Muistatko kouluruokailun aloituksen?

Muistan hyvin alun

Olen syntynyt 1939. Itselläni ensimmäinen kosketus alkeelliseen kouluruokaan oli syksyllä 1945 Sipoon Talman supistetussa suomalaisessa kansakoulussa, jossa olin armosta ennen kouluikää 6-vuotiaana. Luokassa oli yhden opettajan varassa luokat 1-6. Ruoka oli lusikalla hallittavaa keittoa tai puuroa. Seuraavaksi olin kouluikäisenä 1946 syksyllä Vihdin kunnan Tervalammen kansakoulun 1. luokassa alakoulussa. Ruoka oli lusikkahallinteista. Keväällä 1947 olin taas Talmassa. Pääsin suoraan 2. luokalle luku- ja kirjoitustaitoisena. Laki kouluruosta oli säädetty sodan aikana 1942 ja siinä velvoitettiin kunnat järjestämään ruokailut ennen vuotta 1949. Syksyllä 1947 ja keväällä 1948 olin Kolarin kunnan Sieppijärven kansakoulun 3. luokalla ja edelleen lusikkaruokakannalla. Sysksy 1948 ja kevät 1949 kuluivat Kolarin kirkonkylän asuntolassa ja kansakoulussa 4. luokalla. Seurasi Helsingin Eläintarhan kansakoulun 5. luokka syksy 1949-kevät 1950 ja lusikkaruoka. Jne

4

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmettelijämies

      Melekonen historiia. Miten jatku?

      • Muistan myös lopun

        Jouduin käymään 5. luokan uudelleen kevään 1951 keuhkopussitulehduksen takia, sairaaalssa siihen aikaan kaksi kuukautta. Normalisoin ikäluokkani, koska olin ollut vuotta edellä. 6. luokka 1951 syksy ja kevät 1952. Helsingin kaupungin Valmistavan Ammattikoulun 1. lk syksy 1952-kevät 1953 Kansakoulukadulla ja työpajat Fredrikin- ja Pietarinkaduilla, paja, sähkö ja valimotyöt. Ruoka paikoissa keskuskeittiöstä, etupäässä syötävää lusikkahaarukkaruokaa ja jo kiinteämpää. 2. lk syksy 1953-kevät 1954, teoria ja koneistaja-viilaajalinja Alppikatu 1, nyt jo aikaa sitten purettu pihapiiri ja rakennukset, tuilalla Kuntatalo. Ruokana kokeiltiin joskus kiinteitä annoksia syksyllä, mutta keväällä palattiin lusikkahaarukkaruokaan. Oli hyvää ja ravitsevaa murrosikäisille pikakasvajille. Muuan koripalloileva poika venyi vajaassa vuodessa 17 sm! Ja sitten töihin vakituisesti ja maito-, kahvi- ja voileipälinjalle, 8h/vrk, ja sitä jatkui yli 50 vuotta vuoteen 2004. On eletty.


    • Aikuinen nainen

      Hyvä muistelu. On mentävä nykyajan ihmisen ja koululaisen syvälle itseensä, jos narisevat nykykouluruuista.

    • ATK-säätäjä

      Ihan näin opiskelevana, ja näissä ala-asteissa välillä syövänä kun on koulun puolesta jotain IT-alan projektia joka pitäisi saada kuntoon... että kaikki jotka mankuvat kouluruoan laadusta, ovat väärässä.

      Muutama pieni epäkohta on tullut tietty esiin, jossa ruoka on joko ylimaustettua, tai lilluu rasvassa (lihapullat), vaikka maistuvatkin hyviltä loppujenlopuksi, en suosittelisi näitä ihan terveysmielessä.

      Joka tapauksessä täytyy sanoa, että lasagnet ja kanacurryt iskee kuin miljoona volttia makuhermoon, enkä parempaa osaa itsekkään kokata. "Kumiperunoita", noita 90-luvun "vitsi"kirjojen kruunauksia en ole eläissäni nähnyt, ja harvinaisen monet koulut on kierretty. Perunalajikkeen fani en ole, koska se on liian voimakasmakuinen ja kova, mutta kyllä se kastikkeen tai lihan kanssa alas menee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      62
      5992
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3774
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      232
      2076
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1830
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1269
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe