Neuvoja painonpudotukseen?

Pullukka1

Eli siis.. Olen vasta 16-vuotias tyttö ja olen koko pienen ikäni saanut kärsiä ylipainosta ja siihen kohdistuvasta kiusaamisesta. Läskiksi haukkuminen jatkuu edelleen, eikä se kamalasti motivoi laihduttamaan. Eli siis, lähtötilanne oli aivan hirveä. Painoin jopa 100kg n. vuosi sitten, mutta nyt olen laihtunut 15kg. Nyt tuntuu, ettei paino vain enää putoa. Käyn 2-3 kertaa salilla vetämässä tunnin hikitreenin (monipuolinen ohjelma), lenkkeilen koirani kanssa, sekä harrastan kahvakuulajumppaa kerran viikossa ohjaajan avustajalla. (Kerta 45min) kuulailemme myös viikonloppuisin siskoni kanssa, jos jää aikaa. Olen jo kahden vuoden ajan tehnyt säännöllisesti joka ilta vatsalihaksia ja se alkaa jo ylävatsassa näkyä. Vyötärönympärykseni on n. 80cm. Syön joka aamu kaurapuuroa ja pidän huolen siitä, että saan riittävästi proteiinia vitamiineja. Olen myös alkanut juoda vihreää teetä, joka parantaa aineenvaihduntaa. Olen myös päättänyt sallia itselleni karkkipäivän kerran viikossa. Saan syödä perjantaisin suklaapatukan ja juoda vähän energia juomaa (paheet).. Se karkkipäivä ei sitten tarkoita mitään 24h mässäilytuokiota, vaan nautin noista herkuista, sillä tiedän, että jos kiellän ne itseltäni kokonaan, repsahdan pian herkuttelemaan. Osaisko joku ohjeistaa, tai kertoa vinkkejä? Ps. En tehnyt tätä miksikään trollauskeskusteluksi, vaan tosiaan saadakseni apua, joten haukkujat ja kritisoijat voivat ottaa tuon huomioon.. Olen puhunut!

121

865

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+15

      Voitko kertoa tarkemmin mille saralle laihdutuksessasi vinkkejä kaipaat, liikuntaan, vai ruokailuun?

      • Pullukka1

        Toivon vain saavani tukea ja hyviä vinkkejä. Kihlattuni pyysi minua jopa käymään kouluterveydenhoitajalla, kun syöminen tuntuu jäävän hieman vähiin. (En kuitenkaan mennyt) listaan tähän vaikka tämän päivän syömiseni.. Eli aamupala: kaurapuuroa n.2dl ja pieni Activia-jogurtti, lounas: näkkäri, lasi maitoa, lautasmallin mukaan kanaa, riisiä ja salaattia (jätin osan vieläpä syömättä), välipala: sämpylä, lasi maitoa, päivällinen: italianpataa pari desiä ja kurkkua, lasi maitoa.. Onko liikaa/liian vähän? Syön ehkä iltapalaksi vielä hedelmän, jos nälättää... Itse en ainakaan koe syöväni liian vähän, mutta läheisiäni tämä huolettaa, ottaen huomioon, että vedän viikossa 4x1h hikitreenit, lenkkeilen ja teen lihaskuntoharjoituksia joka pvä.


      • mmmmwerty
        Pullukka1 kirjoitti:

        Toivon vain saavani tukea ja hyviä vinkkejä. Kihlattuni pyysi minua jopa käymään kouluterveydenhoitajalla, kun syöminen tuntuu jäävän hieman vähiin. (En kuitenkaan mennyt) listaan tähän vaikka tämän päivän syömiseni.. Eli aamupala: kaurapuuroa n.2dl ja pieni Activia-jogurtti, lounas: näkkäri, lasi maitoa, lautasmallin mukaan kanaa, riisiä ja salaattia (jätin osan vieläpä syömättä), välipala: sämpylä, lasi maitoa, päivällinen: italianpataa pari desiä ja kurkkua, lasi maitoa.. Onko liikaa/liian vähän? Syön ehkä iltapalaksi vielä hedelmän, jos nälättää... Itse en ainakaan koe syöväni liian vähän, mutta läheisiäni tämä huolettaa, ottaen huomioon, että vedän viikossa 4x1h hikitreenit, lenkkeilen ja teen lihaskuntoharjoituksia joka pvä.

        Heippa! Mitä jos vaihtaisit activian maustamattomaan rahkaan? Jos maistuu äklölle voit pistää siihen marjoja tai vaikka marjasoppaa. Entä tuo leipä puoli? Jos vaihtaisit sämpylän ruisleipään joka antaa parempia tuloksia kuin sämpylä. Juotko vettä? Juo vesilasi puol tuntia ennen ruokailua. Uskoisin että dinulla on laihtumisen pysähdys juuri ruuan takia pysähtyny.


      • Pullukka1 kirjoitti:

        Toivon vain saavani tukea ja hyviä vinkkejä. Kihlattuni pyysi minua jopa käymään kouluterveydenhoitajalla, kun syöminen tuntuu jäävän hieman vähiin. (En kuitenkaan mennyt) listaan tähän vaikka tämän päivän syömiseni.. Eli aamupala: kaurapuuroa n.2dl ja pieni Activia-jogurtti, lounas: näkkäri, lasi maitoa, lautasmallin mukaan kanaa, riisiä ja salaattia (jätin osan vieläpä syömättä), välipala: sämpylä, lasi maitoa, päivällinen: italianpataa pari desiä ja kurkkua, lasi maitoa.. Onko liikaa/liian vähän? Syön ehkä iltapalaksi vielä hedelmän, jos nälättää... Itse en ainakaan koe syöväni liian vähän, mutta läheisiäni tämä huolettaa, ottaen huomioon, että vedän viikossa 4x1h hikitreenit, lenkkeilen ja teen lihaskuntoharjoituksia joka pvä.

        Thermacuts Laihdutuslääke - http://track.fi.thermacuts.com/product/ThermaCuts/?uid=2484&sid=526&pid=115&bid=advandec Vasta Thermacuts :n avulla asteittain pääsin eroon ylimääräisistä kiloista ja 3 kuukauden kuluessa painoni oli pudonnut 75 kilosta 60 kg.


      • Pullukka1

        Entäs valmisteen lopettamisen jälkeen? Tuliko kiloja takaisin?


    • Nuppu20

      Joko yksinkertaisesti syöt liikaa kulutukseesi nähden tai sitten kyseessä on joku sairaus, mikä hidastaa painon tippumista. Esim. kilpirauhasen vajaatoiminta.

      • Pullukka1

        Jep, siis verikokeissa olen käynyt viimeksi kuukausi sitten ja kaikki arvot ovat olleet kohdallaan.. Syömistänikin kontrolloin, ehkä jopa liikaakin


    • vähemmän energiaa

      Hienoa. Sinä osaat laihduttaa. Olet saanut jo 15 kiloa putoamaan. Se on oikein hyvä vuosivauhti. Kilot eivät tule takaisin, kun laihduttaa maltilla.
      Jokaisella on laihdutuksessaan myös jumittamista.
      Liikut riittävästi, joten olettaisin energiaa tulevan liikaa. Sieltä pitäisi vähentää jotakin, mutta ilman ruokavaliota ja määriä on vaikea sanoa mitä. Kasviksia on aina hyvä syödä.
      Olet tietyllä syömisellä laihtunut tähän asti, mutta nyt olet kevyempi ja kulutuksesi on sitä kautta vähentynyt.

      • Pullukka1

        Noh, viimeiset 8kg on tippunut kuukauden aikana.. Kaikkia läheisiäni ärsyttää, kun lasken koko ajan kaloreita ja hiilareita yms. Saattaa tulla morkkis jopa siitä, jos syön välipalaksi sämpylän (koska vehnä). Muillakin ruoila otan kyllä aina lautasmallin mukaan (koulussa jne), mutta jätän siitäkin syömättä AINAKIN neljäsosan. Onko mahdollista, että elimistöni käy ns. "Säästöliekillä", eikä rasvaa pala? Kuitenkin kuntoilen nykyään erittäin paljon. Tuntuu, että olen liian ankara itselleni.. Voiko olla näin, jos on laihdutuksesta kyse kun siihen nimenomaan tarvitaan P-A-L-J-O-N itsekuria?


      • syö ihminen :)
        Pullukka1 kirjoitti:

        Noh, viimeiset 8kg on tippunut kuukauden aikana.. Kaikkia läheisiäni ärsyttää, kun lasken koko ajan kaloreita ja hiilareita yms. Saattaa tulla morkkis jopa siitä, jos syön välipalaksi sämpylän (koska vehnä). Muillakin ruoila otan kyllä aina lautasmallin mukaan (koulussa jne), mutta jätän siitäkin syömättä AINAKIN neljäsosan. Onko mahdollista, että elimistöni käy ns. "Säästöliekillä", eikä rasvaa pala? Kuitenkin kuntoilen nykyään erittäin paljon. Tuntuu, että olen liian ankara itselleni.. Voiko olla näin, jos on laihdutuksesta kyse kun siihen nimenomaan tarvitaan P-A-L-J-O-N itsekuria?

        Luultavasti kyseessää on juuri säästöliekki eli syö kaikki mitä oot ottanu lautaselles kun kerran laskeskelet kaloreita niin paljon kaloreita sulla menee päivässä?Ja syöthän 4-5x pv?
        Ja treenaatko kuntosalilla pelkkää lihasvoimaa vai myös esim juoksua?tai kuntopyörällä polkemista?


      • Pullukka1
        syö ihminen :) kirjoitti:

        Luultavasti kyseessää on juuri säästöliekki eli syö kaikki mitä oot ottanu lautaselles kun kerran laskeskelet kaloreita niin paljon kaloreita sulla menee päivässä?Ja syöthän 4-5x pv?
        Ja treenaatko kuntosalilla pelkkää lihasvoimaa vai myös esim juoksua?tai kuntopyörällä polkemista?

        Syön yleensä 4 kertaa päivässä. Mulla on kuntosalilla semmonen perusaloitus. Eli crosstraineri, juoksumatto, kuntopyörä (lämmittely), joka kestää yhteensä n. 30min. Sen jälkeen lihaskuntolaitteisiin. Ja onhan se kahvakuulailukin sykettä nostavaa ja hyvää liikuntaa koko keholle? En vaan halua enää lihoa pudottamiani kiloja takaisin, siksi "pelkään" että syön liikaa. Saattaa olla virheellinen logiikka, mutta näillä on nyt menty.,


      • aiempi kyselijä
        Pullukka1 kirjoitti:

        Syön yleensä 4 kertaa päivässä. Mulla on kuntosalilla semmonen perusaloitus. Eli crosstraineri, juoksumatto, kuntopyörä (lämmittely), joka kestää yhteensä n. 30min. Sen jälkeen lihaskuntolaitteisiin. Ja onhan se kahvakuulailukin sykettä nostavaa ja hyvää liikuntaa koko keholle? En vaan halua enää lihoa pudottamiani kiloja takaisin, siksi "pelkään" että syön liikaa. Saattaa olla virheellinen logiikka, mutta näillä on nyt menty.,

        Tee testi et syöt lautaseltas kaiken vaikka viikon ajan ja kato et lähteekö paino laskeen mut älä kumminkaan tavoittele liian alhaista painoa sekään ei ole hyväksi keholle.Toivottavasti paino lähtee laskeen tai jossei niin toivottavasti alat sitten kiinteytymään ja saamaan lihasta :)


      • Pullukka1
        syö ihminen :) kirjoitti:

        Luultavasti kyseessää on juuri säästöliekki eli syö kaikki mitä oot ottanu lautaselles kun kerran laskeskelet kaloreita niin paljon kaloreita sulla menee päivässä?Ja syöthän 4-5x pv?
        Ja treenaatko kuntosalilla pelkkää lihasvoimaa vai myös esim juoksua?tai kuntopyörällä polkemista?

        Syön yleensä 4 kertaa päivässä. Kuntosalilla minulla on sellainen vakioaloitus, eli crosstraineri, juoksumatto, kuntopyörä (lämmittely), ja sen jälkeen vasta itse lihaskuntolaitteisiin. Kahvakuulailukin on hyvin sykettä nostavaa ja hyvää liikuntaa koko kropalle. Pelkään vaan, että alan lihoa jos syön yhtään enempää, kuin tähän mennessä.. Pitäisiköhän kokeilla näiden lisäksi vielä aamuaerobisia?


      • pullukka1
        aiempi kyselijä kirjoitti:

        Tee testi et syöt lautaseltas kaiken vaikka viikon ajan ja kato et lähteekö paino laskeen mut älä kumminkaan tavoittele liian alhaista painoa sekään ei ole hyväksi keholle.Toivottavasti paino lähtee laskeen tai jossei niin toivottavasti alat sitten kiinteytymään ja saamaan lihasta :)

        Voisihan sitä kokeilla :) Yritän kovasti laskea hiilihydraattien saantia ruoastani, mutta se on vaikeaa kun ei köyhällä opiskelijalla ole laittaa kahta ruokaa, eikä poikaystävä ole myötämielinen tällaisen ruokavalion kanssa, sillä hän rakastaa pastaa yms..


      • Pullukka1
        syö ihminen :) kirjoitti:

        Luultavasti kyseessää on juuri säästöliekki eli syö kaikki mitä oot ottanu lautaselles kun kerran laskeskelet kaloreita niin paljon kaloreita sulla menee päivässä?Ja syöthän 4-5x pv?
        Ja treenaatko kuntosalilla pelkkää lihasvoimaa vai myös esim juoksua?tai kuntopyörällä polkemista?

        Ja tähän lisäys (en huomannut kysymystä). Pyrin pitämään kalorinsaannin niin, ettei se ylitä ainakaan 1000kcal päivässä.


      • 5+15
        pullukka1 kirjoitti:

        Voisihan sitä kokeilla :) Yritän kovasti laskea hiilihydraattien saantia ruoastani, mutta se on vaikeaa kun ei köyhällä opiskelijalla ole laittaa kahta ruokaa, eikä poikaystävä ole myötämielinen tällaisen ruokavalion kanssa, sillä hän rakastaa pastaa yms..

        Ei tarvi laittaa kahta ruokaa. Syö samaa ruokaa, mutta pastan tilalle höyryttele vaikka parsakaalta (tulee samaan aikaan, jos on höyrytysosa kattilaan). Meillä tehdään juuri noin, eli muuten syödään samaa ruokaa, mutta eri lisäkkeillä.


    • syö enemmän

      Tällä hetkellä syöt liian vähän. Olet laihtunut huimasti viimeisen kuukauden aikana. 2 kiloa kuukaudessa pois, olisi terveellisempi ja pysyvämpi vauhti.
      Syö todella lautanen tyhjäksi. Lisää sinne iltapalaan ainakin joku jugurtti tai vastaava. Täysjyväleipä myös illalla.

      Tällä hetkellä elimistösi on varmasti säästöliekillä. Se pelkää, että ruoka loppuu kokonaan.

      • Pullukka1

        Pelottaa, että jos laihdun toooooosi hitaasti, niin en jaksa pitää sitä yllä, koska masentaa, kun tuntuu ettei paino tipu ollenkaan.. Kiertotietä ei kyllä varmaan ole, siitähän pysyvässä laihtumisessa on kyse? Hitaasti hyvä tulee? Olen vain lopenkyllästynyt vihaamaan vartaloani ja kuuntelemaan haukkuja.


    • aamuaerobinen

      Suosittelen kokeilemaan aamuaerobisia ennen aamupalaa eli vaikka 3-5 kertaa viikossa tee joku kävely/hölkkälenkki (kunnosta riippuen) tai jos ulkoilu ei maita niin netistä joku kevyt jumppavideo. Päälle iso lasi kylmää vettä ja vihreää teetä. Sillä saat aineenvaihdunnan hyvin käyntiin jo heti aamusta.

      Aamutreeni saattaa tuntua ensin todella raskaalta ja mälsältä mutta siihen tottuu ja koukuttuu nopeasti :)

      • Pullukka1

        Tuotapa olenkin miettinyt :) Miten raskas aamujumpan täytyy olla?


    • Pullukka1

      Paino edelleenkin pysynyt samana.. Mikä mättää? Alkaa motivaatio mennä... Nyt painan 85-84kg, enkä todellakaan halua menettää intoani nyt, kun näin hyvin vauhtiin pääsin..

      • 20v tyttönen

        Voi sinua :( itse olen tällä hetkellä 163/72,2 ja aloituspaino oli 76kg. Ei tietenkään paljon mitään omaasi verrattuna, mutta paino ei omasta mielestäni kerro niin paljoa, ainakin itse näytän aika kamalalta, kun rasva kertynyt tuohon mahan alueelle tyrkylle..

        Anyways, multa lähti aluksi 3kg tosi nopiasti. Olin superiloinen ja fiilis sekä motivaatio korkealla, sitten 3 viikkoa paino jumasi siinä 73kg kohdilla. Heitti korkeintaan 200g sinne tänne, mutta tiedän tosiaan, miltä susta tuntuu! Ite kuitenkin oon sen laihtumispäätöksen tehnyt ja siitä aion myös pitää kiinni, joten jatkoin sitkeästi liikkumista sekä terveellisesti syöntiä ja tadaa, ensin lähti 0,5kg, ja tänään vajaan viikon viime vaa'alla käynnistä lähenyt vielä 300g :) 200g niin lähtenyt 4kg! Kyllä se paino vielä siitä laskee, huomioi myös että josset ole paljoa aikaisemmin liikkunut saattaa lihakset alkaa kehittyä, ja lihashan painaa enemmän kuin läski ;)


    • Pullukka1

      No nyt on taas kilo tippunut.. :) Paino n.83kg.. Kiitos kannustuksesta 20v tyttönen! Todellakin treenaan aika paljon, kun nostan käset ylös ja "venyttelen", kainalon lihakset pullistuu kivasti.. Olen muutenkin hyvin ns. vankkarakenteinen.. Mallinmittoihin mua ei edes sais jo pelkästään hartioitteni takia, enkä siihen pyrikään.. Haluaisin vaan näyttää hyvältä! Tsemppiä sullekin laihdutukseen (:

      • Pullukka1

        Nyt muutamaan kuukauteen tippunu 13kg :) kokonaispudotus 17kg!


    • tarpeeksi protskua?

      Sulla on vissii hyvin alkanu toi laihdutus projekti :)....Olen 19 vuotias tyttö,jonka tavoitteena on saada 10 kg tiputettua ja lihasmassaa kasvattaa... Ajattelin vain,että saanko tarpeeksi protskua tällä ruokavaliolla: (liikun siis 4x viikossa 30min.-60min.,2x lihaskuntoa,2x aerobista,esim.juoksulenkki...vastauksia??)

      aamulla: Kaurapuuro yleensä banaanin ja marjakeiton/muiden hedelmien kanssa tai maustamatonta jugurrtia samojen jutttujen kera,mutta mysliä/pähkinää reilusti veden ja vitamiiniporetabletin kanssa.

      lounaalla: neljäsosa pääruokaa,salaattia puolet lautasesta ja piimää/vettä

      välipalalla: ruisleipä juuston,tomaatin yms. kanssa, tai hedelmiä maustamattoman jogurtin kanssa

      päivällisellä samaan tapaan kuin lounaalla ja illalla ehkä hedelmä tai leipä..

    • Pullukka1

      Hei "tarpeeksi protskua"! Jep, hyvin on nyt taas lähtenyt sujumaan..
      Kuvailemasi elämäntyyli kuulostaa varsin terveelliseltä ja tulet laihtumaan
      varmasti, ellet lipsu tuosta. Mielestäni kuitenkin voisit lisätä proteiinin
      lähteitä ruokavalioosi. Esim keitetty kananmuna aamulla ja lämpimien ruokien
      lisäksi raejuustoa :) Rahka toimii kanssa hyvänä välipalana ja on hyvä protskun
      lähde. Muitsahan, että jos lihasmassaa on tarkoitus kasvattaa ja nostat vaikka
      rautaa, paino ei välttämättä putoa, kun läskin tilalle tulee lihasta, eikä sitä
      tule säikähtää! Lihas painaa enemmän kuin läski! Onko sinulla mahdollista
      lisätä ohjelmaasi myös kuntosalilla käyntiä? Suosittelen ainakin kovasti!
      Ainiin!! Juo vihreää teetä, se polttaa kaloreita :) Lihasmassaa kasvattavan on
      myös pyrittävä vähentämään hiilihydraattien saantia (sitä on mm. makaronissa,
      vaaleassa leivässä ja perunassa). Saanko kysyä mittojasi (pituus/paino), että
      pääsisin hieman jyvälle lähtötilanteestasi? Tsemppiä!! (:

    • Pullukka1

      83: ssa paino taas jummannu -.- Jo on kumma..

      • apuja jos kelpaa

        Hei Pullukka1, ottaisitkohan vinkin vastaan?

        Mainitsit tuolla aiemmin, että pyrit syömään päivässä max 1000kcal. Se on sinulle liian vähän painoosi ja liikuntamääriisi suhteutettuna. Auttamattomasti! Toivon, että parilla kohdalla saan sinut huomaamaan tämän itsekin.

        Kehosi kuluttaa tietyn energiamäärän vaikka viettäisit koko päivän punkassa. Eli elimistösi tarvitsee energiaa hengittämiseen, solutoimintoihin, sydämen lyönteihin jne. Tämä on se minimäärä, joka sinun pitäisi käytännössä syödä vaikka laihduttaisitkin, sillä et voi karsia näistä toiminnoista turvallisesti mitään. Netistä löytyy tietoa miten voit arvioida peruskulutustasi, mutta arvelisin sen liikkuvan jossain 1400-1600 kcal (en tosin tiedä pituuttasi...). Nuori ikäsi nostaa tuota peruskulutuksen arvoa.

        Lisäksi liikut todella paljon. Tunnin hikitreeni kuntosalilla sykkeet korkealla kuluttaa painoisellasi ihmisellä helposti noin 500-600 kcal, jopa enemmän.

        Jos siis syöt 1000kcal, pelkästään liikunnan jäljiltä elimistösi perustoiminnoille jää vain noin 400-500 kcal, joka on auttamattomasti liian vähän.

        Laihduttamisesi ei ole tällä hetkellä tervellistä. Tulet elämään kehosi kanssa vielä vuosikymmeniä toivottavasti, joten kannattaa tarkkaan miettiä miten kehoasi kohtelet. Pitkään ei noin pienellä kalorimäärällä terveenä pärjää. Myöskään kuntoilusi ei kehity, sillä lihaksesi eivät saa tarpeeksi ravintoa (voit olla varma, että ne keuhkot ja sydän kyllä nappaa energiat ennen hauiksia tai vatsalihaksia).

        Kannattaa siis pohtia, josko kuitenkin voisit laihduttaa hieman hitaammin. Ei Roomaakaan rakennettu päivässä. :) Eikö terveys kuitenkin ole ykkösjuttu elämässä? Ilman sitä on aika vähän.

        Ja kyllä sillä terveellisemmälläkin kalorimäärällä voi laihtua vauhdikkaasti ja vielä liikunnan avulla saada tuloksia näkymään mittanauhalla hurjassa tahdissa. Itse olen 170cm pitkä ja painan noin 74kg. Pyrin syömään keskimäärin 1500kcal päivässä. Harrastan kuitenkin aktiivisesti liikuntaa. Jos kulutan liikunnalla yli 500kcal päivässä (rankka salitreeni, useamman tunnin pyöräily, parin tunnin uinti jne.), syön vähintään 1700-1800kcal päivässä.

        Ja arvaatkos? Paino tippuu. Toki välillä tulee viikkoja, että paino putoaa vain 200g tai nouseekin vähän, mutta keskiarvo pudotuksessa on silti lähellä 1kg/viikko.

        Toivottavasti saat aineenvaihduntasi ja pudotuksesi uudestaan käyntiin ja laihduttamisesi terveellisemmälle pohjalle. Ei kiireen takia kannata kroppaansa rikkoa, eihän?


    • Pullukka1

      Kiitoksia HYVIN PALJON neuvoista "apuja jos kelpaa". Tiedostin tuon syömisjutun itsekin vähä aika sitten siskoni ansioista. Olen 166cm pitkä, näin btw, kun siitä tuli puhe. Terveys on tietenkin ykkösenä. Ehkä olen nuori ja 'kaikki tänne heti -asenne' on minulle ominainen piirre, mutta olenkin miettinyt, että kannattaisiko minun käydä kouluterveydenhoitajalla hieman suunnittelemassa tätä projektiani, mitä luulet? Tuntuu vain, että jos asioita pitkittää, ne eivät tule tehdyksi koskaan ja tiedän kyllä myös, että se on väärä ajattelutapa tässä asiayhteydessä, vaikkakin se kotihommissa sun muissa pätee hyvin. Jospa saisin jotenkin asennettani muokattua.. Olisiko sinulla mitään esimerkkiä (vaikka päivän ruokalista) neuvoksi, että saisin hieman realistisemman kuvan siitä syömisestä. Ellei siitä ole liikaa vaivaa?

