Miten suojata iho pakkasella?!

Kaipaan neuvoja

Haluaisin kuulla teidän kultaisia ihonhoito vinkkejä, kokemuksia ja kylmyyden vaikutuksesta ihonne kuntoon.

Mulla on tässä viikon aikana ilmestynyt kasvoihin pienen pieniä näppyjä joita ei ennen ollut ja iho oli viikko sitten ihanan sileä mutta nyt tuntuu karhealta etenkin leuka ja otsa :(:( Epäilen että nämä näpyt johtuvat tuosta jäätävästä kylmyydestä kun yhtäkkiä tuli noi pakkaset. Voiko olla mahdollista?
Hoidan ihoa seuraavasti: Aamuin illoin puhdistus Erisan hoitavalla puhdistusgeelillä, illalla puhdistuksen jälkeen tarvittaessa mahdollisen finnin päälle hyppysellinen Basiron voidetta ja Erisan kosteuttavaa kasvovoidetta jonka rasvaisuus 1/3. Toinen Erisanin kasvovoide jonka rasvaisuus 2/3 on liian rasvainen mun ihoon. Joskus myös aamu puhdistuksen jälkeen saatan laittaa tätä kosteusvoidetta.
Tämä ihonhoito rutiini on ollut tähän astisen elämäni aikana paras ja iho on pysynyt hyvänä viime kesästä lähtien. Nyt kuitenkin tuntuu että tämä rutiini ei toimi enään näin kylmään vuodenaikaan ja jotain muutosta pitäisi tehdä enkä halua enään saada ihoani täyteen pikku näppylöitä mitä se oli vuosi sitten :( 100% varmin tapa suojata iho pakkaselta on varmasti se ettei yksinkertaisesti mene pakkasella pihalle, mutta ei sitä voi sisälläkään kuivassa huone ilmassa koko aikaa olla.. :/

9

351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maitoparta

      En osaa sanoa muuta kuin tuohon basironin käyttöön että sitä laitetaan koko kasvoille, ei auta yksittäisiin kohtiin. Sormen pään kokoinen köntti ja levität koko naamaan. ekan viikon kirvelee ja on kuiva mutta iho tottuu ajan kanssa. tämän kanssa ehdottomasti kosteusvoidetta.

    • 1270+65

      En usko, että pakkaset niitä näppyjä tekee. Luin muutes juuri yhdestä sport-lehdestä, että meikkivoide on parhain suoja iholle talvella.

    • khigih

      Ei kannata pestä ihoa pakkasella ollenkaan kun se kuivuu liikaa. Eikä se ihon pinnan puhdistus muutenkaan ole hyväksi, päinvastoin kuin kuvitellaan. Ihon pinnalle kuuluu luonnollinen rasvakerros, eikä se aiheuta aknea vaan suojaa ihoa. Olen itse vakuuttunut siitä että liika pesu ja puhdistus pahentaa aknea.

    • Moniriesa

      Pakkasella iho kuivuu ulkoillessa, ja kylmäherkälle iholle tulee (itsellä) jopa nokkosrokkoihottumaa, ilman paleltumistakin.
      Ihon pitää antaa tasaantua itekseen ulkoilun jälkeen. Pesu tavalleen, mutta miedolla. Sitten heti se kosteutus. Imeytän ihan vanusta voidetta, vähärasvaista, kunnes iho ei ime enää, voi viedä kymmenisen minuuttia. Pikkasen myöhemmin basironin, jos tarpeen.
      Nokkosrokkoa voi näkyä seur. aamunakin, ja vain pyyhkäisen kosteusvoiteella, ja puolen tunnin päästä lenkille.
      Nyt kun lomalla, hyvin ehtii.
      Allergiat ja herkkyys säälle kulkee kimpassa, samoin atopia- joskin kyl atoopikoillakin pon aknea. Mitä atooppisempi, sitä enempi kosteutta. Iho kestää näin hyvinkin arjessa, tuulen, pakkasenkin, ja ennen ulosmenoa EI mitään!

      • khigih

        En kyllä ymmärrä tuota että ensin pestään ihon oma luontainen rasvakerros kokonaan pois ja laitetaan tilalle keinorasvaa, joka sisältää ties mitä parabeeneja (säilöntäaineita joiden epäillään aiheuttavan rintasyöpää). Ei ihme että iho on huonossa kunnossa ja ärtynyt. Kattokaapa vähän mitä ne kosteusvoiteet sisältävät.


      • srfsztzstzz
        khigih kirjoitti:

        En kyllä ymmärrä tuota että ensin pestään ihon oma luontainen rasvakerros kokonaan pois ja laitetaan tilalle keinorasvaa, joka sisältää ties mitä parabeeneja (säilöntäaineita joiden epäillään aiheuttavan rintasyöpää). Ei ihme että iho on huonossa kunnossa ja ärtynyt. Kattokaapa vähän mitä ne kosteusvoiteet sisältävät.

        Hangilla kannattaa ottaa jo aurinkosuoja käyttöön, kun lumi heijastaa. SIlloin on parempi pestä yön rasvat pois, jotta voide imeytyy.


    • herkkähipiä

      Atoopikollakin, esim. ammatin takia ihoon tarttuu... Itse olen alalla, jossa oma hiki, liat, metallipölyt tekee oikein kivasti "kalvon" naamaan ja muuallekkin ihoon.Jos noita sotkuja ei poista, on edessä ongelmia. Alempana kerroksissa muhivat aknen kystatkin tykkää että vähän pehmitellään.(Nikkelipöly, muu metallipöly, muut pölyt, koromikäryt, kaikki muu tavara mitä ihoon töissä tulee kuin esim. tiettyjä roiskeita, sumuttuneena kemikaaliasioitakin joskus.)

      Kosteus ja läpirasvoittaminen ties millä on vähän eri juttu. Atopiassa kun ihon pintaan ainakaan ei tule tarpeeksi omia rasvoja. Mikä haihduttaa kosteutta, iho on karhea ja kerää sotkuja. sama ihminen voi sairastaa atopiaa ja syvemmällä muhivaa aknea, miten tällaisen ohjeistus ihonhoitoon?
      Toki, kokeiltu olla pikapesaisematta, jopa pari viikkoa yhdellä vaelluksella. Tulos oli täysin tukossa oleva iho, kaipasi vettä... sillä erolla ettei toki maastossa ollut niitä pahimpia ihon ärsyttäjiä.

    • edejotainapua

      Totta on että iho kuivui kuurilla melko paljon. Talvi entisestään pahensi ihoani, sillä se oli aivan kuiva kun tulin koulusta kotiin. Enkä tietenkään koulussa kehdannut ruveta rasvailemaa koko pärstääni... Sinnittelin ja nyt ei enään ole uusia finnejä syntynyt. Ainoastaan arvet haittaavat minua ja punoitus.. Kai sekin ajan mittaa häviää.

    • merisusi

      Olen vanha merimies.Jo poikasena menin merille.Seisoskellessani laivan keulassa kovan merituulen puhaltaessa parkkiintuneelle naamalleni,finnit ja mustapäät suorastaan lensivät tuulen mukana pois.Kotisatamassa olijoille neuvo.Paras ja hyvä ihonkuorinta onnistuu merisuolalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1408
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1271
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1215
    4. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      28
      1157
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1155
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1053
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1048
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1043
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe