteen erilailla, niinhän joka kaikkialla sanotaan että enää noilla viikoilla ei pitäisi olla jatkuvasti edes vessahätä ja kyllä itse ainakin (rv 13 6) joudun edelleen käymään useasti vessassa. Odotan vaan miten sitten kun se oikeen painaa rakkoa, nukunko edes öisin :) Jaksamisia kuitenkin sinne!!!

      • terhy

        ompa outoa todella, mitähän ne lääkärit oikee opiskelee..hmph!! totta, siis aivan kamalaa ja oli aika kurja olo kun normaalistikin on aika tiheää vessassa käynti ilman et on raskaana ja nyt viel tuplaantunut se määrä. Olin kyl kans aika tyrmistynyt lääkäreiden ja hoitsujen eriävistä mielipiteistä ja ihan ite kuitenki olin sitä mieltä että raskaudesta tän on johduttava kun ei koskaan ikinä aikaisemmin ole ollut mitään vastaavaa vaivaa.

        Mulla alkoi noi vaivat ma-ti välisenä yönä jolloin jouduin kans keskel yötä ihan yrittämällä yrittää pissiä, ja onneks se 30min päästä onnistui..noh tiistaina kesken työpäivän tuli 2h umpio, mut meni ohi itsekseen onneks, keskiviikkona sama juttu loppuillasta 2h jälleen mut silloinkin meni ohitse..tuo torstai olikin sitte se katetrointi päivä kun ei tullu mistää mitää.

        mutta tosiaan totta tuokin että kaikilla keho reagoi raskauteen eritavalla, kellä mitenkin. Täällä on vähä samoja aatoksia ton nukkumisen ja miten painaa tuolla minnekin sitten myöhemmin..on vähä pelottavat mielikuvat et miten se napero tuolla painaa rakkoa sitten kun kasvaa koko ajan ja kun nyt jo on hankaluuksia ollut pissimisen kaa, mut ehkä tää oli vaa joku vaihe ja ei uusiudu tai ainakin nyt koetan ajatella niin. Jostain luin että on jollekin tehty kestokatetrointikin raskauden aikana 3viikoksi, mut toivotaa ettei sellasta.

        Mut kiitos Marjaana, kuten myös sinne jaksamisia!:)


      • terhy
        terhy kirjoitti:

        ompa outoa todella, mitähän ne lääkärit oikee opiskelee..hmph!! totta, siis aivan kamalaa ja oli aika kurja olo kun normaalistikin on aika tiheää vessassa käynti ilman et on raskaana ja nyt viel tuplaantunut se määrä. Olin kyl kans aika tyrmistynyt lääkäreiden ja hoitsujen eriävistä mielipiteistä ja ihan ite kuitenki olin sitä mieltä että raskaudesta tän on johduttava kun ei koskaan ikinä aikaisemmin ole ollut mitään vastaavaa vaivaa.

        Mulla alkoi noi vaivat ma-ti välisenä yönä jolloin jouduin kans keskel yötä ihan yrittämällä yrittää pissiä, ja onneks se 30min päästä onnistui..noh tiistaina kesken työpäivän tuli 2h umpio, mut meni ohi itsekseen onneks, keskiviikkona sama juttu loppuillasta 2h jälleen mut silloinkin meni ohitse..tuo torstai olikin sitte se katetrointi päivä kun ei tullu mistää mitää.

        mutta tosiaan totta tuokin että kaikilla keho reagoi raskauteen eritavalla, kellä mitenkin. Täällä on vähä samoja aatoksia ton nukkumisen ja miten painaa tuolla minnekin sitten myöhemmin..on vähä pelottavat mielikuvat et miten se napero tuolla painaa rakkoa sitten kun kasvaa koko ajan ja kun nyt jo on hankaluuksia ollut pissimisen kaa, mut ehkä tää oli vaa joku vaihe ja ei uusiudu tai ainakin nyt koetan ajatella niin. Jostain luin että on jollekin tehty kestokatetrointikin raskauden aikana 3viikoksi, mut toivotaa ettei sellasta.

        Mut kiitos Marjaana, kuten myös sinne jaksamisia!:)

        Ainiin..eilen ja tänää onneks aikalailla normaaliin suuntaan menty :)


    • Marjaana32

      Tulin tänne huutelemaan kun kaikki näköjään vietetään vähän hiljaiseloa :) Mitenkäs on kaikilla lähtenyt käyntiin toinen kolmannes? Itselläni etenee hyvin, maha tuntuu jo painavalta :) Vauva ei ilmeisesti tykkää hammastahnasta kun nyt on jonkin aikaa tullut sellaista yökkäämistä hampaita pestessä :D Sitten aloitin tuossa syömään rautatabletteja ja voi että kyllä laittaa vatsan löysälle :/

    • Elona25

      Mitenkäs elomammat on voineet? Täällä joka päivä jo liikkeitä tuntuu, kovimmat liikesarjat alkaa aamuyöstä ja siihen heräilen. Ei voi olla hymyilemättä aina kun alkaa tulla niitä pikku töytäisyjä :) tuntuu että alkaa olla virkeämpi olo ja energiaa on ollut muutaman päivän ihan pelottavan paljon :) mitäs piditte uudesta äitiyspakkauksesta, joka julkaistiin eilen? Itse tykkäsin!

    • Elona25

      Meillä oli sama ajatus samaan aikaan Marjaana32 :D

    • Marjaana32

      Näköjään joo Elona25 :) Tuo tämän vuoden äitiyspakkaus kyllä miellytti itseänikin, oli kyllä paremman näköisiä vaatteita kun mitä oli viime vuoden paketissa.

    • elpukka

      Täällä yksi jolla la elokuussa ja kaikki on mennyt kivasti. Mitäs mieltä muut mammat on näin alussa käytävien neuvolakäyntien määrästä? Itse näin kun ensimmäistä odotan, niin tietenkin hermoilen vähän liikaa ja kun vielä ei liikkeet tunnu niin selkeästi, olisi kiva saada joku varmistus että kaikki on hyvin. Viimeksi oli neuvola viime kuun alussa ja seuraava on vasta tämän kuun puolen välin jälkeen. Toki ne lisääntyy kun mennään pidemmälle, mutta olisi kiva kuin olisi joku varmuus että kaikki on hyvin kun välillä jo tuntee pikkuisia liikkeitä, mutta ei vielä niin hyvin rv 17.

    • Elona25

      Itsekin odotnan ensimmäistä joten tuntuu että kauhean harvoin pääsee neuvolaan, seuraava neuvola on viikolla 22 jolloin saa sitten kaikki ne kelan lappuset eli 6 viikkoa tulee väliin edellisestä käynnistä.
      Noista liikkeistä sen verran, että vielä viime viikon alussa tunsin ihan pikku kuplintaa mutta nyt tunnen jo töytäsyt kädelläkin, kun makaan selällään. Liikkeitä tuntuu pitkin päivää ja etenkin silloin kun istun ja rauhotun.
      Kolmen viikon päästä olisi rakenneultra :)

    • Marjaana32

      Samaa mieltä että harvoin tuo neuvola, mutta tosin loppuvaiheessa kun on sitten useammin, luulen että olen sitä mieltä että vähempikin riittäisi :) Itse tunnen myös välillä liikkeitä hyvinkin, välillä taas vähän vähemmän. Vaikka riehakkaalta tuo pikkuinen vaikuttaakin niin kai hänenkin täytyy välillä ottaa rauhallisemminkin :) Minulla myös tulee tuo 6 viikkoa väliä neuvola käyntien välissä, Itselläni seuraava käynti on viikolla 19 ja toivon että seuraava väli ei ole noin pitkä että saisi jo sen raskaustodistuksen asioiden hoitoa varten.

    • Marjaana32

      Tulin taas tänne kyselemään että miten kaikilla sujuu? Itselläni on alkanut vatsa kasvaan ihan hirveästi ja mietin että nyt ollaan vasta melkein puolessa välissä :)
      Kovasti pikkuinen liikkuu, ei ole kertaakaan saatu neuvolassa kunnon sydänääniä kun ei ole yhtään paikoillaan ja nyt kun ne liikkeet vielä tuntuukin. Onneksi vielä vähän, mutta huh huh sitten kun ne alkaa tuntumaan kunnolla jos sama rumba jatkuu :D

    • Elona25

      Vatsa on tosissaan kasvanut viikossa, ihan kunnon vauvamaha on :) tosi kovia potkuja ja liikeitä tuntuu. Kävin ylimääräisessä ultrassa kovien vatsakipujen takia, oli niin ihanaa nähdä pikkunen ja tietää että kaikki on kunnossa. Täällä on tullut vähän iltapahoinvointi takaisin, toivottavasti menee ohi pian! Vatsakipujen takia lääkärin määräyksestä lepoa!