      • apuja jos kelpaa

        Kouluterveydenhoitajalta voisit saada tosiaan hyviä vinkkejä, varsinkin jos avoimella mielellä sinne menee ja kuuntelee, vaikka kommentit ja puheet eivät niin miellyttäisikään. :)

        Voin myös antaa omasta ruokatottumuksestani esimerkin, mutta en mene millään tavalla takuuseen sen sopivuudesta, ravintoarvoista jne. En ole itse niiden suhteen kovin tarkka, vaan noudatan "vähän kaikkea" periaatetta. Mutta ehkä esimerkin kautta saa kuitenkin määristä jonkin idean. Tässä yksi tyypillinen päivälistani (ne vaihtelevat paljon, en tykkää syödä samaa ruokaa peräkkäisinä päivinä).

        Aamiainen
        - 1 jälkiuunipala
        - reilu teelusikallinen kevytmargariinia
        - kaksi siivua kinkkua
        - salaattia/tomaattia/kurkkua päälle
        - yksi hedelmä (banaani/omppu/päärynä)

        Lounaan syön lounasravintolassa. Puolet lautasesta aina salaattipöydän tavaraa ilman kastikkeita. Ei leipää. Salaatin kaloreita tai määriä en laske, pistän lautaselle aina runsaasti jäävuorisalaattia, porkkanaraastetta, tomaattia, herneenversoja... Mitä nyt pöydästä löytyykään. Lämmintä ruokaa sen mukaan mitä tarjolla on. Esim.
        - pieni keko riisiä (reilu desilitra)
        - kanakastiketta reilu kauhallinen (pyrin ottamaan suhteessa enemmän aina sitä itse ruokaa, ja lisuketta eli pottuja, riisiä jne. vähän vähemmän)
        - lasillinen rasvatonta maitoa

        Minun elimistöni ei kaipaa välipaloja, joten en niitä syö. Tämä on kuitenkin hyvin yksilöllistä. Jos kuitenkin heti töiden jälkeen menen salille, syön ennen treeniä esim. banaanin ja juon lasillisen maitoa. Jos on rankat treenit, niin huitaisen huiviin sen jälkeen palautusjuoman.

        Päivällinen on aina myös kunnon kotiruokaa, jota vaihtelen paljon. Eilen söin esimerkiksi vähän perunamuusia (veteen tehty, ei voita tai maitoa), ehkä noin 100-150g ja kaksi isoa itse tehtyä pinaattilettua sekä desilitran puolukoita. Tämänkin ruuan kanssa maitoa, koska tykkään siitä. :) Ruuan kanssa usein myös joko paistettuja tai keitettyjä vihanneksia (parsakaalia, paprikaa, porkkanaa jne.)

        Itselleni tämä systeemi toimii. Iltapalaksi saatan sitten ottaa vaikka leipää, vähän lisää päivällisruokaa tai vaikka makeaa kuten jäätelöä. Ja jos on treenipäivä, niin kaikki annokset ovat himpun suurempia kuin normaalisti, jotta kaloreita tulee tarpeeksi.

        Pähkinöitä ajattein myös ruveta popsimaan pari ruokalusikallista per päivä, koska ne ovat itselleni mieluinen rasvan lähde. Hyviä rasvoja tuppaa olemaan laihduttajan ruokavaliossa helposti liian vähän. Myös öljyn lisääminen vaikka lounassalaattiin voisi auttaa.

        Toivottavasti näistä saa jotain suuntaviivaa. Pääpointti kuitenkin esimerkissäni on se, että nälkää ei todellakaan tartte nähdä. Eikä ruoka-aineissa tarvitse erikseen pihistellä! Mikäs sen mukavampaa, kuin syödä laihduttaessaankin hyvää ja maukasta sapuskaa. Vaihtelevasti. Määrät ja muutamat pienet valinnat ovat avain.


    • Aikuisen naisen ohje

      Aloittaja noudattaa nk. kitudieettiä, jolla aineenvaihdunta hidastuu ja menettää läskin ohella paljon lihasmassaa. Kun dieetti loppuu, kilot pahahtavat vuoden sisällä takaisin korkojen kanssa. Kun lihaksia on aikasempaa vähemmän, kulutus on pienempi ja lihoo entistä helpommin. Tällainen laihdutus on tosi tyhmää ja eoöterveellistö. Alle 1500 kcal/vrk ruoasta ei saa tarpeeksi välttämättömiä ravintoaineita. Sinne koulun terveydenhoitajan puheille olis jo aikaisemmin mennä.

      Jos pudottaa kalorien saantia 500 kcal (300-1000 kcal) alle päivittäisen kulutuksen, laihtuu terveelliseen tahtiin, n. 2kg/vrk. 83-kiloinen nuori nainen kuluttaa vaikka masten yli 2200kcal/vrk ja päivittäin liikkuen liki 3000 kcal/vrk. Tästä voit itse arvioida kulutustasi:
      http://www.sydanliitto.fi/energiantarve1#.UxoP63gt2ik
      Jos on perinyt hitaan aineenvaihdunnan, kulutusarviota voi pienentää 10-20%.

      Lopeta ihmeessä kitudieetti ja muuta ruokailutottumuksiasi pysyvästi terveelliseksi. Säännöllinen ateriarytmi on A ja O. Syö joka päivä aamiainen, lounas, päivällinen ja iltapala sekä halutessasi vielä 1-2 välipalaa. Voit siis syödä huoletta 5-7 kertaa päivässä, kunhan niistä yhteensä tulee max. kulutuksen verran kaloreita, laihduttaessa -300...-1000 kcal/vrk. Näin voit koko ajan hyvin, ei ole nälkä, aineenvaihdunta on vauhdissa etkä sorru ahmimiseen. Juo vettä 1,5-2 l / vrk, helteellä enemmänkin.

      Ravinnosta on saatava proteiinia, hiilihydraatteja, rasvaa ja kuituja. Läskin polttokin vaatii rasvaa. Salaattiin on siis hyvä lisätä kasviöljypohjaista salaatinkastiketta. Korvaamalla osan perunasta, riisistä tai pastasta kasviksilla; salaatilla tai kypsennetyillä kasviksilla. Kokojyväriisi ja -pasta ovat valkoisia terveellisempiä. Leipä on turha ruoan yhteydessä. Valkoista ei kannata syödä kuin herkkupäivänä ja muuten välipaloilla mieluummin kokojyväruis- tai -kauraleipää. Maito on aikuiselle, myös 16-vuotiaalle turha ruokajuoma. Kahviin, puuroon tai välipalalla rasvaton maito on ok. Sokeriset herkut, pitsat, sipsit ym kannattaa jättää vain satunnaisiin tilanteisiin. Samoin sokeroidut mehut ja limsat. Täysmehussa on paljon kaloreita. Oluessa ja muussakin alkoholissa on paljon kaloreita ja niin kauan kuin elimistössä on alkoholia, maksa polttaa vain sitä eikä rasva pala. Tämä tiedoksi, vaikka laillisesti et vielä olekaan vielä 18-vuotias.

      Jotta tietäisit, paljonko ravinnostasi puuttuu vaikkapa rasvaa tai proteiineja, pidä ainakin pari viikkoa ruokapäiväkirjaa Kiloklubin sivustolla, vaikka se on tarkoitettu aikuisille. www.kiloklubi.fi

      Liikunta tukee hyvin laihdutusta, mutta suurin vaikutus on sillä, mitä syöt. Liikunnan vaikutusta ei kannata liioitella, sillä liikkumattakin laihtuu (tosin kannattaa liikkua) ja esim. 70-kiloinen nainen kuluttaa kuntosaliharjoittelussa noin 190kcal tunnissa. Viiden sadan kuluttamiseen liikunnalla saa siis tehdä paljon töitä. Ohessa linkki sivustolle, jossa näkee arvioita eri liikuntalajien kuluttavuudesta:
      http://www.tohtori.fi/?page=3669620&id=1884695

    • Pullukka1

      Kiitoksia ohjeistuksista "aikuisen naisen ohje" ja "apuja jos kelpaa". Voisin itseasiassa listata tänne hieman syömisiäni, niin muut saisivat hieman osviittaa ruokailutottumuksistani ja voisivat oikaista virheitäni. Taidan käväistä kouluterkkariola, kun saan ajan varattua :)

    • Pullukka1

      Painoa tällä hetkellä 81kg. Taidanpa listata tähän hieman syömisiäni eiliseltä. Perus päiväni syönnin suhteen on suht' tällainen:

      -aamupalaksi kaurapuuroa ja banaani, juomaksi lasi rasvatonta maitoa
      -kouluruokailussa puolet lautasesta salaattia ja 5 pinaattilettua, lasi maitoa ja ruisleipä
      -koulun jälkeen paistettua jauhelihaa, jonka seassa herne, maissi, paprika -sekoitusta, reilusti alle puolet lautasesta ja puolet lautasesta tomaattia, kurkkua ja paprikaa, ehkä yksi hapankorppu, jonka päällä margariinia ja siivu juustoa
      -iltapalaksi 2 paistettua kananmunaa ja kurkkua & paprikaa

      Päivässä juon 2-3 kuppia vihreää teetä ja pyrin juomaan mahd. paljon vettä.
      Miltäs tuommoinen ruokavalio kuulostaa?

      • Pullukka1

        Ja entäpäs nyt tuon kalorinsaannin suhteen, kun jalka on paketissa, enkä voi treenata kuin ylävartaloa?


      • 10+10
        Pullukka1 kirjoitti:

        Ja entäpäs nyt tuon kalorinsaannin suhteen, kun jalka on paketissa, enkä voi treenata kuin ylävartaloa?

        Paraneminen vie energiaa, joten älä ainakaan enää nipistä oikeasta ruuasta. Mun mielestä voit kyllä jatkaa samalla linjalla, vaikka liikkuminen onkin vaikeampaa.


      • kahvakuulatyttö
        10+10 kirjoitti:

        Paraneminen vie energiaa, joten älä ainakaan enää nipistä oikeasta ruuasta. Mun mielestä voit kyllä jatkaa samalla linjalla, vaikka liikkuminen onkin vaikeampaa.

        Itse olen laihtunut VALTAVASTI kun kahvakuulailen 3 kertaa päivässä ja teen lihaskuntoliikkeitä, juon paljon vettä, syön terveellisesti ja juon vihreää teetä joka aterian jälkeen. Tässä kahvakuula treenini:

        Etuheilautus 50 toistoa

        Kulmasoutu 20 20 toistoa

        Vatsarutistus 20 toistoa

        Sivukyykky 20 20 toistoa

        Sivutaivutus 20 20 toistoa

        Kyykky ja pystypunnerrus 20 toistoa


        Ja kaikki siis 3 kertaa päivässä hyvän levon jälkeen. Itse teen aamulla, päivällä ja illalla.


      • jytjtyjty

        kuules sinun kalorilaskusi on PIELESSä. syöt paljon enemmän kuin 1000kcal. Laskepa tarkemmin. Jo pelkkä puuro: 110 kcal, 2dl maitoa 66 (rasvaton), banaani n. 87 kcal.
        pinaattiletuissa on kauheesti kaloreita. vaihda pois.
        unoha nuo "lautasmalli" kikkailut, mitä järkee niissä on?


      • Pullukka1
        jytjtyjty kirjoitti:

        kuules sinun kalorilaskusi on PIELESSä. syöt paljon enemmän kuin 1000kcal. Laskepa tarkemmin. Jo pelkkä puuro: 110 kcal, 2dl maitoa 66 (rasvaton), banaani n. 87 kcal.
        pinaattiletuissa on kauheesti kaloreita. vaihda pois.
        unoha nuo "lautasmalli" kikkailut, mitä järkee niissä on?

        Ööö.. Anteeksi nyt vain jytjtyjty.. Miten ajattelit, että vaihdan kouluruoan johonkin muuhun? Ja ketäköhän tässä pitäisi nyt uskoa, kun aina on opetettu lautasmallin mukaan syömään..? Sain tuon verran kaloreita, ennenkuin ihmiset neuvoivat, miten tulee oikeasti syödä, keskittyisit..

        Myönnän kyllä, etten ole ollut realistinen syömisieni kanssa, kun olen pihistänyt ravinnostani liikaa. Kävin terveydenhoitajallakin vähä aika sitten ja hän neuvoi minua asian suhteen. Nykyään syön mielestäni tarpeeksi.


      • frfrgerg
        Pullukka1 kirjoitti:

        Ööö.. Anteeksi nyt vain jytjtyjty.. Miten ajattelit, että vaihdan kouluruoan johonkin muuhun? Ja ketäköhän tässä pitäisi nyt uskoa, kun aina on opetettu lautasmallin mukaan syömään..? Sain tuon verran kaloreita, ennenkuin ihmiset neuvoivat, miten tulee oikeasti syödä, keskittyisit..

        Myönnän kyllä, etten ole ollut realistinen syömisieni kanssa, kun olen pihistänyt ravinnostani liikaa. Kävin terveydenhoitajallakin vähä aika sitten ja hän neuvoi minua asian suhteen. Nykyään syön mielestäni tarpeeksi.

        miten niin on aina opetettu? KUKA on opettanut? Sinä et ole normaalipainoinen joka voi seurata jotain yleisiä ohjeita, vaan laihduttaja. JOten sulle on ihan eri ohjeet.Jos syöt kouluruokaa, et voi tietää paljonko kaloreita saat siitä. Yritä syödä omat eväät koulussa, esim. pinaattikeitto 186 kaloria koulussa, jos ei onnistu, syö hedelmiä, esim. banaani, ja appelsiini.tai sitten vaan salaatti, uskon että koulusi voi terkkarin avustuksella järjestää sulle mahdollisuuden syödä laihduttajan ruokaa aiva kuten muutkin erikoisruokavaliolla oleville.
        Mutta olet varmasti okeassa suunnassa kuitenkin, joten kai se onnistuu tuollakin.mutta lautasmallilla ei tiedä paljonko kaloreita saat, joten unoha lautasmalli jutut, laske vaan kalorit, muulla ei väliä.


      • Aikuisen naisen ohje
        frfrgerg kirjoitti:

        miten niin on aina opetettu? KUKA on opettanut? Sinä et ole normaalipainoinen joka voi seurata jotain yleisiä ohjeita, vaan laihduttaja. JOten sulle on ihan eri ohjeet.Jos syöt kouluruokaa, et voi tietää paljonko kaloreita saat siitä. Yritä syödä omat eväät koulussa, esim. pinaattikeitto 186 kaloria koulussa, jos ei onnistu, syö hedelmiä, esim. banaani, ja appelsiini.tai sitten vaan salaatti, uskon että koulusi voi terkkarin avustuksella järjestää sulle mahdollisuuden syödä laihduttajan ruokaa aiva kuten muutkin erikoisruokavaliolla oleville.
        Mutta olet varmasti okeassa suunnassa kuitenkin, joten kai se onnistuu tuollakin.mutta lautasmallilla ei tiedä paljonko kaloreita saat, joten unoha lautasmalli jutut, laske vaan kalorit, muulla ei väliä.

        "frfrgerg" antaa älyttömiä ohjeita. Laihduttavan koululaisen jos kenen on syytä syödä koululounas ja täyttää lautanen lautasmallin mukaan. Salaatissa ja muissa kasviksissa, joita lautasesta pitäisi olla vähintään puolet, on niukasti kaloreita, mutta paljon ravintoaineita ja kuituja. Kouluruoka on monipuolista ja lounas päivän tärkeimpiä aterioita. Samaa ei voi sanoa pinaattikeitosta. Kunhan ei santsaa ja ota leipää kiinteän ruoan kanssa ja ottaa säästeliäästi perunaa, riisiä tai pastaa, ei koululounaan kaloreita tarvitse laskea. Ei kaloreita tarvitse olla joka lounaalla eksaktisti sama määrä. Hedelmät puolestaan on hyvä säästää välipaloihin. Hedelmissä on fruktoosia, joka on lihottavampaa kuin tavallinen sokeri, joten enemmän kuin 2-3, max. 4 hedelmää tai marja-annosta kannattaa syödä päivässä. Kotimaosey ovay terveellisempiä kuin etelän hedelmät.


      • Aikuisen naisen ohje
        Aikuisen naisen ohje kirjoitti:

        "frfrgerg" antaa älyttömiä ohjeita. Laihduttavan koululaisen jos kenen on syytä syödä koululounas ja täyttää lautanen lautasmallin mukaan. Salaatissa ja muissa kasviksissa, joita lautasesta pitäisi olla vähintään puolet, on niukasti kaloreita, mutta paljon ravintoaineita ja kuituja. Kouluruoka on monipuolista ja lounas päivän tärkeimpiä aterioita. Samaa ei voi sanoa pinaattikeitosta. Kunhan ei santsaa ja ota leipää kiinteän ruoan kanssa ja ottaa säästeliäästi perunaa, riisiä tai pastaa, ei koululounaan kaloreita tarvitse laskea. Ei kaloreita tarvitse olla joka lounaalla eksaktisti sama määrä. Hedelmät puolestaan on hyvä säästää välipaloihin. Hedelmissä on fruktoosia, joka on lihottavampaa kuin tavallinen sokeri, joten enemmän kuin 2-3, max. 4 hedelmää tai marja-annosta kannattaa syödä päivässä. Kotimaosey ovay terveellisempiä kuin etelän hedelmät.

        korjaus edellisern: sana "ei" puuttui eli enempää kuin max. 4 hedelmää EI kannata syödä päivässä.

        Banaani on hedelmäksi hyvin kaloririkas. Sen voi syödä puolikkaina kerta-annoksina. Kun leikkaa banskun kuorineen poikki ja jättää ilmavasti hedelmäkoriin, hedelmä muodostaa itsekseen leikkauspintaan luonnon suojakalvon, joka estää banaania kuivumasta tai tummumasta pian.


      • Pullukka1
        Aikuisen naisen ohje kirjoitti:

        korjaus edellisern: sana "ei" puuttui eli enempää kuin max. 4 hedelmää EI kannata syödä päivässä.

        Banaani on hedelmäksi hyvin kaloririkas. Sen voi syödä puolikkaina kerta-annoksina. Kun leikkaa banskun kuorineen poikki ja jättää ilmavasti hedelmäkoriin, hedelmä muodostaa itsekseen leikkauspintaan luonnon suojakalvon, joka estää banaania kuivumasta tai tummumasta pian.

        "Kiitoksia "aikuisen naisen ohje". Mielestäni myös nuo kyllä olivat pöyristyttävän virheellisiä neuvoja, ehkä ihmiset yrittävät vain lannistaa tai jtn, ellei heillä itsellään onnistu.. Onkohan pikkukylän lukiolla resursseja valmistaa kaikille haluamaansa ruokaa? Mielestäni itselleen ei pidä olla liian ankara. En tiedä, mitä te ajattelette, mutta minä olen tuolla ideologialla hyvin selvinnyt! Paino muuten 79,5kg, siirryin juuri BMI-asteikolla lievään ylipainoon :)


      • frfrgerg
        Aikuisen naisen ohje kirjoitti:

        "frfrgerg" antaa älyttömiä ohjeita. Laihduttavan koululaisen jos kenen on syytä syödä koululounas ja täyttää lautanen lautasmallin mukaan. Salaatissa ja muissa kasviksissa, joita lautasesta pitäisi olla vähintään puolet, on niukasti kaloreita, mutta paljon ravintoaineita ja kuituja. Kouluruoka on monipuolista ja lounas päivän tärkeimpiä aterioita. Samaa ei voi sanoa pinaattikeitosta. Kunhan ei santsaa ja ota leipää kiinteän ruoan kanssa ja ottaa säästeliäästi perunaa, riisiä tai pastaa, ei koululounaan kaloreita tarvitse laskea. Ei kaloreita tarvitse olla joka lounaalla eksaktisti sama määrä. Hedelmät puolestaan on hyvä säästää välipaloihin. Hedelmissä on fruktoosia, joka on lihottavampaa kuin tavallinen sokeri, joten enemmän kuin 2-3, max. 4 hedelmää tai marja-annosta kannattaa syödä päivässä. Kotimaosey ovay terveellisempiä kuin etelän hedelmät.

        "aikuisen naisen ohje" hei, MILLÅHÅN sinä luulet että tämä ap sitten ON lihonnut, jos ei just noin, syömällä "normaalia kouluruokaa, täyden lautasen"??
        Kyllähän koulussakin tarjotaan läskisoossia, pinaattilettuja jne, jotka lihottaa.olen kai ittekkin lukion käynyt.
        Heivaa tuo lautasmalli ajattelu kuuseen. Kukaan ei tiedä mikä on normaali lautanen, tai paljoko kaloreita se sisältää, kun jokaisella on omat käsitykset normaalista, lihavilla vieläpä täysin pielessä käsitys mikä on normaalia.
        Itse laihduin 17 kiloa 4 kk:ssa pelkästän kaloreiden laskemisella ja niiden rajoittamisella, ei millää hokkus pokkus lautasmalleilla.
        Jos ei tiedä paljonko kaloreita on JO päivän varrella saanut, ei voi tietää paljonko illalla SAA syödä, ja paljonko PITÄÄ syödä ettei jää alle minimi 1200 kkal /pv, minkä alitus on hengenvaarallista. Siksi suosittelin tarkkaa tietoa kaloreiden kulutuksesta.
        pasta/makarooni sisältää älyttömät määrät kaloreita ,kehoitan välttämään.
        Ap, sitte kun olet epäonnistunut tämän kokeilusi jälkeen, niin tule ja lue uudelleen nämä oheeni, oma painoni on säilynyt samana nyt jo puoli vuotta 17kg laihtumiseni jälkeen. Toivotan kuitenkin onnea!


      • Pullukka1
        frfrgerg kirjoitti:

        "aikuisen naisen ohje" hei, MILLÅHÅN sinä luulet että tämä ap sitten ON lihonnut, jos ei just noin, syömällä "normaalia kouluruokaa, täyden lautasen"??
        Kyllähän koulussakin tarjotaan läskisoossia, pinaattilettuja jne, jotka lihottaa.olen kai ittekkin lukion käynyt.
        Heivaa tuo lautasmalli ajattelu kuuseen. Kukaan ei tiedä mikä on normaali lautanen, tai paljoko kaloreita se sisältää, kun jokaisella on omat käsitykset normaalista, lihavilla vieläpä täysin pielessä käsitys mikä on normaalia.
        Itse laihduin 17 kiloa 4 kk:ssa pelkästän kaloreiden laskemisella ja niiden rajoittamisella, ei millää hokkus pokkus lautasmalleilla.
        Jos ei tiedä paljonko kaloreita on JO päivän varrella saanut, ei voi tietää paljonko illalla SAA syödä, ja paljonko PITÄÄ syödä ettei jää alle minimi 1200 kkal /pv, minkä alitus on hengenvaarallista. Siksi suosittelin tarkkaa tietoa kaloreiden kulutuksesta.
        pasta/makarooni sisältää älyttömät määrät kaloreita ,kehoitan välttämään.
        Ap, sitte kun olet epäonnistunut tämän kokeilusi jälkeen, niin tule ja lue uudelleen nämä oheeni, oma painoni on säilynyt samana nyt jo puoli vuotta 17kg laihtumiseni jälkeen. Toivotan kuitenkin onnea!

        Kiitoksia kovasti vaivannäöstäsi frfrgerg.. Olen lihonut, koska olen pienestä asti mussuttanut valtavat määrät herkkuja ja santsannut aina ruokaa.. Nykyään, kun syön sen lautasmallin mukaan, olen laihtunut, kiitos. Miten muka voin koulussa muuten ruveta laskemaan kaloreita, ellen ota lautasmallin mukaan ruokaa, kun tiedän mikä on liikaa ja mikä tarpeeksi.. Olen laihtunut melkein 21 kg. Eikö muka ole tomiva keino tämä minun? Missään vaiheessa paino ei ole kasvanut yhtään.. Projektini on nyt pyörinyt n. 8kk.