    • Marjaana32

      Onneksi kaikki on kunnossa! Itse kans miettinyt miten käy kun nyt on ollut vähemmän töitä, mutta nyt olisi taas täydet päivät. Ajattelin kokeilla miten jaksan tehdä kunnolla töitä. Toivotaan että pystyn tekemään :)

    • Elona25

      Täällä on aika hiljaista nyt. Kaikki nauttivat siitä hehkeästä keskiraskaudesta... Rakenneultrassa käyty, oli koskettavaa nähdä pienokainen. Ja tyttöä lupailtiin... :)

    • Marjaana32

      Itse myös miettinyt että hiljaista on :) Taitaa olla niin että kun nyt on menossa se ns. helppovaihe, ei ole mistä kirjoittaa :D Voih, ihanaa! Itse joudun odottelemaan rakenneultraa vielä 6 viikkoa! Kyllä välillä oon miettiny että miksi otin sen noin myöhään, mutta toisaalta näkee sitten paljon enemmän taas :) Vatsa tässä sen kun kasvaa ja liikkeitä on, mutta en niitä vieläkään täysin selvästi tunne. Nyt on alkanut jalkoja särkemään öisin niin että valvottaa ja öisin on ruvennut olemaan nälkä vaikka illalla syön hyvin!

    • boublehappy

      Täällä kans yksi elomamma, tupla sellainen. :) nyt rv 20 2 ja rakenneultrassa käyty. Kaikki oli hyvin ja tyttöjä meille lupailtiin.

    • Marjaana32

      boublehappy tervetuloa joukkoon :) Itselläni myös vatsa kasvanut aivan hurjasti, jalkoja ja alaselkää särkee useasti vaikka sikiöitä yksi ja rv 19 5. Kaikki tuttavat nauravat että kaksoset tulee, toki ei ole ihan mahdotonta että rakenneultrassa niitä löytyisikin kaksi :) Yhdellä tutullani kävi niin että parissa ultrassa näkyi vain yksi, mutta sitten niitä olikin kaksi. No, eiköhän minulla niitä yksi ole, on vaan hassu kun kaikki muut perheestäni on ollut todella pieniä koko raskauden ajan ja minä olen nyt jo sellainen kun he ovat olleet viimesillään :D Nyt on muuten alkanut liikkeetkin tuntumaan jo paljon paremmin, jee :)

    • Elona25

      Marjaana, olen myös itse pelästynyt tätä mahan kasvua. Vasta 21 0 mennään ja maha on erittäin iso. Painoa tullut 3kg. Lisäksi olen itse todella pienikokoinen. Vatsa on oudon neliskulmainen, uskon että noi sisäelimet pakkaantuu tohon ylemmäs :D ulkotakit on jo piukkoja! todella kovia liitoskipuja on itselläni ollut. Nivuset ja alavatsa todella arat. Ihanaa on se, että alan tunnistamaan vauvan rytmejä jo. Aamut nukutaan ja illat ja yöt potkitaan ja tehdään kuperkeikkoja. On tämä niin ihanankamalaa :) kohta saa hakea jo äitiyspakkausta!

    • Marjaana32

      Mitenkäs täällä voidaan? :) Itselläni ensi viikolla VIHDOIN jo se rakenneultra :D Kyllä olen kovasti odottanu! Monta kertaa jo kironnut kun otti sen myöhäsemmässä vaiheessa, mutta näkee ainakin paremmin kaikki ja toivottavasti kaikki on hyvin. Vilkas kaveri ainakin on, ei paikoillaan kyllä yhtään!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4230
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4142
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      611
      3927
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      20
      2755
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2485
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2074
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2072
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      191
      1970
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1629
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1432
    Aihe