      • mjmjmjmh
        Pullukka1 kirjoitti:

        Kiitoksia kovasti vaivannäöstäsi frfrgerg.. Olen lihonut, koska olen pienestä asti mussuttanut valtavat määrät herkkuja ja santsannut aina ruokaa.. Nykyään, kun syön sen lautasmallin mukaan, olen laihtunut, kiitos. Miten muka voin koulussa muuten ruveta laskemaan kaloreita, ellen ota lautasmallin mukaan ruokaa, kun tiedän mikä on liikaa ja mikä tarpeeksi.. Olen laihtunut melkein 21 kg. Eikö muka ole tomiva keino tämä minun? Missään vaiheessa paino ei ole kasvanut yhtään.. Projektini on nyt pyörinyt n. 8kk.

        toki jatka vaan tuota jos se toimii sulla.
        Itse lasken kalorit näin:
        Osta halpa keittiövaaka (n.7 euroa). Punnitset kaikki ruuat esim. hedelmät ennen syömistä sillä, laitat painon paperille. Pidät vihkoa johon listaat alle kaikki sinä päivänä syömäsi ruuat ja juomat ja niiden kaloreiden määrän. ja lasket yhteen sitä mukaa kun syöt ne.näin saat tietää päivän aikana missä mennään, ja paljonko saat syödä vielä. Finelin sivuilla /tai kalorilaskuri-sivuilla ilmoitetaan ilmaiseksi kaikki yleisimmät kalorit ruuista esim. hedelmät. Ota paperi jolle kirjoitat ne joita yleensä syöt, esim. omena, kananmuna ja säilytä tämä paperi.
        Elintarvikkeiden esim. jugurtiien paino ja kalorit ilmoitetaan pakkauksen kyljessä esim. 200kcal/100 g. Käytä laskinta ja lasket näin kaikkien syömiesi ruokien kalorit.
        Mittaa juomiesi suuruus desimitalla, esim. paljonko maitoa juot.Näin saat tarkat lukemat.
        Ennen kun menet kouluun punnitse vaikka mukaan ottamasi omenan paino.


      • Aikuisen naisen ohje
        mjmjmjmh kirjoitti:

        toki jatka vaan tuota jos se toimii sulla.
        Itse lasken kalorit näin:
        Osta halpa keittiövaaka (n.7 euroa). Punnitset kaikki ruuat esim. hedelmät ennen syömistä sillä, laitat painon paperille. Pidät vihkoa johon listaat alle kaikki sinä päivänä syömäsi ruuat ja juomat ja niiden kaloreiden määrän. ja lasket yhteen sitä mukaa kun syöt ne.näin saat tietää päivän aikana missä mennään, ja paljonko saat syödä vielä. Finelin sivuilla /tai kalorilaskuri-sivuilla ilmoitetaan ilmaiseksi kaikki yleisimmät kalorit ruuista esim. hedelmät. Ota paperi jolle kirjoitat ne joita yleensä syöt, esim. omena, kananmuna ja säilytä tämä paperi.
        Elintarvikkeiden esim. jugurtiien paino ja kalorit ilmoitetaan pakkauksen kyljessä esim. 200kcal/100 g. Käytä laskinta ja lasket näin kaikkien syömiesi ruokien kalorit.
        Mittaa juomiesi suuruus desimitalla, esim. paljonko maitoa juot.Näin saat tarkat lukemat.
        Ennen kun menet kouluun punnitse vaikka mukaan ottamasi omenan paino.

        Ihan turhaa vaivaa, mutta laskekoon kaloreita ken haluaa. Pullukka 1:llä on parempi menetelmä, joka toimii ja jota voi harjoittaa lopun ikää. Laihduttajan ei tarvitse syödä joka päivä samaa kalorimäärää. Kalorien laskennasta voi olla hyötyä laihdutuksen alussa, jossa oppii arvioimaan ruokansa energiamäärää ja oppii syömään sopivasti. Jos laihdutus on kestänyt menestyksellisesti jo 8kk, on täysin tarpeetonta alkaa pelleillä kalorilaskelmien kanssa.

        Sitä paitsi kalorit ovat eriarvoisia riippuen sitä, mikä niiden lähde on. Hiilihydraattien kalorit imeytyvät 100%:sti, mutta proteiinien sulattaminen vie niin paljon energiaa, että 100 kilokalorista saa energiaa n. 25% vähemmän.


      • Pullukka1
        Aikuisen naisen ohje kirjoitti:

        Ihan turhaa vaivaa, mutta laskekoon kaloreita ken haluaa. Pullukka 1:llä on parempi menetelmä, joka toimii ja jota voi harjoittaa lopun ikää. Laihduttajan ei tarvitse syödä joka päivä samaa kalorimäärää. Kalorien laskennasta voi olla hyötyä laihdutuksen alussa, jossa oppii arvioimaan ruokansa energiamäärää ja oppii syömään sopivasti. Jos laihdutus on kestänyt menestyksellisesti jo 8kk, on täysin tarpeetonta alkaa pelleillä kalorilaskelmien kanssa.

        Sitä paitsi kalorit ovat eriarvoisia riippuen sitä, mikä niiden lähde on. Hiilihydraattien kalorit imeytyvät 100%:sti, mutta proteiinien sulattaminen vie niin paljon energiaa, että 100 kilokalorista saa energiaa n. 25% vähemmän.

        Ihanaa! Vihdoinkin asiaa, kiitos :D


      • vielä aikuisempi
        Aikuisen naisen ohje kirjoitti:

        Ihan turhaa vaivaa, mutta laskekoon kaloreita ken haluaa. Pullukka 1:llä on parempi menetelmä, joka toimii ja jota voi harjoittaa lopun ikää. Laihduttajan ei tarvitse syödä joka päivä samaa kalorimäärää. Kalorien laskennasta voi olla hyötyä laihdutuksen alussa, jossa oppii arvioimaan ruokansa energiamäärää ja oppii syömään sopivasti. Jos laihdutus on kestänyt menestyksellisesti jo 8kk, on täysin tarpeetonta alkaa pelleillä kalorilaskelmien kanssa.

        Sitä paitsi kalorit ovat eriarvoisia riippuen sitä, mikä niiden lähde on. Hiilihydraattien kalorit imeytyvät 100%:sti, mutta proteiinien sulattaminen vie niin paljon energiaa, että 100 kilokalorista saa energiaa n. 25% vähemmän.

        "Ihan turhaa vaivaa, mutta laskekoon kaloreita ken haluaa" vai niin, että ihan peräti turhaa vaivaa. Mulla lähti lähes 20 kiloa tuolla tavalla, ilman mitään järjettömiä urheilusuorituksia. Sitä ennen yritin vaikka mitä! Urheilua joka päivä, jopa jouluaattonakin melkein vuoden! Ja tarkoitan todellista rääkkiä. Mitään merkittäviä tuloksia ei tullut, ehkä n. -3 kiloa ja siihen jämähti. Vasta kun aloin katsomaan tarkemmin, kuinka paljon todellisuudessa sain kaloreita ns. "NORMAALSITA" Ruuasta, ja juomista /päivä laskemalla ne, järkytyin. Tavallista juustoa, pähkinöitä, kaupan pizzaa, jäätelöä, tavallista mehua, kevytmaitoa, keksiä, leipiä, jne. Kalorimäärät oli aika huipussa ruuilla, joita luulin "tavalliseksi" ruuaksi. Enkä kuitenkaan joka päivä mässäillyt karkilla.
        JOhan muuttui ruokailutavat, kaikki vaihtui vähäkalorisiksi, tai rasvattomiksi, ja sama jatkunut jo yli puoli vuotta takas ei ole kiloakaan tullut. Mehut jne, jäi. Mieti keltä otat neuvoja, niiltä jotka on onnistuneet, vai sokkona arvuuttelijoilta, jotka ei tiedä miten paljo nkaloreita lautasensa siältää.


      • Aikuisen naisen ohje
        vielä aikuisempi kirjoitti:

        "Ihan turhaa vaivaa, mutta laskekoon kaloreita ken haluaa" vai niin, että ihan peräti turhaa vaivaa. Mulla lähti lähes 20 kiloa tuolla tavalla, ilman mitään järjettömiä urheilusuorituksia. Sitä ennen yritin vaikka mitä! Urheilua joka päivä, jopa jouluaattonakin melkein vuoden! Ja tarkoitan todellista rääkkiä. Mitään merkittäviä tuloksia ei tullut, ehkä n. -3 kiloa ja siihen jämähti. Vasta kun aloin katsomaan tarkemmin, kuinka paljon todellisuudessa sain kaloreita ns. "NORMAALSITA" Ruuasta, ja juomista /päivä laskemalla ne, järkytyin. Tavallista juustoa, pähkinöitä, kaupan pizzaa, jäätelöä, tavallista mehua, kevytmaitoa, keksiä, leipiä, jne. Kalorimäärät oli aika huipussa ruuilla, joita luulin "tavalliseksi" ruuaksi. Enkä kuitenkaan joka päivä mässäillyt karkilla.
        JOhan muuttui ruokailutavat, kaikki vaihtui vähäkalorisiksi, tai rasvattomiksi, ja sama jatkunut jo yli puoli vuotta takas ei ole kiloakaan tullut. Mehut jne, jäi. Mieti keltä otat neuvoja, niiltä jotka on onnistuneet, vai sokkona arvuuttelijoilta, jotka ei tiedä miten paljo nkaloreita lautasensa siältää.

        "vielä aikuisempi", yleissivistyksessäsi oli suuri aukko, jos tarvitsit kalorilaskureita tajutaksesi, että pizzat, mehut, keksit ym. ovat lihottavia eivätkä kuulu terveelliseen normaaliruokaan.

        Pullukka 1:n laihdutuskeinot ovat hyvät ja sellaiset, että niitä voi jatkaa lopun elämää. Kevennettyä ruokavaliota pitää noudattaa vielä 2-3 v. laihdutuksen jälkeen, ennen kuin voi syödä kulutuksen mukaan.

        Tsemmpiä jatkoon, pullukka 1! :)


      • Pullukka1
        Aikuisen naisen ohje kirjoitti:

        "vielä aikuisempi", yleissivistyksessäsi oli suuri aukko, jos tarvitsit kalorilaskureita tajutaksesi, että pizzat, mehut, keksit ym. ovat lihottavia eivätkä kuulu terveelliseen normaaliruokaan.

        Pullukka 1:n laihdutuskeinot ovat hyvät ja sellaiset, että niitä voi jatkaa lopun elämää. Kevennettyä ruokavaliota pitää noudattaa vielä 2-3 v. laihdutuksen jälkeen, ennen kuin voi syödä kulutuksen mukaan.

        Tsemmpiä jatkoon, pullukka 1! :)

        Kiitoksia :) Hyvä tietää, etten ole ihan hakoteillä :) Nyt siis paino 76,5kg ja olo on mahtava !


    • Pullukka1

      Hei kahvakuulatyttö :) Kahvakuulailu on tosiaankin mukavaa, mutta en usko että aikani tai innostukseni riittäisi tehdä sitä kolmea kertaa päivässä :D Kaks kertaa viikossa 1h kuulatreenit on ihan jees :D ja päälle punttis 2-3krt :)

      • Pullukka1

        Jes, paino nyt tasan 80kg!! :))


    • menikös oikein

      Eli ymmärsinkö oikein, että olet pudottanut painoa kahdessa kuukaudessa noin 5 kiloa?

      "Pullukka1
      20.1.2014 18:30
      .... Painoin jopa 100kg n. vuosi sitten, mutta nyt olen laihtunut 15kg."

      "Pullukka1
      23.3.2014 11:44

      Jes, paino nyt tasan 80kg!! :)) "

      • Pullukka1

        Kertaanpas vielä "menikös oikein".. Eli siis.. Ysiluokalla painoin vielä n.
        100kg, kunnes lukuvuoden loppua kohden paino putosi 4kg. Nyt olen lukion
        ensimmäisellä luokalla, ja n. 88kk: ssa on tippunut n. 16.kg Tällä hetkellä
        paino n. 79.5kg. Paino ei ole suinkaan pudonnut tasaisesti, kun on välillä aina
        jummaillut. En tiedä vastasiko tämä nyt kysymykseesi?


      • tarkennusta kiitos
        Pullukka1 kirjoitti:

        Kertaanpas vielä "menikös oikein".. Eli siis.. Ysiluokalla painoin vielä n.
        100kg, kunnes lukuvuoden loppua kohden paino putosi 4kg. Nyt olen lukion
        ensimmäisellä luokalla, ja n. 88kk: ssa on tippunut n. 16.kg Tällä hetkellä
        paino n. 79.5kg. Paino ei ole suinkaan pudonnut tasaisesti, kun on välillä aina
        jummaillut. En tiedä vastasiko tämä nyt kysymykseesi?

        Ei. Kertaan vielä kysymyksen:

        Ymmärsinkö oikein, että olet pudottanut painoa kahdessa kuukaudessa noin 5 kiloa? Siis alkaen siitä kun teit aloituksen.


      • 5+15
        tarkennusta kiitos kirjoitti:

        Ei. Kertaan vielä kysymyksen:

        Ymmärsinkö oikein, että olet pudottanut painoa kahdessa kuukaudessa noin 5 kiloa? Siis alkaen siitä kun teit aloituksen.

        Entä sitten? Eihän se ole kuin jotain 600g/viikko. Eli ihan normaali laihdutustahti.


      • olet feikki
        5+15 kirjoitti:

        Entä sitten? Eihän se ole kuin jotain 600g/viikko. Eli ihan normaali laihdutustahti.

        Ei muuten mutta puhut vähän ristiin, tuolla selität laihtuneesi 8 kiloa viimeisen kuukauden aikana:

        "Pullukka1
        22.1.2014 19:25

        Noh, viimeiset 8kg on tippunut kuukauden aikana"


      • Pullukka1
        tarkennusta kiitos kirjoitti:

        Ei. Kertaan vielä kysymyksen:

        Ymmärsinkö oikein, että olet pudottanut painoa kahdessa kuukaudessa noin 5 kiloa? Siis alkaen siitä kun teit aloituksen.

        Laihduin YHTENÄ kuukautena jopa 8kg, KOSKA pidin ns. "kitudieettiä". Kuten
        edellä varmasti huomaat, olin hyvin vähällä ruokavaliolla sen n. kk ajan.
        Vähennäpä tuosta 8kk: n pudotuksestani tuon kys. kuukauden pudotus. (17kg-
        8kg=11kg) Eli siis loppujen 7kk kuukauden aikana oletetaan, että paino on
        tippunut suht' tasaisesti (sinun teoriasi mukaan). Jaa 11kg: aa seitsemällä
        kuukaudella. (11kg : 7kk= n. 1,57kg)..

        Eikö tämä kerro, että olen laihtunut kuukaudessa n. puolitositaa kiloa? Ja jos
        jaat tuon vielä neljällä, saat viikoittaisen pudotuksen. (1,57kg : 4vko=0,
        392... Eli noin 400kg/vko) MUTTA kuten sanoin, paino ei ole pudonnut
        tasaisesti. Vieläkö puhun ristiin??

        Yhteensä painoa on siis pudonnut 21kg, mutta se neljä kiloa lähti jo ysillä,
        niin en laskenut sitä mukaan.. Selkiskö?


      • menestystä jatkoonki
        Pullukka1 kirjoitti:

        Laihduin YHTENÄ kuukautena jopa 8kg, KOSKA pidin ns. "kitudieettiä". Kuten
        edellä varmasti huomaat, olin hyvin vähällä ruokavaliolla sen n. kk ajan.
        Vähennäpä tuosta 8kk: n pudotuksestani tuon kys. kuukauden pudotus. (17kg-
        8kg=11kg) Eli siis loppujen 7kk kuukauden aikana oletetaan, että paino on
        tippunut suht' tasaisesti (sinun teoriasi mukaan). Jaa 11kg: aa seitsemällä
        kuukaudella. (11kg : 7kk= n. 1,57kg)..

        Eikö tämä kerro, että olen laihtunut kuukaudessa n. puolitositaa kiloa? Ja jos
        jaat tuon vielä neljällä, saat viikoittaisen pudotuksen. (1,57kg : 4vko=0,
        392... Eli noin 400kg/vko) MUTTA kuten sanoin, paino ei ole pudonnut
        tasaisesti. Vieläkö puhun ristiin??

        Yhteensä painoa on siis pudonnut 21kg, mutta se neljä kiloa lähti jo ysillä,
        niin en laskenut sitä mukaan.. Selkiskö?

        En katsonut päivämäärää. Sorry.


      • 5+15
        olet feikki kirjoitti:

        Ei muuten mutta puhut vähän ristiin, tuolla selität laihtuneesi 8 kiloa viimeisen kuukauden aikana:

        "Pullukka1
        22.1.2014 19:25

        Noh, viimeiset 8kg on tippunut kuukauden aikana"

        En ole Pullukka 1. Kirjoitin vain huomioini kommenttiisi.


    • Pullukka1

      Hyvä että selkis :D Kiitos

    • Pullukka1

      Paino 79kg! :)

    • Pullukka1

      77,5kg ;)

    • Pullukka1

      77kg tänä aamuna :) Vähän tosin heitellyt jopa 76,5: ssä tuo paino..

    • Pullukka1

      76,5 :)) Onpa täällä hiljasta.. Tuli vaan mieleen, että miksi leipää ei saisi syödä. Itse syön ruisleipää enkä koe sitä haitaksi ;o

      • Pullukka1

        Pitääpä vielä mainita, että liikuntatottumukseni ovat muuttuneet. Kahvakuulailen 2x/vko, käyn puntilla silloin kun kerkeän (eli aika harvoin, koska lukio), käyn kerran viikossa juoksulenkillä ja teen joka ilta lihaskuntoa :) Olen myös yrittänyt painottaa proteiininsaantia aamuun mm. syömällä aamupalaksi kananmunaa ym. Kysellä saa toki lisää! :)


    • Pullukka1

      Muutama sata gramma alle 76kg :))

    • Pullukka1

      75kg!!!! :)

    • 21v

      Minä varmaan kerään ne sinun läskisi, voih.... Kiva nähdä kun jollain laihdutus on noin mutkatonta.... Huomasin kuitenkin vasta tänään kun olen ollut pitämättä lepopäiviä eli pyöräillyt min 2h päivässä ja paino on jumittanut kohta kuukauden... Sitten eilen iski kamala ahmimiskohtaus ja jätin treenitkin tekemättä, enkä tehnyt niitä tänäänkään vaan ahmin vaan tommosta terveellistä ruokaa aivan järjettömän määrän eli normaaliin verrattuna varmaan kolminkertaistin kalorit. Sit masentuneena päätin kävästä vaa'alla, mut se näyttikin yli 3kg vähemmän ennen kuin aloin ahmimaan. Osaako kukaan selittää tätä??? Nyt taas ajattelin alottaa kunnon överitreenauksen jos tämä kerran tepsii ja tuun kuukauden päästä taas kertomaan toimiiko =DDD Aivan upean työn olet tehnyt minulla tuo kilomäärä on vielä edessä päin eli oman iän verran pitäis kiloja karistella =D

    • Pullukka1

      Noniih :) Hei kuules, muista pitää lepopäiviä! Ei sun elimistö jaksa, käyt joko säästöliekillä, tai sitten et jaksa tehdä treenejä tarvittavalla teholla, sillä lihaksesi ovat väsyneet. Ja kyllä, minulla on kokemusta. Laihdun nyt paljon enemmän, kun en vedä liikuntaa överiksi. Alussa yritin painaa täysillä koko ajan, mutta sitten paino jummailikin ja aloin ottaa iisimmin. Muista, että älä ole itsellesi liian ankara äläkä stressaa laihduttamisesta liikaa. Ota semmoinen asenne, että muutat koko elämäntyylisi laihdutuksen sijaan :) Sinulla ei ole mikään kiire laihtua, eihän? Itsellä tosin oli sama ongelma aluksi, nyt osaan jo vähän relata, kun 25kg on jo yhteensä paino tullut alas :) Ja yhden herkkupäviän saa toki pitää viikossa, se vauhdittaa ruoansulatusta yms :) Toivottavasti auttoi!

    • Pullukka1

      74kg saavutettu and it feels awesome! :)) Nyt oon lomalla ottanu vähä rennommin (en kuitenkaan oo ihan p*rseilly), mutta ens viikolla lähtee sitte taas sovitut rankat kahvakuulatreenit siskon kanssa ;) Hedelmistä, wokkivihanneksista ja raikkaista salaateista on tullu ny nautittua loman aikana ja olo on upea! :) tsemppiä kaikille painonpudottajille, älkääkä antako kesän saada teitä lipsumaan (Y)

      • Pullukka1

        Siis tavoitepainoon (joka on n. 65kg) matkaa enää 9kg! Ja normaalipainoon matkaa pikkasen alle vitonen!


    • Pullukka1

      Jeij, 73kg :p Olen siis tällä hetkellä 27kg kevyempi kuin, mitä olin pahimmillaan :))
      Tsemppiä muillekin laihduttajille! Lisää vinkkejä tosin itsekin otan vastaan, varsinkin maukkauita ja terveellisiä ruokareseptejä saa minulle tänne jakaa :)

    • Pullukka1

      72kg :)

    • Pullukka1

      Jeps.. Ajattelin kirjoittaa tähän nyt hieman tuntemuksiani näin "blogimaisesti", kun täällä taitaa tuo porukka vähän hiljaisempaa olla. Nyt jos koskaan tartteisin niitä vinkkejä ja tsemppiä. Tässä kesän loppu puolella on tullut nyt vaikeuksia tuon herkuttelun kanssa. Tänään vaaka näytti 72.4kg, mutta luulen että kehooni on kertynyt vain nestettä, sillä viikko sitten paino oli vielä 71.6kg. Enkä usko että painoa olisi tullut viikossa melkein kilo lisää. Olen käynyt punttisalilla ja juoksulenkeillä. Ajattelin tänään juoda paljon paljon vettä ja vihreää teetä, että nesteet poistuisivat. Huomenna menen taas vaa'lle ja tosiaankin masennun jos luku on yli 72kg.

      Olisiko kellään vinkkejä terveellisempään herkutteluun/ makeanhimon kuriin saamiseen?

      Postaisin tähän ennen ja jälkeen kuvia, mutta suoraan sanottuna, en osaa :D
      Olen puhunut, jos vaivauduit lukemaan tämän odotan INNOLLA vinkkejäsi! Kiitos :)

      • salimimmmi

        Tämä lämmin ilma tekee sitä, että saattaa nestettä vähän kerääntyä. En olisi siitä niin huolissani. Muista juoda ja syödä suolaa (tai juoda esim. vissyä), sillä hikoilu vie myös niitä mineraaleja.

        "Olisiko kellään vinkkejä terveellisempään herkutteluun/ makeanhimon kuriin saamiseen?"

        Omalla kohdallani kaikista parhaiten makeanhimo pysyy poissa kun ruokailurytmi on säännöllinen (neljä ateriaa), aamiainen ei sisällä liikaa hiilareita ja unirytmi ei sekoa vaikka lomalla olenkin. Nyt kesällä on tämän valon vuoksi ollut unen kanssa ongelmia ja se näkyy heti ikävinä syömishimoina. Lisäksi olen huomannut, että liikunta auttaa, johtuisiko endorfiineista? Mutta näin kesällä hyviä herkkuja on mm. tuoreet mansikat ja kirsikat dipattuna esimerkiksi sulaan suklaaseen. Samoin voi dippailla vaikka omenan paloja.

        Hienosti menee, jatka vain kärsivällisesti.


      • Pullukka1
        salimimmmi kirjoitti:

        Tämä lämmin ilma tekee sitä, että saattaa nestettä vähän kerääntyä. En olisi siitä niin huolissani. Muista juoda ja syödä suolaa (tai juoda esim. vissyä), sillä hikoilu vie myös niitä mineraaleja.

        "Olisiko kellään vinkkejä terveellisempään herkutteluun/ makeanhimon kuriin saamiseen?"

        Omalla kohdallani kaikista parhaiten makeanhimo pysyy poissa kun ruokailurytmi on säännöllinen (neljä ateriaa), aamiainen ei sisällä liikaa hiilareita ja unirytmi ei sekoa vaikka lomalla olenkin. Nyt kesällä on tämän valon vuoksi ollut unen kanssa ongelmia ja se näkyy heti ikävinä syömishimoina. Lisäksi olen huomannut, että liikunta auttaa, johtuisiko endorfiineista? Mutta näin kesällä hyviä herkkuja on mm. tuoreet mansikat ja kirsikat dipattuna esimerkiksi sulaan suklaaseen. Samoin voi dippailla vaikka omenan paloja.

        Hienosti menee, jatka vain kärsivällisesti.

        Kiitoksia kovasti :) Tässähän kerkeää jo hätääntyä, jos näitä tällaisia asioita ei oivalla. Tänään minulla on ihan oikea herkkupäivä. En halua olla itselleni liian ankara, joten yksi pvä viikossa tuskin pilaa koko urakkaani. Kiitos myös tsempistä :) Näillä mennään!


    • Pullukka1

      Vaaka näytti tänä aamuna 72.1kg, en tiedä miten regoisin.

      • Pullukka1

        *reagoisin


      • udellus

        Älä hosu reagoinnin kanssa, tutkaile hetki. Kuinkas pitkä muuten olet?


      • Pullukka1
        udellus kirjoitti:

        Älä hosu reagoinnin kanssa, tutkaile hetki. Kuinkas pitkä muuten olet?

        166.6cm olen tarkalleen :D


      • Pullukka1
        Pullukka1 kirjoitti:

        166.6cm olen tarkalleen :D

        Huh.. Nyt ei tarvitse olla enää huolissaan. Vaaka näytti tänä aamuna 71.2kg :))


    • Pullukka1

      Tänä aamuna näytti vaaka jopa 70.7kg :o

      • salimimmi

        Hienoa. Kyllä se siitä, kun jättää sen stressaamisen vähemmälle. Onko vielä paljon tavoitteeseen?


      • Pullukka1
        salimimmi kirjoitti:

        Hienoa. Kyllä se siitä, kun jättää sen stressaamisen vähemmälle. Onko vielä paljon tavoitteeseen?

        Tavoite olisi 65kg :)


    • salimimmi

      Ketä vittua kiinnostaa painolukemat painonpudotuspalstalla? Haloo? Eihän aloittaja tajua mistään mitään.

      • Pullukka1

        Tosiaanko olet sitä mieltä, että aloittaja ei tajua kilogrammoista mitään? Aika jännää, minusta ne opiskeltiin jo ala-asteella matikassa :D Enkä ole täällä aloittajien takia, vaan kyselemässä neuvoja? Joten mikä on ongelmasi, joka vielä oikeuttaa sinut rumaan kielenkäyttöön PAINONPUDOTUSPALSTALLA?


      • Pullukka1
        Pullukka1 kirjoitti:

        Tosiaanko olet sitä mieltä, että aloittaja ei tajua kilogrammoista mitään? Aika jännää, minusta ne opiskeltiin jo ala-asteella matikassa :D Enkä ole täällä aloittajien takia, vaan kyselemässä neuvoja? Joten mikä on ongelmasi, joka vielä oikeuttaa sinut rumaan kielenkäyttöön PAINONPUDOTUSPALSTALLA?

        Just älysin että ton sun "aloittajan" voi ymmärtää kahdella tavalla. Jos tarkoitit minua "keskustelun aloittajana", niin öö.. Kyllä ymmärrän.. Ketäänkö ei yhtään motivoi se, kun näkee toisen edistyvän? Ja miksi ketään ei kiinnostaisi? Eikö paino ole aika olennainen osa tätä kyseistä keskustelua :D? En ymmärrä logiikkaasi..


    • Pullukka1

      aloituksessa lukee "Kerro oma tarinasi onnistuneesta laihduttamisesta tai pidä päiväkirjaa laihdutuksen etenemisestä."

      Tänä aamuna 70,2kg :)

    • Pullukka1

      Nyt, kun paino on pudonnut tasan 70 kiloon, ajattelin vähän vauhdittaa tätä projektiani pitämällä parin viikon rankemman setin, eli 2x kahvakuulailu, 1x salitreeni ja 1x 30min juoksulenkki viikossa, plus muut kävelyt ja hyötyliikunta päälle :) Heitelkääpäs nyt mulle tänne hyviä ruokavinkkejä/ohjeita koitokseni tueksi :p Huomenna tiedossa jalkapäivä :D

      • salimimmi

        Söin eilen ihan vaan oliiviöljyssä paistettua jauhelihaa (seassa vähän tomaattimurskaa), kukkakaalisosetta ja höyrytettyjä porkkanoita. Helppo ruoka. Toinen, mistä itse tykkään on paahdettu paprika-tomaattikeitto, joka vaatii vähän enemmän vaivannäköä, mutta on raejuuston kanssa ihan taivaallisen hyvää. Toimii myös esim. alkuruokana tai sekaan voi paistella kanaa, kalkkunaa tai jauhelihaa, jos keittoa tekee isomman annoksen. Ja vielä yksi näppärä ohje; pannulle jauhelihaa (voi käyttää vaikka kalkkunaa), sipulia, raastettua porkkanaa, raastettua kesäkurpitsaa, tomaattimurskaa sekä parskaalia. Mausteeksi suolaa, juustokuminaa, kurkumaa, valkisipulia ja paprikajauhetta, annetaan hautua kannen alla hetken ja tarjoillaan riisin kera, toimii kyllä ilmankin. Soijakastike sopii tuohon ruokaan kans.

        Nyt mulle tuli ihan jäätävä nälkä....


      • Pullukka1
        salimimmi kirjoitti:

        Söin eilen ihan vaan oliiviöljyssä paistettua jauhelihaa (seassa vähän tomaattimurskaa), kukkakaalisosetta ja höyrytettyjä porkkanoita. Helppo ruoka. Toinen, mistä itse tykkään on paahdettu paprika-tomaattikeitto, joka vaatii vähän enemmän vaivannäköä, mutta on raejuuston kanssa ihan taivaallisen hyvää. Toimii myös esim. alkuruokana tai sekaan voi paistella kanaa, kalkkunaa tai jauhelihaa, jos keittoa tekee isomman annoksen. Ja vielä yksi näppärä ohje; pannulle jauhelihaa (voi käyttää vaikka kalkkunaa), sipulia, raastettua porkkanaa, raastettua kesäkurpitsaa, tomaattimurskaa sekä parskaalia. Mausteeksi suolaa, juustokuminaa, kurkumaa, valkisipulia ja paprikajauhetta, annetaan hautua kannen alla hetken ja tarjoillaan riisin kera, toimii kyllä ilmankin. Soijakastike sopii tuohon ruokaan kans.

        Nyt mulle tuli ihan jäätävä nälkä....

        Nam! Kiitos kovasti vinkeistä :P Onko nuo myös opiskelijan kukkarolle sopivia? Minkälaisia ruokia suositellaan sitten taas palautumiseen. Proteiinipitoista, oletan? Ongelmani on, etten osaa syödä monipuolisesti. Päädyn aina syömään jotain tyyliin jauhelihaa ja pastaa, sillä se on helppo ja tuttu ratkaisu. Sama ruoka pitäisi sitten saada vielä miehellekin kelpaamaan.


      • salimimmi
        Pullukka1 kirjoitti:

        Nam! Kiitos kovasti vinkeistä :P Onko nuo myös opiskelijan kukkarolle sopivia? Minkälaisia ruokia suositellaan sitten taas palautumiseen. Proteiinipitoista, oletan? Ongelmani on, etten osaa syödä monipuolisesti. Päädyn aina syömään jotain tyyliin jauhelihaa ja pastaa, sillä se on helppo ja tuttu ratkaisu. Sama ruoka pitäisi sitten saada vielä miehellekin kelpaamaan.

        No ainakin tuo kesäkurpirtsa-porkkana-parsakaali-jauhelihajuttu sopii opiskeljankin kukkarolle, sillä nuo raaka-aineet eivät tuoreenakaan ole hirveän kalliita. Parsakaalinkin voi ostaa pakasteena. Mikä palautumiseen toimii parhaiten, jokaisen pitää itse kokeilla, kuitenkin aterian olisi hyvä sisältää proteiinia ja jonkin verran hiilaria. Mun ruokavalio on aika vähähiilarinen siinä mielessä, etten syö ollenkaan viljoja ja maitotuotteitakin hyvin vähän ja treenistä palautumiseen mulla riittää hyvin annos riisiä, perunaa tai bataattia tai esim. banaania treenin jälkeisellä aterialla. Treenaan yleensä työpäivän jälkeen, enkä syö kovin paljon hiilaria päivän aikana.

        Perus naudanjauhelihan tilalla voit kokeilla esimerkiksi kalkkunaa. Siitä tulee hyvää chiliä sipulin, papujen, tomaattimurskan ja tuoreen chilin kanssa. Maistuu ainakin meillä myös miehelle. Jauhelihan sekaan voi muutenkin heitellä kasviksia mielen mukaan, omasta mielestäni ainakin pinaatti, tomaatti ja paprika sopii hyvin. Harrastan usein kiireessä ns. kolmen kasviksen kanawokkeja, joihin tulee, noh, kolmea kasvista ja kanaa :). Esim. punasipuli, porkkana ja paprika, tai vaikka sipuli, vihreä papu ja parsakaali. Valmistuu pannulla tosi nopeasti, noin puolessa tunnissa..

        Suosittelen hommaamaan höyrytyskattilan, siinä valmistuu vaikka pakastekasviksista helposti lisuketta lautaselle samalla esim. juuri sen pastan kanssa ja saat lisättyä kasviksia ruokaan. Miehellekkään ei tee pahaa, jos ruuassa on muutakin kuin punaista lihaa ja pastaa :).


      • salitavis
        Pullukka1 kirjoitti:

        Nam! Kiitos kovasti vinkeistä :P Onko nuo myös opiskelijan kukkarolle sopivia? Minkälaisia ruokia suositellaan sitten taas palautumiseen. Proteiinipitoista, oletan? Ongelmani on, etten osaa syödä monipuolisesti. Päädyn aina syömään jotain tyyliin jauhelihaa ja pastaa, sillä se on helppo ja tuttu ratkaisu. Sama ruoka pitäisi sitten saada vielä miehellekin kelpaamaan.

        Lihakset palautuvat hiilihydraateista, sillä treeni kuluttaa lihasten glykogeenivarastoja, joista pilkotaan treenin aikan glukoosia polttoaineeksi. Keho pilkkoo hiilihydraatteja glukoosiksi, joita mm. aivot käyttävät polttoaineena ja lihakset varastoivat.

        Proteiinia käytetään lihasten rakennusaineena, ei palautusaineena. Palautumiseen treenaajan kannattaa käyttää nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja, ja optimaalisen palautumisen kannalta palautusjuoma/ -ruoka tulee nauttia tunnin sisään treenistä. Ihanteellista olisi nauttia nesteenä, sillä kiinteällä ruoalla kestää nestettä pidempään siirtyä mahalaukusta (ohut?)suoleen, jossa ravintoaineet sitten imeytyvät verenkiertoon. Tosin, en ole tästäkään varma, kauanko mahalaukku sulattaa ruokaa, yläasteelta muistelisin kiinteän ruoan sulavan mahalaukussa 3-4 tuntia, mutta ainakin tällä logiikalla syö esim. banaanin 1-1,5 h ennen tunnin treeniä, niin ainakin vatsa ehtii käsittelemään banaanin sopivasti palautumista edellyttämään imeytymiseen. Kai?

        Mutta tällaisia ohjeita varten on personal trainerit ja ravitsemusterapeutit, eikä Suomi24-palstan keittiöasiantuntijat.


    • Pullukka1

      Jepjep :) Thanks, voisin jopa heti huomenna kokeilla tuota kanawokkia :P Pitäis nyt vaan saada tuo paino taas putoamaan, kun se on tässä jo pari viikkoa jummanut.

    • o.Oghbjk

      En tiiä muuta vinkkejä kuin että kaloriton energiajuoma? Ja että itsellä rupes paino putoamaan vasta kun rupesin syömään 1300kcal 1000:n kalorin sijasta.

      • Pullukka1

        Olen kyllä jo oivaltanut tuon kalorijutun :D Kiitos vain, ja totta, energiajuoma on suurin paheeni kaikista. Nykyään nautiskelen sitä kyllä aika harvoin :)


    • Pullukka1

      Paino pomppii tällä hetkellä 69,5kg:n ja 70kg:n väliä riippuen päivästä.. Vähän masentaa kun meinaa olla ettei se enää tipu, mutta pääasia ettei ole noussut :)

    • Pullukka1

      Tähän se sit jumi... Paino on 69kg.

    • Pullukka1

      Hitaasti mutta varmasti 68kg! Kommentoikaa, kyselkää ja vastailkaa ihmiset hyvänen aika :D Mainittakoon vielä, että kävin hetki sitten ravitsemusterapeutilla, mikä oli äärrimmäisen positiivinen ja valaiseva kokemus! :)

      • Paksunainen

        Oletko miettinyt, että nuo kilot eivät ehkä kerro kaikkea. Miksi haluat painaa tietyn verran? Itselläni on laihdutus (taas) vasta alussa, mutta olen tällä kertaa terveempi ja carmempi tästä hommadta kuin ennen. En käytä vaakaa, vaan mittanauhaa, vaatteita, omaa oloa ja peiliä mittarina. Eka tavoite oli 5cm pois vyötäröltä ja se on saavutettu. Taas uusi 5cm tavoitteena. Sama lantiolle, sieltä on nyt kadonnut 7cm, mutta rinnanympärystä en niin tiukasti seuraa, koska minulla on isot rinnat muutenkin joten sieltä ei välttämättä niin helpolla lähde. Tosin se 5cm on sieltäkin kadonnut.

        Pointti on se, että kilojen katoamista vahtasin aiemmin koko ajan, senteillä ymmärrän, että edistyminen ottaa aikansa.


    • Pullukka1

      ÄRRHH!! Painoni on ollut jo pari viikkoa n. 70kg.. Vatsakin tuntuu pömpöttävän.. Juuri tätä olen pelännyt ://

    • Amanda991

      Voitko kertoi millasia aterioita syöt? Ihan siis et aamupalalla mitä ja lounaalla mitä ja silleen :) yritän itekki laihduttaa. Tällä hetkellä 158/65,9 kg. 50 kg haluisin päästä. Mulla on vaan taipumusta siihen et jätän päivän kalorit ihan hirveen alhaseks ja innostun ku laihdun nopeesti mut sit jossain vaiheessa ratkeen herkkuihin ja se jää päälle :( sit taas tuskailen laihdutuksen kanssa.

      • Pullukka1

        Jjees.. Totta kai voin kertoa.. Eli tavallinen päiväni ruokailu on suunnilleen tällainen:
        Aamupala: Ruisleipä (jossa päällä margariinia, juustoa, kananmuna, kurkkua), jogurtti (yleensä activia), vitamiiniporetabletti ja kuppi vihreää teetä
        Lounas:
        Perus kouluruoka (mitä nyt sattuu olemaan) jossa lautasella runsaasti salaattia, ruisleipä, lasi vettä ja lasi maitoa
        Päivällinen:
        Esim. eilen söin salaattia ja itsetehtyä kasvispiirakkaa, lasin maitoa ja kupin vihreää teetä
        Välipala:
        Appelsiini, vajaa kourallinen pähkinöitä
        Iltapala (en syö läheskään aina):
        Joku hedelmä ja esim mysliä jogurtilla vihreä tee

        Tällainen ruokavalioni suurinpiirtein on.. Itse en ymmärrä, miksi en laihdu.. Voi antaa neuvoja!


      • salimimmi1
        Pullukka1 kirjoitti:

        Jjees.. Totta kai voin kertoa.. Eli tavallinen päiväni ruokailu on suunnilleen tällainen:
        Aamupala: Ruisleipä (jossa päällä margariinia, juustoa, kananmuna, kurkkua), jogurtti (yleensä activia), vitamiiniporetabletti ja kuppi vihreää teetä
        Lounas:
        Perus kouluruoka (mitä nyt sattuu olemaan) jossa lautasella runsaasti salaattia, ruisleipä, lasi vettä ja lasi maitoa
        Päivällinen:
        Esim. eilen söin salaattia ja itsetehtyä kasvispiirakkaa, lasin maitoa ja kupin vihreää teetä
        Välipala:
        Appelsiini, vajaa kourallinen pähkinöitä
        Iltapala (en syö läheskään aina):
        Joku hedelmä ja esim mysliä jogurtilla vihreä tee

        Tällainen ruokavalioni suurinpiirtein on.. Itse en ymmärrä, miksi en laihdu.. Voi antaa neuvoja!

        Mun mielestä tuossa on liian vähän ruokaa ja etenkin proteiinin saantisi jää tuon perusteella aika vähälle.


      • pullukka1

        Liian vähän? Oikeasti? Doesn't make sense :o


      • salimimmi1
        pullukka1 kirjoitti:

        Liian vähän? Oikeasti? Doesn't make sense :o

        Ruuan määrän vähentäminen kilojen karistamiseksi ei aina ole se paras vaihtoehto. Liian tiukille viety ruokavalio aiheuttaa puutteita ravinteista, mikä haittaa laihtumista.
        Hyvä juttu sulla on tuo, että joka aterialla on kasviksia ja hedelmiä ja ilmeisesti jotain rasvanlähdettä? Proteiinin määrää voisit lisätä, esimerkiksi vaihtamalla jugurtin rahkaan (tai vaikka puolet ja puolet).
        Vieläkö sulla on paino siitä 69kg? Oletko muuten kuinka pitkä? Millaiset liikunta- ja nukkumistottumukset sulla on?


      • Pullukka1

        Juu siis paino pomppii päivästä riippuen 69-70kg. Olen 166cm pitkä. Käyn 3x viikossa salilla, kerran juoksemassa ja kerran kahvakuula tai zumba. Nukun n. 8h yössä. Tosin järkyttävä stressi koko ajan päällä. Tällä viikolla kävin vain kerran salilla, koska kroppa ei yksinkertaisesti jaksa. Ensi viikko sitten uudella puhdilla!


    • Pullukka1

      Vettä juon tuon lisäksi runsaasti.. 2-3l/pvä

    • happykoskalaihuus

      . Juo paljon vettä niin unohdat nälän tunteen

      2. Pureskele ruoka suussasi ja sylje pois näin huijaat kehoasi

      3. Tee ruuasta oksettavan näköistä esim. lisää jäätelön päälle majoneesia

      4. Jos syöt pureskele ruoka kunnolla

      4. Syö jääpaloja

      5. Käytä pientä ja tummaa lautasta syödessäsi jolloin ruokaa näyttää olevan paljon

      6. Juo vettä jokaisen suupalan jälkeen näin tulet nopeammin täyteen

      7. Juo jääkylmää vettä koska kehosi kuluttaa silloin enemmän kun sen täytyy muuttaa vesi normaali lämpöiseksi

      8. Syö vähintään 20 minuuttia näin et syö ainakaan liikaa

      9. Jos mielesi tekee syödä, lähde kaverin luo silloin et kehtaa syödä

      10. Laita kännykkääsi thinspiration kuvia

      11. Tee jotain mikä vie ajatuksesi ruuasta pois esim. tee itsellesi jalkahoito

      12. Katso itseäsi peilistä syödessäsi

      13. Tee thinspiration leikekirja ja aina kun mielesi tekee syödä katso kuvia

      14. Seisominen kuluttaa enemmän kuin istuminen joten lue esim. läksyt seisaaltaan

      15. Juo päivässä yli 4 litraa vettä

      16. Pidä päiväkirjaa

      17. Hyvä ryhti kuluttaa 10% enemmän kaloreita kuin se että istut lytyssä

      18. Juo teetä tai fun light mehua (ne ovat vähäkalorisia)

      19. Juo light kokista

      20. Älä syö telkkarin tai tietokoneen ääressä koska silloin syöt huomaamattasi enemmän

      21. “Syö” yksin omassa huoneessasi

      22. Laita käteesi kuminauha tai muu vastaava ja aina kun mielesi tekee syödä räpsäytät sitä. Opit että et saa ajatella ruokaa

      23. Älä syö kello 18.00 jälkeen enää mitään

      24. Kirjoita itsellesi lappuja joissa lukee esim. hungry hurts but starve works

      25. Jos joudut syömään niin piilota ruokaa esim. nenäliinaan

      26. …tai oksenna ruoka pois

      27. Jännitä lihaksiasi niin kulutat enemmän

      28. Liiku vähintään tunti päivässä

      29. Sokeriset tuotteet hidastavat rasvan palamista

      30. Käy aamulla ennen syöntiä lenkillä näin ollen rasva palaa

      31. Liiku työ-ja koulumatkat kävellen

      32. Nuku väh. 9 tuntia yössä sillä silloin et repsahda ainakaan syömään eikä levänneenä mielesi tee syödä liikaa

      33. Laulaminen kuluttaa kaloreita ja siinä samalla voi vaikka tanssia

      34. Käytä kireitä vaatteita näin tunnet itsesi “isoksi” ja mielesi ei tee syödä

      35. Hanki itsellesi liikuntaharrastus

      36. Suunnittele seuraavan päivän syömiset etukäteen

      37. Laita joka puolella asuntoasi tai huonettasi laihojen ihmisten kuvia

      38. Älä osta liian isoja vaatteita vaan päinvastoin pienempiä, koska silloin luultavasti saat motivaatiota laihduttaa jotta mahtuisit vaatteisiin

      39. Jos mielesi tekee “ahmia” syö esim. kasviksia ja juo paljon vettä, mutta älä “ahmi” herkkuja

      40. Liiku ennen ruokailua puoli tuntia ja mielellään sen jälkeenkin

      • Pullukka1

        Okei... Jos sinä elät noin, suosittelen hakemaan apua sillä tuo on jo sairasta ;o Toivon ettet ole tosissasi happykoskalaihuus o.o Ja jos et ole tosissasi, tuo ei ole hauskaa ollenkaan ..


      • salimimmi1
        Pullukka1 kirjoitti:

        Okei... Jos sinä elät noin, suosittelen hakemaan apua sillä tuo on jo sairasta ;o Toivon ettet ole tosissasi happykoskalaihuus o.o Ja jos et ole tosissasi, tuo ei ole hauskaa ollenkaan ..

        Ei sillä, olihan tuossa listassa ihan hyviäkin neuvoja. Esim. nuku tarpeeksi, lisää fyysistä aktiivisuutta kävelemällä koulumatkat ja vähentämällä istumista (tai vaikka tanssimalla kun kuuntelet musaa), pureskele ruoka kunnolla ja syö hitaasti nautiskellen, älä syö telkkarin tai tietsikan ääressä ja liiku tunti päivässä. Nuo on aika yleisiä neuvoja painonhallintaan ja terveyteen muutenkin.
        Mutta muut jutut tuossa listassa kuulosti aika pitkälle syömishäiriöiseltä.


      • Pullukka1

        Olet oikeassa. Kuitenkin moni saattaa tuommoiseen listaan suhtautua tosissaan, joten poimisin mieluummin nuo terveet vinkit tuolta, enkä antaisi muille arvuuttelun varaa. Nyt kuitenkin liikutaan vakavien asioiden äärellä..

        Vielä tästä tilanteestani.. En oikeasti tiedä mitä teen väärin :/ Minulla on kamala stressi tästä asiasta ja meinaan lannistua.. Miten saisin tämän projektin nyt toimimaan uudestaan?..


    • Lukija1123
      • Pullukka1

        Ihana tarina.. Tuo poika on tehnyt kovasti töitä ja uskaltaa olla kuka on :) Surullista nähdä noin nuori mies vankina tuollaisessa kropassa. But still he's doing well :)) Respect!


    • Pullukka1

      Noh.. Päätin pitkästä aikaa asettaa itselleni tavoitteen :) Sen pitäisi olla täysin saavutettavissa kun vaan saan motivoitua itseni täysillä mukaan. Päätin siis, että kun koulu loppuu ja alkaa kesäloma, painan silloin 65kg :) Haasteeni alkaa tänään ja päättyy 30.05.2015! :)

    • laihtunut

      Juo päivässä 1-1 1/2 l vettä.
      Kannattaa käydä aamuisin n.20min kävelyllä.

      • Pullukka1

        Kiitos vinkistä :))
        Tosin juon vettä lähes 3l päivässä jo ennestään :D.. Tuota aamuaerobista olenkin jo pitkään harkinnut, joten tnä siskon kanssa aamusalille.

        Oisko kellään omakohtaisia kokemuksia tai vinkkejä tuohon aamuaerobiseen?


    • Ex-Barbi

      Hei sinä 16V.
      Oletko kokeillut chili kromi 2 ?
      Mä olen syänyt sitä nyt n. 4kk ja mulla on lähtenyt esim: 30cm vyötäröstä kengistä on tullut isoja että mahtuu villasukka kävelykenkiin...ym...
      Aijon itse jatkaa kyseisen tuotteen käyttöä kunnes olen vanhoissa mitoissa takasin.

      • Pullukka1

        Moi! En ole kyseisestä valmisteesta kuullutkaan.. Kertoisitko siitä hieman lisää? Mielenkiintoni heräsi..:D


    • Pullukka1

      Painoni on 68kg ja vyötärö 72cm, miltä kuulostaa? 166,5cm siis pituutta

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe